Podle našeho názoru dosavadní sankční
systém i rozpětí zákonných
trestních sazeb v podstatě odpovídá
společenské nebezpečnosti jednotlivých
trestných činů a přečinů
a převážně umožňuje i náležitou
individualizaci a diferenciaci ukládaných trestů.
Problémem však zůstává, že
ukládané tresty a ochranná opatření
ani jejich výkon někdy nevedou k tomu, aby se odsouzení
pachatelé již nedopustili další trestné
činnosti. To má řadu příčin,
na které v předložené zprávě
upozorňujeme. Řada nedostatků existuje i
v systému postpenitenciární péče,
který není ucelený, není náležitě
kádrově ani materiálně vybaven a navíc
je založen pouze na dobrovolném a nikoliv povinném
základě; kromě toho se u řady recidivistů
projevují i prakticky neovlivnitelné psychické
anomálie. Rovněž nedostatek kapacit a kvalifikovaného
personálu při realizaci ochranného léčení
a ochranné výchovy snižuje účinnost
těchto opatření.
Mnohotvárnost příčin a podmínek
trestné činnosti, o nichž jsme rámcově
hovořili, nás vede k závěru, že
možnosti orgánů činných v trestním
řízení v boji s kriminalitou nelze přeceňovat.
Tyto orgány se totiž k řešení trestné
činnosti dostávají až po jejím
spáchání a často na ni nejsou včas
upozorňovány. Daleko významnější
je proto působit prevencí k tomu, aby k trestné
činnosti nedocházelo a aby byly odstraněny
okolnosti, které k ní vedou nebo ji umožňují.
Prosazovat zásadu, že boj s kriminalitou a dalšími
negativními jevy je záležitostí celospolečenskou,
a že pouze prostředky činnosti orgánů
Bezpečnosti, prokuratury a soudů nemohou postačovat
k jejich vymýcení, se však v potřebné
míře nedaří. Sebeobranné mechanismy
společnosti nejsou dostatečně aktivizovány
a do značné míry je nahrazuje spoléhání
na činnost orgánů ochrany práva, na
jejich represivní opatření a na automatické
působení právních předpisů,
které však nejsou vždy dostatečně
respektovány.
Pro tento závěr svědčí velmi
malý podíl organizací, ale i občanů,
na odhalování trestné činnosti. V
projednávaných případech často
zjišťujeme lhostejný postoj jednotlivých
občanů i odpovědných pracovníků
organizací k porušování zákonů,
veřejného pořádku, socialistického
soužití i k různým formám neoprávněného
obohacování. Některé socialistické
organizace postupují liknavě i při uplatňování
náhrady způsobené škody a je třeba
i podnětů orgánů činných
v trestním řízení, aby v tomto směru
plnily své povinnosti.
Některé z příčin tohoto stavu
spatřujeme v častém povyšování
individuálních nebo skupinových zájmů
nad zájmy společnosti, v různých přežívajících
formách egoismu a měšťáckého
stylu života, jejichž životaschopnost je značná.
Tyto subjektivní příčiny, k nimž
často přistupuje i nízká úroveň
znalostí o základních právních
povinnostech a v ekonomické sféře složitost
dodavatelsko-odběratelských vztahů, která
vyvolává mnohé další následné
komplikace v národním hospodářství
i na vnitřním trhu, záporně ovlivňují
právní vědomí též v tom,
že některé formy trestné činnosti
proti socialistické ekonomice jsou považovány
za méně nemorální, než obdobné
útoky proti majetku jednotlivců. Obdobné
faktory pak ovlivňují i různé formy
korupce a úplatkářství, jejichž
postih před soudy je ovšem ojedinělý
a zřejmě neodpovídá skutečnému
výskytu této trestné činnosti.
Vážené soudružky a soudruzi, úsilí
o upevnění socialistické zákonnosti
nelze omezovat jen na boj proti kriminalitě. V soudní
činnosti je řada dalších úseků,
které nelze opomíjet z hlediska potřeby upevňovat
zákonnost, kázeň a disciplínu ve všech
oblastech společenského života. Ve zprávě
jsme proto uvedli několik pohledů také na
tyto úseky, ať již jde o oblast práva
rodinného, pracovního anebo oblast některých
na sebe v této době zvýšenou pozornost
poutajících občanskoprávních
vztahů.
Neuspokojivá situace v oblasti rodinně právních
vztahů, zejména stále vysoký počet
rozvedených manželství s nezletilými
dětmi, se stal na základě projednání
v předsednictvu ÚV KSČ a ve vládě
ČSSR předmětem široce založeného
úkolu vypracování koncepce státní
rodinné politiky. Podílí se na ní
řada resortů i společenských organizací
a samozřejmě svými poznatky získanými
z rozhodovací činnosti a odhalujícími
namnoze příčiny různých negativních
jevů též orgány justice. Zkoumají
se možnosti řešení právních
otázek souvisejících s rozpadem rodiny v
zájmu prohloubení ochrany nezletilých dětí
ještě před rozvodem manželství
tak, aby byly omezeny konfliktní vztahy rodičů
nezletilých dětí nezřídka přetrvávající
po rozvodu a negativně ovlivňující
další vývoj dětí. Některé
úvahy jsou naznačeny v textu projednávané
zprávy. Jsou však zvažovány ještě
některé další náměty jako
například uzákonění povinného
pokusu o smír v rámci řízení
o rozvod s možností soudu přerušit řízení
na určitou dobu i bez návrhu některého
z manželů.
Do popředí vystupuje také potřeba
zvyšování a upevňování
pracovní disciplíny. Vztah k práci se musí
stát základním kritériem hodnocení
lidí na všech úrovních. Je třeba
také v řadě případů
změnit postoj některých vedoucích
pracovníků k zákonům a ostatním
právním předpisům, aby v nich jak
se někdy stává, neviděli překážku,
ale podporu v jejich úsilí o plnění
hospodářských úkolů. Tento
jejich postoj někdy plyne z nedostatečné
znalosti příslušných právních
předpisů a jejich podceňování,
takže vyvstává naléhavě potřeba
zvýšené úrovně právních
znalostí vedoucích pracovníků alespoň
v podobě jakéhosi právního minima.
Vedoucí pracovníci za pomoci kolektivů pracovníků
musí také od svých podřízených
bezpodmínečně vyžadovat dodržování
pracovní kázně a důsledně postupovat
proti absentérům a jiným narušovatelům
dobrého chodu činnosti organizace. Účinnější
prostředky k tomu jim dává novela zákoníku
práce, která vstoupila v účinnost
dnem 1. ledna letošního roku. Soudy, prokuratura a
orgány Bezpečnosti v tom směru mohou totiž
svými prostředky přispět až následně
po spáchání a zjištění
trestné činnosti nebo v rámci projednávání
pracovně právního sporu; těžiště
musí být v preventivních opatřeních
a ve správné organizátorské a řídící
práci vedoucích pracovníků.
0 poznatcích z občanskoprávního úseku
soudnictví bylo ve výborech České
národní rady správně zdůrazňováno,
že jsou měřítkem mezilidských
vztahů, mírou občanské odpovědnosti,
ukazatelem vztahů mezi jednotlivcem a společností.
Z těchto důvodů musí vést k
řádnému zamyšlení skutečnost,
že počet projednávaných věcí
na tomto úseku již po řadu let stoupá.
Jistě se nelze pozastavovat nad tím, když se
občané domáhají svých oprávněných
nároků a dovolávají se ochrany svých
oprávněných zájmů. K hlubšímu
zamyšlení však nutí, když se občané
brání pro ti důvodně uplatněným
nárokům anebo se nedůvodně domáhají
neopodstatněných nároků. Kromě
příčin, jež spočívají
v neznalosti konkrétní právní úpravy,
se setkáváme s nedostatkem kázně,
s neodpovědností a lhostejností ve vztahu
ke spoluobčanům a společnosti.
V rozpravě ve výborech byla vyslovena nespokojenost
s tím, že se nedaří odstranit vysoké,
roky se hromadící nedoplatky na úhradách
za užívání bytu, které dluží
neodpovědní uživatelé bytů organizacím
spravujícím bytový fond. Svůj podíl
odpovědnosti na vzniku tohoto nepříznivého
stavu mají i bytové organizace, které připustily,
že nedoplatky narostly často do značné
výše. V řadě případů
nevyužily možnosti mimosoudního narovnání
zejména v případech, kdy občan namítá
nedostatky v bytech, popřípadě v poskytování
služeb spojených s užíváním
bytu. Přestavba hospodářského mechanismu
bude vyžadovat od podniků hospodařících
na základě chozrasčotu a samofinancování
mimo jiné také zásadní změnu
postojů ke kvalitě a účinnosti právní
služby. I to by mohlo přispět ke snížení
počtu sporů.
V průběhu roku 1988 byla přijata řada
právních předpisů, jež mají
zajistit přestavbu hospodářského mechanismu.
Některé nové předpisy (jmenovitě
zákon o státním podniku, zákon o bytovém,
spotřebním a výrobním družstevnictví,
novela hospodářského zákoníku)
se v té či oné míře dotkly
agendy podnikového rejstříku vedeného
některými soudy. Zákon o státním
podniku přinesl zvláštní problematiku
v tom, že v první etapě přestavby organizačních
struktur výrobně-technické, vědecko-výzkumné
a oběhové základny národního
hospodářství na státní podniky,
byly státní podniky zakládány ke dni
účinnosti zákona, to je ke dni 1. 7. 1988.
Se zřetelem na to, že státní podnik
vzniká dnem zápisu do podnikového rejstříku
a že soudy nemohly zápisy povolovat přede dnem
účinnosti zákona, bylo třeba o všech
podaných návrzích zakladatelů státních
podniků rozhodnout dne 1. 7. 1988. To přineslo mimořádné
nároky na práci rejstříkových
soudů.
Vzhledem k současnému vysokému zatížení
soudů na občanskoprávním úseku
jsou zvažovány některé legislativní
náměty s cílem rychleji, účinněji,
s menšími společenskými náklady
a bez oslabení potřebných záruk práv
občanů, řešit nezaplacení jízdného
s přirážkou za tzv. černé jízdy,
neplacení úhrady za byt, platby za pronájem
televizorů aj. negativní jevy, jejichž přisouzení
a vymáhání je stálé přenášeno
na soudy.
O řadě práv a oprávněných
zájmů občanů rozhodují a budou
i nadále rozhodovat správní orgány.
Jednou z forem kontroly zákonnosti rozhodování
orgánů státní správy a jednou
ze záruk ochrany práv a svobod občanů,
je možnost přezkoumání rozhodnutí
těchto orgánů soudem. Požadavek posílení
ochrany práv a svobod občanů vede k úvahám
o možnosti postupného rozšíření
přezkoumávání rozhodnutí správních
orgánů soudy. Jestliže bude přezkum
svěřen obecným soudům, bude třeba
vytvořit k tomu nezbytné kádrové i
materiální předpoklady, aby soudy zvládly
zcela nové úkoly v zájmu zajištění
rychlého a kvalitního rozhodování
na úseku státní správy.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, dovolte mi zmínit se ještě několika
slovy o rozhodovací činnosti dalšího
justičního orgánu, jímž jsou
vedle soudů státní notářství.
Státní notářství je orgán,
u něhož se předpokládá, že
se jen zcela výjimečně zabývá
spornými nároky, neboť - jak je uvedeno také
v naší zprávě o stavu socialistické
zákonnosti, jeho poslání je napomáhat
uspořádání zejména majetkoprávních
vztahů občanů a organizací, a to především
jde-li o práva k nemovitostem. Takové vztahy jsou
zakládány zpravidla dlouhodobě, takže
přísné dodržování socialistické
zákonnosti v činnosti státních notářství
má zvláštní význam. Důsledky
vadného rozhodnutí se mohou projevit až po
řadě let, kdy lze jen obtížně
zjednat nápravu. Přitom právní úprava
pozemkového práva je složitá, jak lze
seznat jen z uvedených různých typů
vztahů k nemovitostem: vlastnictví osobní,
soukromé, socialistické, právo osobního
užívání pozemků, právo
užívání podle zvláštních
předpisů, dočasné užívání,
zřizování věcných břemen
a podobně. Mohu vás ubezpečit, že Nejvyšší
soud ČSR vytváří potřebné
předpoklady pro správné a jednotné
používání zmíněných
institutů a že státní notářství
jsou orgánem, který zpravidla kvalitně a
povětšině i včas uspokojuje oprávněné
zájmy občanů v této oblasti právních
vztahů.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, závěrem chci uvést, že již
projednávání zprávy o stavu socialistické
zákonnosti ve výborech České národní
rady přineslo pro nás cenné podněty
k prohloubení a zdokonalení práce justice
a výkonu soudního dozoru jako specifické
formy řízení soudů a státních
notářství. Plně si uvědomujeme
význam koordinovaného postupu v boji proti kriminalitě
a jinému porušování socialistické
zákonnosti, který budeme v práci soudů
posilovat, především cestou meziresortní
součinnosti orgánů činných
v trestním řízení, ale i zapojováním
dalších orgánů a organizací.
Zvláštní pozornost budeme věnovat dalšímu
posilování spolupráce soudů i s poslanci
České národní rady a dalších
zastupitelských orgánů ve volebních
obvodech. Větší součinností s
nimi chceme především zvýšit účinnost
vlivu rozhodovací a jiné činnosti soudů
na vytváření a upevňování
socialistického právního vědomí
občanů. Mohu vás ubezpečit, že
i výsledky dnešního jednání pléna
České národní rady pro nás
budou podnětem k tomu, abychom dále zkvalitňovali
naší práci při realizaci úkolů
plynoucích z právní politiky Komunistické
strany Československa a upevňování
socialistické zákonnosti. Děkuji vám
za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu předsedovi Nejvyššího soudu ČSR
za úvodní slovo. Prosím nyní společného
zpravodaje výborů poslance Josefa Mečla,
aby se ujal slova.
Poslanec Josef Mečl: Soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi, v tomto volebním období přistupuje
Česká národní rada podruhé
k posouzení otázek zákonnosti v naší
republice. Již v červenci t. r. předložil
Nejvyšší soud ČSR podle čl. 106
a Ústavy ČSSR zprávu o stavu socialistické
zákonnosti výborům České národní
rady. Všechny výbory ČNR ocenily odbornou a
politickou úroveň zprávy. Projednání
zprávy spojily s hodnocením zákonnosti na
úsecích, které patří do jejich
kontrolní působnosti. Tím se rozšířilo
i prohloubilo celkové poznání této
problematiky. Závěry usnesení výborů
obsahují pak řadu doporučení, jak
zjištěné nedostatky řešit. Počítáme
s tím, že výbory budou důsledně
trvat na jejich plnění ze strany resortů,
že budou usilovat o to, aby se těmito záležitostmi
účinně a kompetentně zabývaly
příslušné orgány.
V říjnu 1987 předložil České
národní radě zprávu o stavu socialistické
zákonnosti generální prokurátor ČSR
Jaroslav Krupauer. Česká národní rada
přijala ke zprávě obsáhlé usnesení
a řadu konkrétních doporučení
pro vládu, generálního prokurátora,
ministra spravedlnosti, ministra vnitra i pro předsedu
Nejvyššího soudu. Při projednávání
zprávy Nejvyššího soudu ČSR se
proto výbory věnovaly též hodnocením
výsledků plnění usnesení České
národní rady, které bylo přijato před
dvěma lety. Obecně bylo konstatováno, že
ústřední orgány, ministerstva a další
ústřední orgány přijímají
celkově správná opatření k
upevnění zákonnosti, jejich realizace je
však pomalá a řešení některých
problémů se odkládá.
Výbory České národní rady poukázaly
na to v souladu se zprávou Nejvyššího
soudu, že značným problémem je hospodářská
kriminalita. Ochrana socialistického majetku zdaleka není
ve všech organizacích prvořadou záležitostí.
Přetrvávají nedostatky v evidenci a organizaci,
nedostatky, které páchání trestné
činnosti umožňují. Nízká
úroveň ochrany socialistického majetku v
organizacích se pak logicky promítá v dalším
snížení jejich podílu na odhalování
a oznamování hospodářských
trestných činů.
Důležitou úlohu by v tomto směru měla
v socialistických organizacích sehrát i účinná
právní služba. Máme však poznatky,
že řada orgánů a organizací při
snižování aparátu a při přechodu
na samofinancování omezovaly či rušily
právní útvary. Je třeba podle našeho
názoru upozornit, že socialistické podnikání
v podmínkách hospodářské reformy,
bude vyžadovat kvalifikovanější znalosti
práva hospodářskými pracovníky
než tomu bylo při převážně
administrativních metodách řízení
národního hospodářství. Větší
ekonomická samostatnost podniků, vytváření
rovnoprávných vztahů mezi hospodářskopodnikovou
sférou a správními orgány nutně
vede k růstu úlohy práva při regulaci
hospodářských vztahů. O tom svědčí
i zásadní novelizace hospodářského
zákoníku, zákona o státní arbitráži
i zákona o státním podniku a řada
dalších právních předpisů.
Projevuje se také nedostatečná úroveň
právního vědomí některých
vedoucích pracovníků, formální
přístup k plnění často i vlastních
opatření, preference skupinových zájmů,
i osobní podíl vedoucích pracovníků
na vzniku nedostatků nebo přímo na trestné
činnosti.
Hluboké kořeny příčin nešetrného
a často kořistného zacházení
s majetkem v socialistickém vlastnictví spočívají
i v administrativních konstrukcích správy
národního majetku, které odcizovaly kolektivy
pracujících, výrobců, uživatelů,
od skutečného hospodaření s tímto
majetkem. Státní vlastnictví koncipované
jako majetek všech se v praktickém životě
stávalo ve vědomí některých
pracovníků majetkem ničím. Rozvinutí
koncepce celospolečenského vlastnictví založené
v zákonu o státním podniku by mělo
podle našeho názoru přinést zásadní
změnu v přístupech pracujících
k ochraně socialistického vlastnictví. Bude
třeba zhodnotit, jestli platná úprava dostatečně
ve vědomí pracujících překonává
odcizení od společného vlastnictví.
Poukazuje se v této souvislosti na potřebu nově
koncipovat úpravu vlastnictví i v připravované
ústavě.
Závažnou oblastí, o které hovořil
také předseda Nejvyššího soudu,
je páchání trestné činnosti
pod vlivem alkoholu, zejména mladistvými. Upozornily
na to zejména zdravotní a sociální
výbor, výbor pro školství a vědu,
pro národní výbory a národnosti, pro
kulturu a výchovu. To vede k úvaze nad účinností
celospolečenského působení zaměřeného
na předcházení a potlačování
delikventních projevů mládeže, které
jsou stále častěji doprovázeny projevy
násilí. Podceňování kvalifikace
a specializace lidí pracujících s mládeží,
jejich společenské i materiální nedostatečné
ocenění se nemůže společnosti
vyplatit. V souvislosti s poměrně vysokým
procentem kriminality mladistvých ve spojitosti s požíváním
alkoholu upozornil zdravotní a sociální výbor
na to, že mnohými organizacemi není dodržován
zákon ČNR o ochraně před alkoholismem
a jinými toxikomaniemi, zejména při prodeji
alkoholických nápojů. Výbor také
připomněl, že ministerstvo zdravotnictví
dosud nevydalo k tomuto zákonu potřebnou prováděcí
vyhlášku.
K problematice trestné činnosti páchané
pod vlivem alkoholu a převýchovného působení
vůbec mi dovolte ještě připomenout to,
na co upozorňují již řadu let např.
výbory zdravotní i pro školství a vědu.
Podle těchto zjištění se nedaří
dosáhnout významnějšího zlepšení
v oblasti ochranné výchovy, zejména ochranného
léčení protialkoholního nebo léčení
proti závislosti na omamných prostředcích.
Těmto poznatkům by měly resort zdravotnictví
i krajské národní výbory věnovat
zvýšenou pozornost. Chronický nedostatek těchto
zařízení včetně výchovných
ústavů pro mládež v resortu školství
má značný vliv na růst recidivy u
mladistvých pachatelů.
Jak vyplývá ze zprávy Nejvyššího
soudu, úsilí orgánů a přijatá
opatření se odrazily v určité stagnaci
kriminality. Přetrvává však stále
vysoký počet stíhaných osob a nedaří
se výrazně snižovat počty občanů
postavených před soud. Také procento osob
ve výkonu trestu odnětí svobody na počet
všech obyvatel je stále značné. Přitom
podle oficiální prognózy do roku 2010 se
dokonce předpokládá, že počet
nepodmíněných trestů odnětí
svobody bude dále mírně stoupat. Myslíme
si, že takový trend by neodpovídal dalšímu
vývoji socialistické společnosti. Podle našeho
názoru zejména připravovaná novelizace
trestního zákona, zákona o přečinech
i nový zákon o přestupcích by neměly
tuto pesimistickou prognózu potvrdit. Je však třeba
i nadále mimo jiné i z tohoto hlediska zkoumat některé
aspekty naší trestní politiky. Mimo jiné
je třeba se vážně zabývat potížemi
s vymáháním peněžitých
trestů a nespokojovat se s některými účelovými
postupy v praxi soudů.
Ústavně právní výbor v souladu
se zákonem o výkonu trestu odnětí
svobody a zákonem o jednacím řádu
České národní rady provádí
průběžně občanské kontroly
poslanců nad výkonem trestu odnětí
svobody v nápravně výchovných ústavech.
V popředí pozornosti je účinnější
prohlubování vnitřní diferenciace
odsouzených. Určité pozitivní výsledky
se v některých nápravně výchovných
ústavech již projevují.
Dílčí opatření bude možno
realizovat po přijetí zákona o výkonu
trestu. S účinností výkonu trestu
odnětí svobody je neoddělitelně spojeno
na něj navazující postpenitenciární
působení na osoby vracející se z výkonu
trestu. Na tento závažný problém upozornila
i Česká národní rada v říjnu
1987 a doporučila vládě ČSR "vytvořit,
právně a organizačně zakotvit soustavu
postpenitenciárních opatření a účinně
do ní zapojit národní výbory i společenské
organizace Národní fronty."