Čtvrtek 22. února 1990

1. Doporučuji ministerstvu spojů a panu ministrovi osobně, aby se zasadil o vydání k 27. 6. 1990, tedy ke 40. výročí smrti dr. Milady Horákové, příležitostné známky. Námitky, které na naši žádost pan ministr již sdělil, považujeme za malicherné. Bylo nám řečeno, že je obvyklé v Československu vydávat příležitostné známky pouze k narozeninám. Já se pamatuji, že byly příležitostné známky vydány k úmrtí Jana Opletala, k úmrtí Jana Palacha a nejednou k úmrtí Vladimíra Iljiče Lenina. Nevím tedy, proč by nemohla být vydána k úmrtí dr. Horákové. Že je krátká doba na technické provedení, vyvracíme tím, že je připraven hotový návrh a je otázka několika dní, aby známka mohla být vytištěna.

2. Mám dotaz na vládu České republiky, zda sama či ve spolupráci s vládami Slovenské republiky a Československé republiky připravuje právní podklady pro rehabilitaci perzekuovaných osob v totalitním režimu.

3. Doporučuji české vládě, prosím předsednictvo ČNR o podporu tohoto doporučení. V roce 1929-1943 byl na hoře Vítkově postaven Památník české státnosti. Komunisté z něj udělali tak zvaný Národní památník na Žižkově. Doporučuji jmenovaným státním orgánům, aby se přičinily o to, aby se tento památník vrátil nejen k svému původnímu názvu - Památník odboje na hoře Vítkově - ale i ke svému původnímu poslání. Aby byl symbolem české státnosti. Památník odboje na hoře Vítkově by měl být místem, k němuž bude s úctou vzhlížet celý náš národ a oba naše národy. Zde nechť jsou umístěny sochy, busty, pamětní desky a jména opravdu velikých synů a dcer našich národů, počínaje představiteli protihabsburského odboje, na čele s Tomášem Garriguem Masarykem, Edvardem Benešem a Milanem Rastislavem Štefánikem. Nechť jsou tam umístěny desky se jmény nejstatečnějších protihitlerovských bojovníků-odbojářů, bojovníků z let 1939-1945, včetně jmen nejstatečnějších našich západních letců, kteří byli po válce vystaveni nejedné persekuci. A aby tam byly umístěny desky a jména všech popravených bojovníků proti komunistické totalitě, bojovníků za svobodu a demokracii v letech 1948-1968, na čele s národní mučednicí s dr. Miladou Horákovou. Děkuji. (Dlouhotrvající potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Lesákovi za jeho vystoupení. Protože jsme se dostali, vážené paní a pánové poslanci, do mírného časového skluzu, požádal mně ministr zdravotnictví pan Klener, aby mohl v průběhu rozpravy, to znamená nyní, vystoupit k interpelaci podané posledně, víte, že zde byl požadavek od poslankyně Sobotové, aby vystoupil ministr zdravotnictví k interpelaci zde, na plenární schůzi ČNR. On potom musí pracovně odejít, prosím tedy pana ministra zdravotnictví, aby odpověděl na interpelaci.

Ministr zdravotnictví a sociálních věcí Pavel Klener: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych předložil některé údaje, které mohou sloužit jako podklad k diskusi na podnět poslankyně Sobotové, týkající se novely zákona o umělém přerušení těhotenství. Já jsem svůj příspěvek vzhledem k časové tísni, která vznikla, zkrátil, ale nejpodstatnější věci si dovolím přednést.

Podněty k stávající právní úpravě o umělém přerušení těhotenství vycházely ze žádosti Vládní populační komise a z žádosti zdravotního a sociálního výboru ČNR, požadující zejména zrušení tak zvaných interrupčních komisí.

ČNR schválila zákon č. 66/1986 Sb., o umělém přerušení těhotenství dne 20. 10. 1986 a SNR tak učinila obdobně dne 23. 10. 1986. Tento nový zákon nahradil dosavadní zákon č. 68/1957 Sb.

Shrneme-li, pak nový zákon přináší liberalizaci umělého přerušení těhotenství ve srovnání se zákonem předešlým. Podle § 4 se ženě přeruší těhotenství, jestliže o to písemně požádá, nepřesahuje-li těhotenství 12 týdnů a nebrání-li tomu zdravotní důvody. V případě těhotenství staršího 12 týdnů možno provést umělé přerušení těhotenství ze zdravotních důvodů.

Stávající právní úprava vycházela z toho, že plánované rodičovství bylo OSN na mezinárodní konferenci o lidských právech v Teheránu v roce 1968 přijato za základní lidské právo. V článku 16 přijatého usnesení se tu výslovně uvádí, že rodiče mají základní lidské právo svobodně a zodpovědně rozhodovat o počtu svých dětí a době jejich narození. Není zde ovšem řečeno, že toto plánované rodičovství se má regulovat umělým přerušením těhotenství.

Přijetí zákona vycházelo dále z toho, že žádný represivní zákon nezabránil umělým potratům, nýbrž naopak, vedl k rozšíření potratů kriminálních se zhoubnými následky pro zdraví a životy žen.

Jiným důvodem přijetí nového zákona byla možnost zavést bezpečnější a s menšími zdravotními následky provázené metody umělého přerušení těhotenství v raných stadiích těhotenství, tak zvané "miniinterrupce". Klasický způsob provádění interrupce nejčastěji mezi 8. - 12. týdnem těhotenství vyžaduje násilné rozšíření hrdla děložního, s následným poškozením jeho závěsného aparátu, které potom vede k závažnému riziku zejména u mladých žen, které dosud nerodily a dochází pak k samovolným potratům, nebo k předčasným porodům. Děti z předčasných porodů jsou zatíženy vyšší úmrtností a tak je nepříznivě ovlivňována výše perinatální a kojenecké úmrtnosti. Tyto ukazatelé jsou významnými v hodnocení kvality života v daném státě. ČSSR ve zlepšování těchto ukazatelů zaostává za vyspělými zeměmi a dostává se v mezinárodním srovnání do nepříznivého postavení.

Zákon č. 66/1986 Sb. ve svém znění zdůrazňuje plánované rodičovství, avšak ochranu před nežádoucím otěhotněním, tedy antikoncepci se nepodařilo významněji rozšířit, ačkoliv se poskytuje bezplatně. Naopak, u některých, vysoce účinných prostředků, jako je antikoncepce hormonální došlo od doby zavedení nového zákona k mírnému poklesu.

Zásadní změna nenastala ve výchově k rodičovství, k plánovanému rodičovství a odpovědnému partnerství. Tato sféra je jenom v menší míře věcí ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí ČSR, tak jako péče o zdraví vůbec. Je to věcí celé společnosti a je nezbytné se poučit u států, které jsou v této oblasti dále a mají podstatně nižší počet umělých přerušení těhotenství, přičemž provedení zákroku je stejně liberální.

Umělé přerušení těhotenství je po stránce zdraví, tak po stránce obecně lidské nežádoucím jevem. Od přijetí zákona č. 68/1957 Sb. počet umělých přerušení těhotenství trvale stoupá, s výjimkou let 1963-1965, kdy došlo k zpřísnění předpisů povolujících výkon, ale tento pokles byl přechodný. Zvlášť výrazný vzestup pak byl po novelizaci tohoto zákona.

Uvedu jenom pro ilustraci několik čísel, na 100 narozených v roce 1986 bylo 74,2 umělých přerušení těhotenství, v roce 1987 už 94,7 a v roce 1988 dokonce 95,8 umělých přerušení těhotenství. Chtěl bych doplnit, že vyšší hodnoty, než tyto jmenované jsou v evropském regionu v Maďarsku, Řecku, Bulharsku a v Sovětském svazu. Tyto země jsou mezinárodně považovány za země s nižší kulturní a civilizační úrovní. Nelze proto vinit jen zákon sám, či zdravotnictví, zodpovědna je celá společnost.

Naproti tomu v současnosti jsou v Evropě jen dvě země, a to je Irsko a Belgie, kde umělé přerušení těhotenství není zákonem povoleno. I v zemích tradičně katolických, jako je Itálie a Španělsko, se nepodařilo prosadit úplný zákaz umělého přerušení těhotenství.

V poslední době dochází na ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí ČSR řada dopisů a podnětů občanů, které ukazují, že na problematiku umělého přerušení těhotenství popřípadě širší problematiku ochrany nenarozeného dítěte a matky, existuje široké spektrum často zcela protichůdných názorů. Postoje obou stran, tj. stoupenců dosavadní praxe umělého přerušení těhotenství i zastánců jiných názorů, bývají i značně osobně a emociálně podbarveny.

V odlišných názorech se poukazuje na to, že problém umělého přerušení těhotenství není jen problémem ženy, že je též problémem otce počatého dítěte. Žena však může podstoupit umělé přerušení těhotenství bez vědomí svého manžela. Rodiče a zákonní zástupci neplnoletých dívek ve věku od 16 do 18 let, tedy v době, kdy podle zákona jsou odpovědny za jejich výchovu a musí podepsat např. revers před operací mandlí, se o umělém přerušení těhotenství dovídají dodatečně.

Jsou i další momenty, uváděné odpůrci zákona v jeho nynější podobě. Pokud jde o svobodu člověka pro jeho rozhodování, nemůže tato svoboda omezovat svobodu dalších zúčastněných, to je otce i nenarozeného dítěte samotného. V této souvislosti vyvstává opět otázka ochrany nenarozeného dítěte i z právního a etického hlediska. Proti názorům, stavícím konvenčně jako počátek lidského života určitou dohodnutou hranici, se staví názory, opírající se rovněž o poznatky embryologie o počátku individuálního lidského života v okamžiku početí.

Zkušenosti ukazují, že účinná pomoc lidská, poradenská, materiální může účinně napomoci k vytvoření podmínek k tomu, aby z dítěte nechtěně počatého se stalo dítě pozitivně přijaté. Stoupenci těchto pohledů jsou přesvědčeni, že zákon v tomto ohledu neřeší problematiku v celé její komplexnosti, že svým pojetím napomáhá nepřípustné simplifikaci problematiky.

Další hledisko, vnášené do názorového spektra je stanovisko zaujímající postoj k umělému přerušení těhotenství z tak zvaných sociálních indikací. Zdravotnictví a medicíně v souvislosti s platným zákonem a běžnou praxí se vytýká to, že si nechalo vnutit úlohu řešitele složitých sociálních problémů jejich nepřípustnou medikalizací. Sociální a osobní problémy žen a rodin je třeba řešit celou širokou paletou opatření, v jejichž rámci umělé přerušení těhotenství by představovalo jen jeden z přístupů. Praxe však je taková, že tak zvané sociální indikace tvoří 80 % všech důvodů k umělému přerušení těhotenství.

Shrneme-li přístupy k problematice, možno říci, že problém je velice živý, oslovující široké vrstvy společnosti, zároveň však složitý a rozporný, objevují se stanoviska značně se lišící.

Je třeba umožnit, aby se o problému umělého přerušení těhotenství rozvinula široká svobodná a demokratická diskuse, výsledek je potřeba považovat za otevřený, měl by vyplynout z konsensu zúčastněných odborníků a různých složek obyvatelstva, včetně různých občanských iniciativ.

Již nyní se však jeví jako nutné zabezpečit, aby se na umělém přerušení těhotenství nemuseli podílet ti lékaři a zdravotníci, kteří to považují za neslučitelné se svým svědomím.

Novelizaci zákona samotného by pak měla připravovat pracovní komise, zahrnující odborníky všech zainteresovaných oborů lékařských i nelékařských, mimo jiné z oblasti etiky, práva, psychologie, sociologie, ekonomiky, pedagogiky, sociální péče apod., ale také zástupci politických stran a hnutí, jakož i náboženských iniciativ. Práce takové komise by zřejmě přesáhla rámec působnosti ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí ČSR. Její řízení a práce by měly probíhat nejspíše na úrovni nadresortní. Zákon, který by v celé šíři řešil problematiku, je nutno považovat za úkol nikoliv bezprostřední, ale dlouhodobější. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu ministru Klenerovi. Paní poslankyně, jste spokojena s odpovědí i na interpelaci? (Ano.) Děkuji.

Vážené paní poslankyně a páni poslanci, nechcete přestávku 10 minut? Ano, přerušuji tedy jednání.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vážené poslankyně, vážení poslanci, v průběhu přestávky řada z vás chtěla, abych vás omluvil z dalšího jednání. Prosím vás, uvědomte si, že jsme nejvyšší zákonodárný sbor České republiky a že musíme především, pokud budeme chtít zvyšovat českou státnost, zvyšovat sebekázeň a kázeň tohoto sboru. Když se podívám po těch prázdných místech, je to skutečně nebývalé, že někdo by si dovolil odejít z tohoto plenárního zasedání bez omluvy a že by odešel, aniž bychom dokončili jednání. Mám obavy, že až budeme hlasovat o dalších bodech, že nebudeme usnášeníschopní. Z tohoto důvodu vás prosím, abyste již nežádali dále omluvu z dnešního jednání, abyste si spíš zajistili noclehy, zrušili letenky atd. Jsme skutečně poslanecký sbor a své povinnosti konejme řádně.

Promiňte, že to zrovna říkám vám, kteří tady jste a kteří čekáte na další jednání, ale já to připomenu zejména při zahájení příštího zasedání.

Zahajuji přerušené jednání. Budeme pokračovat v rozpravě. Slovo má poslanec Hrabaň. Připraví se poslanec Biňovec.

Poslanec Josef Hrabaň: Vážený pane předsedo Federálního shromáždění, vážený pane předsedo České národní rady, vážené poslankyně, vážení poslanci, ve svém vystoupení vás chci krátce informovat o dalším postupu přípravy zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na letošní rok. Je stále výrazněji ovlivňován způsobem přípravy zákona o státním rozpočtu československé federace a přístupem zejména federálního ministerstva financí.

Chtěl bych ocenit, že vláda České republiky ve svém stanovisku k záměrům nového státního rozpočtu federace na rok 1990 vycházela ze závěrů přijatých předsednictvem České národní rady. Současná složitá situace v řešení citlivých problémů a malý časový prostor však nedávají příliš mnoho možností pro manévrování. Je proto třeba hledat všude rozumné kompromisy, ale přitom nemůžeme ztrácet ze zřetele základní cíle a potřebu jejich dosažení v době co nejkratší.

Tento základní cíl spatřujeme i nadále v uplatnění svrchovanosti České republiky nad zdroji, které jsou na jejím území vytvářeny a v rozhodování o jejich užití.

Hovořil jsem na minulé schůzi o rizikách námi přijatého přístupu, především pak z časového hlediska. Předsednictvo České národní rady musí bezodkladně posoudit změnu termínů v přípravě výborů na schůzi České národní rady 29. a 3%. března tohoto roku.

Ve federální vládě bude návrh státního rozpočtu federace a souhrnů rozpočtů republik projednán 8. března 1990. Nezbývá než požadovat na vládě České republiky, aby návrh českého rozpočtu projednala hned 9. 3. 1990, pokud respektujeme platná rozpočtová pravidla a nechceme ustoupit od zásady, aby výbory projednávaly jednotlivé rozpočtové kapitoly se znalostí celého rozpočtu republiky a také závěrů jednání vlády a nechceme-li posunout projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky v naší schůzi až do dubna.

Prakticky to znamená posun všech termínů minimálně o týden a náš výbor může přípravu schůze uzavřít na svém jednání až 27. března, tj. dva dny před schůzí České národní rady. Tolik tedy pokud jde o časové hledisko postupu. Má samozřejmě negativní dopad na kvalitu přípravy poslanců. Je třeba říci, že stále bohužel slevujeme ze svých předsevzetí a nejsme dostatečně důslední při prosazování námi přijatých závěrů. Je to patrné především na základním záměru uplatnit již nyní svrchovanost České republiky v otázkách přípravy rozpočtu. -

Dosavadním postupem byly vytvořeny předpoklady pro odstranění některých rozporů, respektive diferencí mezi rozpočtem federace a republiky tak, jak to kvantifikovala vláda České republiky. Bylo o něco málo sníženo nadměrné zatížení české ekonomiky v podobě přesunu prostředků prostřednictvím rozpočtové soustavy, ale jde pouze o fiskální řešení tohoto jednoho roku bez zásadní změny přístupu. Zásadní problém stále zůstává v nezměněné podobě.

Podle údajů o příjmech státních rozpočtů bylo příslušnými finančními správami za rok 1989 z celkového objemu daní, odvodů a poplatků, evidovaných jako příjmy rozpočtů federace a republik, inkasováno na území České republiky plných 70 %. Návrh federálního ministerstva financí předpokládá, že v rozpočtech na rok 1990 bude Česká republika v rámci svého rozpočtu disponovat něco málo přes 37 % z celkového objemu příjmů všech státních rozpočtů a necelými 50 % z celkového objemu výdajů všech státních rozpočtů.

I když s určitými výhradami, ukazuje to na zřejmý nepoměr, charakterizující myslím velice dostatečně skutečnost, jak značné přerozdělovací procesy se prostřednictvím rozpočtové soustavy odehrávají. Zvýrazňuje to náš oprávněný požadavek, aby poslanci dostali do rukou územní pohled na příjmy a výdaje celé rozpočtové soustavy federace, a to již pro posuzování letošních rozpočtů.

Je také podle mého názoru potřebné jednoznačně na vládě České republiky požadovat, a ona si to tak vytýčila, aby připravila a předložila České národní radě zásady legislativní úpravy rozpočtových pravidel republiky tak, aby odrážely požadavky úplné svrchovanosti České republiky nad rozhodováním o zdrojích vytvořených na jejím uzemí. Tuto úpravu, která by měla být projednána nejprve v podobě zásad, připravit tak, aby mohla platit od 1. ledna 1991 a tedy aby příprava státního rozpočtu na příští rok již probíhala zcela v jejich duchu.

Pokud bude potřeba vyvinout zákonnou iniciativu i vůči federálním orgánům, je třeba to zabezpečit. Jinak budeme stále odkazováni na platná pravidla a o svrchovanosti republiky se budeme jen platonicky bavit.

Má to potom i konkrétní nepříjemné důsledky. Poslanci se například ptají, co hodlá vláda České republiky jako další kroky v návaznosti na provedené změny kursu naší koruny podnikat. Je totiž jasné, že jsme na tomto kroku nic ekonomicky nezískali. To je možné akceptovat, pokud koncepce dalšího postupu dává naději na žádoucí vývoj a neodbudeme negativní dopady jen mávnutím ruky. I čas je v mnoha případech právě v ekonomice rozhodující veličina.

Jsou to vše velmi žádné otázky přímo související s problematikou státního rozpočtu a máme-li přijmout zákon o státním rozpočtu, musíme být informováni o všech podstatných souvislostech a znát skutečný stav věcí. Považoval jsem za nutné znovu na to upozornit, protože nechci, abychom dospěli do situace, že příslušné instituce Mezinárodního měnového fondu toho o nás budou vědět více než my sami, jako poslanci České národní rady.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP