I návrh tohoto ústavního zákona jste
obdrželi na minulé schůzi ČNR, jako
sněmovní tisk 183 a společnou zprávu
výborů ČNR jako sněmovní tisk
194, který jste obdrželi dnes. Odůvodněním
tohoto ústavního zákona je pověřen
za skupinu navrhovatelů poslanec Pavel Peška, předseda
ústavně právního výboru. Prosím,
pane poslanče, abyste se ujal slova.
Poslanec Pavel Peška: Vážený pane
předsedo, vážená Česká
národní rado, jako představitel skupiny poslanců
a jako společný zpravodaj výborů navrhuji
přijetí ústavního zákona, kterým
se stanoví legislatura příští
České národní rady na 24 měsíců.
Je to výsledek politických jednání,
politických dohod a já myslím, že tento
návrh má i svůj hlubší rozumový
důvod. Má to být právě čas
pro to, aby se vykrystalizovalo spektrum politických stran,
aby v této době vyrostly politické osobnosti.
Je to také vhodná doba pro přípravu
nové vskutku demokratické ústavy českého
státu i pro přípravu voleb, mj. podle zkušeností
z červnových voleb letošního roku. Doporučuji
jako společný zpravodaj všech výborů,
aby návrh ústavního zákona, tisk 194,
byl přijat beze změn.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji pane poslanče, za podání společné
zpravodajské zprávy. Zahajuji rozpravu k tomuto
bodu jednání. Hlásí se někdo
do rozpravy? Nikdo.
Můžeme tedy hlasovat. opět doporučuji,
abychom hlasovali o celém návrhu najednou. Jsou
proti tomuto způsobu hlasování nějaké
připomínky? Nejsou. Kdo souhlasí s návrhem
ústavního zákona ČNR o volebním
období ČNR podle sněmovního tisku
183 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 194, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji vám.
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo. Zdržel se někdo
hlasování? Nikdo. Mohu tedy konstatovat, že
Česká národní rada schválila
dnešního dne pět významných zákonů.
V nejbližším období lze očekávat,
že se naše zákonodárná aktivita
ještě zvýší. Je proto nezbytné,
abyste v nastávajícím období věnovali
veškerý volný čas poslanecké
práci, abychom k této významné zákonodárné
činnosti přistupovali skutečně zodpovědně.
Je třeba, abychom se dokázali povznést nad
lokální problémy a veškerou svou činnost
spojovali s řešením takových záležitostí,
které se jeví v zájmu naší České
republiky jako prioritní.
Dalším bodem našeho jednání je
Návrh usnesení České národní
rady vám byl předložen jako sněmovní
tisk 188.
Potřeba změny textu slibu vyplývá
ze současné politické situace. Dosavadní
text je pro dnešní dobu neúnosný, a
domnívám se, že nejen pro dnešní
dobu. Jeho změna je však možná pouze federálním
zákonem. Proto v této věci navrhujeme využít
zákonodárnou iniciativu České národní
rady a příslušný návrh zákona,
jak je uveden ve sněmovním tisku Federálního
shromáždění předložit k
projednání.
Má někdo dotaz nebo připomínku
k uvedenému zákonu?
Poslanec Marek Benda: V zákoně je "Československá
socialistická republika".
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Ano, protože "Československá socialistická
republika" je dosud ústavně platný
název velké federální republiky. Zatím
Federální shromáždění
neschválilo změnu názvu republiky.
Poslanec Marek Benda: Ale tady je zase jenom "Československá
republika".
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
To už jsme tedy byli zase rychlejší než
Federální shromáždění.
Tak si to tam, prosím vás, doplňte.
Hlásí se poslanec Adam, potom poslankyně
Röschová.
Poslanec Čestmír Adam: Mám dotaz,
proč z tohoto slibu soudců je vypuštěn
slib věrnosti České republice?
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Ano, děkuji. Hlásila se poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, předsednictvo
ČNR nám předložilo k projednávání
návrh, kterým se doporučuje České
národní radě využít jejího
ústavního práva podle čl. 45, odst.
1 ústavního zákona o čs. federaci
a navrhnout Federálnímu shromáždění,
aby provedl v zákoně č. 36/1964 o
organizaci soudů a justice a volbách soudců
nutnou změnu.
Návrh předpokládá změnu ustanovení
§ 42, odst. 1 citovaného zákona, v němž
je uvedeno znění slibu soudcem, jehož složení
je podmínkou pro výkon soudcovské funkce.
Odmítnutí slibu má ze zákona za následek
ztrátu soudcovské funkce.
Dosavadní znění slibu soudce, tak jak je
zakotveno v § 42, odst. 1 zákona o organizaci soudů
a volbách soudců, je poplatné předchozí
politické struktuře a nerespektuje vypuštění
čl. 4 Ústavy. Dosavadní slib vychází
rovněž z čl. 102 Ústavy, který
rovněž již nevyhovuje. Váže totiž
soudce při výkonu jeho funkce nejen Ústavou
a jinými zákony, ale váže jej na celý
československý právní řád,
tedy i na předpisy nižší právní
síly, které mohou být - a jak víme
ze zkušenosti - byly a jsou v rozporu se zákonem.
V souvislosti se změnou slibu soudce by proto bylo
vhodné změnit i článek 102 Ústavy.
Ministerstvo spravedlnosti České republiky již
takový podnět Federálnímu shromáždění
předložilo. Zda bude článek 102 Ústavy
změněn, přísluší posoudit
a rozhodnout Federálnímu shromáždění.
Nezbytné je však změnit znění
slibu soudce, který je dosud uveden v citovaném
paragrafu zákona o organizaci soudů a volbách
soudců.
Na příští schůzi České
národní rady, která je plánována
na konec tohoto měsíce, budeme volit více
než 100 soudců. Někteří z nich
už soudcovskou funkci vykonávali a nebudou proto předepisovaný
soudcovský slib skládat. Ale polovina z nich jsou
noví, budoucí soudci z řad právních
čekatelů, kteří budou poprvé
voleni a asi 20 kandidátů je z řad bývalých
soudců, kteří museli v období tzv.
normalizace justice justici opustit, a nyní v rámci
rehabilitace jsou znovu na funkce soudců navrhováni.
Ti však by zcela důvodně mohli složení
starého slibu odmítnout.
Požadavek změny znění dosavadního
slibu soudce je oprávněný a nepochybný.
Doporučuji proto, aby Česká národní
rada přijala usnesení, kterým se Federálnímu
shromáždění navrhuje vydání
zákona, kterým se mění zákon
36/1964 Sb., o organizaci soudů a volbách soudců,
tak jak je uvedeno v tisku 188.
Ještě bych chtěla dodat, že toto je návrh
usnesení, to znamená, že podle mého
názoru může tam být název Československá
republika", protože v době, kdy bude Federální
shromáždění přijímat tento
zákon o změně, může již
rozhodnout o tom, že se mění název "Československé
socialistické republiky" na "Československou
republiku".
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji paní poslankyni Röschové. Hovoří
poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, první moje reakce byla,
že se své připomínky vzdám, protože
paní poslankyně Röschová řekla
o názvu republiky to, co jsem si myslel také, že
bude vhodné, aby tam zůstal název "Československá
republika", neboť tím mimo jiné dáme
také najevo, jaký my máme názor na
název naší republiky. Ale při jejím
vystoupení mě napadla podstatně jiná
věc a ta asi bude závažnější.
Zde soudci slibují vázanost pouze Ústavou
a zákony. Máme řadu podzákonných
norem, které vydávají ústřední
orgány a tento slib by umožňoval soudcům
přezkoumávat zákonnost různých
vyhlášek. Dám to na příkladu:
I vyhlášky o provozu motorových vozidel na
silnicích, na komunikacích nebo těchto nejdůležitějších
vyhlášek. Poukazuji na naši Ústavu, kde
máme zakotven Ústavní soud, který
sice nefunguje, ale jeho účel nebo úkoly
v Ústavě jsou a mimo jiné Ústavní
soud má výlučné oprávnění
- dle mého názoru - posuzovat zákonnost právě
podzákonných norem, respektive jejich rozpor se
zákony.
Je to tisk, který máme dnes poprvé před
sebou, je to okamžitý nápad, jestli někdo
z kolegů právníků mě může
opravit nebo doplnit, byl bych rád.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Palkoskovi. Ale v podstatě,
pane poslanče, nežádáš nějakou
změnu ve vlastním slibu? (Posl. Palkoska: Ne.) Dobře,
děkuji.
Poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Chtěla
bych jenom říci, že vázanost soudců
Ústavou a zákony vede samozřejmě k
nezbytné nezávislosti soudců, po které
se tolik volalo a která je nezbytně důležitá.
K poznámce poslance Palkosky bych chtěla říci
tolik, že soudci mají úplné právnické
vzdělání a samozřejmě při
své nezávislosti jsou schopni posoudit, zda předpisy
nižší právní síly jsou v
rozporu s předpisem vyšší právní
síly či nikoliv. To znamená, že já
bych se neobávala o to, že by soudci při svém
rozhodování prozkoumávali vyhlášky
či předpisy nižší právní
síly.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji paní poslankyni. Ještě někdo
se hlásí do rozpravy? Já jen k odpovědi
na dotaz poslance Adama - já se domnívám,
že je to konzultováno jak se Slovenskou národní
radou, tak s Federálním shromážděním,
protože se jedná o slib soudců a federální
zákon vlastně, tak proto je tam Československá
republika, nikoli Česká republika. Ani na Slovensku
nemáme samostatný slib, bude jednotný slib
pro celou federaci, proto tam je Československá
republika a automaticky, když slibuji věrnost Československé
republice, tak její součástí je Česká
republika. Bylo by to nadbytečné a musely by tam
být vyjmenovány všechny tři republiky
- slibuji věrnost Československé republice,
České republice a Slovenské republice. Stačí,
pane poslanče? Prosím.
Poslanec Čestmír Adam: (z pléna) ...
existují národní republiky. Muselo by
se tam říci ustanovení, že na Slovensku
skládají slib věrnosti Československé
a Slovenské republice a v České republice
Československé a České republice.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Já se domnívám, že to necháme
po změně a přijetí Ústavy,
že to necháme zákonodárnému shromáždění
za ty dva roky. Nechtěl jsem to tady otevírat, protože
jsem byl upozorněn právě zejména
kvůli Slovenské republice, abychom ponechali jen
Československou republiku, ovšem když se shodnete,
prosím, od toho jsme poslanci zákonodárného
sboru a máme právo přijímat zákony
tak, jak svědomí káže nám.
Pan poslanec Rázl se hlásí.
Poslanec Stanislav Rázl: (z pléna) Domnívám
se, že je třeba podpořit návrh poslance
Adama, protože to má velkou logiku i v tom, že
slib se skládá i na půdě České
národní rady, čili je to schvalování
a volení Českou národní radou a v
nejbližší budoucnosti může dojít
k rozdílům v některých otázkách
práva nebo v otázkách některých
ustanovení a potom je zde i věcný důvod,
aby tito soudci byli věrni zákonům České
republiky.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Já bych s tím také souhlasil jako předseda
České národní rady, jenom si nedokáži
představit, jak tam dostat všechny tři republiky,
protože jestliže Slovensko přijme Slovenské
republiky - to samozřejmě přijme, zasedá
příští týden, takže budou
muset soudci slibovat všechny tři nebo tam dát
ustanovení, že něco platí jen v České
republice a obligatorně, že by platilo v České
republice znění toto a na Slovensku toto. Poslankyně
Röschová. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Anna Röschová: (z pléna)
My zapomínáme na to, že musí dojít
ke změně ústavního článku
102 ústavy federální, to znamená to
bude muset dělat Federální shromáždění.
Já se domnívám, že na to co tu říkal
pan poslanec Adam i poslanec Rázl bude zcela bezpečně
pamatováno.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, znovu se hlásí o slovo poslanec Adam,
prosím.
Poslanec Čestmír Adam: Pane předsedo,
paní a páni poslanci, já bych navrhoval,
abychom § 42 s názvem Slib formulovali takto: Po svém
zvolení skládají soudci v České
republice tento slib: Slibuji, že budu věren Československé
republice a České republice, že při
výkonu své soudcovské funkce budu postupovat
nestranně a řídit se přitom jen ústavou
a jinými zákony, které budu vykládat
podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí. Soudci ve Slovenské republice
skládají tento slib: Slibuji, že budu věren
Československé republice a Slovenské republice,
že při výkonu své soudcovské
funkce budu postupovat nestranně a řídit
se přitom jen ústavou a jinými zákony.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Pane poslanče, asi tě nebylo podle reakce poslanců
vůbec slyšet.
Poslanec Čestmír Adam: Ještě
jednou - navrhuji, aby § 42 s názvem Slib zněl
takto: Po svém zvolení skládají soudci,
zvolení v České republice tento slib: Slibuji,
že budu věren Československé republice
a České republice a že při výkonu
své soudcovské funkce budu postupovat nestranně
a řídit se přitom jen ústavou
a jinými zákony, které budu vykládat
podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí. Soudci, zvolení ve Slovenské
republice skládají tento slib: Slibuji, že
budu věren Československé republice a Slovenské
republice, že při výkonu své soudcovské
funkce budu postupovat nestranně a řídit
se přitom jen ústavou a jinými zákony,
které budu vykládat podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Adamovi, hlásí se poslankyně
Röschová, potom poslanec Rubín. Paní
poslankyně, prosím musíte k řečništi,
protože skutečně není slyšet.
Poslankyně Anna Röschová: My nemůžeme
do usnesení zakomponovávat slib poslanců,
zvolených pro Slovenskou republiku, k tomu nejsme kompetentní.
To není možné. Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Než rozšíříme debatu, já
bych se znovu vrátil k tomu, co projednáváme
- projednáváme návrh usnesení České
národní rady k návrhu na vydání
zákona Federálního shromáždění,
takže je na Federálním shromáždění,
aby přijalo vlastní variantu event., ale myslím,
že to racio s Českou republikou to má, protože
ten hlas odezněl z několika míst, jako doplňující,
pozměňující návrh. Poslanec
Rázl.
Poslanec Stanislav Rázl: (z pléna) Když
skloubíme ty dva návrhy nebo doplněk, který
dala paní poslankyně Röschová, tak to
znamená, že to co navrhl pan poslanec Adam jen vypustíme
tu pasáž o Slovenské republice. Po svém
zvolení skládají soudci České
republiky tento slib: S doplňkem Československé
republice a České republice, a tím je kompetentní
ČNR.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji. Ještě se hlásil poslanec Rubín.
Poslanec Jiří Rubín: (z pléna)
Vyjadřuje souhlas.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Ještě někdo z poslanců, ano pan poslanec
Kasal.
Poslanec Jan Kasal: Já bych se chtěl jen
zeptat, zda lze být věren Československé
republice a nebýt přitom věren České
republice. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Ano, já si ten případ nedokážu
představit, tento návrh nevznikl tady samostatné,
je to návrh ministerstva spravedlnosti, konzultován
tady byl. Ten názor byl nechat tam jen Československá
republika, nechme to - byl zde protinávrh, necháme
hlasovat o protinávrhu. Ještě se hlásí
poslanec dr. Křeček a dr. Kalvoda, prosím.
Poslanec Stanislav Křeček: Já doporučuji
ovšem vzít v úvahu, že se předpokládá
nejen možná rozdílnost právních
řádů, ale že se předpokládají
i samostatné ústavy České a Slovenské
republiky, které tento návrh myslím velice
odůvodňují. Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, za podporu, pan poslanec Kalvoda, prosím.
Poslanec Jan Kalvoda: Velmi stručně: Nepochybně
kromě toho, co bylo právě řečeno
a co je naprosto správné, lze být už
dnes věrný federaci a nikoliv věrný
republice a to z toho prostého důvodu, že se
jedná o rozdělení kompetence zákonodárné
v různých sférách. Čili existují
zákony republikové a zákony federální
a už z tohoto důvodu se domnívám, že
je potřeba podpořit návrh pana poslance Adama.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, pane poslanče. Domnívám se,
že nechám hlasovat o protinávrhu a pokud s
ním budeme souhlasit, bude zakomponován do návrhu
na usnesení.
Kdo souhlasí s tím, aby byl návrh slibu soudců
doplněn ještě o slib věrnosti České
republice, tak jak byl přednesen poslanci Adamem, Rázlem
a dalšími, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Bez počítání to je naprostá
většina, takže pokud není další
rozpravy k tomuto bodu, mohu ji uzavřít?
Můžeme přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení České
národní rady, tak jak je uveden ve sněmovním
tisku 188, doplněném o slib věrnosti České
republice, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (3) Tři hlasy proti.
Zdržel se hlasování? (1) Jeden.
Tím jsme schválili usnesení České
národní rady k návrhu na vydání
zákona Federálního shromáždění
o změně slibu soudců.