Nyní přejdu od úvodu k faktům, aby
bylo zřejmé, proč tento úvod. Myslím
si, že bychom měli jako poslanecký orgán
vytvořit skutečně demokratickou formu, která
bude díky své stranické strukturovatelnosti
schopna ze všech hledisek posoudit projednávané
otázky, a to ve struktuře jednotlivých stranických
pohledů, ale s jediným společným cílem:
Prospět občanům tohoto státu bez zbytečného
jitření sporů.
Přirovnávám toto dění ke sportovnímu
mužstvu. Aby bylo mužstvo skutečně neporazitelné,
musí využívat výrazných individuálních
schopností a rozdílností jednotlivců
ve prospěch celku při vzájemném tolerantním
přístupů k sobě navzájem a
s pomocí jeden druhému. Tato pomoc musí spočívat
ve společném úsilí za skutečně
lepší ekonomické, sociální a
další postavení pracujících.
Kdo jste se věnoval sportu, uznáte, že takové
mužstvo pod dobrým trenérským vedením
- tedy naší vládou a panem prezidentem není
možné porazit. Srovnejte však životní
realitu s právě řečeným a pokuste
si představit vyhlídky, které by nás
čekaly, kdybychom pokračovali v osočování
bez nutné spolupráce.
Tolik k první části mého vystoupení.
V další části bych se chtěl omezit
na úspornější formu.
V oblasti jihu Moravy a dalších částech
- jak tu zaznělo už minule - nepříjemně
pociťujeme počínání turistů
z Rakouska. Občané poukazují na hromadné
vykupování zboží, které zatím
ještě máme na vnitřním trhu.
Jedná se o mléčné výrobky,
jako máslo, uzeniny, maso, drůbež, průmyslové
zboží, zvláště nářadí,
oděvy, pohonné hmoty apod. Okresní noviny
toto charakterizovaly jako "nájezdy vyhladovělých
sousedů".
Ve značné míře se jedná o potraviny
i jiné zboží, které je dotováno
státem a pro naše sousedy se stává,
a to nejen díky této dotaci, ale i díky nedobrému
kursu a poměru příjmů, velmi výhodným
zdrojem nákupů.
Pokud se neprovede urychleně opatření, bude
situace na vnitřním trhu kritická a projeví
se pochopitelně nespokojeností občanů.
Řešit tuto situaci odbouráním státních
dotací a úpravou cen není v dohledné
době reálné pro vazbu na další
oblasti, jako mzdy, sociální dávky a důchody.
Velmi rychle a účinně lze negativním
projevům zamezit především vydáním
celního předpisu, který by výrazně
omezil vývoz určitého zboží co
do jeho množství.
Jsem si vědom, že ani toto opatření
nemůže být konečné. V návaznosti
na ně musí přijít nutně změna
směnného kursu šilinku a koruny. Při
porovnání výdělků v obou zemích
i při srovnání příjmů
na kupní sílu obyvatel a produktivitu práce
se jeví jako reálné měnit šilink
za 1 korunu, čímž by mohlo být dosaženo
oboustranné spokojenosti, ale je to skutečně
jen kompromis. Především by se to projevilo
i v pohonných hmotách.
V této souvislosti prosím o předložení
podmínek a možností, za kterých by bylo
možné a reálné tohoto stavu dosáhnout.
Při takových opatřeních je vyloučena
nutnost dalekosáhlých cenových a sociálních
změn ze strany naší vlády - jedná
se o jednu jedinou změnu, a to o změnu přístupu
k práci.
V návaznosti na předchozí bod se chci zastavit
naopak také u počínání československých
turistů v zahraničí.
Víme, že jisté potíže - a to především
s nenechavostí se projevily i při nákupních
cestách do Maďarska a nyní se tyto negativní
jevy opakují i v Rakousku. Nemnohdy jsou se shovívavou
přihlížející účastí
obsluh v obchodech přehlíženy.
Myslím si, že díky listopadovému demokratizačnímu
procesu stoupla prestiž naší republiky ve světě.
proto bychom si neměli nechat snižovat tuto prestiž
občany, kteří nejsou ochotni přestat
okrádat i za hranicemi státu. Proto si dovoluji
navrhnout k posouzení toto. Vydat příslušný
předpis, který by - po dohodě s našimi
sousedy - umožňoval po přichycení našeho
státního příslušníka při
krádeži nebo úmyslném poškozování
cizího majetku dočasně nebo trvale odejmout
cestovní pas pro poškozování dobrého
jména a zájmů Československa v zahraničí.
V další části bych se chtěl zastavit
u problematiky, která trápí velkou řadu
podniků. Jedná se o spolu související
dvě otázky.
Velmi aktuální je snižování administrativy
a využití uvolněných pracovních
sil v oblasti služeb a ve výrobě. Poslední
radikální akce byla bohužel necitlivá
a neúčinná. Výsledek, který
vidíme kolem sebe, nebyl jen snahou zaměstnat lidi,
ale je též výsledkem složitého
informačního systému, který je nutné
zrekonstruovat a maximálně zefektivnit.
Hlavní tíha v současné době
leží na podnicích, které pod tlakem
občanských fór, odborových organizací
a rad pracovních kolektivů hledají rezervy.
Říkat, že rezervy nejsou, je bláhovost.
Rezervy jsou všude. Bohužel i v ostatních kategoriích
pracovníků, kterých je nepoměrně
víc.
Přesto si myslím, že bychom měli začít
právě s administrativou. Snažení podniků
je však nutno vyjít vstříc s iniciativou.
Je třeba přehodnotit informační systém
od centrálních orgánů směrem
dolů. i v naší poslanecké práci.
pro pochopení si dovolím předložit jeden
velice zjednodušený příklad, abychom
si dobře rozuměli.
Zdaňování mezd probíhá v osmi
stupních. Jen tato činnost zaměstnává
v každém velice podprůměrném
podniku jednu mzdovou účetní, a to nehovořím
o problémech s kontrolou, zařazováním
do stupňů a s následným příp.
škodním řízením při zjišťování
rozdílů. - Vidíte, to je jedna taková
agenda a zaměstnává spoustu lidí.
přitom její sociální prospěšnost
je stejně pochybná, protože mladí lidé,
kteří před uzavřením manželství
potřebují tak říkajíc něco
do začátku, mají bohužel daně
nejvyšší.
Žádoucí sociální diferenciaci
by bylo možno řešit samostatnou sociální
dávkou a v případě potřeby
- tak, jak je to doposud, přídavky na děti
apod. - a vlastní daň ze mzdy by mohla být
odváděna podnikem procentní částkou
z vyplacených mezd a platy pracovníků by
pro zjednodušení měly pochopitelně probíhat
ve formě čisté mzdy. - Tolik mé smělé
doporučení v této oblasti.
Jistě se vám mé vystoupení zdá
zdlouhavé, promiňte mi. Nechci však mít
pocit, že jsem účastníkem vrcholného
jednání a nesnažil jsem se učinit nic
pro to, aby se řešily alespoň některé
problémy existující kolem nás.
Nabyl jsem dojmu, že 24 hodin denně začíná
být málo pro úspěšné zvládnutí
- jak jsme to charakterizovali - ekonomického startu.
Když jsem se dostal do oblasti zákonných ustanovení,
která je třeba pro praxi zjednodušit, aby byly
vytvořeny objektivní předpoklady ke skutečně
podloženému snižování administrativy,
pak se nemohu nezmínit o jejich vazbě na uplatňování
výpočetní techniky. Nechci polemizovat o
úrovni technické ani programové, ale o vytváření
předpokladů k úspěšnému
využití výpočetní techniky.
Základním předpokladem je mít zařízení.
To snad bude v brzké době vyřešeno.
Velkou bolestí jsou však předpisy, a to především
ty, které je nutno prostřednictvím výpočetní
techniky dodržovat. Tyto předpisy se příliš
často a zásadně mění a jejich
algoritmizovatelnost, čili chápejme tento výraz
jako stanovení přesného postupu zpracování
- je velice náročná.
Ve vazbě na to si dovoluji navrhnout, aby byly nově
vydávané předpisy raději méně
právnicky "ohýbatelné", ale za
to snadněji přizpůsobitelné automatizovanému
zpracování, čehož by bylo možné
dosáhnout např. konzultací s příslušnými
odborníky před jejich konečnou úpravou.
Tím jsem naplnil další bod z těch, se
kterými jsem se chtěl s vámi podělit.
Nechci vás zdržovat ani napínat a proto se
jedná již jen o jeden bod, kterým bych chtěl
faktickou část svého vystoupení ukončit.
(Předseda ČNR Šafařík upozorňuje
poslance Otrubu, že překročil stanovenou řečnickou
lhůtu. Po souhlasu poslanců mu byla povolena ještě
minuta k dokončení příspěvku.)
Děkuji vám.
V návaznosti na předložený stav našeho
hospodářství se chci zmínit ještě
o jednom návrhu, který by mohl přispět
k vybudování lepších pozic ekonomiky.
Oč mi jde?
O provádění velmi důsledného
schvalování výroby čehokoli, včetně
obalů, z hlediska uzavřenosti výrobního
procesu, včetně odpadu. Konkrétně
se jedná o to, aby byla povolena výroba jen za předpokladu
praktického zabezpečení tohoto uzavřeného
procesu výroby.
Myslím si, že především sběr
druhotných surovin Pro novou výrobu nebo ekologicky
nezávadný způsob jeho likvidace, pokud jsou
pro opětovnou výrobu nepoužitelné, jsou
nezbytné, rozhodující pro danou etapu. Jen
tak lze snížit ekologicky již tak velice výrazné
zatížení naší čs. krajiny.
Vážený pane předsedo České
národní rady, poslanci a poslankyně!
Chci se ještě jednou omluvit za délku svého
vystoupení, což jsem již udělal.
Závěrem mi dovolte zprostředkovaný
vzkaz z obvodu, který zní asi takto: "Diskuse,
kterou vedete o formě státního znaku, vlajce
a pečeti není v současné době
rozhodující problematikou, rozhodující
je ekonomika daného podniku a státu a z ní
vyplývající sociální jistoty
pracujících." - Tak tedy stručně
charakterizovali občané tuto otázku. Já
ji rozšířím jen o jedno.
Uvedenou strohou větu doplním o to, že občany
Moravy tak dalece a hluboce nezajímá zásadní
zvýrazněné rovnoprávnosti na státních
znacích, ale v rozdělování vytvořených
hodnot, ve mzdové a sociální oblasti. Myslím,
že určitá část prostředků
by měla být uvolněna pro celorepublikové
úkoly - třeba 20 % -, ale zbývající
část by měla zůstat pro potřeby
daného regionu. Obdobným způsobme by se dalo
postupovat i celostátně.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Otrubovi. Hovoří poslanec
Mikan.
Poslanec Vladimír Mikan: Jsem z Jičína,
volební obvod 107, občanské fórum.
Pan předseda vlády poukázal mimo jiné
na těžkou situaci našeho zdravotnictví.
Zmíním se o jedné z možností
vedoucích ke zlepšení.
Pracující důchodci i ve zdravotnictví
jsou limitováni ve výplatě důchodu
výdělkem 22 tisíc korun ročně.
Někteří z nich dokonce pokračují
v práci i po překročení této
hranice, pracují tedy zdarma.
V našem jičínském okrese, ale i jinde,
se bez důchodců, zejména lékařů,
nelze obejít při zabezpečování
zdravotní péče. Jen v některých
obvodech jsou udělány výjimky, kde toto omezení
výdělkem neplatí.
Je třeba, aby se ministerstvo zdravotnictví a federální
ministerstvo práce a sociálních věcí
touto situací zabývaly a zvážily obecné
zrušení omezujícího limitu výdělků
22 tisíc korun pro výplaty důchodcům.
Bude to možná námět i pro jiné
obory, protože kvalitní i práci i našich
důchodců potřebujeme a budeme potřebovat.
V nových podmínkách organizace samy jistě
nejlépe zváží potřebu práce
důchodců. Nezanedbatelný je jistě
i dopad na zlepšení sociálního stavu
důchodců.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci i Mikanovi. Hovořit bude poslanec
Štěpánek, připraví se poslanec
Pecina.
Poslanec Vratislav Štěpánek: Pane předsedo,
vážené poslankyně a vážení
poslanci, podíl na jistém pomíjení
etických norem našeho národa, o němž
se zmínil pan předseda vlády, měla
jistě vědomá izolace křesťanských
ideálů, jež v uplynulých letech byly
zcela záměrně limitovány do prostoru
i křesťanských chrámů a do tzv.
péče o náboženské uspokojování
potřeb věřících občanů
naší země.
Jistě lze přiznat, že i za těchto ztížených
podmínek bylo možno vyučovat náboženství
na školách, bylo možno kázat slovo Boží
v chrámech, ale byla na druhé straně omezena
péče, která je vlastní všem křesťanským
církvím o slabé, nemocné a postižené
v nemocnicích, v ústavech sociální
péče apod. Myslím, že církve
za těchto ztížených podmínek
plnily poslání dané jim Bohem.
Nepochybuji o tom, že zpráva o stavu, podaná
panem předsedou vlády, vyústí zcela
nepochybně i v perspektivě, v níž ideje
hlásané křesťanským poselstvím
budou součástí etických norem, které
dávají předpoklady čistoty vztahů
mezi lidmi, a to jak v rodinách, tak v práci, tak
i ve společnosti.
Nepochybuji také o tom, že vláda ČR
si je také dobře vědoma historických
kořenů, z nichž tento národ vychází
a jejichž kulturní, etické a nepochybně
i politické zdroje vyrůstaly přece z křesťanských
tradic.
A nepochybuji také o tom, že i když můžete
namítnout, že tato činnost nepřináší
tomuto národu finanční efekty, posléze
přináší právě v tom, že
vytváří takové vztahy, kde lidé
jsou k sobě laskaví, kde dovedou mít úctu
k poctivé práci, kde jsou svědomití.
Právě v této budově byl zvolen hlavou
státu muž, který dobře věděl
o studnici zdravé vody pro tento národ. Nemám
rád jednoduchá hesla, ale chci se zmínit
o tom, které tento muž vždycky hlásal.
Jeho heslem bylo: Ježíš, ne Cézar.
Nepochybuji tedy o tom, že vláda České
republiky i v této oblasti bude dbát na to, že
církve jsou připravené v této oblasti
ve všem pomáhat.
Chci se zmínit velice stručně také
ještě jako poslanec České národní
rady - jmenuji se Vratislav Štěpánek, za obvod
Holešov - o vesničkách SOS. Mám ve svém
obvodě jednu tuto vesničku - Chvalčov. Domnívám
se, že bude třeba velice pečlivě zvážit,
jakým směrem budeme dále v oblasti péče
o opuštěné děti postupovat. Zda budováním
vesniček SOS, jak se o tom v poslední době
hovoří, anebo budováním, resp. zakupováním
jednotlivých domů uprostřed měst a
vesnic.
Mám dojem, že pak dojde k integraci v této
oblasti naší péče o děti. Zatím
z Chvalčova jsou signály, že dětské
vesničce se nepodařilo z jakýchkoli důvodů
integrovat do života obce a stala se do jisté míry
cizím živlem v této obci.
Prosím tedy pana ministra zdravotnictví a sociálních
věcí, aby těmto otázkám byla
věnována vážná péče.
Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Hovoří poslanec Martin Pecina. Připraví
se poslanec Hrabaň.
Poslanec Martin Pecina: Pane předsedo, dámy
a pánové, jmenuji se Martin Pecina, volební
obvod číslo 34, OF.
Slyšel jsem po mnoha letech z úst pana dr. Pitharta
skutečnou diagnózu srdce Evropy. Jestliže řeknu,
že nebyla radostná, je to jen velmi mírné.
Z vašich úst zaznělo mnoho závažných
připomínek. přesto mi dovolte, abych se zmínil
ještě o jednom konkrétním případu,
který však lze aplikovat na celé území
našeho státu.
Po číslem 34 byla v roce 1863 vydána vládní
vyhláška o náhradě škod způsobených
exhalacemi socialistickým zemědělským
a lesním organizacím. Podle ustanovení této
vyhlášky "průmyslový podnik, který
způsobil exhalacemi škodu socialistické zemědělské
nebo lesní organizaci, je povinen škodu nahradit bez
zřetele na zavinění".
Po vydání této vyhlášky se dlouhá
léta nedělo vůbec nic. První, kdo
na ni zareagoval, byly Státní lesy a na základě
metodiky vypracované Lesoprojektem a respektované
orgány hospodářské arbitráže
začaly uplatňovat náhradu škody u jednotlivých
emitantů. K uplatňování náhrady
škody bylo tedy i nutné určit, zda k poškození
došlo, jaká je jeho výše vyjádřená
v penězích, a jak se na této škodě
podílejí jednotliví emitanti. V úvahu
bylo vzato také tzv. imisní pozadí, to i
znamená exhalace, které k nám přicházejí
ze zahraničí.
Celá tato agenda byla vypracována pro jednu ze složek
plynných exhalací, a to pro kysličník
siřičitý. Byl to jediný i plyn, který
bylo možno tehdy u nás monitorovat a zjistit jeho
okamžité množství i dlouhodobé
průměry.
V roce 1982 vydalo ministerstvo zemědělství
a výživy ČSR pod číslem 35 Metodické
pokyny o uplatňování škod způsobených
průmyslovými exhalacemi na zemědělské
výrobě organizacím odvětví
zemědělství v působnosti ministerstva
zemědělství a výživy ČSR.
V těchto pokynech stanovilo ministerstvo zemědělství
a výživy taxativní metodu stanovení
výše škody, která spočívá
v zařazení pozemků do tzv. imisních
zón a stanovení procenta snížení
výnosu v těchto zónách a vyjmenovalo
zemědělské plodiny, kterých se to
týká.
Výši škody většinou zemědělským
organizacím formou znaleckého posudku stanovují
znalci. V současné době působí
v ČSR tři znalci. Do škod se kromě polních
plodin započítává také škoda
způsobená údajně živočišné
výrobě, dále náhrady za dokupovaná
krmiva a zpětné dodávky cukru a ovoce.
Exhalující organizace jsou tedy nuceny na základě
arbitrážních rozhodnutí, která
jim ukládají povinnost hradit stanovenou škodu,
platit za kompletní rostlinnou a živočišnou
produkci, a to ve výši stanovené pouze metodickým
pokynem, tedy předpisem bez jakékoli právní
síly, který ale respektuje hospodářská
arbitráž, dále na základě stanoviska
výzkumného ústavu a stanoviska znalců
o výši škod na krmivech a dalších
položkách
Paradoxem je, že exhalanti platí za existenci každé
dojnice v imisní zóně, každého
vepře, koně, prasnice, ale za to, že v těchže
zónách pracují také lidé, o
tom pokyny ani právní předpis neříká
nic. Totéž platí o drobných pěstitelích
zeleniny.
Podíl jednotlivých exhalantů na vzniklé
škodě, tj. určení konkrétní
částky, kterou každý z nich zemědělské
organizaci proplácí, případně
je na ni žalován, určuje znaleckým posudkem
další znalec. Sám autor říká,
že jeho metoda pracuje s přesností 20 %, nicméně
podíl je stanovován s přesností na
desetinu procenta. Z celkové škody, stanovené
jak jsem již uvedl, provádí se odpočet
na zahraniční vlivy a drobné místní
zdroje, ze zbytku potom je stanovován podíl jednotlivých
exhalantů.