Čtvrtek 22. února 1990

Zdržel se hlasování? Jeden. Děkuji.

Nyní tedy přerušíme naše jednání asi na půl hodiny. Prosím členy předsednictva České národní rady, aby přešli k jednání do jednací místnosti předsednictva a členy volební komise prosím, aby nyní zahájili svou práci přípravou volebního řádu.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vážené poslankyně a poslanci, zahájíme druhou část našeho jednání. Na pořadu je bod

IV.

Návrh na změny ve složení výborů České národní rady

Na lavice vám byl rozdán sněmovní tisk č. 175, v němž vám předsednictvo České národní rady navrhuje především členy nově vytvořeného výboru ČNR pro životní prostředí.

Dále je v předloženém tisku uveden návrh na odvolání a volbu členů jiných výborů České národní rady. Návrh souvisí s vytvořením sestavy členů výboru pro životní prostředí. Například u výboru pro plán a rozpočet se výrazně snížil počet poslanců bez stranické příslušnosti a naopak zdravotní a sociální výbor se stal počtem členů výrazně nadprůměrný.

V předloženém návrhu je také zohledněna dnešní volba nového poslance České národní rady návrhem na jeho zařazení do výboru pro kulturu a výchovu.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, máte k předloženému návrhu nějaké dotazy nebo připomínky? Nejsou. Mohu tedy nechat hlasovat o návrhu, jak je obsažen ve sněmovním tisku 175.

Podle prezenční listiny je přítomno 176 poslanců.

Kdo tedy souhlasí s návrhem, jak je obsažen ve sněmovním tisku 175, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? Dva se zdrželi hlasování. Děkuji vám.

Dalším bodem pořadu je

V.

Volba předsedy boru České národní rady pro životní prostředí

Prosím předsedu volební komise poslance Zdeňka Spoustu, aby se ujal slova.

Poslanec Zdeněk Spousta: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, předsednictvo České národní rady doporučuje, aby do funkce předsedy výboru pro životní prostředí byl navržen poslanec Pavel Krubl.

Pavel Krubl, narozený 19. dubna 1930, vykonává funkci poslance České národní rady od roku 1986. Aktivně se podílel na činnosti zdravotního a sociálního výboru, vznášel iniciativní podněty k řešení zdravotní a sociální problematiky, kterou studoval způsobem určení vlivu na člověka včetně životního prostředí. Od prosince minulého roku je členem předsednictva České národní rady.

Pavel Krubl pracuje ve VTŽ Chomutov jako technolog. Je bez stranické příslušnosti. Poslanec Krubl má podle názoru členů volební komise všechny předpoklady k výkonu navrhované funkce.

Volební komise proto doporučení předsednictva ČNR plně podporuje a volbu Pavla Krubla za předsedu výboru pro životní prostředí navrhuje.

Návrh volebního řádu, kterým se upravuje návrh a postup tajné volby předsedů výboru, s vámi byl projednán. Volby budou probíhat jako dříve v reprezentačních místnostech naproti našemu jednacímu sálu. Doporučujeme, aby se všichni poslanci dostavili k volbě do 40 minut od jejího vyhlášení, tj. od chvíle, kdy se k volbě rozejdeme. Po těchto 40 minutách volební komise výdej hlasovacích lístků ukončí.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji předsedovi volební komise. Máte k předloženému návrhu volebního řádu nějaké připomínky?

Poslanec Karel Tuček: Požádal bych navrhovaného poslance, aby se představil a aby nás seznámil s koncepcí svého nového výboru.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Chtěl bych říci, že poslanec Krubl se představil už minule, protože je členem předsednictva České národní rady. Jak řekl minule, bude sledovat životní prostředí - pokud ho zvolíme. Má velice bohaté zkušenosti ze Severočeského kraje.

Ale přesto, pane poslanče, máte nějaké představy, co byste hodlal ve výboru prosazovat, jak jste byl vyzván?

Poslanec Pavel Krubl: Když jsem byl vyzván, je mou povinností, abych řekl několik slov. Řeknu jen krátce, že jsem se o této funkci dověděl prakticky dneska. Protože žiji v Severočeském kraji, mám představy o koncepci o životním prostředí veliké, bohužel finanční prostředky a ekonomická situace našeho státu nedovoluje, aby se prakticky všechny prostředky daly do ekologie.

O tom, jaká bude tvorba a činnost tohoto výboru, o tom se musím se všemi poradit, protože je to výbor nový. Je potřeba se poradit s panem ministrem, abychom si tady nenalhávali věci, které jsou neuskutečnitelné.

Jinak bych chtěl říci, že bychom měli ve výboru pouze založit koncepci o životním prostředí, protože nám zbývají tři měsíce do svobodných voleb, kdy bude řada dalších jiných úkolů, takže si do té doby neslibujte radikální zlepšení v oblasti životního prostředí.

Poslanec Oldřich Burský: Pane předsedo, vážení kolegové, s poslancem Krublem jsem spolupracoval od začátku volebního období do prosince minulého roku. Chtěl bych říci, že je to velice schopný člověk a že výběr je na místě. Myslím si, že po zkušenostech ve zdravotním a sociálním výboru jeho činnost byla perfektní, plnil povinnosti velmi dobře.

Podporuji tento návrh.

Poslankyně Marcela Černá: Pane předsedo, chtěla bych podpořit návrh na volbu poslance Krubla, protože ho znám z činnosti v Severočeském kraji, kde při setkáních poslanců zákonodárných sborů v uplynulém období vystupoval velice věcně a kriticky a v podstatě s návrhy, které nebyly ze známých důvodů přijímány.

Myslím, že jeho znalosti o problematice životního prostředí právě nejen z pohledu Severočeského kraje jsou dostatečně velké a že také skýtá schopnost koncepční práce pro přípravu činnosti tohoto výboru.

Doporučovala bych, aby byl poslanci zvolen.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Ještě se někdo hlásí o slovo? Nikdo. Mohu tedy uzavřít.

Kdo souhlasí s tím, abychom při dnešní volbě předsedy výboru pro životní prostředí postupovali podle navrženého volebního řádu, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.)

Než přistoupíme k vlastním volbám, připomínám ověřovatelům České národní rady poslancům Václavu Andělovi, Jiřímu Fleyberkovi, Libuši Horákové a Pavlu Kutišovi, aby se u voleb ujali své funkce při sčítání hlasů, jak stanoví § 27 odst. 4 zákona o jednacím řádu České národní rady.

Přerušuji nyní jednání a prosím, abyste přešli do volební místnosti tak, jak jste zvyklí.

Zároveň doporučuji, abyste se jednotlivě po provedené volbě odebrali do jídelny, kde bude podáván oběd.

(Jednání přerušeno k provedení volebního aktu a k po něm následující polední přestávce.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Vážené poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat v přerušeném jednání. Prosím předsedu volební komise poslance Zdeňka Spoustu, aby nás seznámil s výsledky voleb.

Poslanec Zdeněk Spousta: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, informuji vás o výsledku tajného hlasování při volbě předsedy výboru pro životní prostředí. Celkem bylo rozdáno 172 hlasovacích lístků, z toho bylo odevzdáno 170 platných lístků, žádný hlasovací lístek nebyl neplatný. Hlasování se nezdržel žádný poslanec. Pro navrženého kandidáta bylo odevzdáno 168 hlasů, 2 byly proti. Předsedou výboru pro životní prostředí byl zvolen poslanec Krubl, tolik zpráva volební komise. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji předsedovi volební komise za podanou zprávu a celé volební komisi za její práci.

Mohu tedy konstatovat, že podle § 4 písm. 1 a § 27 odst. 3 zákona o jednacím řádu ČNR byl poslanec Pavel Krubl zvolen předsedou výboru ČNR pro životní prostředí.

Jménem nás všech mu ke zvolení blahopřeji a přeji hodně úspěchů v práci.

Pokud se týká pracovní náplně výboru, předsednictvo ČNR se domnívá, že postačujícím vodítkem je jednací řád ČNR, zejména ustanovení § 38, 39, 44 a dalších. Není tedy nutné náplň práce výboru pro životní prostředí blíže specifikovat, neboť bychom mohli tím i v dobré míře rozsah jeho činnosti zvýšit. Bez pochyby však bude mít tento výbor práce dost.

Dalším bode našeho pořadu je

VI.

Návrh skupiny poslanců České národní rady na vydání ústavního zákona České národní rady o státním znaku. státní vlajce a státní pečeti České republiky

Návrh zákona (tisk 173) jste dostali na minulé schůzi, společná zpráva výborů nebyla vydána, protože stanoviska výborů jsou rozdílná, možno říci protichůdná. Doposud se stanoviska nepodařilo sjednotit.

Chtěl bych však v této souvislosti zdůraznit, že úvahy o odložení jednání o uvedeném návrhu zákona až po volbách, je třeba jako nepřijatelné odmítnout.

Včera jsem navštívil Slezsko, setkal jsem se s představiteli tohoto regionu. Místní představitelé jednoznačně potvrdili jednotu České republiky a odmítli myšlenku trojfederace. Nabyl jsem přesvědčení, že máme stejné zájmy a priority, to znamená demokratizace života společnosti a obnovu a posílení české státnosti, založené i na dobrém hospodářství. Z jednání rovněž vyplynulo, že bychom se mohli shodnout na názoru, že české země navenek by měl reprezentovat český lev a v rámci republiky čtvrcený znak.

Jak tedy vyplynulo z dosavadní přípravy výborů, není na konečnou podobu zákona jednoznačný názor. Doporučuji přesto, abychom nyní k předloženému návrhu zákona zahájili rozpravu, v níž navážeme také na předcházející vystoupení předsedy vlády České republiky pana Pitharta. Dáme tak možnost vyjádřit se poslancům, kteří dnes chtějí vyslovit své názory. Ty by mohly případně být určitým příspěvkem pro další jednání výborů i jednání u kulatého stolu, které proběhne zítra.

Rozpravu však dnes neukončíme, ale tento bod pořadu bychom pro dnešek přerušili s tím, že v něm budeme pokračovat na naší schůzi 20. března t.r.

Chci vám dále navrhnout, abychom naše dnešní jednání zakončili usnesením, v němž uložíme výborům, aby se návrhem zákona znovu zabývaly v období mezi 7. a 15. březnem t.r.

Předpokládáme, že na schůzi 5. března bude asi předložen dodatek k původnímu návrhu zákona. To nám umožní připravit na schůzi 20. března společnou zprávu výborů snad už se sjednoceným stanoviskem.

Dále v usnesení požádáme Federální shromáždění, aby nás svým ústavním zákonem zmocnilo k přijetí ústavních zákonů České národní rady, a to zákonem o státním znaku, státní vlajce, státní pečeti a názvu České republiky a zákonem o počtu poslanců ČNR.

Nyní tedy zahajuji rozpravu. Jako první se přihlásil poslanec Křeček, připraví se poslanec Šedivý.

Poslanec Stanislav Křeček: Pane předsedo České národní rady, pane předsedo Federálního shromáždění, kolegyně a kolegové poslanci, dámy a pánové, velice vítám, že předseda české vlády ve svém prvním vystoupení v České národní radě hovořil o problému natolik aktuálním a vážném, kde se vážně dotýká naší budoucnosti, totiž o problematice české státnosti.

Dovolte mi proto, abych se zamyslel v rysech velmi hrubých a v uspořádání nesystematickém nad problematikou české státnosti v širších, snad i legislativních souvislostech.

Dovolte mi začít problémem podle mého názoru nejzávažnějším. Jsem přesvědčen, že nastal čas, abychom všichni společně a jednou pro vždy vyřešili problém, který v minulosti přispěl k rozbití této republiky a jehož dosavadní nedořešenost jest skvrnou naší demokracie - totiž postavení národů a národností v našem mnohonárodním státě.

Jsme státem Čechů a Slováků, kteří mohou a chtějí žít v historických hranicích svých zemí, ať již jde o hranice staleté nebo vytvořené v tomto století. Na tom nehodláme nic změnit. Avšak současně nesmíme přehlédnout, že demokratický princip sebeurčení národů, jehož jsme vřelými zastánci a princip respektování historických hranic, lze ve střední Evropě vzájemně sladit jen mezi demokratickými státy, snášenlivými lidmi a svobodnými národy. To je podle našeho názoru důvod, proč se to ve střední Evropě dosud nepodařilo. Učiňme proto vše, aby příslušníci jiných národů, žijící v naší zemi, se zde cítili stejně svobodně jako my.

S tím velice souvisí problém české a tedy i slovenské státnosti. Považuji za jeden z nejhlavnějších úkolů do svobodných voleb a zejména po svobodných volbách, přispět k posílení české a slovenské státnosti a v tom smyslu i k posílení pravomoci obou zákonodárných sborů republik, tedy národních rad. Jsem přesvědčen, že o národních věcech je nezbytné rozhodovat v národnostně homogenním organismu a že orgánům federálním může být přenechána jen taková míra pravomoci, která je nezbytná ku prospěchu společné státnosti Čechů a Slováků.

Máme dnes jedinečnou historickou příležitost konečně pochopit svůj národní stát jako každodenní plebiscit o svobodě a občanské odpovědnosti - to je vlastnostech a schopnostech, na jejichž nedostatek naše národy stůňou již více jak 150 let. Nebude to ovšem úkol jednoduchý, neboť při projednávání hned prvního problému - státního znaku - jsme se dozvěděli mnoho o historii této země od šerého dávnověku, ale jen málo zaznělo hlasů k druhému tisíciletí našeho státu, do kterého vstupujeme. A právě tento rozměr považuji za nejdůležitější.

Jsem Pražák a tedy místem svého narození a života nejsem snad oprávněn se vyjádřit k problematice Moravy a Slezska. Ale jsem vlastenec a občan této země, a proto toto oprávnění cítím. Velice si vážím každého, kdo nachází vztah k rodnému kraji, obci, místu svého narození. Jsem přesvědčen, že nedostatek těchto vztahů lidských i občanských je jednou z příčin morální bídy kolem nás. Ale dovolte mi jasně prohlásit, že vědomí české státnosti není stálý historický exkurs těch, kteří tu byli dříve, s těmi, kteří v historii byli větší. Jsem přesvědčen, že jen přes svobodného a odpovědného občana vede cesta k českému státu, od českého státu k svobodné Moravě, Slezsku, ale nikdy ne, jak by nás mělo poučit uplynulých 40 let, tomu není naopak.

Mnoho by bylo možné a vhodné říci k budoucí legislativě a právnímu řádu. Nejdůležitějším zákonem, který v nadcházejícím období budeme přijímat, bude Ústava naší České a Československé republiky. Ústava je a samozřejmě bude složitým komplexem právních a společenských vztahů. Je podle našeho názoru naprosto nereálné, aby byla připravena ještě před svobodnými volbami. To ovšem neznamená, že do svobodných voleb by nemohla být připravena zásadní filozofie a zásadní principy, na kterých bude nová ústava vypracována.

Nedělejme si iluze, že vytvoření ústavy bude jednoduchým problémem, právě naopak. Naše zkušenosti z politického života nás učí, že lze očekávat, že bude docházet ke střetávání nejrůznějších zájmů i potřeb. Nejen tedy z časového a právního, ale především z politického hlediska nepovažuji za vhodné, abychom právě v období před svobodnými volbami otevírali sumu dalších problémů, když již těch dnešního máme nad hlavu. Jakkoli jsme pyšni na naši revoluci, přece jen se domnívám, že stále ještě nám chybí ona společná suma prožitků, která by nás učinila imunní vůči pochybnostem, skepsi, vypjaté kritičnosti a nemístné generalizaci, se kterou se žel setkáváme téměř na každém kroku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP