Čtvrtek 29. března 1990

Je třeba popravdě konstatovat, že naplnění příjmů tak, jak předpokládá současný návrh státního rozpočtu, má v sobě dosti značný prvek nejistoty. To není vina předkladatelů rozpočtu, ale je to objektivní důsledek způsobu řízení a fungování ekonomiky při prosazování tržního mechanismu. Např. ve výboru pro průmysl a stavebnictví při projednávání kapitoly ministerstva průmyslu odeznělo, že výrobní organizace tohoto resortu předpokládají zhruba o 2 mld. nižší tvorbu zisku než jak je zabudována v návrhu státního rozpočtu. I v dalších výborech zazněly obavy podobného rázu.

Tento vývoj základních ukazatelů v počátku letošního roku ve srovnání s rokem minulým ukazuje, že odhady v naplňování příjmů státního rozpočtu mohou být ošidné. Bude zřejmě třeba velice pozorně sledovat skutečný vývoj a prozíravě a včas volit opatření, která by v průběhu roku měla situaci ovlivňovat žádoucím směrem. V tomto smyslu vyjádřil např. výbor pro obchod, služby a dopravu znepokojení nad otevřením hranic pro turistický ruch s Polskem. Je totiž jasné, že politická rozhodnutí, pro která nejsou vytvořeny ekonomické podmínky, budou pro nás mít hospodářsky výrazně negativní dopady. O tom jsme se již mohli přesvědčit.

V příjmové části rozpočtu tvoří nejvyšší položky odvody z mezd, které plynou jak z federální, tak republikové ekonomiky. Jejich váha je dána podílem 36 % z celkových předpokládaných příjmů. Jejich zvýšení nelze předpokládat, bude-li důsledně uplatňována mzdová regulace. Míra výše odvodů 50 % je již dost vysoká, pro podniky představuje veliké zatížení, a proto zde nelze výraznější přírůstek příjmů očekávat.

Obtížné je rovněž prognózovat vývoj zaměstnanosti a s tím spojený ev. pohyb příslušného výnosu. Pro letošní rok lze však předpokládat spíše snížení tohoto výnosu vlivem eventuálního poklesu zaměstnanosti.

Hovořil jsem již o riziku ve vývoji zisku. Odvod ze zisku je druhou nejvýznamnější položkou příjmů státního rozpočtu, pokud neuvažujeme dotace z federálního rozpočtu. V rozpočtu se předpokládá, že tempo růstu příjmů podniků bude 108,9 %, tempo růstu odvodů do státního rozpočtu 125,4 %. Podnikům by mělo zůstat k disponibilnímu použití 99,8 % prostředků loňského roku, takže ze souhrnného hlediska posuzováno není zajištěna ani prostá reprodukce národního hospodářství. Je to vážná situace, v tomto ohledu se negativní působení státního rozpočtu a jeho kvality nezměnily. Opět je to dáno především celkovým přístupem k finanční politice, resp. konkrétně ke státnímu rozpočtu, který je koncipován se snahou nasbírat maximum prostředků, aby bylo na krytí potřeb. Při současné iracionalitě cen i daňového systému, platných rozpočtových pravidel a dalších negativních jevech to vede i ke shora citovaným důsledkům.

Musíme proto bedlivě posuzovat, aby míra takovéto hospodářské politiky nedosáhla příliš daleko za mez, kdy tato politika začíná být zhoubná vůči podnikům vyrábějícím produkci, neboť jim v důsledku silného tlaku na úspory natolik znesnadní podmínky existence, že nejsou schopny kvalitně vyrábět a tedy i s potřebným efektem prodávat, zejména do zahraničí.

V jednání našeho výboru v této souvislosti také odeznělo upozornění, že i státní banka od 1. dubna přitvrdí podmínky pro úvěrování. To ve spojení s opatřeními státního rozpočtu při pouze jednostranné snaze ztížit podnikům - a napříště i podnikatelům - přístup k penězům může vést k tomu, že budeme marně čekat na tolik potřebné oživení nabídky. Je proto třeba aby i tedy vláda v případě potřeby včas zasáhla.

V jednání výboru, především pak pro zemědělství a výživu, vyplynula výrazná obava o další vývoj potravinářského průmyslu. Potřeba modernizovat a budovat potravinářský průmysl se dostává do střetu s přísnou restriktivní politikou a s omezováním dotací. V situaci, v jaké se čs. potravinářský průmysl nachází proto na vládě požadujeme, aby si udělala jasno v koncepci postupu při zajišťování potravin do budoucna.

Právě při posuzování tohoto problému vyvstává naléhavě požadavek zprůhlednit finanční toky a začít se musí - jak znovu opakujeme - od cen. Pak odpadnou debaty, zda dotujeme zemědělce málo nebo více. Zda tyto dotace, původně určené zemědělcům, se nakonec nepřelévají do strojírenství apod. Dnes je na tyto otázky obtížné dát seriózní odpověď. Jistotu k zajištění potravin pro výživu národa do budoucna však potřebujeme mít.

Jednání výborů poukázala na otevřené problémy i v dalších oblastech - v kultuře, ve školství, ve zdravotnictví, a to nejen v oblastech řízených přímo resorty, ale i v oblastech národních výborů. Někde je to důsledkem toho, že se dosud nevyřešily vztahy, které musí řešit federální rozpočet. Mám na mysli otázku přejímaných budov ve školství a zdravotnictví. Někde je to zase důsledek předchozí neuvážené politiky rozhodovat velkoryse o investicích, na které jsme výsledky hospodářské činnosti dosud nevytvořili potřebné prostředky. To je případ řady investic v kultuře. Ovšem nejhorší dědictví, které vidím jako dosud velice účinnou brzdu v přechodu na demokratickou společnost a zavádění tržního modelu ekonomiky, představuje především způsob uvažování a myšlení většiny lidí. Přitom nemám na mysli jen vedoucí pracovníky. Je to možné ukázat na příkladu řešení stále rostoucí potřeby léků ve zdravotnictví. I tady vedl dosavadní systém k naprosté nehospodárnosti a vytvářel povědomí, že je možné za státní peníze žádat cokoliv. Napravit tento stav a docílit toho, aby každý jednotlivec vyžadoval a dostal jen to, co opravdu potřebuje, znamená důkladnou změnu hodnotových kritérií a také změnu finančně peněžních vazeb. Bez toho nápravu nezjednáme a státní rozpočet by nakonec opravdu došel do situace, že nebude mít na zdravotní péči.

Jak jsme již konstatovali při projednávání federálního rozpočtu, vyžaduje současná situace, aby vlády energičtěji sjednocovaly a prosazovaly postup hospodářské reformy na základě jedné koncepce, která musí být urychleně přijata. Proto požadujeme, aby byl vládami projednán a dán na stůl reformní program ekonomiky, včetně časové představy základních postupových kroků. Pro poslance - protože chtějí a musí odpovědně projednávat zákony ekonomického charakteru - je to výchozí předpoklad. Vždyť ani vlády nejsou za daného stavu věci schopny koordinovat a hodnotit svůj postup.

Přitom není možné odvádět pozornost na nepodstatné věci, ale soustředit se na věci podstatné. Je to především předložení, projednání a schválení rozhodujících ekonomických zákonů, které musí vytvořit základní legislativní předpoklady pro postup hospodářské reformy. Na to navazují nezbytná opatření v oblasti cen a privatizace majetku, vytvoření podmínek pro uvolnění zahraničně obchodní činnosti podnikatelů, vytváření finančního trhu apod.

Poslanci v jednání výborů upozornili, že se tak trochu do pozadí v této souvislosti dostala otázka správního uspořádání a struktury národních výborů. Tady hlavní slovo musí mít Česká vláda.

Pokud jde konkrétně o rozpočet, je to příprava, projednání a schválení nových rozpočtových pravidel, jak jsme o nich nesčetněkrát hovořili, a příprava nového daňového systému. Váhat s těmito kroky znamená ztrácet čas a ve svých důsledcích prohospodařovat nejen hmotné prostředky, které by bylo možno využívat již daleko smysluplněji, ale i morální kredit získaný listopadovou revolucí.

V závěru bych chtěl uvést poznámku konkrétně k návrhu zákona o státním rozpočtu, tak jak je obsažen v tisku 190. Konečně můžeme konstatovat, že zákon neobsahuje námi neustále kritizované zmocňovací ustanovení, které dosud vždy z přijatého zákona činilo formální záležitost, neboť během roku prakticky neplatilo ani jedno číslo. Je to pozitivní posun a krok žádoucím směrem.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, protože všechny výbory vládní návrh zákona projednaly a vesměs jej doporučily přijmout, mohu jako zpravodaj navrhnout, aby Česká národní rada vládní návrh zákona podle tisku 190 schválila beze změny. Odpovídá to předložené společné zprávě výborů podle tisku 205, který máte k dispozici. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Josefu Hrabaňovi za podání společné zprávy výborů České národní rady podle tisku 205.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, zcela mimořádně navrhuji plenární schůzi ČNR, abychom nyní na chvilku přerušili bod projednávání zákona o rozpočtu České republiky a mimořádně zařadili do našeho program bez číslování

Projednání doporučení Federálnímu shromáždění k přijetí názvu republiky

Byli jsme o to požádáni teď v průběhu jednání. Muselo by to být bez rozpravy. Můžeme dát doporučení a nemusíme, Slovenská národní rada dala. Já tu informaci podám ucelenou. Víte, že v pondělí se sešla obě předsednictva, jak ČNR, tak SNR, kde jsme přijali komuniké, ve kterém jsme v podstatě doporučili Federálnímu shromáždění, aby přijalo tak moudré rozhodnutí, které bude vyhovovat všem. To znamená, že jsme respektovali společné zprávy nebo i usnesení jednotlivých výborů ČNR. nemohli jsme doporučit něco, co nebylo doporučeno vámi. Ponechali jsme prostor Federálnímu shromáždění, aby přijalo rozumné a moudré usnesení pokud se týká názvu federální republiky. Víte, že v předvčerejším a včerejším dnu projednávaly výbory ve Federálním shromáždění různé alternativy, v dnešním tisku se objevilo i poselství pana prezidenta. Během několika hodin Federální shromáždění dnes projedná návrh změny názvu republiky. Většina z vás jste jistě včera sledovali stanovisko pana prezidenta, které je i v dnešním tisku. Byli jsme požádáni Federálním shromážděním, abychom se vyjádřili ke dvěma návrhům názvu republiky.

Za prvé Republika česko-slovenská (jako přídavná jména, to znamená s malými začátečními písmeny u českého i slovenského názvu a s pomlčkou). Za druhé Československá federativní republika.

Podle sdělení z Federálního shromáždění předsednictvo Slovenské národní rady podpořilo první návrh s tím, že ani nezamítlo návrh druhý a nechalo na zvážení Federálnímu shromáždění. Můžeme tedy, jak už jsem řekl, nepřijmout žádné doporučení Federálnímu shromáždění a nechat na něm. ať rozhodne. Můžeme doporučit název Republika česko-slovenská nebo Československá federativní republika (bez pomlčky).

Protože rozprava k těmto názvům v našich výborech už probíhala dlouho a máme velice málo času a kdybychom pustili rozpravu, stejně bychom docházeli k jednoznačnému názvu, pokud budete souhlasit, nechám hlasovat:

Za prvé zda má Česká národní rada dát stanovisko Federálnímu shromáždění. Pokud se dohodneme, že ano, nechal bych hlasovat, zda doporučíme na prvém místě Republika česko-slovenská (s malým č a s a s pomlčkou), na druhém místě Československá federativní republika, nebo obráceně.

Nechám hlasovat o tom, zda má Česká národní rada ... (ohlas v sále). Pane poslanče, bez rozpravy. Nebo to nebudeme projednávat, musím schůzi přerušit a dát to do výborů. Máme čas čtvrt hodiny. Všichni bychom se k tomu chtěli vyjadřovat. Je to v kompetenci Federálního shromáždění. My jsme svůj názor jednoznačně dali - k prvnímu názvu. Ten druhý název se mi zdá být docela přijatelný i pro Českou republiku. Nechám nejdříve hlasovat o tom, zda dáme doporučení Federálnímu shromáždění jako plenární schůze České národní rady. Kdo je pro tento návrh?

Připomínka z pléna - poslanec Stanislav Rázl: Nejdříve musíme hlasovat, že to bude bez rozpravy. (Šum v sále.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Nejdříve musím dát hlasovat o tom, zda o tom budeme jednat. Doplnit návrh pořadu. O tom chci dát hlasovat. My jsme si schválili pořad a musíme ho rozšířit. Kdo je pro to, abychom dali vyjádření Federálnímu shromáždění, to znamená rozšířili bod našeho jednání, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti tomuto návrhu? Šest poslanců.

Kdo se zdržel hlasování? Devatenáct poslanců se zdrželo hlasování.

To znamená, že Česká národní rada dá stanovisko, doporučení Federálnímu shromáždění k názvu republiky.

Podával jsem návrh, abychom tento bod projednávali bez rozpravy, říkal jsem, že dokonalá a důkladná rozprava proběhla ve výborech. Máme před sebou řadu zákonů k projednání do zítřejšího poledne. Má někdo jiný návrh? Poslanec Laštůvka.

Poslanec Vladimír Laštůvka: Nebylo by možné na krátkou dobu přerušit naše zasedání, svolat jednotlivé poslanecké kluby a za 15-20 minut se opět setkat k projednání těchto věcných návrhů, které jste předložil? (Potlesk části přítomných.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Je zde návrh poslance Laštůvky. Zdá se být racionální. Je to protinávrh. Nechám o něm hlasovat. Kdo souhlasí s tím, abychom přerušili schůzi na 20 minut, aby se sešly poslanecké kluby, které tento návrh projednají a za 20 minut bychom se sem vrátili, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti? Padesát pět poslanců bylo proti tomuto návrhu.

Kdo se zdržel hlasování? Patnáct poslanců se zdrželo hlasování.

Z prostého výpočtu vyplývá, že 108 poslanců je pro. Návrh je přijat většinou hlasů. Klub komunistických poslanců se sejde ve sněmovně, bezpartijní ve "státních aktech" a ostatní kluby dle svých zvyklostí. Přerušuji schůzi na 20 minut.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vážené poslankyně, vážení poslanci. budeme pokračovat v přerušeném jednání.

Doporučuji, aby za každý klub promluvil buď jeho předseda nebo jiný určený poslanec, který České národní radě sdělí stanovisko klubu a potom bychom dali hlasovat.

Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky? Nejsou. Takže bych prosil předsedu klubu poslanců Československé strany lidové, tj. místopředsedu Kaňu, aby sdělil stanovisko klubu.

Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Stanovisko klubu poslanců Československé strany lidové je jednoznačné a jasné jednomyslné pro variantu číslo 2 - název republiky Československá federativní republika. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Prosím nyní o stanovisko klubu bezpartijních poslanců.

Poslanec Petr Lom: Pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci. Klub nestraníků na své diskusní schůzce se vyjádřil pro podporu původního návrhu názvu státu - Československá republika, který byl již projednán a námi schválen.

Na rozštěpení názvu státu či jeho doplnění o slovo "federace" nemůžeme přistoupit a při nesouhlasu s naším názorem doporučujeme další projednávání demokraticky zvoleným parlamentem.

Toto je stanovisko. které nezavazuje jednotlivé nestraníky hlasovat podle svého svědomí.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Prosím o stanovisko Klubu komunistických poslanců.

Poslankyně Marie Stiborová: Vážená Česká národní rado, stanovisko Klubu komunistických poslanců k oběma návrhům je jednoznačné a jednomyslné. Klub komunistických poslanců se přiklání k návrhu. aby naše republika se jmenovala Československá federativní republika. Tento název vyplývá z toho, že je zde zachováno federativní uspořádání našeho státu a je v něm i zdůrazněna funkce obou republik v tomto státě. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Stiborové. Stanovisko Klubu poslanců Československé strany socialistické přednese jeho předseda poslanec Josef Hrabaň.

Poslanec Josef Hrabaň: Vážení poslanci, poslanci naší strany jsou vázáni rozhodnutím našeho sjezdu, který se postavil za název "Československá republika", a proto se shodujeme v podstatě s názorem poslanců nestraníků.

Samozřejmě naši poslanci nejsou nuceni toto rozhodnutí respektovat a mohou se rozhodnout sami. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji.

Slyšeli jste tedy názor všech čtyř klubů - (předseda zvoní ke zjednání klidu) -, jsou rozdílné, nicméně nezavazují poslance a umožňují, aby poslanci hlasovali podle svého svědomí a podle svého názoru.

Mohu tedy nechat hlasovat o tom, aby Česká národní rada doporučila Federálnímu shromáždění k přijetí název státu "Československá federativní republika"? - Hlásí se pan poslanec Kalvoda - prosím.

Poslanec Jan Kalvoda: Doporučuji, aby toto usnesení, resp. doporučení bylo rozšířeno o odmítnutí té první varianty.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Dobře, já to přijímám, ale vezměme to postupně a dojdeme možná k tomu, ano? Souhlasíte, pane poslanče? - (Posl. Kalvoda: Ano.)

Hlásí se poslanec Sapák - prosím.

Poslanec Jan Sapák: Doporučuji, aby bylo hlasováno v tom pořadí, jak bylo uvedeno.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Pan poslanec Sapák doporučuje, abychom hlasovali podle pořadí. Nejdříve budeme hlasovat o názvu republiky Republika česko-slovenská (s malými písmeny). Teprve pak budeme hlasovat o názvu Československá federativní republika.

Kdo je pro to, abychom doporučili Federálnímu shromáždění název našeho státu Republika česko-slovenská? (Hlasuje se.) Jeden.

Kdo je proti? (Většina.)

Kdo se zdržel hlasování? (Dva.)

Zamítnuto většinou hlasů.

Nyní budeme hlasovat o druhém návrhu.

Kdo je pro to, abychom doporučili Federálnímu shromáždění název státu Československá federativní republika (Československá bez pomlčky, dohromady), nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP