Podřizujme však zemědělskou politiku
tomu, aby zemědělství bylo nadále
úspěšným stabilizujícím
faktorem v našem společném demokratickém
dění a nabádají nás k tomuto
i některé zkušenosti z našich sousedních
zemí Myslím, že všichni dobře víme,
oč jde.
Bylo by osudovou chybou, kdybychom výsledky listopadové
demokratické revoluce oslabili či ohrozili neúspěchy
v hospodářské a sociální oblasti.
Proto jsem v pondělí 12. února jednal s panem
premiérem Čalfou a dohodli jsme se, že na nynějším
jednání Federálního shromáždění
vláda podá zprávu o své činnosti
a práci, o programu, který byl počátkem
roku předložen Federálnímu shromáždění,
a o úkolech, které nás čekají
v budoucnosti, abychom se na jejich plnění mohli
soustředit v co nejkratším období.
Dnešní doba neodkladně vyžaduje soustředit
všechny naše síly ke konstruktivní práci
a doslova ke sjednocování všech lidí
dobré vůle k práci ku prospěchu vlasti
a její prestiže v Evropě.
Chtěl bych se s vámi podělit ještě
o jednu věc, která mě také tíží.
Zdá se mi, že jsme zaujati pohledem do minulosti,
do nedávaných let. Všichni dobře víme,
k jakému stavu dovedlo naši společnost husákovsko-jakešovské
vedení státu. Vzpomínám toho především
proto, že s jednostranným negativismem se nedá
dlouho vydržet. Je to základna, která soustřeďuje
myšlení pouze proti něčemu a nedostatečně
v dnešním období mobilizuje k odstranění
těch těžkostí a nedostatků, které
v našem národním hospodářství,
v naší společnosti tito předcházející
činitelé a předcházející
vedení zanechali. Toto dědictví je smutné,
to všichni dobře víme.
My však dnes už potřebujeme konstruktivní,
pozitivní práci. To je to hlavní. Ne jenom
boj proti něčemu, ale hlavně a to hlavně
bych chtěl zdůraznit - úsilí v boji
za něco. Krátce řečeno - pozitivní
program, který ocení náš lid, aby věděl,
že to demokratické hnutí, které bylo
započato, vede národ, vede lid k řešení
těch problémů, které se od nás
očekává.
Proč při této příležitosti
obracím vaši pozornost na tyto otázky?
Proto, že o tom, co bylo špatné a nedobré,
náš lid až příliš dobře
ví; zkusil to - tak říkajíc - na vlastní
kůži.
Ale lidé také dobře vědí, že
pouhá negace není programem. Lidé přirozeně
chtějí znát pravdu, ale žádají
od nás už také orientaci do budoucnosti. Chtějí
znát perspektivu, chtějí vědět,
co je povznese, co jim dá naději k lepšímu
životu v dalších letech.
Vím - a jistě i vy spolu se mnou -, že to není
lehké. Ale je to nevyhnutelné; musíme se
orientovat tím směrem, který od nás
lidé očekávají. Jde mi o změnu
orientace v našem myšlení.
A tím jsem byl ovlivněn také ve svém
rozhovoru s panem Marianem Čalfou.
Zakončit bych chtěl tím, aby i váš
zákonodárný sbor zvýšil účinnost
kontrolní funkce ve vztahu k vládě a k jejím
jednotlivým resortům; ty by měly skládat
i před výbory účty ze své práce.
Kde jinde, prosím vás, než v parlamentech by
se v dnešních podmínkách - a to v dnešních
podmínkách bych chtěl zdůraznit -
mělo uplatnit společné posuzování
palčivých otázek a problémů
naší. společnosti nebo jednotlivých
republik a resortů, tedy řešení klíčových
problémů naší společnosti?
Předtím, než jsem vešel do této
místnosti, vedli jsme s panem předsedou krátkou
debatu, v jejímž průběhu mě napadla
takováto věc.
Dříve se leccos odehrávalo v tzv. "baráku".
Tam se na něčem dohodli, přišlo to do
různých institucí, které to odhlasovaly.
Ale kde je dnes toto centrum? Kde je dnes to kolektivní
vedení? Kde je dnes ta instituce, která má
sjednocovat tento lid a tento národ k plnění
dalších úkolů? - Ve Slovenské
a České národní radě, ve Federálním
shromáždění, v ostatních
zastupitelských orgánech!
A proto si myslím, že právě tady, na
této půdě je nutno se obracet k této
práci v tom smyslu, aby se hledala správná,
optimální společná východiska
při řešení těch palčivých
problémů, před kterými stojíme.
Parlament má v nové demokracii nezastupitelné
místo. A to by se mělo plně docenit, abychom
se vyhnuli chybám a abychom sjednotili své úsilí,
které by vedlo ku prospěchu rodící
se demokracii a ku prospěchu práce našeho lidu.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu Dubčekovi.
Vyjádřím snad přání
všech poslanců České národní
rady, aby dnešní účast předsedy
Federálního shromáždění
mezi námi nebyla ojedinělou, ale aby byla podnětem
pro navázání úzké spolupráce
mezi oběma našimi zákonodárnými
sbory.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, budeme pokračovat projednáváním
dalšího bodu programu, kterým je
Prosím, aby se pan předseda vlády ujal slova.
Předseda vlády ČSR Petr Pithart: Vážený
pane předsedo Federálního shromáždění,
vážený pane předsedo České
národní rady, vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
Česká vláda s velkým zájmem
sleduje rozpravy, které vedete ve výborech České
národní rady o státních symbolech.
Vítáme oživení zájmu o toto
téma; vzdyť pronikl zdmi této historické
budovy a zaujal i českou veřejnost.
Nejde přitom jen o heraldickou problematiku. Je to po dlouhých
desetiletích vzácná příležitost,
kdy se lidé zamýšlejí nad tím,
co je to český stát, odkud se vzal a kam
směřuje.
Takto položená otázka je ovšem otázkou
po naší národní identitě, otázkou,
která zůstane-li bez odpovědi, stane se nebezpečně
mělkým základem naší společné
budoucnosti.
Česká vláda nehodlá do vašich
diskusí zasahovat - je to skutečně vaše
věc, věc nejvyššího zákonodárného
sboru České republiky. Jsme přesvědčeni,
že naleznete optimální řešení,
jakkoli stojíte před nelehkým úkolem.
To, co dále řeknu, nebude znamenat ani v nejmenším
znevážení problémů, které
řešíte; povězme to však rovnou.
Státní znak je věc velmi důležitá,
ale důležitější je přece
jenom stát, jehož symbolickým vyjádřením
znak je. Nechtěl bych vypadat jako ten, kdo vás
poučuje, protože všichni dobře víme,
že český stát je dnes spíše
úkol než hotová skutečnost.
Začínáme-li u symbolu, neznamená to
ještě, že začínáme špatně.
Úvahy nad státním znakem musejí totiž
dnes každého, kdo má v sobě smysl pro
duchovní tradice našeho společenství
a kdo cítí odpovědnost za jeho budoucnost,
vést rychle k závažnějším
otázkám. Od jakkoli pojatého znaku český
stát nevybudujeme, tak jako jej nevybudujeme ani shora
z této historické budovy či vůbec
z Prahy.
Český stát může být jen
cosi organičtějšího, suma živých
obcí a v nich žijících pospolitostí,
živých regionů, živých krajů;
zůstanou-li mrtvými, nebude žádného
českého státu.
Ano - český stát je třeba začít
budovat na těch nejmenších vesnicích,
kde byly se zavedením střediskových obcí
zrušeny místní národní výbory
a kde jakoby ustal život. Odkud odvážejí
autobusy děti daleko do školy, odkud je ještě
dál k lékaři, kde je zavřena hospoda,
kde se přestalo hrát ochotnické divadlo.
Začněme český stát budovat
od toho, že se v těchto nejmenších obcích
počnou lidé opět starat o své věci.
Český stát vznikne jen jako souhrn takových
živých, to jest sebe se spravujících
obcí, jako souhrn místních a regionálních
autonomií. Český stát vyroste toliko
z pocitu sounáležitosti lidí, kteří
bydlí v konkrétním kraji, v kraji, který
má své jméno, svou vůni a svou barvu.
Který v lidech vzbuzuje pocit domova a hrdosti na něj.
V této souvislosti nemůžeme nepomyslet na Moravu,
na menší polovinu České republiky, ale
polovinu barevnější, pestřejší,
složitější a pokud jde o pocity přináležitosti
ke kusu země, pak území živější.
myslím si, že jen zaslepený český
šovinista může znevažovat oživené
moravské cítění, protože právě
moravanství by mohlo pomoci češství
nalézt jeho poněkud zastřenou tvář.
Na druhé straně nemusí být člověk
vůbec českým šovinistou, aby ho občas
nenapadlo, že někteří Moravané
jakoby se usilovně vlamovali do dveří, které
jsou otevřené.
Chystáme se změnit administrativně územní
uspořádání státu, což
povede k takové míře autonomie, jakou budou
lidé žijící na daném území
potřebovat, aby uspokojili své nejen kulturní,
ale také hospodářské, politické
a společenské zájmy. Nechme právě
na nich, jak velký kus území si napříště
takovou autonomii získá prostě tím,
že daný prostor smysluplně naplní od
malých obcí k větším až
k živému celku, jehož hranice nelze dost dobře
určovat administrativně a není to snad ani
to nejdůležitější.
Občané města Brna mají pocit, že
jejich žehrání na pražský centralismus
je plně odůvodněno. Možná, že
občané měst a městeček na sever
a na východ od Brna pociťují podrobnou oprávněnou
nedůvěru vůči brněnskému
centralismu. Zdá se, že lidé na severním
a východním Slovensku žehrají na centralismus
v Bratislavě.
Všichni vlastně žehráme na jeden a tentýž
centralismus a z tohoto hlediska je nahodilé a nepodstatné,
jde-li o centralismus pražský, brněnský
či bratislavský. Snad nejen my v Praze jsme po celá
desetiletí věděli, že skutečné
mocenské centrum je někde úplně jinde
než v Praze, mimo tuto republiku, daleko na východ.
Celý systém hospodářský, kulturní
a politický byl vybudován na centralismu. A nyní
se občas zdá, jako bychom na to zapomněli,
jako bychom ztráceli soudnost, když přestáváme
vidět centralismus jako centralismus a vidíme v
něm cosi osobitě pražského, brněnského
či bratislavského, či dokonce národnostně
podmíněného.
Ano - některé věci se samozřejmě
snáze napraví z míst, kde je soustředěna
moc, kde jsou soustředěny zdroje, kde jsou soustředěny
intelektuální kapacity. Brno má z tohoto
hlediska právem pocit, že je mu centrum něco
dlužno. Není to však česká Praha,
která moravskou metropoli degradovala do role města
provinciálního.
Od Masaryka dobře víme, že sebevědomí
roste ze sebeuvědomění. A to ovšem souvisí
s podílem na správě vlastních, těch
nejbližších věcí.
V české vládě proto zvažujeme
možnost umístit do Brna některé instituce
celostátního významu. Myslím, že
nic nebrání tomu aby v Brně byl - v duchu
starých tradic - umístěn jeden z nejvyšších
soudů.
Také si myslíme, že Brno jako město
podnikatelských a merkantilních tradic, jako město
veletrhů, by mělo být obchodním centrem
celorepublikového významu. Možná, že
by v Brně měl být umístěn ústřední
živnostenský úřad a pak by bylo jen
logické, kdyby Brno mělo svůj vlastní
statut jako město obchodu nejen zahraničního,
ale i vnitrostátního.
Ujišťujeme také, že při budoucí
úpravě administrativního rozdělení
bude hranice mezi českými a moravskými územními
celky - ať již budou mít jakékoli rozměry
- vedena tak, aby odpovídala historickému cítění
a etnickým hlediskům.
Ale tady někde možnosti Prahy končí.
Mnoho problémů, o kterých se dnes na Moravě
vzrušeně diskutuje, vyřeší nová
Ústava České republiky. Nevím, proč
by tato ústava nebo její první náčrt
musel vzniknout právě v Praze
I Brno má tradice svého právnictví,
i v Brně jsou lidé, kteří by dokázali
sepsat ústavu. Možná právě na
Moravě by se měly rodit představy o novém
územně správním členění
státu právě proto, že Morava je tak
pestrá a členitá, jak jsem o tom hovořil
před chvílí.
Vůbec si myslím, že čekáme-li,
že někdo něco někde rozhodne poté,
co tam zašleme rezoluci, co se tam obrátíme
se svými požadavky, pak bezmocně stojíme
před reliktem právě toho systému,
který chceme opustit. Aniž si to uvědomujeme,
jsme stále jakoby v jeho zajetí.
Když tak pozoruji vzrušené moravské diskuse
a podezíravé reakce na tyto diskuse z české
strany, napadá mě, že nás staré
myšlení a staré stereotypy odvádějí
od něčeho mnohem závažnějšího
než jsou česko-moravsko-slezské vztahy. Jestli
jsme my všichni někomu něco dlužni, pak
jsme to my občanům v oblastech, které dávají
- obrazně řešeno - naší republice
teplo a světlo. Obyvatelé severních Čech
a severní Moravy žijí a pracují v krajině
zjizvené hlubinnými a povrchovými doly, v
krajině v každém smyslu nelidské, v
prachu a šedi zamořeného ovzduší.
Žijí a pracují tam mnohdy po celý život
a plodí do tohoto prostředí i své
děti. Především tito lidé zasluhují
naší starost a těmto lidem bychom měli
projevit svou solidaritu co možná nejúčinněji,
ne-li dnes, tedy nejpozději zítra.
To by měla být priorita občanů České
republiky, ať už žijí v Praze či
Brně, v Olomouci či v Budějovicích,
ve Zlíně či v Karlových Varech. Je
to otázka mnohem závažnější
než problém, kudy povede šrafovaná čára
hranic na mapě Čech a Moravy. Řeknu přímo,
co si myslím: jestliže se neshodneme na této
společně sdílené starosti, nemáme
co dělat v Evropě. Dokažme svou zralost tím,
že rozeznáme podstatné od nepodstatného.
Hledejme a važme si toho, co nás spojuje, a ne co
nás rozděluje.
Možná se některým z vás zdá,
že mluvím o něčem jiném, než
o čem bych tady měl mluvit, že odvádím
řeč jinam. Nechci přerušit vaše
debaty o symbolech státu. Prosím jen, abyste při
nich mysleli na to, co jediné může být
základem státu - oživlá lidská
obec, taková, která si ze svého středu
vyvolí svého starostu, ne tajemníka či
předsedu. Starosta je přece od slova starost. Starost
o věci v nejbližším okolí, v kraji
vymezeném přehlédnutelným horizontem.
Zdá se mi, že teprve touto praktickou starostí
osvědčíme českou státnost.
Zejména pak starostí o ty z nás, kteří
starými poměry nejvíce utrpěli a kteří
jimi dosud trpí. Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Asi budete se mnou souhlasit, že pouhé poděkování
nevystihuje plně ten pocit, který projev předsedy
vlády - uklidňující, projev moudrý,
v nás zanechal.
Na jeho významné vystoupení by patrně
chtěli navázat někteří poslanci
se svými náměty k otázce české
státnosti. Doporučuji však, abychom tuto rozpravu
spojili s bodem šest dnešního pořadu,
který se této záležitosti úzce
dotýká.
Proto doporučuji přijmout usnesení, že
vystoupení předsedy vlády České
socialistické republiky k otázce české
státnosti bere Česká národní
rada na vědomí a plně ho podporuje.
Má někdo připomínky? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s předneseným návrhem
na usnesení, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji
vám.
Je někdo proti? Není.
Zdržel se někdo hlasování? Rovněž
nikdo. Děkuji.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, za chvíli bychom přerušili naše
jednání asi na 30 minut. Přestávku
využije ke své práci předsednictvo České
národní rady, které se nyní sejde
k přípravě návrhu na složení
výboru České národní rady pro
životní prostředí.
Zároveň doporučuji, aby o přestávce
začala pracovat volební komise pro přípravu
tajné volby předsedy výboru pro životní
prostředí. Předkládám vám
tento návrh na její složení;. předseda
komise poslanec Zdeněk Spousta. členové poslanci
Josef Brisuda, Jiří Fleyberk, Jan Kotvald, Bohumil
Kozák, Stanislav Kuna, Hana Lagová, Jaromír
Mašek, Ivo Palkoska.
Návrh odpovídá politickému složení
našeho parlamentu a byl takto předložen. Máte
k přednesenému návrhu nějaké
připomínky? Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s návrhem na volební komisi
ve složení, jak bylo předneseno, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji vám.
Je někdo proti? Není.
Sdělují mi poslanci, že poslankyně Lagová
není přítomna v zasedací místnosti.
Takže navrhneme poslankyni Havrančíkovou. Promiňte
mi tento nedostatek.
Kdo tedy souhlasí s tím, aby poslankyni Lagovou
ve volební komisi nahradila poslankyně Havrančíková,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se). Děkuji.