Tyto skutečnosti je třeba mít na mysli obecně,
při hodnocení výkonu státní
správy národními výbory zvlášť.
Každý zásadnější změna
právních předpisů následně
vyvolává vlnu školení, konzultací,
metodických příprav a návodů,
neboť je zapotřebí rozhodovací orgány
rychle a v plném rozsahu instruovat o změnách
a nových postupech. Je to nezbytné vždy, ale
zvláště tehdy, jsou-li dotčena práva
a povinnosti občanů, což je vždy záležitost
mimořádně citlivá. V období,
než se podaří aplikovat bezchybné nová
ustanovení, může dojít k dočasnému
zhoršení rozhodovací činnosti.
Připomínám to proto, že v našem
výboru v posledním období zaznamenáváme
řadu úkolů, které jsou ukládány
národním výborům a přitom nelze
říci, že by se tomu odpovídajícím
způsobem posilovalo jejich postavení, nástroje
a vytvářely možnosti potřebného
vybavení. Zdůrazňuje se odpovědnost
národních výborů za komplexní
ekonomický a sociální rozvoj jimi spravovaných
území, hovoří se o zvyšování
samostatnosti a autority těchto volených orgánů.
Přitom jim ale dáváme minimum nástrojů,
jimiž by mohli tuto autoritu podepřít a svoje
záměry vůči podnikům a všem
organizacím prosadit. Vyčítáme jim,
že nedostatečně uplatňují sankční
opatření - třeba v oblasti životního
prostředí - a nebereme v úvahu, že často
nemají ani potřebné technické vybavení
ke kontrole údajů, ani kvalifikované odborníky
k posouzení míry provinění. Že
někde národní výbory musí volit
tvrdší postup ve vztahu k organizacím je pravdou.
Přenášení působností a
pravomocí na základní stupeň národních
výborů je mimo diskusi. Avšak souběžně
s tím musí mít národní výbory
možnost se vybavit tak, aby mohly plně zabezpečit
kvalitní výkon státní správy.
A přitom víme, jak je za dnešních podmínek
obtížné získat alespoň jednoho
právníka na městský národní
výbor III stupně nebo do střediskové
obce. Jednoduché to není ani jinde. Vezmeme-li v
úvahu, že například jeden obvodní
národní výbor v Praze vyřídí
ročně 45 tisíc písemností a
11 tisíc rozhodnutí, při celkovém
počtu pracovníků aparátu 125, svědčí
to o náročnosti na kvalifikaci pracovníků
aparátu, nemá-li tím utrpět kvalita
práce.
Přes složitost právní úpravy
v oblasti správního práva však nejsou
omluvitelné chyby v rozhodovací činnosti
národních výborů, spočívající
v nesprávné aplikaci správního řádu.
Soudružky a soudruzi, stav zákonnosti při výkonu
státní správy národními výbory
má mimořádný význam pro řízení
hospodářské, kulturní a sociální
politiky, pro ochranu veřejných zájmů
a práv a zákonem chráněných
zájmů občanů. Proto se domnívám,
že je zapotřebí věnovat zvýšenou
pozornost podmínkám pro jeho kvalitní výkon
národními výbory. V této souvislosti
je třeba ocenit pomoc soudních orgánů
i orgánů prokuratury, kterou národním
výborům v jejich rozhodovací činnosti
poskytují. Stejně tak jsme ocenili, že vláda
ČSR počítá s vytvořením
materiálních podmínek pro realizaci připravované
novely zákona o přestupcích. Na stabilitu
právního řádu a odbornou přípravu
aparátu i poslanců je však zapotřebí
dbát trvale. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Zlatuši Hladíkové, slovo má
poslanec Květoslav Pazderník, připraví
se poslanec Jaroslav Šafařík.
Poslanec Květoslav Pazderník: Soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, v přípravě na jednání
dnešní schůze České národní
rady ke stavu socialistické zákonnosti si výbor
ČNR pro kulturu a výchovu mj. položil zásadní
otázku, proč se nám nedaří
dosáhnout výrazného snížení
kriminality a dalších protispolečenských
jevů, ač je tato problematika pravidelně
projednávána ve Federálním shromáždění
ČSSR, 2x za volební období pak na půdě
České a Slovenské národní rady,
poměrně často je frekventována v masových
sdělovacích prostředcích i v diskusích
na různých úrovních života naší
společnosti.
V podstatě jsme dospěli ke čtyřem
základním závěrům. První
a podle našeho názoru hlavní problém
spočívá v tom, že faktická odpovědnost
za dodržování socialistické zákonnosti
stále zůstává na orgánech Bezpečnosti,
prokuratur a soudů, to znamená nestala se záležitostí
celé společnosti jako celku i každého
jejího člena zvlášť, že tuto
odpovědnost nechápou vedoucí pracovníci
na všech stupních řídících
struktur, své úkoly neplní - jak vyplývá
z předložené zprávy - orgány
vnitřní kontroly.
Druhou závažnou skutečností a okolností
je stále nedostatečná autorita zákonů
ve společenské praxi (nikoli verbální,
slovně ji všichni uznáváme). Jinými
slovy řečeno nectíme zákony, jak si
zaslouží, což vede k nízké úrovni
právního vědomí, k neznalosti zákonných
norem a ostatních právních předpisů
a samozřejmě také k jejich porušování.
Třetí významná příčina
vyplývá z nedostatků souvisejících
s morálními faktory výchovy, kde se stále
setkáváme s rozpory mezi teorií a praxí,
kdy se rozcházejí slova s činy a převládá
formální účast veřejnosti v
boji s kriminalitou. Také na tomto úseku je nezbytné
přestat planě mentorovat a na základě
analýz přijmout konkrétní opatření
k postupnému odstraňování negativních
jevů.
Konečně za čtvrté bych chtěl
se zmínit neutěšený stav na úseku
nabídky služeb a spotřebního zboží,
které se staly jednou z příčin existence
tzv. stínové ekonomiky se všemi průvodními
jevy, jakými jsou porušování hospodářské
kázně, úplatkářství,
neoprávněného obohacování,
majetkový prospěch z nepoctivých zdrojů,
spekulace a další.
Jedním z důležitých ukazatelů
spokojenosti či nespokojenosti občanů jsou
stížnosti a jejich řešení. Výbor
ČNR pro kulturu a výchovu se uvedenou problematikou
dlouhodobě zabývá a na základě
vlastních zkušeností vítá všechna
již realizovaná či připravovaná
opatření, prohlubující právní
status občana s preciznějším a reálnějším
formulováním jeho práv a povinností
vůči společnosti i ve vztahu ke spoluobčanům.
V této souvislosti výbor vyslovil podporu přípravě
zákonné úpravy o vyřizování
stížností, oznámení a námětů
pracujících, poněvadž dosavadní
regulace této problematiky vyhláškou č.
150/1958 je nedostatečné a v praxi vede k řadě
nepřípustných byrokratických šikan,
průtahů, necitlivého rozhodování
a v konečném efektu k posilování pocitu
frustrace a společenské pasivity mnohých
našich lidí i příslušníků
mladé generace. Poslanci výboru jsou přesvědčeni,
že příprava nové Ústavy ČSSR,
novelizace trestního zákonodárství,
nový zákon o sociálním a nemocenském
zabezpečení, novelizace Zákoníku práce,
rozšiřování soudní kontroly ve
sféře státní správy, zákon
o Sbírce zákonů a mnohé další,
významně přispějí k posílení
právního postavení každého z
nás. Samozřejmě za předpokladu, že
právní normy nezůstanou "mrtvou literou",
nýbrž budou svým každodenním bezchybným
fungováním posilovat u každého občana
osobní pocit bezpečnosti, ochrany jeho rodiny i
majetku, zajišťovat zákonnou spravedlnost pro
všechny a pro každého.
Postupné zavádění komplexní
přestavby hospodářského mechanismu
ukazuje, že se vytvářejí podmínky
i pro činnost a hlavně efektivnější
výsledky vnitřních kontrolních útvarů,
zejména v hospodářské, výrobní
oblasti. Vzhledem k mnoha různým názorům,
odkazuji např. na diametrálně odlišná
stanoviska uplatněná v diskusi na stránkách
Rudého práva, dávám vládě
ČSR podnět k přezkoumání současného
stavu vnitřní kontroly a přijetí takových
opatření, která by její činnost
společensky i ekonomicky zefektivnila.
Soudružky a soudruzi poslanci Československé
strany lidové na včerejším jednání
svého Klubu konstatovali, že úroveň
socialistické zákonnosti nedělá jen
množství přijímaných zákonných
opatření, ale zejména jejich kvalita. Ta
se vybrušuje náměty a připomínkami
vzešlými z projednávání návrhů
zákonů v co nejširším okruhu odborníků,
expertů i laiků. Většina z nás,
poslanců Československé strany lidové
nemá právnické vzdělání,
a proto nutně potřebujeme konzultace a posouzení
návrhů zásad zákonů a návrhů
zákonů a jejich zásad s odborníky
a experty ve svém volebním obvodu. K tomu nám
bohužel někdy nezbývá čas, neboť
počet předkládaných legislativních
prací k projednávání v současném
období nemá snad pamětníka, což
potvrdil i s. Mečl. Proto poslanci Československé
strany lidové uvítali spolupráci s nově
vytvořenou právní a legislativní komisí
ÚV ČSL, která vypracovává podněty
k úpravám předkládaných legislativních
návrhů a tyto předává v připomínkovém
řízení legislativním radám
republik a jednotlivým poslancům ČSL k dalšímu
využití. Jsme si vědomi toho, že s některými
našimi názory neuspějeme, ale domnívám
se, že právě různost stanovisek může
přinést podstatně objektivnější
názory.
Při vypracovávání podnětů
se legislativní komise opírá nejen o stanoviska
vlastních členů, ale i o stanoviska většího
okruhu právníků a expertů sdružených
v legislativních komisích ustavených při
některých našich krajských výborech.
Krajské aktivy působí nejen směrem
ke komisi, ale také směrem opačným
k naší členské základně.
Zde budou jednotlivá ustanovení zákonů
vysvětlovat a tím se bude podstatně zvyšovat
právní vědomí členů.
Chceme také zamezit neznalosti zákonných
norem a vytvořit předpoklady k omezení jejich
porušování na co nejmenší možnou
míru. Členové Klubu poslanců ČSL
jsou přesvědčeni, že omezení
růstu kriminality může značnou měrou
ovlivnit i výchova v rodině. Vždyť zde
se tvoří základy citových a mravních
hodnot člověka. A právě jí,
její ochraně a také ochraně matky
jako tvůrkyně rodinného tepla a rodinného
zázemí by měla být věnována
v připravované nové ústavě
i v další legislativní tvorbě větší
pozornost.
Na závěr mého vystoupení mi dovolte
vyslovit přesvědčení, že cesta
k dalšímu prohlubování socialistické
zákonnosti musí vést jen cestou nekompromisního
vyžadování pořádku, dodržování
zákonů a zvyšování osobní
odpovědnosti každého z nás. Nelze totiž
stále jen o problémech mluvit. Musíme jednat
a to v souladu s právními normami, v duchu socialistického
humanismu a sociální spravedlnosti, které
jsou vlastní našemu společenského zřízení.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Květoslavu Pazderníkovi, slovo má
poslanec Jaroslav Šafařík, připraví
se poslanec Ladislav Liška.
Poslanec Jaroslav Šafařík: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, už před časem jsem zde
hovořil o povinnosti nás poslanců České
národní rady vůči českému
národu, vůči České socialistické
republice. Navazuji na své vystoupení a dovolte
mi, abych k problematice dodržování socialistické
zákonnosti přistoupil ze zásadně odlišného
úhlu pohledu. Jsem totiž přesvědčen,
a rozprava to již prokázala, že ostatní
poslanci posoudí a často i v opakované formě,
otázku dodržování zákonnosti
ve vztahu ke zprávě Nejvyššího
soudu. Myslím si však, že nemůže
být od věci, zabývat se touto otázkou
z vyššího pohledu, z pohledu fungování
našeho zastupitelského sboru, z pohledu přípravy
a projednávání zákonů, tedy
z pohledu, který zásadním způsobem
předurčuje, do jaké míry potom i my,
poslanci ČNR, plníme úkoly zástupců
našich voličů.
Nad otázkami úlohy zastupitelských sborů
a zákonodárného procesu vůbec se v
Československé straně socialistické
i v jejím klubu poslanců soustavně zamýšlíme.
Je třeba otevřeně říci, že
ani zdaleka nejsme spokojeni s dosaženým stavem. Fungování
parlamentu České socialistické republiky
totiž dle našeho soudu musí doznat ještě
změn. Především je třeba říci,
že pokládáme vždy za potřebné
postupovat tak, aby se jasně v praxi projevovala nadřazenost
zastupitelských sborů vůči příslušné
vládě. Případné rozpory, které
nemohou nevznikat, musí být vždy řešeny
ústavními prostředky, mechanismem předvídaným
ústavou i zákonem o jednacím řádu
mezi ČNR a vládou. Situace, kdy tyto rozpory v minulosti
byly běžně řešeny na půdě
politických orgánů sice vnějšně
vedla k určité jednotě, avšak tato apriorní
jednota někdy podvazovala funkčnost státu
mezi zákonodárným sborem a vládou
a přirozeně mnohdy nastával i pokles autority
České národní rady v široké
veřejnosti. Je třeba zásadně působit
na půdě našeho zákonodárného
sboru tak, aby rozprava přispívala k hledání
těch nejlepších řešení a
závěrů, neboli, aby tyto závěry
nebyly někdy již apriorně předem dány.
Nejdůležitějším posláním
nejvyšších zastupitelských sborů,
a tím i ČNR, je zákonodárná
činnost. Jsme hluboce přesvědčeni,
jak jsme zdůraznili na 9. zasedání ÚV
naší strany, že tato činnost musí
doznat výrazného zkvalitnění, že
přípravě nových zákonů
je třeba věnovat více času a soustředěné
péče. Každá uspěchanost se v
této oblasti nutně dříve či
později vymstí. Zákon, který nebyl
posouzen ze všech možných hledisek, zákon,
jehož doslova každý paragraf nebyl předmětem
zevrubné diskuse, a to nejen ve výborech, ale i
na plénu samotném, je v samém zárodku
odsouzen k nedokonalosti. Naše strana perspektivně
požaduje princip důsledného dvojího
projednávání zákonných předloh
s tím, že i prvé projednání ve
formě zásad je třeba provádět
v plénu a zde bez jakýchkoliv formálních
omezení umožnit všestranné posouzení
celkového obsahu i ducha zákona i jeho jednotlivých
zásad. Domníváme se rovněž, že
celý zákonodárný proces je třeba
upravit zákonem České národní
rady a neponechávat tuto úpravu legislativním
pravidlům vlády. V zákonech je třeba
rovněž vymezit, a to velmi přísně,
hranice pro možnost tvorby podzákonných předpisů.
V zásadě by mělo platit, že v zákoně
by mělo být obsaženo všechno podstatné,
a že případné prováděcí
předpisy je možné vydávat pouze v krajně
nezbytných případech a k otázkám
spíše organizační povahy. Chtěli
bychom zdůraznit, že v zákoně musí
být obsaženy otázky zdánlivě
okrajové, pokud se mohou bezprostředně dotknout
občanů či jiných subjektů.
Nelze například ponechat na vůli resortů
rozhodování o konkrétních otázkách
příspěvků, dávek apod. Pak
je totiž fakticky zneužíváno jinak obecně
platné stability zákona. Pro občana, pro
naše voliče, je daleko složitější,
upravuje-li zákon otázky, jež se ho bezprostředně
dotýkají i za cenu třebas i časté
novelizace zákona, neboť má přece jenom
záruku, že byly vzaty v úvahu zájmy
voličů. Tyto záruky nutně nemá,
je-li určitá konkrétní a pro něj,
občana důležitá úprava ponechána
v kompetenci resortů. Jedině při důsledném
naplňování táto zásady, budeme
moci plným právem hovořit o tom, že
princip svrchovanosti zákona, je jako jeden z nejdůležitějších
znaků právního státu, skutečně
realizován.
Jestliže jsem zde, soudružky a soudruzi poslanci, načrtl
naše pohledy k otázkám zákonodárného
procesu, chtěl bych v této souvislosti zdůraznit,
že jde o to, abychom dodržovali již i předpisy
stávající. Nedávno jsme přijali
nový zákon o jednacím řádu.
Na rozdíl od Federálního shromáždění
jsme podstatně zpřísnili podmínky
pro vládu ve vztahu k předkládání
vládních návrhů zákonů.
I když zřejmě nebylo v této otázce
řečeno poslední slovo, jak jsem o tom hovořil
již dříve, přece jenom tento zákon
je výrazným posunem vpřed. Zákon je
však zákon. Podstatné je, zda je v reálné
praxi naplňován, či nikoliv. Musím
zde říci, že v klubu poslanců jsme znepokojeni
tím, že ať již jde např. o lhůty
na předkládání zásad zákonů
ČNR, či ať jde o otázku výjimečnosti
předložení vládního návrhu
v paragrafovaném znění, vychází
ČNR vládě až příliš
benevolentně vstříc. V žádném
případě zde nechceme vyvolávat napětí.
V žádném případě zde nechceme
stavět proti sobě ČNR a vládu. Naopak,
ve spolupráci vidíme sílu. Jestliže
však jsme schválili zákon o jednacím
řádu, jsme povinni, my poslanci, se naučit
jej používat a v zájmu své vlastní
sebeúcty trvat na jeho důsledném plnění.
Žijeme samozřejmě v období přestavby.
Tato skutečnost však nemůže vést
k tomu, že apriorně stále budeme přijímat
zákony, u nichž budeme mít vždy znovu
a znovu pochybnosti o tom, zda jsou bezchybné. V praxi
se totiž ukazuje, že tzv. provizória jsou s to
zůstat v platnosti po dlouhé roky. Proto je nezbytné
změnit přístup k této otázce.
Zde plně podporuji zpravodajskou zprávu přednesenou
poslancem prof. Mečlem.
Kvalitní zákonodárná činnost
zastupitelského sboru samozřejmě naráží
na jednu zásadní podmínku: na čas
a možnosti nás poslanců posoudit návrh
zákona. S tím souvisí i otázka četnosti
schůzí tak, jak jsme se touto otázkou zabývali
v námětech Československé strany socialistické
k práci nejvyšších zastupitelských
sborů, jež jsme předali ústavní
komisi. Stalo-li se pravidlem, že náš nejvyšší
zastupitelský sbor se schází zpravidla jen
4x až 6x do roka, a to namnoze k jednodennímu, maximálně
dvoudennímu zasedání, je zřejmé,
že časový prostor prakticky nedává
výraznější možnost pro vyjevování
různých názorů i stanovisek. Stejně
tak nadřazenost nejvyšších zastupitelských
sborů ve vztahu k nejvyšším výkonným
orgánům zůstává v podstatě
v obecné rovině. Je tedy především
z tohoto úhlu pohledu do budoucna třeba trvat na
častějším pořádání
schůzí, kdy časový moment nesmí
sehrávat rozhodující roli pro možnost
projednání jednotlivých bodů programu.
Čas rovněž nesmí omezovat ani počet
poslanců, kteří se ucházejí
o vystoupení v diskusi. Zřejmě by bylo do
budoucna i účelné na počátku
každé schůze zavést hodinu pro dotazy
a interpelace poslanců, jež by se měly stát
pravidelnou metodou skládání účtů
členů vlády vůči poslancům.
Současně k tomu hovořil včera i nás
předseda České národní rady.
Náročnost doby i funkčnost zastupitelských
sborů nás rovněž vede k úvahám,
že do budoucna bude třeba zvážit, zda
bychom neměli uvažovat po vzoru Sovětského
svazu o práci nejvyšších zastupitelských
sborů jako stálých pracovních orgánů.
Jde samozřejmě o otázku složitou, perspektivně
dotýkající se i problematiky uvolňování
nás poslanců a zřejmě též
i celkového počtu poslanců. Chtěli
bychom však říci jednoznačně,
že bez zásadního řešení
toto problematiky nemůže dojít k výraznému
zvýšení autority a hlavně akceschopnosti
nejvyšších zastupitelských sborů.
Situace, kdy je podána interpelace, která je projednávána
po několika měsících, dokazuje nezbytnost
alespoň zvýraznění četnosti
schůzí, když již nebude přístup
zásadní.
Otázka socialistické zákonnosti se vážně
dotýká vztahu občana i státu. Chtěli
bychom říci, že naše strana se plně
staví za důsledné prosazení koncepce
právního státu do praxe. Vůdčí
zásadou je vzájemná právní
odpovědnost státu i občana. Klíčovým
problémem právního státu je otázka
možnosti míry zásahů státních
orgánů ve vztahu k občanovi. Chtěli
bychom v této souvislosti jasně říci
naše stanovisko. Vztah občana ke státu je třeba
budovat důsledně na principu, že státní
orgány jsou ve vztahu k občanovi oprávněny
požadovat pouze to, k čemu jsou zmocněny zákonem,
a že jsou současně oprávněny
činit to pouze a výhradně způsobem
v zákoně uvedeném. Jinými slovy řečeno:
státnímu orgánu by mělo být
zakázáno činit vůči občanovi
cokoliv, k čemu není zákonem výslovně
zmocněn. Občanovi je naopak dovoleno vše, co
mu zákonem, případně socialistická
morálka, výslovně nezakazuje. Jsme si vědomi,
že tento náš pohled by představoval zásadní
změnu většiny právních předpisů.
Představuje totiž i výrazné omezení
státních orgánů ve vztahu k občanovi,
neboť možnosti svých zásahů musí
státní orgány vyvozovat pouze ze zákona.
Jsme si vědomi, že jde o problematiku složitou,
nelze však nevidět, že jde zároveň
o problematiku nanejvýš politicky citlivou. Důsledná
realizace naznačených principů by mohla přispět
k výraznému, ale řekl bych i reálnému
posílení právních jistot občanů,
které jsou základem pro vytváření
prostorů pro iniciativu, samostatnost i činorodost.
Soudružky a soudruzi poslanci, otázky, které
jsem jen lehce načrtl ve vztahu k zastupitelským
sborům i otázkám právního státu
jsou podle našeho názoru zcela zásadního
charakteru, mimo jiné též i z pohledu dodržování
zákonnosti. Jestliže na jedné straně
jsem naznačil, že máme na mysli četné
změny dosavadního právního řádu
a zejména fungování státního
mechanismu, je třeba na druhé straně zdůraznit,
ža až do změny těchto předpisů
je třeba důsledně trvat na bezvýhradném
a bezvýjimečném dodržování
právních předpisů všemi subjekty
v podobě, jaké máme dnes.
Soudružky a soudruzi poslanci, jak je vidět, otázka
zákonnosti se velice úzce dotýká činnosti
zastupitelského sboru samotného. Myslíme
si v Klubu poslanců Československé strany
socialistické, že nadešel čas, abychom
se v České národní radě skutečně
zevrubně a ze všech úhlů pohledu zabývali
i naší vlastní činností. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)