Úterý 19. prosince 1989

Poslanec Jaroslav Samek: Vážený pane předsedo, vážení poslanci, z pověření klubu poslanců Československé strany lidové podávám stanovisko k přijetí rozpočtového zákona ČSR, který byl uvedené předsedou vlády ing. Pitrou jako provizorní a s platností pouze na I. čtvrtletí. Shodli jsme se na stanovisku, že vládě musíme dát rozpočtová pravidla, aby měla jistoty pro svou práci.

Proto doporučujeme všem poslancům schválit rozpočtová pravidla pro I. čtvrtletí tak, jak byla i společným zpravodajem koncipována. Současně vyzýváme vládu ČSR. aby při konstrukci rozpočtových pravidel pro další období vycházela z nových zbožně peněžních vztahů, aby působila na tvorbu cen v hodnotovém vyjádření, aby využila vyšší výkonnosti hospodaření ČSR pro rozvoj ČSR a aby v nových pravidlech upustila od různých odvodů, dodatkových odvodů a daní a zavedla jednotný daňový systém, který vytváří všem v hospodářství rovnoprávné zatížení ať již v daních, tak i zároveň při tvorbě podílu zdrojů na rozvoj republiky.

Nově koncipovaná rozpočtová pravidla požadujeme, aby už v lednu byla předložena výborům ČNR k projednání.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Samkovi. Přeje si ještě někdo vystoupit k tomuto 1. bodu jednání? Ne.

Přistoupíme k hlasování. Doporučuji hlasovat o celém návrhu najednou. Jsou připomínky k tomuto způsobu hlasování? Nejsou.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČSR podle sněmovního tisku 122 doplněném o návrh poslance Kozáka ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 136, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? Nikdo.

Tím jsme zákon ČNR schválili a můžeme přistoupit k dalšímu bodu pořadu, kterým je

II.

Vládní návrh zákona ČNR o státním rozpočtu ČSR na rok 1990

S ohledem na zmíněný dopis předsedy vlády prosím ministra financí, cen a med Jiřího Nikodýma, aby k tomuto bodu vystoupil.

Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří Nikodým: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, v posledních dnech a týdnech prožívá celá naše společnost mimořádně závažné změny v politickém životě. Došlo k rekonstrukci vlády ČSR, v níž je podstatná část nových ministrů v porovnání s obdobím, kdy byl ve vládě projednán a schválen návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1990. Je nesporné, že státní rozpočet na rok 1990 musí na novou společenskou a politickou situaci reagovat, musí reagovat na připravované programové prohlášení vlády ČSR.

Rozpočtu bude nutno vtisknout nový charakter. Aktivním vlivem na obnovu ekonomické rovnováhy musí spoluvytvářet podmínky pro radikální postup při realizaci ekonomické reformy a pro urychlený přechod k tržní ekonomice. Rozpočet bude mít výrazné protiinflační zaměření a spolu s úvěrem musí být garantem, že přechod na tržní ekonomiku nebude spojen s nekontrolovatelným živelným růstem cen, což by nevyhnutelně vedlo ke snížení životní úrovně.

Neskrýváme, že zpracování rozpočtu na protiinflačním principu si vyžádá daleko uvážlivější rozdělování rozpočtových prostředků. V souladu s požadavky ekonomické reformy bude nutno zpřísnit dotační politiku vůči podnikové sféře. Zároveň chci zde odpovědně prohlásit, že nebudeme protiinflační charakter státního rozpočtu zajišťovat na úkor sociálních potřeb obyvatelstva a ekologie. Tyto přístupy plně odpovídají požadavku, aby rozpočet preferoval celospolečenské zájmy před zájmy jednotlivých podniků či jednotlivců.

Stručné uvedení základních přístupů k definitivnímu zpracování návrhu státního rozpočtu ČSR na rok 1990 ukazuje, že půjde o složitou a mimořádně náročnou ekonomickou a politickou operaci. Návrh rozpočtu bude zpracován v úzké návaznosti na státní rozpočet federace. Je vám jistě známo, že Federální shromáždění dne 13. prosince 1989 návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1990 na žádost vlády ČSSR neprojednalo a v souladu s příslušným ustanovením zákona o rozpočtových pravidlech čs. federace odsouhlasilo zavedení rozpočtového provizória na dobu od 1. ledna 1990 do 31. března 1990.

Změny v dosahovém zaměření státního rozpočtu čs. federace výrazně ovlivní jak věcný obsah, tak i proces sestavení a schvalování státního rozpočtu ČSR na rok 1990 v ČNR, neboť oba zákony musí na sebe věcně i legislativně navazovat.

Podle programu ČNR měl být dnes projednáván návrh zákona o státním rozpočtu ČSR na rok 1990. Nová vláda ČSR dne 14. prosince 1989 všestranně posoudila vzniklou situaci a dospěla k závěru, že je nezbytné znovu státní rozpočet ČSR na rok 1990 posoudit a teprve poté jej předložit k projednání ČNR.

Proto jménem vlády ČSR v souladu s § 22 odst. 6 zákona č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR, žádám ČNR, aby předložený návrh zákona o státním rozpočtu ČSR na rok 1990 dnes neprojednávala. Současně navrhuji, aby rozpočtové hospodaření ČSR v I. čtvrtletí 1990 vycházelo z návrhu státního rozpočtu ČSR na rok 1990 projednávaného vládou ČSR dne 28. listopadu 1989. To znamená, že hospodaření v I. čtvrtletí bude probíhat na základě rozpočtového provizória. -

Prakticky bude hospodaření v I. čtvrtletí 1990 realizováno takto:

Ministerstvo financí, cen a mezd ČSR sdělí ústředním orgánům objemy výdajů a dotací na I. čtvrtletí 1990, které budou vycházet z předpokládaného objemu výdajů zapracovaného do návrhu státního rozpočtu projednávaného ve vládě ČSR, a to tímto způsobem:

a) Objem neinvestičních výdajů rozpočtových organizací ve výši 25 % ve skupině 4 - společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo (tj. dávky sociálního zabezpečením, školství, kultura, zdravotnictví atd.).

b) Objem neinvestičních výdajů rozpočtových organizací v ostatních rozpočtových skupinách ve výši 22 %. Jde o skupiny: hospodářství, věda a technika, peněžní a technické služby, obrana a bezpečnost, správa.

c) Objem příspěvků na provoz příspěvkovým organizacím ve výši 22 %.

d) Objem výdajů na investice rozpočtových organizací a objem příspěvků na investice příspěvkovým organizacím ve výši 22 % předpokládaných výdajů.

e) Objem dotací (investičních a neinvestičních) ústředně řízeným hospodářským a družstevním organizacím ve výši 17 % předpokládaných dotací.

Ústřední orgány sdělí organizacím ve své působnosti příslušné objemy výdajů, příspěvků a dotací.

Na úseku národních výborů bude ministerstvo financí, cen a mezd ČSR vycházet z návrhů rozpočtů zpracovaných pro rok 1990 v listopadu letošního roku. Jednotlivým KNV bude pro I. čtvrtletí rozepsána celková částka dotací odpovídající 25 % celoročního návrhu součtu globální a účelových dotací.

Rozdělení rozepsané částky na jednotlivé druhy dotací bude ponecháno v pravomoci KNV. Stanovení limitu u jednotlivých dotací centrálně ze strany ministerstva financí, cen a mezd ČSR by nemohlo postihnout konkrétní časový vývoj potřeb, což by mohlo vést k narušení plynulého financování úkolů národních výborů.

Národní výbory budou zároveň upozorněny na nutnost dodržovat maximální hospodárnost a rozpočtovou kázeň z hlediska budoucího celoročního rozpočtu s tím, že nelze vyloučit i některá hospodárnostní opatření pro rok 1990.

Ústřední orgány a rozpočtové organizace si otevřou u příslušné pobočky SBČS limity výdajů na I. čtvrtletí 1990 ve výši stanovených objemů. Dle našich propočtů tyto částky stačí k bezporuchovému financování ve všech sférách řízených vládou ČSR. Pokud jsem hovořil o některých procentech, vyplývají ze čtyřročního průměru poskytování jednotlivých dotací. Nechtěli jsme přistoupit k tomu, že uděláme paušál 25 %, ale je to ekonomicky zdůvodněné. Proto potvrzuji, že by nemělo dojít nikde k poruchám ve financování.

Skutečné výsledky prvního čtvrtletí roku 1990 se zúčtují na státní rozpočet po jeho vyhlášení.

Předpokládáme, že návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1990 bude v návaznosti na práce na federálním rozpočtu předložen vládě a ČNR tak, aby byly práce ukončeny do 31. března.

Prosím proto Českou národní radu, aby souhlasila s tím, že rozpočtové hospodaření v I. čtvrtletí 1990 bude probíhat podle rozpočtového provizória v souladu s principy, které jsem uvedl ve svém výkladu. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu ministrovi Nikodýmovi za uvedený 2. bod našeho jednání. Prosím společného zpravodaje výborů poslance Miroslava Mrázka o stanovisko.

Poslanec Miroslav Mrázek: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, chtěl bych hned v úvodu říci, že plně podporuji jménem celého výboru pro plán a rozpočet návrh, který zde přednesl ministr financí, cen a mezd ČSR.

Využívám ovšem této příležitosti, abych zároveň sdělil naše názory na často diskutovanou otázku vztahu státního plánu a státního rozpočtu.

Domnívám se, že jsou plně aktuální a vláda ČSR k nim bude muset vážně přihlédnout.

Dosud byla situace taková, že prioritu měl plán a tomuto faktu byla podřízena celá finanční sféra včetně státního rozpočtu. Z hmotně koncipovaných plánovaných bilancí byly odvozovány příslušné hodnotové bilance a na jejich základě byl sestavován finanční plán celého hospodářství, jehož součástí byla i příjmově výdajová bilance státního rozpočtu.

Ohlédneme-li od pracnosti tohoto postupu vyžadujícího kromě interakce mezi ministerstvem financí, plánovacími komisemi a resortními ministerstvy i značně náročnou komunikaci po ose hospodářské centrum - VHJ - podnik, zjistíme, že časté změny plánu, chronické neplnění některých jeho části a řada různých dalších vlivů vedly nakonec k tomu, že veškeré tyto potíže se promítaly do plnění státního rozpočtu.

Zde zcela odhlížím od faktu někdy zcela nereálných plánů, jejichž přijetí samo o sobě vedlo k faktické nevyváženosti státního rozpočtu, které pak bylo formálně dosahováno všelijak, i prostřednictvím měnového plánu.

To lze dokumentovat vývojem stavu oběživa. Jestliže v roce 1960 byl stav oběživa 7350 mil. Kčs, v roce 1987 byl už stav 58 650 mil. Kčs. Roční přírůstek oběživa se v letech 1986-1987 pohyboval mezi 2,2 - 2,5 mld. Kčs.

Touto cestou nelze již dále postupovat. Je to zakládání inflačního trendu v národním hospodářství. Musíme se zcela vzdát představy, že když je nějaká investice v plánu, je nutno ji automaticky profinancovat, to je poskytnout na ni potřebný úvěr.

Vzhledem k samostatnosti státních podniků, z níž naopak vyplývá jejich odpovědnost za hospodářské výsledky, je nutno zcela změnit pojetí plánu. Je možné podle našeho názoru vidět dvě polohy plánu: V prvé řadě plánovitě je třeba zabezpečit -žádoucí užití určité části prostředků státního rozpočtu, tj. zejména položky státního nákupu zboží a služeb a veřejných investic. A zde spatřuji i úlohu státní zakázky. Jinou polohu má predikce vývoje národního hospodářství nebo jeho části, kterou sestavují plánovací orgány centra, jednak pro své vlastní potřeby a působení a jednak jako pomůcku pro rozhodování hospodářských subjektů. Tento úsek plánu nemůže být proto v žádném případě závazný. Naznačené pojetí plánu představuje cílový stav, který je žádoucí realizovat postupně v období několika málo let.

Plánovači, kteří uplatňují tradiční pojetí plánováním, budou samozřejmě namítat, že bez normativů a limitů není možné plánovat. Při současném ekonomickém mechanismu je nutno s nimi do určité míry souhlasit. Není však přijatelné, aby tento stav byl hospodářskými opatřeními stále prolongován. Je nutno zahájit rozhodné akce k vytvoření ekonomického prostředí, po kterém jsme stále marně volali. K tomu podle našeho názoru je zapotřebí ještě mnoho udělat. Uvedu pouze nejdůležitější z potřebných kroků, resp. žádoucích cílových stavů, jak se nám to jeví:

1. Je zapotřební zásadní změna pojetí funkce federace a tím i centra. Současně by měly být prosazovány principy chozrasčotu a v souladu s tím změněna rozpočtová pravidla tak, aby rozpočtovým určením výnosu veškerých daní byly rozpočty republiky a z nich byl dotován rozpočet federální. Tím by odpadly časté diskuse o účelnosti a oprávněnosti redistribučních procesů, o dotační politice apod. Tato opatření by výrazně zjednodušila státní administrativu a byly by vytvořeny i racionální předpoklady pro její efektivní fungování.

2. Je třeba zajistit, aby velkoobchodní ceny produktů odpovídaly cenám spotřebovaných zdrojů. K tomuto stavu je třeba postupně dospět. Požadavek správně stanovených cen má zcela zásadní význam pro celé hospodářství, protože jedině za tohoto předpokladu má smysl mluvit o vzájemné substituci jednotlivých výrobních zdrojů. Postup minulé cenové přestavby, kdy bylo užito indexové metody, je nutno nadále zásadně odmítnout.

3. Dalším požadavkem, který souvisí s předchozím, je vytvoření racionálně koncipované daňové soustavy. Tento požadavek současnosti projednávané zákony zdaleka nesplňují.

4. Je nutno zajistit, aby podnik byl oprávněn samostatně, tj. bez jakýchkoli normativů rozhodovat o struktuře nákladů, zejména provádět vzájemnou substituci zdrojů.

5. Neprosto nejdůležitějším je požadavek snížení výdajů státního rozpočtu. Nejsou zde míněny výdaje sociálního charakteru, ale především výdaje na výrobní investice a na řadu činností nevýrobní sféry.

Žádoucích opatření by bylo možno uvádět celou řadu. Nyní jde o to, aby se již zahájily činnosti směřující k dosažení požadovaného stavu a problémy se řešily na ekonomickém základě. Základem musí být vypracování jasné představy o fungování hospodářského mechanismu a teprve potom je možno přistoupit k projednávání nových zákonů.

Podobné připomínky a názory z naší strany se vyskytly již při projednávání celé řady zákonů ekonomického charakteru v minulosti, ale nepodařilo se je prosadit. Domnívám se však, že nyní je vhodná doba k tomu, abychom se k těmto problémům spolu s Federálním shromážděním postupně vrátili a věnovali jim potřebnou pozornost. Proto jsem také o nich takovýmto způsobem hovořil.

Konkrétně k návrhu, který zde přednesl ministr financí, cen a mezd ČSR: Doporučuji, aby ČNR ve svém usnesení vyslovila souhlas s opatřeními navrhovanými vládou ČSR k zajištění rozpočtového hospodaření v době rozpočtového provizória, tj. od 1. ledna 1990 do 20. dubna 1990. Je to v souladu s § 10 odst. 1 rozpočtových pravidel republiky, která jsme dnes přijali.

V tomto duchu-také navrhuji, aby ČNR přijala toto usnesení: Česká národní rada

I. bere na vědomí, že návrh státního rozpočtu ČSR na rok - 1990 byl projednán vládou ČSR,

II. souhlasí s tím,

1. aby na návrh ministra financí, cen a mezd ČSSR vzhledem k závažným změnám v naší společnosti nebyl na dnešní schůzi projednán návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1990:

2. aby vláda ČSR učinila potřebná opatření k zajištění rozpočtového provizória na základě principů uvedených ve výkladu ministra financí, cen a mezd a v rozpočtovém provizóriu postupovala v souladu s § 10 odst. 1 platného zákona o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČSR.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji společnému zpravodaji poslanci Mrázkovi.

Vážení poslanci, vážené poslankyně, vyslechli jste návrh, informaci pana ministra Nikodýma a řeč společného zpravodaje pana poslance Mrázka. Do rozpravy k tomuto bodu se dosud přihlásil pan poslanec Adam. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Zatím ne. Prosím tedy poslance Adama, aby se ujal slova.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP