Středa 28. března 1990

Podnět č. 6 poslance Petra Loma: Návrh, aby osoby, které se dobrovolně přivedou do stavu opilosti a v opilosti utrpí náhodný úraz, se podíleli na finančních nákladech zdravotní péče, se projednával již při přípravě návrhu vyhlášky číslo 187/1989 Sb., kterou se provádí zákon o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi. Tento návrh zatím nebyl akceptován pro námitky ke značné administrativní náročnosti. Ošetřující lékař musí sepsat hlášení o úrazu, rozhodnout, zda úraz skutečně zapříčinila opilost nebo se jedná o jinou příčinu. Dále byly potíže se stanovením hranice pro množství alkoholu v krvi, od které by toto opatření platilo. Vymáhání plateb je rovněž složitou záležitostí.

V každém případě, když se nyní stále množí žádosti psychiatrické veřejnosti o novelizaci zákona České národní rady č. 37/1989 Sb., by měl být tento návrh znovu projednán a realizován. K podnětu pana poslance při novelizaci tohoto zákona přihlédneme.

Podnět č. 10 paní poslankyně Sobotové: Ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí plně podporuje nezbytnost celkové rekonstrukce Jedličkova ústavu na Vyšehradě. Realizace záměru zatím naráží na celkovou nepřipravenost akce a chybějící zdroje. Chybí projekt, investice i dodavatel. Tyto zásadní problémy jsou řešeny na NVP hl. m. Prahy. Ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí, ani vedení Jedličkova ústavu nezná projekt architekta Beluniče (patrně se jedná o architekta Miluniče). Projekt nám znám není. A pokud jde o navrácení původního majetku Jedličkova ústavu, je to věcí vzájemné dohody. Vila v Harrachově je majetkem Kanceláře Federálního shromáždění, zámeček Lochovice pak majetkem NVP.

K podnětu č. 11, rovněž poslankyně Sobotová:

V současné době se ve vzájemné spolupráci s federálním ministerstvem práce a sociálních věcí zvažují návrhy na uspořádání organizačních struktur sociálního zabezpečení, vč. ústavů sociální péče. Po vyjasnění koncepce zdravotnictví budou koncipovány i vazby mezi jednotlivými složkami za účelem komplexní péče poskytované v ústavech sociální péče. Důležitou složkou této péče musí být i nadále komplexní rehabilitace. Forma a způsob řízení všech zařízení sociální péče se bude odvíjet od definitivního uspořádání struktury národních výborů i resortních ministerstev.

Podnět č. 14 poslance Jana Kalvody.

Dřívější SANOPZ, míní se tím budovy na Malvazinkách, je nyní pod správou Ústavu národního zdraví NVP, který jej převzal v rámci delimitace. V souvislosti s předpokládaným převedením SANOPZu pod Záchrannou službu Praha přistál v jeho blízkosti zkušebně dvakrát vrtulník. Odtud pramenily pak námitky občanů. Ministerstvu zdravotnictví a sociálních věcí však nebyl žádný požadavek na stavbu heliportu na tomto území předložen. Dle informace na Ústavu národního zdraví NVP není v současné době zpracována projektová dokumentace na stavbu heliportu a tedy není ani v jednání vydání stavebního povolení a žádný finanční obnos nebyl na tuto stavbu vynaložen.

Nyní přednesu odpovědi na otázky poslanců z 23. schůze České národní rady. Podnět č. 1 poslankyně Moserové:

V materiálu o budoucím modelu zdravotní péče se uvažuje v oblasti financování zdravotnictví také s vytvořením fondu zdraví, který předpokládá vedle dotací ze státního rozpočtu také s možností příspěvků jednotlivců i organizací. V rámci současné přípravy novely daňového zákona, který zpracovává federální ministerstvo financí spolu s ministerstvem financí, cen a mezd ČR a SR, bude proto ze strany ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí ČR uplatňována připomínka, vycházející z výše uvedeného podnětu, aby pro dary a finanční příspěvky se vztahovaly daňové úlevy.

Podnět č. 5 paní poslankyně Stiborová:

Právnická fakulta University Karlovy v Praze vychovává posluchače v denním, dálkovém i postgraduálním studiu v oboru sociální rozvoj, zaměření i na vlastní sociální práci. Filozofická fakulta University Karlovy připravuje ve školním roce 1990/91 otevření studijního oboru sociální pracovník. Příprava studijního plánu a vytvoření katedry je zabezpečováno dr. Jiřinou Šiklovou. Pedagogická fakulta, obor speciální pedagogika, v současné době zkoumá možnosti otevření vysokoškolského studia pro pracovníky odvětví sociální péče a tuto problematiku zde má na starosti doc. Chaloupka. Filozofická fakulta v Brně uvažuje o zřízení oboru sociální pracovník v rámci oboru sociologie.

Ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí společně s federálním ministerstvem práce a sociálních věcí všechny tyto iniciativy podporuje, snaží se vzhledem k naléhavé potřebě terénu o získání co největšího počtu míst posluchačů. Ve spolupráci se střední školou sociálně právní hledá ministerstvo zdravotnictví možnosti k rozšíření počtu žáků této střední školy a současně se zabývá spolu s vedením školy a federálním ministerstvem práce a sociálních věcí i obsahovými změnami v osnovách studia.

Oddělení zdravotnického školství a dalšího vzdělávání zabezpečuje v rámci vzdělávací soustavy další vzdělávání lékařů, středních zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví na úseku sociální péče. Náplně specializačního studia a obsah vzdělávacích akcí se inovují podle společenské potřeby.

Podnět č. 6 - opět poslankyně Stiborová:

Odbor rodinné a sociální péče obdržel celou řadu odborných materiálů, koncepcí i dopisů s návrhy, jak organizovat ústavně sociální péči, a to jak v případě zařízení pro staré občany, tedy organizaci domovů důchodců, tak i specializovaných ústavů pro mentálně nebo tělesně postižené dospělé občany a mládež. Všechny tyto náměty, mnohdy shodné, jindy zcela protichůdné, jsou využívány v současné době při přípravě návrhů na novelizaci základních předpisů pro sociální zabezpečení, ale jsou rovněž využívány při zpracovávání koncepčních materiálů o dalším rozvoji sociální péče.

Podnět č. 11 - paní poslankyně Lagová:

Ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí se speciálně problematikou žen zabývá pouze průřezově, resortně. K řešení sociální, kulturní a hospodářské problematiky žen by přispělo komplexní pojetí. Ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí se domnívá. že řešení problematiky žen je nutno spojovat i s problematikou rodiny. Komplexní pojetí těchto dvou oblastí se jeví jako nezbytné a k řešení nakupených problémů by eventuálně bylo vhodné např. vytvoření sekce při Úřadu vlády České republiky.

Podnět č. 16 - poslanec Mikan:

Usnesení vlády České republiky ze dne 9. března 1990, č. 73 umožňuje poskytovat důchod do 31. prosince 1991 v nezměněné výši vedle výdělku v zaměstnání sjednaném na dobu určitou lékařům a farmaceutům, poživatelům starobního a vdovského důchodu, pokud poskytují přímou léčebně preventivní péči. Ještě dále i pracovníkům hygienické služby, farmaceutickým zařízením lékárenské služby, včetně laboratoří pro kontrolu léčiv a lékařům sociálního zabezpečení.

Podnět č. 17 - poslanec Štěpánek:

Vesnička SOS v Doubí u Karlových Varů se skládá ze 16 objektů, v nich bydlí 6 manželských párů a 7 pěstounek, kteří pečují celkem o 62 dětí. Tři domky jsou z provozních důvodů v současné době neobsazeny. Zařízení je organizačně začleněno do OÚSS Karlovy Vary. Od dubna 1989 navštívila odborná pracovnice ministerstva zdravotnictví 3x Doubí a pracovníci ONV i KNV jednali několikrát v Praze. Pro srovnání bylo navštíveno i dětské městečko Trenčín - Zlatovce. Na základě našeho jednání OÚSS Karlovy Vary poprvé po dlouhé době vyplatil 3 tisíce korun odměny jednotlivým pěstounům a předal kolekce k vánocům 1989 dětem v pěstounské péči. Začaly být také opravovány jednotlivé domky.

Vesnička SOS v Chvalčově, okres Kroměříž má 9 objektů, jsou obydleny 5 manželskými páry a 4 pěstounkami, celkem zde pečují o 49 dětí. Domy jsou v odpovídajícím technickém stavu. V současné době provádí Jihomoravský KNV prověrku práce vedoucího vesničky, která dosud není ukončena. Pracovnice odboru rodinné a sociální péče našeho ministerstva tuto vesničku rovněž navštívila a postup prověrky KNV sledujeme.

Jelikož se však mezitím vytvořilo Sdružení přátel dětské vesničky a jeho stanovy v těchto dnech předloženy ministerstvu zdravotnictví České republiky k posouzení, je pravděpodobné, že toto sdružení bude vesničky SOS požadovat zpět do své působnosti. Ministerstvo je se sdružením ve styku a v současné době soustřeďuje návrhy a připomínky odborníků z oblasti náhradní rodinné péče k návrhu centra náhradní rodinné péče.

Podnět č. 18 - pan poslanec Domas:

V současné době jsou zpracovávány variantní návrhy řešení nového systému péče o zdraví. Druhá pracovní verze byla již zaslána Zdravotnickým novinám k otištění a očekáváme příspěvky zdravotnického terénu. V těchto návrzích jsou zakotveny kromě jiného také možné varianty spoluúčasti občanů, závodů a dalších institucí na zdravotní péči, daně, různé odvody. Po konečném zpracování všech připomínek bude materiál předložen vládě České republiky, a to koncem května nebo počátkem června 1990.

Podnět č. 19 pana poslance Loma:

V souladu s přípravou variant nového systému péče o zdraví je zpracováván návrh rozvoje organizace a funkce zdravotnictví v hlavním městě Praze, a to pod patronací NVP. I na ministerstvu jsme soustředili řadu připomínek z různých pražských zdravotnických zařízení, která by měla být začleněna do nového návrhu. Generel pražského zdravotnictví, nejen materiálně technická základna, by měl být zpracován jako součást zprávy pro jednání vlády České republiky. Zabezpečení široké veřejné a odborné diskuse je sice ministerstvem zdravotnictví sledováno, ale je plně v kompetenci NVP, resp. Ústavu národního zdraví NVP.

Podnět č. 20 poslankyně Marie Sobotové:

Potřeba v návrhu zákona o zaměstnanosti prosadit a požadovat dodržování povinností organizací vůči zdravotně postiženým občanům. Snahou resortu ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí při přípravě zásad zákona o zaměstnanosti bylo zdůraznění specifického postavení občanů se změněnou pracovní schopností ve vztahu k zabezpečení jejich rovnoprávného postavení v pracovním procesu Tento požadavek je obsažen v samostatné zásadě o povinnostech zaměstnavatelů při zavádění této kategorie občanů, bližší rozpracování bude v paragrafovaném znění této nové právní úpravy. Zároveň se počítá se zmocněním pro federální vládu, aby stanovila svým nařízením povinný podíl pracovníků se změněnou pracovní schopností na celkovém počtu pracovníků zaměstnávaných zaměstnavatelem.

Řešení nedostatků ve vzdělávání a uplatnění zdravotně postižené mládeže - byla to rovněž součást podnětu. Při jednání s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy je uplatňován požadavek na zavádění nových vhodných učebních oborů pro zdravotně postiženou mládež a je opakovaně poukazováno na nedostatky v její profesní přípravě. V připravované právní úpravě o zaměstnanosti je samostatně řešena i otázka zprostředkování zaměstnání občanům vyžadujícím zvýšenou péči, mimo jiné také mladistvým po ukončení povinné školní docházky, kteří nepokračují v další přípravě na povolání.

Podnět č. 28 poslance Josefa Kovalčuka:

V souvislosti s přijetím zákona o individuálním podnikání fyzických osob federální ministerstvo práce a sociálních věcí ve spolupráci s naším ministerstvem připravuje novelu zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení a jeho prováděcích předpisech, v němž soukromě hospodařící rolníci budou postavení na úroveň ostatním osobám samostatně výdělečně činným. Počítá se s účinností tohoto zákona od 1. května 1990.

Soukromě hospodařícím rolníkům, kteří již v současné době požívají nízké důchody podle dosud platných předpisů, budou jejich důchody upravovány v souvislosti s úpravou všech vyplácených nízkých důchodů občanům s účinností od 1. října 1990.

Podnět č. 32 poslance Karla Biňovce:

Zaměstnávání důchodců se řídí nařízením vlády ČSSR č. 142/1983 Sb., o poskytování důchodů některým pracujícím důchodcům. Výjimky mohou podle platné právní úpravy povolit v oboru své působnosti federální vláda nebo vlády republik. Federální ministerstvo práce a sociálních věcí v současné době připravuje změnu stávajícího systému důchodového zabezpečení podle zásady, že občanu náleží buď důchod nebo příjem z pracovní činnosti.

Z hlediska budoucího řešeni jsem předložil ministru práce a sociálních věcí již v lednu tohoto roku návrh, aby zaměstnávání důchodců nebylo řešeno a omezováno předpisy sociálního zabezpečení, ale ekonomickými nástroji. K tomuto návrhu se dosud federální ministerstvo práce a sociálních věcí oficiálně nevyjádřilo. V pracovním pořádku nám bylo sděleno, že k zásadnímu řešení této problematiky by mělo být přistoupeno, jakmile budou známy dostatečné poznatky o situaci v zaměstnanosti v nových ekonomických podmínkách.

Podnět č. 35 poslankyně Heleny Němcové:

Zaměstnávání důchodců se řídí vládním nařízením číslo 142/1983 Sb. a opět je odpověď analogická jako na podnět 32, tedy výjimky mohou udělit federální vláda nebo vlády republik. Z hlediska budoucího řešení jsem předložil ministru Millerovi návrh, aby zaměstnávání důchodců nebylo řešeno předpisy sociálního zabezpečení, ale ekonomickými nástroji, jak jsem odpovídal v minulém podnětu.

Otázka č. 9 poslance Bendy:

V tomto smyslu byly předloženy otázky výrobním resortům a jsou vyhledáváni i výrobci noví. Veškerá jednání jsou prováděna za účasti zástupců invalidů.

Otázka č. 15 poslance Henzla:

Tuto otázku jsem objasňoval ve zdravotním výboru, ale stručně aspoň zrekapituluji: Plán dovozu leků pro rok 1990 vychází z devizových možností a bilancí zemí RVHP. Příděl deviz pro ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí České republiky stagnuje na úrovni roku 1989. Ta stagnace ovšem ve skutečnosti znamená pokles, protože mezitím došlo k nárůstu cen, k devalvaci a celkovou sumou je staven i rozsah zabezpečení dovozů z nesocialistických států. Tyto dovozy se podílejí na celkové spotřebě léčiv zhruba 5 % a z toho vyplývá i nízký rozsah možností řešení potřeb zdravotnictví.

Dovozy ze zemí RVHP jsou sice pro rok 1990 plánovány vyšší než v roce 1989, ale přesto zůstává řada položek nepotvrzených vůbec nebo potvrzených pouze částečně. tento stav a opatření k nápravě jsou projednávány s federálním ministerstvem zahraničního obchodu. Zatím byly potvrzeny dodávky převážně v rublech, ale na základě celkových změn v ekonomikách zemí RVHP je možné, že i obchodní výměna v oblasti farmacie přejde na volné měny. Hrozí to zejména z Maďarska, kde to už Maďarsko oficiálně vyhlásilo, ale zatím pro tento rok budou ještě dovozy léků možné za směnitelné rubly. Při těchto změnách máme předběžně přislíbenou pomoc federálního ministerstva zahraničního obchodu k přednostnímu uspokojení potřeb československého zdravotnictví. Kvantifikovat však dnes předpokládané dopady je zcela nemožné.

Jinak je tedy v otázce léčiv ještě problém s osamostatňováním jednotlivých závodů Spofy, které si pracovní kolektivy, rady pracujících a i Občanská fóra těchto zařízení prakticky vynutily již k 1. 4. Chtěli jsme se snažit oddálit rozpad Spofy alespoň k 1. 5., protože jsme předpokládali, že do této doby už bude zákon o akciových společnostech, aby byla nějakým způsobem zajištěna koordinace, protože úplné osamostatnění jednotlivých výrobních jednotek Spofy by mělo pro nás farmaceutický průmysl katastrofální důsledky.

Děkuji - to byly odpovědi na všechny podněty týkající se zdravotnictví.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu ministrovi Klenerovi za odpovědi. Ptám se - snažil jsem se to psát, bylo to asi 25 poslanců - zda jsou spokojeni s odpovědí? Asi nejsme spokojeni s řešením, ale věřím, že odpovědi vyplývají ze současného stavu, jak státní pokladny, tak i možností vlády a že ministerstvo zdravotnictví v tomto případě odevzdalo velký kus práce. Ptám se tedy poslanců, na jejichž dotazy bylo odpovídáno, zda jsou spokojeni?

Pan poslanec Mikan, prosím

Poslanec Vladimír Mikan: Týká se to zaměstnání pracujících důchodců. 6. 3. jsem měl připomínku k panu ministrovi, týkalo se to rozšíření usnesení vlády, které bylo připravováno a ve vládě bylo schváleno 9. 3., je to usnesení č. 73, o kterém jste mluvil. A požadoval jsem, aby bylo rozšířeno na ostatní vysokoškoláky ve zdravotnictví, další střední zdravotní pracovníky, včetně sester. To jsem tam neslyšel

Domnívám se, že se v tomto ustanovení vlády projevuje přetrvávající vztah ke zdravotnictví z minulosti, kdy dojem veřejnosti je takový, že o pacienta pečuje pouze lékař. Ovšem moderní medicína je dnes týmová práce a v řadě oborů počet ostatních vysokoškoláků již převyšuje počet lékařů, např. v klinické biochemii je více než polovina ostatních vysokoškoláků, dokonce na některých odděleních ani lékař nefunguje nebo funguje zcela formálně, to se týká i ostatních společenských a vyšetřovacích složek, zejména laboratoří, ale i rentgenů a dalších oblastí.

O nedostatku sester je zbytečné myslím mluvit. Objevilo se to již opakovaně v televizi, zejména ve vícesměnných provozech je to mnohdy kritické. Důsledkem je i zavírání oddělení. Proto trvám na tom, aby tento problém byl řešen. Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Hlásí se poslankyně Röschová.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP