To znamená předsednictvo, které zasedalo
po ukončení minulé plenární
schůze České národní rady.
Má někdo připomínky k tomuto materiálu,
případně k průběhu té
doby, která uplynula od minulé plenární
schůze České národní rady až
k dnešku?
Do rozpravy je přihlášen poslanec Vlastislav
Valtr. Pane poslanče, prosím. Připraví
se poslanec Petr Lom.
Poslanec Vlastislav Valtr: Pane předsedo, dámy
a pánové, dovolte, abych obrátil vaši
pozornost k situaci v Pobaltí. Baltským národům
po 50 letech vzchází slunce svobody. Jakkoliv je
tato situace geopoliticky citlivá na rozložení
a stabilitu politických sil, platí i pro nás
zásada, že kdo jiným svobodu nepřeje,
sám jí není hoden. Proto všichni svobodomyslní
lidé vítají vyhlášení
nezávislého litevského státu. Radujeme
se z obnovení suverénních práv potlačených
cizí silou v roce 1940.
Zároveň očekáváme moudrý
postup zainteresovaných stran, aby svrchovanost baltských
národů nebyla překážkou procesu
uvolnění a budování společného
evropského domu.
Baltským národům přejeme požehnání
v těžké, odpovědné, ale radostné
práci při obnově svobodného a demokratického
Pobaltí. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji. Hovořit bude Petr Lom, připraví
se poslanec Křeček.
Poslanec Petr Lom: Petr Lom, volební obvod 9, Praha.
Vážený pane předsedo, vážení
hosté, na poslední schůzi České
národní rady jsme vyslechli několik pozoruhodných
názorů komunistických poslanců. Samy
o sobě by tyto názory zapadly jen do rámce
demokratické parlamentní diskuse. Ale pokud byly
již proneseny a ve formě apologie komunistické
strany, dovolte, abych na ně reagoval.
Právě v uplynulých dnech jsme svědky
závažných společenských jevů,
které tyto názory podtrhují. Jsme svědky
bojkotu komunistů z Prahy 3, kteří sabotují
jednání o rekonstrukci pléna ONV, aby nemohl
být uplatněn časově limitovaný
ústavní zákon o odvolání poslanců.
Jsme svědky daleko závažnějšího
jevu, a to přímo urážlivého napadení
projevu prezidenta republiky Václava Havla.
Ve výloze rohového domu Biskupcovy a Viklefovy ulice
v Praze 3 donedávna visel nenávistný pamflet,
v němž 17. uliční organizace KSČ
si dovolila sáhnout na projev prezidenta republiky a charakterizovala
ho pověstným vulgárním politickým
slovníkem jako "veletok špíny".
Víme a v poslední době jsme s radostí
v duši i viděli, jak náš prezident Václav
Havel je vítán s láskou na Západě
i Východě a nachází pro své
myšlenky tak příznivou půdu. Celý
Kongres Spojených států povstal, aby prezidentu
republiky Václavu Havlovi uspořádal nikdy
nevídané ovace.
A 17. uliční organizace KSČ v Praze 3 si
troufá hovořit o "Vylévání
veletoku špíny". Odsuzujeme vulgární
pomluvu projevu, kterému jsme v celé republice tleskali.
Odsuzujeme dotknutí se prezidenta, který je pro
nás pro všechny, tedy i pro komunisty, a svým
heslem o pravdě a lásce možná právě
a hlavně pro ně tou nejsilnější
zárukou demokracie a svobody.
Stejně tak odsuzujeme různé komunistické
pamflety, které se vynořují z podhoubí
nenávisti. Příkladem za všechny je mučednická
proklamace "Jsme tu" chrudimských komunistů.
Setkáváme se v ní se stejným vulgárním
politickým žargonem gottwaldovských let, když
čteme o "vládě a jejich přisluhovačích".
A teprve tyto všechny souvislosti mě přiměly
k rozvaze a zamyšlení nad výroky komunistických
poslanců v závěrečné části
naší poslední schůze. Myslím
si, že demokracie se rodí právě z úvahy
nad řečí jiných a tato úvaha
vede bud k přitakání nebo k vyslovení
názoru opačného.
Byly to příspěvky více demagogické,
než bojovné. Ponechme však formu stranou! Chci
se zamyslet nad obsahem, který se tyto příspěvky
pokoušely tlumočit.
Dovolte mně, vážené poslankyně
a vážení poslanci, abych se vrátil k
výroku, který zde byl učiněn,
že komunisté nemají a nechtějí
mít nic společného s praktikami minulosti.
Byl to neuvážený a pro komunisty nešťastně
formulovaný výrok, který nikoho nemohl přesvědčit.
Nemohou nemít společného, při nejmenším
mají povinnou ideovou příslušnost ke
straně, ve které se nikdo nemohl vyhnout stěžejnímu
stranickému principu demokratického centralismu.
Tedy nemohl neprovádět přijatou generální
linii konkrétní usnesení a vše, co strana
dělala, i kdyby s tím nesouhlasil.
Podobně nezvyklý byl výrok o tom, že
KSČ má své místo jen v demokratickém
pluralismu. Musíme se vrátit k naspěch okleštěnému
akčnímu programu z mimořádného
sjezdu KSČ 21. 12. 1989. Pak teprve pochopíme výrok
o místu KSČ v demokratické pluralitě
jako výsledek ohromného kotrmelce skoro o 180 stupňů,
který strana udělala.
V tomto akčním programu se KSČ po 42 letech
- konečně definitivně, jak prohlašuje
- distancuje od stalinského modelu a deformací marxismu.
Z programu zmizely neochvějné pilíře
ideologické moci, na které po celá desetiletí
přísahali agitátoři režimu. Zmizel
plánovitý rozvoj hospodářství,
zmizely teze o vykořisťování, zmizela
vůdčí úloha strany, zmizel princip
proletářského internacionalismu.
Ale distancuje se strana také od leninských principů
výstavby strany, leninských stranických norem,
od leninského revolučního cíle každé
komunistické strany, to jest revolučního
převzetí moci? Distancuje se také od leninské
kádrové politiky, od diktatury proletariátu
a jiných a jiných dogmat?
A o tom z akčního programu nevíme. Proto
v této souvislosti zní zlověstně titulek
z Rudého práva z 19. 2. 1990 "Strana obnovuje
své poslání".
Strana se očistila, ano, v centrálních strukturách.
Ale jak byla destalinizace provedena v nižších,
okresních strukturách? Byla? Nebo snad tam, v linii
přímého působení na lidi, už
nelze dohlédnout? Od poslanců z venkova víme,
že tam dosud nejsou vytvořeny podmínky pro
demokratické volby a že sama demokracie je
na našem venkově dogmaticky utiskována.
K destalinizaci bych rád podotkl, že československá
historie jistě očekává. ze bude rozhodným
způsobem osvětlen a odsouzen nejen stalinismus,
ale i jeho specifický rys - gottwaldismus.
Ne, nelze jedním či třemi výroky za
sebou stáhnout oponu a vyhlásit silentium absolutum
nad minulým půlstoletím. To zde bylo řečeno,
že nemá význam se šťourat klacíkem
v marasmu minulosti. Dovolte, abych připomněl český
překlad řeckého "marasmós"
- zchátralost.
Tedy nikoliv k rozkvětu, ale k zchátralosti nás
přivedla hegemonie komunistické strany. Toto přiznání
je třeba považovat za objektivní. Avšak
já, použiji-li stejné parafráze - nemohu
vidět v tom klacíku nic víc, než jen
objektivní historické poznání. Každá
totalitní společnost, která kdy od biblických
dob mínila popřít, nebo deformovat své
dějiny, se dříve nebo později dočkala
svého zániku. Dějiny nelze zfalšovat.
Naopak, nikdy nesmíme přestat v úsilí
dějiny co nejúplněji objasňovat. Jsme
tím povinni sami sobě, svým synům
a dcerám a všem dalším pokolením.
Přirozeně nemůžeme na tomto místě
analyzovat složitou komplexní zátěž
komunistického režimu, ale dovolte mně, abych
zde zdůraznil viny komunistického režimu největší.
O hrůzné tragédii svévolného
utracení životů a zbavení lidí
svobody zde již mluvili jiní. Já se chci jen
zmínit o jiném, o emigraci. V tisku proběhla
zpráva, že od února 1948 emigrovalo z naší
republiky půl miliónu osob. Tolik lidí jsme
navždy ztratili. Ale neztratili jsme jenom je. Ztratili jsme
i jejich děti, jejich vnuky a pravnuky, ztratili jsme celé
rody a celá pokolení. Československý
strom byl zmrzačen, byla z něj odříznuta
silná a plodná větev. Nikdy se nesmí
nic podobného opakovat. Pro rozvoj našich národů
je to bolestná a velmi citelná ztráta, kterou
jako stálou výčitku musí nést
komunisté ve své duši.
Domnívám se, že přestřihnout
pupeční šňůru příslušnosti
ke komunistické straně může být
velmi těžké a mnohdy i bolestné. Může
však to být i statečný osobní
čin, který rozhodnut v úkrytu nitra se nedočká
potlesku. Je třeba denně zvažovat svůj
politický postoj, aby nebyla promarněna pomocná
přátelská ruka, nabídnutí ke
spolupráci. Může být uchopena včas
a může odvrátit mnohé od toho, že
by si možná museli uvědomit, že stojí
tváří v tvář proti národu.
Zdá se nám, že komunistické hnutí
v Československé republice zneužilo a definitivně
promarnilo svoji šanci. Dnes nemá mnoho, co by
mohlo nabídnout. Zároveň je však
nutno důrazně připomenout, že se nechceme
nyní zbavovat opozice, nebo ji umlčovat. Nebylo
by to moudré. Potlačování opozice
vedlo vždy přímou cestou k tomu, čemu
se nyní tak zjemněle říká deformace.
Ale přejme si všichni navzájem opozici tvůrčí,
konstruktivní a nikoliv opozici destruktivní.
Pokud budou mít komunisté pocit, že musí
příliš často poslouchat o zmařených
nadějích uplynulých let, nechť to trpělivě
snášejí, jako mírnou cenu za určitý
podíl odpovědnosti minulého dění.
Ale možná, že by ten pocit nebyl tak hořký,
kdyby komunistická strana prokázala dobrou vůli
nejenom slovy, ale viditelným činem. Kdyby převedla
podstatnou část svého majetku na některé
z tolika potřebných dobročinných
účelů. Těžko mluvit o vzniku
majetku komunistické strany z členských příspěvků
tam, kde skoro půl století byla vláda země
podřízena straně.
Dovolte mi malou historickou poznámku. Český
dějepisec profesor Bílek vydal v roce 1882 svoji
slavnou knihu o pobělohorském útlaku, nazvanou
Dějiny konfiskací v Čechách po roce
1618. Obávám se, aby nebylo napsáno její
pokračování jako Dějiny konfiskací
v Čechách po roce 1948.
Vraťme se však k přítomnosti a hleďme
do budoucnosti. Všichni bychom si přáli mít
jeden cíl - zdravý rozvoj našich národů,
zabezpečenou republiku, rozvoj soukromého podnikání
a tržní ekonomiku, plné uplatnění
tvůrčích schopností našich občanů
a zabezpečení jejich životů ve všech
sférách společnosti. Připomeňme
si Svatoplukovu svornost, poučme se z trpké minulosti
a odhoďme všechno, co nás rozděluje a
zatěžuje, včetně nyní tak aktuálních
národnostních rozmíšek, skončeme
s rozmíškami politickými. Budeme k tomu muset
všichni vyvinout veliké úsilí a potlačit
emoce a pocity křivdy na jedné straně a pocity
zklamání a ztráty na straně druhé.
Cíl mějme společný a pak se politický
život, podobně jako v západních státech
může stát jenom zdravým soutěžením,
či způsob, čí cesta k nepopiratelně
jednotnému cíli je nejlepší.
A na závěr, dříve než odejdu
z řečniště, mi prosím dovolte
oslovit naše novináře, kterým vděčíme
za lví podíl morálního povzbuzení
a občanského uvědomění nejen
v posledních měsících, ale i v době
před dvaceti léty.
My, poslanci Občanského fóra, jsme příslušní
k velmi mladému politickému hnutí, které
nemá svůj denní tisk. A tak prosíme
novináře celostátních deníků
o laskavou pohostinnost pro poslance Občanského
fóra na jejich stránkách. Předvolebnímu
boji zajisté neuškodí konfrontace názorů
poslanců Občanského fóra s názory
jinými, naopak objektivní zpravodajství bude
sloužit ke cti každému novináři
i jeho listu.
Děkuji vám za trpělivost, vážené
poslankyně a vážení poslanci, nad mým
snad příliš dlouhým zamyšlením.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Lomovi, do rozpravy vstoupí poslanec
Křeček - vzdává se slova? Vzdává
se slova - dalším přihlášeným
do rozpravy je poslanec Novák, připraví se
poslanec Adam.
Poslanec Jiří Novák: Mé jméno
je Jiří Novák, obvod 194, bezpartijní.
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, páni poslanci, hlavním
důvodem, proč chci před tímto plénem
vystoupit je potřeba reagovat na slova předsedy
vlády pana dr. Pitharta. Při posledním plénu
totiž pan předseda vlády uvedl, že ve
vztahu k majetku KSČ a jeho požadovanému vrácení
nezná jiné cesty než právní a
že vyřešení této problematiky nevidí
jako politický úkol, ale jako vyřešení
řady jednotlivých kauz. Chci proto na jeho slova
navázat úvahou o odpovědnosti komunistické
strany z hlediska odpovědnosti majetkoprávní.
Bez významu není podle mého přesvědčení
ani otázka trestní odpovědnosti řady
komunistů, kteří se osobně podíleli
v minulosti na spáchání skutků, které
by bylo možno podřadit pod jednotlivá ustanovení
trestního zákona. Tím by však můj
projev bezpochyby přesáhl z hlediska jeho délky
tolerovaného limitu, jsem však přesvědčen,
že i tyto otázky budou v budoucnu snad na této
půdě projednávány.
Celý dosavadní systém řízení,
v němž podle ústavy byla zakotvena vedoucí
úloha komunistické strany, prostupoval nejen normotvorbu,
ale i výklad zákonů a běžné
řízení společnosti. Vedoucí
úloha strany pronikla do textů základních
právních dokumentů, jako je občanský
zákoník, zákoník práce, zákon
o rodině a další a tato úloha se tím
spíše projevovala v prováděcích
předpisech a jednotlivých úkonech,
která práva a povinnosti realizovaly. Důsledně
právně vzato pak za výsledek celé
minulé politiky neodpovídají příslušné
státní orgány, jestliže nesprávný
úřední postup a nesprávná rozhodnutí
státu byla výsledkem spolupůsobení
případně přímého prosazování
vlivu strany. Je přitom zcela evidentní, že
příslušné správní, justiční
a jiné orgány nemohly ani svou vůli vykonávat,
aniž by nerespektovaly ať už výslovné,
či skryté pokyny strany.
Platí jinak podle všech platných zákonů,
včetně občanského zákoníku,
zákoníku práce, že odpovědnost
organizace je dána, jestliže je dána odpovědnost
pracovníků takové organizace. Je přitom
zapotřebí vycházet důsledně
ze zásady, kdo má moc, má i odpovědnost
a uznat i odpovědnost strany za postup orgánů
a organizací, které ovlivňovaly. Odpovědnost
strany, která je především politická,
nemůže tedy zůstat bez důsledku i pro
oblast práva a doposud platné zákony poskytují
dostatečný prostor k úvaze, že KSČ
nemůže zůstat bez postihu, majetkové
sankce, resp. náhradové povinnosti v jednotlivých
oblastech, ať už hospodářské, investiční
výstavby, občansko-právních a pracovně
právních vztahů, správního
práva a jiných. Sepětí strany se státním
aparátem bylo předně zaručeno systémem
kádrové práce. V tomto směru postupovala
strana podle společného usnesení ÚV
KSČ a vlád republiky o kádrové práci,
které mělo univerzální povahu, vedlo
k vytváření kádrových útvarů
a zcela závazným způsobem formulovalo rozmisťování
pracovníků ve všech podnicích a organizacích
této země. Že přitom docházelo
k nezákonnostem k bezprávnímu převádění
na jinou práci, k rozvazování pracovního
poměru ať už výpovědí, nebo
vytvořením takových podmínek, že
pracovník raději odešel sám, je dnes
jasné.
Nároky těchto pracovníků, u kterých
docházelo k obrovskému mrhání celospolečenskými
prostředky při nevyužití vzdělání,
zejména u inteligence, nebylo možno doposud nijak
postihnout, resp. nijak nahradit.
Doposud uznávané názory právní
vědy však nemohou vyloučit odpovědnost
strany jako právnické osoby, jestliže je jisté,
že její pracovníci - členové
postupovali v rozporu s objektivním právem a vyvolali
škodlivý následek. Celá oblast kádrové
práce je typickou ukázkou protiprávnosti,
kterou lze dovodit od znění ústavy, protože
byla porušována její základní
ustanovení o rovnosti postavení účastníků
v pracovním právu. Lze proto říci,
že aplikace příslušných ustanovení
o kádrové práci jsou nezákonná,
a to od počátku, a že nároky poškozených
takto vzniklé jsou proto nároky právními
i podle dosud platných předpisů.
V oblasti investiční výstavby byla rovněž
činnost KSČ očividná. Bez souhlasu
stranických orgánů nemohlo fakticky dojít
ke schválení žádného dokumentu
o koncepčním výhledu určité
oblasti města či obce. Bylo pravidlem, že stranické
orgány takovéto zásady projednávaly
jako první, po jejich schválení je předávaly
již jen k realizaci příslušným
odborným orgánům. Ani zde nebyla vyloučena
libovůle, takže i ve vysloveně odborných
otázkách platila nekompetentní stanoviska
a tlaky stranických orgánů. Výsledkem
jsou obrovské chyby při vytváření
architektonických útvarů, ve zhoršeném
životním prostředí a další
skutečnosti. Navíc bylo zcela běžnou
praxí, že zejména tzv. vyvolané investice,
např. veřejná prostranství a jejich
zbytečně nákladná údržba,
nesmyslná výzdoba, rozsah venkovních úprav
apod. strana nikdy neuhrazovala a šly k tíži
rozpočtu měst či okresů, ač
byly jednoznačně vyvolávány potřebou
stranických institutů či zařízení.
Nehovořím přitom podrobněji o tzv.
zakrytých plněních, kdy z prostředků
orgánů a organizací byly dotovány
akce a potřeby vysloveně stranické povahy,
leckdy za otevřeného porušování
zákonů, které pro ten či onen případ
bylo tolerováno.
Celá oblast politiky združstevňování
vesnice byla klasickou ukázkou absence práva, kde
politický tlak byl přeměňován
do podoby křiklavě diskriminujících
rozhodnutí státních orgánů
sahajících od oblasti administrativních aktů,
jako vyklizení budov, přikázání
nemovitostí apod., až do oblasti represivní
povahy, jež často spočívala ve vykonstruovaných
odstrašujících postizích osob na objednávku
podle potřeb místní politiky v té
které obci.
Totéž se týkalo i přenechání
majetku do užívání nově vznikajících
spotřebních družstev, komunálních
podniků, obsazování bytového fondu
v domech v soukromém vlastnictví apod. Na celou
přednášku by vystačilo pojednání
o represivní politice KSČ, která našla
svůj odraz v desítkách tisíců
nezákonných rozhodnutí v oblasti trestního
práva, které s sebou nesly nejen spoustu osobních
i rodinných tragédií, ale i škod, z
nichž mnohé nebude již komu v současné
době zaplatit.
Nabývání majetku strany nelze rovněž
považovat za majetek nabytý po právu, bere-li
se do úvahy způsob dotování výdajů
strany ze státního rozpočtu. Tento způsob
znamenal faktické porušování základní
zásady ústavy o rovnosti občanů dovedené
na úroveň postavení politických stran.
Očividný byl přitom svým nepoměrem
k činnosti ostatních stran vůbec, takže
lze bez dalšího hovořit o přímém
neoprávněném majetkovém prospěchu
na straně KSČ jako organizace, která bez
právního důvodu získávala plnění
na úkor státu.
Vzhledem k tomu, že ústava sama zakládala ze
zákona vůdčí a řídící
postavení KSČ, a to jak při formování
zákonů, tak při konkrétních
aktech řízení společnosti, je už
z ústavy založena spoluodpovědnost strany na
všech jejích stupních řízení
za vydávání rozhodnutí státních
orgánů, které její politiku realizovaly.
Má proto smysl hovořit o přímé
odpovědnosti KSČ, nikoliv příslušných
státních orgánů a vyvozovat z toho
praktické důsledky.
Prokazování celého řetězce
přímé příčinné
souvislosti mezi konkrétním protiprávním
jednáním, vznikem škody a zaviněním
pracovníky strany by ovšem v konkrétních
věcech bylo časově a skutkově náročné
a nebylo by efektivní. Věc lze řešit
vcelku snadno novou úpravou, která by jako v případě
uvažovaných rehabilitací zohlednila fakt, že
strana při svém ústavou zaručeném
postavení řídící a vedoucí
složky společnosti byla bez dalšího odpovědným
subjektem za objektivně vzniklý následek,
totiž úpadek celé naší společnosti,
včetně vyčíslitelných škod
na národním majetku, a naopak včetně
vyčíslitelného majetkového neoprávněného
prospěchu, který získala.
Z pohledu platných předpisů nejde o žádnou
protiprávní úvahu. Naše právo
dosud zná pojem zavinění organizace svými
pracovníky, zná pojem objektivní odpovědnosti
organizace za následek, pokud jde o vymezené typy
činnosti. Každému právnímu řádu
je přitom vlastní zásada, že kdo má
oprávnění, ten má i povinnost, tedy
povinnost nést důsledky za své konání.
Protiprávnost jednání KSČ zasahující
veškeré oblasti našeho života za dobu minulou
je jednoznačná.