Pondělí 5. března 1990

A naprosto zřejmý je dluh vůči slabým, starým a nemocným. I podle našich, nepoměrně nízkých kritérií, žijí desetitisíce důchodců, možná právě nadšených budovatelů z padesátých let pod hranicí chudoby.

Životní úrovní musíme správně rozumět ještě cosi navíc - celkové podmínky práce a života, úroveň prostředí, způsob užití volna, zdraví naše i zdraví obcí. Měřítkem je, co tvoří celek - charakter našeho domova.

Patří sem i to, co zušlechťuje a zkrášluje náš život, vnitřně nás harmonizuje nebo naopak vzrušuje - totiž kultura. Pro minulou moc bylo příznačné, že kulturu považovala jenom za svůj nástroj, dávala jí ideologické a propagandistické úkoly a měřila její kvalitu na základě toho, do jaké míry sloužila stranické a státní politice.

Nebyla jediná součást kultury, která by se mohla nepřetržitě, svobodně rozvíjet po celých uplynulých 40 let. Některé oblasti kultury, zvláště ty, jež patří k paměti národa a spoluurčují jeho kulturní bohatství, jsou v žalostném stavu. Především rozpadající se památky těžko vyčíslitelné ceny, celá historická srdce měst, historické knihovny či archívy vydané na pospas vlhkosti a plísni. Honosné paláce kultury se vedle nich tyčí jako varovné vykřičníky.

Na rozvoji kultury je však zároveň dobře patrna obranná schopnost národa vůči moci. Trvalý nátlak posiloval kulturu v jejím hlavním úkolu - v nesouhlasu, v probouzení hlasu svědomí, ve snaze vymanit se z dozoru a pout.

Ačkoli mocenská státní politika uměle rozdělila českou kulturu na tři proudy, které se už nikdy neměly setkat - totiž na tvorbu oficiální, potlačovanou a exilovou, skuteční tvůrci po celou dobu věděli, že kultura může být pouze jedna dobrá nebo špatná.

Oktrojování kultury se neprojevilo škodlivě jen na jejím zplanění, ale také v poklesu obecného vkusu, v ochuzení vnitřního světa čtenářů, diváků i posluchačů.

Byl pokřiven vývoj jazyka, ochromeno spojení naší tvorby se světem.

Totalitní moc zároveň vždy tvrdila, že pod její péčí se kultura rozvíjí a mohutní. Dokládala to velkými náklady špatných děl, vysokou návštěvností průměrných představení, počtem odvysílaných hodin či kilometrů, vynaložených na zájezdy.

A opravdu. Prostředky vkládané do kultury nebyly malé. Příznačné ovšem bylo, že jimi nedisponovala kultura sama, ale přidělovací centrum, které finančním hodnocením vyjadřovalo především míru ohodnocení ideologické přizpůsobivosti a služebnosti.

A přesto právě umělci pronesli nejtěžším obdobím vědomí o hodnotě člověka a jeho svobody, o lidské a národní odpovědnosti a hrdosti a tak významně přispěli k pádu staré moci.

Posledním cílem jejich politiky, jejich plánů a programů měl být člověk. Pro člověka - jak známo - je největším pokladem zdraví. Jak byl tedy tento jeho poklad opatrován?

Až do roku 1960 se zdálo, že sytém jednotného zdravotnictví se sítí zdravotních zařízení a bezplatnou léčebnou péčí je úspěšný. Úmrtnost se snižovala, některé choroby byly potlačeny.

Jakmile se však s vyčerpáním extenzívních zdrojů zhoršovaly pracovní podmínky a přírodní prostředí - a tím i zdravotní stav obyvatelstva -, začalo zdravotnictví vážně zaostávat. technicky, organizačně, morálně.

Zdravotnictví, které samo o sobě je s to ovlivnit zdraví obyvatelstva jen z 20 %, se stalo přítěží a ne aktivním prostředkem k uchování a rozvíjení zdraví společnosti. Tím spíše nestačilo reagovat na rostoucí potřeby prevence. Vlivem administrativních i nomenklaturních opatření poklesla nezávislá role a autorita lékaře.

U zdravotníků rostl pocit bezmocnosti, ztráceli možnost svobodného, kvalifikovaného rozhodování a tím i možnost naplnit smysl vlastní práce.

Režim, který organizoval zkázu životního prostředí, začal zároveň potlačovat veškeré informace o ni ve chvíli, kdy se její důsledky projevily i na zdraví lidí. Přímo ovlivňoval výkon hygienické služby.

A přesto právě z lékařských kruhů se ozval poučený a kritický hlas nejdříve. Ve stručnosti aspoň jeden příklad.

Od poloviny šedesátých let se u nás zvyšuje úmrtnost staršího obyvatelstva, snižuje se průměrný věk, celkové vzrůstá nemocnost.

Od roku 1970 do roku 1985 se v přepočtu na tisíc osob zvýšila nemocnost u mužů o 30 %, u žen o 46 %. Obyvatelstvo českých zemí je oproti Slovensku starší, naše úmrtnost je vyšší, vyšší je i potratovost a výskyt zhoubných novotvarů. Máme více diabetiků, více pohlavních nemocí, vyšší pracovní neschopnost způsobenou nemocí nebo úrazem.

I tady platí, že nejhůře se celá situace promítá mezi těmi nejslabšími a nejpotřebnějšími. Počet zdravotně trvale postižených se rozrostl na půl miliónu a společnost je prozatím vůbec nebrala v úvahu.

Je těžké být zdravý v nezdravém prostředí. Příroda nám leží u nohou - odborníci tvrdí, že její schopnost absorbovat plynné, tekuté i pevné odpady výroby byla už překročena. I kdybychom už dnes dokázali zastavit růst tohoto znečišťování - a víme, že to naráz nedokážeme -, budou se škody po několik let ještě zvětšovat.

Nejhůř je poškozeno naše ovzduší, údaje donedávna utajované už můžete všichni sledovat průběžně. Stejně špatně jsme na tom s vodou. Praha pouští do Vltavy téměř nečištěné splašky, pořád ještě stavíme řadu sídlišť bez čistíren, čistírny nemají ani některé velké průmyslové podniky. Ale nejnebezpečnější je teď znečištění z těžko kontrolovatelných zdrojů, jako je zemědělství, skládky odpadu, skladiště ropných produktů a chemických látek. Toto znečištění postihuje i podzemní vody, a to je téměř nenapravitelné.

Současný stav úpravy pitné vody z ní nedokáže některé chemikálie odstranit.

Navíc k tomu setrvačně a hlučně vyrábíme výrobky, které jsou přímo ekologicky závadné, protože samy zatěžují okolí nad měrným hlukem, obsahem nebezpečných a karciogenních látek, jako je formaldehyd, azbest, chlorované deriváty, těžké kovy.

Plýtváme stavebními a průmyslovými surovinami. na druhořadé účely využíváme zbytečně kvalitní suroviny. Nemáme pořádek ve skrývkách, kam vršíme bez selekce i takové doprovodné suroviny, které v budoucnu už nebudeme moci využít.

Naši zemi sužují desetitisíce nelegálních skládek odpadů, z nichž mnohé se mohou stát i ohnisky zamoření ovzduší, půdy, vody, rostlin, živočichů. Tato ekologická krize zasahuje dnes už víceméně celou naši republiku - Čechy a Moravu více než Slovensko. A to proto, že před našima očima došlo nenápadně za těch 40 let k jedné strašlivé změně - celá zem se přeměnila v jakousi chaotickou nepořádnou špinavou dílnu. V nesmyslné honičce za stále vyšší výrobou, zejména těžkého průmyslu, bez ohledu na kvalitu a dokonce i beze strachu z možných následků konání chovaly se průmysl i zemědělská velkovýroba k přírodě téměř výhradně jako k nevyčerpatelnému zdroji, nikoli však jako k jedinému hostitelskému prostředí pro život.

Výsledek? Půdní erozí je ohroženo přibližně 55 % zemědělské půdy, 60 % všech půd je kyselých, chemicky a biologicky narušená půda produkuje zdravotně závadné potraviny, vymírající živočišné druhy, projevují se závažné genetické změny u hospodářských zvířat a posléze i u člověka. Lesy jsou narušené natolik, že brzy budou ohroženy na celém území a v severní třetině země snad docela zmizí.

Mluvíme dnes všude, všichni a často o ekologických škodách. Víme už, z čeho pocházejí, jak by se jim dalo zabránit, i že to nepůjde ze dne na den a že to bude vyžadovat obrovské prostředky. Ale to není všechno.

Především budeme muset změnit svůj vlastní zvěcnělý vztah k přírodě, pochopit sama sebe jako její součást, jako dlužníka ničícího bezohledným způsobem podstatu svého vlastního života. Jak vůbec k takovému stavu mohl dojít? Kde tkví kořeny? Nic podobného přece nikdo - ani komunistická strana nechtěl a neplánoval.

A přece dnes stojíme nad neradostnými výsledky jejího dosavadního úsilí. Komunistická strana získala své vedoucí postavení u nás hned po válce. Jakými domácími i zahraničními vlivy, dnes většinou všichni víme. Prvotním a všemu bezvýhradně nadřazeným skutečným cílem KSČ bylo od samého počátku do současnosti vybudování a upevňování totalitní moci.

Při sledování tohoto cíle pak komunisté velmi dobře pochopili, že plné uplatnění této moci je možné jen prostřednictvím centralizované hospodářské moci. Absolutní vyloučení soukromého vlastnictví jako tzv. základu vykořisťování člověka člověkem a tuhý centralismus ve všech odvětvích života společnosti zničily tržní vztahy, zpřetrhaly zpětné vazby, a především zamlžily měřítka toho, co je a co není prospěšné a účelné pro život země. Čím více se rozcházela skutečnost našeho života v totalitním systému s vyhlašovanými ideovými cíli, tím více bylo zapotřebí válčit s pomyslným třídním nepřítelem, buržoazními přežitky, revizionisty, nízkou uvědomělostí, světovým imperialismem, disidenty a pomýlenými. Pozvolna jsme téměř všichni zapomínali na úlohu hospodáře.

Ještě před válkou patřily Čechy a Morava k zemím hospodářsky vyspělým. Spolu s Rakouskem byly v první třetině evropské stupnice rozvoje. Že ve starém Rakousku-Uhersku do roku 1918 měly hospodářské postavení absolutně dominantní, je známo. Vždyť rozpad této říše znamenal pro nás i pro nové Rakousko existenční krizi. Rakousko se po první světové válce i ocitlo bez podstatného, zvláště těžkého průmyslu a český průmysl ztratil v Rakousku pro něj zásadně důležitý trh. V roce 1938 jsme ještě předstihovali Rakousko v celkové životní úrovni. V roce 1968 jsme měli ještě srovnatelnou úroveň a v roce 1988 je naše životní úroveň nejméně o jednu třetinu nižší.

Podívejme se letmo na linie hospodářského poklesu a rozmachu, jak se umějí logicky rozcházet. Podíl těžkých odvětví průmyslu se v České republice mezi léty 1948 až 1988 zvýšil ze 45 % na 53 %, podíl tradičních českých odvětví - potravinářství, výroby skla, textilního a dalšího spotřebního průmyslu - klesl za těchto let z 50 % na 25 %. Osobní spotřeba klesla ze 74 % užitého národního důchodu v roce 1950 na necelých 60 % v roce 1988. Oproti tomu náklady tzv. neproduktivních odvětví včetně obrany, bezpečnosti, státní správy, Národní fronty se v roce 1988 vyšplhaly z 15 % na téměř 30 % podíl užitého národního důchodu.

Zdrojová náročnost naší ekonomiky roste, tempo růstu národního důchodu klesá. Od konce 60. let do roku 1989 spadl meziroční nárůst národního důchodu z hodnoty 5 - 6 % na 1,4 %. A to navíc v běžných cenách, kdy se inflace pohybuje kolem tří procent ročně. Od počátku 80. let národní důchod fakticky klesá.

Na získání srovnatelného množství potravin musí náš občan pracovat dvakrát až třikrát déle než ve vyspělých zemích. U oděvů a obuvi je tato doba čtyřikrát delší a u zboží dlouhodobé spotřeby dokonce pětkrát i víc.

Slabost našeho hospodářství je nejlépe patrna na zahraničním trhu. V poslední době dostáváme za strojírenské výrobky jen čtvrtinu toho, co naši rakouští sousedé. Struktura našeho vývozu má složení podobné rozvojovým zemím. 53 % tvoří základní suroviny a meziprodukty, jen 24 % spotřební zboží. A nakonec až dojemně názorný příklad. Vložíme-li do našeho hospodářství jednu korunu investic, vypadne z něho hodnota nižší.

Celková devastace hospodářského života se nevyhnula ani zemědělství. Zemědělci dělali po celá dlouhá lét co mohli, někdy dokonce více než mohli. Intenzifikace zemědělské výroby se radikálně zvýšila - v roce 1948 uživil jeden zemědělec 6,7 obyvatel, dnes téměř 19 lidí. Jejich zásluhou je, že máme dost co jíst. Na násilnou intenzifikaci však také doplácíme poklesem kvality půdy a vod, ohrožením toho, co vlastně jíme, přílišnou chemizací atd. Živočišná výroba vedla nejen ke zkrácení průměrné doby života zvířat, ale i k jejich týrání.

Výroba potravin je však zároveň nákladnou výslednicí dluhu v řadě odvětví. Zemědělství je totiž ze 70 % závislé na dodávkách odjinud. A samozřejmě, že sortiment, kvalitu ani cenu dodávek nemůže samo ovlivnit.

Po tomto stručném depresivním výčtu se musí ovšem nutně a stále naléhavěji ozývat otázka, jak je možné, že se nám přece ve srovnání s některými sousedními zeměmi žilo doposud poměrně slušně. Vždyť to ještě ušlo, teď bude zřejmě hůř.

Měli jsme toho zapotřebí - revoluce, změny, přívaly pravdy? Vysvětlení je jednoduché, ale nikoli každému zjevné. Žili jsme svůj život na dluh. Nejde jen o dluh zahraniční - ve volné měně se dnes blíží za celou republiku osmi miliardám dolarů, a přitom na přelomu 60. a 70. let nebyl téměř žádný. Ale jde také o náš vnitřní dluh.

Musíme si uvědomit, že zejména v posledních dvaceti letech tak často vyhlašované "sociální jistoty" a životní úroveň byly zajišťovány za obrovskou cenu. Za cenu rychlého chátrání celého našeho hospodářství. Neobnovoval se strojní park v továrnách, zpustošili jsme náš bytový fond, devastovali jsme životní prostředí, nemodernizovali jsme dopravu, spoje, zdravotnictví, školství atd. Za tuto cenu jsme udrželi naši současnou životní úroveň. Žili jsme nad poměry, na dluh a tento dluh, který představuje nyní několik set miliard korun, musíme my, a bohužel i naše děti a naši vnuci, začít splácet. - Pokračovat v této hazardérské politice už nemůžeme a ani nechceme.

Cesta k nápravě bude velmi obtížná. Kdo to zastírá, je politický dobrodruh. Každý krok reformy bude znamenat svého druhu otřes, z něhož se budeme muset umět vždy znovu vzpamatovat. Situace je o to komplikovanější, že nemáme zřejmé vždy na tyto kroky stejný názor jako vláda federální. Je to vskutku komplikace, protože přechod k tržní ekonomice nemůžeme mít jednotný. Ale je to zároveň i cosi zcela přirozeného, totiž také jako výraz specifičnosti ekonomiky České republiky.

Abych nedramatizoval, a navíc tajuplně. S federální vládou se shodujeme v cílových představách a plně respektujeme její úsilí vyhnout se za každou cenu - zdůrazňuji za každou cenu - tomu, čemu se říká pádivá inflace. V našich úvahách však nepřevládají do té míry makroekonomické úvahy. Cítíme odpovědnost za osudy i jednotlivých podniků, a proto více zdůrazňujeme nutnost některých stabilizačních opatření, zdaleka nejen kádrových. Obávám se, že jinak hrozí již v příštích týdnech taková destabilizace podnikové sféry, která by spuštění reformy ohrozila, ba možná znemožnila. Tržní ekonomika přece ještě nefunguje. Metodu bilancování toků materiálů přitom opouštíme, ale musíme to činit tak, aby přinejmenším rozhodující podniky měly z čeho vyrábět, respektive, aby to nemusely opatřovat za dolary i doma. -

Podniky jsou dosud ve státním vlastnictví. Z toho plyne pro všechny vlády ústavní povinnost toto vlastnictví chránit. Ostatně se domníváme, že napříště každý krok reformy musíme vždy vzápětí stabilizovat než vykročíme dál. Pro všechny reformní pokusy v této části světa bylo vždy osudné, jestliže se musely vracet poté, když zašly příliš daleko, aniž přitom stabilizovaly dosažený pokrok. To je mimochodem charakteristické zejména pro osud reformy maďarské. Nejde o to, abychom spěchali pomalu, jde o to, abychom spěchali uvážlivě.

Z této úvahy vyplývá naše filosofie tempa reformy. Toto tempo musí být především - jak už řečeno - podložené politickým souhlasem většiny občanů. Ještě důležitější než tempo, čili rychlost reformy, je však její vnitřní logika. Jednotlivé kroky musí být vnitřně skloubené, důsledné, a pak ovšem důrazné či dokonce razantní a musí také být vždy vzápětí upevněny, aby nebylo nutné se vracet. Alternativa metody šoku, respektive postupných kroků, se nám z tohoto hlediska i jeví umělá.

Tempo reformy bude totiž dáno naší schopností garantovat nejen její politické, ekonomické, ale i provozní předpoklady. To je úkol, který z vlád nikdo nesejme. Poslanci zákonodárných sborů musí hledět vládám tuto odpovědnost připomínat prostředky, které jim dává ústava. To jsem pokládal za nutné říci vám v souvislosti s tím, že naše zpráva o stavu republiky je právě jen zprávou, a nikoli zároveň zformováním východisek.

K tomu nejsou zapotřebí jen ekonomové, byť by to byli ti nejprozíravější, nejstřízlivější. Ekonomická reforma může být přínosem jen v takovém společenském prostředí, které se bude chovat politicky, které bude umět jednotlivé dílčí zájmy sladit ve smysluplný zájem obecný.

Jakou politiku mám na mysli? Tu základní, kterou je sdílena starost o věci veřejné. Bez ní neděláme politiku, ale politikaříme. Jde pak o pouze přetahování se o výhody v prostoru, kde platí právo silnějšího. Politika začíná v obcích, jejichž příslušníci cítí alespoň takovou míru sounáležitosti, aby jim stálo za to dodržovat demokratická pravidla hry. Tedy právě nespoléhat se na sílu, protekci, ani peníze. Rozhodnout, zda potřebujeme obec proto, abychom měli slušnou politiku, či zda spíše potřebujeme politiku, aby naše obce neupadaly. Jedno bez druhého je nemyslitelné.

V zemi, kde stát pohltila strana, která navíc programově rezignovala na jeho suverenitu, platila právě jen síla, protekce či peníze. Přetahovala se v ní jedna krajská partajní loby s druhou a s politikou či dokonce s demokracií to nemělo nic společného.

Proč tolik zdůrazňuji obec? Lidé, kteří nikam nepatří, kteří nejsou nikde doma, bývají mezi prvními, kteří naletí agitátorům nenávistného šovinismu či nějakého spasitelného fundamentalismu. Potřeba někam patřit není luxusem, nýbrž potřebou základní. Bez vůle a možnosti tuto potřebu uspokojit nemá politika, a tak ani demokracie, šanci, protože kde nejsou pevné rámce sdílené starosti o věci veřejné, nejsou ani pravidla hry a rozhoduje jen míra bezohlednosti.

Ekonomická reforma mimo takovéto kultivující prostředí politiky by pro nás byla tuze drsnou medicínou. A tak spolu s ekonomickou reformou musíme přijít například i s novým územním uspořádáním, v němž bude přehledně jasné, kde končí samospráva občanů a začíná pravomoc úřadů - nebo chcete-li obráceně - kde nebude možné vést nekonečně neplodné spory o to, kdo žije na úkor koho.

Tím posledním rozhodujícím rámcem, prostorem pro politiku, je ovšem stát. My jsme totiž český stát zapomněli a dnes už ani nevíme, kdy a kde se to stalo. Bylo by zlé, kdybychom si na český stát vzpomněli až při nějakém otřesu, konfrontaci nebo hlubokém zklamání. Stát je třeba budovat organicky, postupně, je třeba ho aktivně nalézat. i Nezbývá než ho budovat rozšiřováním našich domovů, našich obcí. Začíná to tehdy, když podnikavý chalupa poseče kopřivy za plotem, když se dvě jinak třeba spořádané obce dohodnou na tom, že vyčistí potok, který mezi nimi protéká, když dvě města občanů patriotů přispějí na muzeum, které může být jen ve městě třetím. Četba historických románů nás k tomu může jen poněkud povzbuzovat, nic víc. Nepomůže nám ani přičinlivé říkání si Masarykovo "potřebujeme český stát, protože potřebujeme politické prostředí". Bez něho bude v naší zemi tržní ekonomika řádit jako vichřice v zesláblém lese.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP