Využívání úvěru vytváří
předpoklady pro stabilitu vztahů mezi státním
rozpočtem České socialistické republiky
a státními podniky a tím i pro rozvíjení
zásad úplného chozrasčotu a pro podporu
podnikatelské iniciativy.
Při využívání úvěru
bude nutné přísně dbát, aby
jeho prostřednictvím nedocházelo k živelnému
přerozdělování zdrojů mezi
oblastmi, včetně přesunů mezi ČSR
a SSR a k inflačnímu působení státních
rozpočtů v ekonomice.
Proto bude nutná koordinace úvěrových
operací v rámci celé ČSSR. Při
sestavování státních rozpočtů
bude možno počítat s úvěrem pouze
ve státním rozpočtu federace. Státní
rozpočet ČSR bude moci využívat úvěr
pouze v etapě jeho plnění.
Nová rozpočtová pravidla republiky zdůrazňují
význam rozpočtů národních výborů.
V návrhu obdobného zákona Federálního
shromáždění se stanoví, že
rozpočty národních výborů jsou
součástí rozpočtové soustavy
ČSSR. Některé obecné zásady
federálních rozpočtových pravidel
se vztahují i na hospodaření národních
výborů, např. aktivní vliv na efektivnost
a upevňování finanční rovnováhy,
jednotné principy hospodaření, rámcové
zásady dotační politiky.
Podrobně jsou vztahy rozpočtů národních
výborů ke státnímu rozpočtu
řešeny v předloženém vládnímu
návrhu zákona, a to v části VIII.
Při přípravě zákona se vycházelo
z potřeby posílení vlastní příjmové
základny národních výborů a
zvýšení jejich odpovědnosti za výsledky
hospodaření a rozvoj územních obvodů.
V návrhu se vymezují finanční vztahy
národních výborů ke státnímu
rozpočtu a vztahy mezi jednotlivými stupni národních
výborů.
Základními vztahy rozpočtu národního
výboru napojeného na státní rozpočet
ČSR jsou účelové a globální
dotace. Neuvažuje se s uplatňováním
odvodů z vlastních příjmů a
peněžních fondů národních
výborů, ani s redistribucí fondu rezerv a
rozvoje či jiných fondů. Počítá
se i s možností převádět do rozpočtů
národních výborů část
příjmů státního rozpočtu
ČSR.
Návrh zákona umožňuje rovněž
poskytovat národním výborům napojeným
na státní rozpočet ČSR návratné
finanční výpomoci a stanoví, že
k doplňkovým zdrojům národních
výborů nebude přihlíženo při
sestavování jejich rozpočtových výhledů
a ročních rozpočtů. Tím se
posiluje zainteresovanost národních výborů
na tvorbě příjmů.
V návrhu se rovněž stanoví odpovědnost
národních výborů za vyhledávání
dalších příjmů a za hospodárnost
při vynakládání prostředků.
Současně se zaručuje jejich právo
na úhradu výdajů vznikajících
přenesením nových úkolů.
Návrhem zákona se sleduje posílení
samostatnosti národních výborů a užší
sepětí mezi příjmy a výdaji
v jejich rozpočtech, což má umožnit, aby
národní výbory mohly reálně
rozhodovat o všech otázkách spadajících
do jejich působnosti.
V části VII předloženého vládního
návrhu zákona jsou upraveny státní
účelové fondy ČSR. Tato ustanovení
se proti dosavadní právní úpravě
v podstatě nemění.
Rozpočtová pravidla nově vymezují
vztah centrálních orgánů ke státním
podnikům v jejich působnosti, pokud jde o rozpočtové
hospodaření. Navrhuje se, aby ústřední
orgány k návrhům svých rozpočtů,
ke zprávám o jejich plnění a ke svým
závěrečným účtům
přikládaly přehled o celkových finančních
vztazích hospodářských organizací
v jejich působnosti ke státnímu rozpočtu
ČSR.
Vycházíme z toho, že ústřední
orgány musí mít přehled o celém
odvětví, i když za výsledky státních
podniků přímo neodpovídají.
Rozpočtová pravidla rovněž předpokládají
zvýšení pravomoci orgánů ČNR
v rozpočtovém procesu.
Rozpočtový výhled podle dosud platných
rozpočtových pravidel republiky schvaluje vláda.
Podle zákona o národohospodářském
plánování budou některé výstupy
státního plánu, např. finanční
normativy a limity, obsaženy v rozpočtovém
výhledu. Proto se předpokládá, že
základní ukazatele rozpočtového výhledu
budou součástí zákona o pětiletém
státním plánu.
Pokud by však státní pětiletý
plán nebyl schvalován zákonem ČNR,
umožňuje navrhované znění schválit
základní ukazatele rozpočtového výhledu
samostatně. Úloha ČNR se zdůrazňuje
také tím, že se výslovně navrhuje,
aby schvalovala výši rozpočtových rezerv
ve státním rozpočtu republiky. Vláda
může také rozhodnout o tom, že návrhy
na poskytnutí některých dotací, zejména
v případě státních zakázek,
budou předloženy ke jmenovitému schvalování
České národní radě.
Z výše uvedeného vyplývá, že
přijetím navrhovaného zákona o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
ČSR dojde k zintenzívnění spolupráce
vlády a ministerstva financí, cen a mezd ČSR
a ČNR při řešení otázek
finančního hospodaření.
Navrhuje se, aby předložený vládní
návrh zákona nabyl účinnosti dnem
1. ledna 1990.
Ke všem navrhovaným zákonům upravujícím
rozpočtové hospodaření budou vypracovány
prováděcí předpisy ve spolupráci
s federálním ministerstvem financí. Na základě
dosud probíhajících experimentů k
ověření nových forem hospodaření
rozpočtových a příspěvkových
organizací počítáme s jeho vyhodnocením
tak, aby nejdéle do poloviny příštího
roku mohly být právní předpisy vypracovány.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte, abych na závěr poděkoval
členům jednotlivých výborů
ČNR za aktivní pomoc při projednání
návrhu.
Jménem vlády ČSR doporučuji, aby Česká
národní rada po projednání předložený
návrh zákona schválila tak, jak doporučuje
společná zpráva výborů ČNR
ze dne 4. prosince 1989 se změnami a doplňky, které
ministerstvo financí, cen a mezd ČSR plně
akceptuje. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji ministru Nikodýmovi. Prosím nyní
společného zpravodaje výborů poslance
Josefa Jehličky, aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Poslanec Josef Jehlička:Vážení
poslanci, vážení hosté, návrh
zákona ČNR o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky ČSR, což
jsou rozpočtová pravidla republiky, projednaly všechny
výbory ČNR. Vývojem společenské
situace jsme se dostali do stavu, kdy bylo nutno zvážit,
zda předložená rozpočtová pravidla
projednáme nebo ne. Po všestranném zvážení
situace a po konzultacích se SNR bylo doporučeno
projednat vládní návrh zákona o rozpočtových
pravidlech republiky, i když je reálný předpoklad,
že doznají v brzké době opět
změny.
Situace je taková, že Federální shromáždění
přijalo federální rozpočtová
pravidla, která nabudou účinnosti od 1. 1.
1990. Pokud bychom nepřijali na ně navazující
republiková pravidla, vznikl by mj. i takový stav,
že by nebylo možné najít v zákoně
oporu pro situaci, kterou nazýváme rozpočtové
provizorium. Vznikly by i další vážné
disproporce, které by měly ve finanční
praxi negativní dopady. Proto jsme i ve výboru pro
plán a rozpočet po objektivním posouzení
situace doporučili zařadit a projednat dnes rozpočtová
pravidla republiky.
V předložené společné zprávě
(tisk 136) jsou shrnuty veškeré připomínky
a všechny návrhy výborů, které
po souhrnném posouzení, vzájemné koordinaci
a v rámci zmocnění byly akceptovány.
Vesměs směřují k tomu, aby byla posilována
kontrolní úloha ČNR vůči vládě
a její dohled nad státním rozpočtem
republiky. To jsou konkrétní návrhy, např.
v § 5 odst. 2. v § 12 odst. 2, dále v §
12 odst. 4 a odst. 5 téhož paragrafu.
Některé návrhy a připomínky
výborů nebylo možné akceptovat. Vesměs
tato nemožnost akceptovat připomínky vyplývala
z toho, že republiková pravidla nemohou být
v rozporu s rozpočtovými pravidly federace. Proto
také např. nebylo možné akceptovat připomínky
všech výborů, aby podíly na výnosech
daní byly stanoveny přímo zákonem
ČNR. Z téhož důvody nebylo možné
akceptovat návrh úpravy § 10 v tom směru,
aby rozpočtové provizorium bylo omezeno na 90 dnů.
Federální rozpočtová pravidla připouštějí
neomezené rozpočtové provizorium. Ze stejného
důvodu nebylo možné přijmout úpravu
§ 16 odst. 6 na zkrácení preklusivní
lhůty na 5 let, neboť federální rozpočtová
pravidla mají prekluzní lhůtu desetiletou.
Bylo by možné hovořit i o dalších
návrzích, ale domníváme se, že
to není třeba. Znovu chci zdůraznit, že
dnes přijímaná rozpočtová pravidla
budou mít poměrně krátkou dobu platnosti
a jejich změna bude vyvolána změnou rozpočtových
pravidel na úrovni federace. Z našeho hlediska je
to objektivní vliv, který musíme akceptovat.
Na základě těchto skutečností
doporučuji, aby ČNR schválila vládní
návrh zákona o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky ČSR ve znění
společné zprávy výborů (tisk
136). Vytvoří se tím nezbytné předpoklady
pro překlenutí určitého období,
které je nezbytné pro zvládnutí současné
situace. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Jehličkovi a zahajuji rozpravu,
do které se dosud přihlásil poslanec Čestmír
Adam. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Čestmír Adam: Pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci vznik evropských parlamentů je odvozen
od jejich souhlasu s výběrem berní, jak dnes
říkáme daní, a s jejich rozhodováním
o tom, jak takto vybrané prostředky budou použity.
Čili projednávání rozpočtu
je jednou z nejsvětějších práv
a povinností každého demokratického
parlamentu. A pro poslance rozpočtová pravidla jsou
vlastně úpravou tohoto projednávání.
My bychom si všichni měli ta rozpočtová
pravidla osvojit.
Já bych chtěl říci, že považuji
za vážný nedostatek to, že předložený
vládní návrh zákona vychází
z federálního zákona, který není
v souladu s ústavním zákonem o československé
federaci, který nezná pojem rozpočtové
soustavy federace a podřízení rozpočtového
hospodaření národních republik těmto
rozpočtovým pravidlům. Kdybychom s tím
šli k ústavnímu soudu, tak bychom se asi pravděpodobně
dočkali velice zajímavého nálezu o
tom, jaké mají být rozpočtové
vztahy a jak jsou založeny v platném ústavním
zákoně. To je jedna věc.
Druhá věc: My se dnes snažíme o nastolení
demokratického parlamentarismu. Jak zde říkal
v rozpravě k předchozímu bodu poslanec Sedláček,
my přece nehospodaříme s nějakými
pomyslnými penězi. To jsou peníze, které
vybíráme z kapes našich voličů,
a je naší povinností, bychom tyto peníze
čtyřikrát na dlani obrátili, než
je vydáme. Ty podklady, které dostáváme
do výboru, k nám přikázaným
rozpočtovým pravidlům, nám vůbec
neumožňují, abychom posoudili, na co ty peníze
jdou, jak budou vynaloženy, a když dostáváme
potom závěrečné účty,
jak byly vynaloženy. Nepamatuji, že bychom se byli někdy
dozvěděli, jak se nakonec s těmi penězi,
které byly schváleny ve státním rozpočtu,
zacházelo a jaké přesuny se prováděly.
Domnívám se, že je nutno trvat na tom, že
zákon o rozpočtových pravidlech musí
zakotvit pravomoc výborů projednávat podrobné
rozpočty, zaujímat stanovisko také k celému
státnímu rozpočtu, protože my nejsme
poslanci za problematiku svých výborů, my
jsme poslanci za své volební obvody. Musíme
svým voličům skládat účty:
nejen z toho, jak se hospodaří s tou kapitolou,
kterou jsme projednali ve výboru, ale jak se hospodaří
s penězi lidu vůbec.
A tento předložený návrh zákona
neobráží tuto filozofii, filozofii suverenity
lidu v hospodaření s rozpočtovými
prostředky.
Chci se také vrátit k projednávání
státního závěrečného
účtu. Nikdy jsme neměli možnost posoudit,
jak byly prostředky hospodárně vynaloženy.
My přece víme, že máme veliký
přebytek kupní síly. Slyšíme
od ministra financí, že ČSR, která v
územním průřezu má větší
příjmy než výdaje, si chce půjčovat
úvěr. Proč? Na co?
Domnívám se, že by mělo být řečeno,
že úvěr je možno brát pouze k překlenutí
časového rozdílu mezi příjmy
a výdaji, čili ve velice omezeném rozsahu
a že celoroční saldo státních
výdajů nemůže počítat
s tím, že bude krýt ty výdaje úvěrem.
Aby rozpočet skutečně plnil svou úlohu
velice významného nástroje pro rozvoj národního
hospodářství, musí být provázán
s měnovým plánem, s finančním
plánem. To se tak neděje a řada potíží,
které máme v národním hospodářství,
se od toho odvozu
Chtěl bych říci ještě jednu věc.
Vymyslela se taková kouzelná slova: nekrytá
úvěrová emise. Je to asi tak, když přijdeme
domů a manželka nás požádá,
abychom jí dali tisíc korun. My těch tisíc
korun nemáme, ale napíšeme ji poukázku,
aby si za 1000 korun koupila co chce. Copak jí na to v
obchodě dají? Nic. Vysmějí se jí.
Ale my si hrajeme na nekrytou úvěrovou emisi a zakládáme
tím problémy ve vnitřním obchodě,
v dodavatelsko-odběratelských vztazích, zakládáme
tím tu měkkost celého hospodaření
v podnikové sféře, ale - bohužel - také
ve sféře veřejných výdajů.
Toto všechno předložený návrh o
rozpočtových pravidlech nezobrazuje.
Potřebovali bychom, aby nám fungoval nejvyšší
účetní kontrolní úřad,
který jsme zřídili 1. ledna 1969 a který
se pak zrušil, abychom slyšeli od účetních
znalců, že prozkoumali hospodaření a
že předložený státní závěrečný
účet skutečně odpovídá
tomu, co jsme schválili a co jsme stanovili.
Nehospodárnost, která u nás je, přestavuje
ohromný zdroj pro potírání inflačních
tendencí, pro uvedeného našeho hospodářství
do dynamického rozvoje. Rozpočtová pravidla
v tomto smyslu nejsou nástrojem.
Vítám to, co zde bylo řečeno, že
budou mít krátkou platnost. Nebylo by bývalo
potom lepší udělat pořádná
pravidla, která odpovídají zásadám
demokratického parlamentarismu a který by umožňovala
nám - poslancům, ale i vládě zhostit
se se ctí odpovědnosti za hospodaření
s penězi lidu.
Chtěl bych říci za poslance - členy
Československé strany socialistické - že
nepovažujeme tento návrh zákona za dobrý
a že při hlasování o něm se zdržíme.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Čestmíru Adamovi. Hlásí
se ještě někdo z poslanců do rozpravy?
Prosím, slovo má poslanec Kozák.
Poslanec Bohumil Kozák: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, plně
podporuji společnou zprávu zpravodaje, kterou přednesl
poslanec ing. Jehlička, k rozpočtovým pravidlům
republiky.
Chtěl bych ji doplnit jedním pozměňujícím
návrhem v tomto znění:
Vypustit v § 38 odst. 2 text pod písmenem c). Text
pod písmenem d) označit jako c).
Zdůvodňuji to tím, že zmocnění
obsažené v původním návrhu ve
svých důsledcích vedlo k tomu, že zákon
o státním rozpočtu by byl jako vždy
v minulosti formován řídícími
akty nižší právní síly.
Proto z principiálních důvodů doporučuji,
aby text odst. c) byl vypuštěn i přesto, že
jde o zákon, jak již bylo řečeno, který
bude v blízké době upravován. Děkuji.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Kozákovi. Dále se hlásí
poslanec Koláčný.
Poslanec Jan Koláčný: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, vycházím z jedné
filozofické teorie, že není zapotřebí
vymýšlet, co bylo vymyšleno.
Hovoříme zde o daňovém systému.
Daňový systém byl propracován v dvacátých,
třicátých, čtyřicátých
letech. Nechci se vracet k minulosti, k evropské kultuře,
k demokracii čehokoliv.
Dnes je na pořadu otázka České socialistické
republiky, její ekonomiky, výslednosti, její
schopnosti, zda obstojí vláda, zda obstojí
poslanci, bez různosti stran.
Mám tudíž zato, že bychom měli
v prvé řadě odstranit tzv. stínovou
ekonomiku, tj. veksláky, podomní prodeje atd. A
o tom jsem zde neslyšel.
Byl bych totiž hrozně rád, aby každý
poctivý občan ČSR i ČSSR byl odměněn
za výsledek své práce a ne za rétoriku.
V mnoha případech to zaměňujeme. Když
si něco přejeme, že je to výsledek.
Ale to není vůbec žádná pravda.
Ptám se tedy, zda to, co je předloženo, zabezpečuje
rozvoj ekonomiky naší republiky tak, aby většina
poctivých pracovníků byla spokojena. To zaprvé.
Za druhé si myslím, že by bylo dobré,
abychom si uvědomili, jakou odpovědnost v současných
podmínkách nese vláda, jednotlivé
resorty, ale i my - poslanci. Já vůbec nesouhlasím,
že bych měl nést jako poslanec odpovědnost
jen za svůj obvod. Myslím si, že musím
nést odpovědnost za celou Českou republiku.
Já si myslím, že musíme nést
odpovědnost za celou ČSR z hlediska její
výslednosti a schopnosti. Pokud budeme neschopni v jedné
oblasti, budeme neschopni v celé oblasti ekonomiky. Proto
bych chtěl poprosit, abychom podpořili snahu vlády
s tím, že co zde bylo předneseno v paragrafovaném
znění, bude skutečně naplněno,
a že tím získá důvěru
vláda, ale i my poslanci. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji poslanci Koláčnému. Slovo má
poslanec Meier a připraví se poslanec Rázl.