Předseda České národní rady
Jaroslav Šafařík, místopředsedové
České národní rady Miroslav Šlouf,
Josef Kaňa, Jaroslava Moserová a Michal Kraus a
dalších 180 poslanců.
Členové vlády České socialistické
republiky, předseda vlády Petr Pithart, I. místopředsedové
vlády František Vlasák a Antonín Hrazdíra,
místopředseda vlády Antonín Baudyš,
ministr financí, cen a mezd Jiří Nikodým,
ministr výstavby a stavebnictví Ludvík Motyčka,
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Milan Adam, ministr zdravotnictví a sociálních
věcí Pavel Klener, ministryně spravedlnosti
Dagmar Burešová, ministr průmyslu Petr Hojer,
ministr zemědělství a výživy
Jan Vodehnal, ministr lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu Jaroslav
Boček a ministryně - předsedkyně Výboru
lidové kontroly Jitka Zetková.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Vážené paní poslankyně, páni
poslanci, přeji vám dobré ráno a dobrý
den. Včera jsme přerušili jednání
tím, že jsme skončili rozpravu ke zprávě
vlády České republiky, přednesenou
předsedou vlády panem dr. Pithartem. Dovolte, abych
na našem jednání přivítal vládu
v čele s jejím předsedou. Projednali jsme
také bod otázky poslanců na členy
vlády, tedy bod 3 a zbývá nám tedy
z prvních třech bodů odpovědi členů
vlády na otázky a podněty poslanců,
ale především odpovědi členů
vlády na podněty, vznesené v rozpravě
ke zprávě vlády České republiky.
Prosím předsedu české vlády
pana dr. Pitharta nebo některého z členů
vlády, aby reagoval na včerejší rozpravu.
Podle presenční listiny je v současné
chvíli přítomno 169 poslanců.
Některé odpovědi členů vlády
na otázky a podněty poslanců z minulé
schůze byly předány písemně.
Jsou příslušní poslanci spokojeni s
odpověďmi, které byly dány písemně
nebo si přejí, aby členové vlády
vystoupili k těmto podnětům? (Nikdo se nehlásil).
Není tomu tak.
Prosím, aby se ujal slova pan předseda vlády
dr. Pithart.
Předseda české vlády Petr Pithart:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy, vážení
pánové, v tuto chvíli improvizujeme naše
vystoupení tak, abychom pokryli především
nejzávažnější vaše otázky
a abychom pokryli ty z nich, které jsme sto bez přípravy
odpovědět. Některé jsou složitější.
Odpovím stručně na tři otázky,
přičemž za nejzávažnější
v tuto chvíli pokládám otázku rozpočtu,
svrchovanosti České republiky nad zdroji vytvářenými
na jeho území. Na to pak odpoví především
pan ministr financí.
Včera byla vznesena otázka po mé zprávě,
zda má vláda komplexní představu o
komplexním řešení ekonomické
reformy. Protože tato otázka byla položena po
mé zprávě, soudím, že jsem to
nevysvětlil dost jasně. Vláda neobyčejně
intenzívně na této koncepci pracuje, vytvořila
národohospodářskou radu při vládě
České republiky, která je nejen partnerem
hospodářské rady při federální
vládě, ale navíc disponuje řadou špičkových
expertů. Troufám si říci, že
shromažďujeme nejlepší ekonomické
mozky, jakými v tuto chvíli celá naše
země disponuje. Možná právě proto
se jím jeví otázka postupu reformy složitější
než třeba vládě federální.
Abychom urychlili práce na naší verzi reformy,
kterou se budeme snažit prosadit i na federální
úrovni, posíláme tyto lidi mimo Prahu, aby
velmi intenzívně a bez všech rušivých
momentů mohli pracovat. První materiály již
existují, k některým se zpracovávají
oponentury, snažíme se postupovat maximálně
zodpovědně.
První výsledky budou za čtrnáct dnů,
ale v takové podobě, abych si troufal před
vás vystoupit - nebo to bude místopředseda
vlády Vlasák - bude to nejspíše až
za měsíc. Vláda tedy nemá v tuto chvíli
komplexní představu, ale intenzívně
na ni pracuje a pokládám za velký úspěch
a za výraz důvěry k nám, že opravdu
špičkoví ekonomové všech generací
jsou ochotni pro nás pracovat jako experti.
Několikrát zde zazněla otázka, co
vláda udělá ve věci vrácení
majetku KSČ. Jsem právník a přesně
nevím o co jde - vím o majetcích, které
byly získány různými způsoby.
V tomto případě nejsou jiné cesty,
než cesty právní. Pokud bude právní
cesta nastoupena, vláda samozřejmě nebude
bránit, aby byly tyto otázky vyřešeny.
Ale klást na nás politický úkol -
proveďte to - znárodněte je - myslím,
že to nepřipadá v úvahu. Existuje ale
celá řada jednotlivých kaus, které
by měly být právně uchopeny a příslušným
způsobem podány a potom neexistují žádné
zábrany, aby byly v souladu se zákonem řešeny.
Žádná globální cesta, jak tuto
otázku řešit, není. To bychom si počínali
stejně jako oni.
Na minulé schůzi ČNR mně byla adresována
otázka, zda vláda České republiky
počítá s vytvořením instituce
České televize, Českého rozhlasu,
ČTK atd. Jak se často stává dostáváme
se do vleku našich kolegů ze Slovenska, kteří
jsou vždycky v těchto prestižních věcech
dál než my. Ostatně asimetrie tu existovala
pokud jde o řízení těchto institucí
již dříve a oni navíc nyní učinili
ráznější, byť stále ještě
jen příkladné kroky k osamostatnění
těchto institucí, proto ještě předtím,
než tato otázka byla vznesena, nechal jsem vypracovat
studii o stávajícím stavu, která popisuje
tuto asimetrii, v čem spočívala a která
připravuje určité návrhy. Čili
my ať chceme nebo nechceme, my bychom asi i chtěli,
ale i kdybychom nechtěli, byli bychom nuceni tuto otázku
řešit. Udělají-li to Slováci,
uděláme to i my. Dávám skutečně
v úvahu, zda-li musíme být vždycky v
podobných otázkách v defenzívě.
Na jedné stráně bych nechtěl, abychom
to byli my, kteří budeme otevírat kontraverzní
otázky předčasně, zbytečně
nebo nešťastným způsobem - a v tomto smyslu
spoléhám na vaši soudnost - na druhé
straně ale není opravdu výhodné, když
my až reagujeme. Bylo by třeba se rozmyslet v kterých
otázkách by bylo třeba nečekat a kdy
bychom mohli přijít s iniciativou sami.
K otázce, o které je řeč, je tempo
našich úvah skutečně dáno tempem
osamostatňování těchto institucí
na Slovensku, ale ujišťuji vás, že od samého
počátku tyto věci sledujeme a existují
již studie s určitými návrhy jak tuto
otázku řešit.
Tolik chtěl jsem říci já a o další
otázky se podělím s ostatními členy
vlády. (Potlesk.) Místopředseda ČNR
Josef Kaňa: Děkuji předsedovi české
vlády panu dr. Pithartovi za reagenci na včerejší
rozpravu.
Dále si přeje promluvit pan ministr Nikodým.
Ministr financí, cen a mezd Jiří Nikodým:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, na všech posledních zasedáních
České národní rady se hovoří
o rozpočtu a podmínkách, které budou
stanoveny pro letošní rok. Pan poslanec Hrabaň
na všech posledních schůzích vystoupil
s dotazem, jaká je současná situace. Ubezpečuji
v souladu i s naší českou vládou, že
při všech jednáních, které jsme
měli s federálním ministerstvem financí,
na Finanční radě atd., bylo dohodnuto, že
letošní rok budeme považovat za přechodný
a budeme vycházet ze stávajících rozpočtových
pravidel, a to především z těch důvodů,
že dochází k výrazným změnám
v československé ekonomice i v pojetí státního
rozpočtu. Je třeba, aby záměry rozpočtové
politiky, její protiinflační opatření,
byly uplatněny jednotně v celém Československu.
Státní rozpočet důsledně prosazuje
zejména finanční soběstačnost
podniků, odbourávání redistribucí,
finančních zdrojů a dotací ze státního
rozpočtu.
V tomto roce by se důraz na finanční soběstačnost
měl projevit rovněž na Slovensku, kde předchozí
dotování podniků ze státního
rozpočtu udržovalo nízkou efektivnost hospodaření.
Tlak na podniky musí vytvořit podmínky k
vytváření jednotného trhu a působit
k odstraňování rozporů, vznikajících
z dosavadního pojetí hospodářské
federace.
Rozhodli jsme, v souladu se zásadami České
národní rady, prosazovat u federálního
ministerstva financí to, že ve federálním
rozpočtu budou přerozdělovací procesy
zprůhledněny a rozebrány s cílem snížení
dotací i v letošním roce. Podíl dotací,
poskytovaných federálním státním
rozpočtem do státního rozpočtu Slovenska,
by se měl snížit o 1,1 bodu, což představuje
relativní snížení asi o 1,5 mld. Kčs.
Podrobnější zdůvodnění
uvažujeme provést s federálním ministerstvem
financí na společném zasedání
výboru pro plán a rozpočet, ústavně
právního, za účasti zpravodajů
i z ostatních výborů České
národní rady příští úterý
13. 3. 1990.
Dále jsme se dohodli, že při projednávání
všech jednotlivých kapitol, které budou následovat
od 15. března, budou účastni zástupci
federálního ministerstva financí, nejméně
na úrovni ředitelů jednotlivých odborů.
Do konce dubna tohoto roku předložíme jak naší
vládě, tak i České národní
radě, zásady nových rozpočtových
pravidel. My už tyto záměry, jak jsem naznačoval,
máme připraveny. Budeme je i s vámi konzultovat
už při projednávání rozpočtu.
Tato nová rozpočtová pravidla plně
respektují svrchovanost nad zdroji, vytvořenými
na území České republiky. O všech
ostatních podrobnostech se budeme radit počínaje
úterkem a dalšími dny až do vyvrcholení
projednávání rozpočtu v závěru
měsíce března. Dále bych se chtěl
zmínit k připomínce zdaňování
soukromých zemědělců, jak zde padla
tato otázka, na základě zákona 172/88
Sb. o zemědělské dani. Jsme si vědomi
toho, že za současných nových podmínek
má řadu úskalí. Ono také na
naše ministerstvo, ale i na federální ministerstvo
financí dochází mnoho různých
podnětů a návrhů na úpravu.
Pro vaši informaci: 14. 2. 1990 jsme poslali všem KNV
a NVP na finanční odbory sdělení o
možnosti provádění úlev až
u jednotlivých případů - do výše
20 000. Pokud by částka přesahovala 20 000,
posílala by se k rozhodnutí nám. Je to jenom
přechodné řešení. Spolu s federálním
ministerstvem financí uvažujeme o tom, že účinnost
nové právní normy by byla k 1. 7. 1990. Zohlednila
by všechny ty kritizované případy, které
směrovaly spíše k tvrdosti než k zachování
stavu nebo rozšíření stavu, který
v zemědělském hospodaření byl.
Dále se ještě vyjádřím
ke dvěma podnětům, které byly vzneseny
22. února. Jeden se týkal Československého
svazu tělesné výchovy. Pan poslanec Krumer
k tomu dostal ode mne písemnou odpověď. Problematika
se bude projednávat v rámci kapitol a také
na základě rozhodnutí Národní
fronty o přidělení finančních
prostředků - v jaké části a
v jakých objemech.
Zvláště bych se chtěl ještě
zastavit u podnětu paní místopředsedkyně
Moserové, který se týkal ochrany zájmů
invalidů na finančním úseku.
Od roku 1990 jsou zavedeny slevy jak na dani (odvodu) z objemu
mezd u všech organizací, které zaměstnávají
tyto občany, a to o částku 12 000,- za každého
pracovníka se změněnou pracovní schopností
s těžším zdravotním postižením
a o částku 3000,- za pracovníka se změněnou
pracovní schopností do 3,5 procentního podílu
pracovníků se změněnou pracovní
schopností a v částce 8000 za každého
takového pracovníka nad tento počet. Jedná
se tedy o významné opatření, které
se vztahuje na všechny organizace, které podléhají
dani (odvodu) z mezd podle zákonů o důchodové
dani, zemědělské dani a zákona o odvodech
do státního rozpočtu.
Zvláštním výnosem ministerstev financí
z 29. 12. minulého roku byly tyto slevy poskytnuty jíž
se zdaněním za rok 1989. Čili, i když
platí od roku 1990, použila se tato změkčená
pravidla pro rok 1989. Do zákona o důchodové
dani, jehož účinnost je od 1. 1. 1990, bylo
dále zapracováno zvýhodnění,
týkající se výrobních - družstev
invalidů a hospodářských zařízení
Svazu invalidů.
U výrobních družstev Svazu invalidů
byly zavedeny slevy na důchodové dani ze zisku,
a to 4000 Kčs ročně za každého
zaměstnaného občana se změněnou
pracovní schopností a ve výši 8000 Kčs
za každého zaměstnaného občana
s těžším zdravotním postižením.
Tento způsob umožňuje objektivizovat slevy
nezávisle na docilování hospodářských
výsledků, ale na počtu zaměstnávaných
invalidních osob. Hospodářská zařízení
Svazu invalidů (META) jsou od placení důchodové
daně ze zisku osvobozena zcela. U výrobních
družstev invalidů a hospodářských
zařízení Svazu invalidů je uplatňována
snížená sazba daně z objemu mezd ve
výši deseti procent, zatímco, jak víte,
obecná sazba činí 50 %.
V zájmu uspokojení co největšího
počtu uživatelů sluchadel a invalidních
vozíků, a to jak tuzemské výroby,
tak i z dovozu, a vzhledem k nedostatku investičních
prostředků a limitů, jsme povolili výjimky
pro odvětví zdravotnictví a pro odvětví
sociálního zabezpečení, podle nichž
mohou národní výbory pořizovat sluchadla
a invalidní vozíky z neinvestičních
prostředků.
Rovněž v cenách výrobků určených
pro invalidní osoby je zohledněna společenská
podpora těmto občanům. Maloobchodní
ceny převážné části výrobků,
sloužících invalidním osobám,
jsou dotovány formou záporné daně
z obratu, která činí až 100 % obchodní
ceny. Jde například o výrobky ortopedické,
protetické, výrobky oční optiky a
ochranné pomůcky, pro něž je stanovena
záporná daň z obratu - 21 % a u ortopedické
obuvi dokonce 100 %.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji ministru financí, cen a mezd panu Nikodýmovi.
Přeje si promluvit pan ministr Hojer.
Pan ministr průmyslu Petr Hojer: Vážený
pane předsedo, vážení poslanci, včera
byl vznesen podnět poslance pana Jiřího Karase,
týkající se ukládání
odpadů ze Spolany.
Chci vás informovat, že dnes vyjedou do Hájku
dva pracovníci Spolany, kteří ověří
způsob legálního uložení těchto
odpadů z roku 1967, odeberou vzorky a do 14 dnů
já pak podám informaci panu poslanci Karasovi o
výsledku tohoto zjištění. A bude-li
o to zájem, i celému plénu České
národní rady.
Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji ministru průmyslu panu Hojerovi. O slovo
se přihlásil první místopředseda
vlády pan Vlasák.
1. místopředseda vlády František
Vlasák: Pane předsedo, dámy a pánové,
pan poslanec Hrabaň kritizoval již na minulé
schůzi České národní rady úpravu
turistického kursu čsl. koruny vůči
měnám nesocialistických zemí, což
vede k neúměrnému zvýhodnění
rakouských turistů při návštěvě
naší republiky.
Výhodnost nákupu některých druhů
zboží pro návštěvníky z
Rakouska je při nynější úpravě
kursů až neuvěřitelná. Např.
vepřové maso u nás nakoupí rakouský
turista za desetinu ceny v Rakousku, šunku za pětinu
ceny, máslo méně jak za desetinu, rovněž
tak pivo apod.
Nelze se tedy divit, že podle zprávy ministryně
obchodu si rakouští občané objednávají
u nás už telefonicky služby veřejného
stravování, i pro vícečlenné
skupiny, zajištění svatebních hostin
a jiných shromáždění. Po zhodnocení
této situace federální vláda schválila
minulý týden opatření zakazující
vývoz všech potravin a nedostatkových výrobků
a zvýšila také některé celní
tarify na další výrobky. Připravuje
se též v nejkratší době zavedení
zvláštních talonů na nákup benzínu.
Tato administrativní opatření sice mohou
poněkud zmírnit ten nežádoucí
stav, avšak podle našeho názoru, neřeší
ten základní problém, který je - úprava
kursu naší koruny. Podle našeho názoru
otázky kursu bude nutné znovu a velmi citlivě
posoudit. Nechceme zrušit bezvízový styk a
uchylovat se jenom k administrativním opatřením.
Chceme přece být dobrými hostiteli! Ovšem
za podmínek, výhodných nejen pro Rakousko,
ale i pro nás.
Dle našeho názoru bude proto nutné upravit
turistický kurs tak, aby lépe odpovídal skutečným
současným cenovým hladinám. I při
této úpravě musíme dbát na
to, aby zahraniční turista byl přece jenom
poněkud zvýhodněn. Jinak by k nám
nejezdil. A my máme zájem na tom, aby se aktivní
cestovní ruch dále rozvíjel. To je ta složitá
problematika, před kterou nyní stojíme.
O kursových otázkách budeme znovu dále
jednat s ministerstvem financí a SBČS, do jejíž
kompetence tato problematika patří. Nejbližší
jednání o těchto otázkách bude
8. 3. 1990.
Jednání budou složitá. Dnes nemůžeme
odhadnout jejich výsledek, ale budeme vás na příští
schůzí informovat, jak tato jednání
dopadla.
Podle posledních informací, které jsem obdržel,
tak celní opatření vstoupila již v platnost.
Talony na nákup benzínu se tisknou a budou uvedeny
do provozu v nejbližší době.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Děkuji prvnímu místopředsedovi vlády
panu Vlasákovi.