Často si studenti stěžovali na to - a my jsme
na to také upozorňovali -, že nepatří
koleje studentům. Právě z hlediska života
studentů na kolejích se ve vyspělých
západních zemích hovoří o studentské
samosprávě v hospodaření s kolejí.
Je jasné, že nemůže být tato samospráva
totální - to je každému jasné.
Ale - a v tomto smyslu bych v tuto chvíli interpelovala
pana ministra školství Adama - myslím, že
alespoň v tomto školním roce by se s kolejemi
v letním období mělo hospodařit tak,
aby koleje skutečně patřily studentům,
aby to, co zanedbali v určité době - ne vlastní
vinou, ale jak nám všem pomohli - mohli také
dohnat. protože problematika diplomových prací,
ročníkových prací atd. nemůže
být řešena, nebudou-li mít možnost
být na svých kolejích, na svých školách
atd. i v prázdninovém období.
Druhý dotaz a připomínka se týká
oblasti školství a vyplývá vlastně
i ze zprávy pana Pitharta, jak jsme vlastně špatně
zacházeli nebo zacházíme s lidmi, kteří
jsou staří, nemocní, bezmocní a kterým
nikdo nepomáhá, společnost se jich jakoby
bojí, jakoby straní.
Myslím si, že řešení problematiky
těchto občanů netkví jenom v tom,
jaká je vlastní sociální práce
našich sociálních zařízení,
ale tkví také v tom, jak jsou kvalitní lidé,
kteří pracují na těchto zařízeních.
A musím zde říci, že v tomto směru
nemáme dostatek kvalitních kádrů v
této oblasti, ani jsme je systematicky ve školství
nevychovávali, a proto právě dávám
v úvahu, aby došlo k rozšíření
výchovy vysokoškolské i středoškolské
- pracovníků pro všestrannou sociální
práci.
V tomto směru připomínám, že
na tyto odborníky, na tyto studenty by nebylo ani třeba
příliš mnoho vkladů, ale stačila
by jistá přeorganizace systemizace odborníků,
kteří budou vychováváni.
Čili výsledkem nebo cílem by pak mělo
být zvýšit efektivnost sociální
práce v preventivní činnosti a zejména
v zajišťování komplexních poradenských,
ochranných i materiálních služeb, které
by tito odborníci zajišťovali.
Co se týká další otázky týkající
se školství - jak bylo řečeno - nebudu
se o nich zmiňovat, protože zde máme dalšího
zástupce z výboru pro školství a vědu,
se kterým jsem hovořila a který bude hovořit
také.
Připomněla bych tu však ještě jednu
věc, která navazuje na problematiku odborníků
přes sociální věci, a připomněla
bych to, co zde uvedla na minulém zasedání
České národní rady poslankyně
Sobotová.
Jde o to, jakým způsobem se nakládá
se sociálními zařízeními, která
se starají právě o postižené
děti, je to otázka Jedličkova ústavu.
Připomněla bych v tomto směru členům
vlády to, že byly a jsou určité analýzy
i určité návrhy, jak organizovat konkrétně
Jedličkův ústav a další zařízení,
která jsou mu podobná. Navrhovala bych tedy, aby
těchto zkušeností bylo využito.
Děkuji za pozornost. (Potlesk).
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslankyni Stiborové. Hovořit bude
poslanec Šedivý, připraví se poslanec
Bedřich.
Poslanec Josef Šedivý: Vážení
páni předsedové, vážené
dámy, vážení pánové, dovolte,
abych se vám představil. Jmenuji se Šedivý
Josef, jsem členem Československé strany
lidové, poslanec za obvod 83 - Děčín-sever.
Předseda vlády pan dr. Pithart věnoval značnou
pozornost svého vystoupení postavení rodiny
a výchově mládeže v naší
a společnosti. Právem se říká,
že rodina nahradí člověku svět,
ale celý svět mu nenahradí dobrou rodinu.
Není třeba zastírat, že naše potíže
v ekonomice, ekologii, zdravotnictví, školství,
kultuře a v dalších společensko-hospodářských
oblastech mají svůj původ v mravní
sféře. Člověk stěží
může svědomitě pracovat, zůstává-li
egoistou, preferuje-li jen svoje osobní zájmy a
je lhostejný ke společenským potřebám.
Mít spořádanou, prosperující
společnost a stát vyžaduje úsilí
i obětí. Mít spořádanou rodinu
je radostí, ale vyžaduje i mnoho sebezáporu.
Ačkoliv nejsem marxista, neodpustím si výrok
Bedřicha Engelse: "vítězíme nad
přírodou a starou společností, nastal
čas, abychom zvítězili sami nad sebou."
Tolik citát, který byl pronesen před sto
lety. A kam jsme ve vítězství sami nad sebou
a v sebevýchově za těch sto let pokročili?
Kam jsme to dovedli naše rodiny, kde rozpadem každého
třetího manželství se řadíme
na nejpřednější místo ve světě.
Většinou jde o manželství do pěti
let trvání, převážně s
nezletilými dětmi, pro které je chování
rodičů traumatem na celý další
život.
Přibývá nám dětí na
psychiatriích, ve škole patří mezi i
neukázněné, násilníky, v učení
zaostávají, nezřídka začnou
fetovat. A to vše proto, že nevědí nic
o spořádaném soužití a nenašli
pravou lásku v rodině. V duchovně i morálně
zdravé rodině se utvářejí základní
rysy charakteru člověka, jeho vztah k práci,
k morálním, ideovým i kulturním hodnotám.
Jestliže harmonická, tedy dobrá, spořádaná
rodina je základem každé společnosti,
pak tyto základy naší společnosti moc
pevné nejsou.
A co naše dospívající mládež?
Často slyšíme stesky na jejich sobeckost, hrubost,
nadutost, neúctu. Není téměř
dne, abychom nečetli o násilných přepadech
a nezřídka i vraždách způsobených
často mladými lidmi. Řada krásných
vlastností z našeho života jakoby mizela, jako
je pomoc bližnímu, upřímný vztah
k problémům druhých, úcta k člověku
i k jeho práci.
Mohou se vymyslet krásná slova o vztahu k lidem,
k jejich potřebám, ale ta nejsou ničím,
pokud nejsou podepřena reálnými činy
a osobním příkladem. vzor rodičů
a celé rodinné prostředí jsou nejdůležitější
pro utváření života našich dětí.
Psychologové a pedagogové učí, že
pro utváření povahy člověka
mají největší význam vlivy ranného
dětství. Tvrdí, že nejdůležitější
je výchova do šesti let dítěte. A vodit
naše děti v šest až sedm hodin ráno
do jeslí a školek je přímo zločinem,
kterého se dopouštíme na těch našich
nejmenších.
Chceme-li pracovat k mravnímu povznesení národa,
pak je nutno provést taková opatření,
aby se matky nemusely živit výdělečnou
prací, ale mohly se věnovat domácnosti a
výchově svých dětí. Je zlořádem
minulého období - a všemi prostředky
se musí pracovat na jeho odstranění, když
pro nedostatečnou mzdu živitele rodiny jsou nuceny
matky k výdělečné činnosti.
Nutno vytvořit takové ekonomické podmínky
rodině, které matce umožní plně
se věnovat svému přirozenému poslání,
tj. výchově dětí a vytváření
pokojného rodinného zázemí.
Nemusíme si namlouvat, že mnohé pracovní
činnosti v kancelářích podniků
i úřadů jsou zbytečné, společnosti
nepřinášejí žádný
užitek a jsou jen umělým udržováním
zaměstnanosti. Proto prostředky na řešení
této situace se jistě najdou. Vždyť na
provoz jeslí a školek naše společnost
nemálo doplácí, a to nejen finančně.
Při posledním zasedání České
národní rady se na pana ministra školství,
mládeže a tělovýchovy vznesla řada
interpelací a připomínek. Nechci mu přidělávat
starostí, kterých má určitě
více než dost. Dovolím si však upozornit,
že v dávné minulosti, tj. před nástupem
totalitního režimu, sehrály u nás pro
výchovu dospívající mládeže
velmi pozitivní úlohu církevní školy
a internáty.
Mám dotaz: Jakým způsobem, v které
době a v jakém rozsahu dojde k obnově církevních
škol a internátů, jejichž významný
vliv nejen na vzdělanosti, ale i na utváření
charakteru není jistě nutno zdůrazňovat.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Šedivému. Hovořit bude
poslanec Bedřich, připraví se poslanec Vondráček.
Poslanec Václav Bedřich.: Vážené
předsednictvo, paní a pánové poslanci,
jsem Václav Bedřich, poslanec za obvod 50 - Český
Krumlov, nestraník.
"Do snů oblečeno stojí rožmberské
město nad zvlněnou šíjí Vltavinou,
prapory dýmu nehybně visí nad střechami
gotického města, které v Tobě rozeznělo
tolik strun. Vidět jej musíš, ne jednou, ale
desetkrát, abys pochopil aspoň něco z jeho
génia."
To napsal o Českém Krumlovu Ladislav Stehlík.
O městě z 13. století, proslulém svou
malebností a bohatstvím stavebních a historických
památek psal stejně nadšeně Čapek,
Mácha i Mařánek.
Já musím referovat jinak. O iluzi, že jižní
Čechy jsou oázou vynikajícího životního
prostředí, o tom, že koncentrace oxidu siřičitého
posunula Krumlov v roce 1988 na první místo v Jihočeském
kraji a prokazuje každoroční nárůst.
O tom, že voda ve vodovodní síti je hodnocena
hygienikem jako špatná. o tom, že Lipno sbírá
obsah kanalizace bez čištění z celého
povodí - Prachaticka, Hornoplanska. O tom, že v 50
% vzorků pšenice a brambor je překročena
nejvýše přípustná hodnota kadmia,
rtuti a dusičnanů. O tom, že úmrtnost
ve všech okresech Jihočeského kraje v roce
1961 až 1980 byla vyšší než v Brně,
Hradci Králové a Pardubicích, které
byly tehdy prohlášeny za postižené oblasti.
Okres Krumlov měl vyšší úmrtnost
než Praha a město samo dokonce horší než
Ostrava. V roce 1988 zemřelo dětí do jednoho
roku nejméně ve Východočeském
kraji - 4,26, a nejvíce v Jihočeském - 6,48.
Při sledování 17 ukazatelů zdravotního
stavu obyvatelstva je v našem okrese 12 ukazatelů
vyšších než průměr Československa.
Jde o standartní úmrtnost, předčasnou
úmrtnost pro kardiovaskulární choroby, ischemickou
chorobu srdeční a zhoubné nádory.
Další naší velkou starostí je samotné
město Český Krumlov. Je vyhlášeno
městskou památkovou rezervací a rozhodnutím
UNESCA je řazeno mezi nejcennější města
Evropy. Ve stejném termínu, kdy bylo označeno
jako perla - hned na druhé místo za Benátkami,
rozhodla vláda o jeho vyřazení ze stavebních
priorit. V současné době tvoří
městskou rezervaci 303 objekty památkové
kategorie A. Patří k ní rozsáhlý
areál státního zámku, dominanta města
Krumlovská věž je nepřístupná
a v havarijním stavu. Pro její opravu není
vyčleněna žádná stavební
kapacita. V roce 1586 zbourali osm měšťanských
domů a Vilém z Rožmberka položil základní
kámen jezuitské koleje. Provinciál řádu
dostal klíče už za dva roky. My tento objekt
- hotel Růže - rekonstruujeme letos již třicátý
rok.
Vláda ČSR usnesením z roku 1966 uložila
rekonstrukční práce na městské
rezervaci. pak se zabývala asanací historického
jádra v roce 1985, pak v červenci 1987 a podle vládního
usnesení v roce 1988 dopracovaly národní
výbory první etapu regenerace městské
rezervace. Dosavadní průběh rekonstrukce
jednoznačně ukazuje, že se nepodařilo
splnit záměr usnesení vlády z roku
1966 v časovém termínu pro nedostatek stavebních
kapacit a finančních prostředků.
Přijatá usnesení neřešila podmiňující
akce jako je asanace inženýrských sítí,
rozvody plynu a kolektorů apod. Od roku 1963 se podařilo
opravit zhruba náměstí a několik domů.
Je pravda, že asanace nebyla přerušena ani zastavena,
ale jde strašně pomalu. Z průběhu celého
poválečného období je nutno odvodit
zkušenost, že není v silách pouze národních
výborů Jihočeského kraje, zabezpečit
tak náročný úkol jako je obnova jedinečného,
světové unikátního celku města,
které válkou nebylo vůbec dotčeno.
Obdobná jiná města například
Cheb, se neobešla bez pomoci vlády a jejích
direktiv. Nutno připomenout, že stavební kapacity
Jihočeského kraje se dosud podílejí
na řešení úkolů i ostatních
oblastí naší republiky.
Osídlení oblastí při hranici s Rakouskem
je velmi řídké. Na území okresu
je vojenský výcvikový prostor a značnou
část území zabírá hraniční
a zakázané pásmo, které je prakticky
bez života.
Přitažlivá rekreační oblast Lipenského
jezera je středem zájmu turistů, jejichž
počet stále stoupá a v sezóně
mnohokrát převyšuje počet stálých
obyvatel. provozovny služeb a obchodů nevyhovují
potřebám dnes, a sezónnímu náporu
už vůbec nestačí. Proto považujeme
za nutné:
1. Změnit režim hraničního a zakázaného
pásma a účelně ho zařadit do
normálního života. Posoudit plnění
vládního usnesení o zvýhodnění
území při západní hranici a
přijmout opatření ke zvýšení
pravomoci okresních a místních orgánů
státní moci.
Bylo by vhodné přijmout tato ekonomická opatření
u větších závodů v pohraniční
oblasti:
- snížit odvod ze zisku ze 65 % na 60 % s tím,
že 5 % by bylo odváděno do rozpočtu
ONV,
- snížit 50 % odvod z mezd na 45 % a 5 % dát
do rozpočtu ONV.
A takto získané prostředky využívat
pouze pro rozvoj pohraničí. Zvážit možnost
zvýhodnění podniků v této oblasti,
aby objektivně vznikal zájem o rozšiřování
podnikatelské činnosti, odstranit monopol stavebních
podniků, monopol v projektování i restaurování.
2. Přijmout účelná opatření
o urychlení prací na asanaci Krumlova, zvážit
možnost mezinárodní účasti i
pomoci, možnost znovu se obrátit na UNESCO, které
svou pomoc již před lety nabídlo. K tomu využít
i nesporný současný kredit Československa
ve světě.
Přehodnotit strukturu zaměstnanosti obyvatel okresu
s koncepcí rozvoje turistického ruchu a služeb
s tím souvisejících. Turistický průmysl
je v oblasti zisku nejefektivnější ze všech
odvětví ekonomiky.
Zařadit rekonstrukci městské rezervace a
zámku do dlouhodobého výhledu rozvoje Československa
jako jmenovitý úkol státní zakázky
vlády.
3. Urychlit práce na rekonstrukci okresní nemocnice
a získat fondy na odsíření papírny
JIP Větřní jako hlavního zdroje exhalací.
Je jasné, že Česká národní
rada, vláda i federální orgány jsou
dneska zavaleny řešením problémů
celostátního charakteru. Ale pohraničí
je nedílnou součástí našeho státu
a jen konzolidovaná oblast může přispívat
k rozvoji a prestiži republiky.
Prosím vás, abyste oprávněné
požadavky občanů tohoto území
posuzovali s plným pochopením a za vaši pozornost
mějte můj dík.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Bedřichovi. Hovoří
poslanec Vondráček, po přestávce se
připraví poslankyně Kadlčíková.
Poslanec Josef Vondráček: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně
a poslanci, vážení hosté!
Chtěl bych se představit - jsem Josef Vondráček,
bezpartijní, volební obvod 101, Nový Bydžov.
Předseda vlády pan Pithart nás seznámil
se zprávou o stavu naší republiky. Je to po
dlouhé době zpráva otevřená
a upřímná, která nic nepřikrášluje
ani nezatajuje.
Několikrát se v tomto obrodném procesu i
dnes řeklo, že rozvoj naší státnosti,
síla naší republiky bude závislá
na rozvoji našich měst a obcí, že spokojenost
občanů v místech, kde žijí, může
vést ke spokojenosti v celém státě.
proč to říkám?
V minulosti, zejména v posledních 30 letech, nebyl
zajišťován rovnoměrný rozvoj všech
míst v naší republice. Jsou místa preferovaná,
kde se preference projevila právě soustředěním
průmyslu, ale jsou i místa, kde dochází
k vylidňování v důsledku úbytku
pracovních příležitostí.
Jedním z takových míst je i oblast Nového
Bydžova. Kdysi krajské, potom okresní město
a po zrušení okresu město upadající
a chátrající. Je jistě takových
měst, kde byl okres, víc, kde zrušením
okresu došlo k narušení dřívějších
vztahů. Vždyť dříve bylo okresní
město přirozeným ekonomickým, politickým,
společenským centrem příslušné
oblasti. A po zrušení okresu nejen, že odešly
okresní orgány, ale postupně se stěhovaly
i některé výrobní organizace. To znamenalo
podstatný úbytek pracovních příležitostí
a tím pochopitelně i omezení bytové
výstavby, služeb, rozvoje obchodní sítě
i ochuzení kulturního a společenského
života ve městě.
U nás je dnes stav takový, že denně
vyjíždí mimo město na dva tisíce
lidí za prací. Město má primát
v českých zemích - ne zrovna záviděníhodný
- největší roční úbytek
obyvatelstva. Za posledních 20 let se nepostavil ze státní
výstavby ani jeden byt. Nedobrá je situace v rozvoji
obchodní sítě školního stravování
a třeba i v zajišťování finančního
krytí výstavby čističky odpadních
vod. Vše, co se postavilo, bylo děláno v akci
Z.
Máme tu nevýhodu, že žijeme v sousedství
velkého města Hradce Králové a spíše
v jeho stínu, které si vytklo za cíl v soutěži
s Pardubicemi mít 100 000 obyvatel. A tomu bylo podřízeno
vše, včetně financí.
Proč to říkám? Nejde mi jenom o Nový
Bydžov. Myslím, že takových měst,
která žijí ve stínu jiných, je
více. A proto se obracím na českou vládu,
aby dbala na rovnoměrný rozvoj všech oblastí
naší republiky. Vždyť každý
občan, ať žije kdekoliv v naší republice,
má právo na to, aby žil v dobrém zdravotním
prostředí s dobrou lékařskou péčí,
se zajištěním pracovních příležitostí,
s dobrým obchodem a službami, bydlením i školstvím.
Pan předseda vlády i posledně na schůzi
České národní rady prohlásil,
že se má opět vrátit život do obcí
a měst. Ale myslím, že tomu musíme napomoci
vytvořením předpokladů pro tento návrat.
V nových ekonomických podmínkách tržního
mechanismu se situace nemusí v těchto místech
zlepšit. Nejsou zde totiž velké podniky, jenom
závody a provozy, které se v současné
době stávají předmětem redukce.
Tím bude složitá otázka vytváření
zdrojů a ještě horší zainteresovanost
podniků na řešení místních
problémů finanční spoluúčastí.
Mělo by být uplatňováno pravidlo,
že vytvořené zdroje formou odvodů podniků
půjdou přímo do rozpočtu příslušného
národního výboru dle sídla podniku
a potom teprve bude prováděno přerozdělování
tam, kde se prostředky nedostávají. Obdobně
by to mělo platit i v České republice, že
odvody půjdou do rozpočtu České republiky
a potom teprve bude provedeno přerozdělení
za účasti federace.
Druhým problémem, o kterém bych chtěl
hovořit, je oblast školství.
Asi všichni budeme souhlasit s tím, že vzdělanost
a kulturnost národa ukazuje na jeho vyspělost a
je také podmínkou jeho dalšího rozvoje.
Minulá léta - jak již bylo řečeno
- bylo školství také středem zájmů,
ale především v různých změnách
systému a obsahu a v absolutní direktivitě.
Jen si vzpomeňme, jak se měnila délka studia
i obsah, zejména středních škol. Měli
jsme gymnázia, potom jedenáctiletky, dvanáctiletky,
střední všeobecně vzdělávací
školy a opět teď gymnázia. Základní
školy byly devítileté, potom osmileté
a nyní je základní vzdělání
desetileté. - Co změn na tak vyspělém
historicky vyvinutém školství, které
nám záviděl svět! - A co se stalo
s osobností učitele?
Neuvážené zásahy i nedostatečné
finanční prostředky, kde školství
dostávalo až to, co zbylo, způsobily vážný
stav v našem školství.
Vysoká směnnost vyučování v
základních školách, vysoké stavy
žáků ve třídách, kde i
v prvních třídách základních
škol je přes 30 dětí a ve vyšších
třídách až ke 40, jsou způsobeny
nedostatkem tříd, pomalou výstavbou nových
škol i neuváženým rušením
malotřídních škol.