A jestliže v § 4, odst. 2 nejsou podobná slova
při užívání státní
vlajky, tak tyto vágní výrazy považuji
za zbytečné a navrhuji, aby v § 1, odst. 3
bylo toto znění:
"Státního znaku mohou užívat jednotliví
občané a občanská sdružení".
(Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Je návrh poslankyně Marvanové. Samozřejmě,
jelikož se jedná o vážnou připomínku,
bylo by asi nutné, pokud by ji akceptovalo více
poslanců, abychom znovu přerušili jednání
a znovu se dohodli, protože nemůžeme z pléna
přímo měnit návrh zákona, který
byl projednán všemi výbory a všemi poslanci
a je zakomponován do společné zprávy.
Ještě se do rozpravy hlásí poslanec
Sapák, prosím.
Poslanec Jan Sapák: Pane předsedo, paní
poslankyně, páni poslanci, je mi to velmi nemilé,
nechci natahovat jednání, ale musím v tomto
bodě opět podpořit poslankyni Marvanovou,
neboť v podstatě jde o stejnou možnost zneužití
jak jsem původně jmenoval.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, dovolte, abych vyslovil i svůj názor,
protože ač předseda, jsem též poslanec,
já se domnívám, že skutečně
státní znak je natolik symbol české
státnosti, že nemůžeme nechat v zákoně
libovůli, aby si státní znak vyvěšoval
kdo chce, kam chce a kdy chce, případně,
že se skutečně jedná o důstojné
symboly a měl by také tak, jak navrhuje skupina
zpravodajů a předsedů výborů
a jak bylo projednáno ve výborech, aby tam toto
omezení zůstalo, to je můj názor jako
poslance v této době. (Potlesk.)
Prosím pane poslanče, hovoří poslanec
Sapák.
Poslanec Jan Sapák: Paní poslankyně,
páni poslanci, v tom případě budeme
nuceni přesně stanovit, co je vhodný a důstojný
způsob a co vhodný a důstojný způsob
není. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Hlásí se poslanec Hubálek.
Poslanec Bohuslav Hubálek: Pane předsedo,
vážená Česká národní
rado, já bych ten dovětek vhodným a důstojným
způsobem připojil i k ustanovení o používání
státní vlajky. Známe lidi, my jsme o tom
mluvili teď při jednání venku, jsou
různí excentrici, kteří svou originalitu
projevují nevhodným způsobem a pokud nebude
zakotveno ustanovení, které se vztahuje na používání
státních znaků i k použití našich
státních vlajek, národních i federálních,
tak toho různí excentrici mohou využívat.
A co se týká vágnosti tohoto výrazu,
my jsme včera při právu shromažďovacím,
sdružovacím - jsou tam ustanovení, která
také nejsou docela přesná a v případě
sporů je na soudu, aby rozhodl, jestli je to vhodné
či důstojné. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, já se domnívám, že potlesk
i rozprava projevila váš souhlas, abychom nechali
hlasovat o zprávě tak, jak byla doplněna
poslancem Herrgesellem. Ještě se hlásí
někdo do rozpravy?
Poslanec Bohumil Ladislav: Pane předsedo, paní
a pánové poslanci, Bohumil Ladislav, volební
obvod číslo 18. Když diskutujeme a rozebíráme
tento zákon, já si myslím, že by stálo
za připomínku v § 2, odstavec 1 v bodě
e) vypustit druhou část této věty,
pokud netvoří současně hranice Československé
socialistické republiky. Protože známe případy
i ze zahraničí, kde je hranice republiky, může
být toto označení republiky i vedle federace.
Domnívám se, že by bylo potřeba vypustit
druhou část té věty v bodu e). Všechno.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Ladislavovi, znovu se hlásí
poslanec Sapák.
Poslanec Jan Sapák: Paní poslankyně,
páni poslanci, pokud lze vágnost tohoto určení
nahradit nějakou jinou vyhláškou nebo nižší
právní normou, beru svou připomínku
zpět.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji pane poslanče, takže v podstatě
jsme se shodli. Hlásí se ještě někdo
do rozpravy? Nehlásí. Uzavírám rozpravu
k návrhu zákona ČNR o používání
státního znaku a státní vlajky České
republiky. Přeje si ještě slovo poslanec Herrgesell?
Poslanec Walter Herrgesell: Děkuji, pane předsedo.
Byl tu také návrh, když tady hovoříme
o vhodném a důstojném způsobu nošení
odznaku, tedy státního znaku, jestli by nestálo
za to, abychom to připojili i k používání
státní vlajky. Já sice jak víte, nejsem
občanem české národnosti, přesto
v této zemi jsem vyrůstal, pokládám
ji za domov a úctu k ní mám. A právě
tato slova mě vedla z takového běžného
poznání v životě, že bychom měli
naše státní symboly ctít, že bychom
k nim měli mít úctu a někdy právě
státní vlajky vyvěšené nebo prapory
potrhané, vybledlé, tuto úctu vůbec
nevyjadřují a to nás vedlo k této
myšlence. Myslím, že by tady mohl být
takový kompromisní návrh, aby se toto přidalo
i ke státní vlajce a abychom nechali na každém
občanu, jak cítí svou státnost, příslušnost
a podle toho jednal, abychom mu nedávali další
podrobné předpisy, ale aby každý svůj
vztah k tomu vyjádřil právě tím,
jak ten znak nebo státní vlajku bude používat.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, abychom zracionalizovali naše jednání
a nemuseli znovu svolávat předsedy výborů
a zpravodaje výborů, dovolte mi, vážené
poslankyně a poslanci, abych o tomto doplňujícím
návrhu nechal rozhodnout celou sněmovnu a pak bychom
hlasovali o celém návrhu najednou. Kdo tedy souhlasí
s tím, aby zákon byl rozšířen
i o omezení u státní vlajky s tím,
že může být rovněž užívána
pouze důstojným a vhodným způsobem,
tak obligatorně, jako je to u státního znaku
- ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji vám,
to je převážná většina,
takže budeme hlasovat o celém návrhu najednou.
Doporučuji hlasovat o celém návrhu najednou.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? Prosím, pan poslanec Kalvoda.
Poslanec Jan Kalvoda: (z pléna) Já se domnívám,
že návrh poslankyně Marvanové byl protinávrh
a že je třeba o něm nechat hlasovat dříve.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Nemůžeme, to se jedná o zákon, to by
se muselo dát do výborů, pane poslanče,
to lze u usnesení a já jsem nechal hlasovat - v
podstatě jste viděl shodu celé sněmovny
v tomto.
Poslanec Jan Kalvoda: (z pléna) ... o něčem
jiném.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Zopakujte prosím svůj návrh u mikrofonu,
ať vás slyší všichni poslanci.
Poslanec Jan Kalvoda: Vážená sněmovno,
já se domnívám, že opakuji, už
bylo řečeno, že se jedná o zásadní
věc, vážnou věc. Proto se domnívám,
aniž bych znovu chtěl nějak simulovat rozpravu,
že ten návrh, který odezněl, tedy návrh
na vypuštění jak slov "při slavnostních
příležitostech", tak i slov "vhodným
a důstojným způsobem" v § 1, odstavec
3 si vyžaduje, aby se o něm hlasovalo, pokud to není
vyloučené, alespoň znovu jednalo a poté
hlasovalo.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Dobře, já jen upozorňuji, že poslanec
Sapák vzal svůj návrh zpět, paní
poslankyně Janů.
Poslankyně Ivana Janů: (z pléna) Já
se domnívám, že je potřeba si uvědomit,
jaká jsou ustanovení - jestliže tím
slavnostním způsobem a důstojným způsobem
nám z druhé strany už nějaké
ustanovení neukládá. Možná, že
to odeznělo ve výborech, ale ještě bych
dala trochu na zvážení, nechci zdržovat
rozpravu, protože důstojným a vhodným
způsobem je opravdu strašně široký
pojem.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji, poslanec Vondráček.
Poslanec Josef Vondráček: My jsme teď
jednali společně, já myslím, že
je to lepší dát tam toto než nedat vůbec
nic. Doporučuji, aby tam ten § byl tak, jak je ve
znění předkládán.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Dobře, abychom se nedohadovali, dám hlasovat o protinávrhu.
Byl zde protinávrh vypustit při používání
státních symbolů způsob nošení
"vhodným a důstojným způsobem".
Kdo souhlasí s protinávrhem, který byl přednesen?
Poslanec Ivo Palkoska: Návrh není přesný.
Domnívám se, že paní poslankyně
Marvanová by měla říci celé
znění návrhu a o tom abychom hlasovali.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Dobře. Prosím paní poslankyni.
Poslankyně Hana Marvanová: Mnou navrhované
znění § 1, odst. 4 je toto:
"Státního znaku mohou užívat jednotliví
občané a občanská sdružení".
A ještě jednu připomínku: Myslím,
že bychom neměli nechat bez pozornosti poznámku
poslankyně Janů. Jestliže nevíme, jaká
je přesná formulace v přestupkovém
zákoně, nemůžeme s takovouto rychlostí
schvalovat zákon takové důležitosti.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Chtěl bych říci, že tento zákon
byl ve všech výborech projednáván. Nicméně
ten názor je tady. Chápu, z čeho je obava:
Aby nedošlo zase k tomu, že může být
použito represí jenom za používání
státních symbolů, jako tomu bylo dosud, ale
snad jsme tady od toho i my, poslanci, abychom to nepřipustili.
Ale jenom pustit volně používání
státních symbolů, jak si kdo vzpomene, to
se mi nezdá být dobré, hovořím
jako za Čecha.
Ale nicméně je zde návrh paní poslankyně
Marvanové, abychom paragraf upravili tak, jak jej citovala
před chviličkou ve sněmovně. (Hlasy
z pléna.)
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Takže to je malá menšina.
Necháme hlasovat o návrhu, tak jak byl přednesen
zpravodajem. Ještě do rozpravy? Prosím, poslanec
Ladislav.
Poslanec Bohumil Ladislav: Nemluvilo se o návrhu,
který jsem přednesl, aby byla vypuštěna
druhá část věty o hranicích
České republiky. (Další věta
nesrozumitelná.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Proč se tak domníváte? Pojďte, prosím,
k řečništi.
Poslanec Bohumil Ladislav: § 2, odst. 1, bod e) říká:
"Na hranicích České republiky, pokud
netvoří současně hranicí Československé
socialistické republiky". Já se domnívám,
že by měl znak být používán
na hranicích České republiky bez ohledu na
to, jestli tvoří součást hranice ČSSR.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Znáte takový případ? Konkrétně
řekněte, kde byste znak použil, když netvoří
hranice Československé republiky, ať tomu poslanci
rozumí.
Poslanec Bohumil Ladislav: Jestliže sem cizinec přijíždí
třeba ze západního Německa, tak na
hranicích České republiky bude znak Československé
republiky i České republiky. V tomto případě,
jak je to tam napsáno, by tam byl jenom znak Československé
socialistické republiky. Čili znak České
republiky by se vlastně uplatňoval na hranicích
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a nikde
jinde. Domnívám se, že to by nebylo správné.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Já s tebou nemohu souhlasit, protože to odpovídá
platné ústavě federace, protože zahraniční
vztahy upravuje ústavní zákon o československé
federaci, čili nemůžeme pomíjet tento
ústavní zákon. Mne se zdá, že
z toho děláme debatní kroužek a nikoliv
sněmovnu. Přečtěme si jednací
řád jak je potřeba postupovat při
projednávání zákonů.
Poslanec Ivo Palkoska: Faktická připomínka:
Původní text v návrhu zákona bodu
e) zněl právě tak, že "bude používán
na hranicích České republiky" - čárka
a dál nebylo nic. Důvodová zpráva
hovoří o tom, že tento bod je zařazen
proto, že ho Slovenská národní rada
zařadila do svého zákona. Důvodová
zpráva pak vykládá, že toto bude používáno
na hranicích Slovenské a České republiky.
Ovšem to je pouze v důvodové zprávě,
ale Slovenská národní rada, tím, že
nepřijala tento omezující dovětek,
může někdy v budoucnosti, když se uvolní
cesta, používat státního znaku republiky
na státních hranicích Československé
republiky na svém území.
Domnívám se, že tento návrh je opodstatněný,
protože nemá význam, abychom si zužovali
zákonem možnost širšího použití,
pokud k tomu někdy bude příležitost
a můžeme klidně pouze výkladem dojít
k tomu, že použijeme znaky na rozhraní Slovenska
a České republiky a nikoliv na federálních
hranicích.
Přimlouvám se proto, aby znění §
2, odst. 1, písm. e) bylo v původním znění
návrhu zákona.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Čili "Na hranicích České republiky"
- tečka.
Je to protinávrh. Kdo z poslanců souhlasí
s tím, abychom tento návrh přijali jako změnu
do připravovaného zákona, nechť zvedne
ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? (24) Dvacet čtyři proti.
Zdržel se hlasování? (16) Šestnáct.
Návrh bude zakomponován tak, jak jej přednesl
poslanec Palkoska a poslanec Ladislav. Ještě nějaké
připomínky? (Ne) Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s návrhem zákona České
národní rady o používání
státního znaku a státní vlajky České
republiky podle sněmovního tisku 185 ve znění
společné zprávy výborů České
národní rady podle sněmovního tisku
191, doplněné o změny tak jak je uvedl poslanec
Herrgesell a se změnou § 2, odst. 1, písm.
e), kterou jsme před chviličkou odsouhlasili, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (9) 9 poslanců bylo proti.
Zdržel se hlasování? (11) 11 poslanců
se zdrželo hlasování.
Konstatuji, že jsme schválili i tento zákon
České národní rady.
Dalším bodem pořadu je návrh ústavního
zákona České národní rady o
slibu poslance České národní rady
a národního výboru a slibu členů
vlády České republiky.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, i tento návrh ústavního zákona
vám byl rozdán na minulé schůzi jako
sněmovní tisk číslo 184. Dnes jste
obdrželi společnou zprávu výborů
označenou jako sněmovní tisk číslo
192.
Za skupinu navrhovatelů vám tento ústavní
zákon uvede poslanec František Přibyl, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Poslanec František Přibyl: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně
a poslanci, k předloženému návrhu ústavního
zákona ČNR o slibu poslance ČNR a národního
výboru a slibu členů vlády České
republiky, který vydáváme na základě
zmocnění daného zákonem Federálního
shromáždění je třeba uvést,
že zcela logicky navazuje na změny v naší
ústavě, zejména na zrušení vedoucí
úlohy KSČ a na změnu v názvu České
republiky. Obsah slibu, zejména závazek dbát
zájmů lidu a řídit se ústavou
a zákony, zůstal nezměněn. Doporučuji
tedy, aby návrh ústavního zákona Česká
národní rada schválila beze změn tak,
jak je obsažen v tisku 184.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Přibylovi, kdo z poslanců
se hlásí do rozpravy? Nikdo. Mohu uzavřít
rozpravu k tomuto bodu jednání? Ano. Poslanec Přibyl
nemá nic, když nebyly připomínky, je
to pravda, pane poslanče? Je. Děkuji. Budeme hlasovat.
Připomínám, že k přijetí
ústavního zákona je třeba třípětinové
většiny poslanců ČNR. V sále
je přítomno 175 poslanců, ČNR je tedy
schopna se usnášet o ústavním zákonu.
Doporučuji, abychom hlasovali o celém předloženém
návrhu najednou. Má někdo z poslanců
námitky k tomuto návrhu? Nejsou.
Kdo souhlasí s návrhem ústavního zákona
ČNR o slibu poslance ČNR a národního
výboru a slibu členů vlády České
republiky podle sněmovního tisku číslo
184, ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 192, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji vám.
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? Jeden.
Konstatuji, že jsme přijali ústavní
zákon o slibu poslanců ČNR i národních
výborů.
Dalším bodem našeho jednání je
Uvedený ústavní zákon podle sněmovního
tisku 177 jste obdrželi prostřednictvím svých
výborů. Společná zpráva výborů
ČNR vám byla jako sněmovní tisk číslo
193 rozdána dnes. Za skupinu navrhovatelů vám
ústavní zákon odůvodní poslanec
Pavel Krubl, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Pavel Krubl: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení hosté, Federální
shromáždění zmocnilo Českou národní
radu k vydání vlastního ústavního
zákona ČNR o počtu poslanců České
národní rady, uvedeného v tisku ČNR
č. 177. Jménem skupiny poslanců, kteří
jsou uvedeni v tisku, navrhuji i nadále zachovat počet
200 poslanců, který se i pro nejbližší
předpokládané dvouleté období
jeví jako optimální. Uvedený návrh
zákona byl projednán ve všech výborech
ČNR. Oproti původnímu návrhu došlo
k jediné změně, uvedené ve společné
zprávě výborů ČNR číslo
193, pokud jde o nabytí účinnosti tohoto
ústavního zákona. Tedy článek
dvě zní: Tento ústavní zákon
nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Pane předsedo, to je vše.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Krublovi. Nyní zahajuji rozpravu
k tomuto návrhu zákona, hlásí se někdo
do rozpravy? Nikdo. Uzavírám rozpravu. Budeme hlasovat
o tomto ústavním zákonu. Doporučuji
opět hlasovat o celém předloženém
návrhu najednou. Jsou proti tomuto způsobu nějaké
námitky?
Nejsou. Kdo souhlasí s návrhem ústavního
zákona ČNR o počtu poslanců ČNR
podle sněmovního tisku 177 ve znění
společné zprávy výborů ČNR
podle sněmovního tisku 193, ať zvedne ruku.
(Hlasuje se.) Děkuji. Kdo je proti? Nikdo. Zdržel
se hlasování? Tři. Konstatuji, že jsme
schválili zákon o počtu poslanců do
ČNR většinou hlasů. Posledním
ústavním zákonem, který dnes budeme
projednávat je