Stav na tomto úseku se bohužel nezlepšil. Výbory
opětovně upozornily, že situace v péči
o společensky nepřizpůsobené občany
je stále nepříznivá. Přitom
počet sociálních kurátorů na
národních výborech se snižuje.
Nadále zůstává závažným
problémem zaměstnávání těchto
osob. V současné době po vzniku státních
podniků, které o regulaci pracovních sil
rozhodují samy, vznikají nové problémy
jak pro sociální kurátory, tak pro odbory
pracovních sil. Organizace, zejména v dnešních
ekonomických podmínkách, nemají většinou
zájem tyto lidi zaměstnávat.
Při hodnocení stavu zákonnosti se nelze nezmínit
o počtu sporů v občanském soudním
řízení, který neustále roste.
Za tohoto stavu, mám na mysli zejména personální
vybavení a technické prostředky, kterými
soudy disponují, se často soudní řízení
protahuje, a to není bez vlivu na kvalitu rozhodování.
Projevují se potíže se zabezpečováním
potřebných počtů justičních
pracovníků v některých krajích.
Je třeba se zabývat i otázkami mzdové
politiky a vytvářet lepší podmínky
pro výkon soudní a notářské
pravomoci. Tyto potíže, mám na mysli zejména
některé fluktuační jevy, jsou patrné
již při hlubším zkoumání
žádostí o zproštění soudcovské
funkce, které Česká národní
rada projednává. Připravované usnesení
ke zprávě Nejvyššího soudu ČSR
připomíná, že usnesení 7. schůze
České národní rady ke stavu socialistické
zákonnosti si zachovává platnost ve všech
bodech a bude zapotřebí obě tato usnesení
chápat jako celek. Přestože jsou dva roky od
přijetí tohoto usnesení ke zprávě
generálního prokurátora o stavu socialistické
zákonnosti poměrně krátká doba
pro ovlivnění tak složitého společenského
jevu - jakým je kriminalita - mohl být boj s trestnou
účinností úspěšnější,
kdyby se některá opatření neodkládala
a nerealizovala příliš pomalu. To platí
i pro vytváření celkově lepších
podmínek pro práci justice i na úseku občanskoprávním.
Podmínky současné etapy přestavby
vyžadují, abychom otázky činnosti soudů
posuzovali v širších souvislostech. Charakteristickým
rysem současného volebního období
zákonodárných sborů, a tedy i České
národní rady, je rozsáhlá legislativní
činnost, která postupně zabezpečuje
právní stránku nového hospodářského
mechanismu. Pro vaši informaci, pro připomenutí
ČNR v tomto volebním období již posoudila
68 federálních zákonů a schválila
29 zákonů republikových. Podle legislativních
plánů Česká národní
rada projedná ještě v nejbližší
době kolem patnácti zákonů.
Je třeba pozitivně hodnotit, že právní
zabezpečování hospodářské
reformy se zásadně uskutečňuje ve
formě zákona. Těžiště právní
úpravy těchto otázek spočívá
ve federálních orgánech a výbory České
národní rady jejich přípravě
věnují plnou pozornost. Není třeba
si zastírat, že na všestranné posouzení
náročných zákonných osnov bývá
v orgánech národní rady příliš
málo času. Je nutno respektovat potřebu urychlené
přestavby hospodářského mechanismu
i za tu cenu, že některé nedostatky přijatých
zákonů bude nutno později odstraňovat.
Ukazuje se však, že spolu s komplexem těchto
návrhů se zkrácený legislativní
proces vztahuje i na návrhy dalších úprav,
které s hospodářskou přestavbou nesouvisejí
nebo jenom vzdáleně a u nichž je možné
vytvořit dostatečný prostor pro zevrubné
důkladné projednání. Podle našeho
názoru dílčí novely často obsáhlých
zákonů nemohou většinou splnit to, co
si od nich slibujeme. Přechodná řešení,
někdy i konjunkturální některých
nových společenských problémů,
novelizací, která má často jen úzce
administrativní povahu a podstatu řešení
spatřuje ve zvýšení nebo zavedení
nejrůznějších sankcí a omezení
bez dalších systémových opatření,
nás takových problémů nezbaví.
Dovolte mi jednu poznámku na okraj - Engels v těchto
souvislostech poukazoval na určité nebezpečí
juristického pohledu na svět. Spočívá
podle Engelse v představě, že společenský
vývoj se řídí právními
zákony, které stojí nad ekonomickými
zákonitostmi.
Právo, podle mého názoru účinně
reguluje společenský vývoj jen tehdy, je-li
opravdu věrným vyjádřením ekonomických
poměrů. A to samozřejmě vyžaduje
zasvěcené zvládnutí ekonomických
skutečností a neméně zasvěcené
vystižení jejich právních stránek
a forem, které pak zabezpečují reprodukci
těchto skutečností. A to vše, zejména
v legislativě, ve tvorbě zákonů vyžaduje
vysokou ekonomickou i právnickou kvalifikaci a samozřejmě
a možná na prvním místě potřebný
čas.
Chceme také zvýšit efektivnost posuzování
právních předpisů ve výborech
a aktivně spolupracovat s výbory Federálního
shromáždění, zvýšit náš
přínos při tvorbě federálních
zákonů. Zároveň očekáváme,
že výbory Federálního shromáždění
ze své strany budou více využívat našich
podnětů než dosud.
Vysoký počet přijímaných zákonů
v tak krátké době klade rovněž
velké požadavky na jejich znalost zejména u
těch orgánů, které je mají
aplikovat. Zvládnutí nové materie, osvojení
si nových právních koncepcí, která
vyjadřují nové ekonomické myšlení,
materiální a organizační zajištění
nových zákonů, to jsou elementární
předpoklady jejich účinnosti. Předpokládáme,
že Nejvyšší soud a ostatní ústřední
orgány budou prověřovat, jak se nové
právní předpisy uvádějí
do života. Potřebné zákonné kompetence
k tomu jak Nejvyšší soud tak Generální
prokuratura mají.
Jestliže se nové zákony, zejména ty,
které se týkají hospodářské
reformy, nebudou nekompromisně důsledně uvádět
v život, zejména v činnosti pracovníků
ústředních orgánů státní
správy a v podnicích, staré administrativně
direktivní metody budou přežívat a ve
svých důsledcích budou ohrožovat i realizaci
opatření k přestavbě hospodářského
mechanismu. Toto je možné zobecnit i pro další
odvětví práva a další orgány.
Přitom je nutno zdůraznit, že právní
kulturnost se musí uplatňovat především
v činnosti státních orgánů.
To je pak předpokladem jejího zvyšování
i v chování občanů.
Základním východiskem pro další
zákonodárství se stane nová ústava.
Je třeba počítat též s tím,
že již její příprava, všelidová
diskuse i projednání v zákonodárných
sborech nastolí řadu důležitých
otázek pro tvorby práva, jeho aplikace soudy a ostatními
státními orgány. Koncepce návrhu je
založena na dalším formování socialistického
právního státu, na principu svrchovanosti
ústavy a zákona, socialistické zákonnosti,
na vytváření jejich účinných
záruk. Pro právní stát je mimo jiné
typické rozšiřování úlohy
justice, opodstatněné zejména nezávislostí
soudců. Můžeme předpokládat -
jak o tom také hovořil předseda Nejvyššího
soudu - že pravomoc obecných soudů se rozšíří
o přezkoumávání řady správních
rozhodnutí. Při rozhodování hospodářských
sporů se počítá s prohloubením
činnosti státní arbitráže jako
orgánu soudního typu. Podobně i při
rozhodování o přestupcích je třeba
ve správních orgánech posílit některé
zásady typické pro činnost soudů.
Pro činnost soudů, prokuratury, národních
výborů bude mít bezprostřední
význam i nový způsob ústavního
zakotvení občanských práv a povinností.
I z těchto hledisek, soudružky a soudruzi, ke kterým
podle mého názoru patří: rozsáhlá
legislativní činnost, vyvolaná zejména
přestavbou hospodářského mechanismu
a příprava nové ústavy, je třeba
přistupovat ke zprávě o stavu socialistické
zákonnosti, kterou nám předložil Nejvyšší
soud ČSR a zejména k tomu, jak se ve společenském
životě bude uplatňovat československý
právní řád. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Josefu Mečlovi za zpravodajskou zprávu.
Soudružky a soudruzi poslanci, ke zprávě Nejvyššího
soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti
v ČSR přijme Česká národní
rada usnesení. Doporučuji, abychom pro jeho přípravu
zvolili návrhovou komisi, jejímž předsedou
by byl společný zpravodaj poslanec Josef Mečl
a dalšími členy poslanci Václav Anděl,
Milan Šebor, Jan Škoda a Jan Uřičár.
Jsou nějaké jiné názory? Nejsou. Kdo
souhlasí s předneseným návrhem na
složení návrhové komise nechť zvedne
ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti?
Zdržel se hlasování? Ne.
Tím jsme schválili návrhovou komisi a prosím,
aby zahájila práci podle dispozic profesora Mečla.
Soudružky a soudruzi, do rozpravy se přihlásili
tito poslanci: poslanec Jiří Dona, Zlatuše
Hladíková, Květoslav Pazderník, Jaroslav
Šafařík, Ladislav Liška, Stanislav Kuna
a Alena Dondová. Do diskuse se také přihlásil
generální prokurátor ČSR soudruh Jaroslav
Krupauer. Není námitek, aby vystoupil v diskusi?
Není námitek. Prosím, aby první diskutér,
to je poslanec Jiří Dona se ujal slova.
Poslanec Jiří Dona: Vážený
soudruhu předsedo ČNR, soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, ve
svém vystoupení se budu věnovat zejména
otázkám ochrany majetku v socialistickém
vlastnictví v resortech průmyslu a stavebnictví
a postihu nekvalitní výroby.
Hospodářská kriminalita je tvořena
téměř ze třech čtvrtin rozkrádáním
majetku v socialistickém vlastnictví. Naše
poznatky svědčí o tom, že se zatím
stále nedaří v ekonomické sféře
ani hospodářským, ani společenským
organizacím a ani státním orgánům
zajistit ve všech případech účinnou
ochranu tohoto majetku. Chci upozornit především
na to, že v počtu trestných činů
popř. přečinů rozkrádání
nedošlo v posledních deseti letech k poklesu, nýbrž
naopak. Tento nepříznivý stav jsme nuceni
zaznamenávat přesto, že v minulých letech
byla provedena řada preventivních opatření,
společnost je politicky mobilizována k úsilí
o ochranu socialistického majetku, je zde Dopis předsednictva
ÚV KSČ o boji proti porušování
socialistické zákonnosti, pořádku
a discipliny atd. Také soudy trestají pachatele
rozkrádání podstatně přísněji,
než pachatele ostatních srovnatelných trestných
činů.
Stále přes polovinu všech odsouzených
pachatelů rozkrádání tvoří
vlastní pracovníci poškozených organizací.
Při tom nejde ve výraznější míře
o recidivisty, ale většinou o prvotrestané
pachatele. To svědčí o tom, že společenský
problém není ani tak v efektivnosti ukládání
a výkonu trestu, ale spíše v podmínkách,
které umožňují rozkrádání
stále novým a novým pachatelům. Proto
po projednání ve výboru jsme došli k
názoru, že je trvale aktuální z hlediska
prevence věnovat pozornost činnosti vnitropodnikových
orgánů, jejichž povinností je zajišťovat
kontrolu, evidenci a ochranu socialistického majetku. Dále
považujeme za nezbytné věnovat pozornost i
organizačním otázkám, protože
právě nedostatků v organizaci práce
pachatelé rozkrádání často
využívají.
Zkušenosti ukazují, že pokud je v hospodářských
organizacích pořádek, čím je
větší aktivita pracujících, tím
méně příležitostí mají
potencionální pachatelé hospodářské
trestné činnosti - samozřejmě naopak:
nejlépe se daří rozkrádání
v podmínkách nepořádku a nedostatku
kontroly.
Lze to dokumentovat na sektorech průmyslu a stavebnictví,
které jsou postiženi relativně větším
počtem pachatelů rozkrádání.
Tyto sektory - vedle obchodu - jsou také pro rozkrádače
nejatraktivnější a představují
také i nejširší základnu, na níž
je možno trestnou činnost tohoto druhu páchat.
Je samozřejmé, že se zajímáme
o příčiny a podmínky, které
k trestné činnosti vedly a umožnily ji.
Ukazuje se, že pachatelé jednak využívají
nedostatků v systému práce, např.
v dodavatelsko-odběratelských vztazích, v
evidenci a kontrole zboží a materiálu, jednak
ale sami záměrně vytvářejí
různými machinacemi a podvody a fingováním
dokladů takový stav, který ztěžuje
řádnou kontrolu, i kdyby k ní došlo
včas. Ovšem i s takovými okolnostmi však
musí hospodářská sféra počítat
a vytvořením efektivních organizačních
a kontrolních opatření už předem
znemožňovat vznik podmínek pro páchání
hospodářské kriminality. Nejobtížněji
odhalitelné jsou případy, kdy se spolčí
několik pachatelů a to z různých oblastí
národního hospodářství, kde
jeden úsek má kontrolovat druhý, ke společné
trestné činnosti. Tam pouze soustavnou a důslednou
vnitropodnikovou kontrolou, porovnáním různých
údajů o stavu zásob, pohybu zboží
a materiálů apod., lze odhalit fingovaně
prováděné a falešnými doklady
zakrývané rozkrádání.
U stavebních podniků v návaznosti - to je
konkrétní případ na dodávky
zářivkových trubic, pro jednotlivé
stavební organizace, které byly ve dvou cenových
relacích, vznikly národnímu hospodářství
statisícové škody.
Chtěl bych uvést, že je však i řada
dalších příčin, které
umožňují rozkrádání. Z
jejich charakteru je patrné, že nejsou neodstranitelné,
ale že vyžadují více důslednosti
při dodržování právních
předpisů, které mají takovým
příčinám této trestné
činnosti předcházet.
Specifickou kategorii hospodářské trestné
činnosti tvoří trestné činy
proti hospodářské kázni. Bohužel
těchto trestných činů se dostává
před soud poměrně málo. Většina
skutkových podstat trestných činů
tohoto druhu, při nichž pachatelé získávají
neoprávněné výhody pro socialistickou
organizaci, byla umožněna direktivním způsobem
řízení národního hospodářství.
Je však možno předpokládat, že tato
trestná činnost tohoto druhu bude mít do
určité míry uplatnění i v novém
systému řízení ekonomiky v rámci
přestavby. Zdá se dokonce, že v některých
směrech mohou ekonomické dopady chozrasčotu
a samofinancování vyvolat snahu odpovědných
hospodářských pracovníků neoprávněně
vylepšit situaci hospodářské organizace
v souvislosti s uplatňováním nástrojů
ekonomického působení, jakou jsou odvody
a daně, závazné limity prostředků,
které může organizace čerpat a vyhnout
se tak hospodářským pokutám, zvláštním
sankčním odvodům apod.
Při jednáních ve výboru se zaměřujeme
mimo jiné i na otázky kvality výroby. Víme,
že se to stále ještě nedaří.
Proto jsme plně podpořili Zákoník
práce a v něm obsažené postihy za to,
když pracovník zhotoví vadný výrobek,
provede vadnou montáž, opravu nebo provede vadné
stavební práce. V takových případech
je povinností vedoucích pracovníků,
provést postih na mzdě i požadovat náhradu
škody.
Vedoucí hospodářští pracovníci
v některých organizacích však tohoto
druhu postihu dostatečně nevyužívají.
O tom svědčí mimo jiné i nepatrný
počet pracovně právních sporů
projednávaných v těchto věcech soudy.
Existuje řada dalších právních
předpisů a prostředků, které
mají zabránit zaviněným škodám
v národním hospodářství a zvýšit
tak jeho efektivnost. Požadujeme, aby příslušní
hospodářští pracovníci těchto
prostředků důsledně využívali!
Jsem přesvědčen, že projednání
stavu zákonnosti v plénu České národní
rady, přispěje k dalšímu zdokonalení
a k posílení významu práva v naší
společnosti. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Donovi, slovo má poslankyně
Zlatuše Hladíková, připraví se
poslanec Květoslav Pazderník.
Poslankyně Zlatuše Hladíková:
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, také ve výboru pro národní
výbory a národnosti jsme projednali zprávu
o stavu socialistické zákonnosti v České
socialistické republice předloženou Nejvyšším
soudem ČSR. Ocenili jsme její výstižnost,
s níž nás podrobně seznamuje se současným
stavem v této zásadní oblasti společenského
a politického života. To je její klad. Negativní
poznatky, které jsme projednali a dnes znovu vyslechli,
ukazují, že na mnoha úsecích porušování
socialistické zákonnosti trvají nedostatky,
o kterých dlouhodobě víme, jimiž se
zabýváme, přijímáme opatření
k jejich řešení, ale tato opatření
se stále v potřebné míře v
praxi neprojevují a nepřispívají k
výraznějšímu zlepšení stavu
socialistické zákonnosti.
Jedním z vážných problémů
je skutečnost, že na úseku hospodářské
kriminality se velmi nedůsledně plní oznamovací
povinnost hospodářskými a dalšími
orgány, vedoucími hospodářskými
pracovníky či vnitřními kontrolními
orgány podniků a organizací. To je závažný
nedostatek, který se týká i organizací
řízených národními výbory.
Ve všech krajích bychom našli desítky
případů, kdy pracovníci organizací
řízených národními výbory
se dopustili drobnějšího rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví, finančních
machinací, nedbalostních deliktů či
přečinů proti hospodářské
nebo pracovní kázni, a kdy tyto delikty, ač
byly zjištěny, nebyly oznámeny orgánům
trestního řízení. Nemohu v tuto chvíli
říci, jak příslušné orgány
přimět k tomu, aby, ať již úmyslně
nebo z nedbalosti, tuto trestnou činnost nezastíraly,
ale myslím si, že cesty řešení
je nutno urychleně hledat.
Ve výboru pro národní výbory a národnosti
se otázkami souvisejícími s dodržováním
socialistické zákonnosti setkáváme
velice často ve vazbách k nejrůznějším
problémům jimiž se zabýváme.
Rozhodovací činnost je každodenní součástí
státní správy, promítá se do
širokého spektra odvětvových problémů
a její úroveň namnoze předurčuje
hodnocení většiny činností, které
národní výbory zabezpečují.
Nejpočetnější nedostatky v rozhodovací
činnosti národních výborů se
projevují na úsecích stavebního řízení,
ochrany životního prostředí a hospodaření
s byty. Zejména rozhodovací činnost národních
výborů při hospodaření s byty
patří mezi nejvíce sledované úseky,
i když mnoho stížností na tomto úseku
bývá neodůvodněných. Důsledné
prověřování naléhavosti bytové
potřeby a nekompromisní přístup národních
výborů ke schvalování pořadníků
na byty, je nezbytným předpokladem pořádku
na tomto úseku. Několikrát jsme zde také
hovořili o problematice neplacení úhrad za
užívání bytů a služby s
tím spojené. Byla přijata řada opatření,
a proto očekáváme, že jejich důsledná
realizace přispěje ke zlepšení.
Samostatnou kapitolu v činnosti národních
výborů tvoří zabezpečování
veřejného pořádku a projednávání
přestupků proti němu. Nedostatečné
zjišťování skutečného stavu
věci, nerespektování práv účastníků
řízení, neúplnost rozhodnutí
v rozhodování o náhradě škody,
případně průtahy v řízení,
či nedodržení správního řádu,
jsou nejčastějšími chybami, kterých
se příslušné komise národních
výborů na tomto úseku dopouštějí.
Soustředěný výkon prokurátorského
dozoru v této oblasti a cílevědomá
výchova komisí národních výborů,
jsou nezbytnými předpoklady pro zkvalitnění
tohoto řízení. Tuto skutečnost bude
zapotřebí zohlednit, zejména při projednávání
a realizaci nového zákona o přestupcích.
Soudružky a soudruzi, jak jsem již uvedla, rozhodovací
činnost ve státní správě je
- s ohledem na její široký věcný
rozsah - velmi složitá a náročná.
Základními předpoklady jejího kvalifikovaného
a bezchybného výkonu jsou především
stabilita právního řádu a odborně
dokonale kvalifikovaný a zkušený aparát.
V komisích národních výborů
pak stejně dobře vyškolení a připravení
poslanci.