K oběma návrhům jsme také měli
možnost vyslechnout člena ústavně právního
výboru poslance Čaju. Samozřejmě,
že nemůžeme jako poslanci bez stranické
příslušnosti se usnášet na tom,
abychom přinucovali ostatní poslance se stranickou
příslušností, jak mají hlasovat.
V tomto smyslu jsme jen rozvinuli diskusi, týkající
se především ústavního zákona
podle tisku 227, kdy jsme vyslovili souhlas se změnou tohoto
ústavního zákon.
K tisku 228 jsme po diskusi se dohodli, že chceme přednést
několik připomínek, především
k článku 1 se domníváme, že ve
větě, která začíná:
Návrh na nové poslance předkládají
po vzájemné dohodě politické strany
a společenské organizace společně
s Občanským fórem ČSR a Veřejností
proti násilí v SSR v příslušných
volebních obvodech. Jde o to, aby poslanci byli navrhováni
z těch volebních obvodů, kde se poslanecká
místa uvolní. Zároveň se ztotožňujeme
i se zpravodajskou zprávou poslance Mečla, týkající
se účinnosti tohoto zákona. Shodli jsme se,
že v článku 2, odstavec dvě by měl
tento odstavec končit - článek první
pozbývá účinnosti dnem provedení
voleb do zákonodárných sborů. Nemělo
by tam být nejpozději do dne 31. 12. 1990, jestliže
by tento článek takto zůstal, domníváme
se, že by pak i po provedení nových voleb mohl
tento návrh zákona - tento zákon být
znovu použit. V podstatě jsou to všechny připomínky,
na kterých jsme se shodli s tím, že by tento
zákon neměl mít platnost kontinuální,
ale jednorázovou.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Štěpánkovi. přeje
si ještě někdo vystoupit v rozpravě?
Hlásí se poslanec Čestmír Adam, prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Čestmír Adam: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, já
mám pouze jednu poznámku, a to že předpokládám,
že napříště bude ČNR otázky
voleb do České národní rady upravovat
vlastními zákony tak, jak to bylo dosud zvykem.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji za faktickou poznámku poslanci Adamovi. Přeje
si závěrečné slovo zpravodaj poslanec
Josef Mečl, aby odpověděl na dotazy poslance
Štěpánka? Připomínky? Prosím.
Poslanec Josef Mečl: K návrhu pana poslance
Štěpánka. Myslím, že do usnesení
můžeme doplnit návrh, pokud jde o článek
1, odstavec 1 v příslušných volebních
obvodech. Otevřeně řečeno, nejsem
si jist, zda Federální shromáždění
tuto úpravu, která má svůj význam,
stihne provést, ale je to úprava, která je
rozumná a je možné ji do tohoto odstavce prvního,
článku 1 doplnit. Pokud jde o článek
2 - pokud jde o účinnost, ono je to koncipováno
trochu jinak. To znamená tento zákon bez odvolání
pozbude účinnosti dnem provedení voleb do
zákonodárných sborů. Kdyby nebyly
volby v příštím roce provedeny, přesto
pozbude účinnosti dnem 31. prosince 1990, takže
to nebezpečí, že by tento zákon mohl
být aplikován i po provedených všeobecných
volbách, v tomto ustanovení založeno není.
Jsou zde dvě lhůty - absolutní a relativní.
Takže tuto připomínku je nutno chápat
takto. Vše.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Mečlovi. Mohu ukončit rozpravu?
Děkuji. Končím rozpravu poslanců.
Jelikož je zde pozměňovací návrh
k předloženému návrhu usnesení,
dám hlasovat o pozměňovacím návrhu,
v souladu s jednacím řádem tak jak jej přednesl
poslanec Štěpánek jménem klubu poslanců
bez stranické příslušnosti. Kdo z poslanců
souhlasí s tím, abychom doplnili připravené
usnesení o návrh, který zde přednesl
poslanec Štěpánek. (Hlasuje se.)
Je někdo proti?
Zdržel se hlasování? Ne
Takže usnesení bude upraveno a budeme o něm
hlasovat ve smyslu, jak ho přednesl zpravodaj poslanec
Mečl ve smyslu doplnění poslance Štěpánka.
Než přistoupíme k hlasování,
a to o každém bodu zvlášť, chtěl
bych připomenout, že pro přijetí návrhu
usnesení stačí v tomto případě,
když se pro něj vysloví nadpoloviční
většina přítomných.
Kdo tedy souhlasí s návrhem usnesení ČNR,
obsaženém v tisku ČNR 162, nechť zvedne
ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? Ne.
Zdržel se někdo hlasování? Rovněž
ne.
Usnesení je tedy přijato jednomyslně.
Nyní přistoupíme k hlasování
o druhém bodu pořadu, samozřejmě s
úpravou, kterou jsme přijali v předcházejícím
hlasování o protinávrhu.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení ČNR,
obsaženém v tisku 163, doplněném tak,
jak ho navrhl poslanec Mečl, nechť zvedne ruku. (Hlasuje
se.) Děkuji vám.
Zdržel se někdo hlasování? Dva. Děkuji.
Je někdo proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme přijali obě dvě
usnesení a zpráva o tom bude neprodleně zaslána
Kanceláři Federálního shromáždění.
Prosím nyní paní ministryni spravedlnosti
dr. Burešovou o informaci o stavu ve sborech nápravné
výchovy na území ČSR.
Ministryně spravedlnosti ČSR Dagmar Burešová:
Vážený pane předsedo, vážené
paní a páni poslanci, když jsem vstupovala
do své funkce na ministerstvu spravedlnosti, byla jsem
si vědoma toho, že mě čeká těžký
úkol. Věděla jsem, že budu mít
velké problémy s naším vězeňstvím,
protože ze zkušenosti obhájkyně jsem věděla,
že naše trestní represe je značně
tvrdá a ve srovnání s ostatními evropskými
státy někdy až dvojnásobně vysoká.
Potvrdila jsem si tento fakt vyžádáním
rozboru z Nejvyššího soudu a z tohoto rozboru
jsem zjistila, že trestní postih byl zostřen
podstatně zejména v 70. letech. Soudcům bylo
dokonce konkrétně vytýkáno ukládání
podmíněných trestů, a to dokonce i
u prvotrestaných. Přitom právě podmíněné
tresty plní tu nejdůležitější
funkci trestu. Totiž tu stránku prevenčně
- výchovnou.
Těžká represe, o které jsem mluvila,
má za následek, že věznice jsou přeplněné,
podmínky věznění naprosto nepřispívají
k převýchově pachatelů, naopak je
utvrzují v pocitech křivdy, izolace, dochází
k zpřetrhání rodinných vazeb, k destrukci
osobnosti. Přitom zejména osoby mezi 18 až
24 lety jsou podle poznatků psychologie a penologie přístupné
převýchově a jejich resocializace je zásadně
možná. Psychologové ve vězeňství
mají funkci naprosto nedostatečnou, jejich pozice
jsou okleštěny, vychovatelé jsou na nízké
úrovni. Většinou vězni upřímně
řečeno fungují jako laciné pracovní
síly. V důsledku těchto zkušeností
jsme již před vánocemi ve spolupráci
s panem předsedou ČNR Šafaříkem
ustavili vyšetřovací komisi při ČNR
a ministerstvu spravedlnosti, složenou z poslanců
ČNR, jedné advokátky a jedné penoložky.
Předsedou této komise se stal pan předseda
ČNR Šafařík. Podněty z této
komise se měly stát podkladem pro novelizaci zákona
o výkonu trestu a vydání zákona o
výkonu vazby. Měly se stát i důležitým
vodítkem při zpracování trestních
novel. Události nás však předběhly,
patrně v souvislosti s televizní relací z
Leopoldova přeskočila jiskra i do věznic
v českých zemích, vězni začali
držet hladovku, odmítat práci, vznikaly nepokoje.
Správa NVÚ v noci na Štědrý den
požádala o pomoc při uklidňování
odsouzených. O vánočních svátcích
bylo třeba navštívit 19 věznic. Chtěla
bych na tomto místě poděkovat předsedovi
ČNR, který iniciativně s poslanci svého
volebního obvodu navštívil dvě výchovná
zařízení, právě tak profesoru
Mečlovi, který se zástupcem výboru
pro ochranu nespravedlivě stíhaných panem
Uhlem rovněž navštívil dva ústavy.
Zbylých 15 ústavů jsem uklidňovala
s pomocí advokátů a členů Občanského
fóra.
Požadavky odsouzených se pohybují ve dvou rovinách.
První z nich se týkají zlepšení
sociálních a pracovních podmínek,
zlepšení jídla, hygieny, žádají,
aby se směli sprchovat častěji nežli
jednou za deset dní, týkají se možnosti
uchovávat dopisy a nevracet je při obdržení
dalšího dopisu, mít možnost mít
fotografie ve světnici, dívat se na televizi a podobně.
Druhá skupina požadavků je zásadní
povahy a ty bude třeba řešit v novém
zákoně o výkonu trestu. Besedy probíhají
tak, že odsouzení si volí mluvčí,
besedy se konají v kulturní místnosti, atmosféra
byla klidná, požadavky byly rozumné a seriózní.
Všichni však ve všech ústavech, kde jsme
byli, žádají přešetření
poměrů ve vězeňství.
27. prosince se sešla první schůze vyšetřovací
komise na České národní radě.
Po krátké poradě jsme vytvořili menší
skupiny, zpravidla o třech členech a hned první
den se rozjely tyto skupinky do šesti nápravně
výchovných ústavů, kde se nám
situace jevila nejnapjatější. Dnes 28. jedou
další skupinky, případně i tytéž
pokračují v šetření dál
do dalších sedmi věznic. Krize však ještě
není zažehnána. Dál docházejí
přípisy odsouzených z NVÚ, některé
jsou dokonce ultimativní, někteří
odsouzení vyhrožují sebepoškozením.
Docházejí však i přípisy příslušníků
NVÚ, bohužel se stejně ultimativními
požadavky. Přitom od počátku jednání
s odsouzenými, které jsme vždy vedli za přítomnosti
náčelníka NVÚ - a tady musím
konstatovat, že mezi jednotlivými náčelníky
byly podstatné rozdíly - někteří
se skutečně jevili jako velice schopní, na
svém místě, jiní naopak už svým
vystoupením ukazovali na to, že situaci nejsou schopni
zvládnout. Při těch besedách jsme
odsouzeným vysvětlovali nutnost existence sboru
nápravného zařízení, nabádali
jsme je ke klidu a pořádku, a vysvětlovali
jsme jim, že i při předpokládané
humanizaci vězeňství, musíme příslušníkům
poskytnout ochranu. I v demokratické společnosti
bude kriminalita a budou tedy i věznice. Ostrahu budou
i nadále vykonávat příslušníci
NVÚ a ve valné většině ti poctiví
příslušníci, kteří ji
vykonávali doposud a kteří mají ke
zlepšení vězeňství kladný
vztah. Jejich práci v budoucnosti bude společnost
potřebovat, a proto i podporovat. K eskalaci napětí
došlo z jednoho prostého důvodu, jak mi potvrzují
ti poslanci, kteří se vrátili z včerejší
návštěvy Valdic. Příčinou
této eskalace je strach. Vězňové mají
strach z příslušníků a s některými
z nich mají z minulosti skutečně špatné
zkušenosti, to musím připustit - a příslušníci
mají strach z vězňů. Pro vaši
informaci jde také o 2. a 3. nápravné skupiny,
tedy o odsouzené, kteří mají trest
odnětí svobody stanovený třeba na
10 let, za tu dobu už odvykli normálnímu občanskému
životu, mají zpřetrhané vazby s rodinami,
přáteli, manželkami. Není divu, že
se i příslušníci bojí.
Amnestie bude vyhlášena z technických důvodů
teprve k 1. 1. 1990. Může proto nastat obdobná
situace, jaká nastala o vánočních
svátcích, může dokonce nastat i situace
horší. Obracím se proto na vás, vážené
paní poslankyně a vážení páni
poslanci, pokud takováto situace nastane, pomozte ve svých
volebních obvodech návštěvou některého
nápravného zařízení. Ty z vás,
kteří jsou ochotni pomoci, prosím, aby dali
svou adresu sekretariátu ČNR, který bude
i o svátcích fungovat. Ještě zdůrazňuji,
zvlášť při besedách s vězni,
nejde o řešení právních otázek,
ty zůstávají vyhrazeny zákonné
úpravě, jde o řešení humánních
otázek, obecně lidských. V tom směru
si myslím, že každý z vás po zkušenostech,
které máte, nám může být
velice mnoho nápomocen. Bylo by škoda, kdyby naše
krásná revoluce, která nám otevřela
cestu k demokracii, byla pošpiněna krveprolitím,
ke kterému by při vzpouře vězňů
mohlo dojít. Musíme chránit nejen příslušníky
SNV, nejen samotné odsouzené, ale především
naši občanskou společnost. Děkuji vám
předem za obětavou spolupráci.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Dovolte, abych poděkoval paní ministryni Dagmar
Burešové za informaci o našem vězeňství.
Předsednictvo ČNR po schůzi dnešní,
která bude, zváží její výzvu.
Domníváme se však, že by bylo dobře,
v případě, že amnestie bude vyhlášena
teprve až po 1. 1., aby ministerstvo spravedlnosti v dohodě
s Kanceláří prezidenta republiky, protože
otázka amnestie nespadá do kompetence zákonodárných
sborů, aby prostřednictvím televize byla
tato informace dána ihned snad po volbě nového
prezidenta, jinak nastane situace velice složitá a
pravděpodobně málokdo vysvětlí
tuto skutečnost, protože zřejmě v jednotlivých
nápravných zařízeních se počítá
s vyhlášením amnestie asi ihned.
Dovolte mi nyní, vážené poslankyně,
vážení poslanci, vás ještě
informovat o činnosti předsednictva ČNR za
tuto krátkou dobu od minulé schůze České
národní rady. Předsednictvo České
národní rady se sešlo jednou, a to 20. prosince.
V rámci svých ústavních úkolů
pověřilo člena vlády ČSR Bedřicha
Moldana řízením ministerstva životního
prostředí České socialistické
republiky s platností od 1. ledna 1990. Dále vyhlásilo
zákony, které jsme přijali den předtím
na 18. schůzi ČNR. Předsednictvo ČNR
se rovněž seznámilo se zprávou ČTK
o situaci v rumunském městě Temešváru,
a na jejím základě přijalo následující
stanovisko, které dalo k dispozici tisku:
"Předsednictvo České národní
rady je hluboce roztrpčeno a znepokojeno současnými
událostmi v rumunském městě Temešváru.
Důrazně odsuzuje brutální postup armády
a policie a vyzývá vedení státu, aby
zastavilo válku proti vlastním lidem. Předsednictvo
České národní rady protestuje proti
flagrantnímu porušování lidských
práv, výslovně vyjádřených
závěrečným dokumentem vídeňské
následné schůzky."
Dále předsednictvo České národní
rady ustavilo skupinu deseti poslanců, kteří
spolu s funkcionáři a pracovníky ministerstva
spravedlnosti ČSR, dalšími odborníky
a zástupci politických sil prověří
situaci v nápravně výchovných zařízeních
na území České socialistické
republiky. Tato akce, jak víte ze sdělovacích
prostředků, intenzívně probíhá
a bude ještě pokračovat pochopitelně
po Novém roce, tak jak nás informovala paní
ministryně spravedlnosti. Máte k mé ústní
zprávě nějaké připomínky?
Poslanec Stanislav Rázl.
Poslanec Stanislav Rázl: Pane předsedo, vážená
Česká národní rado, osobně
jsem velice rád, že předseda ČNR rozhodl
a schválili jsme, aby paní ministryně spravedlnosti
informovala Českou národní radu o situaci
ve věznicích. Myslím, že mohu říci
za celou řadu poslanců, že tato otázka,
jakmile se dostala na televizní obrazovky, nenechala žádného
obyvatele v Československu klidným a že otázka,
co se vlastně děje zahýbala s každým,
kdo tyto zprávy slyšel, zejména v momentu,
kdy byl šot z věznice v Leopoldově. Myslím,
že paní ministryně zde řekla zejména
to, co se málo dostalo mezi obyvatele. To znamená,
jaké jsou vlastně příčiny a
jaké jsou požadavky. Z tohoto hlediska se domnívám,
že by přispělo k určitému uklidnění,
kdyby vhodným způsobem byly prezentovány
ty požadavky, které tady byly jmenovány, to
znamená takové detaily, jestli se mohou jednou,
dvakrát nebo třikrát dívat na televizi,
nebo jestli se mohou jednou, dvakrát koupat apod. Mohu
říci, že jsem slyšel i výrok -
tak první boj, který v republice nastává,
jde o nějaká fešácká vězení.
Vězení je vždycky vězení, je
to přirozené, to je nepříjemná
záležitost, ale je potřeba to dát do
určité roviny, ve které by národ věděl,
že první co řešíme nejsou otázky
obtížného života těch nejvíce
a nejtížeji pracujících, ať už
vezmeme ženy v textilkách, lidi na pásech apod.,
ale že první do čeho se pustím, že
budeme řešit solidní podmínky potrestaných.
Říkám to z rozhovoru s lidmi. My na tento
politický aspekt musíme dbát. Přitom
nemám kvalifikaci, abych tyto otázky do hloubky
posoudil. Je ustavena skupina poslanců, my jim věříme,
věříme i tomu, že ministryně
se svým aparátem ví, jak tyto otázky
řešit. Chtěl bych ovšem stejně
tak upozornit, jestliže existuje strach vězňů,
že existuje strach obyvatelstva, do jaké míry
půjde amnestie a zda např. nebudou amnestováni
recidivisté, protože ze světa je známo,
co určité benevolence provedly a jaké z toho
byly následky ve společnosti.
Paní ministryně mluví o strachu vězňů,
já se domnívám, že je potřeba
ty otázky rozebrat šířeji. Sám
jako mladinký ředitel jsem byl postaven v 50. letech
před problém přijímání
lidí, kteří se vracejí z nápravné
výchovy, vím, jak je to složité. Nejen
zejména to, aby se přijímali jako lidé,
kteří si trest odbyli a ostatní aby se na
ně přestali dívat jako na mukly, ale vím,
jak složité je přijímat a zaměstnávat
několikrát potrestané. Čili všechny
tyto otázky je třeba mít na zřeteli,
aby tento komplex, do kterého se dnes na základě
iniciativy vězňů musí naše česká
vláda a ministerstvo spravedlnosti pustit. V tom strachu
obyvatelstva - prosím i ministra vnitra, aby ani na chvilku
nezapomněli, že existuje ve velkých aglomeracích,
ve velké Praze skutečně strach jít
ven, zejména večer ženy. V našem volebním
obvodu - soudruh Šlapák mi může potvrdit
a celý ten poslanecký sbor ze Severočeského
kraje, to už není žádná legrace,
tam se skutečně bojí lidé chodit večer.
Není dneska čas, abychom otázky hlouběji
rozebírali. Nenechává mě tato otázka
klidným. Poněvadž vedle těchto otázek
nás mohou čekat i velice složité otázky
v jednotlivých podnicích a závodech. I tam
může vládu a nás jako poslance čekat
velice mnoho skutečně složitých sociálně-ekonomických
a politických problémů. Doporučuji,
abychom velice přesně a citlivě postupovali
v otázce spolupráce a řešení
těch nepokojů ve věznicích. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Bohumír Rosický:
Děkuji poslanci Rázlovi. Já myslím,
že na těchto otázkách se u nás
pracuje. ČNR vytvořila nejen zmíněnou
komisi. To, co zde bylo dáno je zatím k informaci,
domnívám se, že jedno z plén České
národní rady těmto otázkám
by mohlo být věnováno, jakmile zjistíme
další podrobnosti.
Vedle toho jsme zřídili petiční výbor
nebo petiční komisi, kam se každý občan
může obracet, tak jak je to v jiných parlamentech.
Vracím se k přednesené ústní
zprávě. Doporučuji, aby Česká
národní rada vzala na vědomí ústní
zprávu předsedy ČNR o činnosti předsednictva
ČNR za dobu od 19. do 28. prosince 1989.
Kdo souhlasí s přednesenou zprávou? (Hlasuje
se.)
Zdržel se někdo?
Je někdo proti? Není. Děkuji vám.
Dovolte nyní, abych předal slovo předsedovi
České národní rady Jaroslavu Šafaříkovi.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Milé poslankyně vážení poslanci,
vážení hosté, dovolte mi, abych se společně
s vámi na závěr dnešní schůze
České národní rady a na prahu nového
roku zamyslel nad tím, jakou tvářnost dáme
našemu českému státu a jeho lidu na
samém rozbřesku opět nabyté svobody
nejen lidské, ale v určitém smyslu i národní.
Svoboda je kouzelné slovo a již jeho samotné
vyslovení napřimuje záda a zjasňuje
pohled. Svoboda se úzce váže k demokracii,
ale všichni si musíme uvědomit, že velice
často hovoříme o bohatých demokratických
tradicích našeho národa, ale málokdy
jsme v demokracii skutečně žili. Malost českých
poměrů, určité rysy sektářství,
jistá nedemokratičnost vedla kdysi T. G. Masaryka
k formulaci myšlenky, že je zapotřebí,
aby naše národy žily 50 let ve svobodě
a pak již nebude mít obavu o jejich osud. Tyto myšlenky
formuloval jako prezident jednoho z nejdemokratičtějších
států Evropy u vědomí faktu, že
demokracii se není možné naučit ze dne
na den, ale že to vyžaduje vstřebání
demokratického cítění celými
generacemi. Jak známo, jeho přání
historie nevyslyšela, a po 20 letech demokratické
republiky přichází hrůzné období,
kdy vše demokratické i české bylo potlačováno.
Republika se začala znovu vytvářet po roce
1945. Byla již členěna do jiných mezinárodních
vztahů. Je úkolem historiků posoudit, ale
při vazbě na našeho největšího
spojence Sovětský svaz, který byl ovládán
totalitní doktrínou stalinismu, musela být
tato demokracie dříve či později zardoušena.
Nastal únor 1948, jenž byl nazýván vítězný,
který jak se říkávalo po 40 let, definitivně
vyřešil otázku politické moci v Československu.
Všichni intuitivně tušili, že nikdy není
možné něco natrvalo jednoznačně
stanovit. A právě v tomto pohledu a ohledu platí
slova Karla Čapka, který říkal: Každé
násilí je krátké na obecnou lidskou
potřebu svobody, rovnosti a demokracie mezi lidmi a národy.
Monopol moci a pravdy, který se zdál být
neotřesitelný, se rozpadl během několika
týdnů na padrť. Zdálo by se, že
nyní je už vše jednoduché, neboť
jestliže jsme rozbili dosavadní monopolní strukturu
- otázka demokracie je vyřešena. Nezapomínejme
však na již zmíněnou úvahu T. G.
Masaryka - demokracie znamená vládu lidu a jinými
slovy řečeno - jde o způsob řízení
společnosti. My všichni se musíme učit
vlastní humanitní a parlamentní demokracii
a to usilovně a poctivě. Hovoří-li
se o svobodě, má se zpravidla na mysli především
svoboda občanů, ale jde samozřejmě
i o svobodu národa. Národa, kterého je Česká
národní rada představitelkou. My, dědicové
tisíciletého českého království,
budeme muset zvedat k novým výšinám
českou státnost, vyzdvihnout ji z hospodářského
vyčerpání, z vědeckotechnického
zanedbávání, z potlačené vzdělanosti,
z pokřivené právní kultury, ze zanedbanosti
mravní výchovy a z nedostatečného
národního uvědomění.