V případě interpelací jako nejzávažnější
formy podnětů poslanců bych doporučoval
volit písemnou formu interpelace. Ústně bych
doporučoval interpelovat pouze v těch případech,
kdy předmět interpelace nebyl před danou
schůzí České národní
rady znám a nutnost interpelovat vznikla na schůzi
a nebo je nebezpečí z prodlení.
Vážené poslankyně a poslanci, promiňte
mi tento organizačně technický úvod
k projednání dalšího bodu programu našeho
jednání. A nyní prosím jednotlivé
členy vlády české republiky o odpovědi
na interpelace poslanců z minulých schůzí.
Na minulých schůzích České
národní rady interpelovali tři poslanci členy
vlády, a to poslankyně Dondová ve věci
chmelových brigád, poslanec Křeček
ve věci České televize a poslanec Laštůvka
ve věci ekologie Severočeského kraje. Začneme
projednávat odpovědi na jednotlivé interpelace
s tím, že v souladu s naším jednacím
řádem musíme přijmout a přijmeme
ke každé zvlášť usnesení.
Prosím nyní pověřeného člena
vlády, aby odpověděl na interpelaci poslankyně
Dondové.
Ministr zemědělství a výživy
Jan Vodehnal: Vážený pane předsedo,
vážená Česká národní
rado, odpovídám na interpelaci paní poslankyně
Dondové z 21. schůze ve věci zajištění
brigádnické výpomoci pro sklizeň chmele
v chmelových oblastech České republiky.
Úvodem mi dovolte, abych řekl, že každoroční
export chmele 7 až 8 tisíc tun představuje
pro naši Československou republiku přínos
minimálně půl miliardy devizových
korun. Na sklizni chmele se ročně podílí
přibližně 30 tisíc brigádníků
studentů, z toho zhruba 20 tisíc vysokoškoláků.
Z řady jednání s ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy na různých
úrovních i na úrovni ministrů vyplývá,
že povinnost studentské výpomoci nejen v zemědělství,
ale i v ostatních odvětvích národního
hospodářství se do nově vznikajících
zákonů zakotvit nedá. Proběhla i jednání
s Parlamentem studentské stavovské unie i následně
s chmelařským centrem.
Po dohodě se Svazem chmelařů jsme na našem
ministerstvu zemědělství přijali následující
rozhodnutí: Za prvé v příštím
týdnu je dohodnuto v pátek uskutečnit společné
jednání ministerstev školství a zemědělství
s děkany jednotlivých škol, zástupci
Studentské stavovské unie a představiteli
chmelařských podniků. Chci osobně
zástupce fakult a studentů požádat o
pomoc.
Za druhé jsme se rozhodli splnit požadavky studentů
na zvýšení průměrné odměny
z 9 Kčs až na 15 Kčs při plnění
výkonových norem. Tím se zvýší
náklady na sklizeň chmele přibližně
o 30 mil. korun.
Předpokládáme, že na základě
těchto rozhodnutí se podaří do 20.
dubna uzavřít 50 - 60 % smluv. Zbytek upřesníme
opakovaným jednáním se zástupci škol
a studentů, dále využitím nabídky
polského velvyslanectví na využití přibližně
5 tisíc studentů z Polska a určitého
zájmu studentů ze Slovenské republiky pracovat
o prázdninách v České republice.
Pokud bude zapotřebí využít ještě
jiných zdrojů, předložím vládě
k posouzení.
Rozhodli jsme se ročně snížit pracovní
náročnost při zavádění
a sklizni chmele minimálně o 10 %, k tomu zabezpečit
odpovídající množství devizových
prostředků na nákup progresívních
technologických systémů při pěstování
chmele.
To, co jsem vám teď sdělil, paní a pánové
poslanci, jsem také dnes projednal se zástupci svazu
chmelařských a státního podniku Chmelařství,
kteří s tímto postupem vyslovili souhlas.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji ministru Vodehnalovi za odpověď na interpelaci.
Paní poslankyně Dondová, jste spokojena s
odpovědí? Hovoří poslankyně
Dondová.
Poslankyně Alena Dondová: Kdo bude platit
navýšené mzdy z 9 korun na 15 korun a jak to
bude s odměňováním polské strany.
To bude také dražší. Kdo to bude financovat?
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Další z poslanců - má někdo doplňují
dotaz? Nemá. Pane ministře, prosím.
Ministr zemědělství a výživy
Jan Vodehnal: Je dohodnuto, že provedeme u podniků
základní změnu pro výpočet
odměn s tím, že tam, kde nebudou vytvořeny
dostatečné zdroje pro financování,
bude se spolupodílet ministerstvo zemědělství.
Pokud jde o polské brigádníky - za jednoho
brigádníka na měsíc budeme muset zaplatit
zhruba 600 korun, to znamená další zvýšení
o 3 milióny nákladů na sklizeň chmele.
I to je v silách řešit společně
- ministerstvo zemědělství s chmelařícími
podniky.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji. Ještě má někdo dotaz?
Ne. Domnívám se, že můžeme přijmout
usnesení. V tomto případě, protože
to není uzavřená záležitost a
je to vážná záležitost, navrhuji
plenární schůzi České národní
rady, abychom vzali odpověď ministra zemědělství
na vědomí s tím, že se k této
interpelaci vrátíme ještě na příští
schůzi, až bude ukončeno jednání
mezi zúčastněnými partnery, tak jak
o tom hovořil pan ministr zemědělství.
Jedná se prakticky o jednání tří
resortů. Měla by se tím vláda zabývat
jako celek, není to maličkost.
Poslanec Radovan Brychta: Dotaz - týká se
to i studentů středních škol?
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Samozřejmě ministr školství spravuje
jak vysoké školy, tak střední školy,
pochopitelně z toho nebudou vyjmuty.
Berme na vědomí odpověď a vrátíme
se k ní příště. Kdo s tím
souhlasí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? Není.
Zdržel se hlasování? Jeden se zdržel.
Prosím nyní člena vlády, aby odpověděl
na interpelaci poslance Křečka ve věci České
televize. - Zatím není stanovisko. Tam ještě
neproběhla 30denní lhůta. Chtěl bych
informovat Českou národní radu, že jednání
probíhají jak na úrovni mezi vládou
a Čs. televizí, tak i mezi Českou národní
radou a Čs. televizí. Sám jsem byl přítomen
jednání s panem ředitelem televize, kde jsme
došli ke společné dohodě, že je
na místě zabývat se touto otázkou
zcela vážně a Českou televizi vytvořit.
Počkáme si na 30denní lhůtu a věřím,
že budeme moci dát příznivou odpověď.
Prosím pověřeného člena vlády,
aby odpověděl na interpelaci poslance Laštůvky
ve věci ekologie Severočeského kraje. Pan
ministr Moldán, prosím, pane ministře, máte
slovo.
Ministr životního prostředí Bedřich
Moldán: Pane předsedo, vážené
poslankyně, vážení poslanci, stav plnění
úkolů uložených vládními
usneseními - myslím tím úkoly na odstraňování
ekologických problémů Severočeského
kraje - je zhodnocen v materiálu, který v únoru
letošního roku zpracoval a předložil vládě
České republiky Severočeský KNV jako
součást celého kontrolního systému.
Shodně s hodnocením poslance Laštůvky
se ve zprávě konstatuje, že plnění
uložených opatření je neuspokojivé
a ohrožuje potřebné rychlé řešení
ekologických problémů Severočeského
kraje.
Vymezení postižených oblastí v celé
České republice je v současné době
aktualizováno naším ministerstvem. Opírá
se o objektivní metodiku hodnocení podle hygienických
podmínek, zejména stavu ovzduší a vod,
expozice obyvatel, hluku, stupně poškození
krajiny antropogenními vlivy a možností denní
a týdenní regenerace obyvatel v dostupné
vzdálenosti. od míst bydliště a pracoviště.
Dalšími kritérii jsou vybrané údaje
o zdravotním postižení obyvatel v okresech
České republiky a vybrané údaje o
sociálním prostředí.
Z tohoto souhrnného hodnocení jednoznačně
vyplývá, že v Severočeském kraji
je nutno za postiženou oblast považovat především
oblast Severočeské hnědouhelné pánve,
tvořenou celými okresy Chomutov, Most, Teplice,
Ústí nad Labem, s přesahem do severní
části okresu Louny a do jihozápadní
části okresu Děčín, dále
část okresu Litoměřice, v prostoru
kolem Lovosic, Čížkovic a Litoměřic
a v prostoru kolem Štětí a Roudnice a konečně
i část území Frýdlantského
výběžku v okresu Liberec, Jablonec nad Nisou,
poškozovanou emisemi z České republiky, NDR
a Polské republiky v Jizerských horách.
Úrovní poškození životního
prostředí a velikostí souvislého devastovaného
území, jakož i v počtu zasažených
obyvatel má však oblast Severočeské
hnědouhelné pánve, včetně přesahů
do okresů Louny a Děčín prioritu ve
stupni naléhavosti opatření ke zlepšení.
K tomuto tvrzení má ministerstvo životního
prostředí dostatek objektivních podkladů.
Materiál o aktualizaci vymezení postižených
oblastí je v současné době rozesílán
k připomínkám krajským národním
výborům. Porovnáním návrhu
připojeného k interpelaci poslance Laštůvky
s podklady ministerstva životního prostředí
pro vymezení postižených oblastí zjišťujeme,
že část připomínek je v návrhu
ministerstva životního prostředí respektována.
Nutno ale konstatovat, že část požadavků
neodpovídá kritériím pro vymezení
a nebude možno jim vyhovět, neboť by tím
došlo buď k porušení zásady rovnosti
kritérií pro celou Českou republiku nebo
k neúměrnému rozšíření
vymezení postižených oblastí v celé
České republice. Tím by bylo nutno zahrnout
totiž i další rozsáhlé oblasti
a města se stejnými podmínkami. Tím
by celý materiál ztratil základní
cíl, totiž stanovit nejvíce postižené
oblasti jako prioritní pro přijímání
ozdravných a kompenzačních opatření.
K problematice životního prostředí v
Severočeském kraji, kterou považujeme za velice
vážnou - nikoliv jen v Severočeské hnědouhelné
pánvi - připravuje ministerstvo životního
prostředí české republiky ve spolupráci
s Českou komisí pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj, Severočeským
krajským národním výborem a Koordinačním
centrem Ekofóra Severočeského kraje Program
ozdravění Severočeského kraje na léta
1991 - 2000 pro vlády České republiky a Československé
republiky, který by měl být projednán
ještě v prvním pololetí 1990. Program
bude pojat podstatně šířeji než
citovaná kontrolní zpráva Severočeského
krajského národního výboru. Bude se
zabývat nejen otázkami čistoty ovzduší
a vod, ale životním prostředím v celém
komplexu a bude obsahovat vedle investičních i neinvestičních
opatření, zejména ta, která budou
navržena správními orgány a občanskými
iniciativami.
Klíčové pro zlepšení ekologické
situace v Severočeském kraji bude, jaké prostředky
bude moci stát vyčlenit v příštích
deseti letech na nápravu chyb a nedostatků z minulosti,
zejména k ochraně ovzduší a půdy.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu ministrovi. Poslanče Laštůvko,
jste spokojen s odpovědí na interpelaci?
Poslanec Vladimír Laštůvka: Pane předsedo,
jestli mohu malou doplňující otázku?
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Prosím.
Poslanec Vladimír Laštůvka: Jestli
dovolíte malou doplňující otázku
k panu ministrovi. To, co pan ministr řekl, plně
samozřejmě koresponduje s představami a skutečnostmi,
které jsme prezentovali při své interpelaci.
Chtěl bych se jenom zeptat, zda lze říci
alespoň přibližný termín nebo
nějakou lhůtu, kdy bude tato aktualizace vymezení
postižených pánevních oblastí
nebo postižení dalších oblastí
pojato do ozdravných opatření, která
se připravují nebo budou se rozšiřovat.
Probíráme v současné době rozpočet
republiky. Když se do něj podíváme,
nikde nenajdeme položku, která by pamatovala na rozšíření
potřeb tímto směrem. Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Laštůvkovi. Pane ministře,
můžete odpovědět?
Ministr životního prostředí Bedřich
Moldán: Materiál, jak jsem již konstatoval,
je v současné době rozesílán
krajským národním výborům,
čili předpokládáme, že bude hotov
do konce dubna. Je nám samozřejmě známo,
že tady dochází k určitému rozporu,
co se týče rozpočtu České republiky
na rok 1990, a těžko můžeme tento rozpor
řešit, protože kdyby všechno šlo normálně,
tak by rozpočet byl samozřejmě hotov již
dávno. Tam se jedná spíš o opatření,
která bude možno realizovat až v příštím
období, tzn. do příštího roku.
Samozřejmě, že na ta nejnaléhavější
opatření, která se týkají zejména
kompenzačních záležitostí, jako
jsou rekreace a záležitosti s dětmi apod.,
se pokusíme najít dodatečné prostředky
ještě v letošním roce, protože se
nejedná o tak veliké sumy.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec souhlasí? Ano
poslanec Laštůvka souhlasí s odpovědí.
Doporučuji, abychom se usnesli na tomto návrhu na
usnesení: Česká národní rada
souhlasí s odpovědí na interpelaci poslance
Laštůvky ve věci ekologie v Severočeském
kraji. Tolik návrh na usnesení. Kdo z poslanců
souhlasí s takto formulovaným usnesením,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? Není.
Zdržel se hlasování? Čtyři poslanci
se zdrželi hlasování.
Návrh byl přijat.
Dalším v pořadím pátým
bodem našeho jednání jsou
Necháme nejdřív vystoupit všechny členy
vlády, kteří jsou připraveni odpovídat.
Prosíme zároveň, aby uvedli jméno
poslance, kterému odpovídají. Připomínám,
že některé odpovědi byly předány
písemně, že jste je obdrželi, měli
jste možnost je prostudovat. Jedná se tedy o zbývající
odpovědi, tuším z 3 nebo 2 zasedání
plenární schůze České národní
rady. Prosím, kdo z členů vlády vystoupí
jako první?
Ministr zdravotnictví dr. Klener, prosím, aby se
ujal slova.
Ministr zdravotnictví a sociálních věcí
Pavel Klener: Vážený pane předsedo,
vážení páni poslanci, vážené
paní poslankyně, budu odpovídat nejprve na
otázky z 21. schůze České národní
rady. K otázce poslance Jana Kasala:
Při rozdělení prostředků uvolňovaných
z centrálních zdrojů pro jednotlivé
kraje, okresy a pracoviště bude uplatněn princip
počtu pracovníků a při rozdělení
mezi jednotlivé pracovníky bude při přísně
diferencovaném přístupu uplatněn záměr
odměňovat podle složitosti, náročnosti
a obtížnosti práce a zejména záměr
ocenit pracovníky na pracovištích s vysokou
psychickou a fyzickou zátěží, resp.
diferencovaně určovat odměnu za výkon
pracovní pohotovosti, zabezpečení pohotovostních
zdravotnických služeb.
Cílem těchto záměrů je, aby
nedošlo k formálnímu rozdělení
prostředků bez ohledu na množství a
kvalitu vykonávané práce.
Pokud jde o indexovou plánovací metodu, odvisí
od plánovací metodiky státních plánovacích
orgánů. Ministerstvo zdravotnictví ČSR
považuje uvedenou metodu za jednu z mnoha, nikoliv však
jedinou a jako prvořadý předpoklad pro sestavení
návrhu plánu považuje konkrétní
zdokladování odůvodněných potřeb.
S ohledem na ekonomické možnosti daného období
nemohou však plánovací orgány vždy
a v plné míře tyto dané potřeby
zohlednit.
Mohu pokračovat, pane předsedo, dalšími
podněty? (Ano.)
Podnět číslo 2 poslance Jindřicha
Němčíka: V závěru poslance
Němčíka nutno přisvědčit
v té části, kde poukazuje na to, že
ke spojení ministerstva práce a sociálních
věcí ČSR a ministerstva zdravotnictví
ČSR došlo urychleně, bez provedení odpovídajících
analýz. Podle mého názoru při spojení
byl podceněn historický vývoj, neboť
samostatné ministerstvo zdravotnictví vzniklo již
v létě 1918 a s výjimkou protektorátu
trvalo až do roku 1988. V případě sloučení
se jednalo o spojení dvou resortů se širokou
problematikou, a vzhledem k ekonomické situaci i resortů
s malými příděly finančních
prostředků ze státní pokladny.
Jak se později ukázalo, toto spojení vedlo
k soustředění dvou odlišných
způsobů činnosti ústředních
orgánů. Pro zdravotnictví základním
cílem činnosti bylo zajištění
výkonu zdravotní péče a hygienické
služby, pro oblast sociální a práce
pak základní metodou činnosti byl výkon
státní správy, především
rozhodování o dávkách, důchodech
apod. Spojení však odpovídalo faktickému
vývoji, který v posledních dvaceti letech
byl u národních výborů, zejména
u okresních a obvodních národních
výborů, kde sociální péče
a zdravotnictví byly sloučeny v jednotných
společných odborech. I když i zde rozdílnost
metod řízení této společenské
oblasti se projevovala v tom, že převaha pracovníků
těchto oborů se zabývala sociální
péčí a za zdravotnictví činnosti
národního výboru vykonávaly převážně
ústavy národního zdraví.
Současné obtíže podle mého názoru
pramení především z toho, že na
rozdíl od jiných resortů došlo při
spojení ministerstva zdravotnictví a ministerstva
práce a sociálních věcí ČSR
k výraznému snížení počtu
pracovníků, zhruba o 52 %., což se nutně
projevilo a v současné době i projevuje jak
v řízení zdravotnictví, tak i v řízení
sociálních věcí a práce. Konečně
poukazuje na skutečnost, že zdravotnictví je
ve výlučné působnosti republik a nemá
žádný jednotný federální
orgán, naproti tomu pro sociální věci
i oblast práce existuje federální ministerstvo
práce a sociálních věcí. Proto
při úvahách o eventuálním rozdělení
obou resortů je nutné přihlédnout
i k této skutečnosti, aby byla vyloučena
současná asymetrie.
K otázkám z 22. schůze České
národní rady: Otázka poslankyně Jaroslavy
Moserové:
Obecné technické požadavky zabezpečující
užívání staveb osobami s omezenou schopností
pohybu jsou dány vyhláškou číslo
53 z roku 1985. Tuto jsou povinni respektovat všichni účastníci
investičního procesu.
Podnět č. 5 poslance Josefa Domase:
V návrhu státního rozpočtu ČSR
na rok 1990 jsou v rámci rozpočtové kapitoly
302 Kancelář České národní
rady rozpočtovány celkové neinvestiční
výdaje ve výši 54,8 mil. korun, z toho limitovaný
objem mzdových prostředků pro regulaci počtu
pracovníků ve výši 13,2 mil. korun,
který zahrnuje ostatní osobní náklady
v objemu 6,1 mil. korun na poskytování finančního
příspěvku poslancům ve spojitosti
s výkonem poslanecké činnosti. I při
případném snížení počtu
poslanců, cca o polovinu, dosažitelné úspory
ostatních osobních nákladů, tedy zhruba
3 mil. korun, nejsou z hlediska současné rozpočtované
úrovně výdajů na zdravotnictví
- asi 24,5 mld. korun - významné. Není proto
pro posouzení námětu rozhodující
otázka možného využití dosažitelných
úspor, jako spíše otázka samotné
racionalizace činnosti zastupitelských sborů,
přičemž při zamýšlené
profesionalizaci lze naopak předpokládat nárůst
rozpočtových mzdových prostředků.