Má někdo dotaz nebo připomínku k návrhu
usnesení, jak obsahuje sněmovní tisk 151?
Není tomu tak.
Kdo tedy souhlasí s návrhem usnesení, jak
je uveden v tisku 151, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? Ne.
Zdržel se někdo hlasování? Děkuji.
Tím jsme projednali další bod pořadu.
Nyní si uděláme dvacetiminutovou přestávku,
protože uplynulo 90 minut.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Dovolte,
abych z pověření předsedy ČNR
řídil další část našeho
jednání. Prosím, abyste zaujali svá
místa.
Budeme pokračovat projednáváním 6.
bodu, kterým je
Vláda ČSR pověřila odůvodněním
tohoto návrhu zákona ministra Bedřicha Moldana,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr vlády ČSR Bedřich Moldan:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení pánové
poslanci, Česká národní rado, dne
23. listopadu t. r. se vláda usnesla, že předloží
České národní radě návrh
zákona na zřízení samostatného
ministerstva životního prostředí, které
by mělo začít pracovat od 1. ledna 1990.
tím česká vláda reagovala na dlouhodobé
a nepochybně oprávněné požadavky
celé široké veřejnosti, aby se problematice
životního prostředí věnovala
podstatně větší pozornost, než
tomu bylo v minulosti a aby byl zřízen centrální
orgán, který by byl touto záležitostí
pověřen.
V souvislosti s tak krátkým termínem, ve
kterém vláda navrhuje zmíněné
ministerstvo zřídit, byla ČNR požádána
o řadu speciálních úprav při
projednávání tohoto zákona, se kterými
vyjádřilo předsednictvo ČNR souhlas,
a jménem vlády děkuji za udělení
těchto souhlasů.
Díky tomu mohl být vládní návrh
zákona přímo v paragrafovaném znění
urychleným způsobem, ale přesto velmi zodpovědně
projednán v 9 výborech ČNR. Po projednání
v těchto výborech byly doporučeny některé
úpravy a doplňky zákona, které ve
srovnání s původním předpokládaným
vládním návrhem neznamenají žádné
omezení, ale spíše doplnění a
rozšíření v několika věcech.
Dovolím si seznámit vás s hlavními
principy navrhovaného zákona.
O prvním a nejzákladnějším z
nich jsem mluvil - to znamená zřízení
ministerstva životního prostředí ČSR
s působností od 1. ledna 1990. Nové ministerstvo
má být pověřeno funkcemi zhruba ve
3 rovinách. Především jde o výkon
vrchního státního dozoru nad celou oblastí
životního prostředí. Toto je zdůvodněno
hned v 1. odstavci navrhovaného § 19, kterým
se doplňuje zákon o působnosti centrálních
orgánů v rámci ČSR.
Tato věc není dosud právně blíže
specifikována a souvisí to s naléhavým
úkolem nového ministerstva předložit
v nejbližší době zákon, kterým
budou vymezeny přesně působnosti a rozsah
pravomoci nového ministerstva v celé šíři.
Takový zákon si vyžádá poměrně
značné doby na přípravu a bude nutno
ho zejména vypracovat v souladu s představami federální
vlády a v souladu s představami slovenské
vlády.
Aby ministerstvo mohlo začít naplno fungovat právě
již od 1. ledna 1990, byla vymezena pravomoc v té
druhé rovině, to je v oblasti konkrétního
výkonu státní správy. Agendu státní
správy by mělo ministerstvo převzít
od dosavadních centrálních orgánů,
které tuto agendu vykonávají. Konkrétně
jde o výkon státní správy v oblasti
vodního hospodářství a ochrany ovzduší,
které je až dosud v působnosti ministerstva
lesního a vodního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu°
dále jde o státní správu v oblasti
ochrany přírody, která je v působnosti
ministerstva kultury° a konečně jde o státní
správu v oblasti výkonu zákona č.
50 o územním plánování a stavebním
řízení, který je v působnosti
ministerstva výstavby a stavebnictví. S těmito
resorty byly již učiněny příslušné
dohody a od 1. ledna bude působnost, pokud bude zákon
schválen, převedena na nové ministerstvo.
V navrhovaném zákoně se dále stanoví,
že ministerstvo má převzít výkon
státní správy v oblasti nakládání
s tuhými-odpady. To je opět velký úkol,
velká výzva pro nové ministerstvo, aby byl
zákon o odpadech urychleně dopracován (je
ve stadiu příprav), tak aby mohl být tento
výkon státní správy dostatečně
přesně definován a aby ho ministerstvo mohlo
začít vykonávat.
Konečně -v zákoně je stanovena třetí
rovina, kdy by nové ministerstvo mělo mít
vyhrazeny své funkce. Je to úroveň koordinace
a určité stimulace a průřezová
funkce ministerstva. Všichni si uvědomujeme, že
oblast životního prostředí, která
se dotýká i přírodních zdrojů,
je nesmírně široká a žádný
jednotlivý orgán, ministerstvo, či jiný
centrálním orgán nemůže tuto
problematiku ani v budoucnosti obsáhnout v plné
šíři dané legislativními principy.
Proto je v zákoně zakotvena koordinační
a stimulační funkce v rámci všech centrálních
i dalších společenských orgánů
v ČSR. Vychází se přitom samozřejmě
z územního principu, který je dán
zákonem o federaci.
V souvislosti s operativním řízením
otázek životního prostředí, kterých,
jak všichni víme, je veliké množství
a jsou ovlivňovány nejen resorty ČSR, ale
i federálními resorty, a to v nejvyšší
míře, se vláda rozhodla navrhnout zřízení
rady pro životní prostředí, která
by měla být vedena místopředsedou
vlády a ve které by měli být zastoupeni
právě zástupci těch hlavních
znečišťujících resortů,
hlavních resortů, které mají vliv
na kvalitu životního prostředí, tak
aby mohla být ta různá nápravná
opatření operativně přenášena
na tyto příslušné resorty a zajištěna
rychle a účinným způsobem náprava
jednotlivých záležitostí.
Vládní návrh zákona na zřízení
ministerstva je poměrně stručný. Česká
národní rada, resp. její výbory projednaly
tento návrh velmi zodpovědně a doporučují,
aby byl návrh schválen. Já bych chtěl
velmi upřímně poděkovat všem
devíti výborům ČNR, že takovým
velmi konstruktivním způsobem návrh projednaly
a doporučily, a rád bych vám, vážené
poslankyně a vážení poslanci, doporučil,
abyste tento návrh, tak jak je s doplňky připraven
přijali. Děkuji vám za pozornost.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu ministru Moldanovi za uvedení vládního
návrhu zákona. Společným zpravodajem
výborů je poslanec Bohumír Rosický,
kterého prosím, aby přednesl zpravodajskou
zprávu.
Poslanec Bohumír Rosický: Pane předsedo
České národní rady, vážené
poslankyně, vážení poslanci, není
potřeba zdůrazňovat, že péče
o životní prostředí a jeho tvorbu je
jedním ze základních zákonů
života lidí na naší planetě. A
myslím, že ani v našem státě není
větší hodnoty, než zdravý člověk,
jehož zdraví je z velké části
odvislé od stavu životního prostředí.
Nechci zde rozvádět do všech podrobností
to, co jsme projednávali na 14. schůzi. Máte
to publikováno v těsnopiseckých zprávách
a vyšlo to i ve zpravodaji Životní prostředí,
vydávaném ministerstvem vnitra a životního
prostředí. Přesto mi dovolte některé
poznámky ke vzniku tohoto návrhu předloženého
českou vládou, který se plně shoduje
i s našimi návrhy a tužbami, které naše
výbory po řadu let přednášely.
Když jsme v dubnu loňského roku projednávali
vládní návrh zákona ČNR o změnách
v organizaci a působnosti ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy ČSR, vzbuzovalo již od samého
počátku pochybnosti opatření, kterým
se působnost na úseku životního prostředí
(a my jsme tenkrát uvítali, že se vůbec
slovo životní prostředí poprvé
objevuje ve státním orgánu) svěřuje
ministerstvu vnitra, a to prakticky bez jakýchkoli kompetencí.
A dalších zařízení, která
dříve byla v České komisi pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj. Tato úprava se tenkrát
odůvodňovala tím, že značný
podíl na řešení ekologických
problémů mají národní výbory.
To je jistě pravda. Je samozřejmé, že
již tehdy naše výbory poukazovaly na to, že
význam a závažnost řešení
otázek životního prostředí by
zasluhovaly vytvoření samostatného ústředního
orgánu státní správy pro životní
prostředí. Tehdejší změny se
však prováděly v atmosféře určité
představy o snižování počtu ministerstev
a ústředních orgánů a v souvislosti
s tím též snižování administrativního
aparátu, což nakonec vedlo k tomu, že návrhy
na vytvoření ústředního orgánu
pro životní prostředí do této
koncepce nezapadaly.
Nové kritické hlasy se ozvaly na 14. schůzi
ČNR, která se konala v březnu letošního
roku. Na základě jednání této
schůze rozpracovala česká vláda do
podrobností celou řadu námětů,
které tenkrát odezněly jak ve zprávě
společného zpravodaje, tak na základě
diskusních příspěvků, a bylo
přijato rozsáhlé usnesení. Jeden z
návrhů, který tam byl, bylo vytvořit
ministerstvo životního prostředí, tedy
samostatný orgán.
Návrh, který nám vláda zaslala, byl
projednán všemi výbory kromě imunitního
a mandátového. Doplnili jsme jej v tom smyslu, jak
zde už přede mnou hovořil pan ministr Moldan.
Nebudu i to do detailu opakovat. Co však je důležité,
je to, že se nově založenému ministerstvu
svěřuje správa fondu ochrany životního
prostředí ČSR. Takový fond zatím
nebyl zřízen a lze jej zřídit jen
zákonem. Svěření jeho správy
nově vznikajícímu ministerstvu je proto poněkud
předčasné. Přesto však myslím,
že lze počítat s tím, ž návrh
zákona ČNR, jímž bude takovýto
fond zřízen, bude urychleně předložen
a projednán a právní stav, který tímto
zákonem vytvoříme, bude tím dán
do souladu se stavem skutečným.
Z několika výborů vzešla také
námitka, že doplnění ustanovení
návrhu zákona o zřízení rady
pro životní prostředí vládou
je nadbytečné. Podstata této námitky
spočívá v tom, že vláda si může
takovou radu zřídit sama, aniž k tomu potřebuje
zákon. To je sice pravda, ale jen potud, pokud se ponechává
na rozhodnutí vlády, zda takový orgán
zřídí nebo ne. Výbory proto navrhují
ve společné zprávě dikci, že
vláda zřídí radu pro životní
prostředí. Zákon tedy ukládá
vládě takovou radu zřídit. - A vzhledem
k současné situaci a perspektivní potřebě
řešit ekologické problémy je zbytečná
obava, že by se rada pro životní prostředí
stala nadbytečnou. Myslím, že také neobstojí
námitka, že se tím zvyšuje administrativa,
protože veškerou administrativu pro tuto radu povede
ministerstvo životního prostředí a v
radě zúčastnění ministři
a přizvaní představitelé federálních
orgánů se budou scházet několikrát
do roka, - aniž se vytváří nějaká
nová administrativní jednotka náročná
na pracovní síly.
V této souvislosti je také třeba připomenout,
že se počítá i s tím, po čem
volala řadu výborů, že je třeba
zabezpečit úzkou spolupráci republikových
orgánů s orgány federace. To na úseku
životního prostředí je mimořádně
důležité. Zatím federace nezřídila,
aspoň pokud je nám známo, nějaký
specifický orgán, který by se zabýval
jen otázkami životního prostředí.
Představa je taková, že v čele rady
pro životní prostředí bude místopředseda
vlády ČSR. Jejími členy budou někteří
členové vlády, jejichž resortů
se otázky životního prostředí
úzce dotýkají, ale i zástupci federálních
ústředních orgánů, do jejichž
okruhu působnosti patří organizace, které
jsou zdroji největšího znečištění,
jako jsou např. organizace z federálního
ministerstva paliv a energetiky. Rada pro životní
prostředí by tedy měla plnit i určitou
koordinační roli mezi republikovými a federálními
orgány.
Jednání kolem zřízení uvedeného
ministerstva byla velice složitá. Byl jsem tím
velmi překvapen. Osobně jsem tuto záležitost
dvakrát projednával s panem ministrem Moldanem,
s resortem stavebnictví a dalšími. Chci zdůraznit,
že jde o rámcový zákon sledující
to, aby bylo konečně zřízeno kompetentní
ministerstvo se všemi potřebnými pravomocemi
pro oblast tvorby a ochrany životního prostředí.
Žádal bych všechny poslance, abychom na zákon,
který přijmeme, takto hleděli.
Znovu však připomínám, že působnost
tohoto ministerstva bude blíže vymezena samostatným
zákonem, jak je to na str. 4 vládního návrhu,
který dále vymezí i vztahy mezi jednotlivými
orgány působícími v této oblasti
v rámci ČSR.
Dovoluji se dotázat vlády, do kdy bude tento zákon
připraven. Doporučuji, abychom předložený
zákon, jak je vláda odůvodnila a jak jej
odůvodňují i výbory s doplněními,
které máte v tisku 147, s těmito změnami
v uvedené společné zprávě byl
schválen.
Dovolte mi ještě než uzavřu svůj
úvod, abychom v článku 1 škrtli poslední
4 slova: pro věci životního prostředí.
Stylisticky se to opakuje. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji
I. místopředsedovi poslanci Rosickému za
přednesení zpravodajské zprávy. Otevírám
rozpravu. Písemně se do rozpravy zatím nepřihlásil
nikdo. Poslankyně Marcela Černá.
Poslankyně Marcela Černá: Jsem zpravodajkou
ve výboru pro kulturu a výchovu pro návrh
tohoto zákona. Myslím si, že je pouze nutné
zopakovat politování nad tím, že ministerstvo
mohlo pracovat již jeden a půl roku, kdyby se dalo
na názory poslanců. Vyjadřuji jistě
pocity všech poslanců, kteří jsou přítomni.
Chtěla bych se zeptat pana ministra Moldana, zda má
pocit, že ministerstvo, které bude zřízeno,
bude mít dostatečnou autoritu, jestliže vedle
něho bude paralelně fungovat rada pro životní
prostředí řízená místopředsedou
vlády a zda by nebylo třeba vyřešit
tyto otázky, které by měly zabezpečit
určitou průřezovost ministerstva a zabezpečit
to v zákonu o působnosti ministerstva.
Jménem našeho výboru bych chtěla doporučit
přijetí tohoto zákona. Všichni naši
voliči očekávají nejen zřízení
ministerstva, ale první reálné kroky v oblasti
ekologie.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa: Děkuji
poslankyni Černé. Diskutovat bude poslanec Kordiak.
Poslanec Miroslav Kordiak: Vážené poslankyně
a poslanci, vystupuji v souvislosti s projednáváním
návrhu zákona, kterým se zřizuje ministerstvo
pro životní prostředí především
proto, že já i občané mého volebního
obvodu, kterým je část pánevního
okresu Teplice, očekáváme od něho
podstatné urychlení realizace všech dosud přijatých
opatření pro zlepšení stavu životního
prostředí, které lze u nás označit
za katastrofální.
V této souvislosti chci informovat, že v nedávné
době jsme u nás měli takovou inverzní
situaci, při níž byla několikanásobně
překročena nejvyšší přípustná
koncentrace škodlivin v ovzduší, což je
u nás obvyklé už mnoho let, a v důsledku
toho došlo k několika demonstracím občanům.
Nejde jen o oxid siřičitý, ale i o další
škodliviny, jako oxidy dusíku, oxid uhelnatý,
poletavý prach apod., jejichž množství
rovněž výrazně překračuje
nejvýše přípustné koncentrace.
Životní prostředí je v každém
případě jedním z faktorů, které
významně ovlivňují zdravotní
stav obyvatel v našem i v dalších pánevních
okresech. Z dlouhodobého sledování a vyhodnocování
zdravotního stavu v okrese, s nímž jsem měl
možnost se seznámit, vyplývají některé
skutečnosti, které jsou dost otřesné
a dokládají nutnost radikálního řešení
problémů životního prostředí.
V okrese umírá o 280 lidí ročně
více, než by mělo umírat, kdyby úmrtnost
byla stejná jako v ČSR. Závažné
je, že úmrtnost se posouvá do produktivních
věkových skupin. Úmrtnost na zhoubné
nádory je v okrese statisticky významně vyšší
než v nepánevních okresech Severočeského
kraje, ale i v celé ČSR. Zvláště
významné je to v hodnocení úmrtnosti
na zhoubné nádory plic a dýchacích
cest. Dokladem toho je i nález celé řady
rakovinotvorných látek v ovzduší, a
to v koncentracích mnohonásobně vyšších,
než je povolená nejvyšší koncentrace
ve vyspělých státech.
Velmi významným údajem je zjišťování
mutagenní aktivity ovzduší. Tato aktivita představuje
rakovinotvornou schopnost ovzduší a je zjišťována
v letním období ve 30 % a v zimním období
až v 70 %. dní. Střední délka
života, jež udává v podstatě věk,
kterého má šanci dožít se člověk
narozený právě v určité době,
je v okrese v průměru za léta 1983-1988 kratší
u mužů o 2 roky a u žen kratší o
1,6 roku proti průměru celé ČSR. Jsou
to značné rozdíly, než by se na první
pohled zdálo.
Z vyhodnocení údajů ze sledování
vrozených vývojových vad a úmrtnosti
dětí do 1 roku vyplývá jednoznačně
vysoce významný rozdíl v neprospěch
okresu Teplice. Provedená šetření jednoznačně
ukazují na zhoršení zdravotního stavu
dětské populace v okrese se zhoršeným
životním prostředím.
Na stav životního prostředí v mém
volebním obvodě a na jeho důsledky na zdraví,
které jsem jen naznačil, upozorňuji především
proto, abychom v dnešní v rušené době,
kdy se řeší řada politických
problémů, nezapomněli na jeden z nejpalčivějších
problémů, to je na stav životního prostředí.
Nebudu zde hovořit o tom, co je třeba udělat
pro zlepšení, nebudu zde navrhovat další
opatření, protože se domnívám,
že už toho bylo řečeno a navrženo
v minulosti dost. Chci jen zdůraznit vážnost
situace k tomu, aby si toto všichni uvědomili a konali
pro její zlepšení co nejdříve
a co nejdůrazněji, aby příslušné
orgány a organizace vytvářely potřebné
věcné, organizační i finanční
podmínky. To se týká i vlády ČSR,
která při řešení všech ekonomických
problémů a sestavování rozpočtu
nesmí nechat ekologii stranou, jako to v minulosti bývalo.
Musíme si uvědomit, že v okrese Teplice, ale
i v ostatních pánevních okresech Severočeského
kraje žijí a pracují lidé, kteří
se velmi významně podílejí na vytváření
podmínek pro rozvoj naší vlasti, že se
zde rodí děti, kterým musíme zajistit
jejich základní lidské právo, to je
právo žít ve zdravém a harmonickém
prostředí, v prostředí, které
nebude pro ně znamenat ohrožení zdraví
i života.