Úterý 6. března 1990

Paní ministryně Dagmar Burešová: Vážené předsednictvo, vážené dámy a pánové, včera několikrát zazněl dotaz na rehabilitační zákon. Také při minulé schůzi pan poslanec Kasal vznesl tento dotaz a v krásné a plamenné řeči pana poslance Lesáka odezněla tato otázka a včera se připojil k dotazu ještě pan poslanec Hubálek.

Chtěla bych vás informovat, že krátce po svém nástupu na ministerstvo spravedlnosti vznikla legislativní komise, která se iniciativně ujala zpracování rehabilitačního zákona. Rehabilitační zákon byl již zpracován jako předloha, jako návrh zákona a byl projednán v české vládě 26. února, ve slovenské vládě 28. února a bude předložen federální vládě 8. března.

Předkládaná osnova zahrnuje období nezákonností za celou dobu, počínaje 25. únorem 1948 do konce roku 1989. Pro trestné činy proti republice byli tehdy postaveni před soud pro své politické přesvědčení lidé, kteří byli zcela nevinní, v mnohých případech, kteří se žádné trestné činnosti nedopustili a byli odsuzováni k těžkým trestům, někdy dokonce k trestu smrti - 198 těchto rozsudků bylo vykonáno. Došlo k celé řadě odsuzujících rozsudků dlouhodobých, takže řada postižených byla ve výkonu trestu desetiletí i déle.

Rehabilitace v roce 1968, byť i byla provedena nedůsledně a z jiných postojů, nám přesto ukázala, že je dnes možné některé skutkové podstaty, mající výrazně politický charakter, rehabilitovat přímo zákonem. To znamená, že soudy budou jenom deklarovat, že ten který odsouzený - rehabilitovaný je účasten rehabilitace. Oddíl 2 § 2 zákona o rehabilitacích vypočítává taxativně tyto skutkové podstaty. Zde bych chtěla sdělit konkrétně panu poslanci Lesákoví, že dokonce i rozsudky za trestný čin špionáže, o které včera mluvil, za dobu od roku 1948 do roku 1961 budou zrušeny přímo ze zákona. (Potlesk.) A to k datu, kdy bylo soudní rozhodnutí vydáno. Současně se ruší i veškeré výroky, které navazují na výrok o vině a trestu, tedy i peněžitý trest a výrok o propadnutí majetku a další vedlejší tresty.

Pokud jde o ostatní soudní rozhodnutí, která se týkají trestných činů, které již nemají vyhraněně politický charakter, např. obsahují v sobě prvek násilí, popřípadě měly za následek smrt nebo těžkou újmu na zdraví, vyhrazuje je osnova individuálnímu projednání.

V obou okruzích případů rehabilitace bude znamenat zrušení rozsudku ex tunc, to znamená s účinností ode dne, kdy bylo nezákonné rozhodnutí vydáno, a to jak pokud jde o výrok o víně a trestu, tak i pokud jde o ostatní výroky, zejména pokud jde o výrok o propadnutí majetku. Rehabilitovanému občanu tedy vznikne právo na vrácení věci, případně není-li vrácení věci dobře možné, na náhradu v penězích. 40 let je dlouhá doba. Věc v právním smyslu - už např. vůbec neexistuje. Mohlo dojít ke změně její podstaty, věc změnila několikrát držitele, který může být dnes už dobré víry a je chráněn občanským zákoníkem prostě je to otázka velice komplikovaná.

Vedle oživlého vlastnického práva ke koní kovaným věcem rehabilitovaným však svědčí i další nároky - nárok na ztrátu na výdělku po dobu výkonu trestu případně vazby, nárok na škodu na zdraví, nárok na zaplacení peněžitého trestu, nákladů trestního řízení, obhajoby atd. Tady lze rehabilitované odškodnit rychle a pro rychlé odškodnění mluví všechny důvody, zejména to, že jde mnohdy o osoby již značně staré. Proto jsme se nakonec dohodli, že složitou otázku náhrady propadlého majetku vyhradíme zvláštnímu zákonu, který dnešní zákon o soudní rehabilitaci již předvídá. Tento nový zákon upraví způsob uplatnění nároku vyplývajícího z neplatného propadnutí majetku nebo věci či zabrání věci. Ostatně zákon o soudní rehabilitaci neupravuje rehabilitaci celou, pouze ten nejdůležitější základ tam, kde byli postiženi lidé nejkrutěji, rehabilitaci v trestním právu.

Zůstává ovšem otevřená a připravená k budoucí zákonné úpravě celá oblast rehabilitace správní, občansko-právní, oblast sociálního zabezpečení, případně jsme uvažovali o rehabilitaci pracovně-právní. I tyto oblasti bude třeba řešit. Zákon o soudní rehabilitaci je teprve první krok.

Včera vznesl poslanec Laštůvka dotaz ohledně odpovědnosti soudců. Předně bych vás chtěla ujistit, že soudci, kteří soudili procesy padesátých let a kteří - jak víme ze spisů - byli pouze administrativními vykonavateli totalitní moci a příkazů z centra - ve spisech se nacházely lístky, kde bylo výslovně uvedeno: v tomto procesu musí padnout pět rozsudků smrti, tři dostanou milost. Milost ale nikdy udělena nebyla - tito soudci, kteří se skutečně provinili proti své soudcovské cti, už nesoudí. Ti by nepochybně museli být ze svých funkcí odvoláni podle § 51 zákona o volbách soudců a organizaci soudů. Ti už v našich řadách nejsou.

Druhá etapa byla léta sedmdesátá. Tady je otázka složitější. Tady je intervence daleko těžší prokazovat. Možná, že jste sami četli interview s jednou soudkyní, která výslovně uváděla, že soudila podle toho, jak to pokládala za správné. Platily zákony třídně motivované, zákony tvrdé, které mnohdy byly v rozporu s mezinárodními pakty. Ale pokud bude soudce tvrdit, že podle tohoto zákona rozhodoval, je velmi problematické jej individuálně z jeho funkce odvolat.

65 soudců jsem odvolala ze správních funkcí a to všechny předsedy krajských soudů s jedinou výjimkou a správou soudů byli pověření soudci s morálním kreditem a odbornou způsobilostí, ovšem soudci, kteří už před tím byli zvoleni. Jde o řešení prozatímní, neboť bude třeba soudcovské řady doplnit a soudce dovolit. Některé osobností, se kterými počítáme do budoucna, by právě měli zastávat vysoké soudcovské funkce v soudní správě. Ve spolupráci s nimi bude pak třeba uvažovat o rekonstrukci soudního sboru. Bude zřejmě nutno skončit k určitému datu volební období všech soudců a pro budoucnost zvolit jako soudce jen ty občany, kteří svými morálními postoji, postojem k věcem veřejným a i vysokou odborností, schopností samostatně se rozhodovat, zaručují výkon skutečné nezávislosti rozhodování.

Jen nezávislé soudy, soudci, kteří budou rozhodovat podle zákona a svého svědomí, jsou zárukou dodržování občanských práv a povinností a právních jistot každého z nás. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji ministryni spravedlností paní Burešové za její vystoupení.

O slovo se přihlásil ministr stavebnictví pan Motyčka.

Pan ministr Ludvík Motyčka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chci reagovat na vystoupení poslance pana Bedřicha k problematice Českého Krumlova.

Byla kritizována zanedbanost stavebního fondu tohoto města. Byla kritizována více než oprávněně. Stav památkové rezervace Český Krumlov dává typický obraz, jak jsme žili na úkor budoucích generací. Zchátrání veřejných budov, zámku a historických obytných budov v poválečných letech se začalo odstraňovat značně pozdě. Pan poslanec Bedřich správně uvedl řadu usnesení vlády, která měla řešit obnovu města. Skutečnost je taková, že rekonstrukce postupuje pomalu.

Koncem sedmdesátých let byl odhadnut celkový náklad na rekonstrukci ve výši 1,2 miliardy Kčs. dnes to bude dvakrát tolik. Za posledních deset let se provedlo prací za 200 mil. Kčs, což ukazuje pomalost postupu.

Jihočeský KNV předložil koncem minulého roku vládě návrh dalšího postupu na patnáctileté období do roku 2005. Tento návrh měl být projednán ve schůzi vlády 28. 11. 1989. Ze známých důvodů projednán nebyl. Třeba říci, že nemůže být v podmínkách přechodu k tržnímu mechanismu považován za reálné východisko, protože je založen na direktivním systému ukládání úkolů. Nezbývá než k řešení této otázky se komplexně vrátit s novými pohledy.

Nechci se teď zabývat finančním mechanismem, protože systém budoucího hospodaření měst a obcí není ještě uzavřen. Jsem toho názoru, že bude nutná finanční účast státu. Avšak národní výbor bude muset hledat podle zvolené koncepce pro každý objekt odpovídajícího investora. Sám se bude muset postarat o technickou infrastrukturu, ale pozemní objekty by měly být předány případně prodány jednotlivým firmám i podnikatelům, kteří budou schopni podle zadané koncepce objekty rekonstruovat a oživit.

Z dosavadního jednání mezi národními výbory a stavebními podniky v minulém roce vyplynulo, že o práce v Českém Krumlově je zájem.

V novém tržním mechanismu nemůžeme už organizovat násilné přesuny stavebních kapacit a od jmenovitých úkolů budeme postupně odcházet. Je, zřejmé, že rozsah výstavby nemůže zajistit a stačit provést závod č. 3 Pozemních staveb České Budějovice a ani ne Okresní stavební podnik v Českém Krumlově. Východiskem musí být dosažení vyrovnání poptávky a nabídky po stavebních kapacitách a použití dalších ekonomických nástrojů, které ovlivní dodavatelské firmy natolik, aby za prací do Českého Krumlova přišli i odjinud. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji panu ministru výstavby a stavebnictví za jeho vystoupení. O slovo se hlásí paní ministryně Zetková.

Ministryně, předsedkyně VLK Jitka Zetková: Vážené předsednictvo, vážené dámy, vážení pánové poslanci, dovolte, abych vás informovalo tom, že jsme po předchozím jednání s paní místopředsedkyní ČNR dr. Moserovou, a zejména s ohledem na vaše včerejší připomínky, provedli ve spolupráci se Studentskou právní poradnou vyhodnocení současného stavu právní úpravy, dotýkající se zdanění a omezení příjmů důchodců.

Domníváme se, že pro první fázi je nutné, a v tomto smyslu jsme připravili i iniciativní návrh, řešit právní úpravu tak, aby dovolte mi v uvozovkách, do seznamu zohledněných profesi byla zahrnuta i ta zaměstnání, která tady včera odezněla ve vašich připomínkách.

Kromě toho se domníváme, že je nezbytné, aby se omezení nevztahovalo ani na ty příjemce příjmů, kteří platí daň z příjmů z literární a umělecké činnosti, protože se domníváme, že zejména na těchto místech, v těchto případech, může jít o autory děl, kteří byli v minulých letech dost výrazně diskriminováni a nebyla jim umožněna tato činnost.

Iniciativní návrh po projednání v české vládě předložíme federálnímu ministerstvu práce a sociálních věcí do konce tohoto týdne.

Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji ministryni paní Zetkové, předsedkyni Výboru lidové kontroly.

Přeje si promluvit ještě někdo z členů vlády? Není tomu tak. Vážené dámy a pánové, jsem si vědom toho, že na mnohé otázky, i když rámcově, zaujal stanovisko pan předseda vlády, ale na některé konkrétní otázky nebyla dána odpověď, protože příslušní resortní ministři zde nejsou přítomni.

Na příští jednání České národní rady, tak jak to umožňuje zákon o Jednacím řádu České národní rady, bude zařazen bod Odpovědi členů vlády na otázky a podněty poslanců z minulých schůzí.

Předpokládám, že tito členové vlády tedy na příští schůzi vystoupí.

Přeje si tu ještě někdo vystoupit jako reagence na vystoupení členů vlády?

Písemně jsem dostal přihlášku pana poslance Juráska. Uděluji mu slovo.

Pan poslanec Vítězslav Jurásek: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, postrádal jsem odpověď nebo reakci na dvakrát přednesenou žádost Karlových Varů o přiznání statutu lázeňského města. Proč vás tím zatěžuji?

Stejně jako v jiných úsecích a v jiných oblastech naší republiky i na Karlovarsku probíhá v současné době střetávání různých, často protichůdných zájmů institucí, iniciativ a vrstev obyvatelstva.

V červenci se má uskutečnit další ročník mezinárodního festivalu Karlovy Vary 1990. Lze naprosto zcela logicky očekávat zvýšený zájem o tento ročník tohoto festivalu. Proč? Protože bude prakticky prvním ročníkem, který proběhne od doby listopadové revoluce. Bude očekáván a bude o něj velký, nesmírný zájem. Je to jedna z věcí, které by Československu mohly pomoci v jeho propagaci.

Do začátku tohoto festivalu zbývá ještě sice krátká, ale přesto dosti dlouhá doba na to, aby se mohlo udělat ještě mnoho dobrého, potřebného a účelného pro zdar této akce. Toho ale lze dosáhnout pouze cílevědomým spojením všech sil. Nelze ale očekávat, že tento úkol zvládnou nyní rekonstruované orgány, MěNV, ONV, bez pomoci vlády, proto znovu nastoluji otázku Karlových Varů a potřetí žádám vládu o jmenování této vládní komise.

Jsem přesvědčen, že tato komise se stane tím potřebným sjednocujícím činitelem všech občanských iniciativ, hnutí i skupinových zájmů. Jsem přesvědčen, že již pouhé zahájení činnosti této komise přinese tolik potřebné uklidnění a zamezí dalšímu tříštění sil a plýtvání energií.

Na vás, paní poslankyně a pánové poslanci, se obracím s prosbou, abyste svým hlasováním přijali tento můj návrh. Navrhuji přijmout toto usnesení:

Česká národní rada ukládá vládě České republiky jmenovat vládní komisi pro posouzení žádosti Karlových Varů o přiznání statutu lázeňského města, řízeného vládou a pro vypracování návrhu komplexního řešení problematiky města s tím, že tato komise zahájí svoji činnost nejpozději do konce měsíce března.

Nyní mi ale dovolte, abych se veřejně omluvil panu ministru zdravotnictví a sociálních věcí, panu Pavlu Klenerovi za mé vystoupení na našem minulém setkání - na zasedání, kdy jsem pana ministra kritizoval za jeho rozhodnutí z 5. února ve věci ustavení státního podniku Bristol z bývalých Sanopzů.

Omluvou mi může snad být jen má nezkušenost a důvěřivost. Předpokládal jsem, že jsem obdržel všestranné a objektivní informace. To se však nestalo. Nevěděl jsem, že státní podnik

Bristol je řešením pouze přechodným, s cílem zajistit nerušený provoz těchto špičkových zařízení do vyřešení komplexních otázek souvisejících s koncepcí lázeňství.

Je zcela logické, že těchto špičkových zařízení má být využito k získávání tolik potřebných devizových prostředků pro nákup zahraničních přístrojů, pro lepší vybavení našich zdravotnických zařízení. Takto by totiž postupoval každý rozumný hospodář.

Nejdůležitější informace byla zamlčena nejen mně, ale celé karlovarské veřejnosti i veřejnosti dalších měst, kde tato zařízení bývalých Sanopzů jsou. Tzn., že při ustavení státního podniku Bristol rozhodl pan ministr, že zisk, včetně valut, bude rozdělovat tak, že jedné třetiny bude využito pro potřeby Okresních ústavů národního zdraví těchto míst, kde tato zařízení jsou a zbytek, prostřednictvím ministerstva, na nákup potřebných zařízení do ostatních zařízení našeho zdravotnictví.

Pan ministr také rozhodl, že umístění Bristolu v Praze, není podmínkou. Předpokládá se, že bude v Karlových Varech, ale až po té, kdy dojde k vyjasnění a kdy přestanou pranice mezi jednotlivými skupinami, až se vyřeší celá otázka lázeňství.

Ještě jednou bych se chtěl panu ministru omluvit, přesto, že netrval na veřejné omluvě, považují to za správné, protože zde, z tohoto místa, jsem jej kritizoval a měl bych se tudíž z tohoto místa před veřejností omluvit. Pro svoji další práci poslance je tato zkušenost poučením. Musím si vždy všechny informace řádně ověřit a snažit se získat ucelený přehled o té dané problematice. Vás prosím, abyste si pro vlastní práci poslance vzali z mé chyby poučení.

Ještě jednou vás prosím o podporu mého původního návrhu, který bych zopakoval. Navrhuji přijmout toto usnesení:

Česká národní rada ukládá vládě České republiky jmenovat vládní komisi pro posouzení žádosti Karlových Varů o přiznání statutu lázeňského města, řízeného vládou a pro vypracování návrhu komplexního řešení problematiky města s tím, že tato komise zahájí svoji činnost nejpozději do konce měsíce března.

Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji za vystoupení panu poslanci Juráskovi. Hlásí se ještě celá řada poslanců - do rozpravy. Jde o faktickou připomínku? Prosím.

Pan poslanec Vladimír Mikan: Mám poznámku k vystoupení paní ministryně Zetkové. Včera jsem požadoval na panu ministrovi zdravotnictví, aby se zabýval otázkou důchodců - pracujících důchodců. Pan ministr mi sdělil, že připravuje návrh pro vládu, kde se jedná o nařízení vlády Československé republiky 142/83 o poskytování důchodu některým pracujícím důchodcům a navrhuje poskytovat důchody do 31. 12. 1995 v nezměněné výši vedle výdělku v zaměstnání sjednaném na dobu určitou - lékařům, farmaceutům, poživatelům starobního a vdovského důchodu atd.

Požadoval bych, aby do těchto kategorií byli zahrnutí ještě další vysokoškoláci pracující ve zdravotnictví, další pracovníci ve zdravotnictví, včetně zdravotních sester.

Děkuji za pozornost.

Pan místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji poslanci Mikanovi za faktickou připomínku. Vystoupí poslanec Lesák.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP