Na závěr mi dovolte otázku na pana předsedu
vlády nebo na některého z členů
vlády: Jak se k tomuto celému problému česká
vláda postaví? Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Hrabaňovi. Hovoří
poslanec Biňovec, připraví se poslankyně
Kocurová.
Poslanec Karel Biňovec: Vážený
pane předsedo, vážení hosté,
dámy a pánové, budu velice stručně,
čas pokročil. Ale musím říci
na začátek několik slov o sobě. Jsem
narozen v Praze, studoval jsem tu gymnázium. V Brně
jsem studoval Janáčkovu Akademii muzických
umění, od roku 1953 žijí v Ostravě.
Čili spojuji ve své osobě Čechy, Moravu
i Slezsko.
Velice jsem přivítal slova našeho premiéra
o tom, že umělé rozdmýchávání
sporu moravsko-českého je na škodu věci,
že bychom spíše se měli zaměřit
na oblasti severních Čech a severní Moravy,
které jsou devastovány a kde lidé žijí
pod úroveň lidí. Poznal jsem to na vlastní
kůži. Tedy to jsou důležitější
starosti než rozdmýchávat otázku Velkomoravské
říše apod.
Uvedu vám několik konkrétních faktů:
Bydlím v Porubě. Poruba má 105 tisíc
obyvatel, to znamená, má pouze asi o 4 tisíce
méně než Olomouc. Přitom v této
Porubě je jedno kino, žádné divadlo,
jeden malý kulturní dům, jeden maličký
kostelíček katolický, žádná
jiná modlitebna, žádné jiné církve.
Pokud jde o další možnosti kulturního
života, kde by se občané sdružovali -
téměř veškeré žádné.
Je to tedy veliká, obludná noclehárna, jakási
králíkárna, mraveniště, a nikoliv
život pro lidi.
Je to potřeba řešit především
místními orgány, ale neobejde se to bez finančních
injekcí, aby se život v těchto oblastech humanizoval,
kromě řešení ekonomických problémů.
V návaznosti na to na závěr jsem tady chtěl
vyjádřit přesvědčení,
že při stanovení rozpočtu se bude na
tyto problémy, na humanizaci severních Čech
a severní Moravy pamatovat přednostně.
Na závěr několik vět k diskutované
otázce státního znaku: Mluvím o tom
proto, protože to budeme znovu všichni projednávat
ve svých výborech. Předkládám
vám svůj osobní názor.
Otázka znaku je otázka státnosti a nikoliv
otázka politiky. Jestliže se zanáší
do otázky znaku problémy krátkodobé
politiky, tím znak kazíme a proviňujeme se
tím na jednom z nejsilnějším symbolu
naší státnosti. Všimněte si. až
budete na - Malostranském náměstí,
tam jsou dva znaky - je tam nějaká fakulta a je
tam znak českého lva. Ten vypadá hezky. Opodál
je pamětní deska na počest (jméno
nebylo rozumět) a jsou tam 4 znaky vedle sebe, jsou z bronzu,
je tam znak český, moravský, slezský
a slovenský. Když se podíváte na ty
dva bronzové znaky - moravský a slezský,
na ty orlice, tak z dálky nepoznáte, která
je moravská a která slezská, protože
ty od sebe rozlišuje jenom barevnost, a ta mašle na
prsou, co má ta moravská orlice, to z dálky
není vidět. Rozhlédněte se ještě
kolem sebe, podívejte se, jak nádherně vypadá
ten český znak tamhle nad dveřmi, to je skutečně
mohutný symbol, a nakonec, když si odmyslíme
tu hvězdu nad hlavou a přimyslíme si tam
velkou korunu, jak vypadá imposantně tento znak
(diskutující ukazuje na státní znak
v průčelí sálu). Představte
si, že místo toho tady budou viset čtvrcené
znaky, to znamená, že od nějaké mohutnosti,
která vyjadřuje tu českou státnost,
přejdeme k titěrnosti. A zvláště,
když to nebude v barevném provedení, tak se
úplně ztratí smysl toho čtvrcení.
Proto znovu uvažte ve výborech tuto otázku
bez politických vášní, jenom z pohledu
státnosti. Děkuji vám za pozornost. (Dlouhotrvající
potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu poslanci Biňovcovi, diskutovat bude
poslankyně Kocurová, připraví se poslanec
Jurásek.
Poslankyně Anna Kocurová: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, ve svém vystoupení
bych chtěla v krátkosti vyjádřit názory
a pocity převážné většiny
obyvatel Slezska a osvětlit vývoj a postoje současného
hnutí za obnovu tradic tak zvaného československého
Slezska.
Sám tento název, jak řekl pan předseda
Šafařík na setkání s představiteli
slezské veřejnosti při své včerejší
pracovní návštěvě v Opavě,
pohladil na duši a přesvědčil o tom,
že máme stejné zájmy, to jest upevnění
české státnosti. To je také důvod,
proč jsme si dovolili rozdat vám na stolky mapu
Slezska s výkladem politických dějin této
historické země Koruny české a vývoje
slezské orlice, jako znaku této země.
Politický i národností vývoj v tomto
regiónu byl po staletí nad míru složitý,
neboť se zde střetávaly různé
národnostní, hospodářské a
sociální zájmy. Avšak je nutno zdůraznit,
to zásadní, Slezané se vždy v minulosti
hlásili k svému češství, české
národnosti a české státnosti. A taková
je i současnost. Po obnovení politických
svobod na konci minulého roku, se ve Slezsku aktivizovalo
hnutí, které zdůrazňuje slezské
historické a kulturní tradice, ale bez požadavku
na změnu současné dvoustranné federace.
Proto také musíme jednoznačně odmítnout
některé moravské iniciativy, volající
po obnově Moravsko-slezské země, jako třetího
člena federace. Takovéto akce, halící
se do šovinistického hávu a vyvolávající
umělé národnostní problémy,
v současné době pouze tříští
naše síly v úsilí o radikální
demokratizaci společnosti, hospodářské
obnově a posílení české státnosti
navenek.
Jsem ráda, že pan předseda vlády ve
svém dnešním vystoupení ukázal,
že pohlíží na věc stejnýma
očima. Za těmito snahami je však také
zapotřebí vidět úsilí starých
struktur na úrovni krajů o zachování
a posílení moci. Tyto zájmy jsou však
v příkrém rozporu s cíly našeho
státu, jeho posílení a otevření
se Evropě a celému světu. Nechceme proto,
aby občanského hnutí za obnovu duchovních
a kulturních tradic slezského regionu bylo zneužito
k posilování šovinismu a separatistických
tendencí. To by se rovnalo zhanobení ušlechtilých
myšlenek, které našly vyjádření
na příklad v založení Slezské
university v Opavě, v opětovném oživení
činnosti Matice slezské a jiných kulturních
institucí. Zde vidíme jádro našich samosprávných
občanských iniciativ.
Na závěr bych ráda připomenula, vážené
České národní radě a ministru
školství, že právě Slezská
universita k svému dalšímu rozvoji nezbytně
potřebuje urychlené schválení svého
statutu. Nemělo by se na to v této vzrušené
době zapomenout.
Tolik jsem chtěla říci jménem Slezska
a jeho občanů. Děkuji za pozornost (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslankyni Kocurové. Diskutovat bude
poslanec Jurásek, připraví se poslanec Domas,
pokud nechce stáhnout svůj diskusní příspěvek.
(Poslanec Domas: Pane předsedo, nechci.) Dobře.
Prosím, poslanec Jurásek.
Poslanec Vítězslav Jurásek: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně
a páni poslanci, dovolte, abych v prvé řadě
opět oživil otázku Karlových Varů.
V krátkosti jenom na doplnění minulého
požadavku, vzneseného k vládě České
republiky, ke zřízení výboru nebo
vládní komise pro komplexní řešení
otázky Karlových Varů.
V Karlových Varech je situace nejen komplikovaná,
ale dále se prohlubuje. Z rozhodnutí ministra zdravotnictví
ČSR ze dne 5. února 1990 byl zřízen
samostatný státní podnik z bývalých
tak zvaných Sanopsů v Karlových Varech, Františkových
Lázních a Mariánských Lázních.
Podnik bude disponovat 317 lůžky a bude řízen
nově formovaným 23 členným řídícím
aparátem se sídlem v Praze. Rozhodnutí je
formulováno jako experiment, který má ověřit
další perspektivy lázeňství v
České republice. Po rekonstrukci lázeňského
domu Bristol se zvýší kapacita tohoto nového
podniku na 430 lůžek.
Ověřování experimentu, z něhož
budou vycházet kompetentní orgány při
tvorbě nové koncepce lázeňství
je prováděno v objektech nejvyšší
kategorie v rámci lázeňství, vybavených
moderní diagnostikou. Proto je takový experiment
pochybený od samého začátku. Materiální
podmínky pro provoz nového státního
podniku jsou nesrovnatelné s jakoukoliv lázeňskou
organizací v České republice.
Je toho mnoho, co bych měl uvádět. Veškeré
materiály předám vládě pro
práci této komise. Pro informaci - nikdo z kompetentních
míst ani neinformoval, natož pak projednal zřízení
tohoto podniku s místní správou. Organizační
struktura modelu je pouze opakováním třístupňového
řízení, navíc s daňovým
odvodem opět pouze do centra. Následné ustanovení
pracovní komise ministerstva zdravotnictví blokuje
snahy o osamostatnění všech lázeňských
objektů. Komise má vytvořit během
6 - 8 měsíců návrh organizační
struktury, která by měla být nasazena od
1. 1. 1991 na všechny lázeňské objekty
v republice.
Naše město potřebuje ke své prosté
reprodukci, k zachování současného
žalostného stavu zhruba 250 milionů korun ročně.
Tato potřeba je v rozpočtu městského
národního výboru kryta pouze z poloviny.
Proto je rozpočet deficitní částkou
přes 100 milionů korun. Město odvádí
okresu částku zhruba 250 mil. korun v daňových
odvodech. Okres na daních vyinkasuje celkovou částku
3754 milionů. Při přerozdělování
na správu vrací se do města pouhých
6 %, tedy 20 milionů. V katastru města i okresu
je řada organizací i institucí odvádějících
daňové příjmy mimo náš
region. Zjištění celkové hodnoty odvodů,
které by bylo možné získat, je těžko
proveditelné pro složitost stávajících
vazeb. Odborný odhad připouští částku
mezi 1 - 1,5 mld korun. Tolik informace k dokladům, které
předávám výboru.
Nyní dovolte druhou část: Při včerejší
rozpravě ve výboru pro školství a vědu
jsem byl pověřen úkolem seznámit vás
se stanoviskem, které jsme zaujali k návrhu státního
znaku, státní vlajce a státní pečeti
České republiky. V našem výboru stejně
jako v ostatních výborech jsme při prvém
projednávání tohoto zákona a předložení
dvou alternativ nedospěli k jednotnému názoru.
Necítili jsme se být oprávněni učinit
tak závažné rozhodnutí bez možnosti
ověřit si názory a odezvu veřejnosti
našich volebních obvodů. Využili jsme
doby od 14. února a každý ve svém volební
obvodě provedl průzkum názorů voličů.
Na našem včerejším jednání
jsme dospěli k těmto závěrům:
Názory na řešení státního
znaku České republiky se různí a jsou
nejednotné. Další pracovní průzkumy
nedávají záruku získání
rozhodujícího jednotného názoru. Všechny
názorové proudy jsou ochotny přijmout řešení,
které tímto předkládáme České
národní radě jako návrh našeho
výboru jako třetí alternativu. Pokud máte
ty dvě alternativy, které nám byly předloženy
alternativa 1 lev se štítem, půlený,
2 části orlic a štít čtvrcený.
1. Státní znak České republiky by
byl upraven alternativou číslo jedna, je znakem
malým a tvoří ho stříbrný
dvouocasý lev ve skoku se zlatou čelenkou, jazykem
a drápy v červeném poli bez prsního
štítu. Je to historický znak českých
králů. Přemysla Otakara II., Václava
II., Karla IV., Jiřího z Poděbrad, symbolizujicí
českou státnost království zemí
české koruny, tedy i Moravy.
2. Velký znak České republiky, je to alternativa
číslo dvě. Je tvořen čtvrceným
štítem. Popis je uvedený v materiálech,
které jsme dostali (abych to nemusel číst).
Důvod: Tento velký znak symbolicky vyjadřuje
propojením motivu českého lva s moravskou
a slezskou orlicí v jednom štítě pevnost
svazku Čech a Moravy. Je posilou neprávem přehlíženého
povědomí moravského a uznáním
významu Moravy a Slezska pro Českou republiku.
Článek 2 návrhu - státní vlajka
- souhlasíme a není připomínek. Článek
3 - státní pečeť - text návrhu:
Navrhujeme: Státní pečeť České
republiky tvoří velký znak České
republiky ... a dále text návrhu zůstává
nezměněn. Tolik k návrhu tohoto zákona.
Tento návrh předkládáme s cílem
ukončit další rozpravy kolem různých
existujících alternativ a tím předejít
vznikání dalších sporných návrhů
a námětů, které naše rozhodování
může jenom dále komplikovat.
Ve druhé části se chceme vyjádřit
k návrhu státního znaku Československé
republiky. Na základě našich poznatků
z průzkumu ve svých volebních obvodech konstatujeme,
že naše veřejnost zcela rozhodně
a jednoznačně zamítá návrh
na roztržení štítu státního
znaku na dvě poloviny a v tomto dělení vidí
symboliku narušení jednoty našich bratrských
republik.
Naopak v celistvém štítě vidí
symboliku pevnosti a nedělitelnosti tohoto svazku. Ve spojení
státních znaků České republiky
a Slovenské republiky vyjádřené symbolikou
českého lva nesoucího na hrudi štít
státního znaku Slovenské republiky, který
se tím dostává na čestné místo
ve středu znaku, vidí symboliku toho, že lev
nese státní znak Slovenské republiky na svém
srdci a tento štít, státní znak Slovenské
republiky, chrání hruď a tím i srdce
českého lva. Je tedy symbolickým vyjádřením
vzájemných vazeb a pevnosti svazku našich republik,
našich národů. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Juráskovi. Jako poslední
v rozpravě k české státnosti bude
hovořit poslanec Domas.
Poslanec Josef Domas: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, dovolte mi, abych jménem
poslanců - členů sociálního
a zdravotního výboru České národní
rady přednesl námět činnosti zákonodárných
sborů. Tento námět předkládáme
v předvečer zasedání politických
sil u kulatého stolu, které se touto problematikou
dle našich informací bude zabývat.
Dle názoru poslanců zdravotního a sociálního
výboru České národní rady se
otázka racionalizace činnosti nemůže
vyhnout ani činnosti zákonodárných
sborů. Jednoznačně poslanci výboru
podporují zamýšlenou redukci v počtu
poslanců z počtu 700 na 550. Vyslovují však
námět pro ještě radikálnější
redukci, a to na počet 300 - 350 a zvážení
možnosti, že by Federální shromáždění
bylo konstituováno společným zasedáním
obou národních rad, nebo eventuálně
zvážit jinou možnost.
K těmto závěrům nás vedou obavy,
aby se po zamýšlené profesionalizaci poslanců
nezvýšily náklady na činnost zákonodárných
sborů. Jsme přesvědčeni, že i
při takto zredukovaných počtech poslanců
by byly schopny zákonodárné sbory dobře
pracovat a rozhodně nelze hledat přímou úměru
mezi počtem poslanců a kvalitou zákonodárného
procesu. K tomuto zvýšení nákladů
by pravděpodobně při počtu 550 profesionálních
poslanců došlo.
Toto kritérium nezvýšení nákladů
vidíme jako prioritní a plně odpovídá
duchu současné doby s nezbytností ekonomických
pohledů na činnost státoprávních
a zákonodárných sborů. Rovněž
podporujeme minulý model, aby místopředsedové
národních rad byli zároveň předsedy
některého z výborů. Takto eventuálně
ušetřené prostředky by bylo dne našeho
názoru možné využít právě
ve zdravotnictví a sociálních službách,
kde je nedostatek prostředků velmi markantní.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Domasovi. Do rozpravy se hlásí
ještě poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, mám
jenom připomínku k návrhu poslance Juráska.
Jestli se nepletu, tak včera na školském výboru
bylo řečeno, že státní pečeť
by tvořil jenom český lev. Dneska jsem pochopil,
že by to byl celý čtvrcený znak. Tak
nevím jak ...
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
To si dořešíte ve výboru a bude
společná zpráva. Děkuji pane poslanče.
Ještě se někdo hlásí do rozpravy
k bloku o české státnosti? Jinak ostatní
jsou potom zařazeni, jak jsem říkal, do podnětů
na vládu. Můžeme rozpravu ukončit? Děkuji.
Navrhuji vám, tak jak jsem již v úvodu přednesl,
tento návrh usnesení České národní
rady:
Česká národní rada přerušuje
své jednání o návrhu skupiny poslanců
České národní rady na vydání
ústavního zákona České národní
rady o státním znaku, státní vlajce
a státní pečeti České republiky
a
1. ukládá výborům České
národní rady znovu se návrhem zákona
zabývat v období mezi 7. - 15. březnem t.r.,
2. žádá Federální shromáždění
Československé socialistické republiky, aby
svým ústavním zákonem zmocnilo Českou
národní radu k přijetí ústavního
zákona České národní rady o
státním znaku, státní vlajce, státní
pečeti a názvu České republiky a ústavního
zákona České národní rady o
počtu poslanců České národní
rady.
Jsou k tomuto návrhu na usnesení nějaké
připomínky? Nejsou. Nechal jsem spočítat,
že v současné době chybí v naší
sněmovně 60 poslanců. Jde zde tedy přítomno
140 poslanců, jsme usnášení schopní.
Kdo tedy souhlasí s návrhem usnesení, jak
jsem jej přednesl, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji
vám.
Je někdo proti? Není.
Zdržel se hlasování? Rovněž nikdo.
Přijato jednomyslně.
Přistoupíme k dalšímu bodu pořadu,
kterým je
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, možná, že mnohé na vaše
ještě nepoložené otázky bylo již
dnes zodpovězeno. Pokud se tak nestalo, máte možnost
v tomto již pravidelném bodu našich schůzí
otázky položit. Řada z vás se již
k tomu předem písemně přihlásila.
Pouze vás prosím, aby vaše vystoupení
byla stručná a věcná. Jak jsem již
řekl v úvodu, doba od nás vyžaduje vysokou
intenzitu poslanecké práce a také její
vysokou efektivnost. A k tomu patří umění
říci málo slovy co nejvíce, abychom
se sami navzájem nezdržovali.
Berte to, prosím, pouze jako mou určitou prosbu
nebo nanejvýš doporučení. Samozřejmě
nemohu a ani nechci žádného poslance v jeho
projevu omezovat.
Přistoupíme tedy k dotazům a podnětům
poslanců. Některé otázky české
státnosti se prolínají s dotazy, členové
vlády si je zaznamenávali a bude s nimi zacházeno
jako s dotazy, i když byly předneseny v té
prvé části naší rozpravy.
Jako první se s podnětem přihlásil
poslanec Petr Lom, připraví se poslanec Hubálek
Bohuslav.