Čtvrtek 22. února 1990

Problematika ochrany a zlepšení životního prostředí je v Plzni mimořádné naléhavá. Plzeň patří mezi pět oblasti v ČSR s nejvíce narušeným životním prostředím. Také v oblasti terciární sféry zůstává nevyřešena řada základních a naléhavých problémů.

Řešení všech těchto otázek má ve velkých městech specifické rysy a jak ukázaly zkušenosti, nelze je řešit stejným způsobem jako v ostatních menších městech. Proto uplatnění statutu je třeba u velkých měst považovat nejen za hlavní cestu k zabezpečení demokratických principů státní správy, ale i za hlavní předpoklad pro vytvoření správy jednoduché a účelné.

Protože Národní výbor města Plzně zaslal vládě žádost tohoto mého vystoupení, chtěla bych se dotázat vlády, zda se vláda tímto již zabývala. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Röschové. Poslanec Matějka má podnět nebo dotaz k ochraně životního prostředí. Připraví se poslanec Rota.

Poslanec Jaroslav Matějka: Vážený pane předsedo, vážení hosté, vážení poslanci. vážené poslankyně, nedávná cesta pana prezidenta do Podkrušnohorské pánevní oblasti připomenula znovu zájem veřejnosti o problematiku životního prostředí. Že se nejedná o zájem konjukturální či povrchní, svědčí i výsledky nedávného průzkumu veřejného mínění, o kterém nás zde na minulém jednání informovala paní ministryně obchodu

Jestliže 66 % respondentů klade v dnešní době starost o životní prostředí na první místo, pak to svědčí nejenom o skutečně vážném stavu, ale - a to zejména - že veřejnost očekává od nové vlády smysluplné, ale i rychlé řešení. Nové ministerstvo životního prostředí jistě v blízké době předloží svůj program, jak zachránit, co se ještě zachránit dá.

Chtěl bych však z tohoto místa připomenout některé důležité věci, které nové ministerstvo a konečně i nová vláda zdědila po svých předchůdcích a jejichž rychlé řešení pokládám za nezbytné:

1. Dosud nemáme dopracován nový zákon o ochraně ovzduší. Je třeba si uvědomit, že zákon 35/67 Sb. neosvědčil dostatečnou svou účinnost a podstatně neovlivnil odstraňování příčin znečišťování ovzduší, ani jeho nežádoucí růst. Dotazuji se proto pana ministra Moldána, kdy je možno počítat s přijetím nového zákona.

2. Jak známo, přistoupila federální vláda k protokolu o snížení emisí oxidů síry o 30 % do roku 1993. Ptám se, jak jsme připraveni splnit tento mezinárodní závazek a v případě, že je jeho splnění ohroženo, jaká opatření hodlá vláda aplikovat v zájmu jeho splnění.

3. Je známo, že škody na životním prostředí a lidském zdraví nejsou způsobovány jen oxidy síry, ale i oxidu dusíku. Je známo, že v produkci oxidu dusíku, přepočtené na jednoho obyvatele jsme na druhém místě na světě za USA. Československo na základě usnesení vlády č. 276/1988 podepsalo Protokol k úmluvě o snižování emisí oxidů dusíku nebo jejich přenos přes hranice. V této souvislosti se ptám, jak jsme připraveni, aby nejpozději do 31. 12. 1994 nepřevyšovaly roční emise oxidů dusíku nebo jejich přenosy přes hranice státu emise roku 1987. Zejména kladu důraz na to, zda snížení emisí lze bezpečně dosáhnout pouze úpravami spalovacích procesů, či zda bude nutno zajistit denitrifikaci spalin, podobně jako je tomu v řadě vyspělých zemí. Pokud se potřeba denitrifikačních zařízení jeví jako nezbytná, pak jak bude z tohoto hlediska přehodnocena stávající projektová příprava odsiřovacích zařízení našich tepelných elektráren.

Závěrem pokládám za užitečné se zmínit o jednom významném fenoménu, na který by se nemělo zapomínat. V posledních měsících byly otázky životního prostředí zcela odtabuisovány, a staly se věcí veřejnou, což je zajisté správné. Současně to však může způsobit přímo explozi odporu veřejnosti proti přijímání rizik a k posilování dosti naivní víry, že lze vybudovat společnost bez jakýchkoliv rizik. Ze západních zemí je známo, že různá ekologická hnutí mohou mít značný vliv, zasahující i do ekonomické stability státu. Tomuto vývoji bychom měli předejít a ve vyspělých zemích se poučit, jak překonaly toto rané období ekologizace společnosti. Znamená to začít studovat, jak lidé různá rizika vnímají a jak na ně reagují, neboť je známo, že zcela jinak rizika vnímají odborníci a jinak laici. Je proto třeba hledat možnosti, jak zlepšit informovanost veřejnosti a zlepšit možnosti její komunikace s odborníky a politiky. Především však je nutno obnovit důvěru veřejnosti k vědě, která byla v minulých letech bohužel dosti poplatná zájmům ekologii zcela cizím. Pouze tehdy, zbavíme-li lidi této nedůvěry, budou ochotni přijímat objektivní informace a konec konců i určitá nezbytná rizika. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu poslanci, hovořit bude poslanec Rota, připraví se poslankyně Sobotová.

Poslanec Josef Rota: Vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážení hosté, přednáším dvě otázky na členy vlády České republiky.

Vláda České republiky schválila v minulém roce koncepci uspořádání Československé výstavy v roce 1991, která má historicky navázat na Zemskou jubilejní výstavu, konanou v roce 1891.

Myslím, že tento záměr je třeba uvítat. zvláště v nynější revoluční době, která ve většině našich občanů vyvolává národního uvědomění, stejně jako tomu bylo v historických letech 1791 a 1891. Tato výstava a akce kolem ní uspořádané mohou být jedním z významných odrazových můstků pro náš do společenský, hospodářský, politický i kulturní vývoj do dalších desetiletí.

Chtěl bych se zeptat členů vlády, jak pokračují přípravy na tuto výstavu a kdy bude s její širší koncepcí seznámena naše veřejnost. To je první dotaz.

Druhý dotaz. Dále bych chtěl uvést problematiku, týkající se budoucího rozvoje našich hromadných tělovýchovných vystoupení a zejména vystoupení, konaných na historickém Strahovském stadiónu. Tato masová tělovýchovná vystoupení, jejichž tradice sahá hluboko do minulého století, přinášela našemu národu hluboké pocity národní hrdosti, protože se jedná o záležitost na celém světě ojedinělou, která v řadě případů přivedla mnoho našich lidí a zejména mládeže ke sportování.

V letošním roce budou tyto Československé tělovýchovné slavnosti zakončeny v okresech a nepočítá se s jejich vyvrcholením masovými tělovýchovnými slavnostmi na Strahovském stadiónu.

Znamená to, že ani do budoucna se nepočítá s obnovením tradice hromadných masových vystoupení na pražském Strahově?

Anebo naše tělovýchova tato hromadná vystoupení v příštích letech obnoví, třeba i za účasti krajanů - Sokolů z celého světa? Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Rotovi, o slovo se přihlásila poslankyně Sobotová. připraví se poslanec Laštůvka.

Poslankyně Marie Sobotová: Paní poslankyně, páni poslanci, vážená česká vládo, vážení hosté, vystupuji jménem skupiny poslanců dr. Jaroslavy Moserové, ing. Josefa Kani, Jiřího Rubína, ing. Jiřího Karase, dr. Josefa Domase, dr. Evy Hálkové a Vratislava Štěpánka a to ve věci nápravy kritické situace v Ústavu sociální péče pro tělesně postiženou mládež, který známe pod názvem Jedličkův ústav v Praze.

Ústav byl založen na konceptu pana profesora Jedličky, konceptu, který je stále moderní, vysoce aktuální a po celá desetiletí zůstal přes veškeré úsilí nerealizovaným ideálem.

Na základě vlastních poznatků a informací, ověřených i průzkumem zdravotního a sociálního výboru v tomto zařízení, považujeme za potřebné znovu na půdě ČNR podpořit současné snahy odborníků i laické veřejnosti, které směřují k zásadnímu zlepšení dosavadního stavu v péči o tělesně postiženou mládež.

Jedličkův ústav pak má být modelovým vzorem žádoucího řešení ústavní sociální péče, obdobně jako dětská onkologie se stala modelem pro řešení péče zdravotnické.

Proto se obracíme nejen na pány ministry, do jejichž resortů se tříští řízení dnešního ústavu, ale i na další členy vlády se žádostí za prvé: vytvořit podmínky, i v rozpočtu, pro to, aby Jedličkův ústav mohl být urychleně dobudován a to přednostně jak v lokalitě Vyšehrad, a to v původní koncepci, stanovené prof. Jedličkou a projektem architekta Miluniče. To znamená dobudování homogenního ústavu, v němž by byly zpětnovazebně propojeny funkce léčebné, výchovné, včetně vzdělávání a funkce sociální. Součástí mají být i chráněné dílny a stacionář pro pracovně nezačlenitelné děti, což umožní mnohdy i návrat rodičů do zaměstnání a sníží psychickou i finanční tíseň rodin postižených dětí.

S rozvojem ústavu souvisí i navrácení nesporného původního majetku Jedličkova ústavu.

Druhá žádost - v souvislosti s předpokládanými změnami struktur státní správy, to jest národních výborů i centrálních orgánů a se změnami koncepce zdravotnictví, zvážit otázku optimálního vnějšího řízení ústavů sociální péče, a to tak, aby v nich byly funkčně rovnocenně zajištěny jednotlivé složky komplexní rehabilitace. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Sobotové. Poslanec Laštůvka vystoupí se svým podnětem na vládu České republiky, připraví se poslankyně Kadlčíková.

Poslanec Vladimír Laštůvka: Páni předsedové, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl ústní interpelaci na předsedu vlády ČSR.

V loňském roce bylo přijato usnesení vlády ČSSR 101/90 o řešení ekologických problémů Severočeského kraje a navazující usnesení vlády ČSR 131/89 o témže problému. Po prověření realizace tohoto usnesení, provedeném poslanci zastupitelských sborů a občanskými iniciativami konstatujeme, že je vážně ohroženo řešení ekologických programů Severočeského kraje. Tyto skutečnosti jsou dostatečně kvalifikovaně zachyceny v řadě materiálů Severočeského KNV, Výzkumného ústavu výstavby a architektury Praha, pracoviště Ústí nad Labem - Bílá kniha životního prostředí, včetně podkladů pro schůzi vlády ČSR, vypracovaných Severočeským KNV.

V souvislosti s tím chci upozornit, že takřka ve všech dosavadních materiálech a jednáních, zabývajících se touto problematikou, dochází k nesprávnému a občany kritizovanému dělení území Severočeského kraje na pánevní a nepánevní oblasti, jejichž vymezení je dáno administrativně správním členěním kraje, bez přihlédnutí k faktickému stavu narušení životního prostředí. Řada faktů a měření dokazuje, že v důsledku geografických a klimatických podmínek je řada oblastí, přiléhajících k pánevním okresům zatížena srovnatelně, ne-li více než vlastní hnědouhelná pánev. Jedná se zejména o jihozápadní část okresu Děčín, některé obce okresu Litoměřice a Louny.

Dovoluji si proto požádat, aby vláda projednala urychleně aktualizaci vymezení oblastí ČSR se zhoršenými životními podmínkami, v souladu s objektivními skutečnostmi a rozšířila všechna dosavadní sociální, ekonomická a zejména ozdravná opatření i na tyto oblasti. Současně navrhujeme, aby tato aktualizace byla zahrnuta již v návrhu programu vlády národního porozumění.

K tomuto podnětu přikládám do protokolu seznam obcí, kterých by se měla tato aktualizace dotýkat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.) /Seznam je v příloze./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Laštůvkovi, hovoří poslankyně Kadlčíková, připraví se poslanec Anděl.

Poslankyně Amálie Kadlčíková: Vzdávám se slova, vzhledem k tomu, že zde není přítomen pan ministr zdravotnictví a sociální péče. Vystoupím na příští schůzi.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ano, děkuji paní poslankyně. Hovoří poslanec Anděl, připraví se poslanec Škoda.

Poslanec Václav Anděl: Vážení poslanci České národní rady, vážená vládo ČSR, vážení hosté, v uplynulých téměř 50 letech byly v naší republice napáchány - mimo jiné těžko vyčíslitelné škody v oblasti výchovy a vzdělávání. Je proto plně pochopitelný velký zájem naší veřejnosti a tedy i nás poslanců o to, jak jsou a budou tyto dlouholeté nedostatky co nejrychleji odstraňovány. Hodně lidí, rodiče i učitelé se zajímají o připravené změny zákona č. 29 z roku 1984 o soustavě základních a středních škol. Mluví se o návratu k devítiletým základním školám, o osmiletých gymnáziích apod.

Počátkem února jsem předal výboru ČNR pro školství a vědu žádost zástupců gymnázií ze Středočeského kraje a jejich Občanských fór, asi s 30 podpisy pedagogů, aby připravované změny byly řádně konzultovány s učiteli, dětskými lékaři, psychology apod. Tito zástupci gymnázií nesouhlasí konkrétně na příklad s údajným záměrem, aby 1. stupeň devítiletých základních škol tvořily pouze první čtyři ročníky základních škol, ale naopak doporučují prvních pět ročníků. Teprve po 5. ročníku by pak měli talentovaní žáci přecházet do osmiletých gymnázií.

V této souvislosti proto požadují, aby poslanci ČNR odložili hlasování o návrhu novely zákona, až do získání potřebných podkladů. My, poslanci, jsme však dosud žádnou novelu zákona č. 29/1984 Sb. neobdrželi a s jejím projednáním se zatím nepočítá ani v plánu hlavních úkolů ČNR na I. pololetí roku 1990, tisk ČNR 170, který jsme na naší minulé schůzi schválili.

Ptám se proto pana ministra školství, mládeže a tělovýchovy pana prof. Adama, kdy nám návrh novely zákona č. 29 z roku 1984 předloží k projednání. Byl bych rád, kdyby to mohlo být co nejdříve, když podle kusých informací v tisku se údajně počítá s vydáním novely tohoto zákona do konce června letošního roku a s jeho účinností od 1. září tohoto roku.

Dobře vím, že pan ministr školství a pracovníci ministerstva musí - a není to jejich vina - v současné době co nejrychleji řešit velmi mnoho velmi důležitých úkolů. O výuce historie na vysokých školách zde již hovořil pan poslanec Kovalčuk. Chci se však pana ministra ještě zeptat, jak chce zajistit při všeobecně známých problémech s vydáváním nových učebnic to, aby výuka dějepisu na základních školách i středních školách byla taková, aby naše děti dostávaly ve škole už co nejdříve pravdivé a úplné informace o naší historii a historii vůbec. Tak jak např. dnes ji podrobně, velmi působivě a přesvědčivě o naší nedávné historii mluvil pan poslanec Lesák. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Andělovi. Hovořit bude poslanec Škoda, připraví se poslanec Krumer.

Poslanec Vladimír Škoda: Vážení páni předsedové, dámy a pánové, pro nikoho z nás není jistě tajemství, že zdravotnictví v našem státě je v kritizovaném stavu. Je to důsledek toho, že v uplynulých letech dostávalo zdravotnictví menší podíl národního důchodu, než je ve vyspělých zemích běžné. Zatímco pro svět je v současné době jednou ze základní tendencí rozvoje zdravotnictví nástup elektronizace a zavádění vyšetřovacích metod, které dříve a s menší zátěží pro pacienta vedou k cíli, v naší zemi je stupeň elektronizace zdravotnictví odrazem téhož v ostatních sférách hospodářství. Přitom zavedení výpočetní techniky ve zdravotnictví ve větším rozsahu umožní zkvalitnit léčebný a vyšetřovací proces a bude využito v oblasti dokumentační a administrativní a uvolnilo by tak zdravotníkům čas pro práci s pacienty.

Další ze světových trendů, který jsme nezachytili, je náhrada některých orgánů umělými implantáty. Přitom ani čekací doby na implantační protézy nejsou uspokojivé a dlouhé čekání na operaci prodlužuje dobu léčení a zhoršuje výsledek léčebné péče.

Za neodpovídající současnému světovému vývoji lze považovat i tendence k tomu, že složitější vyšetřovací a léčebné úkony jsou prováděny za hospitalizace. Přitom zkušenosti ze zemí se srovnatelnými podmínkami ukazují, že při vhodné organizaci lze značný počet vyšetření ukončit ambulantně, což je levnější a má to i významný přínos pro psychiku pacienta. Kdyby se podařilo vybudovat taková ambulantní diagnostická centra, znamenalo by to přiblížení světu.

Rovněž rozložení kapacity lůžkové a nakonec i ambulantní dle obvodů není v souladu s výskytem jednotlivých chorob v populaci. Toto je např. velmi tíživě pociťováno v oblasti léčení chorob pohybového ústrojí. Posílení role lékařů první linie styku s pacientem, ať už bude nazýván rodinný, praktický či obvodní, je rovněž nezbytné. O nutnosti dosáhnout to se hovoří několik let. Ale obvodní lékař je dále omezován nesmyslnými administrativními bariérami jak při předpisu léků, tak při provádění léčebných výkonů v důsledku nedostatečného vybavení ordinací. Rovněž k zajištění toho, aby praktický lékař měl své někdejší postavení skutečného léčitele, je nutno učinit opatření už při studiu ve smyslu zavedení výuky předmětu všeobecné lékařství.

V omezeném časovém prostoru nelze postihnout všechny neduhy našeho zdravotnictví. Přesto z toho, co jsem uvedl, plyne několik otázek:

1. Jak a zda je ministerstvo připraveno řešit aspoň nejpalčivější problémy organizační v co nejkratší době tak, abychom se v trendech vývoje přiblížili tendencím rozvoje v ostatních zemích?

2. Je známo, že v důsledku nedostatků v činnosti RVHP zřejmě léky z dovozu z těchto zemí nebudou letos dodány v potřebném množství. Přitom náhradní dovoz v oblasti volně směnitelných měn je nepoměrně dražší. Bude tedy zajištěno, aby situace v zásobování léky se letos alespoň dále nezhoršovala?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP