Čtvrtek 22. února 1990

3. Systém dosavadního administrativního přidělování lékaře pacientům nikterak neposiluje důvěru ve vztahu pacient lékař. Zároveň chronické přetížení lékaře výkonem tzv. pohotovostních služeb, které ve skutečnosti jsou prací přes čas, de jure však nikoliv, vede ke zhoršování kvality léčebné péče. Je možno v brzké době provést změny směrem k naprosté volné volbě lékaře a k úpravě pohotovostních služeb?

Dámy a pánové, tak jako je nemocná celá naše společnost, je nemocné i naše zdravotnictví. Domnívám se, že současný politický vývoj nám dal možnosti k tomu, abychom zahájili účinnou léčbu stávajícího stavu. Je nutno ale k tomu přistoupit co nejdříve, protože každé další otálení se nám vymstí. Československá strana socialistická bude jistě podporovat uvedené tendence v zájmu zlepšení zdravotnictví v naší vlasti. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Škodovi. Slovo má poslanec Krumer, připraví se poslanec Sedláček.

Poslanec Vladislav Krumer: Vážení páni předsedové, vážené poslankyně, vážení poslanci, problematika české státnosti, její význam a správné zařazení dokazuje i bohatá diskuse, že je důležité ji dnes projednávat. Myslím si rovněž, že bychom si měli uvědomit, že to bude dlouhý proces a že ne všechno je možné řešit hned. Bude to znamenat vytváření vztahu jednak mezi lidmi, ale jednak i k těm nejmenším místům a městům, kde žijeme.

Máme mnoho krásných míst, máme mnoho historických památek a je o ně z celého světa zájem. Kromě jiného je zájem i tyto památky také koupit. Měl bych dotaz, jak česká vláda se staví k problematice zejména památek první kategorie, zejména mést. Tady mám dotaz také konkrétně na můj volební obvod na Městskou památkovou rezervaci Jaroměř.

Další oblast je oblast společenských a zájmových organizací, o kterých se ještě mnoho v současné době nemluvilo. společenské a zájmové organizace vedle toho, že sdružují lidi stejných zájmů, vytvářejí i velké hodnoty a také vytvářejí i společenský život v malých městech a obcích. Myslím si, že je správné, když v přechodu na tržní mechanismus ubývá dotací z centra. Strohost federální vlády ve snižování dotací však významně zasahuje do práce společenských a zájmových organizací. Tady mám dotaz, zda bude česká vláda akceptovat tuto strohost federální vlády, jak se staví ke společenským a zájmovým organizacím a jaká opatření chce na pomoc společenským a zájmovým organizacím přijmout?

Na druhé straně pochopitelně společenské a zájmové organizace podporují práci a činnost české vlády a také si chtějí v tomto úsilí pomoci. Mám na mysli např. problematiku tělesné výchovy, kde krácení centrální dotace o jednu třetinu znamená jakžtakž ještě v prvním čtvrtletí tohoto roku život, ale signalizované krácení ve druhé polovině roku o jednu polovinu z federálních míst by znamenalo kolaps zejména v provozu a údržbě tělovýchovných zařízení.

Tady bych chtěl poprosit o 2-3leté přechodné období, tak jak budou nabíhat nové ekonomické mechanismy a možnosti výraznější tvorby vlastních zdrojů včetně odbourání některých bariér podnikatelské činnosti, tak aby také postupně ubývaly centrální dotace.

Třetí dotaz je společný s panem poslancem Křečkem, týká se Čs. televize. Byla to moje problematika ve výboru kultury a výchovy v minulém období. Chtěl bych se zeptat na současnou situaci v Čs. televizi, dále zda vláda uvažuje o výraznějším konstituování české televize a také dalších českých sdělovacích prostředků, protože si myslím, že by to bylo správné. Dávám to rovněž jako doporučení i ve vazbě právě na problematiku české státnosti a daleko větší možnosti využívání sdělovacích prostředků a televize českou vládou a tímto zastupitelským sborem.

A abych se neobracel jenom k české vládě, chtěl bych se také obrátit k nám všem poslancům a poprosit, abychom zvážili a omezili kouření zde vedle ve foyer České národní rady. (Potlesk.) Teď jsem proti sobě postavil všechny kuřáky, ale chci být i v tomto tolerantní - myslím si, že by se dalo nějakým způsobem vyčlenit kuřárnu. Možná, že by to byl i takový první program nově vzniklého výboru životního prostředí. Pokud by si nevěděl rady, jistě zdravotnický výbor pomůže a myslím, že i náš výbor, který se zabývá legislativní problematikou, by některé náměty z dosud platných zákonných norem jistě dal. Dotýká se to jistě i ministra financí, který mne bude kritizovat, že ubude prostředků do státních zdrojů, když se nebude kouřit, ale pan ministr zdravotnictví mu to jistě vysvětlí. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Krumerovi. S dotazem na vládu vystoupí poslanec Sedláček a připraví se poslanec Mikan.

Poslanec Josef Sedláček: Vážená Česká národní rado, vážení hosté, jak si všímáte, nová doba přináší nové požadavky, ale také nové potřeby. Jsem ze severní Moravy, a zvláště tzv. ostravská aglomerace stojí před mnohými a mnohými problémy, jedny z nich jsou tzv. strukturální změny. Tyto si vyžádají jednak potřebu změnit kvalifikaci značné části obyvatelstva, ale my také potřebujeme velice kvalifikované lidi, a to nejenom v oblasti technické, ale také v oblasti humanitních směrů.

Považuji za důležité věci předvídat a rychle reagovat na vzniklé potřeby. Jedna z iniciativ, která podle názoru značné části voličů příslušných volebních obvodů odpovídá potřebám doby, ale i příslušného regionu je otevření vysoké školy humanitního směru. Přípravné výbory pro založení University v Opavě, v Karviné, ale i Frýdku-Místku mají vcelku konkrétní představy a v tomto směru s nesmírnou houževnatostí vyvíjejí činnost. Pojem Slezská universita se na severní Moravě stal velmi frekventovaným slovem. Potvrdila to i ve svém vystoupení paní poslankyně Kocurová.

V této souvislosti si dovoluji učinit dotaz na vládu České republiky, zvláště pak na pana ministra školství: Jakou podporu od vlády a ministerstva školství můžeme očekávat ve věci zřízení Slezské university? Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Sedláčkovi. Připomínku přednese poslanec Mikan, připraví se místopředsedkyně Moserová.

Poslanec Vladimír Mikan: Páni předsedové, dámy a pánové, vážení poslanci, pan poslanec Krumer mi vzal trochu vítr z plachet, ale dovolím si připomenout - krácení dotací pro tělesnou výchovu vyvolají určité omezení, zejména v masové tělesné výchově, což se následně projeví ve zhoršení zdravotního stavu populace a vyvolá dodatečné investice do zdravotnictví. Jsem pro odklad těchto restrikcí, aby se tělovýchova mohla připravit, aby nedošlo ke kolapsu malých tělovýchovných jednot.

Druhá otázka, kterou bych se chtěl zabývat, je otázka tlaku, který vzniká na výprodej nebo využití našich památek, zejména v zahraničí. Jen v mé oblasti Českého ráje bych např. uvedl Valdštejnskou lodžii v Jičíně, kde chtěli udělat hotel, zřícenina barokní fary, ze které by byla čínská restaurace, otázky Valdštejna u Turnova a další. Kolegové ostatních krajů mne také informovali, že podobný tlak je u nich také.

Problém je v tom, že finance věnované na ochranu památek mnohdy stačí tak nejvíc ke zpomalení chátrání, a bylo by chybou, kdybychom nabízené zdroje nevyužili. Ale na druhé straně nelze třeba prodat Trosky, skvost a symbol Českého ráje, který nemá v Evropě obdoby - nebo snad někde ve Francii, ale pochybuji, že Francouzi by prodali tento svůj hrad Němcům nebo Kanaďanům. Je to stejně absurdní, jako kdyby Angličané prodávali Tower Bridge.

Proto bych chtěl poprosit vládu, aby se urychleně zabývala podmínkami pro prodej, pronájem a využití památek, zejména ve vztahu k cizině. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci Mikanovi, hovořit bude paní místopředsedkyně Moserová, připraví se poslanec Němčík.

Místopředsedkyně ČNR Jaroslava Moserová: Vážení přítomní, budu maximálně stručná, chtěla bych jenom připomenout skupinu obyvatelstva, která byla nejvíce zanedbávána a které dlužíme nejvíc, a to jsou lidé invalidní, lidé opuštění a bezmocní.

Chtěla bych za prvé vznést dotaz, bude-li vyvíjena dostatečná snaha o to, aby byla vyčleněna částka z rozpočtu, která by posílila zařízení pro tyto lidi a dále bych se chtěla zeptat, zda příslušné ministerstvo počítá s tím, že napříště všechny stavby, které budou veřejné a pro veřejnost určené, budou bezbariérové. To považuji za naprosto nezbytné. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji paní místopředsedkyni, prosím poslance Němčíka.

Poslanec Jindřich Němčík: Vážený pane předsedo., vážení kolegové, já bych chtěl navázat na ty příspěvky, které se tedy zabývaly otázkou zlepšení stavu našeho zdravotnictví. Je to problém, který samozřejmě pálí každého z nás, protože každý se můžeme stát subjektem péče zdravotnictví. Stejně tak se můžeme stát subjektem péče druhé části současného resortu zdravotnictví a sociálních věcí, tedy sociálních věcí.

V období, kdy očekáváme zvýšené sociální napětí a počítáme i se strukturální nezaměstnaností, máme v tomto státě více jak čtyřikrát až pětkrát méně sociálních pracovníků, než třeba Švédsko, k jehož už stabilizovanému sociálnímu systému se mnohdy s úctou obracíme. Minule jsem zde dal podnět k rozdělení resortu zdravotnictví a sociálních věcí na dvě části, což by podle mého názoru prospělo oběma těmto chudým příbuzným, k tomu, aby se dostaly na úroveň, která jim přísluší.

V této chvíli bych k tomu připojil i další podnět, který vyplynul ze skupiny expertů, jejímž jsem členem, která se zabývá celým balíkem problémů v sociální politice a to vytvoření sociálního školství. V současné době v podstatě v tomto státě nevychováváme pracovníky, kteří by byli vysokoškolsky vzdělaní pro práci v sociální oblasti, zejména pro práci v terénu, kvalifikovanou jak na úrovni středoškolské, tak vysokoškolské.

Proto navrhuji, aby se vláda tímto zabývala. Ukládají to ostatně usnesení č. 99 z roku 1988 České národní rady. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Němčíkovi. Jsou další dotazy? Prosím, hlásí se poslanec Kalvoda.

Poslanec Jan Kalvoda: Pane předsedo, vážení hosté, vážená sněmovno, budu velmi stručný. Mám tři podněty, jeden pro sněmovnu a dva pro vládu.

K jednomu z předřečníků, kterého podezírám, že je nekuřák, bych vznesl protinávrh, aby foyer bylo zachováno pro kuřáky a jím navrhovaná separace byla vyhrazena pro nekuřáky.

Mám dva podněty, které možná nebudou dost závažné pro tuto místnost, ale pro mne symbolizují tendenci, která závažná je. Včera z denního tisku jsem se dočetl, že budova bývalého Sanopsu v Praze 5 byla svěřena či obsazena resortem ministerstva zdravotnictví Záchrannou službou. O této situaci vím něco již z minulých dní, kdy představitel Záchranné služby informoval občany v blízkosti tohoto objektu o tom, že se uchází jím řízená Záchranná služba v Praze o tento objekt s tím, že informoval i o tom, že v průměru 3,2 krát denně zde budou přistávat helikoptéry. Připomínám, že k tomuto setkání došlo z podnětu občanů, kteří žijí poblíž tohoto objektu a že k pokusnému přistání helikoptéry na místě již došlo, s následkem několika zničených okenních tabulí a dalších škod, kromě stresovaných obyvatelů okolních rodinných domků, při poměrně velmi husté zástavbě.

Chtěl jsem se tedy dotázat vlády, spadá to do resortu zdravotnictví, na kolik tento resort počítá s tím, že okolo bydlící občané - ten nejbližší domek je tuším 27 metrů od té přistávací plochy, mají právní prostředky k obraně k tomu, aby prosazovali u příslušného soudu zákaz přistávání těchto helikoptér, který podle podání dr. Žichynce, představitele Záchranné služby, je nedílnou součástí provozu tohoto zdravotnického zařízení. Může totiž dojít k situaci, že tito občané, kterých je - tuším - kolem 60 - se obrátí k příslušnému soudu a ten vydá - to nemůžeme anticipovat, ale je to tedy velmi pravděpodobné, ten vysloví zákaz z titulu práv vlastníků sousedních nemovitostí provozu těchto leteckých prostředků Záchranné služby. Potom ty investice, které se do tohoto objektu investují, budou velmi pravděpodobně zcela zbytečné. Možná, že tento podnět není natolik závažný, aby se jím zabývala tato sněmovna či vláda, ale pro mne to symbolizuje to, že se domnívám, že jsme na prahu budování také - kromě jiného - právního státu, a že společnost, větší komunita lidí, závažnější zájem nemůže prosazovat na úkor byť i jediného oprávněného zájmu občana. To je trend velmi nepřípustný.

Druhý podnět směřuje do resortu ministerstva vnitra, byť se možná týká tohoto resortu ve federální působnosti. Jen velmi stručně. Trestní řízení v našem právním řádu je ve svých prvých fázích svěřeno vyšetřovateli, tedy subjektu v resortu ministerstva vnitra. Tento vyšetřovatel je až do současné doby hodnocen způsobem, který vnáší do jeho motivace takovou skalpovací psychologii, což vysvětlím, prosím tedy bez urážky. On je hodnocen tak, že z počtu věcí, z počtu trestních stíhání, kde tedy zahájí trestní stíhání, tak se počítá percentuelně, kolik těchto věcí rovněž také postoupí s návrhem konečného opatření dále prokuratuře, k dalšímu trestnímu řízení, a kolik tedy těch věcí - lépe řečeno nezastaví. On je tedy svým systémem hodnocení, které se promítá i do honorování jeho práce, zainteresován na tom, aby, když už jednou zahájí trestní stíhání na základě několika dílčích podkladů, tak aby je nezastavoval, pokud zjistí, že je to zcela na místě, že trestní čin se nestal, nebo nějaké jiné důvody k zastavení trestního stíhání, ale aby tu věc postoupil dále prokuratuře, kterou podezírám z podobného systému hodnocení jednotlivých referentů.

Chtěl bych se tedy dotázat pana ministra vnitra, na kolik je tento systém v platnosti, i když jsem informován, že tento systém hodnocení vyšetřovatelů v platnosti je a zda se uvažuje o jeho zrušení, což bych považoval za vysoce žádoucí. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Kalvodovi. Poslanec Henzl se hlásí o slovo.

Poslanec Jaroslav Henzl: Vážený pane předsedo, vážené paní a páni poslanci. vážení hosté. Já se velice omlouvám, budu skutečně velice stručný. Dva poslanci nyní v závěru jednání, poslanec Krumer a poslanec Kalvoda mně tedy předešli a zmínili se o tom, jaké zde vlastně je pracovní prostředí. Proto se obracím na předsedu ČNR - já to řeknu trochu z jiného stanoviska, než to řekli oni - a vystupuji nejen jménem svým, ale i jménem dalších poslanců ČNR - a řeknu to otevřeně - poslanců nekuřáků.

Není to tak dlouho. co jsme zde přijímali novelizaci zákona o alkoholismu a jiných toxikomániích. kde byla přijata určitá opatření na ochranu nekuřáků. Žel, v budově tohoto našeho nejvyššího zákonodárného sboru jako by se o těchto opatřeních nevědělo. Budova České národní rady v době konání schůzí, ale i když zasedá více výborů ČNR, je doslova zamořena tabákovým kouřem. Nevím, jak zde funguje klimatizace, ale při schůzi ČNR, zde přímo v prostorách před zasedací síní - a je to předmětem řady kritických připomínek z řad poslanců - se nekuřáci prakticky v těchto prostorách nemohou zdržovat a jsou odkázáni buďto zůstat zde v zasedací síni anebo se utéci nějak jinam. a navíc někteří, vzhledem k svému zdraví. prakticky v tomto prostředí se nemají vůbec pohybovat. Takže jsou - jak již jsem řekl - nuceni uchýlit se někam, kam to tedy jde.

Ale je zde ještě jedna otázka, nejde jen o toto, ale jde o škody, které vznikají a budou zákonitě vznikat na této krásné budově, na překrásné a jistě ne laciné rekonstrukci budovy ČNR, konkrétně třeba abych mluvil o předsálí, a těch gobelinech, které tam máme před sebou a samozřejmě i na ostatních částech budovy ČNR.

Prosím tedy o přijetí rozhodných opatření a vyčlenění určitého salónku jako místnosti pro nekuřáky. Stále jenom hovoříme o zlepšování životního prostředí, ale zde jde skutečně o pracovní prostředí a i o přímé ohrožení již tolik narušovaného zdraví našich občanů. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Henzlovi, slibuji, že dám tento podnět na jednání předsednictva a v podstatě uplatníme námi schválený zákon i do budovy ČNR a mezi poslance, kteří tento zákon schvalovali.

O slovo se přihlásil předseda Federálního shromáždění pan Alexander Dubček. Prosím ho, aby se ujal slova.

Předseda Federálního shromáždění Alexander Dubček: Skutečně jenom několik poznámek, především bych se chtěl dotknout vystoupení pana poslance Lesáka, a to nejen proto, že bych si kladl za povinnost něco vyvracet nebo něco tu obhajovat, ale proto, že vidím, že jsou tu i mladší lidé a proto bych chtěl jen některé věci připomenout.

Pokud jsem se díval na tváře poslanců, kteří zde sedí, ať mladší nebo starší, myslím, že dobře rozuměli mému vystoupení a že jsem v žádném případě nechtěl něco zakrýt z toho, co zde máme z neblahého dědictví, proto jsem v jedné části svého vystoupení vzpomenul, že toto dědictví je těžké, kruté a nese s sebou velké důsledky. Pro některé mladé bych chtěl připomenout, že s takovým rozhořčením, s jakým tu pan poslanec Lesák dnes vystupoval, jsem vystupoval také já a mnozí jiní před 22 roky, kdy to bylo daleko složitější a těžší. Leccos jste zde dnes také slyšeli o paní Horákové, ta před 22 lety patřila mezi první, jejíž případ jsme řešili a to v daleko složitějších dobách, ale nechci se už k tomu vracet.

Pokud jde o řešení těch dalších případů, ano, bylo tu mnoho zvůle a já to mohu jen potvrdit, že jsou to záležitosti, které jsme se my tehdy snažili řešit, pokud se to všechno nepodařilo, pak musíme dále v tomto směru pokračovat, aby lidově řečeno nikdy více. I když jsme něco před těmi 22 lety nevyřešili, tak jenom proto, protože, jak víte, jsme byli krutě potrestaní. Kolik bylo za tu dobu, co jsme stačili, vyřešeno případů. Pamatuji si, že to bylo něco více jak 35 tisíc. Možno říci, že je to málo nebo hodně. Ale bylo to složité období, ale přese všechno jsme věděli, kde máme hledat pravdu, kde máme stát na pozicích našeho lidu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP