Úterý 13. března 1990

Poslanec Ivo Palkoska: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, bylo zde řečeno, že výbory České národní rady dosáhly ve věci znaku konsensu. To znamená, že neexistují též jiné názory. Prosím vás o trpělivost, byť mé vývody mohou jitřit moravské cítění. Předně chci upozornit, že pocházím z Prahy a stále zde bydlím. Na Moravě mám řadu dobrých přátel, tuto zemi mám velmi rád a Moraváků si hluboce vážím. Právě s ohledem na tento vztah cítím, že zdůrazňování výlučnosti Moravy též v souvislosti se státními symboly mne Pražáka od Moravy více vzdaluje než přibližuje. O svébytnosti Moravy zde hovořil pan premiér dr. Pithart ve vystoupení k otázce české státnosti. S jeho názory se plně ztotožňuji. Od 22. února tohoto roku však došlo k rychlému vývoji národnostního cítění Slováků a přístupu Slovenské národní rady k otázce znaku a názvu celé federace a zmíněné vystoupení dostává nový kontext a akcent. V tuto chvíli musím připomenout původní návrh pana prezidenta Václava Havla o státních znacích. Jsem dalek toho, abych se zaštiťoval myšlenkami a citáty osobností, které jsou nyní populární, či u moci. V případě pana Václava Havla se mně však již několikrát stalo, že jeho původně zcela kontroverzní a neuskutečnitelné myšlenky se během několika týdnů a dnů ukázaly být řešením předjímajícím budoucí vývoj a nakonec přijatelným pro všechny strany.

Neznám poslední návrh státního znaku pana prezidenta, jak o něm hovořil v rozhlasovém projevu. Hovořil však pouze o jednom znaku. Slovenská republika má též jediný státní znak. Náš projednávaný návrh zákona o státních symbolech počítá však se znaky dvěma.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, není zbytečným velikášstvím, aby Česká republika měla dva znaky? Vím, že námitky budou ze strany obhájců vyjádření historických celků, na jejichž území leží Česká republika. Moderní vývoj však spěje k integraci a k silným, velkým celkům a v našem státě se již tento silný celek vytvořil: stala se jím Slovenská republika. A je naším úkolem, abychom jako protiváhu postavili naši státnost, a to ne státnost Čechů, Moravanů a Slezanů, kteří každý zvlášť mají vlastní představy o dalším vývoji, ale státnost českou, v jejímž rámci se budou spravedlivě rozvíjet všechny regiony bez ohledu na to, zda jsou význačné svojí historickou úlohou, etnickou odlišností či devastovaným životním prostředím.

Český lev byl vždy symbolem zemí Koruny české, to jest i dnešních území Čech, Moravy a Slezska, byl jejich integrujícím prvkem. V moderních dějinách Československa byl po doplnění ramenním štítkem se znakem Slovenska používán k vyjádření jednoty národa československého a po druhé světové válce k vyjádření spojení národů Čechů a Slováků. Slovenská národní rada toto řešení zcela odmítla a požaduje rovné zastoupení ve znaku státu, resp. federace. Co může být protiváhou jednoznačného znaku Slovenské republiky? Pouze jednoznačný znak České republiky. A který ze dvou navrhovaných znaků České republiky je důležitější? Velký či malý? A který má naději, aby byl použit na státním znaku federace? Přiznejme si, že opět český lev!

Původně jsem chtěl navrhnout, abychom přijali pouze jeden znak, a to v podobě nyní označovaném za "znak malý". Obdobně vyzněly názory občanů, s kterými jsem se včera setkal na shromáždění v mém volebním obvodě. Tuto věc jsem ještě dnes otevřel na klubu poslanců Občanského fóra a bezpartijních. Po projednání v tomto klubu tento návrh nečiním. Stručná rozprava v klubu však vyzněla tak, že bychom měli omezit použití velkého státního znaku ve prospěch státního znaku malého. Za toto se plně stavím. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Palkoskovi za jeho diskusní příspěvek.

Do rozpravy se hlásí poslanec Sapák, pane poslanče, prosím, ujměte se slova.

Poslanec Jan Sapák: Poslanec Sapák, volební obvod 128, Brno. Budu bezprostředně replikovat na vystoupení pana poslance Palkosky.

Pokud jsem měl možnost pozorovat poslance z moravských krajů, vystoupili ve věci projednávání znaků velmi zdrženlivě. Totéž je můj případ: Sám jsem doporučoval ustavení malého státního znaku v době, kdy v našem výboru převážila varianta čtvrcená. Nemohu však souhlasit s dvěma názory poslance Palkosky.

Za prvé, v českých zemích je situace zcela jiná, co se týče historického uspořádání a cítění lidí, než na Slovensku, je jiná historicky, je jiná v současnosti. Tudíž nemůžeme na základě symetrie porovnávat a přenášet situaci ze Slovenska k nám.

A nemohu také souhlasit s tím, že pro sjednocování Evropy - že jeho předpokladem jsou velké územní celky, protože tomu tak ve skutečnosti není. Právě naopak. Oslabení kontur někdejších národních států, jak se postupně konstituovaly v minulém století, předpokládá propojení Evropy tak, jak to skutečně bude přinášet život. Nebude to nepodobné někdejšímu obrazu Evropy drobně členěné, tak jak byla před velkou vlnou národního sjednocování a konstituce "národních" států. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Sapákovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Prosím, poslankyně Stiborová.

Poslankyně Marie Stiborová: Vážený pane předsedo, vážená Česká národní rado, chtěla bych vystoupit na dnešním jednání jménem klubu komunistických poslanců. Jak zde bylo řečeno již předřečníky a ve zpravodajské zprávě, řada našich poslanců, téměř všichni, jsme se ujednotili ve výborech na dvou znacích malém i velkém. Mohla bych zde tlumočit názor, který je také názorem nejen výborů pro hlasování, ale je názorem také klubu komunistických poslanců České národní rady, že se plně ztotožňuje s návrhem velkého, čtvrceného znaku České republiky a malého znaku - českého lva se zlatou korunou, který podporuje vlastní státnost, českou státnost, která je tak důležitá.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní poslankyni Stiborové. Ještě někdo se hlásí do rozpravy? Ne. Mohu tedy uzavřít rozpravu k tomuto bodu jednání? Ano.

Prosím, pane společný zpravodaji, pane poslanče Herrgeselle, chcete slovo? (Posl. Herrgesell se vzdává slova.) Děkuji.

Budeme tedy hlasovat. Jelikož se jedná o ústavní zákon, je nám jasné, že musí být schválen více než třípětinovou většinou České národní rady. Doporučuji, abychom hlasovali o celém návrhu, tak jak byl uveden ve společné zprávě, najednou. Jsou proti tomuto nějaké námitky? (Ne.) Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s ústavním zákonem České národní rady o státních symbolech České republiky podle sněmovního tisku 178 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 179, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji vám.

Je někdo proti? (1) Jeden.

Zdržel se hlasování? (4) 4 poslanci se zdrželi hlasování.

Mohu tedy konstatovat, že jsme schválili první z řady dnes projednávaných zákonů. A věřím, že historie nám dá za pravdu, že to, co jsme schválili v této chvíli, bude platit dlouhou a dlouhou řadu let. Já vám k tomu chci blahopřát. (Potlesk.)

V.

Návrh ústavního zákona České národní rady o státních symbolech České republiky

Dalším bodem našeho jednání je návrh zákona České národní rady o používání státních symbolů a státní vlajky České republiky. Návrh zákona vám byl také rozdán na minulé schůzi České národní rady jako sněmovní tisk č. 185. Dnes jste obdrželi společnou zprávu výborů České národní rady označenou jako sněmovní tisk č. 191.

Za skupinu navrhovatelů vám tento návrh zákona opět uvede poslanec Walter Herrgesell, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Walter Herrgesell: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení hosté, používání státních symbolů, to je státního znaku a státní vlajky musí odpovídat jejich základnímu poslání symbolizovat národní státnost. Proto je třeba stanovit určitá pravidla pro používání státního znaku a státní vlajky formou zákona.

Předkládaný návrh zákona navazuje na ústavní zákon o státních symbolech České republiky a stanoví, kdy a za jakých podmínek se jich používá.

Ústavní zákon o státních symbolech zavádí dva znaky České republiky, to jest znak velký a znak malý. Návrh zákona proto musí stanovit nejen, které orgány a organizace v úředním styku používají státního znaku, ale musí také dát pravidla pro to, kdy se užívá velkého znaku a kdy malého. Návrh vychází z toho, že velkého znaku se užívá při závažných příležitostech a také tam, kde není třeba počítat s jeho velkou miniaturizací. Velký znak čtvrcený je graficky poměrně složitý a jeho přílišné zmenšení by vedlo k jeho malé čitelnosti. Osnova proto předpokládá, že pro běžnou potřebu orgánů a organizací na razítkách, listinách a pečetích se bude užívat malého státního znaku. Na doporučení výborů a na základě připomínky vlády České republiky bylo ustanovení na používání znaku ještě doplněno ustanovením, upravujícím používání státního znaku na služebních stejnokrojích pracovníků státních orgánů České republiky a příslušníků ozbrojených sborů České republiky.

Další zpřesnění bylo provedeno i pokud jde o používání státního znaku na hranicích České republiky. Uvedené ustanovení je v návrhu uvedeno proto, že obdobné ustanovení obsahuje již přijatý zákon SNR o státních symbolech Slovenské republiky. Upřesnění znění má vyjádřit skutečnost, že státního znaku se bude v těchto případech používat pouze na hranici mezi Českou a Slovenskou republikou. Další zpřesnění doporučované ve společné zprávě se pak týká používání státního znaku při slavnostních příležitostech občany a jejich občanskými sdruženími.

Vedle státního znaku je dalším státním symbolem i státní vlajka. Její používání státními orgány a organizacemi je upraveno tak, že se používá při slavnostních příležitostech na budovách, kde tyto státní orgány mají své sídlo. Současně bylo však třeba upravit, jak se postupuje při současném používání vlajky České republiky a Československé republiky. Dále bylo třeba vyřešit i používání vlajky občany a jejich občanskými sdruženími. Návrh úpravy, který je uveden v návrhu společné zprávy vychází ze stanoviska výborů ČNR a vlády České republiky a nepředepisuje povinné současné používání vlajky České republiky a Československé republiky. Rovněž tak používání vlajky občany je upraveno poměrně volně a vychází se z toho, že v této otázce není třeba občany příliš podrobně svazovat předpisy o používání státní vlajky.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, závěrem mi dovolte, abych vyjádřil přesvědčení, že nová právní úprava státních symbolů posílí českou státnost. Doporučuji proto České národní radě jménem všech výborů, které návrh zákona ČNR o používání státního znaku a státní vlajky České republiky, tisk číslo 185 projednaly, aby návrh zákona schválila, a to ve znění společné zprávy tisk číslo 191.

Děkuji vám.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Herrgesellovi za přednesení společné zprávy výborů ČNR k tomuto bodu jednání. Do rozpravy se přihlásil poslanec Křeček a prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Stanislav Křeček: Pane předsedo, Česká národní rado, já bych chtěl navázat na slova zpravodaje, kde je řečeno o tom, že jednotliví občané by neměli být příliš svazováni při používání státní vlajky, ale také státních znaků. Já tu s bolestí konstatuji, že ve společné zprávě výborů je upraven § 1, odstavec 3 tak, že státního znaku mohou jednotliví občané i sdružení užívat jen při slavnostních příležitostech. Vezmeme-li dnešní realitu vidíme, že řada občanů používá státní znak jako odznak, klopový odznak při jiných příležitostech. Domnívám se, že přijímat ustanovení, které nebude dodržováno je zbytečné a domnívám se, že z tohoto ustanovení by měl být vypuštěn termín při slavnostních příležitostech. Občané mohou užívat státního znaku i zcela běžně ve všední den. Nevím také, proč § 3, odstavec 5 - bylo řečeno, že občané mohou užívat jen malého státního znaku. Já se domnívám, že zejména moravští občané a i další budou užívat při stejných příležitostech znaku velkého a nevidím důvod, proč by občané byli omezováni jen ustanovením, že mohou užívat malého znaku. Upozorňuji v souvislosti s § 1, že pokud jde o užívání státní vlajky, tak tam ten termín při slavnostních příležitostech chybí a je řečeno, že státní vlajku mohou užívat též jednotliví občané, aniž by byli omezováni tou slavnostní příležitostí. Možná, že to je detail, ale zákony a zejména ústavní, by měly být přesné.

Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci dr. Křečkovi, hlásí se ještě někdo z poslanců do rozpravy? Prosím pane poslanče.

Poslanec Karel Kříž: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já bych chtěl velice důrazně podpořit stanovisko kolegy Křečka, protože si vzpomínám už od dob studentských, kdy jsem jezdíval občas po světě a viděl jsme vlát švýcarské vlajky a americké vlajky, anglické vlajky, jak jsem litoval, že v naší zemi je takový bych řekl ne dost vyvinutý smysl pro naši symboliku. Myslím, že by skutečně mělo být necháno na našich občanech, zdali budou cítit potřebu si vyvěsit naši státní vlajku.

Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Křížovi. Hlásí se poslanec Sapák.

Poslanec Jan Sapák: Pane předsedo, dámy a pánové, taktéž chci výrazně podpořit vystoupení pana poslance Křečka s připomínkou ještě na jednu věc. Častokrát bylo zneužíváno státní bezpečností a jinými bezpečnostními sbory používání trikolory v době ještě před 17. listopadem, přestože trikolóra není státním znakem, tak lidé, kteří byli označeni trikolórou, např. na demonstraci 21. srpna minulého roku, byli zatýkáni a zadržováni s poukazem, že jde o neoprávněné použití státního znaku.

Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Sapákovi.

Vážené poslankyně a poslanci, protože zde už máme tři návrhy na změnu ústavního zákona a zde je obecný souhlas - jsem povinen přerušit jednání a požádat předsedy výborů a společné zpravodaje, zároveň vedoucího legislativního odboru, aby se sešli v místnosti státních aktů a projednali znova společnou zprávu výborů. Souhlasíte s tím paní poslankyně a páni poslanci?

Kdo souhlasí s tímto? (Hlasuje se.) To je obecná většina. Přerušuji schůzi, sejdeme se v 11.15 hodin, předsedy výborů a zpravodaje výborů prosím, aby se sešli v místnosti státních aktů.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Zahajuji přerušené jednání. Předpokládám, že skupina poslanců složená z předsedů a zpravodajů se dohodla a prosil bych tedy společného zpravodaje, aby informoval Českou národní radu o doplňku, případně o znění společné zprávy. Prosím, pane poslanče.

Poslanec Walter Herrgesell: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a vážení poslanci, o přestávce došlo k jednání mezi předsedy a zpravodaji jednotlivých výborů se společným zpravodajem, samozřejmě také při zastoupení legislativy a dovolte mi, abych vás požádal, abyste si vzali k ruce sněmovní tisk č. 191, společnou zprávu výborů ČNR k návrhu poslanců ČNR na vydání zákona České národní rady o používání státního znaku a státní vlajky České republiky.

K jednotlivým připomínkám, které vyplynuly z rozpravy, navrhujeme přijmout následující úpravy. Dovolte také přednést jedno vysvětlení. Předpokládáme, vážené poslankyně, vážení poslanci, že bychom po této úpravě, budete-li s ní souhlasit, mohli potom uvedený návrh předložit k hlasování.

Nejprve na 1. straně k § 1, je to třetí odstavec zdola. Text zněl: "Ustanovení § 1 se doplňuje třetím odstavcem tohoto znění: Státního znaku mohou při slavnostních příležitostech užívat jednotliví občané a občanská sdružení".

Navrhujeme tento nový text: "Státního znaku mohou vhodným a důstojným způsobem užívat jednotliví občané a občanská sdružení". Tedy že by se vypustilo "při slavnostních příležitostech", ale na druhé straně, když hovoříme o české státnosti, o posílení české státnosti, o úctě a hrdosti ke státním symbolům, navrhujeme doplnění slov "vhodným a důstojným způsobem". To by byla jedna navržená úprava.

Strana 2, k § 3, odst. 5, je to opět třetí odstavec zdola: Dosavadní znění v návrhu je: "Ustanovení se doplňuje tímto novým odstavcem:

Občané a občanská sdružení uvedení v § 1, odst. 3 užívají malého státního znaku".

Doporučujeme tento odstavec 5 zcela vypustit. Tedy v souladu s předcházející úpravou je dovoleno nošení státního znaku a nebylo by to dále nějakým způsobem upřesňováno nebo ovlivňováno. Tedy mohou "důstojným a vhodným způsobem" a neurčovalo by se, který státní znak. To je druhý návrh.

A ke třetí připomínce ke státní vlajce jsme toho názoru, abychom citaci ponechali tak, jak je ve společné zprávě uvedena a dovolte mi provést příslušné vysvětlení.

Na druhé straně dole, předposlední odstavec, k § 4 se hovoří: "Ustanovení se doplňuje novým odstavcem 2 tohoto znění: Státní vlajky mohou užívat též jednotliví občané a občanská sdružení". To znamená, tady se neomezuje, neupřesňuje používání státní vlajky, zatímco na straně 3 nahoře, v § 4, odstavce 1, 2 a 3 v textu, kde se praví: "Ustanovení odst. 1, 2 a 3 zní: Státní vlajka České republiky se užívá při příležitostech státních svátků a při jiných slavnostních příležitostech na budovách, v nichž mají sídlo organizace a organizace uvedené v § 1, odst. 1".

Domníváme se, že tato citace je dostatečná a že vyjadřuje zároveň jak zájmy a potřeby občanů, ale zároveň orgánů státní moci nebo správy a dalších státních organizací, určuje tedy státní svátky a slavnostní příležitosti, které uznají za vhodné.

Potud návrh závěrečného znění, a pokud, vážené poslankyně a vážení poslanci, budete v souladu s rozpravou s těmito úpravami a s tímto vysvětlením souhlasit, pak bychom mohli takto upravenou společnou zprávu předložit k dalšímu projednávání.

Děkuji, pane předsedo.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji pane poslanče za doplnění zpravodajské zprávy.

Poslankyně a poslanci, hlásí se ještě někdo do rozpravy k tomuto zákonu? Paní poslankyně Marvanová.

Poslankyně Hana Marvanová: Mám jenom jednu drobnou připomínku k přednesenému. Domnívám se, že doplněná slova "státního znaku mohou užívat vhodným a důstojným způsobem jednotliví občané a občanská sdružení", že výrazy "vhodným a důstojným způsobem" jsou příliš vágní a v tomto zákoně by mohly být vykládány různým způsobem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP