Z uvedené citace je zřejmé, že i navrhovatelé
si uvědomovali, že národní výbory
nebudou mít dostatek kvalifikovaných pracovníků.
aby mohly tuto rozsáhlou agendu zabezpečit. Na tuto
skutečnost jsme upozornili Federální shromáždění
již při projednávání federálního
zákona s tím, aby byla ponechána ke konkrétnímu
dořešení národním radám.
Přesto Federální shromáždění
tuto povinnost pro národní výbory svým
zákonem založilo a stejně tak ani bez dalšího
dořešení a materiálních podmínek
i dnes projednávaný zákon. Chápeme,
že zřejmě s vědomím nezbytnosti
zajistit kontrolu tak, aby se individuálně poskytované
služby a výroba zboží nestaly platformou
daňových úniků státu či
nežádoucích spekulací.
Jaká je však současná praxe? Národní
výbory uvádějí řadu případů,
a to dosvědčujících, že na tomto
úseku zdaleka není všechno v zákonném
pořádku. Příjmy některých
občanů nekontrolovatelně dosahují
značných částek a přitom sankce
za porušení povinnosti přiznání
příjmů ke zdanění jsou natolik
malé, že nestimulují občany k poctivosti.
Dochází k daňovým únikům
státu, národní výbory jsou za to ministerstvem
financí, cen a mezd kritizovány, i když jejich
pracovníci nejsou odborně vybaveni pro finanční
kontroly tak, aby mohli těmto únikům účinně
zabránit.
Např. od roku 1982, kdy tyto individuální
služby a výrobu vykonávalo 12 500 -občanů,
do roku 1988, kdy to již bylo přes 40 000 občanů,
vzrostl počet občanů více než
třikrát, ale daňové odvody se zvýšily
jen dvakrát. Z uvedených skutečností
je zřejmé, že otázka daňového
systému na tomto úseku činnosti a příjmů
občanů si vyžaduje řešení
zásadnějším způsobem než
tím, že tato povinnost je uložena národním
výborům základního stupně,
dosud naprosto nevybaveným pro jejich výkon.
I když národní výbory prozatím
spravují tuto daň z příjmu i další
daně z příjmů od obyvatelstva, se
vzrůstajícím počtem plátců
daně a náročností kontroly dochází
k vyšším daňovým únikům.
Několikrát v této souvislosti už v našem
výboru zazněl návrh přezkoumat s ohledem
na nové podmínky a předpoklady širší
rozvoj individuálně poskytovaných služeb
a výrob občany opodstatněnost dřívějších
berních úřadů, případně
berních úředníků při
finančních správách. I když by
si toto řešení vyžádalo určitý
počet pracovníků, je zřejmé,
že finanční přínos pro stát,
konkrétně pro národní výbor,
by byl efektivní.
Vznáším tento podnět jménem našeho
výboru s tím, aby k němu přihlédlo
ministerstvo financí, cen a mezd ČSR při
dopracování daňového systému,
o němž se v poslední době hovoří.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslankyni Chmelaříkové.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy
k touto bodu? Ne. Mohu tedy uzavřít rozpravu? Ano.
Přeje si pan ministr vystoupit? Hlásí se
předseda ČSÚ pan Ladislav Říha.
Ptám se, zda máte námitky proti vystoupení
pana předsedy. (Nikdo se nehlásí.) Mohu mu
tedy udělit slovo.
Předseda Českého statistického
úřadu Ladislav Říha: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, dovolte mi velice stručně
se vyjádřit k otázce, která byla vznesena
ve vystoupení vážené poslankyně
Chmelaříkové a o níž jsme velmi
seriózně diskutovali na dvou zasedáních
výboru.
My jsme po jednáních ve zmíněném
výboru znovu diskutovali s příslušnými
federálními orgány. Nakonec ve vztahu k tomu,
že byla snaha formulovat obecně poslání
národních výborů, které udělují
souhlas k individuální hospodářské
činnosti, byla navržena ve znění zákona
formulace, která byla přijata ve Federálním
shromáždění ve vztahu k národním
výborům. Dovoluji si proto, vážená
Česká národní rado, vás požádat
o vyslovení souhlasu s návrhem, tak jak byl předložen.
Současně bych vás chtěl ujistit, že
v prvních letech se budeme snažit v oblasti sociálně
ekonomických informací ve vztahu k individuální
hospodářské činnosti a to, abychom
nezvyšovali ale naopak minimalizovali rozsah sociálně
ekonomických informací, abychom respektovali činnosti
národních výborů tak, aby nedocházelo
k jejich přetěžování.
Dovolte mi ještě, vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, jednu poznámku. Chtěl bych vás
informovat o tom, že v ČSÚ v souladu s naším
akčním programem, který zpracováváme
a který navazuje na tento zákon a na akční
program vlády ČSR, bychom chtěli v dalším
období věnovat prvořadou pozornost ne již
rozsáhlému hodnocení plnění
plánu hospodářského a sociálního
rozvoje, ale především hodnocení reálných
sociálně ekonomických procesů, které
v našem národním hospodářství
budou probíhat. Dále bychom chtěli věnovat
velkou pozornost finančním tokům a některým
finančním procesům a v souvislosti s tím
i otázkám celkového vývoje životních
nákladů a některým aktuálním
otázkám, před kterými naše společnost
stojí, tzn. prohloubení sociálně ekonomických
informací v oblasti životního prostředí
a některých dalších oblastech. Chceme
položit důraz na určitou (chceme-li to tak
říci) renesanci statistiky, tzn. na pozitivní
roli probíhajících procesů a na to,
abychom daleko komplexněji, daleko přesněji
postihli ty procesy, které probíhají v hlubině
národního hospodářství a mohli
na ně navazovat potom v plánovací a v řídící
činnosti.
Chtěl bych vás také informovat, že bychom
chtěli zlepšit statistiku politického a společenského
systému a že chceme přispět ke statistickému
zpracování demokratických voleb a vůbec
k určitému vedení volební statistiky.
To by bylo stručně k diskusi i ke stručné
informaci pro ČNR. Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji za vysvětlení některých
dotazů. Má ještě někdo z poslanců
něco do rozpravy k tomuto bodu? Nemá. Doporučuji,
abychom hlasovali o celém návrhu najednou. Jsou
proti tomuto způsobu hlasování připomínky?
Nejsou.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 40/1972 Sb., o působnosti
orgánů ČSR v oblasti sociálně
ekonomických informací podle sněmovního
tisku 113 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 138, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? Není.
Zdržel se hlasování? Nikdo.
Konstatuji, že schválením tohoto zákona
jsme projednali třetí bod našeho pořadu.
Dalším bodem je
Z pověření vlády ČSR odůvodní
tento návrh ministryně spravedlnosti paní
Dagmar Burešová.
Ministryně spravedlnosti Dagmar Burešová:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, česká vláda mne požádala,
abych uvedla návrh zákona o vyhlašování
obecně závazných právních předpisů
a jiných opatření orgánů ČSR
do Sbírky zákonů. Protože před
vás předstupuji poprvé jako vaše ministryně
spravedlnosti, dovolte, abych z tohoto místa vás
ujistila o tom, že se budu ve své funkci ze všech
sil snažit o ustavení právního státu,
ve kterém budou práva mezi občany a státem
zcela přesně stanovena a o nichž budou rozhodovat
nezávislé soudy, tedy soudci, kteří
budou vázány jen svědomím a zákony,
které musíme uvést do souladu s mezinárodními
pakty, ke kterým jsme přistoupili.
Předkládaný zákon ČNR je jednou
ze tří tzv. publikačních norem provádějících
ústavní zákon o československé
federaci o vyhlašování právních
předpisů. Úzce souvisí s obdobným
zákonem Slovenské národní rady a se
zákonem Federálního shromáždění
o Sbírce zákonů přijatým 14.
listopadu 1989.
Smyslem nové právní úpravy je zdokonalit
systém vyhlašování právních
předpisů a zajistit přehlednost, jednotnost
a dosažitelnost právních předpisů
pro všechny subjekty právních vztahů.
Nový návrh zpřísňuje podmínky
pro vydávání obecně závazných
předpisů, které se ve Sbírce zákonů
vyhlašují pouze formou oznámení o jejich
vydání. Ukládá ústředním
orgánům, které takový předpis
vydají, další povinnosti směřující
k tomu, aby veřejnost měla reálnou možnost
se s těmito předpisy seznámit, zejména
dokonce i povinnost za úhradu takový předpis
na území ČSR zaslat každému,
kdo o to požádá.
V zájmu právní jistoty zavádí
zákon pro podzákonné obecně závazné
právní předpisy jednotné označování:
název Vyhláška pro předpis, který
se ve Sbírce vyhlašuje uveřejněním
plného znění, a název Výnos
pro předpis registrovaný, tedy pouze oznámený.
V souladu s platnou právní úpravou se přebírá
ustanovení, že podmínkou platnosti obecného
závazného právního předpisu
je jeho vyhlášení ve Sbírce. Účinnost
právního předpisu se stanoví zásadně
na 15. den po vyhlášení. Jen výjimečně,
vyžaduje-li si to naléhavý obecný zájem
lze účinnost stanovit kratším datem,
nikdy však předpis nepůsobí zpětně.
Současně se zajišťuje výrazné
očištění právního řádu
od zastaralých právních předpisů
vydaných před 1. 1. 1969, které byly ve Sbírce
zákonů pouze registrovány° s výjimkou
těch, které jsou uvedeny v příloze
návrhu zákona pozbudou platnosti ostatní
registrované předpisy vydané před
tímto datem.
Návrh zákona ČNR stejně jako obdobný
návrh předkládaný SNR byl pracován
v souladu se zákonem Federálního shromáždění
o Sbírce zákonů. Je splněn předpoklad
pro jejich jednotné působení na zkvalitňování
celého našeho právního řádu.
Vláda vám tedy navrhuje jej schválit ve znění
doporučeném společnou zprávou výborů.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji paní ministryni. Nyní prosím
společnou zpravodajku poslankyni Koukalovou, aby přednesla
zpravodajskou zprávu.
Poslankyně Olga Koukalová: Vážené
poslankyně, vážení poslanci. vláda
ČSR předložila České národní
radě návrh zákona ČNR o vyhlašování
obecně závazných právních předpisů
a jiných opatření orgánů ČSR
ve Sbírce zákonů, jehož text máme
k dispozici v tisku 125.
Důvodem, který vedl k předložení
zákona, je zdokonalování našeho právního
řádu, zejména zlepšení skladby
právních předpisů, vytvoření
předpokladů pro jejich dostupnost a snadnější
orientaci v nich. Návrh upravuje dvě formy vyhlášení
právních předpisů, a to vyhlášení
uveřejněním plného znění
předpisů o vyhlášení uveřejněním
oznámení o vydání předpisu
a stanoví zároveň omezující
kritéria pro vyhlašování resortních
právních předpisů formou oznámení
o jejich vydání. To by mělo vést ke
snížení počtu těchto registrovaných
předpisů, jejichž množství a omezená
dostupnost vedou k nepřehlednosti právního
řádu a tím i ke snižování
jeho účinnosti.
Kladně lze hodnotit skutečnost, že zákon
pro registrované předpisy zavádí jednotné
označení výnos na rozdíl od vyhlášek,
které budou ve Sbírce zákonů publikovány
v celém znění.
Je třeba přivítat, že návrh zákona
- až na. několik výjimek - stanoví,
že platnosti pozbývají obecně závazné
právní předpisy a jiná opatření,
jejichž vydání bylo ve Sbírce zákonů
oznámeno do 31. prosince 1968 a které jsou fakticky
překonány a neodůvodněně zatěžují
právní řád.
Jak již bylo řečeno ministryní spravedlnosti,
za správné lze považovat i nové ustanovení,
podle něhož orgány vydávající
výnosy jsou povinny je zaslat na území ČSSR
za úhradu každému, kdo o to požádá.
I když to bude znamenat určité zvýšení
finančních a materiálních nákladů,
bude tak zabezpečena jejich dostupnost jako základní
podmínky jejich znalosti a uplatňování.
Předložený vládní návrh
zákona ČNR o vyhlašování obecně
závazných právních předpisů
a jiných opatření orgánů ČSR
ve Sbírce zákonů projednaly všechny
výbory ČNR. Z jednání výborů
vzešlo jedno společné doporučení
na úpravu vládního návrhu zákona,
a to vložením nového § 4, podle něhož
vyhlášení obecně závazných
právních předpisů uvedených
v § 2 a 3 ve Sbírce zákonů je podmínkou
jejich platnosti. Jinak by totiž bylo nutno vyvozovat tuto
podmínku platnosti obecně závazných
právních předpisů z ustanovení
§ 5 odst. 1 návrhu, který ovšem řeší
především den nabytí platnosti těchto
předpisů.
Navrhované doplnění vládního
návrhu zákona ČNR již obsahuje i zákon
Federálního shromáždění
o Sbírce zákonů, jehož návrh
jsme rovněž nedávno ve výborech projednali.
Vážení poslanci, z jednání výborů
ČNR vzešly i některé další
návrhy na úpravu návrhu zákona, které
však nebyly zahrnuty do společné zprávy
výborů. V prvé řadě jde o návrh,
aby výnosy a cenová opatření, které
se neuveřejňují v plném znění
ve Sbírce zákonů, byly uveřejňovány
v Úředním listě.
Uvedený návrh, který především
sleduje zajištění dostupnosti registrovaných
právních předpisů a cenových
opatření pro občany a organizace, byl odpovědně
posuzován. Určitá dostupnost výnosů
je zajištěna ustanovením o povinnosti
takové předpisy na požádání
za úplatu zasílat.
Je třeba vzít také v úvahu skutečnost,
že vydávání nového Úředního
listu není v současné době zajištěno
personálně, materiálně, ani finančně,
a vyžaduje si značných nákladů.
I přesto žádáme vládu, aby navrhla
obecně závazný právní předpis,
který by upravil publikaci ostatních předpisů
a oficiálních dokumentů české
vlády a ústředních orgánů
v podobě Věstníku nebo Úředního
listu. Podobný návrh by měla posoudit i federální
vláda, neboť nebyl uplatněn při projednávání
zákona Federálního shromáždění
o Sbírce zákonů.
Dále jde např. o návrh, aby v tomto zákoně
byla zakotvena možnost pro organizace sdružené
v Národní frontě vydávat obecně
závazné právní předpisy. Je
třeba si uvědomit, že takové zmocnění
mohou obsahovat a také v současné době
v radě případů obsahují speciální
zákony. Obecné zmocnění v zákoně
o vyhlašování obecně závazných
právních předpisů však není
možné.
Vzhledem k dosavadnímu rozsahu prováděcích
obecně závazných právních předpisů
není dost dobře možné - jak zněl
další návrh - všechny prováděcí
předpisy projednávat v zákonodárných
sborech. Soulad prováděcích předpisů
se zákony bude zajišťovat ústavní
soud, s jehož ustavením se v blízké
době počítá.
Podle § 67 odst. 3 jednacího řádu ČNR
je povinen navrhovatel zákon předložit spolu
s návrhem prováděcího předpisu,
má-li takový předpis nabýt účinnosti
současně se zákonem. Na vyžádaní
předsednictva ČNR je povinen návrh předložit
vždy.
Stejně tak nelze přijmout, aby všechny předpisy
nižší právní síly byly vydávány
formou nařízení vlády. Bylo by to
totiž v rozporu s čl. 139 ústavního
zákona o československé federaci, podle něhož
ministerstva a ostatní ústřední orgány
státní správy republiky mohou na základě
zákonů a v jejich mezích vydávat obecně
závazné právní předpisy.
Jménem výborů České národní
rady proto doporučuji České národní
radě schválit návrh zákona ČNR
o vyhlašování obecně závazných
prvních předpisů a jiných opatření
orgánů ČSR ve Sbírce zákonů
se změnou, která je uvedena ve společné
zprávě výborů ČNR v tisku 137.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji společné zpravodajce poslankyni Koukalové.
Do rozpravy dosud není přihlášen nikdo
z poslanců. Hlásí se poslanec Koláčný.
Poslanec Jan Koláčný: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, vystupuji již po třetí.
Souhlasím plně se stanoviskem společné
zpravodajky. Považuji to za kvalifikované vystoupení,
jak to odeznělo ve výboru pro průmysl a stavebnictví
a možná že i v ostatních výborech.
Jsem v rozpacích s vystoupením paní ministryně
z hlediska obecnosti. Myslím si, že se zřejmě
neseznámila s problematikou, za jakých okolností
jednotlivé zákony, předpisy a sbírky
byly projednávány. Tím nechci říci,
že nesouhlasím. Souhlasím, ale doporučuji,
aby vyhlášení české vlády
bylo bráno vážně a na připomínky
jednotlivých výborů a poslanců bylo
konkrétně odpovídáno, abychom věděli,
že jednotliví ministři jsou skutečně
kvalifikovaní. Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Koláčnému. Hlásí
se ještě někdo z poslanců o slovo? Ne.
Přeje si slovo člen vlády? Paní ministryně,
chcete reagovat? Ne. Společná zpravodajka? Rovněž
ne. Mohu tedy uzavřít rozpravu.
Vážené poslankyně a poslanci, já
doporučuji, abychom o celém návrhu hlasovali
společně. Jsou nějaké připomínky
proti tomuto způsobu hlasování o vládním
návrhu zákona? Ne. Souhlasíte tedy.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
zákona ČNR o vyhlašování obecně
závazných předpisů a jiných
opatření orgánů ČSR ve Sbírce
zákonů podle sněmovního tisku 125
ve znění společné zprávy výborů
ČNR podle sněmovního tisku 137, ať zvedne
ruku! (Hlasování - všichni souhlasí.)
Tím jsme prakticky odsouhlasili tento vládní
návrh zákona.