Předseda České národní rady
Jaroslav Šafařík, místopředsedové
České národní rady Miroslav Šlouf,
Josef Kaňa, Jaroslava Moserová a Michal Kraus a
dalších 183 poslanců.
Členové vlády České republiky,
I. místopředsedové vlády František
Vlasák a Antonín Hrazdíra, místopředsedové
vlády Antonín Baudyš a Petr Mišoň,
ministr financí, cen a mezd Jiří Nikodým,
ministr výstavby a stavebnictví Ludvík Motyčka,
ministr zdravotnictví a sociálních věcí
Pavel Klener, ministr průmyslu Petr Hojer, ministr zemědělství
a výživy Jan Vodehnal, ministr lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu Jaroslav
Boček, ministryně obchodu a cestovního ruchu
Vlasta Štěpová, ministr životního
prostředí Bedřich Moldan a ministryně
- předsedkyně výboru lidové kontroly
Jitka Zetková.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Vážená a milá Česká národní
rado, vážení hosté! Vítám
vás na druhém dnu jednání 25. schůze
České národní rady. Přeji vám
dobrý a úspěšný den, v kterém
nás čeká hodně práce.
Budeme pokračovat podle předem schváleného
programu.
Nyní bychom projednali bod 6, kterým je
Po projednání tohoto bodu bychom přeš)i
k bodu dalšímu, kterým je státní
rozpočet na rok 1990.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, potřebný sněmovní tisk jste
dnes obdrželi na lavice.
Má někdo z poslanců k tomuto návrhu.
tzn. ke zkrácení lhůty 60 dnů u některých
zákonů uvedených ve sněmovním
tisku 202 nějakou připomínku?
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo,
dámy a pánové, chtěla bych upozornit
na jednu věc, a to že ve sněmovním tisku
202 mezi zákony se neobjevil zákon o advokacii,
přestože na posledním předsednictvu
ČNR tento zákon projednáván byl (pokud
jde o zkrácení té lhůty 60 dnů).
Pravděpodobně se to stalo nedopatřením.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Pokud jsem o pochopil. poslankyně Röschová
doporučuje, abychom rozšířili sněmovní
tisk 202 ještě o zkrácení zákonné
lhůty 60 dnů u zákona o advokacii, který
budeme projednávat ve výborech začátkem
dubna a do konce dubna bychom ho měli projednat v plénu
ČNR. Jde tedy o rozšíření tisku
202.
Má ještě někdo nějakou připomínku?
Poslanec Vojtěch Dohnal: Doporučuji, aby
zákonná lhůta 60 dnů byla zkrácena.
ale byla omezena alespoň na 3 dny před projednáváním
zákonů, aby se nám nestalo, že zákon
dostaneme ráno a za hodinu ho budeme projednávat.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Pan poslanec Dohnal má pravdu. Můžeme tedy
akceptovat do návrhu usnesení minimální
lhůtu 3 dnů, která je skutečně
minimální, ale oprávněná.
Má ještě někdo nějakou připomínku?
(Nikdo.) Budeme tedy hlasovat. Doporučuji hlasovat o celém
návrhu najednou s tím, že jsme rozšířili
tisk 202 o advokacii a doplnili zkrácením lhůty
minimálně na 3 dny.
Kdo z poslanců souhlasí s takto formulovaným
usnesením doplněným o návrhy posl.
Röschové a posl. Dohnala? (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování? (14 poslanců.)
Konstatuji, že jsme usnesení k bodu 6 schválili
většinou hlasů.
Podle prezenční listiny zjišťuji, že
je přítomno 178 poslanců (přítomnost
zjištěna v době zahájení 25.
schůze), a že Česká národní
rada je usnášeníschopná.
Prvním zákonem z celého třídenního
zasedání, který budeme nyní projednávat
je
Z pověření vlády České
republiky tento návrh, který jste všichni obdrželi
jako sněmovní tisk 190, odůvodní ministr
financí, cen a mezd Jiří Nikodým.
Prosím, aby se ujal slova.Ministr financí. cen
a mezd Jiří Nikodým: vážený
pane předsedo, vážené poslankyně
a poslanci, vážení hosté, dovolte mi,
abych vás seznámil s návrhem státního
rozpočtu České republiky na rok 1990, který
vláda schválila 9. března tohoto roku.
Česká národní rada v prosinci uložila
hospodařit v I. čtvrtletí roku 1990 podle
rozpočtového provizória a požádala
vládu, aby zpracovala do konce března nový
rozpočet, odpovídající změněným
politickým a ekonomickým podmínkám.
Průběžně jsme informovali o přípravě
státního rozpočtu jak výbor pro plán
a rozpočet, tak i plenární zasedání
České národní rady. Mimoto jsme uskutečnili
dva semináře v měsících lednu
a březnu, z toho poslední za účasti
federálního ministerstva financí, na nichž
jsme se podrobně problematikou zabývali a ji vysvětlovali.
V dohodě s vámi předkládáme
návrh státního rozpočtu v širší
podobě než v předchozích letech. Materiál
informuje nejen o základních rozpočtových
proporcích a vazbách, ale podává i
přehled o jednotlivých rozpočtových
kapitolách. Poslanci tak při jednání
ve výborech mohli důkladněji posoudit celkové
záměry rozpočtu i zabezpečení
potřeb v jednotlivých odvětvích a
oblastech národního hospodářství.
S představiteli České národní
rady byl dohodnut i základní přístup
ke zpracování návrhu rozpočtu v tomto
přechodném roce vytváření nových
ekonomických a rozpočtových vztahů.
Návrh státního rozpočtu respektuje
současná rozpočtová pravidla, zajišťující
v soustavě tří státních rozpočtů
Československé republiky dominantní postavení
federálního státního rozpočtu.
Připravujeme však podle usnesení předsednictva
České národní rady zásady nového
zákona o pravidlech hospodaření státního
rozpočtu, zabezpečující svrchovanost
České republiky nad zdroji vytvořenými
na jejím území. Podle vzájemné
dohody předložíme zásady vládě
a ČNR v dubnu t.r.
V předkládaném návrhu státního
rozpočtu, upraveném dle závěrů
jednání federální a české
vlády, se výrazně uplatňují
nové rysy finanční politiky, prosazované
vládou národního porozumění.
Důraz všech tří státních
rozpočtů na hospodárné vynakládání
finančních prostředků vytváří
podmínky pro zvýšení závislosti
použití zdrojů na jejich tvorbě a omezení
přerozdělovací funkce federálního
rozpočtu.
Na rozdíl od původního návrhu je předkládaný
rozpočet výrazně protiinflační.
Rozpočty republik byly v minulém roce v souladu
s rozpočtovými pravidly navrhovány sice vyrovnané,
ale federální rozpočet byl schodkový
v důsledku nadměrného růstu výdajů
ve všech třech státních rozpočtech.
Ve státním rozpočtu na rok 1990 je uplatněna
priorita hodnotových vztahů. Úkoly předpokládané
návrhem státního plánu, přesahující
možnosti státního rozpočtu, byly upraveny
a zreálněny. V důsledku toho došlo i
ke snížení plánovaných příjmů
v České republice o 1,2 mld Kčs.
Návrh státního rozpočtu zvyšuje
tlak na efektivnost krácením dotací do hospodářské
sféry, zvláště na investice, které
jsou zdroji nerovnováhy v národním hospodářství.
Přistupujeme k důslednému prosazování
finanční soběstačnosti podniků.
Minulý vývoj ukázal, že nesystémově
poskytované dotace ze státního rozpočtu
podnikům nepomohly a naopak jim umožňovaly
trvalé hospodaření na nízké
úrovni. Nastoupená finanční politika
vůči podnikové sféře musí
významně přispět k rozvoji tržního
hospodářství České republiky
a k omezení přerozdělovacích procesů.
Byly zrušeny redistribuce odpisů a zisku mezi podniky
a dotace podnikům ze státního rozpočtu
se snižují proti původnímu návrhu
o 12,5 %. Přitom dotace na investice jsou poskytovány
pouze podnikům s přímým finančním
vztahem na státní rozpočet a u staveb zdravotnické
výroby.
Protiinflační opatření umožňují
předložit za federaci návrh rozpočtu
s přebytkem ve výši 5,4 mld Kčs. Bylo
ho dosaženo především snížením
výdajů na obranu, bezpečnost a krácením
dotací do hospodářské sféry.
I takto pojatý návrh státního rozpočtu
klade důraz na růst sociálních potřeb
obyvatelstva.
Neinvestiční výdaje na společenské
služby a činnosti pro obyvatelstvo rostou celkově
o 6,7 % a jejich tempo výrazně převyšuje
předpokládaný vývoj užitého
národního důchodu, který činí
kolem 2,2 %.
Při koncipování protiinflačního
a restriktivního rozpočtu tyto výdaje nebyly
kráceny.
Přetrvávající zásadní
nedostatky v odvětvích společenské
spotřeby nejsou jen záležitostí nedostatku
peněz. Hlavní příčina nekvalitní
práce spočívá v neujasněné
koncepci těchto odvětví a v neracionálním
používání rozpočtových
prostředků.
Tuto oblast i nadále preferujeme. Musíme však
jednoznačně prohlásit, že rámec
této preference bude dán pouze výkonností
ekonomiky a tvorbou finančních zdrojů.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, v předloženém návrhu jsou
vlastní příjmy státního rozpočtu
posíleny odvodem z mezd a odměn, placeným
federálně řízenými organizacemi,
které hospodaří na území České
republiky. Ke změně ve struktuře příjmů
došlo oproti předcházejícímu
období také tím, že státnímu
rozpočtu České republiky byl ponechán
podíl na dani z obratu, která byla dosud v plné
míře zdrojem federálního rozpočtu.
Tím se podstatně zvýšila soběstačnost
rozpočtu České republiky, která roste
z 51,9 % v roce 1989 na 78,2 % v roce 1990.
Největší váhu mají ve vlastních
příjmech odvody a daně placené organizacemi
výrobní sféry, které se podílejí
na vlastních příjmech 93,8 %. Nejvyšší
dynamika je plánována u odvodů z výsledku
hospodaření. Tvorba zisku je ve státních
organizacích uvažována v rozsahu 43,7 mld Kčs,
tj. asi o 14,8 % více než v roce 1989 a je založena
na předpokladu racionálního snižování
nákladů, růstu výroby a dosahování
zisku ze zahraničních operací. V předloženém
návrhu se počítá se změnami
vyplývajícími z nových odvodových
a daňových předpisů a s rozhodnutím
federální vlády o zvýšení
sazby odvodu ze zisku na 65 %.
Z celkových výdajů státního
rozpočtu České republiky je určeno
pro ústředně řízené
organizace 120,1 mld Kčs. Z této částky
např. představují výdaje na společenskou
spotřebu 76,2 mld Kčs, pro podniky včetně
JZD 26,0 mld Kčs. Na globální a účelové
dotace do rozpočtů národních výborů
je navrhováno 37,2 mld Kčs.
Podíl dotací do výrobní sféry
na celkových výdajích státního
rozpočtu klesá z 20,0 % v roce 1989 na 16,5 % v
roce letošním.
Samostatným problémem jsou dotace do zemědělsko-potravinářského
komplexu.
Podíl dotací na tržní produkci v zemědělství,
je vyšší než 20 %. Vezmeme-li navíc
v úvahu skutečnost. že u hlavních potravinářských
výrobků je vysoká záporná daň
z obratu, pak je zřejmé, že řád
hodnotových deformací je v této oblasti vysoký.
Po dohodě s ministerstvem zemědělství
a výživy při jednání u prvního
místopředsedy vlády České republiky
bylo dohodnuto, že v podstatě nebudou kráceny
dotace spojené s působením diferenciální
renty a nástroje cenového charakteru, jejichž
snížení by se mohlo projevit v oslabení
zájmu podniků o výrobu nezbytných
výrobků s vysokou pracovní náročností.
Krácení se převážně týká
fondu soustavy zemědělsko-potravinářského
komplexu s cílem omezit především poskytování
finačních prostředků k podpoře
zaostávajících a podprůměrných
organizací. Dále se krátí prostředky
fondu zúrodnění půdy, jehož zdroje
byly v minulosti využívány neefektivně.
Byla realizována opatření na úseku
finančně ekonomických nástrojů
v zahraničním obchodě, spojená navíc
s provedenými změnami kursu čs. koruny. Dotace
na finančně ekonomické nástroje v
zahraničním obchodě dosáhnou 6,5 mld
Kčs a klesají proti minulému roku o 11,6
%.
Do pravidel finančně ekonomických nástrojů
v zahraničním obchodě, platných od
1. ledna letošního roku, není ještě
zapracován dlouhodobější systém
krácení dotací ze státního
rozpočtu. Je v nich řešen pouze režim
pro rok 1990.
Proti původně plánovanému objemu na
letošní rok byla snížena částka
exportních prémií a znáročněny
podmínky pro jejich přiznání.
Režim finančně ekonomických nástrojů
v zahraničním obchodě, platný v letošním
roce. je prvním výraznějším krokem
ke snižování dotací, který by
měl nutit podniky k omezování neefektivních
vývozů.
Rozhodujícím činitelem, určujícím
rozsah investování. bude vývoj vlastních
disponibilních zdrojů v podnikové sféře.
V novém návrhu státního rozpočtu
plánujeme investiční dotace ve výši
1,5 mld Kčs s tím, že kryjí výdaje
na investice ústředně řízených
organizací napojených na státní rozpočet
přímým vztahem, tj. zejména ve vodním
hospodářství a stavbách zdravotnické
výroby.
Vláda si však uvědomuje, že existující
rozestavěné investiční akce, jejichž
financování bylo v minulosti zajišťováno
účastí státního rozpočtu,
popř. redistribucí zdrojů v rámci
resortu. Vzhledem k tomu, že s redistribucí neuvažujeme,
může být dokončení takových
akcí pro nedostatek finančních zdrojů
ohroženo. Takové případy budou prověřeny
a pouze v ekonomicky efektivních případech
bude řešeno jejich dofinancování. Tím
se bude zabývat Hospodářská rada naší
vlády. V úvahu přicházejí zejména
investiční úvěry a využití
finančního trhu. Účast státního
rozpočtu lze připustit pouze tam, kde by zastavení
akcí vedlo k prokazatelným národohospodářským
ztrátám. Šlo by o účast selektivní,
časově i objemově omezenou, podporující
efektivnost a urychlující dokončení
výstavby. Přednost dáme návratnému
principu financování.
V souladu s dohodnutým přístupem finančních
orgánů k dopracování rozpočtu
byly sníženy výdaje na rozvoj vědy a
techniky, kde počítáme s částkou
2,2 mld Kčs, což je o 7,4 % méně než
v roce 1989. Omezení jsme provedli z důvodu nízké
efektivnosti prostředků vynakládaných
v této oblasti. Prostředky jsou určeny především
na řešení jmenovitých úkolů
plánu vědeckotechnického rozvoje a na krytí
potřeb rozpočtových a příspěvkových
organizací výzkumné a vývojové
základny.
Předpokládáme dále ale, že na
tuto oblast bude použito dalších 3,2 mld Kčs
z vlastních zdrojů podniků. Celkově
tedy bude na rozvoj vědy a techniky vynaloženo o 8,0
% více než v loňském roce.
Neinvestiční výdaje na státní
správu zůstávají v podstatě
na stejné úrovni jako v roce 1989. Nutno však
připomenout, že ve výdajích na jednotlivé
ústřední orgány došlo k výrazné
diferenciaci. Finančně zabezpečena je činnost
nově ustaveného ministerstva životního
prostředí, posílili jsme výdaje spojené
s činností soudů, prokuratury a arbitráže.
V návaznosti na probíhající věcné
změny v činnosti ústředních
orgánů budeme v diferenciaci těchto výdajů
dále pokračovat.
Vážené poslankyně a poslanci, naše
životní úroveň je výrazně
ovlivňována výdaji na společenskou
spotřebu obyvatelstva, hrazenými ze státního
rozpočtu a z rozpočtů národních
výborů.
Prioritami finanční politiky obsaženými
v návrhu státního rozpočtu jsou především
zdravotnictví, školství a ekologie.
V rámci přípravy rozpočtu vláda
důrazně prosazuje finanční zabezpečení
potřeb obyvatelstva. Podíl výdajů
na společenskou spotřebu se zvýšil z
46,2 % v roce 1989 na 48,5 % v předloženém
návrhu rozpočtu.
Celkově je do této oblasti orientována ve
státním rozpočtu a v rozpočtech národních
výborů částka 133,1 mld Kčs,
tj. proti roku 1989 o 7,7 mld Kčs více. V přepočtu
na jednoho obyvatele je to 12 861 Kčs, tj. o 582 Kčs
více.
Pro neinvestiční výdaje sociálního
zabezpečení je určeno o 3,7 % více
než v minulém roce.