Předseda České národní rady
Jaroslav Šafařík, místopředsedové
České národní rady Miroslav Šlouf,
Josef Kaňa, Jaroslava Moserová a Michal Kraus a
dalších 185 poslanců.
Členové vlády České republiky,
předseda vlády Petr Pithart, I. místopředsedové
vlády František Vlasák a Antonín Hrazdíra,
místopředsedové vlády Antonín
Baudyš a Petr Mišoň, ministr financí,
cen a mezd Jiří Nikodým, ministr výstavby
a stavebnictví Ludvík Motyčka, ministr kultury
Milan Lukeš, ministr zdravotnictví a sociálních
věcí Pavel Klener, ministr průmyslu Petr
Hojer, ministr zemědělství a výživy
Jan Vodehnal, ministr lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu Jaroslav
Boček, ministryně obchodu a cestovního ruchu
Vlasta Štěpová, ministr životního
prostředí Bedřich Moldan a ministryně
- předsedkyně výboru lidové kontroly
Jitka Zetková.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, milí hosté, zahajuji 25. schůzi
České národní rady, na které
vás všechny co nejsrdečněji vítám.
Rád mezi námi vítám i vládu
České republiky, kterou vede zatím i. místopředseda
pan Vlasák. Předseda vlády se dostaví
během jedné hodiny. Vítám mezi námi
také zástupce všech ministerstev a dalších
ústředních orgánů a všechny
ostatní hosty, samozřejmě že vítám
zástupce našich sdělovacích prostředků.
Návrh pořadu, tak jak je uveden na pozvánce,
musíme změnit, a to tak, že zúžíme
návrh o tři návrhy zákonů,
které navazují na federální vládní
návrh. Protože tyto ještě Federální
shromáždění neprojednalo, nemůžeme
tak pochopitelně učinit ani my. Jde o body V., VI.
a VIII. původního návrhu pořadu uvedeného
na pozvánce, kterou jsme vám rozeslali 18. března.
(Prosím o klid.)
Včera jsem obdržel od Koordinačního
centra Občanského fóra návrh na kandidáta
na uvolněný poslanecký mandát po panu
Karlu Tučkovi. Proto první tři body našeho
pořadu se budou týkat volby nového poslance.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, navrhuji vám tedy následující
pořad této plenární schůze
České národní rady, která bude
podle předpokladů ukončena v pátek
v dopoledních hodinách:
I. Volba poslance České národní rady
II. Slib poslance
III. Volba nově zvoleného poslance do výboru
České národní rady
IV. Odpovědi členů vlády na interpelace
poslanců České národní rady
V. Odpovědi členů vlády na otázky
a podněty poslanců z minulých schůzí
České národní rady
VI. Návrh předsednictva České národní
rady na zkrácení zákonné lhůty
60 dnů pro přípravu zákonů
(jedná se o tisk 202, který máte k dispozici)
VII. Vládní návrh zákona České
národní rady o státním rozpočtu
České republiky na rok 1990 (jsou k dispozici vám
všem tisky 190 a 205)
VIII. Návrh ústavně právního
výboru České národní rady na
zproštění některých soudců
z povolání soudcovské funkce (seznam těchto
soudců je uveden v tisku 203)
IX. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty České
republiky po dohodě s ministerstvem spravedlnosti na volbu
některých soudců z povolání
k soudům České republiky (návrh je
uveden v tisku 187, který rovněž máte
k dispozici)
X. Vládní návrh zákona České
národní rady, kterým se mění
zákon České národní rady č.
39/1969 Sb., o nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky, resp. dříve platné České
socialistické republiky, ve znění zákonného
opatření předsednictva České
národní rady č. 124 z roku 1969 Sb. (v tomto
případě se jedná o sněmovní
tisky ČNR 200 a 211)
XI. Vládní návrh zákona České
národní rady o některých opatřeních
týkajících se působnosti ministerstev
České republiky (k tomuto bodu máte k dispozici
tisky 199 a 210)
XII. Vládní návrh zákona České
národní rady o působnosti národních
výborů při provádění
některých ustanovení zákona o právu
shromažďovacím a zákona o civilní
službě
XIII. Zpráva o činnosti předsednictva České
národní rady za dobu od 13. do 20. března
1990
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, sami z návrhu pořadu vidíte, že
program naší 25. schůze České
národní rady je velice náročný.
Předpokládám, že bychom měli
projednat dnes zhruba do 18.30 hodin, kdy bude také připravena
večeře, sedm bodů pořadu. Zítra
bychom začínali v 8.00 hodin projednáním
zákona České národní rady o
státním rozpočtu České republiky
na rok 1990, pokračovali bychom ještě 3 body
a v pátek bychom si nechali pouze body dva, tj. volba soudců
a vládní návrh zákona o působnosti
národních výborů při provádění
některých ustanovení zákona o právu
shromažďovacím a zákona o civilní
službě. Jedná se o to, že prakticky navazujeme
naším jednáním na jednání
Federálního shromáždění
a nevíme, v jak čistém znění
zákon bude přijat ve Federálním shromáždění.
Jakmile bude schválen po připomínkách
ve Federálním shromáždění,
musí se sejít v průběhu schůze,
tak aby to nenarušilo náš pořad, abychom
nečekali, ústavně právní výbor,
který projedná potom případné
doplňky, které vyplynou z eventuálních
změn těchto zákonů ve Federálním
shromáždění.
Celá režie a program by byl udělán tak,
abychom skutečně tím, že musí
zasednout ústavně právní výbor,
nenarušili náš pořad jednání,
abychom neměli zbytečné prodlevy v jednání
a abychom schůzi ukončili v pátek včas.
Volbu soudců na pátek ponecháváme
proto, že paní ministryně spravedlnosti Burešová
jednak mne o to požádala, omluvila se ze dvou dní
jednání České národní
rady - dnes a zítra - protože je s delegací
v Sovětském svazu, a na páteční
jednání bude připravena odpovídat
na eventuální dotazy ve věci volby nových
soudců.
Jak jste jistě postřehli, předsednictvo nezařadilo
na pořad třídenní schůze dotazy
na členy vlády, protože předpokládáme,
že většina dotazů by měla v této
schůzi být přednesena v rámci diskusních
příspěvků anebo dotazů, případně
interpelací v rámci projednávání
rozpočtu České republiky. Pokud bude potřeba
a budou i dotazy na vládu z jiné oblasti, je možno
tedy ještě před schválením pořadu
samozřejmě program doplnit o dotazy a podněty
na vládu České republiky.
Má někdo z poslankyň a poslanců připomínku
k předloženému návrhu pořadu
jednání 25. plenární schůze
České národní rady? Ano, poslanec
Benda.
Poslanec Marek Benda: Volební obvod 22, Křesťansko-demokratická
strana. Navrhuji, aby byl pořad zítřejšího
jednání doplněn o návrh Klubu bezpartijních
a Klubu Občanského fóra, týkající
se stanoviska České národní rady k
situaci v Litvě.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Dobře, děkuji. Domnívám se, protože
zde máme některé další dotazy,
již dnes přihlášené, týkající
se kupříkladu resortu ministerstva zdravotnictví
apod., které nesouvisí přímo s rozpočtem,
že bychom mohli zařadit bod "Různé"
jako XIV. bod. Můžeme si ho dát třeba
na zítřek, to už podle času, jak budeme
vypadat v časové režii, a mohli bychom projednat
i návrh Klubu poslanců bezpartijních z řad
Občanského fóra, jmenovitě poslance
Bendy, a případně některé podněty,
které mají poslanci již teď přihlášené
do rozpravy. Souhlasíte tedy, aby byl pořad doplněn
o bod XIV. Již nikdo nemá připomínku
k programu? Ne.
Zjišťuji, že podle prezenční listiny
je přítomno v této chvíli 173 poslanců
ve Sněmovně a že Česká národní
rada je schopna se usnášet. Jenom pro úplnost
připomínám, že v této chvíli
má Česká národní rada 199 poslanců,
dvoustý poslanec pravděpodobně bude, pokud
ho zvolíme, doplněn za několik minut. Můžeme
tedy hlasovat, protože jsme usnášeníschopní.
Kdo souhlasí s návrhem pořadu schůze,
jak jsem jej přednesl a doplnil o bod XIV. Různé,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? Není.
Zdržel se hlasování? Rovněž nikdo.
Program byl přijat jednomyslně.
Ještě bych jenom připomněl, že
vám byly na lavice rozdány některé
sněmovní tisky, dále interpelace poslance
Čestmíra Adama na předsedu vlády České
republiky Petra Pitharta ze dne 16. března 1990. Prosím,
abyste se s ní seznámili. Dále máte
k dispozici seznam podnětů a otázek vznesených
na 23. a 24. schůzi České národní
rady. Současně jste dostali i soubory usnesení
ze dvou posledních schůzí České
národní rady.
Nyní přistoupíme k projednání
prvého bodu pořadu, a tím je
K předloženému návrhu Koordinačního
centra Občanského fóra se dnes sešel
mandátový a imunitní výbor České
národní rady, aby posoudil, zda jsou pro volbu splněny
zákonné předpoklady. Zprávu o tom
nám podá předseda tohoto výboru poslanec
Vratislav Štěpánek, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Vratislav Štěpánek: Pane předsedo,
paní a pánové, v souladu se zákonem
č. 183/1989 Sb., o volbě nových poslanců
zákonodárných sborů navrhuje Občanské
fórum na uvolněný mandát volební
obvod č. 5, Praha 4 pana RNDr. Martina Bursíka,
narozeného 12. 8. 1959 v Praze, bytem Praha 4, Nad Nuslemi
18, bez politické příslušnosti.
Mandátový a imunitní výbor na své
dnešní schůzi shledal, že navržený
kandidát pan dr. Martin Bursík splňuje podmínky
požadované ústavou naší republiky,
článek 3, odstavec 1 a ústavního zákona
č. 183/1989 Sb., pro volbu za poslance České
národní rady. Pane předsedo, jménem
mandátového a imunitního výboru podávám
tedy návrh usnesení České národní
rady.
Česká národní rada podle ústavního
zákona č. 183/1989 Sb., o volbě nových
poslanců zákonodárných sborů
volí za poslance České národní
rady pana RNDr. Martina Bursíka, narozeného 12.
8. 1959 v Praze, bytem Praha 4, Nad Nuslemi 18, bez politické
příslušnosti, za volební obvod 5.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, pane předsedo.
Vážené paní a pánové poslanci,
slyšeli jste návrh mandátového a imunitního
výboru. Má někdo k předloženému
návrhu na usnesení nějakou připomínku,
případně dotaz na předsedu mandátového
a imunitního výboru? Není dotaz ani připomínka.
Mohu nechat hlasovat.
Kdo tedy souhlasí, aby Česká národní
rada přijala usnesení navržené mandátovým
a imunitním výborem, a tím abychom zvolili
pana dr. Martina Bursíka poslancem České
národní rady ve volebním obvodu č.
5, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji vám.
Je někdo proti? Není.
Zdržel se někdo hlasování? Jeden.
Konstatuji, že pan Martin Bursík byl zvolen poslancem
České národní rady. Prosím,
abyste pozvali pana poslance ke složení poslaneckého
slibu.
Vážený pane, Česká národní
rada vás právě zvolila poslancem a k tomu
vám upřímně blahopřeji. Pro
úplnost připomínám, že podle
ústavního zákona o československé
federaci je každý poslanec povinen složit slib,
a to v prvé schůzi České národní
rady, která se schází a které se poslanec
zvolený zúčastňuje. Ústavní
zákon dále praví, že odmítnutí
složit slib, anebo složení slibu s výhradou
má za následek ztrátu mandátu.
Prosím nyní místopředsedu České
národní rady pana Josefa Kaňu, aby přečetl
ústavní formuli poslaneckého slibu, a poslance
Martina Bursíka, aby přistoupil ke složení
slibu do mých rukou slovem "slibuji".
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
"Slibuji na svou čest a svědomí věrnost
České republice a československé socialistické
republice. Budu dbát vůle a zájmů
lidu, řídit se ústavními a ostatními
zákony České republiky a Československé
socialistické republiky a pracovat k tomu, aby byly uváděny
v život."
Poslanec Martin Bursík: Slibuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Můžeme přikročit k bodu III, a tím
je volba právě zvoleného poslance Bursíka
do výboru České národní rady.
Vážené poslankyně a poslanci, doporučuji
vám, abychom zvolili našeho nového poslance
za člena výboru České národní
rady pro zemědělství a výživu,
jehož členem byl i bývalý poslanec pan
Karel Tuček. Přáním poslance Bursíka
Bylo pracovat ve výboru pro životní prostředí,
ale tento výbor má již plný počet
členů, kdežto zemědělský
výbor je velice oslaben a je potřeba ho doplnit.
Myslím si, že jeho kvalifikace doktora přírodních
věd bude využita plně i v tomto výboru.
Doporučuji tedy, abychom zvolili poslance Bursíka
do výboru pro zemědělství a výživu.
Je někdo proti tomuto návrhu? Není! Já
vím, pane poslanče, zdůvodnil jsem to. Skutečně
výbor pro zemědělství má k
dnešnímu dni 16 členů a výbor
pro životní prostředí 21 nebo 22 členů.
Věřím, že vaše kvalifikace se tam
plně uplatní a svým moudrem přispějete
k racionálnímu jednání tohoto výboru.
Asi budete přehlasován.
Kdo tedy souhlasí s tím, aby poslanec Martin Bursík
byl zvolen členem výboru České národní
rady pro zemědělství a výživu,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? Tři poslanci hlasovali proti.
Zdržel se někdo hlasování? Šest
poslanců se zdrželo hlasování.
Konstatuji, že pan poslanec Bursík byl zvolen členem
výboru České národní rady pro
zemědělství a výživu. Prosím
předsedu tohoto výboru pana poslance Meiera, aby
poslance Bursíka seznámil s nejbližšími
úkoly tohoto výboru.
Dalším bodem pořadu jsou
Vážené poslankyně a poslanci, v této
souvislosti mně dovolte jenom několik poznámek:
Výkon poslaneckého mandátu spočívá
v jednotě činnosti poslance v jeho volebním
obvodu i v zastupitelském sboru. Jednou z důležitých
stránek výkonu mandátu je právo poslance
uplatňovat v zastupitelském sboru a jeho orgánech
otázky, podněty a interpelace. Jednací řád
České národní rady upravuje v §
89 - 91 způsob vyřizování interpelací
a otázek poslanců, protože jde o instituty
obecně upravené článkem 155, odst.
l ústavního zákona o čs. federaci.
Jednací řád naší České
národní rady rozvádí tuto obecnou
úpravu nejen tím, že stanoví náležitosti
interpelací a otázek a odpovědí členů
vlády na ně, ale řeší i otázku
podnětů poslanců, tedy řeší
stav, který vzniká mezi poslancem a členem
vlády. Zde je ale podle mého názoru třeba
pečlivě zvažovat, kdy a v jaké věci
tuto možnost, kterou nám dává jednací
řád, konstruktivně uplatňovat. Mám
pocit, že už jsem tady o tom hovořil. Interpelace
jsou skutečně institut velice závažného
charakteru.
Doporučoval bych všechny otázky i podněty
týkající se lokálních problémů
volebních obvodů pokud možno řešit
v osobním styku poslanců se členy vlády.
Před každou schůzí i v průběhu
přestávky je k tomu vytvořen prostor. Do
jednání Sněmovny by se měly přenášet
takové podněty a otázky, které nebylo
možno řešit v osobním styku s ministry,
nebo které mají skutečně celorepublikový
nebo celospolečenský význam, obecnou platnost,
a kde před Sněmovnou vyslovené odpovědi
členů vlády, případně
místopředsedů nebo předsedy vlády
mohou přispět k větší informovanosti
všech poslanců a pomoci v jejich poslanecké
práci.
Rovněž mi dovolte, abych doporučil kvalifikovaně
využívat i institut interpelací jako nejvyšší
formy uplatnění stanoviska poslance vůči
činnosti vlády. Interpelovat tedy pouze v takových
případech, kdy se názoru poslance nebo skupiny
poslanců nedostalo slyšení v normálním
pracovním jednání s vládou či
jednotlivými ministry. Myslím si, že se mnou
budete souhlasit, že nemá rovněž smysl
interpelovat s cílem dosažení výsledků,
které při posouzení všech možností,
které vláda má, ať už z hledisek
politických, hospodářských nebo společenských,
dosažitelné v nejbližší době
a při nejlepší vůli nejsou. Interpelujme
však naopak tam, kde reálné výsledky
dosažitelné jsou a kde tomu brání pohodlnost,
liknavost či nezájem příslušných
orgánů přijmout správná a reálná
stanoviska občanů nebo voličů.