Středa 28. března 1990

Závěrem bych vás rád informoval, že se připravuje i vydání příležitostných známek v souvislosti s návštěvou papeže v Československé republice a ke svobodným volbám. Pane místopředsedo, to je všechno.

Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji místopředsedovi vlády panu Mišoňovi za odpovědi na dotazy a podněty poslanců Adama a Lesáka i za další informace. Jsou poslanci Adam a Lesák spokojení s odpovědí? (Souhlas.) Děkuji. Je ČNR spokojena s odpovědí místopředsedy pana Mišoně? (Všeobecný souhlas.) Je. Děkuji.

Slovo má ministr financí, cen a mezd Nikodým.

Ministr financí, cen a mezd Jiří Nikodým: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, odpovím na podnět pana poslance Kasala, který se týkal způsobu případného řešení otázek a podání směřujících k navrácení majetků znárodněných či zabavených v letech 1948 - 1989.

Chtěl bych k tomu nejdříve říci, že na základě rozhodnutí federální vlády číslo usnesení 139 z 1. března letošního roku se zřizuje Úřad pro dočasnou správu státního majetku a privatizaci při federálním ministerstvu financí k datu 1. dubnu. Úřad má ve své činnosti postupovat podle schválené náplně práce a bude se řídit pravidly postupu při privatizaci státního majetku, který schválí federální vláda. Těmito pravidly se budou řídit i národní výbory při řešení otázek privatizace ve svém okruhu působnosti. Dokud nebudou přijata příslušná legislativní opatření, státní majetek se do soukromých rukou a do rukou zahraničních právnických osob a subjektů nebude úplatně ani bezúplatně převádět.

V těchto pravidlech budou řešeny zejména otázky rozsahu privatizace, priorit převodů vlastnictví na jednotlivé právní subjekty, kompetence orgánů při privatizaci státního majetku, prodeje nebo pronájmu části národního majetku zahraničním subjektům, regulace prodeje akcií, správy fondů, na nichž se budou soustřeďovat finanční prostředky získané privatizací státního majetku. Úřad bude mimo jiné také koncepčně řídit proces vytváření správních rad vybraných podniků a bude vykonávat funkci dozorčí rady pro tyto podniky. Bude spolupracovat se zakladateli státních podniků a převezme některé jejich funkce u těch státních podniků, které budou určeny k privatizaci, popř. k převedení na právní formu akciové společnosti, pokud nebude dohodnuto jinak.

Úřad se bude řídit obecnými principy makroekonomické, finanční a měnové politiky, zabezpečující ekonomickou stabilitu v Československu. Bude také zabezpečovat finanční operace, spojené s privatizací státního majetku, popřípadě s vytvářením akciových společností prodejem jejich akcí a bude zabezpečovat v některých případech výplatu dividend sám nebo prostřednictvím orgánů vytvořených v akciové společnosti.

Federální ministerstvo financí připravilo v současné době materiál o dočasné správě a denacionalizaci státního majetku, který by měl být projednán ve Finanční radě Československa 2. dubna tohoto roku. Zároveň i naše vláda pod vedením 1. místopředsedy a skupiny pracovníků při hospodářské radě připravuje také svůj podkladový materiál jako námět k tomuto řešení. Čili rozhodující bude tedy teď stanoveno po jednání Finanční rady 2. dubna t.r. Schválení zásad a postupu musí být provedeno ve federální vládě. Do té doby, tak jak jsem informoval, nemůže dojít k žádným prodejům, odkupům, tak jak bylo někde uváděno naprosto předčasně v denním tisku.

Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji panu ministru Nikodýmovi za odpověď na podnět poslance Kasala. Je poslanec Kasal spokojen s odpovědí?

Poslanec Jan Kasal: Jsem spokojen, ale vzhledem k tomu, že na tento dotaz po zveřejnění jsem dostal řadu připomínek a otázek, prosím pana ministra, zdali by mi mohl odpověď poskytnout písemně, abych mohl odpovědět žadatelům.

Předsedající místopředseda ČNR Josef Kaňa: Ano, poslanec Kasal dostane písemnou odpověď.

Je Česká národní rada spokojena s odpovědí ministra Nikodýma? Uzavíráme tedy tuto část odpovědí členů vlády. O slovo se už dávno hlásí 1. místopředseda vlády pan Hrazdíra.

Místopředseda vlády Antonín Hrazdíra: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych reagoval na některé připomínky a podněty, které byly vzneseny na 23. schůzi České národní rady. Především bych chtěl reagovat na dvě připomínky pana poslance Václava Bedřicha:

První připomínka se týkala změny režimu řešení a využití hraničního a zakázaného pásma západního příhraničí. Řešení této záležitosti spadá do výlučné působnosti federálního ministerstva vnitra, proto odpověď byla koncipována ve spolupráci s ním. V současné době se připravuje řešení ochrany státních hranic, včetně postupného odstraňování zátarasu na západní státní hranici, odstraňování různých pomocných zařízení apod. Následně bude řešena i otázka existence zakázaného a hraničního pásma, včetně možnosti obdělávání půdy v tomto pásmu. Některé jednotlivé požadavky na obdělávání půdy v hraničním pásmu byly již projednávány na úrovni federálního ministerstva vnitra, konkrétně se jednalo o okres Břeclav.

Druhý podnět pana poslance Václava Bedřicha se týkal vyhodnocení působení vládního usnesení o zvýhodnění oblasti při západní hranici. Existující nedostatky a disproporce ve využívání zdrojů a ekonomického potenciálu pohraničního území jsou vyhodnoceny. Vláda je rozhodnuta zahájit proces jejich postupného řešení s využitím všech aktiv a podnikatelských iniciativ. K tomu je třeba přijmout ucelenou koncepci se zaměřením na rozvoj a modernizaci bydlení, průmyslu, zemědělství, dopravy a celé infrastruktury.

Zvláštní pozornost musí být věnována rozvoji lázeňství, cestovního ruchu a zejména pak ochraně životního prostředí. K realizaci rozvoje záměrů mají sloužit především ekonomické nástroje, jako úvěry, slevy a odvody, státní příspěvky apod., také fond pro podporu rozvoje pohraniční oblasti. V tomto směruje připraven pro vládu České republiky materiál o zřízení správy pro rozvoj pohraničních území.

Další podnět vznesl pan poslanec Vladislav Waltr, a sice k otázce koncepce civilní obrany. Chtěl bych odpovědět, že v současné době se připravuje nová koncepce pod názvem Program civilní obrany Československé republiky, která počítá jak se snížením počtu zařazených osob do systému civilní obrany, tak se snížením finančních nákladů, včetně snížení počtu hodin školení, jak zařazených občanů, tak také ostatních obyvatel. Nově připravená koncepce bude zaměřena v prvé řadě na ochranu obyvatelstva při průmyslových haváriích a živelných pohromách a teprve ve druhé řadě na ochranu obyvatelstva v období branné pohotovosti státu. Termín zpracování této koncepce je 30. června letošního roku.

Poslední dotaz byl vznesen poslankyní České národní rady z Plzně paní Röschovou a týkal se stavu rozpracovanosti dokončení projektu dálnice Praha - Norimberk.

Chtěl bych odpovědět, že gestorem za výstavbu dálnic je federální ministerstvo dopravy. Ministr Podlena dostal ve vládě úkol urychlit výstavbu dálnice D 5 v úseku Praha - Rozvadov. Ministerstvo zpracovalo návrh s tím, že úsek Praha - Plzeň a hraniční úsek Kateřinské Chaloupky, hranice Československé republiky se Spolkovou republikou Německa je třeba zprůjezdnit k l. lednu 1997. Termín úplného dokončení celé trasy Praha hranice se Spolkovou republikou Německa je plánován na rok 1998. V současné době je materiál v připomínkovém řízení a bude projednán ve vládě české a následné ve vládě Československé republiky. Tolik odpověď.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Dekuji panu ministru Hrazdírovi.

Páni poslanci, máte k odpovědi pana ministra připomínku nebo doplňující dotaz? Jste spokojeni? Ano. takže můžeme uzavřít dotazy na pana ministra Hrazdíru. U slovo se hlásí pan ministr Moldán.

Ministr životního prostředí Bedřich Moldán: Pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, z 21. schůze vznesl dotaz poslanec Kordiak na ekologickou problematiku Severočeského kraje. Na tuto otázku jsem již částečně odpověděl v rámci odpovědi na interpelace poslance Laštůvky - jenom velmi stručně:

Ministerstvo životního prostředí České republiky ve spolupráci s dalšími institucemi připravuje souhrnný materiál, který bude obsahovat návrhy na řešení ekologické situace v Severočeském kraji. Předpokládáme, že bude hotov během dubna. Navíc v jeho rámci budou připraveny návrhy na investiční a neinvestiční akce, včetně komplexu tzv. kompenzačních opatření týkajících se např. zásobování, péče o děti, dotace pro technické sítě apod. Předpokládá se zatím předběžné, že v časovém intervalu 1991 až 1993 bude zahájeno 17 velkých akcí v rámci ozdravení ovzduší, vyčištění vody a hospodaření s odpadem s rozpočtovými náklady asi 11 miliard korun. Za tuto dobu předpokládáme, že se podaří uskutečnit akce v hodnotě asi 6 miliard korun.

Další dotaz měl poslanec Brychta na čistírnu odpadních vod v Lomnici nad Popelkou. Myslím, že nemusím se k tomu vracet, protože pan ministr Hojer na tuto otázku již odpověděl po mém soudu zcela dostatečně. Snad bych jenom doplnil: Nevím, jestli to pan ministr Hojer zmínil, že investorem a provozovatelem je organizace Vodovody a kanalizace Hradec Králové.

Poslanec Matějka se ptal na právní úpravu ochrany ovzduší. Na základě připomínek výborů České národní rady k návrhu zákona, který byl dříve připraven, je nyní celý komplex těchto předpisů v nové působnosti našeho ministerstva přepracováván s tím, že návrh je založen na těchto hlavních principech: stanoví povinnosti již u existujících zdrojů znečišťování ovzduší, zřizovat odlučovací zařízení, což bude sankcionováno při nesplnění, dále uplatňuje princip prevence, podle něhož nelze budovat nové zdroje znečištění bez odlučovacího zařízení, stanoví přímý zákaz, dále stanoví závaznost emisních limitů, zase pod sankcí, dále upravuje nové skutkové podstaty pokut a progresy úplat za vypouštění znečišťujících látek do ovzduší. vztažených k výši nákladů spojených s likvidací odpadů a konečné vytváří systém monitoringu, jakož i novou soustavu orgánů státní správy.

Ministerstvu životního prostředí byl stanoven pro předložení návrhu do vlády termín duben 1990, termín splníme a předpokládáme. že zákony by mohly platit již od příštího roku.

Dotaz poslance obsahoval rovněž otázku na to, zda Československo je schopno splnit závazek 30%ního snížení emisí oxidu síry a řešení oxidů dusíku. Od doby převzetí mezinárodních závazků bohužel žádná z federálních vlád, jak následovaly za sebou, nepřijala zásadní opatření, jež by sledovala zajištěné smluvní obligace. Opatřeními rozumíme např. nejen odsiřovací program, ale i novou energetickou koncepci našeho státu. Náš připravený materiál ekologických investic s pořadím naléhavosti doporučuje v tomto směru požádat o finanční a technickou pomoc ze zahraničí. Přesto musím konstatovat, že nevidíme předpoklady pro to, že závazek 30%ního snížení emisí bude splněn, a v nejbližší době doporučíme federální vládě, aby takovéto prohlášení na mezinárodním fóru učinila, protože si myslíme, že není správné toto před mezinárodní komunitou dále tajit.

Dále zde byly některé podněty z 23. schůze. Podnět č. 2 poslanec Kasal: souhrnná ekologická problematika v oblasti Ostrova nad Ohří. Před 15 lety byl Spolanou odváděn odpad s určitým množstvím toxických látek z výroby pesticidů Lindan do výsypku dolu Hájek, a to v celkovém množství asi 3 až 6 tisíc tun. Postupně nastala destrukce stěny haldy, odpad byl dešťovou vodou rozmýván a způsob asanace dosud není stanoven. Souvisí s tou skutečností, že nemáme likvidační centrum pro toxický odpad. Realizace tohoto centra je v působnosti ministerstva průmyslu, které vyhlásilo konkurs s dubnovým termínem. My chceme na vyhodnocení konkursu spolupracovat. Jsme v tomto smyslu již dohodnuti. Z hlediska vodohospodářského je však stav pod kontrolou a není důvodu k obavám. Kontaminace Nechranické nádrže je vyloučena jednak pro vzdálenost objektu a jednak pro nízký stupeň rozpustnosti předmětných látek, o kterých v žádném případě nelze předpokládat, že by rychle migrovaly v podzemním prostředí.

Podnět č. 3 - zásobování pitnou vodou v téže lokalitě. Město Ostrov nad Ohří je zásobováno vodárnou Radošov z toku Ohře. Tato voda není závadná ze zdravotně hygienického hlediska, pouze přechodně se mohou měnit její senzorické vlastnosti. Pro oblast Sokolovska bude zahájena výstavba vodárenské nádrže Chaloupky - předpokládá se. Obecně je však třeba říci, že cestou ke zkvalitnění vody není hledání nových zdrojů, ale čistota toků a řádná disciplína uživatelů toků. V tomto smyslu budeme dále pokračovat.

Podnět č. 4 - vyhlášení postižené oblasti. Jak jsem již konstatoval, v současné době se zpracovává na ministerstvu životního prostředí materiál v této věci. Z něho plyne, že podle našeho názoru oblasti Karlovarska a Sokolovska se navrhují zařadit mezi tzv. postižené oblasti se zvláštním režimem.

Další dotaz poslance Stříteckého na Třeboňsko a těžbu štěrkopísků, o tom zde již byla řeč, opakoval bych jen to, co zde bylo konstatováno. Snad bych jenom doplnil, že ministerstvo životního prostředí má na řešení této otázky velmi vážný zájem a jednoznačně soudíme, že těžba musí být podstatně v těchto lokalitách snížena.

Otázka č. 4 - poslanec Tvrdoň - metalurgický závod v Bruntále. Výstavba uvedeného závodu spadá do působnosti federálního ministerstva strojírenství. Víme o koncepci postupného omezování, resp. úplného zastavení tzv. neželezného hutnictví v celém našem národním hospodářství asi do dvou let. V současné době se na federální úrovni prověřují komplexně záměry i rozestavěnost investic a bude přijato rozhodnutí, zda nadále stavět či akci zastavit. V případě Bruntálu se snad nabízí možnost, která je zatím v působnosti Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, využít v případě dokončení stavby tento provoz ke zpracování kovových odpadů, protože zatím takovéto výrobní zařízení u nás vůbec neexistuje. Pokud budeme mít možnost dát k této věci připomínky jako ministerstvo - a jistě budeme - musíme upozornit na to, že celý záměr budování huti v Bruntále byl podle našeho názoru zcela špatný a mylný, protože v takto náročné lokalitě krajinářsky takovýto závod nemá co dělat. Ovšem je otázka, zda v rámci našeho národního hospodářství nebude snaha investici, do které bylo vyloženo už mnoho prostředků, dokončit a využít.

Otázka č. 11 poslance Hakla na vodárenskou nádrž Bělá. Výstavba této nádrže probíhala v rámci tzv. závazných úkolů státního plánu s původním termínem dokončení v červnu 1989. V důsledku toho, že dodavatelská organizace Ingstav nesplnila časový harmonogram - věci budou sankciovány - náhradní termín dokončení je stanoven na 30. června 1990.

Z 24. schůze 13. března - podnět č. 7 poslance Majera podmínky hospodaření v národním parku Šumava. Úprava režimu hospodaření v předpokládaném národním parku Šumava se v současné době u nás na ministerstvu zpracovává. Předpokládáme, že se vytvoří samostatný lesní celek s vlastní působností a organizací, lesy budou převedeny do kategorie zvláštního určení, budou vymezeny zóny hospodaření s odlišným způsobem, přičemž v nejméně chráněné zóně předpokládáme hospodářské využití, v té zcela chráněné první zóně žádné hospodářské využití nepředpokládáme, zatímco velmi omezené hospodářské využití bude v zóně druhé. Rovněž se zonace bude týkat zemědělské výroby, která bude vyloučena v zóně první, velmi omezena na jenom prakticky trvalé travní porosty v zóně druhé a přísně kontrolována v zóně třetí, bude výjimečná. Smysl tohoto režimu je naprostá minimalizace dopadů hospodaření na životní prostředí a na celou ekologickou situaci v této oblasti.

Chtěl bych k tomu podotknout, že v současné době probíhají velmi intenzivní diskuse o této záležitosti, zejména o vymezení parku. Protože jsou na to různé názory. Náš názor je, že by plocha parku měla být stanovena co nejmenší, naopak režim hospodaření co nejpřísnější. Jsou ovšem i jiné názory, které se snaží plochu parku poměrně značně rozšiřovat a my si myslíme, že to není správné. Věc je velmi závažná a jistě bude o ní i na tomto fóru ještě několikrát řeč.

Podnět č. 8 - je to na stejnou tematiku. Nepředpokládá se jednotná forma správy mezi Českou republikou, Spolkovou republikou Německa a Rakouskem. Existují totiž rozdílné režimy hospodaření v jednotlivých částech tohoto přírodního celku, ale chceme úzce spolupracovat s Bavorskem i s Rakouskem. S Bavorskem tato kooperace již probíhá. V hornorakouské části to bude složitější, protože tam ta část přiléhající k našim hranicím není zvláště chráněna jako přírodní oblast. Plánujeme třístranné setkání v Českém Krumlově v poslední květnové dekádě. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu ministru Moldánovi. Ptám se poslanců, na jejichž otázky bylo odpovídáno, jak jsou spokojeni s odpověďmi pana ministra Moldána. Prosím, pan poslanec Hakl.

Poslanec Rostislav Hakl: Týká se to výstavby vodního díla Bělá. Otázka byla koncipována širším způsobem, nejen k termínu dokončení. Jedná se i o odkanalizování obcí, které by se měly napojit na čistírnu. Celý text předáme panu ministrovi.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Postačí písemná odpověď, pane poslanče, ano? (Souhlas!) Prosím, buďte tak laskav a předejte panu ministrovi. Poslankyně Černá.

Poslankyně Marcela Černá: Pane předsedo, při projednávání návrhu zákona o zřízení ministerstva životního prostředí v prosinci loňského roku jsem měla dotaz, jakým způsobem budou vytvořeny materiální podmínky pro ministerstvo životního prostředí. Tento dotaz není evidován a nebyla na něj dána odpověď, pouze ujištění, že to bude všechno v pořádku. Prosila bych o odpověď na tento dotaz. Nebyla bych ráda, kdyby na to odpovídal ministr životního prostředí, myslím si, že je to dotaz, který patří některému z místopředsedů vlády, v jehož kompetenci tato oblast je. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Ptám se členů vlády, zda si přeje ještě někdo vystoupit. Pan ministr Vodehnal.

Ministr zemědělství a výživy Jan Vodehnal: Vážený pane předsedo, paní poslankyně, pánové poslanci, na 21. schůzi se poslanec Chudoba ptal, zda zákon o zemědělském družstevnictví bude dán k veřejné diskusi. K tomu chci uvést, že přípravu tohoto zákona zabezpečuje ve smyslu kompetenčního zákona federální ministerstvo zemědělství, a to podle pokynů a požadavků Úřadu předsednictva vlády Československé republiky. My jsme však tohoto podnětu poslance Chudoby využili a zákon jsme dali k dispozici našim územním článkům, které seznámily se zásadními změnami představitele zemědělských a potravinářských organizací. Připomínky využijeme při definitivním dopracování.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP