Úterý 19. prosince 1989

Poslanec Čestmír Adam: Pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, my jsme s velkým zájmem a porozuměním vyslechli výklad ministra financí pana ing. Nikodýma o mimořádnosti situace, v níž se vláda odhodlala přejít na jedno čtvrtletí na rozpočtové provizórium. Chceme nesouhlasit s tím návrhem usnesení, který zde přednesl zpravodaj poslanec ing. Mrázek, a máme na pana ministra financí prosbu, aby nás ujistil, že pokud nepůjde o sociální výdaje, bude pokud možno zachovávána hladina výdajů prvního čtvrtletí 1989, že v žádném případě nebude vydáváno více, než budou činit příjmy, a prosíme, aby tento konečný návrh rozpočtu byl předložen již s promítnutím změn, které vyvolává cenová přestavba platná od 1. ledna 1989.

Současně prosím, aby vláda prostřednictvím výkladu ministra financí seznámila ČNR s programem vývoje maloobchodních cen v roce 1989, až bude definitivní návrh rozpočtu předkládat. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Adamovi za jeho vystoupení. Přeje si ještě někdo vystoupit v rozpravě k tomuto bodu? Poslankyně Stiborová.

Poslankyně Marie Stiborová: Vážené poslankyně, vážení poslanci, vyslechli jsme návrh, který byl zde předložen ministrem vlády ČSR ing. Nikodýmem. Prosím vás, víte o tom, jakým způsobem probíhaly návrhy rozpočtu, jeho jednotlivých kapitol ve výboru, jak se k němu jednotlivé výbory přihlašovaly či nepřihlašovaly. Mohu mluvit za výbor pro školství a vědu, který v tomto případě neschválil kapitolu školství.

Samozřejmě situace je v tomto případě jiná. Jedná se o provizórium, ke kterému se má plénum ČNR přihlásit, schválit či neschválit. Prosím vás, je to závažný fakt z toho důvodu: Samozřejmě my jako poslanci, kteří jsme zástupci lidu, našich voličů, musíme hájit zájmy těchto voličů. Na druhé straně máme zde druhou stranu, vykonavatele této moci, to je vládu. Nyní je otázka, zda skutečně poslanci jako zástupci voličů mají dát důvěru tomuto provizóriu, které je.

Bylo řečeno poslancem Adamem, že bychom měli dát důvěru v tomto případě vládě tak, že nám zabezpečí, aby zájmy voličů a skutečně otázka výdajů byla taková, aby se naši voliči, naši občané neocitli v situaci, že potom bude růst taková záležitost na trhu v otázkách mezd, cen, že my jako poslanci se budeme těmto voličům zodpovídat. V tomto případě připomínám i za Klub komunistických poslanců, aby v tomto případě skutečně vláda ujistila nejen nás, plénum ČNR, ale tímto i své voliče o tom, že skutečně bude ve svém provizorním rozpočtu postupovat tak, že se my jako poslanci i vláda jako vykonavatel moci budou svým voličům, svým občanům moci podívat do očí. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Stiborové. Ptal jsem se předtím, zda předsedové výborů si nepřejí znovu přerušit jednání a poradit se. Není takový návrh z pléna? Ne. Protože byly dva konkrétní dotazy, prosím o odpověď. Ale ještě se hlásí poslanec Rázl.

Poslanec Stanislav Rázl: Mám faktický dotaz. Byl bych rád, kdyby soudruh ministr financí mohl odpovědět, zda návrh, který přednesl, je návrhem vlády ČSR nebo návrhem jeho na rozpočtové provizórium. V návrhu zpravodaje poslance Mrázka bylo uvedeno, že jde o návrh ministra financí. Já se domnívám, že tam musí být na návrh vlády. Prosím, aby to soudruh ministr upřesnil.

Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří Nikodým: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, odpovím na poslední otázku. Je to návrh vlády, který byl projednán 14. prosince včetně rozdělení jednotlivých položek, o nichž jsem hovořil.

K poslanci Adamovi: výdaje a příjmy v I. čtvrtletí v rovnováze - to je samozřejmost. Musíme to zajistit. Nemůžeme v I. čtvrtletí dělat výdaje takového charakteru, že bychom žili na úkor dalších tří čtvrtletí. Ubezpečuji, že je to náš prvořadý úkol.

Pokud se týká vývoje maloobchodních cen a jeho koncepce v roce 1990 - předložíme jej i do jednotlivých výborů ČNR tak, jak budeme nově projednávat rozpočet. Budeme postupovat od začátku ve všech těchto krocích. Jestliže jste stačili sledovat vystoupení nového federálního ministra financí, byly tam i některé konkrétnosti, kam se musíme při koncipování rozpočtu zaměřit, a to zejména i v oblasti federace jakož např. obrana, bezpečnost, ale i jiné skupiny. Ubezpečuji vás, že všechno budeme projednávat obdobným způsobem.

Naopak my bychom, pane předsedo, velice žádali, aby - až bude koncipován plán výborů ČNR, byl koncipován tak, abychom já a mí tři náměstci byli schopni obsáhnout všechny výbory. Někdy jsme kritizováni, že se do některého výboru nedostavíme. Je to proto, že kolidují termíny při projednávání v jednotlivých výborech. Prosím, abyste k tomu přihlíželi při stanovení svého programu na únor a březen. Dohodneme se s výborem pro plán a rozpočet, v jakém rozsahu dostanou výbory nejen část, která se týká vás - školství, zdravotnictví atd., ale i celého rozpočtu.

K poslanci Mrázkovi - k základním pěti bodům. Je to správná připomínka. Již dříve se hovořilo o tom, že finance by měly být rozhodující. Příliš mnoho se však přihlíželo k tomu, jaká je potřeba a co se zapracovalo do plánu. Neskrývali jsme před vámi, že i když máme státní rozpočet z počátku roku vyrovnaný, sami nevidíme stoprocentní zajištění příjmů Jde o to, v jakém je to poměru. Musíme vycházet z toho, že naše ekonomika je prosperující a že zisky a odvody, které z toho vyplývají, budou splněny nejen podle plánu, ale že budou překročeny.

Prosím, aby návrh usnesení Česká národní rada schválila.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji soudruhu ministrovi. Prosím společného zpravodaje poslance Mrázka, aby přednesl návrh na konečné znění usnesení.

Poslanec Miroslav Mrázek: Vážení přítomní. Jak jsem v odst. II citoval návrh v tomto znění: souhlasí s tím, aby 1. na návrh ministra financí, cen a mezd ČSR vzhledem atd....doporučuji upravit znění následovně: Souhlasí s tím, aby 1. na návrh vlády přednesený ministrem financí, cen a mezd ČSR.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Přeje si ještě někdo z poslanců promluvit? Ne. Dávám hlasovat o předneseném usnesení.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení, jak jej uvedl ve svém vystoupení poslanec Mrázek? (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se hlasování? Nikdo.

Přijetím usnesení jsme vyplnili 1. bod našeho jednání.

Můžeme přistoupit k 3. bodu pořadu, kterým je

III

Vládní návrh zákona ČNR. kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 40/1972 Sb. o působnosti orgánů ČSR v oblasti sociálně ekonomických informací podle tisků 113 a 138

Sociálně ekonomické informace patří do kompetence Českého statistického úřadu, a proto byl k tomuto bodu přizván předseda tohoto úřadu Ladislav Říha, kterého mezi námi vítám. Vláda ČSR pověřila odůvodněním i tohoto vládního návrhu zákona ministra Nikodýma, kterého prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří Nikodým: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda ČSR vám předkládá k projednání a ke schválení návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 40/1972 Sb., o působnosti orgánů ČSR v oblasti jednotné soustavy sociálně ekonomických informací. Byl jsem vládou pověřen jeho odůvodněním, zpracovatelem předkládaného návrhu zákona byl Český statistický úřad jako gestor ve spolupráci s naším ministerstvem.

Navržená novelizace věcně úzce navazuje na novelu zákona č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, která byla schválena Federálním shromážděním dne 14. listopadu 1989. Je obsahově shodná s návrhem obdobného zákona Slovenské národní rady.

Při zpracování zákonů a jejich novel se vycházelo z ústavního zákona č. 143/1968 Sb. ve znění zákona č. 125/1970 Sb., o československé federaci, podle něhož oblast sociálně ekonomických informací patří do společné působnosti Československé socialistické republiky a obou národních republik. Důvodem k jejich zpracování je věcná dělba působnosti v oblasti sociálně ekonomických informací mezi federálními a republikovými orgány.

Projednávaný vládní návrh novely zákona č. 40/1972 Sb. organizačně vymezuje v rámci ČSR dělbu působnosti mezi orgány státní statistiky, finančními orgány včetně národních výborů a ostatními ústředními orgány, a to v návaznosti na věcné úpravy, které jsou předmětem novely zákona č. 21/1971 Sb.

Věcné znění a doplnění, které tvoří obsah novely zákona, vycházejí též z potřeby uvést zákonnou úpravu do souladu s ostatními zákony vydanými k zabezpečení přestavby hospodářského mechanismu. Jde zejména o vztah k zákonu o státním podniku, zákonům o družstevnictví, zákonu o národohospodářském plánování a hospodářském zákoníku.

Navržená ustanovení ukládají Českému statistickému úřadu realizovat v orgánech státní statistiky v republice jednotnou koncepci rozvoje výpočetní techniky, vytvářet podmínky pro účelné zpracování informací, působit ke sjednocování technických a programových prostředků, udělovat souhlas k použití technických nosičů dat a dálkového přenosu dat při poskytování informací a podílet se na vytváření celostátně platných integračních a unifikačních nástrojů ke koordinaci celostátních informačních soustav.

zvyšuje se srovnatelnost informací posílením metodické jednoty na základě jednotné soustavy sociálně ekonomických informací, jednotné soustavy národohospodářských ukazatelů, účtových osnov a rozpočtové skladby v souvislosti s postupující integrací informačních soustav a vytvořením podmínek pro aplikaci progresívních informačních technologií cestou automatizace přenosů a zpracování dat a standardizace programových prostředků.

Právní úpravu možnosti použití technických nosičů dat a prostředků výpočetní a jiné techniky při vedení a poskytování sociálně ekonomických informací si vynucuje především praxe, která od začátku 70. let doznala podstatné změny v nasazení a využívání výpočetní a jiné techniky - spojovací, reprografické apod. Řada úprav směřuje k racionalitě informačních toků.

Dále se zpřesňuje dikce zákona v oblastech, které v dosavadním zákoně nebyly dostatečně určeny. Z tohoto hlediska je nejzávažnější návrh podrobné úpravy úkolů finančních orgánů republiky včetně specifikace úkolů národních výborů. Jde především o provádění dohledu na informační soustavou organizací, které národní výbory řídí, i organizací, které národní výbory neřídí, ale jsou příjemci jejich daní a odvodů. Dosavadní úprava sice plnění těchto úkolů ukládala, ale stanovovala je nepřesně.

Zcela novou skupinou úkolů pro všechny orgány působící v této oblasti jsou činnosti související s rozvojem samostatné hospodářské činnosti občanů vykonávané na základě povolení národního výboru.

Podle navrhované novely budou národní výbory oprávněny dohlížet i na to, jak občané plní své povinnosti vyplývající pro ně z nařízení vlády ČSR č. 1/1988 Sb., o poskytování služeb. Jde v zásadě o informace o rozvoji služeb pro potřeby národních výborů, ale i centra.

V souvislosti se zavedením dvoustupňového řízení se zrušuje ustanovení o úkolech orgánů středního článku řízení.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, rád bych vás informoval i o tom, že jak projednávaná novela zákona, tak již schválená novela zákona č. 21 vytvářejí prostor pro racionalizaci systému státních statistických zjišťování a účetního výkaznictví.

Výrazně se snižuje počet měsíčních a čtvrtletních výkazů, odstraňují se duplicity mezi účetním a statistickým výkaznictvím, redukují se údaje o hospodářském plánu organizací. Úsporně a jednodušším způsobem je řešeno vykazování údajů malými podniky a družstvy služeb. V rámci racionalizace jednotné soustavy sociálně ekonomických informací dochází ke zjednodušení navazujících právních předpisů. Na úseku kalkulací se ruší 5 průřezových a 58 oborových kalkulačních vzorců a ponechává se větší pravomoc organizacím.

Závěrem mi dovolte, vážené poslankyně a poslanci, abych vám poděkoval za vaše náměty a připomínky, které jste uplatnili při projednávání návrhu novely tohoto zákona v orgánech ČNR a které přispěly k jeho zdokonalení.

Jménem vlády ČSR vám doporučuji, abyste s předloženým vládním návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 40/1972 Sb., o působnosti orgánů ČSR v oblasti sociálně ekonomických informací ve znění společné zprávy výborů ČNR ze dne 5. prosince 1989 vyslovili souhlas. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Pane ministře, děkuji za uvedení tohoto návrhu zákona. Prosím společného zpravodaje pana poslance Jiřího Krátkého, aby se ujal slova.

Poslanec Jiří Krátký: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, jak je uvedeno v tisku 138, který jste obdrželi dnes dopoledne při zahájení zasedání dnešní schůze a který obsahuje společnou zprávu výborů k návrhu zákona o působnosti orgánů ČSR v oblasti sociálně ekonomických informací. Společná zpráva shrnuje všechny konkrétní připomínky, které byly v jednání jednotlivých výborů uplatněny a které zakotvily jednotlivé výbory do svých usnesení.

Společná zpráva dále obsahuje i úpravy, které vyplynuly z nezbytné koordinace mezi Českou a Slovenskou národní radou v přípravě tohoto zákona. Jsou zde navrženy úpravy, které vyplynuly z projednávání návrhu federálního zákona o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací ve Federálním shromáždění.

Je to konkrétní příklad existence statistických rad, které Federální shromáždění na úrovni federace zrušila, SNR navrhuje rovněž zrušit slovenskou statistickou radu a po konzultacích s ČSÚ doporučujeme proto přijmout úpravu, která je uvedena ve společné zprávě, a to vypustit § 6 z projednávaného vládního návrhu zákona.

V jednání výboru odezněly i některé kritické připomínky a obecná doporučení, které není možné postihnout v úpravě projednávaného návrhu zákona. Byl to např. požadavek zamyslet se nad samotnou strukturou informační soustavy a vzít v úvahu, že by bylo dobré nevytvořit zde jeden FSÚ, a to se samostatným českým a slovenským oddělením.

Byla kritizována činnost statistických orgánů v tom směru, že jejich národohospodářské zprávy mají konstatační charakter a nedostatečně charakterizují příčiny probíhajících jevů. Jsou to podle našeho názoru otázky, které je nezbytné prvotně řešit na úrovni federace, a odvíjejí se z modelu řízení ekonomiky, čili od podoby hospodářského mechanismu. Konkrétní obsah např. rozboru a zprávy, které poskytuje statistika, je podle našeho názoru věcí praxe.

Domnívám se, že bylo všem konkrétním připomínkám jednotlivých výborů vyhověno a že je možné doporučit, aby vládní návrh zákona, tak jak byl předložen v tisku č. 113, byl ve znění společné zprávy předložené v tisku 138 Českou národní radou v plném rozsahu schválen. Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji společnému zpravodaji panu poslanci Krátkému za přednesení zpravodajské zprávy. Zahajuji rozpravu k tomuto bodu jednání. Dosud nepřišla žádná písemná žádost o diskusi. Hlásí se poslankyně paní Chmelaříková.

Poslankyně Jarmila Chmelaříková: Vážené poslankyně, poslanci, vážení hosté, výbor ČNR pro národní výbory a národnosti považuje za potřebné seznámit vás se svým stanoviskem k předloženému zákonu o působnosti orgánů ČSR v oblasti sociálně ekonomických informací. Jeho návrh jsme projednávali dvakrát. Přesto výsledek není pro nás uspokojivý, neboť nezohledňuje oprávněné potřeby a zájmy národních výborů.

Již ve svém diskusím příspěvku k sociálně ekonomické zákonnosti v říjnové schůzi ČNR poukázala naše poslankyně Zlatuše Hladíková na skutečnost, že národním výborům jsou ukládány stále nové a rozsáhlejší úkoly bez vytváření potřebných materiálních podmínek pro jejich plnění.

Případ, o kterém chci hovořit je jeden z nich. § 18 schváleného federálního zákona o změnách v jednotné soustavě sociálně ekonomických informací společně s § 13b písm. c) odst. 3 zákona, který projednáváme, ukládají národním výborům povinnost dohlížet na to, jak občané vykonávají činnost na základě povolení uděleného národním výborem podle nařízení vlády ČSR č. 1/1988 Sb., vedou průkazný záznam o této své činnosti a mají informovat o těchto věcných plněních občanů orgány statistiky.

V důvodové zprávě k zákonů se k této povinnosti uvádí: V souvislosti s rozvojem samotné hospodářské činnosti občanů pravděpodobně vzrostou úkoly národních výborů spojené se zabezpečováním nezbytných informací o této oblasti ekonomiky. Případné zvýšení nároků na pracovní síly a státní rozpočet ČSR vyvolané těmito národními výbory bude třeba řešit při přípravě další právní úpravy tohoto úseku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP