Úterý 13. března 1990

A jestliže v § 4, odst. 2 nejsou podobná slova při užívání státní vlajky, tak tyto vágní výrazy považuji za zbytečné a navrhuji, aby v § 1, odst. 3 bylo toto znění:

"Státního znaku mohou užívat jednotliví občané a občanská sdružení". (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Je návrh poslankyně Marvanové. Samozřejmě, jelikož se jedná o vážnou připomínku, bylo by asi nutné, pokud by ji akceptovalo více poslanců, abychom znovu přerušili jednání a znovu se dohodli, protože nemůžeme z pléna přímo měnit návrh zákona, který byl projednán všemi výbory a všemi poslanci a je zakomponován do společné zprávy.

Ještě se do rozpravy hlásí poslanec Sapák, prosím.

Poslanec Jan Sapák: Pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, je mi to velmi nemilé, nechci natahovat jednání, ale musím v tomto bodě opět podpořit poslankyni Marvanovou, neboť v podstatě jde o stejnou možnost zneužití jak jsem původně jmenoval.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, dovolte, abych vyslovil i svůj názor, protože ač předseda, jsem též poslanec, já se domnívám, že skutečně státní znak je natolik symbol české státnosti, že nemůžeme nechat v zákoně libovůli, aby si státní znak vyvěšoval kdo chce, kam chce a kdy chce, případně, že se skutečně jedná o důstojné symboly a měl by také tak, jak navrhuje skupina zpravodajů a předsedů výborů a jak bylo projednáno ve výborech, aby tam toto omezení zůstalo, to je můj názor jako poslance v této době. (Potlesk.)

Prosím pane poslanče, hovoří poslanec Sapák.

Poslanec Jan Sapák: Paní poslankyně, páni poslanci, v tom případě budeme nuceni přesně stanovit, co je vhodný a důstojný způsob a co vhodný a důstojný způsob není. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Hlásí se poslanec Hubálek.

Poslanec Bohuslav Hubálek: Pane předsedo, vážená Česká národní rado, já bych ten dovětek vhodným a důstojným způsobem připojil i k ustanovení o používání státní vlajky. Známe lidi, my jsme o tom mluvili teď při jednání venku, jsou různí excentrici, kteří svou originalitu projevují nevhodným způsobem a pokud nebude zakotveno ustanovení, které se vztahuje na používání státních znaků i k použití našich státních vlajek, národních i federálních, tak toho různí excentrici mohou využívat. A co se týká vágnosti tohoto výrazu, my jsme včera při právu shromažďovacím, sdružovacím - jsou tam ustanovení, která také nejsou docela přesná a v případě sporů je na soudu, aby rozhodl, jestli je to vhodné či důstojné. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, já se domnívám, že potlesk i rozprava projevila váš souhlas, abychom nechali hlasovat o zprávě tak, jak byla doplněna poslancem Herrgesellem. Ještě se hlásí někdo do rozpravy?

Poslanec Bohumil Ladislav: Pane předsedo, paní a pánové poslanci, Bohumil Ladislav, volební obvod číslo 18. Když diskutujeme a rozebíráme tento zákon, já si myslím, že by stálo za připomínku v § 2, odstavec 1 v bodě e) vypustit druhou část této věty, pokud netvoří současně hranice Československé socialistické republiky. Protože známe případy i ze zahraničí, kde je hranice republiky, může být toto označení republiky i vedle federace. Domnívám se, že by bylo potřeba vypustit druhou část té věty v bodu e). Všechno.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Ladislavovi, znovu se hlásí poslanec Sapák.

Poslanec Jan Sapák: Paní poslankyně, páni poslanci, pokud lze vágnost tohoto určení nahradit nějakou jinou vyhláškou nebo nižší právní normou, beru svou připomínku zpět.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji pane poslanče, takže v podstatě jsme se shodli. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Nehlásí. Uzavírám rozpravu k návrhu zákona ČNR o používání státního znaku a státní vlajky České republiky. Přeje si ještě slovo poslanec Herrgesell?

Poslanec Walter Herrgesell: Děkuji, pane předsedo. Byl tu také návrh, když tady hovoříme o vhodném a důstojném způsobu nošení odznaku, tedy státního znaku, jestli by nestálo za to, abychom to připojili i k používání státní vlajky. Já sice jak víte, nejsem občanem české národnosti, přesto v této zemi jsem vyrůstal, pokládám ji za domov a úctu k ní mám. A právě tato slova mě vedla z takového běžného poznání v životě, že bychom měli naše státní symboly ctít, že bychom k nim měli mít úctu a někdy právě státní vlajky vyvěšené nebo prapory potrhané, vybledlé, tuto úctu vůbec nevyjadřují a to nás vedlo k této myšlence. Myslím, že by tady mohl být takový kompromisní návrh, aby se toto přidalo i ke státní vlajce a abychom nechali na každém občanu, jak cítí svou státnost, příslušnost a podle toho jednal, abychom mu nedávali další podrobné předpisy, ale aby každý svůj vztah k tomu vyjádřil právě tím, jak ten znak nebo státní vlajku bude používat. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, abychom zracionalizovali naše jednání a nemuseli znovu svolávat předsedy výborů a zpravodaje výborů, dovolte mi, vážené poslankyně a poslanci, abych o tomto doplňujícím návrhu nechal rozhodnout celou sněmovnu a pak bychom hlasovali o celém návrhu najednou. Kdo tedy souhlasí s tím, aby zákon byl rozšířen i o omezení u státní vlajky s tím, že může být rovněž užívána pouze důstojným a vhodným způsobem, tak obligatorně, jako je to u státního znaku - ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji vám, to je převážná většina, takže budeme hlasovat o celém návrhu najednou. Doporučuji hlasovat o celém návrhu najednou. Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? Prosím, pan poslanec Kalvoda.

Poslanec Jan Kalvoda: (z pléna) Já se domnívám, že návrh poslankyně Marvanové byl protinávrh a že je třeba o něm nechat hlasovat dříve.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Nemůžeme, to se jedná o zákon, to by se muselo dát do výborů, pane poslanče, to lze u usnesení a já jsem nechal hlasovat - v podstatě jste viděl shodu celé sněmovny v tomto.

Poslanec Jan Kalvoda: (z pléna) ... o něčem jiném.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Zopakujte prosím svůj návrh u mikrofonu, ať vás slyší všichni poslanci.

Poslanec Jan Kalvoda: Vážená sněmovno, já se domnívám, že opakuji, už bylo řečeno, že se jedná o zásadní věc, vážnou věc. Proto se domnívám, aniž bych znovu chtěl nějak simulovat rozpravu, že ten návrh, který odezněl, tedy návrh na vypuštění jak slov "při slavnostních příležitostech", tak i slov "vhodným a důstojným způsobem" v § 1, odstavec 3 si vyžaduje, aby se o něm hlasovalo, pokud to není vyloučené, alespoň znovu jednalo a poté hlasovalo.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Dobře, já jen upozorňuji, že poslanec Sapák vzal svůj návrh zpět, paní poslankyně Janů.

Poslankyně Ivana Janů: (z pléna) Já se domnívám, že je potřeba si uvědomit, jaká jsou ustanovení - jestliže tím slavnostním způsobem a důstojným způsobem nám z druhé strany už nějaké ustanovení neukládá. Možná, že to odeznělo ve výborech, ale ještě bych dala trochu na zvážení, nechci zdržovat rozpravu, protože důstojným a vhodným způsobem je opravdu strašně široký pojem.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji, poslanec Vondráček.

Poslanec Josef Vondráček: My jsme teď jednali společně, já myslím, že je to lepší dát tam toto než nedat vůbec nic. Doporučuji, aby tam ten § byl tak, jak je ve znění předkládán.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Dobře, abychom se nedohadovali, dám hlasovat o protinávrhu. Byl zde protinávrh vypustit při používání státních symbolů způsob nošení "vhodným a důstojným způsobem".

Kdo souhlasí s protinávrhem, který byl přednesen?

Poslanec Ivo Palkoska: Návrh není přesný. Domnívám se, že paní poslankyně Marvanová by měla říci celé znění návrhu a o tom abychom hlasovali.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Dobře. Prosím paní poslankyni.

Poslankyně Hana Marvanová: Mnou navrhované znění § 1, odst. 4 je toto:

"Státního znaku mohou užívat jednotliví občané a občanská sdružení".

A ještě jednu připomínku: Myslím, že bychom neměli nechat bez pozornosti poznámku poslankyně Janů. Jestliže nevíme, jaká je přesná formulace v přestupkovém zákoně, nemůžeme s takovouto rychlostí schvalovat zákon takové důležitosti. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Chtěl bych říci, že tento zákon byl ve všech výborech projednáván. Nicméně ten názor je tady. Chápu, z čeho je obava: Aby nedošlo zase k tomu, že může být použito represí jenom za používání státních symbolů, jako tomu bylo dosud, ale snad jsme tady od toho i my, poslanci, abychom to nepřipustili. Ale jenom pustit volně používání státních symbolů, jak si kdo vzpomene, to se mi nezdá být dobré, hovořím jako za Čecha.

Ale nicméně je zde návrh paní poslankyně Marvanové, abychom paragraf upravili tak, jak jej citovala před chviličkou ve sněmovně. (Hlasy z pléna.)

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Takže to je malá menšina.

Necháme hlasovat o návrhu, tak jak byl přednesen zpravodajem. Ještě do rozpravy? Prosím, poslanec Ladislav.

Poslanec Bohumil Ladislav: Nemluvilo se o návrhu, který jsem přednesl, aby byla vypuštěna druhá část věty o hranicích České republiky. (Další věta nesrozumitelná.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Proč se tak domníváte? Pojďte, prosím, k řečništi.

Poslanec Bohumil Ladislav: § 2, odst. 1, bod e) říká: "Na hranicích České republiky, pokud netvoří současně hranicí Československé socialistické republiky". Já se domnívám, že by měl znak být používán na hranicích České republiky bez ohledu na to, jestli tvoří součást hranice ČSSR.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Znáte takový případ? Konkrétně řekněte, kde byste znak použil, když netvoří hranice Československé republiky, ať tomu poslanci rozumí.

Poslanec Bohumil Ladislav: Jestliže sem cizinec přijíždí třeba ze západního Německa, tak na hranicích České republiky bude znak Československé republiky i České republiky. V tomto případě, jak je to tam napsáno, by tam byl jenom znak Československé socialistické republiky. Čili znak České republiky by se vlastně uplatňoval na hranicích mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a nikde jinde. Domnívám se, že to by nebylo správné.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Já s tebou nemohu souhlasit, protože to odpovídá platné ústavě federace, protože zahraniční vztahy upravuje ústavní zákon o československé federaci, čili nemůžeme pomíjet tento ústavní zákon. Mne se zdá, že z toho děláme debatní kroužek a nikoliv sněmovnu. Přečtěme si jednací řád jak je potřeba postupovat při projednávání zákonů.

Poslanec Ivo Palkoska: Faktická připomínka: Původní text v návrhu zákona bodu e) zněl právě tak, že "bude používán na hranicích České republiky" - čárka a dál nebylo nic. Důvodová zpráva hovoří o tom, že tento bod je zařazen proto, že ho Slovenská národní rada zařadila do svého zákona. Důvodová zpráva pak vykládá, že toto bude používáno na hranicích Slovenské a České republiky. Ovšem to je pouze v důvodové zprávě, ale Slovenská národní rada, tím, že nepřijala tento omezující dovětek, může někdy v budoucnosti, když se uvolní cesta, používat státního znaku republiky na státních hranicích Československé republiky na svém území.

Domnívám se, že tento návrh je opodstatněný, protože nemá význam, abychom si zužovali zákonem možnost širšího použití, pokud k tomu někdy bude příležitost a můžeme klidně pouze výkladem dojít k tomu, že použijeme znaky na rozhraní Slovenska a České republiky a nikoliv na federálních hranicích.

Přimlouvám se proto, aby znění § 2, odst. 1, písm. e) bylo v původním znění návrhu zákona.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Čili "Na hranicích České republiky" - tečka.

Je to protinávrh. Kdo z poslanců souhlasí s tím, abychom tento návrh přijali jako změnu do připravovaného zákona, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Kdo je proti? (24) Dvacet čtyři proti.

Zdržel se hlasování? (16) Šestnáct.

Návrh bude zakomponován tak, jak jej přednesl poslanec Palkoska a poslanec Ladislav. Ještě nějaké připomínky? (Ne) Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s návrhem zákona České národní rady o používání státního znaku a státní vlajky České republiky podle sněmovního tisku 185 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 191, doplněné o změny tak jak je uvedl poslanec Herrgesell a se změnou § 2, odst. 1, písm. e), kterou jsme před chviličkou odsouhlasili, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (9) 9 poslanců bylo proti.

Zdržel se hlasování? (11) 11 poslanců se zdrželo hlasování.

Konstatuji, že jsme schválili i tento zákon České národní rady.

VI.

Návrh ústavního zákona České národní rady o slibu poslance České národní rady a národního výboru a slibu členů vlády České republiky

Dalším bodem pořadu je návrh ústavního zákona České národní rady o slibu poslance České národní rady a národního výboru a slibu členů vlády České republiky.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, i tento návrh ústavního zákona vám byl rozdán na minulé schůzi jako sněmovní tisk číslo 184. Dnes jste obdrželi společnou zprávu výborů označenou jako sněmovní tisk číslo 192.

Za skupinu navrhovatelů vám tento ústavní zákon uvede poslanec František Přibyl, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec František Přibyl: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, k předloženému návrhu ústavního zákona ČNR o slibu poslance ČNR a národního výboru a slibu členů vlády České republiky, který vydáváme na základě zmocnění daného zákonem Federálního shromáždění je třeba uvést, že zcela logicky navazuje na změny v naší ústavě, zejména na zrušení vedoucí úlohy KSČ a na změnu v názvu České republiky. Obsah slibu, zejména závazek dbát zájmů lidu a řídit se ústavou a zákony, zůstal nezměněn. Doporučuji tedy, aby návrh ústavního zákona Česká národní rada schválila beze změn tak, jak je obsažen v tisku 184.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Přibylovi, kdo z poslanců se hlásí do rozpravy? Nikdo. Mohu uzavřít rozpravu k tomuto bodu jednání? Ano. Poslanec Přibyl nemá nic, když nebyly připomínky, je to pravda, pane poslanče? Je. Děkuji. Budeme hlasovat. Připomínám, že k přijetí ústavního zákona je třeba třípětinové většiny poslanců ČNR. V sále je přítomno 175 poslanců, ČNR je tedy schopna se usnášet o ústavním zákonu. Doporučuji, abychom hlasovali o celém předloženém návrhu najednou. Má někdo z poslanců námitky k tomuto návrhu? Nejsou.

Kdo souhlasí s návrhem ústavního zákona ČNR o slibu poslance ČNR a národního výboru a slibu členů vlády České republiky podle sněmovního tisku číslo 184, ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 192, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji vám.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? Jeden.

Konstatuji, že jsme přijali ústavní zákon o slibu poslanců ČNR i národních výborů.

Dalším bodem našeho jednání je

VII.

Návrh ústavního zákona České národní rady o počtu poslanců ČNR

Uvedený ústavní zákon podle sněmovního tisku 177 jste obdrželi prostřednictvím svých výborů. Společná zpráva výborů ČNR vám byla jako sněmovní tisk číslo 193 rozdána dnes. Za skupinu navrhovatelů vám ústavní zákon odůvodní poslanec Pavel Krubl, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Pavel Krubl: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení hosté, Federální shromáždění zmocnilo Českou národní radu k vydání vlastního ústavního zákona ČNR o počtu poslanců České národní rady, uvedeného v tisku ČNR č. 177. Jménem skupiny poslanců, kteří jsou uvedeni v tisku, navrhuji i nadále zachovat počet 200 poslanců, který se i pro nejbližší předpokládané dvouleté období jeví jako optimální. Uvedený návrh zákona byl projednán ve všech výborech ČNR. Oproti původnímu návrhu došlo k jediné změně, uvedené ve společné zprávě výborů ČNR číslo 193, pokud jde o nabytí účinnosti tohoto ústavního zákona. Tedy článek dvě zní: Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Pane předsedo, to je vše.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Krublovi. Nyní zahajuji rozpravu k tomuto návrhu zákona, hlásí se někdo do rozpravy? Nikdo. Uzavírám rozpravu. Budeme hlasovat o tomto ústavním zákonu. Doporučuji opět hlasovat o celém předloženém návrhu najednou. Jsou proti tomuto způsobu nějaké námitky?

Nejsou. Kdo souhlasí s návrhem ústavního zákona ČNR o počtu poslanců ČNR podle sněmovního tisku 177 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 193, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji. Kdo je proti? Nikdo. Zdržel se hlasování? Tři. Konstatuji, že jsme schválili zákon o počtu poslanců do ČNR většinou hlasů. Posledním ústavním zákonem, který dnes budeme projednávat je

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP