Odporovalo by právním zásadám, pokud
by uznání tohoto faktu skončilo jen u jakési
bezzubé morální odpovědnosti strany.
Nejde o diskriminaci KSČ do budoucna. Jde o zcela spravedlivý
požadavek restitutio in integrum - požadavek náhrady
uvedením v předešlý stav, známý
ve všech civilizovaných právních řádech,
tedy i v právu našem.
Neodčiněné bezpráví stává
se samo bezprávím. Nerealizace náhradové
povinnosti vůči jednomu znamená vznik újmy
na straně druhého subjektu.
Nepostačují-li dosavadní prostředky
pozitivního práva k uskutečnění
této zásady, je na místě vytvoření
prosté, stručné. přehledné
právní úpravy, byť i ad hoc nové,
jen pro nápravu křivd způsobených
stranou za dobu minulou. V této souvislosti neobstojí
uvažovat o odpovědnosti státu za nezákonné
rozhodnutí nebo neoprávněný úřední
postup podle dosud platného zákona č. 58/69
Sb. Nehledě na značnou specifičnost případů
podle tohoto zákona, na nedostupnost náhrady v některých
případech, kdy by muselo dojít nejdříve
ke zrušení zcela evidentně nezákonných
rozhodnutí, aby se teprve poté mohl poškozený
domáhat svých práv, nemá v těchto
souvislostech ani smysl hovořit o odpovědnosti státu.
Státní orgány byly při svém
rozhodování totiž do té míry
podřízené straně a realizaci jejích
strategických i konkrétních pokynů,
že nelze dosti dobře ani o odpovědnosti státu
hovořit.
Tak jako legislativa v roce 1969 si pomohla vydáním
zákona 58/69 Sb. k nápravě nezákonných
postupů či rozhodnutí, tak se nyní
oprávněně otevírá cesta ke
přijetí zákona o odpovědnosti KSČ
za dobu nesvobody, který by byl koncipován jako
zákon předjímající faktickou
odpovědnost strany za nezákonná rozhodnutí
státu, upravoval by konkrétní možnosti
náhrady postiženým osobám a státu
zejména by pak upravoval zdroj hrazení těchto
náhrad důsledně z majetku KSČ. Ten
lze zjistit nezávislou inventarizací majetku strany
provedeného ne orgány strany, které všemožně
jeho rozsah i zdroje zatemňují, ale objektivními
nestrannými orgány. Nedoložený majetek
by byl prohlášen za zdroj fondu pro náhradu
škod poškozeným a v případě
majetku stranou sice doloženého, avšak získaného
- jak jsem již hovořil - neoprávněně
ve smyslu právním, je třeba oddělit
z něj výraznou část pro potřeby
téhož fondu pro náhradu škod.
Doporučuji proto, aby neprodleně byly zahájeny
práce na provedení této inventarizace a aby
byly započaty legislativní práce na přijetí
zákona o odpovědnosti KSČ za dobu
nesvobody. Takové řešení bude odpovídat
právnímu cítění obyvatel této
země, i když by stejně jen zlomkem mohlo napravit
následky více než 40letého svévolného
hospodaření KSČ v naší republice.
V minulých dnech jsme byli všichni seznámeni
se zprávou o stavu federace, kterou ve Federálním
shromáždění přednesl premiér
pan Marián Čalfa a není tomu dlouho, co jsme
slyšeli zprávu o stavu České republiky
od pana předsedy vlády pana Pitharta. Tyto zprávy
nelze považovat jen za pouhou proklamaci něčeho,
za konstatování stavu věcí, ale věřím,
že z jejich obsahu lze vyčíst jediné:
Jde o účet, o účet, který naše
země předložila Komunistické straně
Československa a všichni slušní lidé
vědí, že účty je třeba
platit. Ten, kdo je neplatí, nepožívá
v žádné zemi na světě dobré
pověsti. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Novákovi. Hovoří poslanec
Adam, připraví se poslanec Kovalčuk.
