Odkládáním tohoto problému z pořadu
jednání vlády dochází k vzniku
mnoha osobních iniciativ různých jednotlivců
a skupin, které svojí činností i laickým
přístupem toto usnesení diskreditují
nejen u nás, ale svojí aktivní činností
v zahraničí i v mezinárodním měřítku.
Protože se jedná o oblast ekonomicky zaostalou, kde
usnesení o příhraničí nepřineslo
očekávaný efekt, dávám v potaz
srovnatelný Národní park - Bavorský
les, navazující v NSR na projekt našeho Národního
parku, kde jeho vytvořením by se zvýšila
zaměstnanost dvojnásobně, zastavil by se
zcela vysidlovací proces v této oblasti a vložené
investice se v dvojnásobné míře vracejí
do státní pokladny. To v našem případě
by reprezentovalo vyřešení ekonomické
situace na pohraničním území o rozloze
1630 kilometrů čtverečních, nemluvě
ani o výchovném, morálním i vědeckém
přínosu pro stát.
Proto navrhuji vzhledem k obecně známé zaostalosti
znění zákona o státní ochraně
přírody číslo 40 z roku 1956, aby
vláda připravila zákon o zřízení
národního parku na Šumavě s ustanovením
jeho hranic a vytvoření jedné správy
bez ohledu na působnost KNV a uložila dopracovat podle
konceptu podmínky hospodaření v národním
parku a jeho ochranném území k 1. 1. 1991
včetně změn uživatelských práv.
Dále doporučuji přijetí zákona
o mezinárodní formě národního
parku Šumava, jako jednu z mála věcí,
která může současné Československo
dát okamžitě ve prospěch zájmů
celé Evropy a mezinárodně ji prezentovat
už na českých dnech v Mnichově, které
bude pořádat v květnu 1990. Děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Vážená sněmovno, máme ještě
vedle poslance Kalvody další dva přihlášené
do diskuse. Máte ten názor, abychom přerušili
jednání a šli se naobědvat a po obědě
pokračovali, nebo necháme tyto přihlášené
promluvit? Necháme ty tři ještě promluvit?
- Dobře, vidím všeobecnější
souhlas. Ptám se tedy ale ještě jednou, bude
si ještě někdo přát vyslovit
v diskusi, abychom měli informaci úplnou? Budeme
pokračovat až do oběda, prosím pana
poslance Kalvodu a připraví se poslanec MUDr. Škoda.
Poslanec Jan Kalvoda: Pane předsedající,
dámy a pánové, jsem si vědom do jisté
míry, že sympatie, s nimiž bude můj krátký
přednes přijat, jsou závislé na tom,
že bude krátký, neboť nás čeká
oběd. Já jsem se rozhodl vystoupit v průběhu
dnešního jednání, pak jsem se rozhodl
nevystoupit, neboť podstatná část toho,
co jsem hodlal sdělit, byla sdělena, zejména
poslancem Lomem a Novákem. Nicméně z té
diskuse, a nejen z ní, ale i z ohlasů veřejnosti
v tisku vyplývá, na kolik jsou jisté otázky
otázkami velmi citlivými. Chci se u nich krátce
zastavit a část přednesu, který jsem
chtěl přednést, přece jen tak učinit.
Odeznělo zde z tohoto místa v minulých schůzích
volání po zákazu KSČ, odebrání
majetku této politické strany ve prospěch
státu. Obecně vzato, jde o požadavky formulace
jakési odpovědnosti této politické
strany. Diskuse na toto téma má lecos společné.
Tím společným je na jedné straně
takové demagogické zlehčování
a na straně druhé taková jistá nedůslednost
v argumentaci. Možná, že se jaksi nezmýlím,
když se domnívám, navíc je zde přítomen
ještě takový další fenomén,
a to nechuť zabývat se touto otázkou a to vůbec
nejen ze strany KSČ, avšak z obavy ze společenské
destabilizace. Já se domnívám, že ty
úvahy, zda tu otázku otevřít nebo
neotevřít, jsou zcela liché, a to proto,
že je nemyslitelné společnost stabilizovat,
aniž bude tato otázka vyřešena. Nebude-li
naplněna dnes, teď v současné době
tato otázka, bude ta odpovědnost hledána
stále znovu a znovu formulována. To mě vede
k tomu, že jsem chtěl přispět k této
stručné diskusi, tedy stručné pokud
jde o mne. Abych byl správně pochopen - nevyslovuji
se pro nějaké exemplární či
symbolické akty nebo ukojení jakýchsi trestuchtivých
či pomstychtivých nálad, i když existují,
zaznívají a nelze je ignorovat. Vyslovoval bych
se pro taktiku, pro politické uklidnění,
nikoliv pro spravedlnost, což chci učinit.
Princip sociální spravedlnosti, jak ho velmi často
v současné době slýcháme, je
podmínkou i cílem společnosti lidí,
výrazem je, že lidé se politicky vyjadřují,
politicky se sdružují. Jde o princip, který
může v podmínkách totality být
znásilňován, ale nemůže být
nikdy vymýcen. Tento princip má dvě podmínky
nebo dvě stránky, tu pozitivní, což
znamená humanistický, humánní pohled
na člověka a negativní, která znamená
neodvratný dopad společenské sankce, pokud
jsou splněny pro tuto sankci všechny podmínky.
Z tohoto místa zaznělo, že totalitní
moc a diktatura KSČ za zhruba čtyři
desetiletí devastovaly Čechy a Slováky po
stránce duchovní a hmotné. Tuším,
že jsme tleskali téměř všichni
předsedovi vlády panu Pithartovi, když v těchto
intencích podával svoji zprávu. A pak zde
odeznívalo i při minulé schůzi, že
většina komunistů byla nicméně
poctivá a jednala v dobré víře, odeznívalo
zde, že se tato strana rozešla s bývalým
vedením a že princip kolektivní odpovědnosti
je nepřijatelný. To je velmi známé
klišé, není to argumentace, je to tvrzení,
nebudu s ním polemizovat, jednak proto, že žádnou
polemiku by toto klišé nesneslo, a jednak i proto,
že je to poloha zavádějící. To
je to nejpodstatnější. Bylo by sice
zajímavé, poslouchat objasnění toho,
jak jeden, dvacet, třicet politických vůdců
stimulovalo postupně téměř dva milióny
poctivých komunistů k devastaci našich lesů,
měst, a myslí a svědomí. Bylo by
to zajímavé, asi tak zajímavé,
jako slyšet pana Jakeše vysvětlovat, že
celé dlouhé dny po 17. listopadu loňského
roku nevěděl, co se vlastně v Praze stalo,
obému bychom naslouchali s jistým odporem jako ke
každé zjevné nepravdě. Ani ta
otázka kolektivní viny, kterou zde nechci nastolovat,
ale nemohu se o ní nezmínit, není tak zcela
nemístná a absurdní.
V dějinách civilizované společnosti
už kladena byla. Jednoznačně byla odmítnuta
ve vztahu ke komunitám, k nimž příslušnost
či nepříslušnost byla v podstatě
nahodilá, nezávislá na rozhodnutí
člověka, speciálně například
národy. Takové komunity to byly, z nichž je
tento princip zcela vyloučen pojmově. Ale byla už
v minulosti vtažena ke skupinám, k nimž člověk
patří nebo nepatří svým rozhodnutím.
Já jsem se rozhodl tuto historickou analogii dále
neodůvodňovat ani nečíst příslušný
dokument, který byl svého druhu - a to po skončení
2. světové války - přijat celým
civilizovaným světem a kdy tento princip byl uplatněn
za naprostého konsensu právě tohoto civilizovaného
světa. Ta analogie a ten dokument jsou totiž příliš
sugestivní. Ale opakuji - otázku kolektivní
viny tady nastolovat v žádném případě
nechci. Nemohl jsem se však o ní nezmínit,
neboť se odmítá jako něco absurdního,
div ne zločinného.
Tyto otázky jsou všechny kladeny velmi obecně.
To je to, proč jsem řekl, že nechci polemizovat
s těmito argumentacemi, které zaznívaly odtud,
čteme je v tisku apod.: Zda odpovědnost nebo ne
a jaká? Chybu to má tu, že i výsledky,
rezultáty a argumentace jsou tady obecné, nejsou
potřebné, pochopitelné. Jsem ochoten o těchto
otázkách zcela nepředpojatě diskutovat.
Ted se dostávám k tomu, co jsem vlastně chtěl
vyjmout ze svého přednesu, ale nejsem ochoten diskutovat
o tom, zda ten, kdo spáchal zločin či trestný
čin, má být potrestán či nikoliv.
A tato otázka se zvláštním způsobem
obchází, možná z obavy, aby ten,
kdo ji neobejde, nebyl nařčen z nějakého
revanšismu, možná z obavy po zmíněné
destabilizaci politické rovnováhy, která
je křehká, kdyby se ta otázka nastolila.
Ale já se domnívám, že nakolik zde předřečníci
hovořili v metaforách, jako "Byl předložen
účet" apod., že ten účet
předložen být musí, protože nebude-li
sečten a spočítán nyní, pak
další fungování této společnosti
se bude vláčet s tímto břemenem dál
a důsledky budou takové, jako vždy u nenaplněné
spravedlnosti. Proto se o tom zde zmiňuji a riskuji nařčení
z nějakého revanšismu, když to opakuji
znova.
Ten proces devastace národů a statků, jak
odezněl ve zprávě předsedy vlády
pana Pitharta, duchovních i hmotných, se totiž
skládá z dílčích aktů
jednotlivců, to se prozatím ignoruje. Např.
jestliže byl etablován systém osobního
obohacování na úkor společenského
majetku, jak odeznívá při hodnocení
nedávné minulosti i komunistickou stranou, pak jednání
jednotlivců má své pojmenování
v trestním zákoně. Politická strana,
které se takové hodnocení týká,
patrně ponese svoji politickou odpovědnost. Ale
jednotlivec, jenž kradl či zpronevěřil,
musí nést odpovědnost trestní a majetkovou.
Těch analogií je celá řada. V podstatě
se to týká celého spektra trestního
zákona. Existuje ale jedna, která je typická
a jež tkví přímo v systému totality,
který se nám kodifikoval v zákoně
v podobě vedoucí úlohy strany ve společnosti.
Výraz této situace je v deliktech, které
jsou kodifikovány jako delikty veřejných
činitelů.
Vracím se tam, kde jsem začal, neboť v zápětí
skončím. Jsme snad na prahu doby, která může
znamenat obnovení validity lidských hodnot, kdy
smyslem a měřítkem života, společenského
organismu bude sociální spravedlnost, spravedlnost
lidí vůči člověku. Té
absolutní spravedlnosti dosáhnout nelze, ale nelze
se o to nesnažit. A z tohoto hlediska je absence spravedlivého
trestu stejné nespravedlivá, jako trest bez viny.
Než vám poděkuji za pozornost, chtěl
bych se pozastavit dvěma větami u projevu, který
přednesl poslanec pan Urbánek. Lze akceptovat fakt,
že komunistická strana ten zmíněný
účet - abych té metafory použil - dělá
sama. To je nesporně v pořádku a je to patrně
nutné, pro tuto stranu především. Ale
podezírám tuto stranu, že nebude celý,
stejně jako bych podezíral sebe, kdybych takový
účet dělal ohledně své dosavadní
aktivity. To není možné. Bez nezaujatého
subjektu, který bude hodnotit - jak jsem řekl: nezaujatě
- je takový účet nemyslitelný.
Proto se domnívám, že návrh, který
poslanec Palkoska přednesl a který byl schválen,
který má směřovat k vytvoření
jakési reprezentativní skupiny orgánů
v podstatě pro součet majetkových aktiv a
pasiv této strany, je naprosto na místě,
je v pořádku a je dokonce nezbytný.
Pan poslanec Urbánek hovořil také o tom,
a četl jsem to i v tisku počátkem ledna,
že se zkoumá, zda někteří, zejména
vedoucí členové komunistické strany
nesáhli k osobnímu obohacování. Tehdy,
pokud se nemýlím, byl otištěn i příslib,
že tato zpráva bude zveřejněna do posledního
ledna t. r. Já jsem si jí nevšiml, ale možná
jsem ji přehlédl. Platí zde totéž,
co jsem právě uvedl o majetkovém účtu.
Tuto stranu není možno nechat, aby nadále suplovala
státní orgány. Státní orgány
musí, jsou k tomu vázány a vybízeny
zákonem, pokud zjistí, že jsou alespoň
důvodné okolnosti, které důvodně
svědčí o tom, že byl spáchán
nějaký delikt, ať už majetkový
nebo jiný, tak tyto orgány státu jako v každé
civilizované nebo moderní státní společnosti
musí reagovat. Ne mohou, ale musí! A to ne exemplárními
procesy či tresty, ale šetřením. A to
šetření mi přesto, že společnost
vře, mi stále chybí, nebo aspoň zprávy
o něm.
Zasazuji se tedy o to, - a nemohu to navrhnout jako součást
usnesení sněmovny, - aby alespoň to, že
z tohoto místa tento možná kacířský
a kontroverzní požadavek odezní, aby to stimulovalo
státní orgány k tomu, aby tam, kde se v tisku,
na veřejnosti a v jiných masmédiích
diskutují zcela zjevné a konkrétní
delikty zcela zjevných lidí, - a nejen komunistických
funkcionářů - aby okamžitě
jednaly tak, jak jim zákon ukládá. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Kalvodovi. Faktickou poznámku si
přeje vyslovit poslanec Vladimír Škoda. Jako
poslední do rozpravy je přihlášen poslanec
Mírný.
Poslanec Vladimír Škoda: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi jenom krátkou faktickou poznámku k tomu, co zde
uvedl pan poslanec Urbánek. Ono vůbec v argumentaci
komunistů k majetku KSČ se často objevuje
otázka získání majetku z příspěvků
a dokonce se nám předkládá k věření,
že většina tohoto majetku je z členských
příspěvků. Tady totiž zajímavým
aspektem se zdá, že v důsledku uplatňování
vedoucí úlohy KSČ byli komunisté na
odpovědnějších, tedy lépe placených
místech, než členové ostatních
politických stran, případně než
nekomunisté, a tudíž ten podíl, který
mohla komunistická strana získat z příspěvků,
byl dost velký i díky tomu, že měli
komunisté privilegovaná místa v pracovním
zařazení, která jim dávala možnost
vysoké příspěvky platit.
Dále pan poslanec Urbánek uváděl čísla,
že byla ze státního rozpočtu
přes Národní frontu dotována i Československá
strana socialistická a Československá
strana lidová. Je to pravda, nicméně o úrovni
nebo výši dotací a o jejich rozporu třeba
s potřebou, kterou by ty strany měly, svědčí
nakonec úroveň vybavení sekretariátů
bývalé vedoucí strany a dvou ostatních
stran bývalé Národní fronty.
Čili tolik jenom jsem chtěl podotknout a upozornit
vás na tyto dva aspekty věci. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji. Hovoří poslanec Mírný.
Ještě, pane poslanče, než začneš,
jenom bych chtěl sdělit: Právě jsem
se rozhodl, že seminář k rozpočtům
federace i republiky začneme ve 14.30 hod., protože
bychom se na to nestačili dostatečně připravit.
Takže ve 14.30 tady ve sněmovně - ústavně
právní výbor, výbor pro plán
a rozpočet a zpravodajové ostatních kapitol.
Prosím, omlouvám se.
Poslanec Miroslav Mírný: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, ještě
jsem se neodvážil tady vystoupit, ale chtěl
bych tu vznést jeden návrh. Komunisté tady
vystupují z pozice, že prokazují, jakým
způsobem nabyli majetek. Já osobně si myslím,
že to je správné. Ale chtěl bych jim
předložit - jestli jim smím radit - jeden návrh:
Že by pro tento náš národ mohli udělat
nějaké gesto, mohli by třeba něco
dobrovolně dát na nějaký účel,
který je potřebný, aby to pořád
nebylo tak, jak je to doposud, že vždycky dají
jenom to, k čemu jsou donuceni. To pokládám
za chybu. Pokud by tedy dobrovolně něco obětovali,
mohlo by to potom znamenat, že my jako občané
této země bychom jim snad mohli věřit,
že to myslí upřímně s tím,
co říkají.
Já bych tu nechtěl vystupovat jako člověk,
který útočí proti nim, to nikoliv,
pouze jako ten, kdo by jim chtěl poradit, aby konečně
udělali něco, co by mělo ohlas v našem
národě takový, jaký by byl potřebný.
A ještě jednu myšlenku - jestliže se tady
hovoří o křivdách, o pronásledování,
o věcech, které v minulosti byly, není třeba
dlouze diskutovat o tom, kdo tyto věci zavinil. Já
samozřejmě vím, že komunisté
nemohou za všechno, oni také zcela určitě
byli ovlivňováni z toho centra, které jak
předseda české vlády řekl,
nebylo ani v Praze ani v Bratislavě. Komunisté také
dělali v jistém smyslu to, co mohli, to je pravda,
to musíme věcně uznat, ale myslím,
že je mimo jakoukoliv diskusi, že politické procesy
a tyto záležitosti jsou jednoznačně
výsledkem praxe a metod, které byly, a že by
tudíž bylo asi nejlepším řešením,
kdyby strana sama dobrovolně navrhla, že tyto případy
se vynasnaží odškodnit, nebo přispěje
na to dobrovolně ze svého majetku. Myslím
si, že její majetek je dostatečný a
že by to mohla učinit. Náš národ
by to nepochybně přivítal a přispělo
by to k uklidnění situace v naší společnosti.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Mírnému. Mohu uzavřít
rozpravu ke zprávě předsednictva České
národní rady, k minulé schůzi? Ano.
Dovolte mi tedy uzavřít k tomuto bodu rozpravu a
bod uzavřeme tím, že doporučuji návrh
tohoto usnesení:
Jelikož z rozpravy nevyplynuly žádné připomínky
k činnosti předsednictva, k minulé jeho schůzi,
doporučuji, aby Česká národní
rada vzala na vědomí zprávu o činnosti
svého předsednictva od 6. do 13. března 1990
a zároveň uložila předsednictvu ČNR
- abych nedostával práci jenom já, samozřejmě,
že si to vezmu asi na sebe - projednat s předsedou
Federálního shromáždění
přípravu společné komise ve smyslu
návrhu pana poslance Palkosky.
Jsou k tomuto návrhu na usnesení nějaké
připomínky? (Ne) To už jsme vlastně
schválili, nyní hlasujeme o zprávě
předsednictva o činnosti s tím, že ji
bereme na vědomí.
Kdo tedy souhlasí s tímto návrhem? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (0) Není.
Zdržel se hlasování? (7) 7 poslanců
se zdrželo hlasování.
Zpráva byla přijata.
Vážené poslankyně a poslanci, chci se
s vámi podělit o zkušenost, že Česká
národní rada skutečně získává
na vážnosti a česká státnost
je brána vážně. Jak jsem se před
chviličkou vzdálil, byl jsem převzít
dopis od pana prezidenta, kdy jako představitel České
národní rady jsem zván na slavnostní
shromáždění ve Vladislavském
sále u příležitosti příjezdu
prezidenta Spolkové republiky Německa.
Zároveň bych vám chtěl sdělit,
že jsem projednal minulý týden v této
souvislosti záležitost s ministerstvem zahraničí
a s Federálním shromážděním,
že pakliže hlava státu, předseda vlády,
ministr zahraničních věcí apod. přijedou
do Prahy jako hlavního města federace a budou přijati
na Federálním shromáždění,
že automaticky k tomu budou přizváni představitelé
České národní rady. Pokud tato delegace
by jela do Bratislavy, jak bývalo vždycky zvykem,
přijeli na federální vládu, k prezidentovi
atd., a potom do Bratislavy, takže předtím,
než odjedou, vždycky bude zařazena do
protokolu této zahraniční návštěvy
návštěva České národní
rady.
Zároveň zítra v pátek v 11 hodin projednám
s panem prezidentem jeho návštěvu v České
národní radě.
Tolik jsem chtěl, abyste věděli, že
na těchto záležitostech pracujeme a nenecháváme
náměty, které byly řečeny,
když jsme projednávali českou státnost,
ležet.
Vážené poslankyně a poslanci, tím
jsme prakticky vyčerpali program 24. schůze České
národní rady.
Předsednictvo České národní
rady se sejde po obědě po 14. hodině.
Seminář, o kterém jsem hovořil, je
ve 14,30 v této síni. Prosím, abyste se ho
zúčastnili.
Zároveň vám chci sdělit, že po
skončení schůze je možno v kinosále
i před senátem shlédnout filmy o Tomáši
Garrigue Masarykovi, dokument o listopadových událostech
a týdeníky Krátkého filmu z roku 1968.
Pořady pojedou non stop až do zahájení
odpoledního semináře. Tolik sdělení.
Končím 24. schůzi České národní
rady a těším se na shledanou.