Čtvrtek 29. března 1990

Na důchodové zabezpečení je rozpočtováno 45,1 mld Kčs. Tyto prostředky plně zajišťují nároky občanů v souladu s platným zákonem o sociálním zabezpečení, včetně opatření, která byla v důchodovém zabezpečení realizována od 1. října 1988. Ve státním rozpočtu federace je zabezpečena valorizace důchodů, a to pro Českou republiku ve výši 700 mil. Kčs.

Na nemocenské pojištění se v rozpočtu uvažuje s částkou 19,6 mld Kčs. V roce 1990 se v rozpočtových výdajích promítne opatření ve společenské pomoci rodinám s dětmi, týkající se prodloužení výplaty mateřského příspěvku. Realizací tohoto opatření se zvýšily rozpočtové prostředky o 138 mil. Kčs.

Neinvestiční výdaje na zdravotnictví rostou o 7,8 %, tj. téměř čtyřikrát rychleji než národní důchod.

Značná pozornost je věnována finančnímu a devizovému krytí nákupu moderní diagnostické a léčebné techniky. Na zvýšení neinvestičních výdajů ve zdravotnictví se podstatnou měrou podílí přírůstek výdajů na léky a speciální zdravotnický materiál. V roce 1990 se předpokládá jejich růst o 747 mil. Kčs, tj. skoro o 11 %.

Neinvestiční výdaje na školství se zvyšují proti loňskému roku o 4,3 % a kryjí plánovaný růst výkonů a potřeby údržby a obnovy školských zařízení. Rozpočtem jsou finančně kryty potřeby spojené s pobytem dětí ve školách v přírodě a s dalšími opatřeními pro děti z oblastí nejvíce postižených exhalacemi. Na realizaci programu elektronizace učebního procesu bude použito 0,6 mld Kčs.

Neinvestiční výdaje na kulturu se zvyšují o 3,6 %. Racionálním hospodařením, úsporami v organizacích kultury a růstem jejich příjmů chceme vytvořit prostor pro rozšíření oprav a údržby historických a kulturních památek. Na regeneraci městských památkových rezervací a historických jader měst je v rozpočtech národních výborů zabezpečeno cca 380 mil. Kčs, ze kterých se obnovují památky zejména v Českém Krumlově, Táboře, Kutné Hoře, Jihlavě, Hradci Králové a dalších historicky významných městech České republiky. Na obnovu Tylova divadla je zajištěno 171 mil. Kčs. Pro rok 1990 se předpokládají výdaje na rekonstrukci Domu umělců v Praze 550 mil. Kčs a budou uvolňovány v souladu se skutečným postupem prací.

V odvětví kultury je potřeba více využívat smluvní ceny, což nová právní úprava umožňuje.

Musím prohlásit, že výdaje na společenskou spotřebu nebudeme v průběhu roku zvyšovat. V každém odvětví je nutno s prostředky rozpočtu velmi odpovědně hospodařit.

Ve státním rozpočtu federace je zahrnuta rezerva na platové úpravy ve zdravotnictví, školství, v oblastních divadlech a kinech. Po dohodě s federálním ministerstvem financí je pro Českou republiku určeno 586 mil. Kčs. Na výdaje spojené s rekvalifikací a mobilitou pracovních sil máme v rozpočtu rezervu 990 mil. Kčs. Pro přípravu voleb je ve státním rozpočtu federace zajištěna rezerva 300 mil. Kčs.

Dále jsou zabezpečeny prostředky ke krytí úkolů v bytové výstavbě a v modernizaci bytového fondu. Federální vláda dne 8. března t.r. rozhodla o snížení objemů na individuální bytovou výstavbu o 430 mil. Kčs a družstevní bytovou výstavbu o 240 mil. Kčs. I přes tuto restrikci státní rozpočet zabezpečuje nárůst 12,6 % oproti loňskému roku. Tento nárůst je dán především zvýšením příspěvků na individuální bytovou výstavbu, které rostou z 0,8 mld Kčs v roce 1989 na 2,3 mld Kčs.

Jak jsem již řekl, k základním prioritám finanční politiky vlády patří podpora opatření a akcí ke zlepšení životního prostředí.

V roce 1990 se předpokládá, že bude v resortech řízených českou vládou realizován objem prací a dodávek ekologických investic ve výši 2590 mil. Kčs, z toho ministerstvo průmyslu 850 mil. Kčs, ministerstvo zemědělství a výživy 220 mil. Kčs, ministerstvo lesního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu a ministerstvo životního prostředí 460 mil. Kčs, ministerstvo výstavby a stavebnictví 140 mil. Kčs, ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí 40 mil. Kčs a národní výbory 880 mil. Kčs. Tento objem investic bude financován jednak z dotací ze státního rozpočtu ve výši cca 609 mil. Kčs, ze státních fondů ve výši 638 mil. Kčs a zbývající část z vlastních zdrojů organizací a národních výborů.

Z uvedeného je patrné, že státní rozpočet se podílí na financování ekologických investic 23,5 %. Např. se jedná o akce "Rozšíření čistírny odpadních vod Liberec" o rozpočtových nákladech 237,5 mil. Kčs, Nová čistírna odpadních vod Praha, 1. stavba" o rozpočtových nákladech 413,8 mil. Kčs a "Čistírna odpadních vod České Budějovice - 2. etapa" o rozpočtových nákladech 302,8 mil. Kčs.

Řadu dalších ekologických akcí zajišťují národní výbory v rámci akce "Z". Jde zejména o čistírny odpadních vod, kanalizace, skládky tuhých komunálních odpadů. V roce 1990 bude na tyto akce použito v rámci akce "Z" cca dalších 900 mil. Kčs. Národní výbory musí soustřeďovat prostředky na rozhodující ekologické akce s maximálním přínosem pro zlepšení životního prostředí. Dosavadní roztříštěné používání těchto prostředků na řadu drobných akcí je zpravidla spojeno s růstem rozestavěnosti a s poklesem společenského efektu.

Vláda je si vědoma, že ekologické problémy se nevyřeší pouze odstraňováním škod, které v životním prostředí vznikají činností různých hospodářských subjektů. Je nezbytné podřizovat ekologickým kritériím veškeré ekonomické rozhodování. Tento přístup je nutno uplatnit na všech úrovních řízení a zejména národní výbory si musí v této souvislosti plně uvědomit svoji významnou úlohu na tomto úseku.

Vážené poslankyně a poslanci, mimořádná pozornost při vypracování návrhu státního rozpočtu na rok 1990 je věnována rozpočtům národních výborů.

Objem příjmů a výdajů rozpočtů národních výborů dosáhne částky 99,8 mld Kčs a roste proti loňskému roku o 3,8 %, tj. tempem téměř dvakrát vyšším, než se předpokládá u národního důchodu.

Na společenskou spotřebu pro obyvatelstvo je zajištěn nárůst 6,5 %. Prostředky na údržbu, běžné a velké opravy pozemních komunikací rostou o 5,5 % a dosáhnou částky 6,9 mld Kčs. Na financování programu spojeného s urychlením rozvoje při západní hranici ČSSR v Západočeském, Jihočeském a Jihomoravském kraji je navíc zabezpečeno 313 mil. Kčs. Tyto prostředky jsou směrovány především na doplnění občanské vybavenosti, zejména na zlepšení služeb, zdravotnictví, školství a kulturních zařízení. Finančně jsou kryty i potřeby plynoucí ze specifických podmínek hlavního města Prahy, Severočeského, Severomoravského kraje a města Brna. Zvýšené náklady na opravu a údržbu bytového fondu na území Prahy jako hlavního města federace, pokud jejich rozsah překročil objem realizovaný v minulém roce, uhradí dle usnesení federální vlády č. 145 federální rozpočet, a to až do výše 250 mil. Kčs při finančním zúčtování za rok 1990.

Vážným problémem je finanční krytí akce "Z" - Její investiční část se pro rok 1990 plánuje ve výši 3,3 mld Kčs. To si vyžádá finanční náklady v rozsahu 2,8 mld Kčs. Zatím známé výsledky hospodaření však nenasvědčují tomu, že u některých národních výborů nebude vytvořen takový přebytek hospodaření, který by zajistil plné profinancování plánovaných akcí.

Vzhledem k významu akce "Z" při plnění programů rozvoje jednotlivých územních celků vláda tento problém posoudí při hodnocení výsledků za uplynulý rok.

Chtěl bych k rozpočtům národních výborů ještě připomenout, že se snažíme v rámci finančních možností uspokojit jejich zdůvodněné potřeby. Musíme však současně prosazovat zásadu, aby nejen státní rozpočet, ale i rozpočty národních výborů aktivně působily na obnovu rovnováhy v ekonomice. Zcela odpovědně prohlašuji, že můžeme další požadavky národních výborů uspokojovat pouze tehdy, budou-li při plnění jejich rozpočtů dosaženy nadplánované příjmy. Místo nárokování dalších prostředků ze státního rozpočtu je nutno hledat cesty k hospodárnějšímu využití těch, které mají národní výbory k dispozici. Rezervy v hospodaření všech národních výborů k tomu bezesporu jsou.

Podporujeme zvýšení samostatnosti a odpovědnosti národních výborů za rozpočtové hospodaření s tím, že omezujeme účelové použití prostředků státního rozpočtu.

Protože od 1. ledna 1991 budou zrušeny KNV, musíme připravit nový režim hospodaření národních výborů, zabezpečující finanční soběstačnost měst a obcí.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, nyní se zmíním o vysoce aktuální otázce, kterou je přerozdělování prostředků mezi republikami.

Česká vláda k této otázce přistoupila s vysokou odpovědností, jak také uvedl na tiskové konferenci 16. března t.r. pan předseda naší vlády.

Při vědomí dopadů zrušení přerozdělovacích procesů na sociální a politický vývoj Československa v tomto roce, česká vláda souhlasila s navrženým postupem. Stanovila však tři základní podmínky:

1. Rok 1990 je chápán jako přechodný a k přerozdělování v tomto rozsahu dochází naposledy.

2. Původní částka směrovaná do Slovenské republiky se sníží.

3. Na rozdíl od minulosti je nutné, aby vztahy mezi rozpočty byly zdůvodněné a - jak řekl pan předseda vlády - průhledné".

Na svém jednání dne 9. března 1990 vláda konstatovala, že uvedené tři podmínky návrh státního rozpočtu splňuje, a proto jej doporučila k projednání České národní radě.

Vláda stanovila, že je nutné urychleně připravit nové zásady hospodaření s rozpočtovými prostředky, které budou respektovat již zmíněnou pravomoc republiky nad zdroji vytvořenými na jejím území tak, jak to uložilo předsednictvo České národní rady dne 26. ledna 1990. Uvedené zásady jsou již připraveny a v nejbližší době budou dány vám, poslancům nejvyššího zákonodárného sboru republiky, k projednání.

Se zdůvodněním vztahů mezi rozpočty jste byli seznámeni rozborem, který provedly plánovací komise s ministerstvy financí.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený návrh státního rozpočtu na letošní rok je zásadním dokumentem, vyjadřujícím novou finanční politiku vlády České republiky.

Protiinflační působení rozpočtu musíme reálně zabezpečit kvalitním plněním úkolů a hospodárným vynakládáním prostředků. Musíme změnit zásadně myšlení všech hospodářských pracovníků. úspěšnost jejich práce bude posuzována podle prosperity a konkurenční schopnosti jimi řízených organizací. Požadavky na další prostředky státního rozpočtu ohrožují ekonomickou rovnováhu a představují jednu z nejvážnějších hrozeb inflace.

V zájmu náš všech, občanů České republiky, budeme přísně posuzovat požadavky organizací a vytvářet tlak ke zvýšení efektivnosti jejich hospodaření. Nutně musíme prosadit zpřísnění finanční i rozpočtové disciplíny.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, zároveň vás prosím, abyste v průběhu roku ve svých volebních obvodech nepodporovali "požadavkový" přístup ke státnímu rozpočtu. Nekryté potřeby je vždy nutné spojovat s návrhy na účelné krácení jiných výdajových položek, případně s návrhy na zvyšování příjmů rozpočtu. Hlavní důraz musí být přitom kladen na racionální a účelné vynakládání prostředků, které přinesou optimální společenský prospěch.

Věřím, že si plně uvědomujete nové postavení a úlohu státního rozpočtu na tento rok. Žádám vás o to, abyste podpořili přístup ke státnímu rozpočtu jako k hlavnímu protiinflačnímu nástroji vlády v současných podmínkách celkové nerovnováhy v ekonomice.

Děkuji za aktivní účast na projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu všem výborům i jednotlivým poslancům našeho zákonodárného orgánu. Všemi podněty jsme se důsledně zabývali.

Doporučuji vám, vážené poslankyně a poslanci, abyste návrh zákona na dnešním jednání schválili. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu ministru Nikodýmovi za výklad k návrhu zákona a prosím nyní společného zpravodaje poslance Josefa Hrabaně, aby předložil České národní radě společnou zpravodajskou zprávu. Prosím.

Společný zpravodaj poslanec Josef Hrabaň: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, při posuzování předloženého návrhu rozpočtu ve výborech České národní rady byla diskutována řada závažných otázek. K některým z nich bych se chtěl v rámci zpravodajské zprávy vyjádřit. Je to především otázka, v čem je předložený návrh nový nebo jiný v porovnání s návrhem, který byl předložen ke konci minulého roku.

Pokud jde o rozhodující objemové položky, došlo k některým změnám. Rozpočtované výdaje v České republice se snížily o 2,1 %, což dělá 3,402 mld Kčs, dotace z federálního rozpočtu se snížily o 9,8 %, to je 3,738 mld Kčs, ale naopak ke zvýšení došlo v objemech příjmů ze socialistického hospodářství o 2,6 %, což je 3,108 mld Kčs. U účelových dotací národním výborům došlo k poklesu o 3,8 %.

Uvádím to jenom pro ilustraci ke konstatování, že posuny nejsou takové, aby dovolovaly říci. že předložený rozpočet má výrazně jiné kvalitativní parametry, než rozpočet původní.

I nový návrh zachovává zvyšování objemu státního rozpočtu proti předchozímu roku, což je - obecně ekonomicky posuzováno - nepříznivý stav.

Na obhajobu situace v českém rozpočtu však musím uvést, že zatím i nadále trvá situace, kdy rozpočet České republiky je předurčován rozhodnutím federálních orgánů a způsobem řešení i kvalitou federálního rozpočtu.

Nic zdaleka podstatného se nezměnilo ani na přerozdělovacích procesech mezi rozpočty republik, které jsou prováděny prostřednictvím federálního rozpočtu. To jsme konstatovali již při projednávání návrhu federálního rozpočtu a v některých výborech poslanci zakotvili do svých usnesení požadavek na vládu České republiky - resp. ministra financí, cen a mezd - co nejdříve předložit České národní radě nová rozpočtová pravidla. Domnívám se, že tento náš požadavek byl již českou vládou vzat natolik vážně, že jej není třeba zahrnovat do dnešního usnesení.

K tomu ovšem poslanci ve výborech jasně vyjádřili své názory. Nová rozpočtová pravidla je třeba konstruovat na principu suverenity republik na příjmy, které vznikají na jejím území. Jakékoli snahy uhnout z tohoto principu budou z naší strany striktně odmítnuty. Říkám to proto, že z některých formulací, především představitelů federálního ministerstva financí, lze vyciťovat, že pod pojmem nová rozpočtová pravidla si každý představuje tak trochu něco jiného.

Předložený návrh českého rozpočtu představuje určitý zásah do přerozdělovacích procesů, především pokud jde o vztah hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu. I přes snahu o snížení těchto dotací představují dotace výrobním organizacím, a to jednak státním hospodářským organizacím, jednak zemědělským družstvům, celkovou částku 26 mld Kčs, to je 16,5 % z celkového objemu výdajů státního rozpočtu České republiky. Je to třetí nejvyšší položka z celkových výdajů a její úroveň souvisí přímo s kvalitou a způsobem tvorby cen. Celkově značná neracionalita cenových a daňových struktur je obecně známa a je také základní příčinou toho, proč i tento předložený návrh rozpočtu je odrazem značně komplikovaných finančních toků. Pro nás, poslance, je velice důležité orientovat se samostatně nejen v návrhu státního rozpočtu, ale zejména v jeho čerpání během roku. Proto se zatím neobejdeme bez průběžné spolupráce s ministerstvem financí, cen a mezd České republiky. Za náš výbor mohu říci, že vzájemné pracovní kontakty jsou velice intenzivní.

Chtěl bych zde ocenit věcný a otevřený přístup odpovědných pracovníků tohoto resortu k požadavkům poslanců.

I nadále před námi stojí požadavek plně transparentního státního rozpočtu, který objektivně nemohl být předloženým návrhem zcela realizován. Návrh však představuje krok správným směrem.

Další otázkou kolem předloženého rozpočtu je, jak zohledňuje potřeby České republiky ve srovnání s předchozím návrhem. Již jsem hovořil o snížení dotací hospodářským organizacím. Snížily se i příspěvky na investiční výstavbu rozpočtových a příspěvkových organizací i příspěvky, resp. výdaje na vědu a techniku. Byly sníženy dotace do organizací bývalé Národní fronty, naopak některé neinvestiční výdaje byly zvýšeny.

Je třeba pozitivně hodnotit, že při celkovém trendu snižování výdajů nedošlo ke snížení rozpočtu u neinvestičních výdajů na zdravotnictví, sociální oblast ani kulturu.

V předloženém návrhu vzrostl podíl výdajů na společenskou spotřebu z celkových výdajů právě především na úkor podílu dotací státním podnikům a družstevním organizacím. To je třeba z hlediska rozpočtové politiky hodnotit jako pozitivní jev. Jako pozitivní však již nelze hodnotit, že růst výdajů na společenskou spotřebu obyvatelstva výrazně předstihuje tempo růstu národního důchodu, resp. jeho užití. Pohlcuje to všechny rozpočtové úspory a jako trvalou tendenci to nelze akceptovat. Zatímco výdaje státního rozpočtu na rozvoj vědy a techniky klesají, neinvestiční výdaje na správu zůstávají v podstatě na stejné úrovni jako v roce 1989.

Určitou rezervu má státní rozpočet na krytí výdajů spojených se zajištěním mobility pracovních sil a jejich rekvalifikace.

Na shora položenou otázku, jak zajišťuje návrh státního rozpočtu potřeby České republiky ve srovnání s předchozím rozpočtem, bylo možné odpovědět, že v nových podmínkách zohlednil nezbytné vlivy, ale zároveň nemohl překročit rámec platných pravidel federace a musel respektovat intenzitu i kvalitu tvorby zdrojů v české ekonomice.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP