Předseda České národní rady
Jaroslav Šafařík, místopředsedové
České národní rady Miroslav Šlouf,
Josef Kaňa, Jaroslava Moserová a Michal Kraus a
dalších 172 poslanců.
Členové vlády České socialistické
republiky, předseda vlády Petr Pithart, místopředsedové
vlády František Vlasák, Antonín Hrazdíra
a Petr Mišoň, ministr financí, cen a mezd Jiří
Nikodým, ministr výstavby a stavebnictví
Ludvík Motyčka, ministr školství, mládeže
a tělovýchovy Milan Adam, ministr zdravotnictví
a sociálních věcí Pavel Klener, ministryně
spravedlnosti Dagmar Burešová, ministr průmyslu
Petr Hojer, ministr zemědělství a výživy
Jan Vodehnal, ministr lesního a vodního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu Jaroslav
Boček, ministryně obchodu a cestovního ruchu
Vlasta Štěpová, ministr životního
prostředí Bedřich Moldan a ministryně
předsedkyně Výboru lidové kontroly
Jitka Zetková.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, milí hosté, zahajuji 22. schůzi
České národní rady a všechny
vás srdečně vítám.
Zvláště mezi námi vítám
milého hosta, předsedu Federálního
shromáždění pana Alexandra Dubčeka.
(Potlesk.) Jeho účast na naší schůzi
a případné vystoupení bude jistě
dalším příspěvkem k prohloubení
pozitivních vztahů mezi oběma našimi
poslaneckými sbory.
Vítám mezi námi rovněž vládu
České socialistické republiky v čele
s jejím předsedou panem Petrem Pithartem a ještě
jednou vás všechny přítomné na
22. schůzi České národní rady.
V současné době se scházíme
mnohem častěji, než tomu bylo ještě
před několika měsíci. Všichni
však cítíme, že tato intenzita poslanecké
práce je v současné době pro plnění
úkolů nutná a jsem přesvědčen,
že všichni poslanci České národní
rady budou až do konce volebního období dávat
všechny své síly ve prospěch rozkvětu
naší České republiky i celé federace.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, na dnešní schůzi vám navrhuji
pořad, jehož písemné znění
jste pro lepší přehled dostali před
schůzí na lavice:
I. Návrh na volbu poslance České národní
rady
II. Slib poslance
III. Vystoupení předsedy vlády České
socialistické republiky k otázce české
státnosti
IV. Návrh na změny ve složení výborů
České národní rady
V. Volba předsedy výboru České národní
rady pro životní prostředí
VI. Návrh skupiny poslanců České národní
rady na vydání ústavního zákona
České národní rady o státním
znaku, státní vlajce a státní pečeti
České republiky
VII. Otázky a podněty poslanců na členy
vlády České socialistické republiky
VIII. Odpovědi členů vlády na otázky
poslanců přednesené na dnešní
schůzi
IX. Případné odpovědi členů
vlády na otázky poslanců přednesené
na dnešní schůzi.
Máte k předloženému návrhu nějaké
připomínky nebo doplnění? - Poslanec
Kovalčuk.
Poslanec Josef Kovalčuk: Navrhuji, aby v bodě
VII. byl program rozšířen, aby tam byly nejen
otázky, ale i podněty poslanců na členy
vlády.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji. Doplníme, vážené poslankyně
a poslanci, bod VII. tak, jak navrhuje posl. Kovalčuk -
otázky a podněty poslanců na členy
vlády České socialistické republiky.
Jsou ještě nějaké připomínky?
- (Nebyly.)
Zjišťuji, že podle prezenční listiny
je přítomno v této chvíli 166 poslanců
a Česká národní rada je tedy schopna
se usnášet. - Předpokládám, vážení
poslanci a vážené poslankyně, že
jste se všichni podepsali. Pokud ne, prosím, abyste
o přestávce tuto povinnost splnili, abychom měli
přesnou účast.
Kdo souhlasí s návrhem pořadu tak, jak byl
předložen, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.)
Návrh pořadu jednání jsme schválili
jednomyslně.
Nyní můžeme přistoupit k prvnímu
bodu pořadu, kterým je
Do současné doby rezignovalo nebo bylo odvoláno
z poslanecké funkce 65 poslanců ČNR. Z toho
byl doposud neobsazen volební obvod č. 160. Dnes
bychom měli právě o kandidáta do tohoto
volebního obvodu náš poslanecký sbor
doplnit.
Prosím předsedu mandátového a imunitního
výboru posl. Vratislava Štěpánka, aby
přednesl návrh výboru.
Poslanec Vratislav Štěpánek: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, ve volebním obvodu
č. 160 se uvolnilo rezignací poslance Aloise Švrčka
poslanecké místo.
Podle ústavního zákona č. 183 o volbě
nových poslanců zákonodárných
sborů navrhla Komunistická strana Československa
na základě dohody u kulatého stolu, že
v novém poslaneckém sboru bude 82 poslanců
Komunistické strany Československa, na toto uprázdněné
místo pana ing. Vítězslava Otrubu, narozeného
15. 2. 1952, vedoucího oddělení práce
a mezd státního podniku Stavební podnik Znojmo,
bytem Znojmo, V Hlinkách 5.
Prosím vás, abyste v seznamu poslanců, který
jste na minulé schůzi dostali, pod číslem
177 škrtli jméno poslance Švrčka a po
volbě doplnili jméno poslance ing. Vítězslava
Otruby.
Mandátový a imunitní výbor ověřil,
že pan ing. Vítězslav Otruba, navrhovaný
za poslance České národní rady, je
podle čl. 3 odst. 1 ústavy a podle ústavního
zákona č. 183 Sb. z 28. 12. 1989 o volbě
nových poslanců do zákonodárných
sborů volitelný za poslance České
národní rady.
Pane předsedo, navrhuji jménem mandátového
a imunitního výboru, aby Česká národní
rada přijala toto usnesení:
"Česká národní rada volí
podle ústavního zákona 183 Sb. ze dne 28.
prosince 1989 o volbě nových poslanců zákonodárných
sborů za poslance České národní
rady pana ing. Vítězslava Otrubu, volební
obvod 160."
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Štěpánkovi.
Jsou k přednesenému návrhu nějaké
připomínky? Nejsou.
Mohu tedy dát hlasovat o návrhu usnesení
tak, jak byl přednesen předsedou mandátového
a imunitního výboru.
Kdo souhlasí s tím, aby Vítězslav
Otruba byl zvolen poslancem České národní
rady na uvolněný mandát volebního
obvodu č. 160, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji vám.
Je někdo proti tomuto návrhu? Jeden.
Zdržel se někdo hlasování? Šest
poslanců se zdrželo hlasování. Děkuji.
Tím byl Vítězslav Otruba zvolen poslancem
České národní rady a dovolte mi nyní,
abych ho pozval ke složení poslaneckého slibu.
(Děje se.)
Vážený pane, před chvílí
jste byl zvolen poslancem České národní
rady. K tomu vám blahopřeji a prosím, abyste
nyní vykonal poslanecký slib. Pro úplnost
jenom připomínám, že odmítnutí
složit slib nebo složení slibu s výhradou
má za následek ztrátu mandátu.
Místopředseda České národní
rady posl. Miroslav Šlouf nyní přečte
formuli slibu a vy, pane poslanče, složíte
slib do mých rukou slovem "slibuji".
Prosím pana místopředsedu Šloufa.
Poslanec Miroslav Šlouf: Slibuji na svou čest
a svědomí, že budu věren Československé
socialistické republice, České socialistické
republice. Budu dbát vůle a zájmů
lidu, řídit se Ústavou a ostatními
zákony Československé socialistické
republiky a České socialistické republiky
a pracovat k tomu, aby byly uváděny v život.
Pan Vítězslav Otruba: Slibuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Vážení přítomní, nyní
se přihlásil o slovo předseda Federálního
shromáždění pan Alexandr Dubček.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Předseda Federálního shromáždění
Alexander Dubček: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně a poslanci, jsem velmi
rád, že mám příležitost
vystoupit na dnešní schůzi České
národní rady. Přicházím s velkou
úctou do této památné budovy, ve které
14. listopadu 1918 byla vyhlášena Československá
republika, zvolen její první prezident Tomáš
Garrique Masaryk, vláda, a o dva roky později schválena
ústavní listina Československé republiky.
S pohnutím vzpomínám na dobu před
více než 20 lety, kdy se vytvořila Česká
národní rada jako ústavně politická
reprezentace českého národa pro přípravu
federativního uspořádání našeho
společného státu. Je historickou skutečností,
že vytvoření federace a novodobá státnost
českého a slovenského národa jsou
nerozlučně spjaty s pražským jarem 1968.
Události, které následovaly po násilném
přerušení obrodného procesu v letech
tak zvané normalizace, poznamenaly československou
federaci hlubokými deformacemi. Administrativní
metody řízení a byrokratický centralismus
podlomily původní demokratické základy
federace, fakticky omezily suverenitu republik a snížily
úlohu těchto velmi významných orgánů.
Stojí před námi úloha rozhodně
odstranit tyto deformace a obnovit federaci v jejím demokratickém
a moderním pojetí. Půjde o to, aby byla potvrzena
prvotní suverenita především národních
republik, ze které vyrůstá federativní
státnost včetně ekonomické svrchovanosti.
Proto se domnívám, že je to správné,
když Česká národní rada i Slovenská
národní rada i v těchto dnech a týdnech
jedná o velmi významných zákonech,
které rozhodují o její státnosti.
Domnívám se, že je to správné
právě proto, že když chceme budovat náš
československý dům, tak ho musíme
budovat od základu a ne od střechy. Myslím
si, že je to cesta správná a že tím,
že se opětovně vysoce vyzdvihuje česká
státnost prostřednictvím právě
tohoto zákonodárného orgánu - České
národní rady, že je to velmi správné.
Je nepochybné, že v československé federaci
se má zvýšit úloha národních
rad jako tvůrců státní politiky, Ústavy
a zákonodárství republiky, i jako tvůrce
federální státní politiky i federativní
Ústavy a zákonodárství federace.
Všechny tyto otázky bude třeba rozpracovat
a posoudit při vypracování republikových
ústav a federální Ústavy. Příprava
a schvalování ústav bude prvořadým
úkolem zákonodárných sborů,
které vzejdou ze svobodných voleb.
Uplynulá dvě desetiletí, kdy se upevnil a
panoval autoritářský režim, negativně
ovlivnila nejen naši federaci, ale degradovala úlohu
zastupitelských sborů včetně Federálního
shromáždění. Orgán, který
měl být nejvyšším orgánem
státní moci, se stal v podstatě pouhým
schvalovatelem návrhů zákonů, které
byly předem potvrzeny vedením vládnoucí
strany a byl vyloučen z rozhodování zásadních
otázek právě tento zastupitelský sbor.
Úplně byly pokřiveny vztahy mezi zastupitelskými
sbory a výkonnými orgány. Zodpovědnost
vlády vůči nejvyššímu zákonodárnému
orgánu se fakticky neuplatňovala. Jak jinak by bylo
možné, že členové vlády
nebyli nikdy voláni k zodpovědnosti za vážné
chyby, deformace, zejména v hospodářské
politice, a za všechno to, co se dělo v naší
společnosti.
Za prvořadou úlohu považujeme urychleně
odbourat z práce Federálního shromáždění
všechno, co snižovalo jeho úlohu a dělalo
z něho jen dekorativní fasádu, a přeměnit
ho ve skutečný parlament. V parlament, v němž
poslanci představují různé politické
síly, sociální a národnostní
zájmy, budou na základě demokraticky formované
většiny rozhodovat o základních otázkách
vnitřní a zahraniční politiky našeho
společného státu.
Práci poslanců Federálního shromáždění
i národních rad ztěžuje značně
zpožďování v předkládání
materiálů z vlád, což se pak odráží
v kritickém postoji k zákonodárným
orgánům. Domnívám se, že vláda
bude muset věnovat legislativní práci mnohem
větší pozornost, než tomu bylo doposud.
Chci to zdůraznit i při nadcházejícím
jednání Federálního shromáždění.
Plné rozvinutí parlamentarismu je pochopitelně
podmíněno konáním svobodných
voleb. To je rozhodný krok na cestě k pluralitní
demokracii. Podle mého názoru bylo by však
nesprávné, kdybychom v práci našeho
zákonodárného sboru vyčkávali
až na dobu po volbách. Už dnes je možné
udělat mnoho pro zvýšení váhy
Federálního shromáždění
a národních rad a dát jim co nejdříve
vizi skutečného parlamentu.
Odvolávám se i na skutečnost, že nedávno
se pronikavě obměnilo jejich složení
tak, aby odpovídalo současnému složení
a rozdělení politických sil v naší
společnosti. Žel, při tomto obnovování,
myslím si, že ne všude se dostatečně
docenilo v politických stranách i v jiných
jednotlivých institucích, které tyto změny
navrhovaly, aby tu bylo daleko více zastoupeno žen.
Musíme v poměrně krátkém čase
schválit soubor zákonů, týkajících
se. rozvoje pluralitní demokracie, politických práv
a svobod občanů, přechodu k tržní
ekonomice a otevření se světu v politických,
hospodářských i duchovní sféře.
Projednání osnov všech těchto zákonů
bude vysoce náročné vzhledem k jejich věcnému
obsahu, ale i na samotný čas. Právě
proto přivítám, když Česká
národní rada se bude aktivně svými
stanovisky podílet na tvorbě uvedených federálních
zákonů.
Při uplatnění české a slovenské
státnosti bychom neměli v další budoucnosti
při každém našem kroku zapomínat
na to, že všichni ve Federálním shromáždění,
České i Slovenské národní radě
bychom měli mít na zřeteli, že jdeme
budovat náš československý nový
domov. Další rozvoj federace výrazně
zvýší úlohu národních
rad při tvorbě státní politiky a federálního
zákonodárství.
I zde bychom měli bez otálení prohloubit
spolupráci mezi Federálním shromážděním,
národními radami, a uplatnit při tom nové
formy práce. Možná bychom měli rozvíjet
takové formy styků, jako je účast
delegací výborů národních rad
při projednávání návrhů
zákonů ve výborech sněmoven Federálního
shromáždění, ať je zde různost
názorů, na kterých by se obhajovala stanoviska
i jednotlivé zájmy České nebo Slovenské
národní rady.
Ke zvýšení kvality kontroly by určitě
přispělo i organizování společných
průzkumů. Dnes každý ze zákonodárných
sborů hledá cesty, jak co nejlépe pracovat.
Proto by bylo třeba rozšířit vzájemnou
informovanost a výměnu zkušeností z
naší práce.
Chtěl bych ještě zdůraznit, že
nehledě na rozsáhlou legislativní činnost
měli bychom ve Federálním shromáždění,
v České a Slovenské národní
radě značně posílit kontrolu vlád
a jejích členů, zejména pokud jde
o stav a úkoly národního hospodářství.
Myslím, že nesmíme hospodářské
otázky pouštět ze zřetele. Vedou mě
k tomu dopisy a informace o poklesu pracovní kázně,
o těžkostech v dodavatelsko-odběratelských
vztazích a mnohé jiné neduhy.
Jedna z příčin je značné oslabení
postavení hospodářského vedení
na podnicích a závodech. panuje tu značná
nejistota, různé zásahy do hospodářského
řízení výroby. Osobní odpovědnost
se potom při tomto ztrácí. Myslím
si, že všichni budeme zajedno v tom, že budeme
muset co nejdříve přikročit k praktickému
řešení otázek, které před
naší společností i v jednotlivých
republikách jsou.
Zvláště starostlivě zvažujeme každý
krok i v našem zemědělství. Chtěl
bych to zvláště zdůraznit. Proč?
Jednak v minulosti i v těchto posledních letech,
ale i v současném období, myslím si,
že i z tohoto místa patří naše
uznání a úcta zemědělcům.
Proč? Protože i v minulosti po tato složitá
období a dny zemědělství stále
působí v naší republice jako stabilizující
faktor. I zde budeme muset mnohé napravovat. Víme
o tom všichni velmi dobře.