Čtvrtek 29. března 1990

Pokud jde o sektor, který spravuje ministerstvo obchodu a cestovního ruchu, tam je pro privatizaci vhodné hotelnictví, celé veřejné stravování. Ale pokud nebude docílena lepší rovnováha na vnitřním trhu, nemůžeme jít do privatizace maloobchodní sítě. Domníváme se, že je potřeba při této reprivatizaci postupovat velice odpovědně a tak, aby přispívala k rozvoji hospodářství, k přechodu na tržní hospodářství, tak jak si to všichni přejeme.

Chtěl bych říci k rozpočtu ještě jednu věc. Projednáváme tam také kapitolu ČNR. Doporučoval bych, aby v budoucnu - teď už se to nestane - byl rozpočet ČNR projednáván před projednáváním českého státního rozpočtu v plénu, aby poslanci věděli, jak hospodaří s penězi jakožto představitelé tohoto orgánu. A aby si také parlament - protože ČNR je pro mě parlament zvolil nějakou skupinu "revizorů" účtů, abych to řekl po spolkařsku, kteří budou hospodaření ČNR kontrolovat, protože by bylo porušením majestátu ČNR, kdyby to chodil kontrolovat nějaký podřízený orgán.

Dále bych chtěl říci, že Českou národní radu čeká přechod na parlament složený z poslanců, kteří budou uvolněni ze zaměstnání. Je velkou nevýhodou, že v době, kdy se sestavují kandidátky, nikdo nemůže těm kandidátům říci, jak to postavení poslanců uvolněných ze zaměstnání bude po stránce jejich pracovního poměru a jejich platů, poslaneckých odměn vypadat, aby se mohli rozhodovat bez obav, že přijdou o místo a třeba i o svou životní úroveň.

Domnívám se, že je třeba si v České národní radě uvědomit, že něco jiného je sem docházet tu a tam a něco jiného je, kdy v ČNR bude 200 poslanců od pondělí do pátku, že minimálně pro 150 poslanců bude potřeba od pondělí do pátku či do čtvrtku slušné ubytování, rozhodně lepší, než je to, které poslanci dostávají dnes a které mohou snést jenom proto, protože tam bydlí jeden nebo dva dny. Poslanci, kteří zde budou jako profesionálové sedět musí mít zajištěno, že se budou moci tady někde posadit, aby si mohli připravit svá vystoupení, aby mohli studovat, aby si mohli připravit zpravodajské zprávy. Krátce a dobře, aby mohli skutečně naplňovat to, co je posláním profesionálního poslance.

První etapa ČNR skončila v prosinci 1989 rekonstrukcí této historické budovy. Tato rekonstrukce ovšem odhalila to, že nemáme dostatek zasedaček, nemáme zasedačky dost veliké pro to, aby v nich výbory mohly efektivně a bez obav, že nebudou mít hosty kam posadit, fungovat.

Chtěl bych uvést, že na rozdíl od jiných parlamentů nemáme žádnou čítárnu, nemáme žádnou knihovnu, nemáme žádné dokumentační středisko, ačkoliv nejlepší knihovny světa jsou právě knihovny parlamentů. Přimlouvám se za to, aby v té druhé etapě bylo toto středisko náležitě vybudováno a upozorňuji Českou národní radu, protože to pravděpodobně neví, že do záležitostí výstavby druhé etapy ČNR hovoří Obvodní národní výbor v Praze 1, který si poručil, že ČNR tady bude zřizovat maloobchodní sít a penzion, i za cenu toho, že nebude s to uspokojit své parlamentní potřeby. Já si kladu otázku, jestli ONV v Praze 1 půjde také za panem předsedou Dubčekem, aby ve Federálním shromáždění zřídili obchodní síť a penzion a jestli půjde na jiné, další významné státní orgány. Domnívám se, že je to přístup, který je zcela nepřijatelný.

Přimlouvám se za to, abychom šli co nejrychleji na přechod k tržnímu hospodářství, i za cenu všech rizik, která zde nastanou, ale abychom to obyvatelstvu umožnili, tuto hořkou pilulku, která bude skutečně hořká, spolknout, domnívám se, že je potřeba urychleně přijmout zákon o záruce sociálních jistot, který by měl stanovit, že starobní důchod přiznaný platným výměrem nelze nikomu ze žádného důvodu ani snižovat ani odejmout, že důchodce si může vydělat každou poctivou činností bez omezení to, co si vydělá, tak jak je to všude na světě, že tyto metody totalitního režimu, které se pořád nějakým způsobem prodlužují, by měly skončit. Občan by měl mít také právo, aby v produktivním věku, nemůže-li sehnat zaměstnání, dostal náležitou podporu; podporu musí dostat na základě zákonného nároku také od odborů v případě, že půjde do stávky za mzdy nebo sociální a pracovní podmínky. Neříkám tím nic o politických stávkách. Měl by mít nárok na bezplatnou kvalitní zdravotní péči. Přičemž jenom upozorňuji na to - tento vážený sbor - že podle hlavního farmakologa ministerstva zdravotnictví doc. Modra máme v RVHP nejnižší spotřebu léků na hlavu, nejužší sortiment léků, přesně na hranicích únosnosti, který stanoví světová zdravotnická organizace, užší sortiment léků má v Evropě pouze Island a menší spotřebu léků - ne v korunách, ale v hmotném vyjádření - má proti nám jenom Argentina. Nárůst tzv. spotřeby léků je především nárůst cenový, nárůst daně z obratu, abychom tyto věci správně rozlišili.

Domnívám se, že do těchto sociálních záruk patří také právo na střechu nad hlavou, na slušné a v zimě teplé bydlení a také to, že každý má právo, když přijde o zaměstnání, aby byl přeškolen, rekvalifikován opět na novou odbornost, aby se mohl uplatnit a slušně si vydělat. Musí mít také nárok na vzdělání a soustavné doškolování, tak jak to vědeckotechnická revoluce vyžaduje.

Dovolte, abych vás ještě upozornil na jednu záležitost. Je to záležitost krajanů. Čeští krajané nedostávali 42 let žádnou podporu od své matky vlasti, pokud nebyli v zahraničí členy komunistické strany. Slovenská republika toto nikdy nedělala. Matice slovenská vždycky chodila na slovenskou vládu a slovenská vláda ochotně dávala prostředky, takže Slováci v zahraničí dostávali zdarma od matky vlasti učebnice, knihy, gramofonové desky atd. Přimlouvám se za to, abyste věnovali svou pozornost krajanům v zahraničí a aby se ČNR postarala o to, aby zahraniční ústav konečně začal pro naše zahraniční krajany něco dělat, vždyť oni byli oporou jak prvního, tak druhého našeho odboje v zahraničí.

Dovolte, abych nakonec navrhl, abychom se přimluvili za to, že je správné šetřit a dělat úsporná opatření. Ale abychom vzali současně na vědomí poučku, že šetřit dovede každý, dokonce i hlupák, ale chytrý že vydělává tolik, kolik je potřeba. A že je potřeba, abychom vyžadovali od naší vlády, aby urychleně promyslela a uplatňovala opatření na zastavení poklesu tvorby národního důchodu, aby tedy přijala opatření na růst národního důchodu, protože jedině s těmito opatřeními můžeme úspěšně projít bez oné pasti, o níž zde hovořil pan místopředseda vlády dr. Vlasák, k tržnímu hospodářství.

A domnívám se, že ovšem je potřeba si také uvědomit, že se musíme přimluvit za to, aby dokonce třeba zákonem byla zakázána činnost politických stran a politických hnutí na závodech, aby tam byl konečně klid, aby lidé začali pracovat a aby se starali o to, aby měl podnik zisk, aby nepotřeboval od státu dotace, aby přispíval k vytvoření národního bohatství.

Dovolte, abych navrhnul. aby Česká národní rada připomněla v nějakém svém usnesení - třeba k rozpočtu - potřebu promyšlené soustavy opatření k zajištění růstu národního důchodu. Aby požádala o předložení návrhu opatření k rozvoji soukromé řemeslné výroby a soukromých služeb a k zajištění prostoru pro ně i k výrobě potřebného zařízení a dodávek potřebného materiálu. Aby se provedla odluka státního a hospodářského řízení, aby hospodářské organizace byly řízeny od státní správy oddělenými a kvalifikovanými hospodářskými centrálami, aby se promítla do této odluky také rozpočtová pravidla, aby vycházela z toho, že toto je třeba respektovat, aby byl zpracován program zhospodárnění a racionalizace veřejné správy, abychom trvali na ochraně národního hospodářství před vnějším vykupováním až do nastolení konvertibilních cen a konvertibilní měny, abychom zajistili právní, finanční, organizační a hmotné podmínky pro práci nově zvoleného parlamentu České republiky, složeného z poslanců plně uvolněných ze zaměstnání, abychom prohloubili práci a zvýšili vážnost a úctu k českému parlamentu, abychom obnovili v práci České národní rady také okamžitý přepis těsnopisných záznamů o vystoupení ministrů a poslanců a aby tyto přepisy byly okamžitě - jako v minulosti - rozmnožovány a dávány redaktorům k dispozici, protože jinak, jak vidíte, se do sdělovacích prostředků o naší činnosti nic nedostane.

Paní a pánové poslanci, vládnout, řídit, velet znamená analyzovat dosavadní vývoj a současný stav. Vytyčovat cíle dalšího postupu, vést lidi a utvářet organizační a hmotné podmínky pro jejich dosažení. A neustále porovnávat skutečný průběh s průběhem žádoucím a okamžitým a kvalifikovaným rozhodováním o zjištěných odchylkách uvádět vývoj do žádoucího průběhu. Soustavně prověřovat, jak se přijatá opatření a rozhodnutí plní a v případě neplnění vynucovat provádění učiněných rozhodnutí i mocí.

Nuže - vládněme podle těchto pravidel! Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Adamovi, hovořit bude poslanec Ladislav.

Chtěl bych jenom seznámit Českou národní radu s tím, že předsednictvo ČNR přikázalo k projednání rozpočet našeho parlamentu výboru pro plán a rozpočet - ten to provedl -, a rovněž jsme schválili kontrolní orgán z řad poslanců pro hospodaření České národní rady, jakož i řadu dalších námětů, které zde pan poslanec Adam přednesl, předsednictvo ČNR řeší.

Hovoří tedy poslanec Ladislav, připraví se poslanec Kasal.

Poslanec Bohumil Ladislav: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, vážení hosté, s problematikou bydlení v té nejširší podobě se všichni setkáváme v našich volebních obvodech. Je to skutečností, že tato velmi významná oblast v životě naší společnosti je trvalým předmětem i terčem kritiky ze strany našich občanů.

Je to zcela pochopitelné, vždyť kdo by nechtěl rychle a slušně bydlet. Přitom je také skutečností, že tyto otázky se týkají všech generací. a to jak bydlících, tak i nebydlících, a těch druhých přirozeně více.

Nechci zde polemizovat, zda máme bytů dostatek či ne. Podle dlouhých pořadníků na přidělení státního bytu i neúměrné dlouhé čekací doby na získání družstevního bytu se dá usuzovat, že v současné době bytový problém vyřešen není.

Bytová družstva, jejichž bytový fond není rozhodně zanedbatelný, obhospodařovala k 31. prosinci 1989 v České republice 716 tis. bytů, v nichž bydlelo 2,258 mil. občanů, a k témuž datu evidovala dalších téměř 162 tis. žadatelů o byty.

Také tato oblast se potýká se závažnými věcnými a finančními problémy a navrhuji, aby se jejich řešením vláda České republiky samostatně zabývala, a to proto, že zanedbanost údržby a oprav, převážná část pochází z období před rokem 1983, dle kvalifikovaného odhadu činí 4 mld Kčs.

Vznik této zanedbanosti je důsledkem poskytování omezených a nedostatečných finančních prostředků na záchovnou péči ze státního rozpočtu, resp. rozpočtů národních výborů. Z těchto příčin neměla záchovná péče cyklický charakter, ale spočívala pouze v provádění jen nejnutnějších zásahů k odstranění vzniklých havarijních situací.

Tyto negativní důsledky státní bytové a technické politiky hromadné bytové výstavby by neměly být přenášeny na bedra družstevníků, uživatelů družstevních bytů, kteří neměli žádnou možnost ovlivnit jejich výskyt, omezit vznikající vysoké náklady, ani možnost zvolit jiný, kvalitnější způsob bydlení.

I když se to zdá předčasné, navrhuji již dnes přijmout pro další období, počínaje příštím rokem 1991, nové systémové řešení této problematiky, včetně zajištění finanční účasti státu na odstraňování negativních důsledků technické politiky hromadné bytové výstavby v rámci státní koncepce rozvoje bydlení. Za zásadní podmínku je třeba pokládat, že půjde o objekty zahájené ve výstavbě před 1. lednem 1991.

Je třeba také zohlednit i další negativní důsledky zmiňovaného stavu. U vad panelové výstavby bude nezbytné rozšířit specifikaci tohoto pojmu a zpřesnit jejich objektivizaci. Potřeba finančních prostředků pro bytové družstevnictví činí u těchto oprav v letech 1991 - 1995 cca 2,9 mld Kčs.

Do negativních vlivů státní technické politiky je třeba zahrnout i zanedbanost tepelného hospodářství a dalších objektů základní technické vybavenosti ve vlastnictví družstev, která družstva byla nucena převzít s ohledem na neexistenci veřejných sítí služeb, a to bez společenského opodstatnění a na která, i když tato zařízení byla investičně vybudována ze zvláštního státního příspěvku, dnes neúměrně a nespravedlivě doplácejí. Tyto dopady činí 300 mil. Kčs na léta 1991-1995.

K zabezpečení úkolů bytového družstevnictví je také mimo jiné nutné zcela přesně specifikovat výklad o použití § 3 zákona o důchodové dani tak, aby zde uvedené úlevy se týkaly všech organizací bytového družstevnictví, jež poskytují služby pro bytový fond, podmiňující investice pro bytovou výstavbu a výstavbu rodinných domků bez ohledu na vlastníka. Tento princip uplatnit i při odvodu z mezd pro všechny organizace i jednotlivce, kteří se jakýmkoli způsobem podílejí na výše uvedených činnostech. To jest stanovením odvodu z mezd jako u organizací poskytujících veřejně prospěšné služby.

Družstevní bytová výstavba může v příštích letech vedle své základní úlohy v sociální politice v oblasti bydlení, kterou z velké části dosud plní, plnit i úlohu v nabídce bytů výrazně kvalitnějších. Jde především o byty v rodinných domcích, ale i velkoplošné byty, jež svým charakterem bydlení v rodinných domcích se blíží. Pro jejich realizaci se jako vhodná jeví modernizace v centru měst, nástavby a vestavby a atypická nízkopodlažní výstavba v rozptylu. V těchto formách lze využít i některé pozitivní prvky svépomocné družstevní výstavby.

Doporučuji zachovat současnou výši státní pomoci pro sociálně slabší vrstvy obyvatelstva, pro mladé rodiny s dětmi, nebo pro důchodce. Zde uplatnit výstavbu bytů na úrovni nynějšího standardu bydlení v komplexní bytové výstavbě. Veškerý nadstandard plošný i ve vybavení hradit ze zdrojů občanů. Jako jeden ze zdrojů pro poskytování státní pomoci se nabízejí prostředky ušetřené z financování družstevní stabilizační výstavby. kde prakticky stát spolu se stabilizujícím podnikem hradily nejen státní příspěvek, ale i podíl občana. Při cca 16 000 stabilizačních bytů ročně se jedná o částku okolo 500 mil. Kčs.

Ke všem těmto problémům, o kterých jsem zde hovořil, přistupuje další, a to je estetická a ekologická vhodnost budoucích staveb. Stavebnictví musí uplatnit nové stavební systémy, technologie, výrobky a materiály na úrovni vyspělých evropských zemí a zároveň odpovědět na otázku, jak se vypořádat s nedostatky panelové výstavby.

Všechny tyto požadavky jsou umocňovány projevy, názory a stanovisky našich občanů. Jsem si vědom, že najít optimální řešení této problematiky nebude jednoduché. Přesto považuji za nutné, aby vláda důsledně vedla především stavbaře a národní výbory k tomu, aby společně s bytovými družstvy co nejrychleji tyto otázky řešily. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Ladislavovi. Slovo má poslanec Kasal. Připraví se poslanec Krubl.

Poslanec Jan Kasal: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jistě všichni s určitou mírou nelibosti neseme skutečnost, že se podle stávajících rozpočtových pravidel značná část prostředků přesouvá do rozpočtu Slovenské republiky, a to zvláště za situace, kdy v rozpočtu České republiky by bylo třeba prakticky všechny kapitoly posílit. Chci zde ale upozornit i na určité disproporce při rozdělování prostředků do jednotlivých krajů. Zdá se mi totiž, že v povědomí občanů České republiky, ale zřejmě i vlády není Jihomoravský kraj brán jako příliš potřebný. Spíše naopak. Souvisí to možná i s prohlášením předsedy vlády České republiky pana Pitharta o tom, že Morava je trochu barevnější než ostatní kraje.

Jsem si samozřejmě vědom, že pouhý přepočet sumy účelových dotací na jednoho obyvatele kraje jen stěží může být objektivní. Přesto tento přepočet k určité ilustraci posloužit může.

Jestliže pominu hlavní město federace Prahu, kde účelová dotace na hlavu činí 6 tis. Kčs, tak v dalších krajích je situace následující: Severočeský kraj 2500 Kčs, Jihočeský kraj 2300, Severomoravský 1750, na posledním místě je Jihomoravský kraj s 1300 Kčs na hlavu. Jistě chápu. že některý kraj musí být první a jiný poslední. Nicméně skutečnost, že v porovnání s rokem 1989 jsou účelové dotace do rozpočtu Jihomoravského kraje kráceny o 290 mil. kraje v občanech kraje nevzbuzuje vůbec žádné veselí. Proto bych rád slyšel odpověď na otázku, podle jakých pravidel jsou účelové dotace u jednotlivých krajů rozdělovány.

Snad paní a pánové poslanci uznají, že musím znát odpověď na tuto otázku, pokud mám před občany v našich volebních obvodech obstát.

Dovolte mi několik poznámek k potřebám Jihomoravského kraje, které přestože nemohou být splněny, zřejmě jako celá řada dalších požadavků z ostatních krajů, stojí za zmínku. Už proto, že byly vládou vesměs schváleny. Jde v prvé řadě o schválení drobných ekologických staveb, čistíren odpadních vod, kanalizačních sběračů, skládky pevných domovních odpadů, plynofikací. Celkem se jedná o 46 ekologických staveb v objemu zhruba 82 mil. na letošní rok a v zahajovacím limitu 380 mil. Kčs. Myslím, že i při jistě nutné restrikci státního rozpočtu by se zdroje alespoň na ty nejpotřebnější stavby měly najít. Prostředky samozřejmě chybí i na komplexní bytovou výstavbu, a to v objemu zhruba 260 mil. Kčs. Pokud nedojde v průběhu roku k přesunům zdrojů z oblastí. kde se eventuálně nevyčerpají, nebude zahájena výstavba obytných souborů např. v Brně, Kroměříži, Třebíči a ani jinde. Nebudou dodrženy smlouvy se stavebními podniky.

Brna, Třebíče, ale i dalších významných sídel se týká obava o osud velké ekologické i ekonomické investice - teplovodu Dukovany - Brno. Vzrůstá totiž nejistota, jak v nových ekonomických podmínkách bude tato stavba financována. Připomínám, že výroba tohoto tepla nepůsobí žádnou další ekologickou zátěž krajiny. Jde ale o velký objem prostředků, které bude nutno sdružit od podniků. které budou teplo odebírat, ale které v současných podmínkách mohou mít značné vnitřní problémy. Naskýtá se otázka, zda nezaložit akciovou společnost, případně i se zahraniční účastí. Chtěl bych požádat vládu České republiky, aby této významné akci věnovala mimořádnou pozornost.

Dovolte mi dále, abych ve svém vystoupení reagoval na zprávu o stavu České republiky, kterou přednesl pan premiér Petr Pithart. Jeho slova o neutěšeném stavu našeho školství, zejména pak o technickém zaostávání našich škol, o jejich nedostatečné údržbě a nízké hygienické úrovni jsou varující. Chceme co nejdříve odstranit chyby minulosti a křivdy napáchané na našich dětech. V praxi se ovšem setkáváme se základním problémem v tomto řešení, a to je katastrofální nedostatek finančních prostředků, které jsou nezbytné pro zajištění oprav, rekonstrukcí a pro provádění běžné údržby. V současné situaci k tomu ještě přistupuje oprávněný požadavek široké veřejnosti znovu otevřít malotřídní školy, aby děti mohly docházet do školy v místech svého bydliště a aby byla obnovena kulturní a společenská úroveň těchto obcí, kde úloha školy je nezastupitelná. Jenom na našem okrese Žďár nad Sázavou jsme obdrželi žádosti o otevření deseti malotřídních škol a obnovení provozu dvou základních škol úplných. Představuje to v jednom jediném okrese pro letošní rok mzdové prostředky pro -32 učitelů, to je asi tři a půl milionů Kčs a náklady na rekonstrukce a údržbu těchto zařízení v hodnotě přibližně 6 mil. Kčs.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP