Kdo je proti tomuto návrhu? (Třicet.)
Kdo se zdržel hlasování? (Třicetčtyři.)
Konstatuji, že Česká národní
rada přijala usnesení, kterým doporučujeme
Federálnímu shromáždění
k přijetí název Československá
federativní republika. (Pro hlasovalo 121 poslanců.)
Je zde ještě návrh, abychom usnesení
doplnili o doporučení, aby Federální
shromáždění neprojednávalo název
Republika česko-slovenská. Je to návrh poslance
Kalvody.
Poslankyně Marcela Černá: Byl to protinávrh
a mělo by se o něm hlasovat.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
To nebyl protinávrh, to je návrh na rozšíření
usnesení.
Poslanec Josef Kovalčuk: Domnívám
se, že jsme se k tomu vyjádřili tím
prvním hlasováním.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Pane poslanče, nechcete vzít svůj návrh
zpět? Dali jsme Federálnímu shromáždění
společnou zprávu výborů, kde tento
návrh zamítáme.
Poslanec Jan Kalvoda: Svůj návrh na doplnění
usnesení nechci vzít zpět z toho důvodu,
že naše původní doporučení.
v podobě vyjádření výborů
se týkalo jiné situace a jiného doporučení
- Československá republika. Proto opakuji návrh
na doplnění usnesení s tím, že
se odmítá název Republika česko-slovenská.
Poslanec Josef Kovalčuk: Navrhuji, abychom to doporučení
rozšířili o výsledek hlasování,
že pouze jediný hlas byl pro Republika česko-slovenská.
Abychom tam vyjádřili počet hlasů.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Shodli jsme se a teď z toho budeme dělat rozpravu.
Poslanec Rázl.
Poslanec Stanislav Rázl: Pane předsedo, paní
poslankyně a páni poslanci, myslím si, že
se máme držet přísně pravidel,
která patří do řádů
parlamentu nebo naší České národní
rady. Zaprvé nemáme právo říkat,
o čem má nebo nemá hlasovat Federální
shromáždění. Byli jsme požádáni
o vyjádření. A to ke dvěma variantám.
Česká národní rada hlasováním
rozhodla o variantě druhé, o jedné variantě.
Podle mého názoru tento fakt stačí
jako stanovisko pro Federální shromáždění.
Další otázky jsou podřadné, právoplatné
je většinové rozhodnutí o doporučení.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Ano, je to přesně výklad ústavy. Pane
poslanče Kalvodo, prosím vás, vezměte
ten návrh zpět, ať o něm nemusíme
začít rozpravu, poměr hlasů potvrdil
dřívější stanovisko.
Poslanec Jan Kalvoda: Pane předsedo, já se
domnívám, že rozšíření
navrhovaného usnesení není v rozporu s ústavními
zásadami. Pokud bude sněmovna proti, ať to
vyjádří hlasováním bez další
rozpravy. Já proti tomu nic nemám.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji. Pokusím se formulovat usnesení -
když tam dáme "zamítla návrh ...
a doporučuje projednání ...". Je to
přesné konstatování toho, co jsme
před chvílí projednali. (Poslanec Kalvoda
souhlasí.) Prosím pracovníky "pana kancléře",
aby přesně naformulovali usnesení a předali
Federálnímu shromáždění
s tím, že ČNR zamítla první návrh
a doporučuje při jednání návrh
Československá federativní republika.
Paní poslankyně, páni poslanci, promiňte,
že jsme odbočili od projednávaného vládního
návrhu zákona o státním rozpočtu,
ale byli jsme požádáni - a je to velice aktuální
abychom projednali tento návrh.
Pokračujeme v projednávání bodu VII,
konstatuji, že do rozpravy je přihlášeno
dosud 19 poslanců. Jako první se přihlásil
místopředseda české vlády pan
Vlasák. Prosím ho, aby se ujal slova. Připraví
se poslanec Valtr.
Místopředseda vlády ČR František
Vlasák: Pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, dovolte,
abych navázal na pana ministra Nikodýma a podal
vám informaci o tom, jaké zpřesnění
připravujeme v souvislosti s novou koncepcí státního
rozpočtu ve státním plánu letošního
roku. A zejména jaká další opatření
děláme k realizaci ekonomické reformy.
Státní rozpočet, jak víte, má
výrazně protiinflační charakter a
tomu plně podřizujeme všechny záměry
státního plánu. To je základní
změna naší hospodářské
politiky, protože v minulosti se situace vyvíjela
tak, že úloha státních financí
spočívala v podstatě v tom, profinancovat
za všech okolností státní plán,
i za cenu rozpočtového deficitu. Toho jsme v minulosti
byli často svědky.
Vláda oceňuje, že tento nový kurs poslanci
ČNR plně podporují a doufá, že
se tak stane i na všech stupních našeho ekonomického
řízení, zejména na podnicích
a národních výborech. Tam zatím ještě
tento proces - musíme objektivně říci
plně nedoléhá.
Protiinflační politika vlády je samozřejmě
spojena s velkými riziky a bude od nás všech
vyžadovat určité oběti. Úkoly,
před kterými naše vláda v letošním
roce stojí, jsou mimořádně náročné
zejména z toho důvodu, že hospodářské
výsledky loňského roku ukazují, že
v České republice se zpomalilo tempo růstu
vytvořeného národního důchodu
z 2,5 % v roce 1988 na 1,5 % v roce 1989, což je velmi hluboký
pokles. Ve struktuře naší ekonomiky nadále
převažuje naprosto neúnosný rozvoj energeticky
a materiálově náročných oborů
a odvětví. Průmysl na území
Československé republiky vyrobil v loňském
roce historicky rekordní množství válcovaného
materiálu - přes 8 mil. tun, elektrické energie
přes 65 mil. kWh, plastických hmot 672 tis. tun,
cementu 6,8 mil. tun. To je vývoj, který nemůže
nadále takto pokračovat.
Pokud jde o ekonomickou rovnováhu, tvorba zdrojů
se podstatně rozešla s jejich vnitřním
užitím. Při dynamice vytvořeného
národního důchodu ve výši 1,5
% vzrostl užitý národní důchod
o 3 %. Tedy dvojnásobně rychleji. Ovšem více
zdrojů ve vnitřní ekonomice jsme získali
především na úkor zvýšení
naší zadluženosti. Zatímco v roce 1988
bylo saldo obchodní bilance v územním průřezu
aktivní ve výši 6,6 mld, v loňském
roce se dostalo do pasiva 2,7 mld Kčs a celková
zadluženost počátkem letošního
roku již dosáhla S mld dolarů. To je velmi
neúspěšný vývoj.
Podrobnější pohled na strukturu našeho
zahraničního obchodu s nesocialistickými
státy ukazuje, že zvýšení vývozu
o 7,6 %, což zdánlivě je velký úspěch,
se bohužel týkalo výlučně surovin
a potravin a tedy pokračoval nadále vývoz
komodit s minimálním stupněm zpracování.
V dovozu se proti roku 1988 prudce snížil o více
než 5 bodů naopak dovoz strojů a zařízení,
který chceme impulsovat. Je zřejmé, že
v našich podnicích se snažili zaplnit úzká
místa ve svých výrobních vstupech
surovinově a materiálově náročné
ekonomiky a tomuto krátkodobému cíli dali
přednost před modernizací výrobní
základny, která nás tak zatěžuje.
Také v oblasti investic byl vývoj - můžeme
říci - rozporuplný.
Na jedné straně cestou restrikce a dočasného
moratoria se na zahajovaných stavbách podařilo
snížit rozestavěnost o více než
22 mld Kčs, ale na druhé straně pokračující
odchod stavebních dělníků a také
přesun deficitních materiálů do různých
forem tzv. malého stavebnictví, vyvolal řadu
obtíží v kapacitním a technickém
zabezpečení rozhodujících investic
a řadu důležitých investic jsme neuvedli
do provozu.
Jedním z nejvážnějších problémů
uplynulého roku byla nerovnováha vnitřního
trhu, jejíž intenzita se dále vyostřila.
Obyvatelstvo získalo na peněžních příjmech
o 5,2 mld Kčs víc, než jsme uvažovali
v plánu, avšak nákup zboží byl
proti předpokladům vyšší pouze
o 2,6 mld Kčs a tím se mezi koupěschopnou
poptávkou obyvatelstva a jejím hmotným krytím
otevřela inflační mezera ve výši
3 mld Kčs.
Jediný pozitivní vývoj můžeme
konstatovat v tom směru, že jsme udrželi předstih
tempa růstu produktivity práce před růstem
průměrných mezd. Průměrné
mzdy se zvýšily v loňském roce o 2,6
%, produktivita o 4,3 %.
První poznatky, které máme z vývoje
ekonomiky v letošním roce, signalizují, že
ve všech uvedených oblastech se situace spíše
zhoršuje než zlepšuje.
V průmyslu a stavebnictví se tempo růstu
výroby proti roku 1989 dále zpomalilo. Průmyslová
výroba na území České republiky
byla za leden a únor nižší o 1,7 bodu,
stavební výroba v resortu ministerstva výstavby
dokonce o 5,5 bodu. A to přesto, že v této
oblasti relativně příznivé klimatické
podmínky umožňovaly nepřetržitý
proces výstavby.
Také v zemědělství pokračuje
poměrně vysoká dynamika nákupu živočišných
výrobků a tempo se zde pohybuje od 1,5 do 5,8 %
Na vnitřním trhu se zvýšila dynamika
maloobchodního obratu v obchodní síti o 6,4
%, což vytváří velmi nebezpečné
napětí do budoucna.
Kde jsou - podle našeho názoru - základní
příčiny tohoto vývoje. Musíme
si, vážené poslankyně a vážení
poslanci, uvědomit, že v současném období
celá naše výrobní základna je
ve velkém pohybu.
V resortu českého ministerstva průmyslu nyní
evidujeme 100 nových žádostí o přiznání
statutu státního podniku a včera - myslím
- bylo přes 30 nových podniků zřízeno.
V resortu ministerstva výstavby a stavebnictví činí
počet podaných žádostí 115 a
očekáváme, že perspektivně dosáhne
300 - 400.
V resortu ministerstva zemědělství, výživy
a potravinářského průmyslu se chce
osamostatnit kolem 200 podniků.
To je samozřejmě obrovský strukturální
proces, který se v současné době odehrává,
a pochopitelně má přímý i nepřímý
vliv na plnění výrobních úkolů.
Samozřejmě v souvislosti s tímto procesem
dochází k rozsáhlé výměně
vedoucích pracovníků, což je nutné
při takovémto procesu, ale tento proces trvá
již příliš dlouho, což destabilizuje
situaci v podnicích a musíme udělat všechno
pro to, aby tyto změny proběhly nejpozději
do konce dubna tak, aby v dalším období naše
podniková sféra byla stabilizovaná a mohla
řešit ty obrovské úkoly, které
před ní stojí.
Jako další příčinu uvedených
nedostatků musím uvést to, že jsme zdědili
od našich předchůdců velmi nevybilancovaný
plán minulého roku, ale i letošního
roku, což dále rozvrátilo dodavatelsko-odběratelské
vztahy. Např. dodávky do tržních fondů
měly mezeru už v plánu 6 mld Kčs. Podobná
velká mezera byla v investiční výstavbě
atd.
Mezi těmito příčinami musím
uvést i některé objektivní důvody,
které znemožňovaly plnění plánu,
zejména na začátku letošního
roku, jsou to dodávky ropy ze Sovětského
svazu, které jsou proti sjednaným objemům
nižší o více než 20 %, což způsobilo
výpadek v resortu průmyslu ve výši více
než 0,6 mld Kčs.
Značně tvrdé dopady do některých
podniků mají důsledky devalvace koruny vůči
volně směnitelným měnám.
Toto opatření bylo provedeno tak, že devizový
výnos devalvace byl z hospodářství
České republiky odčerpán do centrálního
devizového zdroje ve výši 1,7 mld, při
současném krácení devizových
prostředků na dovozu v rozsahu 1,2 mld Kčs.
To vedlo nutně asi u 40 podniků k podstatnému
omezení jejich disponibilních zdrojů na dovozy
nutných surovin, s vážnými riziky pro
celou navazující finální výrobu
ve výši zhruba 8-9 mld Kčs.
Zvýšená frekvence zahraničních
návštěvníků v důsledku
úpravy kursu ovlivnila také realizaci maloobchodního
obratu v pohraničních oblastech. To je problém,
který zde byl už podrobně diskutován,
takže ho nebudu rozvádět.
Ale to hlavní - podle mého názoru -, co nás
zdržuje, je nedokonalá a polovičatá
soustava řízení ekonomiky, která neumožňuje
přechod k tržní ekonomice a posiluje naopak
tendence k vytváření nerovnováhy a
k inflačnímu vývoji. To je tedy problém
číslo jedna.
Musíme proto v současné situaci postupovat
zhruba ve dvou směrech.
První směr je urychleně dopracovat celý
systém ekonomické reformy a zejména postupných
kroků k její realizaci. Urychleně tento problém
nyní řešíme. Byla zpracována
a je předložena vládě i Federálnímu
shromáždění řada hospodářských
zákonů. Zpracovává se v několika
variantách postup ekonomické reformy v oblasti vlastnické
struktury, podnikové sféry, liberalizace cen, otevření
naší ekonomiky světu, v aktivní politické
zaměstnanosti, sociální politice, makroekonomické
politice atd.
Dopracování těchto materiálů
s konkrétním postupem by mělo být
dokončeno do konce dubna. To je nejzazší termín.
Druhý směr v řešení těchto
problémů spočívá v tom, že
nutně musíme v letošním roce řešit
některé problémy, s nimiž nejsou schopni
si zatím podniky samy poradit a centrum musí zatím
vykonávat funkce, od kterých se v budoucnu nutně
musí oprostit. Z těchto mimořádných
problémů musíme především
realizovat naléhavé dovozy některých
surovin a zajistit tak devizové krytí, a to v konvertibilní
měně, bez kterého je ohrožena řada
základních výrob. Dále musíme
zabezpečit některé závazné
výstupy státního plánu v dodávkách
některých druhů spotřebního
zboží do Sovětského svazu, na které
jsou vázány závažné dovozy surovin
a energetických zdrojů. Dále musíme
zastavit rozevírání mezery mezi kupní
silou obyvatelstva a jejím hmotným krytím.
Ukazuje se, že podniky mají zatím snahu uplatnit
všechny exporty schopné položky na trzích
nesocialistických zemí a předpokládají
pouze minimální dodávky do tržních
fondů ve srovnání s minulým rokem.
K překonání těchto problémů
musíme zavést určitý systém
nové stimulace výrobců na přírůstku
dodávek do tržních fondů, abychom tuto
mezeru zaplnili.
Posledním závažným úkolem, který
musíme operativně řešit v letošním
roce, je problematika investiční výstavby,
kde řada důležitých dokončovaných
investic není zatím finančně zabezpečena.
Zde musíme v prvé řadě využít
nástroje peněžního. trhu, poskytování
bankovního úvěru, vypisování
podnikových obligací a účast státu
musíme omezit - přímo účast
státu ve formě dotací - na absolutní
minimum; to říkám zcela otevřeně.
Podporu státu musíme spíše směrovat
pouze do záruk státu za poskytnuté úvěry.
Jiná cesta - máme-li udržet protiinflační
rozpočet, který budeme dnes schvalovat - neexistuje.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, hlavním záměrem hospodářské
politiky vlády České republiky pro letošní
rok je tedy nezměkčovat v žádném
případě ekonomicky náročné
prostředí dané protiinflačním
rozpočtem. Vstupujeme nyní do období, v němž
vrcholí práce na zákonných úpravách
pravidel hospodářského mechanismu, na přípravě
programu stabilizace ekonomiky a na formování náročných
podmínek tržní ekonomiky.
Hlavní postupové kroky již známe. Nyní
půjde o to, abychom naše závěry dokázali
rychle rozpracovat do konkrétních a časově
uspořádaných opatření a abychom
také jejich správnost si ověřili v
naší ekonomické praxi v nejkratší
době.
Na konci devadesátých let se v závislosti
na úspěšnosti přechodu k tržní
ekonomice budeme nacházet v jednom ze dvou možných
stavů. Buď v tom, který všichni chceme
a který bude znamenat, že se staneme občany
prosperujícího státu, schopného začlenění
do evropských společenství, nebo v nežádoucím
stavu, který bude vyžadovat skutečnost, že
jsme se ani my nevyhnuli té známé reformní
pasti, jako někteří naši sousedé
v podobě znehodnocování národní
měny, nadměrné inflace, vnější
zadluženosti.
Jaké jsou naše šance vyhnout se tomuto nežádoucího
vývoji? Odpověď na tuto otázku je závislá
na tom, zda vláda bude tak silná, aby mohla provádět
potřebná nepopulární opatření.
Zda podniky budou schopny více a efektivně produkovat
a zejména zda obyvatelstvo i podniky své dosud převážně
spotřebitelské chování budou orientovat
na tvorbu kapitálu a reprodukci národního
jmění a za třetí také na tom,
zda ekonomové na základě poznání
příčin nadměrné inflace a vysoké
zadluženosti v některých zemích - v
Polsku, Maďarku - naleznou správnou strategii naší
ekonomické reformy.
Současná příznivá politická
situace nám dovoluje dát na první dvě
podmínky úspěšnosti naší
reformy kladnou odpověď. Odpověď na otázku,
jaké jsou naše šance vyhnout se reformní
pasti je pak dána úrovní našich znalostí
a kvalitou programu naší reformy. Podle toho, jak
je v rámci prvních návrhů reformního
scénáře poměrně jednoznačně
prosazován přebytkový protiinflační
státní rozpočet, a to je prvý krok
reformy, to si musíme uvědomit, a jak je všemi
ekonomy doporučováno rychlé otevření
naší ekonomiky světu, usuzuji, že i na
třetí otázku můžeme odpovědět
kladně. Ovšem v okamžiku vyhlášení
přechodu k řízení ekonomických
subjektů trhem, tedy korunou, by měly být
zajištěny zejména tyto základní
podmínky: Urychlené odstátnění
státních podniků a jejich vybavení
odpovídajícím jměním a všemi
podnikatelskými právy a jejich postupná privatizace
zejména do akciových společností,
ale i do dalších forem společností s
ručením omezeným atd. Určitá
část státních podniků samozřejmě
nadále zůstane jako státní podniky,
zejména takové podniky, jako je doprava, spoje atd.
Dále musíme zřídit rozsáhlý
systém úvěrových bank a jejich vybavení
odpovídajícími depozity tak, aby podle schválených
pravidel mohly zcela samostatně provádět
vlastní podnikatelskou činnost. Za třetí
musíme konstituovat některé nové státní
úřady pro realizaci podnikové činnosti,
musíme vytvořit nový systém berních
úřadů, živnostenských úřadů,
úřad pro kontrolu hospodářské
soutěže, demonopolizace atd. A to hlavní, co
musíme provést, je liberalizace cen, to je všeobecný
přechod k tržním cenám u cen zboží,
služeb a kapitálu, protože jedině tržní
ceny mohou dovršit celý systém tržní
ekonomiky. Nakonec musíme vyhlásit novou daňovou
soustavu, zajišťující nejen příjmy
do státní pokladny, tak zejména motivační
prostředí a rovné podmínky pro všechny
ekonomické subjekty.