Úterý 19. prosince 1989

Poslanec Josef Meier: Vážené poslankyně, vážení poslanci, chtěl bych se úvodem omluvit, protože část mého vystoupení se bude vázat ještě k prvnímu bodu. Předpokládal jsem, že bude ještě širší rozprava k tomuto bodu.

O resortu zemědělství a výživy se hovoří už po několik let jako o resortu, který je stabilizujícím pro národní hospodářství. Je pravdou, že zásadní úkol, který byl před naše zemědělství postaven, což mělo být dosažení soběstačnosti ve výrobě potravin, které se dají u nás vyrobit, se podařilo splnit. Československo patří ve spotřebě potravin na jedno z předních míst mezi vyspělými státy světa. Produkcí zemědělské výroby se dnes řadíme také mezi přední státy světa.

Jistě jsme všichni rádi, že to je tak, jak jsem uvedl. Člověk, když se ráno probudí, sahá po jídle, které je dosud vždy k dispozici, a tak začíná spokojenost občana, jeho dobrá nálada i předpoklad pro dobrý výkon práce. Na základě toho, co jsem uvedl, můžeme projevit určitou spokojenost se zásobováním trhu potravinami. Můžeme říci, že zemědělci v převážné většině své úkoly plní dobře. Položme si ovšem otázku: Když zemědělci plní své úkoly, odpovídá tomu postavení ve společnosti?

Víme dobře, že dnešní výsledky našeho zemědělství jsou ovlivňovány ze 60 % tzv. vstupy z ostatních resortů našeho národního hospodářství. Jedná se hlavně o výrobky chemického průmyslu a strojírenství. V jakém postavení jsou zemědělci vůči těmto resortům?

Zatím v takovém, že tyto resorty vyrábějí takové výrobky, které jsou pro ně výhodné a nejsou příliš vhodné pro zemědělce. Třeba takový chemický průmysl: Můžeme říci, že celou řadu let se vyrábějí hnojiva stále stejná. Stále je nedostatek kapalných hnojiv. Ještě horší je situace u chemických ochranných prostředků. Těch je stále velký nedostatek.

Dovolte, abych se u pesticidů chvíli zastavil. Československo je spotřebou kolem 3,5 kg na hektar daleko za vyspělými státy světa, kde je spotřeba kolem 9 - 10 kg na hektar. Rozdíl prohlubuje ještě to, že nejvyspělejší státy používají např. herbicidy v tzv. troškových dávkách. Jedná se o několik gramů na hektar. Kdežto u nás používáme daleko méně kvalitních přípravků v množství 3 - 4 kg na hektar. To samozřejmě může mít vliv i na případná rezidua jak v půdě tak i v mimořádných případech ve výrobcích.

My zemědělci tedy žádáme dodávky troškových, velice kvalitních přípravků, které daleko lépe splňují stále naléhavější požadavek na ochranu životního prostředí. Stejně tak žádáme umělá hnojiva, která by měla co nejmenší vliv na negativní účinky na životní prostředí. Přejeme si, aby se postupně vytvářel trh nabídky v oblasti ochranných prostředků.

Poslanci a poslankyně, podobná situace je u strojů pro zemědělství. Většinou je zatím stále nedostatek některých strojů, velice úzký sortiment, nedostatek dopravních prostředků, nákladních a osobních aut, autobusů a jiných. Stroje jsou většinou veliké hmotnosti, mají vyšší spotřebu pohonných hmot atd.

Chtěl bych ve svém vystoupení ještě pohovořit o velice významné oblasti. Jedná se o jadrná krmiva. Mnozí víme, že spotřeba masa je v posledních letech vyšší, než se předpokládalo. Hovoří se o tom, že v roce letošním bude spotřeba v českých zemích kolem 95 kg. Maso muselo být samozřejmě navíc vyrobeno proti plánu. Je samozřejmé, že pro výrobu bylo spotřebováno více jadrného krmiva, než předpokládal plán. Tato jadrná krmiva chybějí v současné bilanci. Je třeba urychleně říci, jak se tato situace bude řešit. V podnicích je zbytečná nervozita. Ptám se: Budeme snižovat výrobu? Nebo zajistíme jadrná krmiva z jiných zdrojů?

Na závěr ještě jedna velice důležitá oblast, tj. oblast ekonomiky a rentability zemědělské výroby. Pro nás zemědělce je velice ponižující, když prostá zemědělská výroba není dostatečně rentabilní a zemědělské podniky jsou nabádány, aby zaváděly jinou činnost, aby si zajistily potřebnou rentabilitu. Dovedete si představit, kdyby to bylo naopak a průmyslové a stavební podniky zaváděly zemědělskou výrobu, aby byly rentabilní? Ve výši rentability hospodářské činnosti vidím i nutnost současných, dle některých národohospodářů vysokých státních dotací do zemědělství.

Vážení poslanci a poslankyně, to je jen několik připomínek k resortu zemědělství a výživy. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Meierovi, slovo má poslanec Rázl.

Poslanec Stanislav Rázl: Pane předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, bylo dosaženo určité dohody o složení vlády, která dnes přednesla to předvládní prohlášení. I když si všichni uvědomujeme, že jí nebyla vyslovena ČNR důvěra, která jí má být vyslovena na základě předloženého konkrétního vládního prohlášení, domnívám se, že nemůžeme vytvořit vládě i do doby, než přednese vládní prohlášení, situaci, ve které by nemohla pracovat. To by negovalo všechny politické dohody u kulatého stolu.

Stejně tak se domnívám, že i ve vládě je celá řada názorů na to, jak je možno od stavu A, který máme a který jsme měli v zákonech, ve státním rozpočtu, ve způsobu financování apod., přejít do stavu B, C, D atd., až se dostaneme k tomu, co by mělo být modelem, v němž by mohla zdravě fungovat naše ekonomika, tak jak je to v celé řadě proklamací.

Ovšem tato změna nemůže projít jednorázově. Nemohu si stavět v určité etapě požadavky, které neumím splnit. Musíme tedy hledat i v takovýchto případech určitá přechodná řešení.

Nyní konkrétně k tomu, co máme předložena a na co máme společnou zprávu, kterou podepsaly všechny výbory ČNR. Na základě řeči společného zpravodaje víme, jaké jsou doplňky, na nichž jsme se shodli.

My v našem výboru (a prosím, aby to bylo vzato na vědomí) jsme rovněž diskutovali velice kriticky k tomuto návrhu zákona o rozpočtových pravidlech. Musím říci zcela otevřeně, že v celé řadě otázek, a to ve většině, jsme se dokonce s poslancem Adamem shodli. Ale také jsme se shodli na tom, že tyto věci potřebují propracování a že té vládě musíme dát šanci. A proto také náš výbor tento návrh s připomínkami potom doporučil pro to jednotné zpracování.

Prosím tedy, poslance a klub poslanců Československé strany socialistické, aby nevznikla při této příležitosti pro vládu nepříjemná situace, že jí část poslanců v tomto postupu nepodpoří (vyhlášení, že se zdrží hlasování, je svým způsobem nesouhlas), zda by tato otázka mohla být revidována. Pokud ne, prosím vás ostatní soudruhy poslance, abychom návrh, tak jak byl předložen společnou zprávou s doplňkem, který zde byl nyní přednesen schválili, abychom vládě umožnili přechodné řešení, tak jak bylo předloženo, protože víme, že o rozpočtových pravidlech se bude muset znovu jednat s jinými zákony i s federálními zákony. Ale aby mohla fungovat aspoň v období dosavadního provizoria a v souvislosti s předložením návrhu státního rozpočtu, aby vláda měla do této doby šanci předstoupit potom před ČSR a říci, do jaké míry, kdy a v jakém rozsahu by upravila nebo předložila návrh tohoto zákona, který bychom dnes měli schválit. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Rázlovi. Přeje si ještě někdo promluvit k této problematice? Ne. Prosím soudruha ministra Nikodýma, aby se vyjádřil k některým připomínkám vysloveným v diskusi.

Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří Nikodým: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně a poslanci, znovu bych se vrátil k závěru svého vystoupení a požádal Českou národní radu, aby byl tento zákon schválen, tak jak to vyznívá ze společné zpravodajské zprávy.

Jsme si všichni, kteří s tímto zákonem pracujeme, i celá vláda, vědomi toho, že to je provizorium. Nastane obrat v tom, že v prvé řadě se musí rozhodnout o ústavě (jedna nebo tři), o jejich kompetenci, jak bude organizováno a řízeno národní hospodářství ve federaci, včetně kompetenčních předpisů. Musíme navazovat na akční program, který by měl být dnes vyhlášen ve federální vládě, kde budou také tyto jednotlivé zákony uvedeny s tím, že je třeba je upravit. Skutečně mohu potvrdit, že pan Adam má v mnoha případech pravdu: jde o krátkodobou platnost a byl bych rád, aby se změnilo stanovisko klubu poslanců.

Pokud jde o projednávání jednotlivých kapitol výbory ČNR, ubezpečuji, že jsme připraveni k tomu, aby se při projednávání jednotlivých kapitol projednávala i koncepce celého rozpočtu. Než předstoupíme před vás, musíme mít přehled o tom, jak vypadá rozpočet ve své konečné verzi. Hovořil jsem o tom i na společném jednání výborů pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru. Připravíme vše tak, aby to bylo v celém komplexu.

Pokud se týká závěrečných účtů - všechny jsme je projednávali ve výboru ČNR a závěrečný účet schvalovala ČNR. Čili byla informace o tom, jak se všemi prostředky státního rozpočtu bylo skutečně naloženo.

Pokud se týká úvěru, chtěl bych znovu opakovat, že se jedná pouze o časové překlenutí během roku. Nebude to mít dopad na zvyšování úvěrů od Státní banky československé a tím prohlubování emise, inflace atd. Je to jen v průběhu roku, z hlediska plnění odvodových povinností a potřeb uhrazovat v některých relacích, které se opakují pravidelně (zdravotnictví, školství), finanční prostředky. Není to převod z roku na rok. Pouze federální rozpočtová pravidla počítají s tím, že by se mohla v rámci měnového plánu zajistit nějaká částka do svého rozpočtu.

Pokud se týká poslance Kotázka: díval jsem se na znění § 38 a souhlasím s tím, aby bod c) byl vyškrtnut a d) se přesunul na místo c). Máme tam už mnoho takových opatření, kterými chceme informovat Českou národní radu skutečně podrobně.

Jsem rád, že i poslanec Koláčný hovořil o odpovědnosti za celou ekonomiku. Snažili jsme se při přípravě rozpočtových pravidel dosáhnout skutečně podstatné změny ve vlastních příjmech a zmírnění přerozdělovacího procesu. Naší snahou bylo a bude, abychom dosáhli soběstačnosti rozpočtu kolem 80 až 85 %. Zbytek musíme nechat na federaci proto, že jsou a budou státní úkoly, státní zakázky. Ty musí zajišťovat federace. Nemůžeme tedy chtít soběstačnost na 100 %. Myslím, že v tomto směru si rozumíme. A ubezpečuji, že takto budeme postupovat i dále.

Poslanec Rázl uvedl to, čím jsem chtěl uzavřít svůj diskusní příspěvek, že by nám skutečně komplikovalo situaci, kdybychom rozpočtová pravidla v této době neodsouhlasili. Jedná se např. o problémy při možnosti zřizování a zániku rozpočtových nebo příspěvkových organizací. Měli bychom problémy s možností ukládání sankcí za neoprávněné použití nebo zadržení rozpočtových prostředků. Nemohly by se např. v rozpočtových a příspěvkových organizacích vytvářet zvláštní fondy hmotné zainteresovanosti, jejichž zůstatky by ke konci roku nepropadaly atd. To je všechno v těch zásadách, které se v současné době zkouší u asi 69 organizací nevýrobní sféry. Je předpoklad, že by se to takto mělo převzít jako celek. Hovořil jsem o tom v úvodu, že bychom nejdéle do poloviny roku chtěli tato pravidla připravit. Nemohli bychom poskytovat ze státního rozpočtu návratné finanční výpomoci. Nemohly by se poskytovat dotace na státní zakázky. Víte, že zde předseda vlády uvedl, že se pro příští rok počítá s možností stanovit státní zakázky. Pak musejí být i finančně pokryty.

Mohl bych zde uvádět řadu dalších věcí, které nás vedou k tomu, a i vaše společná zpravodajská zpráva směřovala k tomu, abychom i při vědomí rizik tento návrh rozpočtových pravidel schválili.

Znovu bych se obrátil k panu poslanci Adamovi, aby byla přehodnocena otázka zdržení se hlasování. Děkuji.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji ministru Nikodýmovi za jeho odpovědi případně reagenci na předcházející rozpravu. Ptám se společného zpravodaje poslance Jehličky, zda se chce vyslovit?

Společný zpravodaj poslanec Josef Jehlička: Souhlasím s připomínkou poslance Kozáka. Další okolnosti pro přijetí rozpočtových pravidel vysvětlil ministr financí. Nemám tedy co dodat.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. Slyšeli jste rozpravu, která zde odezněla. Mám před sebou žádost předsedajícího Klubu Československé strany socialistické, aby se jim dal čas, aby se mohli poradit.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, stejně jsme chtěli ve 13 hodin udělat přestávku na oběd. Čili ji uděláme už teď, abychom umožnili poslancům Československé strany socialistické, aby se znovu k této problematice mohli vrátit.

Během polední přestávky se rovněž sejde Klub poslanců Československé strany lidové.

Doporučuji, abychom nyní přerušili naše jednání na jednu hodinu. Sejdeme se zde opět ve 13.30 hodin, abychom uzavřeli tento bod jednání.

Než se rozejdeme, dovolte mi iniciativní návrh, na kterém jsme se shodli s místopředsedy. Vidíte tu krásnou rekonstruovanou budovu. Ti, kteří zde byli ještě v těch starých prostorách, jistě dovedou ocenit dílo, které zde vzniklo. Je sice plánováno společné setkání s těmi, kteří se podíleli na rekonstrukci této budovy, nicméně doporučuji České národní radě, abychom přijali usnesením poděkování všem pracovníkům, kteří se podíleli na rekonstrukci historické budovy. Dovolte mi, abych vám návrh takového usnesení přečetl:

Plenární zasedání České národní rady na svém dnešním zasedání v nově rekonstruované historické budově ČNR vyslovuje uznání a poděkování všem dělníkům, technickým a řídícím pracovníkům za kvalitně odevzdané stavební dílo. Jejich iniciativní přístup umožnil odevzdat rekonstruovanou historickou budovu ČNR ve zkrácené lhůtě a ve vysoké kvalitě stavebních, řemeslných i uměleckých prací, které prokazují schopnost a um českých rukou.

Tolik návrh na usnesení mimo program, který jsme stanovili pro dnešní jednání.

Má někdo z poslanců nějakou připomínku?

Poslankyně Marcela Černá: Myslím, že je třeba poděkovat nejen dělníkům a technikům. Je zde celá řada výtvarných prací, na kterých se podíleli restaurátoři, lidé kteří patří do umělecké sféry. Myslím, že i těmto lidem by bylo třeba poděkovat. Podíl našich uměleckých řemesel na této rekonstrukci je velký, nemělo by se na to zapomínat.

Jako členka předsednictva znám také velký podíl profesora Krejčího. Myslím, že i jemu by mělo být vysloveno uznání a poděkování. Bez jeho přístupu a podílu v této oblasti by toto dílo nebylo dokončeno v době o dva roky kratší. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslankyni Marcele Černé. Svým potleskem jste vyjádřili souhlas s doplněním tohoto usnesení. Nechte na nás, abychom ho formulovali v tom duchu, jak to řekla poslankyně Černá.

Kdo souhlasí s takto doplněným usnesením? (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo)

Usnesení bylo přijato jednomyslně.

Než přerušíme jednání na polední přestávku a jednání klubů, doporučuji vám, abyste využili této přestávky k prohlídce výtvarné výzdoby rekonstruované budovy. Doporučuji zejména shlédnout soubor faksimilií historických dokumentů, které charakterizují historii české státnosti a českého sněmovnictví. Soubor je umístěn na chodbách.

Nyní přerušuji naše zasedání. Přeji vám všem dobrou chuť. Sejdeme se ve 13.30 hodin.

/Schůze přerušena ve 12.40 hodin./

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Můžeme pokračovat v přerušeném jednání. Ptám se společného zpravodaje, zda jste přijali jiný názor než ten, co jsi vyslovil před poslední přestávkou, čili, že platí návrh společného zpravodaje s doplněním tak, jak přednesl poslanec Kozák. Ano? (Souhlas.)

Hlásí se poslanec Adam.

Poslanec Čestmír Adam: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, klub poslanců Československé strany socialistické se v polední přestávce sešel a sděluji vám výsledek jeho jednání.

Bereme vážně ujištění ministra financí ing. Nikodýma, že jde o zákon na omezenou dobu platnosti, že si je vláda vědoma nedostatku tohoto zákona, a protože chceme vládě umožnit, aby mohla plnit své úkoly, rozhodli jsme se, že pro tento návrh budeme hlasovat. Předpokládáme, že vláda přikročí okamžitě ke zpracování návrhu nového, dokonalejšího zákona o rozpočtových pravidlech, který plně vyjádří účast poslanců na schvalování státního rozpočtu i podrobných položek jednotlivých kapitol a samozřejmě totéž pokud jde o státní závěrečný účet.

Současně se obracíme na předsedu vlády ing. Pitru se žádostí, aby ve federální vládě upozornil na to, že federální zákon o rozpočtových pravidlech, který byl již schválen, není v souladu s platným ústavním zákonem o československé federaci.

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji. O slovo se přihlásil poslanec Samek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP