Úterý 19. prosince 1989

Vzhledem k tomu, že zásady dlouhodobé strategie československé ekonomiky i její krátkodobé, bezprostřední orientace budou dnes podrobněji objasněny ve vládním prohlášení federální vlády, které bude pochopitelně zveřejněno, omezím se pouze na některé otázky.

Vycházíme z toho, že základem prosperující ekonomiky musí být racionálně fungující trh a demokratický pluralitní politický systém. Současná hospodářská situace a nepřipravenost ekonomiky však neumožňuje okamžité zavedení fungujícího trhu, a to bez rizik - nebo značných rizik - růstu vnějšího zadlužení, inflace a sociálních konfliktů. Tato rizika musíme maximálně omezit, a to především tím, že v návaznosti na program federální vlády stanovíme postup pružného přechodu od dosavadního systému řízení ekonomiky k modernímu uspořádání národního hospodářství.

K omezení rizik konec konců směřují i intenzívně probíhající jednání o uzavření plánu na příští rok. Bohužel zde jsou ještě některé otevřené problémy, zejména ve vývozně dovozních vztazích ve struktuře dovozu, v zajištění dodávek do tržních fondů, ve vývozu do socialistických zemí i v uspokojování požadavků na práci a dodávky pro investiční výstavbu v nevýrobní sféře. Rovněž nejsou dosud zcela uzavřeny některé materiálové bilance, dovozy pro potřeby zemědělství, dovozy zboží pro vnitřní trh.

Státní plán pro rok 1990 je třeba považovat za platný s tím, že zhruba do 22. prosince bude proveden rozpis individualizovaných normativů, jmenovitých úkolů, včetně státních zakázek a odběratelských limitů na jednotlivé státní podniky.

Zatím počítáme s tím, že zbývající problémy budou dořešeny v průběhu února až března příštího roku a zpřesněné úkoly z federální vlády budou event. zapracovány formou dodatků ve státním plánu.

Současně však lze očekávat, že vzhledem k sestavení nového státního rozpočtu na rok 1990 a v souvislosti s postupnou demonopolizací naší ekonomiky bude nezbytné průběžně upravovat i některé závažné ukazatele a podmínky tohoto plánu.

Vláda bude usilovat o postupné odstranění všech překážek, které brání rovnoprávnosti jednotlivých forem vlastnictví a podnikání. Postupně chceme odstranit monopolní strukturu výroby, obchodu, služeb. Chceme důsledně provádět protiinflační politiku založenou na národohospodářské regulaci nominálních peněžních důchodů podniků a příjmů obyvatel. Chceme důsledně sledovat linii udržení životní úrovně obyvatel, usilovat o plnou a efektivní zaměstnanost, rozvíjet nezbytné sociální záruky.

Počítáme s aktivní účastí na zjednodušení mzdového systému s tím, aby byla přesunuta pravomoc v oblasti odměňování do podniků a organizací. Nemůžeme však připustit zvyšování mezd, které by nebylo podloženo růstem výkonnosti. Princip centrální mzdové regulace je v zájmu protiinflačních opatření nezbytný.

Budeme podporovat spořivost obyvatel, tvorbu finančních aktiv hospodářských organizací tak, aby docházelo přirozenou cestou k racionalizaci spotřeby občanů, organizací i státu.

Postupně bude rozvinut - v souladu se záměry federální vlády - trh peněz a cenných papírů. K uvedení těchto principů do života směruje např. i vypracování zásad právní úpravy individuálního podnikání občanů, kde využijeme poznatků a podnětů zájmového sdružení, které se mezitím vytvořilo.

Budeme usilovat o nezbytné změny v zákonech o státním podniku, v zákonech o bytovém, spotřebním, výrobním i zemědělském družstevnictví. Chceme vyvinout iniciativu, aby byl otevřen prostor pro širokou podnikatelskou aktivitu a vytvářeny struktury působící směrem k tržní ekonomice a k jejímu otevírání světu a aby pro tento proces byli také cílevědomě připravováni řídící pracovníci, manažeři.

V rámci akčního programu budeme usilovat nejen o řešení systémových otázek, ale i o to, aby byly přednostně řešeny problémy a nedostatky, které nepříznivě ovlivňují každodenní život lidí. Vláda si je především vědoma, že musíme společně učinit vše, aby bylo zastaveno zhoršování životního prostředí a situace se začala měnit k lepšímu. Je rozhodnuta v rámci reálných možností ekonomiky uvolnit potřebné prostředky pro investiční záměry celospolečenského nebo oblastního významu.

Především půjde o zajištění plošné plynofikace, o podporu výstavby zařízení, která snižují pronikání škodlivých látek do ovzduší, o rozsáhlou výstavbu čistíren odpadních vod. Přitom pochopitelně musíme preferovat nejvíce potřebné oblasti - Severočeský kraj, hl. m. Prahu a Ostravsko. K trvalému sledování stavu životního prostředí bude dobudován integrální monitoring, zvýšena účinnost prognózních a signálních systémů ochrany ovzduší. Vláda současně navrhne zpřísnění ekonomických nástrojů sledujících ochranu všech složek životního prostředí. Chceme se aktivně podílet na přípravě příslušných novel zákonů v této oblasti.

Významné úkoly v rozvoji péče o životní prostředí bude muset plnit nově navrhované ministerstvo životního prostředí, které se musí stát centrem prosazování přijatých koncepcí a rozhodnutí na všech úsecích společensko-hospodářského života ČSR, kontrolovat dodržování zákonných a normativních opatření a působit k upevňování ekologické disciplíny.

Mám-li stručně shrnout politiku vlády v ekonomické oblasti, pak bude spočívat v tom, aby nepokračovalo další zhoršování celkové ekonomické situace, které by postihlo široké vrstvy našich spoluobčanů. Chceme v součinnosti s federální vládou položit důraz na vytváření takových mechanismů a takových podmínek, aby se postupně obohacoval vnitřní trh, aby se zlepšoval stav životního prostředí, bydlení, zkvalitňovala se zdravotní péče, systém vzdělávání, zlepšovaly se podmínky rozvoje kultury i dalších oblastí.

Není třeba zdůrazňovat, že podmínkou k naplňování těchto záměrů je zvýšení ekonomické výkonnosti a konkurenční schopnosti našich podniků. Všude musíme počítat s nezbytnou racionalizací všech výdajů státního rozpočtu, s přísným limitováním emise peněz tak, aby se postupně upevňovala naše měna a abychom dosáhli nezbytné ekonomické stability. Tato politika se musí plně opírat o činorodou atmosféru, která se právě v současné době v naší společnosti vytváří.

Jsme přesvědčeni o tom, že právě takováto reálná a racionální politika najde podporu našich dělníků, rolníků, všech vrstev naší inteligence a celé naší mladé generace.

Vážení přátelé, mimořádnou pozornost chceme věnovat komplexu opatření v péči o zdraví obyvatelstva, o mladou generaci, a to počínaje péčí v rodině, přes výchovu a vzdělávání, až po vstup do povolání. Dovolte, abych i zde uvedl některé naše konkrétní záměry.

Pokud jde o zdravotnictví, bude vláda usilovat, aby bylo budováno na nejmodernějších poznatcích vědy a bylo schopno citlivě a efektivně reagovat na oprávněné potřeby našeho obyvatelstva. Systém zdravotnictví a sociální péče bude reformován. Zásadním principem nového pojetí bude dostupnost definitivního ošetření pro každého občana bezprostředně v základních článcích zdravotnického systému. Regionální zdravotnická zařízení budou poskytovat ošetření a plnit své úkoly v rámci přirozených spádových území, která nemusí odpovídat správním celkům. Stát zabezpečí pro všechny občany jednotný standard uspokojování zdravotních a sociálních potřeb a zároveň vytvoří podmínky pro širší uplatnění individuální a kolektivní iniciativy i charitativní činnosti.

Potlačováním nezdravých jevů v životním stylu obyvatel spolu s postupnou změnou ekologické politiky je podmínkou zlepšování nepříznivých ukazatelů zdravotního stavu populace. Dosažení obratu v této oblasti považujeme za prvořadý státní zájem.

V zájmu zlepšení péče o matku a dítě budeme usilovat o prodloužení placené mateřské dovolené, o zvýšení peněžité pomoci v mateřství a jednorázové podpory při narození dítěte.

Bude připraven návrh systému zdaňování peněžních příjmů obyvatelstva, založený na daňovém zvýhodnění mladých lidí, na progresivním zdanění vysokých příjmů a na jednotném zdanění příjmů bez ohledu na jejich původ.

Pro spoluobčany, kteří již ukončili aktivní pracovní činnost, považujeme za správné zavést systém pravidelného zvyšování důchodů v závislosti na růstu životních nákladů.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, česká vláda si je plně vědoma toho, že výchova na školách v rozhodující míře předurčuje odbornou úroveň vzdělanosti a morálku mladé generace. V listopadových dnech se projevila i její rozvaha a mravní vyspělost. Proto jsme povinni dát jí možnost aktivně se podílet na formování budoucího státu a naplňovat vlastní představy o budoucnosti národa. Připravujeme nezbytné úpravy v obsahu a formách výchovy a výuky na všech stupních a druzích škol. Zároveň zahájíme spolu s vědeckými pracovníky, učiteli i širokou veřejností přípravu nového, moderního systému školství, abychom znovu dosáhli úrovně vzdělanosti, která bude odpovídat našim tradicím i modernímu evropskému standardu. Názorový a politický pluralismus, moderní pojetí akademických svobod vysokých škol i vliv volených orgánů v místech a okresech na řešení základního a středního školství, to jsou základní požadavky, kladené na změny školských zákonů. Škola se znovu musí stát Komenského dílnou lidskosti a český učitel osobností s vlastním názorem a postojem.

Schopní mladí lidé musí mít možnost získávat vzdělání a rozšiřovat své znalosti v zahraničí, a to na základě mezinárodní spolupráce, státní podpory, ale i podpory podniků, organizací a jednotlivců.

Pro rozšíření cestování našich občanů byly podniknuty první kroky musíme však k tomu vytvářet především potřebné ekonomické zdroje.

Vláda ČSR bude vycházet z širšího pojetí kultury, zahrnujícího celou oblast mezilidských vztahů, hospodářských i politických přeměn, vytváření duchovních i materiálních hodnot a způsobu života.

I v kulturní činnosti v užším slova smyslu musí platit principy plurality a demokracie. Zvlášť je třeba zajistit rovná práva občanů při využívání a tvorbě kulturních hodnot a nově v této oblasti vymezit funkci státu. Regulativní úloha státu nesmí být omezujícím a deformujícím činitelem, ale naopak zárukou svobodného vyjádření a rozvoje duchovního potenciálu národa.

Urychleně bude třeba provést důkladnou revizi všech norem správního a autorského práva a na ně navazujících právních norem upravujících uměleckou a kulturní činnost v domácích i mezinárodních relacích. Je nezbytné zakotvit postavení a systém práce kulturních institucí a organizací a vytvořit podmínky pro rovnoprávné postavení umělců a tvůrčích skupin.

Energická opatření si vyžaduje stav v oblasti památkové péče: vztah ke kulturnímu dědictví pokládá vláda za oblast celospolečenského zájmu a komplexní péče o ně za věc národní cti a svědomí. Významné kulturní projekty a instituce budou i nadále podporovány z celospolečenských zdrojů. Dalšími zdroji jsou prostředky, které tvoří a spravují umělecké a kulturní organizace. Podněcováno bude i sponzorství ze strany organizací i jednotlivců. Bude umožněno i využívání nadací. Zrušení nežádoucích monopolů v oblasti šíření a zprostředkování uměleckých děl by mělo vést ke zdravé soutěživosti a obohatit fondy kulturního rozvoje.

I v kultuře je prostor pro podnikatelskou činnost. Se zvláštní citlivostí, trpělivostí a porozuměním je třeba sledovat obnovu a nové formování tvůrčích uměleckých obcí, které se musí aktivně účastnit řešení všech otázek ovlivňujících činnost umělců.

Pevná integrace české kultury vystupuje nyní jako akt mimořádného společenského významu, jako symbol národního porozumění. Tato integrace představuje otevřený systém schopný přijmout a zainteresovat k součinnosti na celospolečenských přeměnách i české umělce a kulturní pracovníky žijící v zahraničí. Takto pojatá integrace je výrazem potřebného sepětí české kultury s kulturou evropskou. Jejím předpokladem je zejména těsná a veškerého formalismu zbavená spolupráce kultury české a slovenské. Včleněním české kultury do kultury světové je třeba aktivněji a koncepčně posilovat všestrannou výměnou špičkových kulturních děl i vysoce kvalifikovanou reprezentací naší kultury v zahraničí.

Při morálním ozdravění české společnosti sehrává pozitivní roli nové náboženské vědomí našich občanů. Proto bude vláda pokračovat v konstruktivním dialogu se všemi církvemi, zvláště pokud jde o novou úpravu vzájemných vztahů státu a církví vtělenou do zákonů o náboženské příslušnosti a náboženských organizacích. Veškeré právní úpravy v této oblasti budou důsledně uplatňovat závěry vídeňské následné schůzky.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, ve svém vystoupení jsem pochopitelně nemohl vyčerpat okruh problémů a úkolů, které musíme vzít v úvahu při koncipování akčního programu vlády ČSR. Ve vládě jsme minulý týden posuzovali jeho první variantu, pracovní variantu. Na základních přístupech, o nichž jsem hovořil, jsme se jednomyslně shodli. Počítáme s tím, že s využitím připomínek poslanců ČNR a v návaznosti na prohlášení federální vlády dopracujeme akční program tak, aby po projednání v Národní frontě a dle zájmu i se zainteresovanými občanskými iniciativami mohl být v lednu písemně předložen k vašemu posouzení.

Pro naši práci se vytvořila zcela nová politická atmosféra. Česká vláda se s tímto programem bude ucházet nejen o vaši důvěru, důvěru nejvyššího zákonodárného sboru ČSR, ale i o důvěru a podporu široké veřejnosti. Jsme si vědomi toho, že teprve konkrétní plnění programových záměrů a dosažené výsledky budou kritériem schopnosti vlády úspěšně pracovat v nových podmínkách, uspokojovat lépe než v minulosti zájmy a potřeby našeho lidu. Obracíme se proto nejen na vás, ale i na celou - veřejnost ČSR, na všechny její občany, aby toto naše úsilí plně podpořili. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji panu předsedovi vlády Františku Pitrovi. K předneseným programovým zámyslům vlády ČSR se do rozpravy přihlásila poslankyně Sobotová Marie. Prosím, aby se ujala slova.

Poslankyně Marie Sobotová: Vážené poslankyně a poslanci, sestry a bratři, na naší minulé schůzi 31. října jsem se zmínila o naléhavém problému zásobování nezávadnou pitnou vodou. Dnes považuji za potřebné se k této otázce znovu vyjádřit, a to v souvislosti s vystoupením s. Pitry, ve kterém nastínil zásadní směr dalšího působení české vlády i v souvislosti s plánem a rozpočtem na rok 1990 a konečně i v souvislosti se záměrem na zřízení samostatného ministerstva životního prostředí, kdy nás nutně zajímají věcné a organizační aspekty péče o životní prostředí v ČSR.

Shrneme-li alespoň heslovitě zásadní nedostatky v péči o jakostní pitnou vodu, pak musíme konstatovat, že nevyhovuji právní a ekonomické nástroje na ochranu množství a jakosti zdrojů, především v nerespektování pravidel hospodaření zemědělských organizací v pásmech hygienické ochrany zdrojů jak povrchových tak podzemních vod, např. Želivka, Římov, Severočeská křída apod.

Není např. logické, že se platí za odběr povrchové vody stejně z relativně čisté nádrže v horách jako z řeky Labe v Ústí nad Labem. Musíme konstatovat, že vodné a stočné pro obyvatelstvo vůbec nemotivuje k racionálnímu hospodaření, tedy k šetření. Přitom výhod veřejných vodovodů využívá 80 % a stokových sítí 70 % obyvatel naší republiky. Zbytek obyvatel však tyto výhody nemá. vlivem plýtvání vodou a ztrát vody ve vodovodní síti přichází nazmar značný podíl vyrobené pitné vody.

Myslím, že s ohledem na uvedené okolnosti, které jsou výrazné v problematice životního prostředí a významné pro obyvatelstvo a jeho zdraví by otázky dalšího osudu v oboru vodovodů a kanalizací neměly být ponechány stranou a měla by se jim věnovat alespoň pro nejbližší období, tedy do dosažení zásadního kvalitativního zvratu v jejich činnosti, nejméně stejná pozornost, jako dalším otázkám v péči o zdraví lidu.

Moje poznatky z výkonu poslanecké funkce i poznatky z odborných konzultací mě vedou k názoru, že pro docílení zásadního věcného obratu v činnosti podniků zásobování vodou a kanalizací je nutno věnovat všem uvedeným otázkám důslednou pozornost z centra a s využitím existujících organizačních struktur je uvést urychleně do praxe. Po mém soudu je nutné co nejvíce využít existující podniky a docílit jejich vazbu na vodní zdroje. Posílit jejich centrální řízení se zaměřením na dosažení rychlého a zásadního obratu v uvedených směrech.

K jednotlivým otázkám bych zde uvedla:

Rozšiřování vodárenských soustav

Bezporuchové zásobování pitnou vodou si vynucuje vybudování velkých centralizovaných zdrojů vody a jejich propojení do skupinových vodovodů a vodárenských soustav. Např. existující vodárenská soustava středočeská včetně Prahy zásobuje 1,5 mil. obyvatel, ostravská více než 1 milión. Pět těchto soustav zásobuje více než 40 %. obyvatel ČSR připojených na veřejný vodovod a podílí se ze 45 % na výrobě pitné vody. Provoz těchto velkých soustav si nutně vyžaduje jednotný přístup a je sám o sobě silným integračním faktorem.

Zlepšení kvality pitné vody

V oficiálních rozborových materiálech se uvádí, že podle orientačního průzkumu, kdy vzorky byly odebrány v celé ČSR na celkem 52 místech, bylo jenom 20 % vzorků vody plně vyhovujících z hlediska kvality. I když váha a význam jednotlivých ukazatelů nejsou stejné, přesto zlepšení kvality pitné vody představuje problém, který se musí rychle a účinně řešit, což se neobejde bez zásahu a aktivního působení centra.

Čištění odpadních vod

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP