Předseda České národní rady
Jaroslav Šafařík, místopředsedové
České národní rady Bohumír
Rosický, Josef Kaňa a Jan Uřičář
a dalších 177 poslanců České
národní rady podle prezenční listiny.
Členové vlády České socialistické
republiky, předseda vlády František Pitra,
místopředsedové vlády Miroslav Toman,
Antonín Baudyš, Petr Mišoň, ministr financí,
cen a mezd Jiří Nikodým, ministr výstavby
a stavebnictví Ludvík Motyčka, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy Milan Adam, ministr
kultury Milan Lukeš, ministr zdravotnictví a sociálních
věcí Pavel Klener, ministryně spravedlnosti
Dagmar Burešová, ministr vnitra a životního
prostředí Antonín Hrazdíra, ministr
průmyslu Petr Hojer, ministr zemědělství
a výživy Jan Vodehnal, ministr lesního a vodního
hospodářství a dřevozpracujícího
průmyslu Jaroslav Boček, ministryně obchodu
a cestovního ruchu Vlasta Štěpová, ministr
Bedřich Moldan.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, milí hosté, zahajuji 18. schůzi
České národní rady, všechny vás
srdečně vítám a přeji vám
všem dobrý den.
Vítám mezi námi vládu České
socialistické republiky v čele s jejím předsedou
Františkem Pitrou. Dále vítám představitele
ústředních orgánů a všechny
ostatní hosty.
Než přistoupíme ke schválení
pořadu schůze chci vám navrhnout, abychom
si vždy po 90 minutách jednání udělali
přestávku.
Nyní přistoupíme ke schválení
pořadu schůze tak, jak jej navrhlo na své
včerejší schůzi předsednictvo
ČNR.
Museli jsme reagovat na dopis předsedy vlády ČSR
Františka Pitry, který požádal o možnost
vzít zpět vládní návrh zákona
o státním rozpočtu a neprojednávat
zprávu vlády ČSR o plnění a
přípravě státního plánu.
Tuto zprávu tedy na pořad jednání
nezařazujeme, státní rozpočet však
ano, protože musíme vyslovit souhlas s tím,
aby vláda ČSR vzala návrh zákona zpět
a vyslovit souhlas s opatřeními při rozpočtovém
provizoriu.
Navrhuji vám tedy schválit tento pořad:
1. Vládní návrh zákona ČNR
o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky ČSR podle tisku 122 a 136 s úpravou,
o které jsem hovořil již předtím
2. Vládní návrh zákona ČNR
o státním rozpočtu ČSR na rok 1990
podle tisku 144, rovněž s úpravou dle dopisu
předsedy vlády
3. Vládní návrh zákona ČNR,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 40/1972 Sb., o působnosti orgánů
ČSR v oblasti sociálně ekonomických
informací podle tisků 113 a 138
4. Vládní návrh zákona ČNR
o vyhlašování obecně závazných
právních předpisů a jiných
opatření orgánů ČSR ve Sbírce
zákonů podle tisků 125 a 137
5. Návrh na zkrácení zákonné
lhůty 60 dnů od rozeslání návrhu
zákona o opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy ČSR,
v jejichž čele stojí člen vlády
ČSR, všem poslancům, až do jeho projednání
v ČNR podle tisku 151
6. Vládní návrh zákona ČNR
o opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy ČSR,
v jejichž čele stojí člen vlády
ČSR podle tisku 146 a 147
7. Návrh na zkrácení zákonné
lhůty 60 dnů od rozeslání návrhu
zákona ČNR, předloženého skupinou
poslanců ČNR, kterým se zrušuje zákonné
opatření předsednictva ČNR č.
17/1989 Sb., o přestupku proti opatřením
k upevnění veřejného pořádku,
všem poslancům ČNR až do jeho projednání
v ČNR podle tisku 156
8. Návrh zákona ČNR, předložený
skupinou poslanců ČNR, kterým se zrušuje
zákonné opatřením předsednictva
ČNR č. 17/1989 Sb., o přestupku proti opatření
k upevnění veřejného pořádku
podle tisku 154
9. Návrh usnesení ČNR, kterým se zrušuje
usnesení ČNR č. 123/1989 Sb., k návrhu
skupiny poslanců Federálního shromáždění
ČSSR na přijetí nové Ústavy
ČSSR, ČSR a SSR podle tisku 155
10. Návrh usnesení ČNR, kterým se
vracejí vládě ČSR k dopracování
vládní návrh zákona o vydávání
a šíření neperiodických publikací,
tzv. vydavatelský zákon, a vládní
návrh zákona ČNR o přestupcích
podle tisku 157
11. Zpráva o činnosti předsednictva ČNR
za dobu od 1. listopadu do 18. prosince 1989
12. Zpráva komise Federálního shromáždění
a České národní rady pro vyšetření
události 17. listopadu 1989
13. Interpelace poslanců Oldřicha Burského
a dalších na ministra vnitra a životního
prostředí ČSR ve věci události
17. listopadu 1989 a odpověď na tuto interpelaci
14. Návrh na zřízení stálé
komise předsednictva ČNR pro právní
ochranu občanů
15. Návrh ústavně právního
výboru ČNR na zproštění některých
soudců z povolání soudcovské funkce
podle tisku 148
16. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
některých soudců z povolání
k soudům ČSR podle tisku 152
17. Zpráva o činnosti předsednictva ČNR
za dobu od 18. do 19. prosince 1989.
Jak vidíte, vážené poslankyně
a poslanci, program je velice bohatý a závažný
- řekl bych.
Jsou k tomuto návrhu nějaké připomínky,
doplňky nebo dotazy? Nejsou.
Konstatuji, že podle prezenční listiny je přítomno
163 poslanců, Česká národní
rada je tedy schopna usnášení.
Kdo tedy souhlasí s návrhem pořadu dnešní
schůze České národní rady,
ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji vám.
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Rovněž
ne.
Tím jsme schválili pořad dnešní
schůze, který je poměrně bohatý
a může se proto stát, že v jeho projednávání
budeme pokračovat i zítra: na původních
pozvánkách ostatně bylo toto zasedání
svoláno jako dvoudenní. Prosím tedy všechny
poslance, aby si zařídili své záležitosti
a počítali s tím.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, o slovo se přihlásil předseda vlády
České socialistické republiky František
Pitra.
Proto než přistoupíme k projednávání
našeho programu, prosím, aby se ujal slova.
Předseda vlády ČSR František Pitra:
Vážený pane předsedo České
národní rady, vážené poslankyně,
vážení poslanci České národní
rady. předstupuji před vás z pověření
vlády, obnovené na základě koaličního
zastoupení politických stran a nestraníků,
vlády formované za aktivní účasti
všech politických stran, za aktivní účasti
předsednictva ústředního výboru
Národní fronty ČSR i koordinačního
centra Občanského fóra, abych vás
seznámil s jejími hlavními programovými
záměry, které chceme promítnout do
konkrétního akčního programu své
činnosti.
Program, který vám předkládáme,
je výsledkem dosavadního sjednocovacího procesu,
jenž v nové vládě na základě
demokratické diskuse probíhal.
Tato vláda má pracovat do svobodných demokratických
voleb. Proto musíme pochopitelně velmi odpovědně
zvažovat, co lze splnit v tomto období a co v činnosti
vlády založit pro další období.
Nechceme zbytečně otálet s realizací
záměrů, na nichž se shodneme v rámci
současného složení vlády, Národní
fronty i ostatních rozhodujících politických
sil. Jsme vládou, která musí více,
než tomu bylo v minulosti, respektovat specifika ČSR,
lépe využívat podmínek, v nichž
žijeme a pracujeme.
Musíme usilovat o intenzívnější
řešení problémů, které
ve větší míře než v jiných
oblastech státu jsou pociťovány právě
na území ČSR. Mám na mysli především
zhoršení životního prostředí,
zdravotní stav obyvatel, řešení nahromaděných
problémů v hl. m. Praze i zaostávání
příhraničních oblastí.
V současné atmosféře otevřeného
dialogu se zcela přirozeně zvýšil tlak
na řešení širokého spektra nahromaděných
problémů. Vláda si je plně vědoma
jejich naléhavosti. Musí však volit takový
postup, kterým zabezpečí reálnost
jednotlivých kroků.
Na které základní úkoly chce tedy
vláda v nejbližším období soustředit
pozornost:
1. na právní a legislativní kodifikaci politickospolečenských
změn, jejichž schválení a vyhlášení
je v pravomoci zákonodárného orgánu
nebo vlády ČSR. Současně se chceme
v součinnosti s orgány federace a SSR aktivně
podílet na přípravě zákonných
a legislativních právních norem, které
jsou v pravomoci federace. Naším prvořadým
úkolem je zajistit všestranné podmínky
pro svobodné volby,
2. na zabezpečení plynulého chodu ekonomiky
tak, aby nedošlo k prohloubení nerovnováhy,
zejména na vnitřním trhu. Aby byly v mezích
možností daných hospodářským
vývojem udrženy sociální jistoty občanů
a postupně řešeny ty nejpalčivější
problémy a nedostatky,
3. na vzdělávání a výchovu
mládeže, národní kulturu a zdraví
obyvatelstva. I tady musí být důsledně
uplatňována práva člověka,
názorový pluralismus a demokratické zásady
řízení a kontroly.
Dovolte, abych návrh postupu vlády blíže
konkretizoval. Jsme si vědomi toho, že úspěšnost
rozvoje v ekonomické oblasti bude do značné
míry záviset na tom, jak budou probíhat politické
a společenské změny ovlivňující
aktivitu lidí. Přicházíme proto v
souladu s přáním našich spoluobčanů
s koncepcí humánní a demokratické
socialistické společnosti. V ní musí
být respektována občanská práva
a svobody v souladu s ústavou a mezinárodními
právními akty. Je naší prvořadou
povinností uvést je v plném rozsahu do života.
Vláda se chce především aktivně
podílet na přípravě nové Ústavy
ČSR, která bude vyjádřením
kontinuity tisíciletých tradicí české
státnosti. Ústavní uspořádání
československé federace svěřuje většinu
nejdůležitějších zákonných
úprav Federálnímu shromáždění.
Přesto hodlá vláda ČSR v průběhu
přípravy těchto předpisů intenzívně
uplatňovat u orgánů federace vlastní
zkušenosti a poznatky a podílet se na dopracování
připravovaných federálních zákonů.
Platí to především o zákonné
úpravě práva shromažďovacího,
spolčovacího, práv věřících
občanů a církví, práva tiskového,
potřebných změn branného zákona
a dalších.
Jsme přesvědčeni o tom, že dosavadní
garance práv a svobod občanů je třeba
doplnit dalšími instituty, jako je správní
a ústavní soudnictví, že je třeba
účinněji upravit záruky soudcovské
nezávislosti, posílit dozor soudů nad vyšetřováním,
odstranit překážky plného uplatnění
práva obhájce v trestním řízení.
I v přípravě vydavatelského zákona
chceme navrhnout koncepci, která by vycházela z
kritiky výborů ČNR a přihlížela
i k požadavkům samotných vydavatelů.
Rovněž v zákonné úpravě
podnikatelské činnosti chceme otevřít
širší možnosti občanské aktivitě
bez zbytečného administrativního omezování.
Vláda odpovídá ČNR nejen za přípravu
vládních návrhů zákonodárných
aktů, ale především za realizaci přijatých
zákonů. Proto povedeme svou legislativní
radu k otevření legislativního procesu rozumným
návrhům a seriózním diskusím,
překonávání resortismu i projevů
administrativně byrokratických metod řízení.
Vláda bude dbát, aby ministerstva a další
výkonné orgány důsledně dbaly
platných zákonů, aby pracovaly samostatně,
nezávisle na vlivech, které by byly v rozporu s
ústavou a zákony. To platí v plném
rozsahu o práci Veřejné bezpečnosti.
Její zásahy v pražských ulicích
vážně narušily důvěru občanů
v její dosavadní činnost.
Události 17. listopadu proběhly na území
ČSR. O to větší je zájem české
vlády na urychleném dořešení
tohoto brutálního zákroku komisí Federálního
shromáždění a České národní
rady, jakož i odhalení těch, kdo nesou za tento
zásah odpovědnost. Ministr vnitra a životního
prostředí bude informovat ČNR o závěrech,
které vyvodil, i o opatřeních, která
na základě usnesení vlády ČSR
budou předložena na její příští
zasedání, a to i pokud jde o problematiku pohotovostního
pluku.
Většina příslušníků
SNB svoje služební povinnosti vykonává
čestně a s vysokou odborností. Činnost
bezpečnostních složek je v každém
právním státě nezastupitelná.
Proto jim vláda musí dát svoji podporu, a
to i tím, že vytvoří nezbytné
záruky, aby jejich disciplinovanost a podřízenost
velení nemohl nikdo v budoucnu zneužít.
Současně s tím považujeme za nutné
zdůraznit, že každý neopodstatněný
nátlak na příslušníky Bezpečnosti
ve svých důsledcích ztěžuje práci
všech tří vlád při zabezpečování
ochrany zákonných práv, zdraví i majetku
občanů. Na tomto stanovisku jsme se shodli i včera
večer ve federální vládě. Zákonodárné
sbory i vlády musejí společně dbát,
aby v příslušných právních
normách bylo zakotveno a v praxi důsledně
realizováno, že svoji činnost budou vykonávat
a rozvíjet pouze v rámci zákona a pod společenskou
kontrolou zastupitelských sborů.
Vážení přátelé, obrodný
proces musí probíhat skutečně demokraticky,
s nezbytnou tolerancí k názorům. Budeme důsledně
dbát o to, aby každý občan měl
možnost uplatnit svoje schopnosti za rovných podmínek,
aby mohl svobodně vyjadřovat své názory
a vyznávat náboženskou víru. Chceme
odstranit i důsledky nezákonností a šikanování
občanů pro politické přesvědčení
a náboženské vyznání. Stejně
tak nepřipustíme páchání nových
křivd.
Vláda nese odpovědnost za klid a pořádek
v této zemi. Nemůžeme být nevšímaví,
byť jde o ojedinělé projevy útoků
proti životu a zdraví, osobní a bytové
svobodě občanů. Taková činnost
je v rozporu s humanistickými a demokratickými principy
a je i vážným porušením právního
řádu. Odpovědné orgány musí
v souladu se svým ústavním posláním
střežit a upevňovat zákonnost.
Chceme, aby se všichni občané bez rozdílu
účastnili politického života, aby politické
strany a zájmová se-skupení samostatně
rozvíjely svoji činnost v souladu se zákony
této země. Vláda se chce aktivně podílet
na odstraňování všech zbývajících
politických, legislativních nebo administrativních
překážek v této oblasti.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, přišel čas aktualizovat ideu české
státnosti. Ve vládě, před ČNR
i ve federálních orgánech se budeme zasazovat
o obnovení původního pojetí federativního
uspořádání Československa podle
ústavního zákona o československé
federaci z října 1968. Vycházíme z
toho, že myšlenka společného státu
Čechů a Slováků byla a je více
než 70 let výrazem vůle lidu obou našich
národů. Základem společného
státu musí být zásada svrchovanosti
dvou národů vyjádřená národními
pravomocemi obou národních republik a jejich ústavních
orgánů.
Jsme přesvědčeni o tom, že při
jednotném řízení ekonomiky bude nutné
zabezpečit větší podporu respektování
zvláštností a svébytnosti obou republik.
Dosavadní snahy po nadměrné centralizaci
vedly v mnoha směrech i k formalizaci činnosti orgánů
republik včetně republikových vlád.
V nových společenských podmínkách
chceme posílit samosprávné postavení
územních celků, jejich volených orgánů
moci a správy, tj. národních výborů.
Bude třeba výrazně změnit dosavadní
přístupy k jejich samofinancování
a činnosti. Přes řadu opatření
jsou národní výbory stále odkázány
z větší části na přerozdělování
prostředků. Budeme usilovat o takovou svébytnost
národních výborů, která jim
umožní být skutečnými správci
území. V praxi to bude pochopitelně znamenat
přehodnocení dnešní soustavy daní
a poplatků.
Chceme se dopracovat k tomu, aby malé i velké obce
měly své komunální vlastnictví,
příjmy z daní a poplatků i práva
rozhodovat o výdajích a vlastních investicích.
Státní rozpočet bude přispívat
obcím a městům na některé výdaje,
ale neponese důsledky jejich špatného hospodaření.
Plán a rozpočet obcí a měst bude schvalovat
příslušný národní výbor
a kontrolovat všichni voliči.
Vážení přátelé, vláda
vidí smysl své činnosti v péči
o území republiky a její obyvatele. Souběžně
s procesem demokratických společenských přeměn
považujeme za svůj stěžejní úkol
realizaci programu hospodářského a sociálního
rozvoje, který povede českou ekonomiku na dráhu
vyšší výkonnosti a prosperity.