Je někdo proti nebo zdržel se hlasování?
Ne.
Ve zprávě není informace o včerejším
našem krátkém večerním jednání.
Toto bude obsaženo v příští zprávě,
jenom bych chtěl připomenout, že jsme na této
schůzce především jednali o otázkách
týkajících se bezprostředně
této schůze, to znamená, že předsednictvo
České národní rady vyhlásilo
a rozhodlo publikovat ve Sbírce zákonů divadelní
zákon, což je obvyklé. Ale tentokrát
také navíc vyhlásilo a rozhodlo publikovat
ve Sbírce zákonů usnesení České
národní rady o souhlasu s návrhem na vydání
ústavního zákona o způsobu přijetí
nové ústavy, které jsme včera přijali
s ohledem na jeho veliký význam. To jenom k informaci,
jinak znovu opakuji zpráva o našem včerejším
jednání už bude součástí
zprávy, která bude předložena příštímu
zasedání České národní
rady.
Soudružky a soudruzi, nyní přerušíme
naše jednání na 30 minut, budeme pokračovat
projednáváním XIV. bodu, začneme v
půl jedenácté.
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Budeme projednávat další
bod našeho pořadu, kterým je
Zprávu uvede předseda Nejvyššího
soudu ČSR s. Josef Marek, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Předseda Nejvyššího soudu ČSR
Josef Marek: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté.
Dovolte mi úvodem ke zprávě Nejvyššího
soudu České socialistické republiky upozornit
na některé otázky spojené s problematikou
dodržování zákonnosti.
Projednávaná zpráva o stavu socialistické
zákonnosti dává nahlédnout do složitosti
společenských vztahů, které při
budování socialistické společnosti
vznikají. Přitom je však jen výsečí
zahrnující vedle postihu protispolečenské
činnosti též vztahy vznikající
při uspokojování hmotných a kulturních
potřeb občanů, při účasti
na společenské práci a v rodinném
životě. Neobsahuje pochopitelně rozbor socialistické
zákonnosti v celé její šíři,
ale může se soustředit jen na ty oblasti, které
přísluší soudům a státním
notářstvím podle jejich zákonné
pravomoci. Podle toho jde o oblast kriminality a oblasti práva
občanského, rodinného a pracovního.
K plnění úkolů jsou justici zákonem
svěřeny specifické prostředky spočívající
zejména v projednávání a rozhodování
jednotlivých případů z těchto
úseků, i v zabezpečování výkonu
svých rozhodnutí. Těmito prostředky
justice působí na široké pole nejen
celospolečenských zájmů, ale i práv
a oprávněných zájmů jednotlivých
občanů a přispívá tak k řešení
některých problémů a jevů nepříznivě
ovlivňujících nebo narušujících
budování socialistické společnosti,
jako je kriminalita, narušené vztahy v rodině,
pracovní nekázeň a jiné negativní
jevy.
Do převážné většiny právních
vztahů vstupují občané denně
protože žijí v rodinách, v kolektivech
dalších občanů a svou účastí
na společenské práci opatřují
prostředky k uspokojování hmotných
a kulturních potřeb. Socialistická společnost
vytváří reálné předpoklady
pro to, aby její členové mohli žít
důstojně bez strachu o práci a své
potřeby mohli řádně uspokojovat. To
jsou hodnoty, které reálně zajišťuje
svým občanům jenom socialistická společnost,
hodnoty, které dnes přijímáme jako
samozřejmost.
Požadavky na právo a zákonnost s postupující
demokratizací při zabezpečování
komplexní přestavby v činnosti orgánů
státu a společnosti v poslední době
vzrůstají. Zvyšuje se význam subjektivního
faktoru při přestavbě socialistické
společnosti v současných vnitřních
i mezinárodních podmínkách a v důsledku
toho také stoupají nároky na řízení
a kontrolu.
Základní požadavky na komplexní rozvoj
a fungování celé právní nadstavby,
na funkci právního řádu, odpovídající
vztahy účinnosti tvorby i realizace práce
a účinnost působení socialistického
právního vědomí v jejich jednotě
obsahují závěry XVII. sjezdu Komunistické
strany Československa a následujících
plén, podle nichž se od práva a zákonnosti
očekává vyšší zainteresovanost
a angažovanost ve všech oblastech života v tom
směru, aby byl zabezpečen intenzivní rozvoj
socialistické společnosti a rychleji překonávány
všechny záporné vlivy materiálního
i duchovního charakteru, které zpomalují
a brzdí prosazování požadavků,
jejichž splnění je nutné pro další
postup společnosti vpřed.
Za zvlášť významné považujeme,
že zprávu o stavu socialistické zákonnosti
v České národní radě projednáváme
v období, kdy Komunistická strana Československa
a vedení státu orientují pracující
na realizaci procesu přestavby hospodářského
mechanismu, na rozvoj socialistické demokracie a upevnění
zákonnosti. V české justici chápeme
přestavbu jako kvalitativně vyšší
rozvoj socialistické společnosti. Její rozvíjení
vyžaduje vyšší stupeň iniciativy
každého jednotlivého člena společnosti,
kolektivů pracujících a jejich organizací.
Je proto zákonitá trvalá pozornost a orientace
na komplexní harmonický rozvoj a fungování
celé právní nadstavby, adekvátní
vztahy účinnosti tvorby i realizace práva
a zvýšení účinnosti působení
socialistického právního vědomí
v jejich jednotě i na proces demokratizace společnosti.
Z požadavků, o nichž jsem hovořil, vyplývá
zvláštní povinnost pro orgány státu,
aby ve své rozhodovací i další činnosti
respektovaly a prosazovaly zákony a jiné právní
předpisy v duchu socialistické spravedlnosti a v
souladu s celospolečenskými zájmy. Tyto orgány
disponují nástroji, které do značné
míry ovlivňují právní vědomí
široké veřejnosti, a to za předpokladu,
že jejich rozhodování bude kvalifikované,
přesvědčivé, ale také v potřebné
míře včasné.
V oblasti justice to znamená zabezpečovat na stále
vyšší úrovni a s větší
účinností, aby soudy a státní
notářství při důsledném
uplatňování vedoucí úlohy strany
a realizaci její právní politiky k dalšímu
posílení socialismu, správně a jednotně
používaly socialistický právní
řád, orientovaly pracující na boj
za dodržování socialistické zákonnosti
a plnily úkoly vyplývající pro justici
z usnesení a jiných dokumentů stranických
a státních orgánů, Federálního
shromáždění ČSSR a České
národní rady.
V oblasti soudů a státních notářství,
soudružky a soudruzi, usilujeme s větší
důrazností především o zdokonalení
činnosti justice, podstatné zvýšení
kvality veškeré její práce, urychlení
řízení a zvýšení jeho
účinnosti. Činnost soudů i státních
notářství v hodnoceném období
se vyznačovala postupným zkvalitňováním
řízení a rozhodování tak, jak
se jednotlivým článkům soudního
dozoru, zejména krajským soudům - dařilo
zvyšovat účinnost svého působení.
Trestní věci jsou vyřizovány zpravidla
již plynule a s potřebnou včasností,
zejména ve vazebních věcech. V průměru
dochází k rovnoměrnému vyřizování
věcí v občanském soudním řízení.
Ve většině případů má
řízení a rozhodování na obou
úsecích potřebnou kvalitu a zvýšil
se tak i jejich výchovný účinek. Postupně
se daří zlepšovat preventivně výchovnou
činnost zejména různými formami právní
propagandy. To ovšem neznamená, že v jednotlivostech
se nevyskytují dosud nedostatky, na které kriticky
poukazujeme zejména ve zobecňujících
a kontrolních zprávách a současně
ukládáme úkoly k jejich odstranění.
Charakteristickým negativním jevem posledních
let majícím nemalý vliv na kvalitu řízení
a rozhodování soudů vedle dalších
faktorů je neustálý nárůst
objemu občanskoprávní, rodinně právní
i pracovně právní agendy u soudů,
která činí za rok již více než
šest set tisíc nároků, popřípadě
práv občanů nebo organizací. Zčásti
jde o důsledek většího rozsahu majetku
u občanů a s ním spojeného zvýšení
počtu právních vztahů ve společnosti,
převážně však jde o důsledek
oslabení disciplíny a odpovědnosti ve společenských
vztazích. Řada orgánů a organizací
se mimoto alibisticky snaží přenášet
odpovědnost za řešení sporů na
soudy, aniž by vyčerpala možnosti řešit
věci ve vlastní pravomoci a vlastními prostředky.
Zatížení soudů neodpovídá
ani počet soudců a dalších odborných
pracovníků. Kromě toho v posledních
letech došlo zejména u soudů prvního
stupně k podstatné obměně soudců,
kterým ještě chybí nejen soudcovská
praxe, ale často i potřebné životní
zkušenosti. Na řadě soudů jsou základní
kvalitativní požadavky kladené na projednávání
a rozhodování soudních případů
někdy i za maximálního vypětí
sil jen stěží plněny.
Snaha soudců vyřídit vysoký počet
věcí přicházejících
k soudu vede někdy k tomu, že řízení
trpí uspěchaností. Naproti tomu ve skutkově
a právně složitějších případech
je řízení často zdlouhavé a
nesoustředěné. Rovněž ve vykonávacím
řízení je více nedostatků,
zejména v jeho včasnosti. Za jeden z rozhodujících
způsobů dalšího zkvalitňování
činnosti soudů a státních notářství
přitom spatřujeme v působení na zvyšování
odborné a politické úrovně soudců
a státních notářů, v níž
se projevují někdy i výrazné rozdíly.
Práce soudce a státního notáře
není lehká, je obtížná a složitá
právě v tom, že jde o aplikaci zákona
na živý konkrétní případ
a nemůže spočívat jen v mechanickém
používání právního předpisu.
Ke každému jednotlivému případu
musí přistupovat nejen z hlediska úzké
odbornosti, ale i z pohledu jeho celospolečenských
dopadů. Věnujeme pozornost také otázkám
etiky práce každého soudce a státního
notáře, energicky vystupujeme proti projevům
nezdravé nadřazenosti vůči účastníkům
řízení i byrokratickému přístupu
k občanům a požadujeme vysokou kulturnost soudního
jednání i jednání u státního
notářství. K náležité
pozornosti těmto otázkám vedeme krajské
soudy i předsedy okresních soudů.
Jednou z oblastí, v níž se soudům dosud
nedaří dosahovat žádoucí úrovně,
je součinnost se společenskými organizacemi.
Tato metoda práce má přispívat ke
zvýšení výchovného vlivu trestního
i občanskoprávního soudního řízení
na právní vědomí občanů
a má význam i pro zjišťování
příčin protispolečenských jevů
projednávaných soudů a pro jejich odstraňování.
Orgány soudního dozoru provedly celou řadu
opatření, která však dosud nevedla k
žádoucímu výsledku, takže skutečný
stav součinnosti soudů se společenskými
organizacemi dosud neodpovídá vynakládanému
úsilí. Příčiny tohoto stavu
spočívají především v
malém zájmu společenských organizací,
které v součinnosti se soudy či dalšími
orgány, činnými v trestním řízení
spatřují úkol méně významný
ve srovnání se svou další činností.
Částečnou příčinou na
straně soudů s těmito formami práce
a přetrvávající nesprávný
názor u některých soudců, že
uplatňování této metody práce
je málo efektivní a prací navíc. Rozvinutí
soudní činnosti se společenskými organizacemi
všemi orgány činnými v trestním
řízení je nutno proto věnovat výraznější
pozornost v zájmu jejího rozšíření
a zvýšení výchovného účinku.
Soudy mají v politickém systému socialistické
společnosti své specifické poslání,
jsou nedílnou složkou tohoto systému, a proto
musí svou činností navazovat i na práci
ostatních složek. To vyžaduje úzkou spolupráci
především s těmi orgány, které
mají obdobné poslání, popřípadě
pracují na stejných úsecích jako justice.
Významná je zejména spolupráce s ministerstvem
spravedlnosti ČSR, se kterým řadu úkolů
plníme společně a tak násobíme
své síly. Nezbytná je dále spolupráce
s Nejvyšším soudem ČSSR, ale i Nejvyšším
soudem ČSR, neboť je třeba dbát na to,
aby právní řád byl používán
a vykládán jednotně v rámci celého
státu.
Ke kvalitě a zvýšení účinnosti
naší práce přispívá i
součinnost s Generální prokuraturou ČSR,
zejména při zpracování zobecňujících
materiálů o činnosti soudů a při
odstraňování nedostatků tam, kde nestačí
právní prostředky pouze jednoho z našich
orgánů. Obecně lze ocenit i spolupráci
s dalšími ústředními orgány
i vrcholnými orgány společenských
organizací při řešení řady
společných zájmů.
Úspěch při omezování trestné
činnosti i dalších negativních jevů
řešených soudy závisí především
na tom, jak se na něm ve vzájemné součinnosti
podílejí všechny státní orgány,
společenské a hospodářské organizace
i celá veřejnost.
Jednou z významných oblastí, která
vyžaduje součinnost všech státních
orgánů, společenských organizací,
ale i organizací hospodářských, je
oblast utváření socialistického právního
vědomí formou právní výchovy
i právní propagandy i preventivní činností.
Pro orientaci obsahového zaměření
preventivně výchovné činnosti v justici
poskytují bohatý podklad zejména jednotlivé
případy projednávané v soudním
řízení. Preventivně výchovná
činnost justice se při využívání
těchto případů stále rozšiřuje.
Nedostatkem ovšem je, že akcí právní
výchovy a propagandy prováděné soudy
se zúčastňují převážně
občané, kteří zpravidla dodržují
právní předpisy i pravidla chování
ve společnosti. Proto je třeba prosazovat stále
užší součinnost s hromadnými sdělovacími
prostředky, které mohou zajistit širší
dopad výchovných akcí a ve vhodných
případech i zveřejňovat výsledky
soudního řízení.
Řada případů porušování
zákonů zejména mladými lidmi svědčí
též o nízké znalosti základních
předpisů práva i o nenaplněném
systému morálních hodnot. Výchova
k úctě k zákonům socialistického
státu, k právům spoluobčanů,
dobrovolnému a uvědomělému plnění
povinností se proto musí více přenést
do rodin, škol i pracovních kolektivů. Rovněž
v této oblasti dosud přetrvává více
nedostatků, neboť ne všechny složky společnosti,
které mají nebo mohou ovlivňovat vědomí
mladých lidí, plní v tomto směru své
povinnosti. Výchovné působení na mládež
pak není často jednotné a soustavné.
Jednou z nejkonkrétnějších a nejúčinnějších
forem preventivně výchovné činnosti
ovšem zůstává samotné působení
soudního řízení. Proto vyžadujeme,
aby toto řízení probíhalo důstojně,
aby soudci a státní notáři jednali
taktně a ohleduplně, aniž by ovšem slevovali
ze zákonných požadavků na průběh
procesu, aby řádně zjišťovali skutečný
stav věci a na konkrétních případech
správně a přesvědčivě
použili příslušná zákonná
ustanovení. Přísné dodržování
procesních předpisů není pouhým
formalismem, nýbrž zárukou, že práva
a oprávněné zájmy účastníků
řízení budou důsledně chráněny
a účastníci vedeni k řádnému
plnění povinností a k úctě
k právům spoluobčanů a ke společenským
zájmům.
Nejzávažnější a společensky
nejnebezpečnější formou porušování
socialistické zákonnosti je kriminalita. Řada
poznatků svědčí pro závěr,
že její stav a vývoj je do značné
míry závislý na společenských
faktorech vnitřních i vnějších,
včetně nerovnovážného stavu ekonomiky,
úrovně společenského vědomí,
a tedy i právního vědomí občanů.
Ačkoliv v období po XVII. sjezdu KSČ se podařilo
zastavit její nepříznivý vývoj,
patrný od počátku osmdesátých
let, a u některých druhů trestné činnosti
byl zaznamenán i mírný pokles, nemůžeme
být s dosaženým stavem spokojeni. Rozsah škod
způsobených majetkovou trestnou činností
stále vzrůstá a u některých
druhů násilné a mravnostní kriminality
zjišťujeme zvyšování intenzity používaného
násilí a míry surovosti pachatelů.
Stálým negativním faktorem ovlivňujícím
výskyt trestné činnosti, ale ohrožující
i stabilitu rodiny, je nadměrné požívání
alkoholu. Trestné činnosti pod vlivem alkoholu nebo
v souvislosti s jeho požíváním se dopouští
v průměru jedna čtvrtina ze všech odsouzených
osob. Vedeme proto soudy k tomu, aby k omezování
vlivu alkoholu využívaly vedle trestního postihu
i ukládání ochranného protialkoholního
léčení. Především také
zde je zapotřebí většího vlivu
celé společnosti, společenských organizací
a státních a hospodářských
orgánů na řešení této
problematiky i morálního odsudku takových
jednotlivců dříve, než přijdou
pro trestnou činnost před soud. Vždyť
alkohol neovlivňuje jen páchání trestné
činnosti, ale působí i na vztahy v rodině,
pracovní a občanskou kázeň.
V souvislosti s procesem komplexní přestavby a demokratizace
života společnosti se častěji objevují
též pokusy dosáhnout oslabení našeho
státu zevnitř různými formami ideologické
diverze a psychologické války i poskytováním
pomoci vnitřním rozvratným silám,
jejichž činnost s sebou nese i zpolitizování
některých kriminálních živlů.
V praxi to přináší nové jevy
v kriminalitě, jako jsou výhrůžky, anonymní
telefonické hrozby destrukčními akcemi v
různých objektech i výtržnická
vystoupení a jiná podvratná jednání
antisocialistických sil. Na tyto jevy jsme reagovali prohloubením
a zintenzivněním soudního dozoru ke správnému
výkladu zákona s cílem, aby každý
takový případ byl objektivně posouzen
a pachatelé byli podle zákona postiženi.
Předpokladem dalšího úspěšného
rozvoje naší společnosti a upevňování
sociálních jistot lidu je zajištění
plynulého rozvoje, zvyšování výkonnosti
a efektivnosti socialistické ekonomiky v nových
ekonomických podmínkách. Nedílnou
součástí tohoto úkolu je ochrana socialistické
ekonomiky a jejího bezporuchového chodu před
trestnou činností.
Hospodářskou trestnou činnost se však
stále nedaří výraznějším
způsobem omezit. Stále časté jsou
zejména případy rozkrádání
a jiného neoprávněného obohacování
na úkor společnosti. Za pozornost stojí,
že přes polovinu všech odsouzených pachatelů
této trestné činnosti tvoří
vlastní pracovníci poškozených organizací,
které také způsobují stále
výraznější část zjištěných
škod. U části pachatelů této
trestné činnosti se vyskytuje i určitá
organizovanost. Značný je často i rozsah
trestné činnosti, která někdy přerůstá
rámec okresů i krajů. Pachatelé dovedně
využívají znalostí poměrů
v poškozených organizacích, důvěry,
které požívají, nedostatků v
organizaci práce, v evidenci a zejména v kontrolní
činnosti. Jde obvykle o formy, které by musely být
včas odhaleny, pokud by na všech úrovních
řízení náležitě působila
kontrola, ať již jako činnost specializovaných
kontrolních útvarů nebo jako nedílná
součást řídící činnosti
každého vedoucího pracovníka. Nízká
úroveň kontrolní činnosti se projevuje
mimo jiné i tím, že zjištění
podnikové kontroly jsou pouze výjimečně
podnětem k zahájení trestního stíhání,
a že orgány činné v trestním
řízení získávají poznatky
o hospodářské trestné činnosti
převážně vlastními prostředky.
Uvedený stav, který dlouhodobě přetrvává,
naznačuje potřebu přehodnotit současné
začlenění podnikové kontroly do organizační
struktury socialistických organizací, jak na to
také bylo poukazováno i v některých
výborech České národní rady
při projednávání zprávy o stavu
socialistické zákonnosti.
Častými nositeli některých závažných
druhů trestné činnosti jsou stále
recidivisté. Zejména proti této kategorii
pachatelů je zaměřována trestní
represe; vedeme soudy k tomu, aby uplatňovaný trestní
postih odpovídal obtížné napravitelnosti
těchto pachatelů a potřebám účinné
ochrany společnosti.
Soudy plní úkoly v této oblasti vcelku dobře.
Recidivistům správně ukládají
převážně nepodmíněné
tresty odnětí svobody, přičemž
využívají i celého rozpětí
trestní sazby. V řízení před
soudem jsou důsledněji než dříve
zjišťovány příčiny recidivy,
které namnoze spočívají v neurovnaných
rodinných poměrech, alkoholismu, popř. i
jiné toxikomanii jednotlivých pachatelů.
To se pak projevuje v důslednějším ukládání
ochranného léčení i využívání
ochranného dohledu včetně ukládání
dalších povinností a omezení.