Poslanec Čestmír Adam: Pane předsedo,
paní a páni poslanci, kdo včera sledoval
Televizní noviny, tak mu nemohla ujít záležitost
pražského Mitasu. A ten bezútěšný
stav tohoto podniku, který patří do působnosti
naší České republiky, je pro mne podnětem
pro to, abych požádal, aby Česká národní
rada se obrátila na českou vládu s tím,
aby v příští nejbližší
schůzi nebo po ní schůzi následující
nás seznámila s tím, jak tuto záležitost
chce řešit. Ale současně by to mělo
být podnětem i k tomu, abychom upozornili naši
vládu na to, že ten model řízení
národního hospodářství, který
byl v minulých letech založen, vlastně nevytváří
podmínky pro výkon úlohy zakladatele, protože
zakladatel stojí tady bez šestáku a jak je
možno řídit hospodářství,
když do toho není možno nic vložit. Když
se průmysl znárodňoval v roce 1945, tak se
počítalo s vytvořením fondu národního
majetku, který měl tu úlohu vytváření
fondů pro zakladatelskou činnost řešit.
Jestliže chceme vytvořit opravdu tržní
hospodářství, musíme trvat na oddělení
tohoto hospodářství podnikového od
státního rozpočtu, jakožto součást
státního rozpočtu a trvat na tom, že
se vytvoří podmínky pro to, aby event.
bankovní holdingové kanceláře vykonávaly
za stát funkci zakladatele podniků, které
jsou státem spravovány. Prosím, aby tento
můj návrh a tato moje žádost byla tlumočena
české vládě. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu poslanci Adamovi, pan místopředseda
vlády jistě zaznamenal pro pana Hojera, člen
vlády musí dostat slovo vždy, když o to
požádá. Samozřejmě, místopředsedo.
Místopředseda vlády ČSR Petr Mišoň:
Jen předběžnou informaci pro poslance České
národní rady - otázka Mitasu je už na
jednání hospodářské rady české
vlády pozítří, čili tato otázka
je brána v úvahu, protože je skutečně
otázkou vážnou. Jak dopadne nevím, ale
jistě se tím bude vláda zabývat. Děkuji.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu místopředsedovi vlády,
hovoří poslanec Kovalčuk, připraví
se poslanec Palkoska.
Poslanec Josef Kovalčuk: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, když jsem 6. února
letošního roku poprvé vstoupil na půdu
České národní rady jako poslanec,
měl jsem potřebu důkladného seznámení
se s dosavadní činností České
národní rady, její historií, problémy,
které zde v minulosti byly projednány, abych mohl
odpovědně vykonávat svou funkci a dále
abych věděl na co a jakým způsobem
mohu navazovat. Dostalo se mi tehdy dvou publikací v červených
přebalech, jedna byla vyzdobena fotografiemi poslanců,
kteří zde již na štěstí
přítomni nejsou. Tyto publikace, které jsem
tehdy obdržel tedy mou zvídavost a potřebu
vědění neuspokojily. Naproti tomu se mi zcela
náhodně v minulém týdnu dostala do
rukou xeroxovaná publikace prof. Zdenka Jičínského,
s názvem Vznik České národní
rady v době pražského jara 1968 a její
působení do podzimu 1969, studie z roku 1984 podle
samizdatového vydání v Praze. Tato práce
mou zvědavost a potřebu vědění
uspokojila mnohem lépe než předané mi
publikace na tomto místě. Doporučuji předsednictvu
ČNR, aby tuto studii pro potřeby všech poslanců
současných i příštích
rozmnožila, aby ji měli možnost prostudovat co
nejrychleji. Myslím si, že její znalost umožní
všem poslancům mnohem lépe vykonávat
svou poslaneckou práci. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji za podnětný návrh poslance
Kovalčuka, samozřejmě předsednictvo
toto upozornění vítá a zařídí
potřebné. Hovoří poslanec Palkoska,
připraví se poslanec Urbánek.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážené kolegyně,
vážení kolegové, chci reagovat na vystoupení
poslanců z minulé schůze o otázce
KSČ a v podstatě i na vystoupení kolegů,
kteří se touto otázkou zabývali v
současné době.
KSČ snad sama udělá jasno o tom, kdo z jejich
řad se zpronevěřil a kdo ne. Následky
vedoucí úlohy strany jsme schopni si spočítat
sami. Jak už bylo řečeno, pánové
premiéři Čalfa a Pithart nám toto
přehledně předložili. Je však komunistická
strana sama schopna rozhodnout o tom, jak ztráty lidu vynahradí?
O tom mají naši občané vážné
pochyby. Byl jsem včera na shromáždění
občanů v Praze 6 a tento hlas se ozval velice intenzívně.
Co bude s majetkem KSČ? Došlo to tak daleko, že
vážně se uvažuje o generální
stávce a obávám se, že tato myšlenka,
pokud věc nebude řešena cestou nejvyšších
orgánů rychle, nabude podporu široké
veřejnosti. Jsem proti zákazu KSČ, ale jsem
pro jasné a důrazné inventování
všeho, co strana za minulých 42 let získala.
Ať se na mne pan poslanec Lesák nezlobí, ale
pokud strana nabídne pouze část zisku, jak
zde o tom posledně hovořil, je to málo. A
nesouhlasím ani s názorem pana premiéra Pitharta,
že si nesmíme počínat tak jako oni,
že nelze znárodňovat jejich majetek. Hledání
právní cesty v našem právním
řádu, který si komunistická strana
znetvořila k obrazu svému, je slepou cestou. Půjdeme-li
po ní dál, znovu narazíme na stálou
přítomnost zvýhodňování
vedoucí úlohy strany, ač tuto úlohu
jsme už zrušili. Majitele odcizené věci
nezajímají námitky překupníka,
že on věc neodcizil a že ani třeba
nevěděl, že je kradená. Tato věc
bude majiteli vrácena a všichni toto budou považovat
za spravedlivé. Věřím, že ti
komunisté, kteří dnes s námi sedí,
jsou slušní a poctiví. Ti druzí že
ve straně nejsou, či alespoň nezastávají
viditelně důležitá místa. Řada
z nich jako byli Štrougalové, Kempní, či
Jakešové, Beňové však využila
jimi vytvořený právní řád
a včas, dříve než jsme se stačili
vzpamatovat, založila nové podniky, kam převedla
různý majetek. Zaměstnanci těchto
organizací se stávají opět prověření
bývalí členové stranické šlechty
a jejich rodiny a jejich přátelé. Tito mají
lehký start do podnikání. A majetek takového
podniku je nedotknutelný, neb již není majetkem
strany. Původ majetku strany je temný. Různé
finanční převody a náhrady mezi státem,
zastoupeným de fakto stranickými špičkami
a stranou, reprezentovanou ve skutečnosti vládními
činiteli, budeme velice těžko odhadovat a odhalovat.
Má nedoložený majetek zůstat v Komunistické
straně Československa? Bude mít stát
povinnost vracet straně investice do státních
budov, které však tato užívala, aniž
léta platila nájem? Moudré lidové
přísloví říká: Na hrubý
pytel, hrubá záplata. Náš právní
řád je nedostačující pro rychlé
a účinné vypořádání
majetku KSČ. Proveďme proto důkladnou inventuru
majetku KSČ a současně přijměme
zákon o způsobu vypořádání
tohoto majetku se státem. Retribuční dekrety
byly též právní akty a postupovalo se
podle nich právní cestou. Je revoluční
doba a vytvořme proto pravidla, která vyrovnají
výhody KSČ při získání
majetku strany a tato pravidla pak důsledně dodržujme.
Já budu pak první, který jako advokát
převezme zastoupení KSČ a budu dbát
na to, aby neztratila více, než jak řekne
zákon.
Věřím, že pak i my ostatní budeme
schopni ke KSČ přistupovat tolerantně, snášenlivě
a zejména s úctou.
Závěrem si dovolím připomenout, že
svého času římský státník
a senátor Cato, zvaný Censorius končíval
každou svoji řeč v senátě větou,
která v překladu zní: "Ostatně
si myslím, že Carthago musí být zničeno".
Vážené poslankyně a vážení
poslanci, stejně jako to dělal Cato: Na závěr
každého našeho vystoupení, ať se
týká jakékoliv věci, nechť zazní
stručně jednou větou postoj každého
z nás k majetku KSČ!
A teď bych ještě mimo navrhl takovouto věc:
Zkusme, zda se shodneme na tom, abychom zmocnili pana předsedu
České národní rady, aby projednal
s předsedou Federálního shromáždění
možnost vytvoření společné komise
Federálního shromáždění
a České národní rady, případně
Slovenské národní rady k posouzení,
jakým způsobem nabývala KSČ svůj
majetek a k posouzení možností vyrovnání
majetkových vztahů mezi KSČ a československým
státem! Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Pane poslanče, ta poslední věta, to je jako
návrh na usnesení schůze České
národní rady? Mám to tak chápat?
Poslanec Ivo Palkoska: Ano, doporučení.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Slyšeli jste poslance České národní
rady, aby mě plenární schůze ČNR
pověřila k jednání s předsedou
Federálního shromáždění
ve věci, jak navrhl pan poslanec.
Kdo s tímto návrhem souhlasí? (Hlasuje se.)
Děkuji. Prosil bych o spočítání,
zřejmě to vypadá složitě. Možná,
pane poslanče, nechat to do předsednictva. Návrh
padl.
Poslanec Ivo Palkoska: Jestli by bylo předsednictvo
vhodnější místo, můžeme
to udělat, ale myslím, že plénum by
se mělo vyjádřit.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Dobře. Začali jsme hlasovat, budeme pokračovat.
Kdo je proti tomuto návrhu, nechť zvedne ruku! (32)
Třicet dva.
Kdo se zdržel hlasování? (39) Třicet
devět.
Návrh je přijat.
Pokračujeme v rozpravě. Hlásí se poslanec
Urbánek, připraví se poslanec Meier.
Ještě, pane poslanče, prosím vteřinku:
Orientačně, jestli mám přerušit
zasedání, kolik z vás se ještě
přihlásí do rozpravy? Jeden, dva... Dobře,
bez přerušení necháme další
rozpravu.
Poslanec Karel Urbánek: Vážený
pane předsedo, vážená Česká
národní rado, vzhledem k tomu, že vznikly určité
nejasnosti o hospodaření s majetkem Komunistické
strany Československa, chtěl bych k tomu říci
několik faktických poznámek.
Za prvé, mimořádný sjezd KSČ
uložil ústřední kontrolní a revizní
komisi, aby důsledně prověřila hospodaření
s majetkem KSČ. Byl jsem zvolen mimořádným
sjezdem do funkce předsedy ústřední
kontrolní a revizní komise a mohu vám sdělit,
že na prověření hospodaření
s majetkem pracujeme.
Jaké byly příjmy Komunistické strany
Československa? Během celého období
tvořily zhruba 80 % příjmy strany z příspěvků
členů strany. Dále 10 - 12 % byly příjmy
z podniků KSČ a zhruba, podle jednotlivých
let, 8, někdy 10 % tvořily dotace na celospolečenské
výdaje. Tyto dotace byly vyšší před
rokem 1982 a nižší po roce 1982. Po roce 1982
tvořily 70 miliónů korun ročně.
Uvádím to proto, že i jiné politické
strany dostávaly dotace. Např. Československá
strana socialistická v roce 1988 dostala dotaci 5 miliónů
200 tisíc korun, Československá strana lidová
v roce 1988 dostala dotaci 7 miliónů 200 tisíc
korun. Celá Národní fronta, společenské
organizace v Národní frontě dostávaly
dotace 2 miliardy 500 miliónů korun.
Při tomto hodnocení hospodaření jsme
sledovali jednotlivé etapy: Etapu po roce 1948, etapu v
období 60. let a etapu po roce 1971. Chtěl bych
říci, že po roce 1948 Komunistická strana
Československa na základě dekretu o znárodnění
předala všechny budovy sekretariátů
státu. Předala 61 tiskáren státu a
s nimi byl založen polygraficky průmysl. Předala
řadu prodejen, knihkupectví, z nichž byl vytvořen
základ národního podniku Kniha. To jsou doposud
fakta, která ústřední kontrolní
komise zjistila.
Snad jenom pro informaci bych chtěl říci,
že hospodárně hospodařila KSČ
- mohu-li to tak říci - od roku 1960 až do
roku 1968.
Pokud se týká období po roce 1971, doposud
jsme zjistili, že byla vytvořena dohoda, kterou podepsal
tehdejší tajemník ústředního
výboru Vasil Biľak a tehdejší ministr
financí Rudolf Rohlíček, na jejímž
principu se stavěly sekretariáty jednotlivých
okresních a krajských výborů strany
a to v tom smyslu, že výstavbu financovala KSČ,
jakmile přebíral tuto budovu stát, vracel
komunistické straně finanční náklady.
Ale upozorňuji, jenom finanční náklady
za budovu, nikoliv za vnitřní zařízení.
Vnitřní zařízení financovala
KSČ po roce 1971 z vlastních prostředků.
Budovy se předávaly na základě smlouvy
o trvalém používání Komunistickou
stranou Československa a podle této smlouvy veškery
provoz a údržbu budov hradila ze svých prostředků
sama strana. Proto také výdaje z rozpočtu
vzhledem k příjmům činily: Jednu třetinu
výdajů tvořily platy pracovníků
aparátu strany, jedna třetina výdajů
byla zhruba na provozní výdaje, tzn. provoz automobilů,
osvětlení atd. a zhruba jednu třetinu tvořila
politicko-výchovná činnost.
V prověřování tohoto majetku i v hospodaření
pokračuje ústřední kontrolní
revizní komise nadále a mohu vás ubezpečit,
že jakmile dojdeme k závěru, že některé
osoby zneužily výkonu své funkce tím,
že s prostředky bylo mrháno nebo event. by
se někteří funkcionáři obohatili,
že věci předáme prokuratuře.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu poslanci Urbánkovi, hovořit bude
poslanec Meier a připraví se dále do rozpravy
pan poslanec Kalvoda.
Poslanec Josef Meier: Jmenuji se Meier, poslanec za volební
obvod 72, Plzeň - sever. Ve svém diskusním
vystoupení se chci vrátit k vládnímu
usnesení č. 174 z 28. 6. 1989 o vytvoření
Národního parku Šumava k 31. 3. 1991. Jelikož
vnitrostátní a mezinárodně politické
a ekonomické vztahy se mění daleko větším
tempem než toto usnesení předpokládalo,
dochází k přímému ohrožení
z prodlení při uzákonění Národního
parku na Šumavě a jeho mezinárodní
charakterizaci.
V důsledku změn pojetí ochrany státní
hranice a výcvikových prostorů čs.
armády se v nejbližší době otevřou
přírodní prostory neocenitelných hodnot
všem možným tlakům, velký nápor
turistů, podnikatelů i komerčních
zájmů, přičemž tato oblast na
takovou expanzi není právně ani prakticky
připravena a je velké nebezpečí, že
dojde k zániku hodnot naplňujících
obecně závaznou definici Mezinárodní
unie pro využívání přírodních
zdrojů k existenci Národního parku.