V souvislosti, o kterým hovořím, jsem se
několikrát zmínil o nezbytnosti politického
klimatu v naší zemi. Nositelé špatných
zpráv nepatří mezi hýčkané
a odměňované, a jak říká
Valtr Komárek, nalévání čistého
vína je hodnoceno spíše v románech než
v reálné politické praxi. Přímo
bytostně jsem před několika týdny
prožíval před televizní obrazovkou projev
nynějšího pana předsedy vlády,
ve kterém závažnými slovy varoval před
některými skutečnostmi, kterým bychom
se před několika měsíci chtěli
vyhnout. Historie našich národů a konec konců
našich předúnorových politických
stran nás zavazuje k předvídavosti. Na rozdíl
od lidského života ráno v politice nebývá
moudřejší večera a probuzení
není vždy probuzením do jasného dne
po nočních chmurách. Nejen za mnoho posledních
let, ale žel i za posledních několik týdnů
se v této zemi stalo mnoho, co nikdo nechtěl a nikdo
si nepřeje. Uprostřed málo přehledného
množství politických zájmů, malé
smiřitelnosti, malé odpovědnosti ke společné
věci národa vidím jen jedinou cestu: nemyslet
tolik na to, na co jsme přišli včera, a na
to, co chceme zítra. Myslete na to, o čem jsme snili
dvacet a někteří z nás čtyřicet
let. Mysleme na Československo a mějme se rádi.
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, dovolte mi, abych se obrátil na předsedu
vlády.
Vážený pane předsedo vlády, Klub
poslanců Československé strany socialistické,
ale ani jednotliví poslanci nechtějí využívat
interpelací k malichernému komentování
událostí ve státě, ale poté,
co v úterý večer vystoupil ústřední
ředitel Československé televize v Televizních
novinách s neuvěřitelným výrokem
o tom, že Československá televize bude
dále pracovat bez destruktivních zásahů
zvenčí, takovouto zásadu by jistě
rádi přijaly např. mnohé národní
výbory a instituce, na které míří
destrukce naší revoluce, a poté, co tiskem
proběhly zprávy o tom, že slovenská
vláda hodlá rozhodovat o věcech tisku, rozhlasu,
televize a filmu samostatně, dovolte mi, abych se na vás
obrátil s těmito otázkami:
Je vláda České republiky připravena
zřídit a řídit Českou televizi,
Český rozhlas, Českou tiskovou kancelář,
budou-li podobné orgány zřízeny na
Slovensku? A je vláda České republiky připravena
ovlivnit svým stanoviskem situaci v Československé
televizi, která podle našeho názoru není
ke cti nové demokracii v Československu? (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Křečkovi. Slovo má
poslanec Šedivý, připraví se poslanec
Libor Novák.
Poslanec Josef Šedivý: Vážený
pane předsedo Federálního shromáždění,
vážený pane předsedo České
národní rady, vážené poslankyně
a poslanci, na úvod mi dovolte říci, že
pocházím z jižní Moravy, ke které
mám stále velký, velmi vřelý
vztah, pak jsem deset let působil na Slovensku a nyní
dvacet let žiji v severních Čechách,
konkrétně v Teplicích.
Otázku postavení Moravy jsme velmi důkladně
projednávali včera v Klubu poslanců Československé
strany lidové. Jsme toho názoru, že uvedený
problém je skutečně možno řešit
jedině v kontextu řešení všech
ostatních regionálních problémů
tak, jak je ve svém vystoupení vyjádřil
pan předseda vlády. Zvýraznění
postavení Moravy i její metropole Brna je podle
našeho názoru oprávněným požadavkem.
Řešení této otázky však
by nemělo odsunout do pozadí velmi naléhavé
problémy ekologicky po stižených regionů,
které budou vyžadovat soustředění
všech sil našich národů i národností.
Definitivní odpověď na otázku státoprávního
uspořádání dá jistě
naše nová ústava, do jejíž přípravy
by významně měli zasáhnout i Moravané.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Šedivému. Diskutovat bude poslanec
Libor Novák, připraví se poslanec Adam.
Poslanec Libor Novák: Vážený
pane předsedo, vážení hosté,
dámy a pánové, můj příspěvek
se netýká právě diskutované
problematiky, takže nevím, jestli nedošlo k nějaké
administrativní nebo organizační chybě,
ale přesto ho tedy přednesu. Týká
se krátce otázky profesionalizace poslaneckých
funkcí, poslanců v České národní
radě, Federálním shromáždění
a samozřejmě ve Slovenské národní
radě.
Jak vyplývá z nových diskusí mezi
námi poslanci, jak tady sedíme, jak vyplývá
i z diskusí mých třeba v zaměstnání
a z diskusí a rozhovorů s těmi, kteří
případně by mohli být v budoucnu poslanci
České národní rady, tak tato problematika
je velice závažná. Jsem si vědom toho,
že poslanecká funkce a práce s ní spojená
je již ze zákona chráněna a prosazovaná
vůči zaměstnavateli. Chtěl bych říci,
že všichni jsme tleskali projevu pana předsedy
Federálního shromáždění,
pana Dubčeka, když hovořil o posilování
úlohy parlamentu, zároveň však hovořil
o tom - a tomu jsme také tleskali - o nutnosti spolupráce
všech lidí ku prospěchu naší ekonomiky,
naší - myslím celé československé
ekonomiky. K tomu lze efektivně pracovat samozřejmě
i v parlamentu, ale samozřejmě je k tomu také
možno a nutno efektivně pracovat v podnicích,
v družstvech, v soukromém podnikání
apod.
Zdá se mi, že všechny tyto úkoly jsou
natolik důležité, že je nemožno je
zvládat v jedné osobě - poslance a pracovníka
v podniku, družstvu a tak jak jsem říkal.
Nevznesu tedy otázky, ani interpelaci, ani podnět,
ale chtěl bych na závěr říci,
že bych byl rád, kdyby se tato otázka otevřela
protože kdokoliv se bude rozhodovat - a bude to závažné
rozhodnutí, zda bude vykonávat funkci poslance,
zda bude kandidovat na funkci poslance v příštím
volebním období v našich svobodných
volbách, tak se samozřejmě musí rozhodovat
zodpovědně. Ale k tomu, aby se mohl rozhodnout odpovědně,
musí mít dostatek podkladů, na jejichž
základě toto rozhodnutí učiní
Byl bych tedy rád, kdyby tato otázka, tak jak je
nastolena, byla řešena, ať už zákonem
o poslancích nebo jakkoli jinak, ale aby všichni ti,
kteří budou o tomto uvažovat, měli k
tomu - jak už jsem řekl - dostatek podkladů
a aby tato otázka byla řešena urychleně,
protože ty diskuse, které nyní probíhají,
před volbami a před zahájením samotné
volební kampaně jsou jednak důležité,
a jednak velmi bouřlivé. Byla by, myslím,
chyba, tuto problematiku neřešit. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Novákovi, slovo má poslanec
Adam, do rozpravy se připraví poslanec Lesák.
Poslanec Čestmír Adam: Páni předsedové,
dámy a páni poslanci, chtěl bych se především
zmínit o tom, co tady říkal pan předseda,
že musíme požádat Federální
shromáždění, aby nás zmocnilo
k tomu, abychom mohli upravit název, znak a vlajku České
republiky a prosím, aby mně tedy bylo vysvětleno,
podle jakého ustanovení je tak nutné, protože
když jsem zkoumal ústavní zákon o československé
federaci, zejména článek jedna, a pak i znění
zákona Federálního shromáždění
č. 123/1970 Sb., tak jsem dospěl k názoru,
že si Federální shromáždění
tyto pravomoce v těchto zákonech nevyhradilo, ale
rád bych se dal poučit.
A nyní dovolte k otázkám naší
státnosti. Po 370 letech se konečně pouštíme
do obnovování české státnosti,
jejímž smyslem není nic jiného, než
uplatnění přirozeného práva
českého národa na sebeurčení
v jeho jediné vlasti.
Budování české státnosti v
Československu znamená uznávání
také slovenské státnosti a posilování
společného československého státu
Čechů a Slováků. Mělo se tak
dít již od roku 1968 a z potlačování
české a slovenské státnosti nenese
odpovědnost ani český, ani slovenský
národ, ale čeští a slovenští
vykonavatelé stalinského centralismu a totality.
V nejtěžších chvílích svých
dějin si obvykle Češi a Slováci nezištně
pomáhali, a stáli při sobě, jako to
po léta činí i prostí čeští
a slovenští lidé v každodenním
životě.
Před 22 lety jsme v této budově zřizovali
československou federaci k účelnému
obstarávání přesně stanovených
věcí, kterých se česká a slovenská
republika zřekly ze své pravomoci úplně
nebo částečně. A vše, čeho
jsme se nezřekli, zůstalo v naší úplné
svrchovanosti. V žádném případě
si obě národní republiky nezřídily
ve federaci svého představeného a svou vrchnost,
která by je měla řídit a ovládat.
Ani Češi nechtějí novou Vídeň
ani Slováci novou Budapešť. Je možné,
že se mezi Čechy a Slováky vyskytují
lidé, kteří vyznávají a chtějí
šířit národní zášť.
Proti ní je jediná účinná obrana
- soustavné a otevřené styky představitelů
obou národních republik bez jakýchkoliv dalších
prostředků.
Dovolte, abych vyslovil svůj osobní názor,
že v příští federální
ústavě by se mělo zakotvit zřízení
federální rady, složené z předsednictev
obou národních rad, což by mohlo nahradit Sněmovnu
národů, která úlohu tohoto permanentního
styku obou národů neplní a ani plnit nemůže.
Tato federální rada by měla mít obdobnou
pravomoc, jako má spolková rada ve Spolkové
republice Německo nebo Senát spojených států
amerických. A tam by se mohly běžně
a stále řešit všechny otevřené
otázky, aby z malých nedorozumění
nenarostly nepřekonatelné hory záští
a nepřátelství. To je podle mého mínění
pevný základ také skutečné
české a československé státnosti.
Druhým pilířem naší státnosti
je naše mravní, duchovní a občansko
politická úroveň. Že nás stalinská
totalita dostala v této věci až na dno, jsem
tady řekl na poslední schůzi. Uvědomme
si příčiny našich národních
nezdarů a pohrom, rozeberme si příčiny
ztroskotání a promarnění našich
revolucí a našich vzpour. Připomeňme
si Lipany, hrozné období po smrti Přemysla
Otakara II., první a druhé stavovské povstání,
i revoluci roku 1848 a uvidíme, že to byla nesvornost,
sobectví, převážení zištných
zájmů osobních nad společným
blahem národa a státu, ale i zrada a přivolávání
cizích vojsk k potlačení domácích
odpůrců, neúcta k názorům ostatních
a neschopnost rozumné, kompromisní dohody, bezohlednost
a kořistnění na slabých a bezmocných
a také nedostatek pokory, skromnosti a nadhledu a zejména
osobní statečnosti při prosazování
pravdy, práva a spravedlnosti.
Svět a Evropa se integrují. My se nemůžeme
postavit proti tomuto proudu. Český národ
nemůže budovat český stát jako
svůj domov tím, že se začne rozdělovat
na jednotlivé části. Problémy, které
mají svůj původ v nadměrném
odčerpávání vytvořených
zdrojů nejen z Moravy, ale i z celých Čech
a v nedostatečném přidělování
prostředků na vybavení obcí, měst,
okresů a krajů, nelze řešit tak, že
se dnes český národ začne rozdělovat
v návaznosti na dávné zásahy panovníků
Říše římské, kteří
se snažili odtrhnout od českého státu
jednotlivé části území Českého
království. Jsme naštěstí národem
tak stmeleným, stmelenějším než
jiné národy, že nemáme potíže
v tom, abychom se z jednotlivých koutů České
republiky dorozuměli a rozhodně si rozumíme
lépe, než si rozumí Bavor s občanem
Severního Německa.
Pokud jde o otázky znaku, chtěl bych říci,
že se domnívám, že bychom měli
navazovat na tradiční znak Českého
království, který je v dějinách
i v Evropě velice dobře znám. Ve svém
díle O české otázce T. G. Masaryk
připomíná výrok Viktorina Kornela
ze Všehrd "Země česká převyšuje
okolní země mužností lidí z ní
pošlých, kdyby možnosti té proti nepřátelům
svým ne sami proti sobě užívali i spravedlností
práv, kdyby je ve své pevnosti nepohnutě
držeti chtěli . . ." a pak T. G. M. poukazuje
na zálibu v prostřednosti, říká,
že naše charakterová neucelenost netkví
pouze v nestálosti a nedůslednosti vůle,
ale i rozumu. Učme se ze svých minulých chyb
a nedopouštějme, aby lidé neoplývající
schopností, znalostí a zkušeností, ale
za to ostatní převyšující ve
smělosti, síle hlasu a bezuzdné touze po
moci. důstojenství a tučném obročí,
oslabovali naši územní samosprávu a
rozvraceli podniky. Ukončeme nyní ty neustálé
změny osob, které před několika týdny
nastoupily do národních výborů a podniků
a již jsou zase bez nějakého zřejmého
vážného důvodu odvolávány.
Uvědomme si, že nemůžeme vyměnit
všechny ty, kteří po 40 let sloužili starému
režimu totality. To nynější neúřadování
na národních výborech a nerozhodování
a nařízení v podnicích nám
působí přece veliké škody.
Ve svém abdikačním dopise 2. prosince 1935
T. G. M. našemu lidu připomněl: "Potřebujeme
dobrou zahraniční politiku a spravedlnosti doma
pro všechny.". Ano, spravedlnost je základem
vlády. A klademe-li si otázku, jak zvedat náš
lid ze dna mravního a duchovního ponížení
k vyššímu občanskému uvědomění,
pak můžeme a musíme hovořit o dobré
mravní výchově ve školách od
ranného dětství ale především
o dobrém příkladu všech, kdo jsou veřejně
činní, neboť dobré příklady
vychovávají účinně a rychle.
T. G. Masaryk připomínal potřebu dobré
zahraniční politiky. Je sice ve výlučné
pravomoci federace, ale to neznamená, že představitelé
českého národa a českého státu
nemají právo uplatňovat názory a potřeby
národa a státu k zajištění bezpečnosti
českého státu a celé Československé
republiky. Máme své tisícileté zkušenosti
i se svými sousedy. Nejpozději od Karla IV. jsme
nevedli žádnou útočnou válku,
ale náš národ a náš stát
musel neustále odrážet útoky, byl olupován
o svá území, o české obyvatelstvo
a vlastně málem zanikl.
Chce-li téměř 40 milionové Polsko
záruky své bezpečnosti, musíme my
je chtít dvakrát a vědět, jaká
nebezpečí nám mohou hrozit i z neuvážené
hospodářské spolupráce, která
v minulosti odnárodňovala celá pokolení.
Pro nás jsou výborní pro spolupráci
Dánové, Švédové, Finové,
Švýcaři, ale i Francouzi, Britové, Kanaďané
a Američané, a to také proto, že s námi
nemají hranice. A k naší zahraniční
politice patří také dát do pořádku
celé české pohraničí od Břeclavi
přes Cheb až po Těšín, aby tam
žili dobří čeští lidé,
aby se jim tam dobře žilo a aby i v míru bránili
českou vlast a aby tam bylo plné, normální
osídlení.
Síla českého státu musí být
v jeho účelném a hospodárném
uspořádání, ve vysoké mravní,
duchovní a vzdělanostní úrovni a především
ve vynikající úrovni hospodářské.
Máme na ni, od roku 1526 jsme financovali celé Habsburské
mocnářství, když nám doma zůstávala
z jimi vybraných berní sotva desetina. Pak se zase
z našich peněž financovali nacisté a financovali
s tím i druhou světovou válku.
Potom jsme prováděli sociálně ekonomické
vyrovnání a poskytovali tzv. internacionální
hospodářskou pomoc. Dnes tedy konečně
sdělme všem, že vše, co bylo v české
zemi vytvořeno, bude sloužit české zemi
a opravdu odůvodněným potřebám
federace za předpokladu, že federace bude neobyčejně
pečlivě hospodařit s každou českou
korunou. Ale musíme trvat na tom, že federální
ministr financí je povinen starat se o snížení
nároku na příděl prostředků
z národních republik s ohledem na probíhající
odzbrojení, na snižování počtu
federálních úředníků
a na zrušení Státní bezpečnosti,
že však není oprávněn rozhodovat
o českých výdajích, nebo dokonce rozhodovat
o tom, co budou vydávat národní výbory
v České republice. Lépe by bylo, kdyby vymyslel
a uskutečnil opatření, která by zastavila
další nárůst škody způsobených
snížením ceny naší koruny na zlodějský
kurs veksláků. Vždyť i Rakušané
nás vyzývají k přijetí opatření
dříve, než by nás - jak oni říkají
- vyjedli.
Ale hlavně uskutečňujme zásadu, že
demokracie se uplatňuje ve volbách místních,
městských, okresních, krajských a
ústředních orgánů, že
v podnicích musí platit však kázeň
a plnění pracovních úkolů,
že rozhodnutí demokraticky zvolených orgánů
je možno zpochybňovat až v příštích
volbách a že pořádání
nátlakových akcí a vyhrožování
silou zavání starým režimem a je zcela
nedemokratické.
Bude-li svoboda podnikání, řádný
výběr hospodářských vedoucích
a uplatňování moderních metod řízení,
musíme rychle kráčet ke skutečnému
hospodářskému zotavení, za něhož
opět mladí lidé budou spatřovat své
štěstí v dětech, kterých máme
dnes tak tuze málo. Musíme si vážit
dobrých podnikatelů, obchodníků a
bankéřů, musíme ctít pracovitost
a právo na zisk a výdělek a postavit se proti
závisti a nepřejícnosti. Jinak bychom totiž
mohli vstupovat do "evropského domu" možná
jen jako vrátní a bydlet jenom v suterénu.
Musíme našim lidem vrátit hrdé češství,
národní sebevědomí, pýchu na
úspěchy českého i československého
státu a dokázat, že si svou svrchovanost umíme
obhajovat. Nyní jsou hlavní cestou k silnému
českému a československému státu
opravdu svobodné, demokratické volby. Připravujme
dobrý volební zákon, bohužel bez dohody
s námi předurčený federací.
Příště už takové předurčování
by nemělo být na místě.
Ale dobrý volební zákon nestačí.
Musí být také svobodné a spravedlivé
podmínky, rovné pro všechny, bez nátlaku,
bez jakékoliv vedoucí úlohy kohokoliv, se
stejnými vysílacími časy, se stejnými
podmínkami dokazujícími dobrou vůli,
čestnost, poctivost a nezávislost. Dokážeme-li
je vytvořit, vzejde z voleb silný český
stát, silná Československá republika,
skutečná demokracie a svoboda. Děkuji za
pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Adamovi. O faktickou poznámku
se přihlásil předseda ústavně
právního výboru, poslanec Peška.
Poslanec Pavel Peška: Vážená
Česká národní rado dovolte mi učinit
faktickou poznámku k otázce, kterou vznesl pan poslanec
Adam. Je to otázka možnosti či nemožnosti
ústavního zákona České národní
rady. Podle článku 142 odst. ústavního
zákona o československé federaci č.
147/1968 Sb. ústavní poměry jsou po přijetí
české a slovenské ústavy upravovány
ústavním zákonem českého Federálního
shromáždění. Čili já myslím,
jestliže máme - a je to jeden z vrcholných
programů - budovat tento stát jako stát právní,
že pokud nebudou nejzávažnější
politické překážky, je třeba
právní řad dosavadní dodržovat.
Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji za faktickou poznámku poslance Pešky.
O slovo se přihlásil poslanec Lesák. Připraví
se poslanec Hrabaň.
Poslanec Josef Lesák: Páni předsedové
nejvyšších zastupitelských sborů
této republiky, dámy a pánové, poslankyně
a poslanci, jsem pravděpodobně jediným členem
tohoto úctyhodného sboru v historickém sále
českého sněmu, který už ve svém
životě byl v demokratických a svobodných
volbách zvolen do nejvyššího zastupitelského
orgánu této země. V roce 1946 jsem byl zvolen
poslancem za mládež Československé strany
národně socialistické do ústavodárného
Národního shromáždění.
Naučil jsem se tam pracovat jako svobodný poslanec
ve svobodném zastupitelském sboru. V naší
straně nikdy nebylo zvykem podepisovat reversy. Naši
poslanci si zodpovídali za to, co řekli, nikdo jim
jejich projevy nepsal a poslanecká sněmovna nebyla
čtenářským koutkem.