Vedle těchto nejvýznamnějších
akcí je nutno zajistit příspěvek z
centralizovaných zdrojů pro obnovu výrobního
zařízení, která nejsou provázena
přírůstkem výroby. Zde bych na prvním
místě uvedl obnovu regeneračního kotle
sulfátové celulózky ve Štětí
s investičními náklady 1 mld. 300 mil. korun.
Naše ministerstvo navrhlo zařadit pro 9. pětiletku
realizaci těchto nejdůležitějších
akcí, zabezpečujících strukturální
změny do státního programu rozvoje číslo
12. V současné době se zpracovávají
na našich podnicích celulózo-papírenského
průmyslu koncepce rozvoje, které vycházejí
z resortních koncepcí a jsou respektovány
také reálné možnosti obnovy a modernizace
výrobních zařízení. Aby bylo
dosaženo alespoň částečného
zlepšení stavu výrobní základny
papírenského průmyslu v 9. pětiletce
a neprohlubovaly se stávající disproporce
v papírenské produkci, je žádoucí
proinvestovat v tomto období celkem 14 mld. korun. Tento
rozsah prací a dodávek v investiční
výstavbě předpokládá poskytnutí
dotací v celkovém objemu 7 mld. korun. Předpokládá
se však, že tyto strukturální změny
budou pokračovat v 10. a 11. pětiletce. Hlavně
v těch zpracovatelských odvětvích
papírenského průmyslu.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Jaroslavu Bočkovi, slovo má ministr Ondřej
Vaněk.
Ministr zemědělství a výživy
ČSR Ondřej Vaněk: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, odpovídám na podnět
číslo 3 soudruha poslance Jiřího Čurdy,
který uvedl: Zemědělská praxe kritizuje
nižší zajištěnost tržní
produkce živočišné výroby krmnými
fondy. Při nedostatku průmyslového zboží
na našem trhu se zájem spotřebitelů
přesouvá do oblasti spotřeby masa, zejména
vepřového, jehož výroba je náročná
na jadrná krmiva. Proto je zapotřebí tyto
otázky znovu zbilancovat a posoudit současně
dosavadní systém nákupu obilovin. K zabezpečení
rovnoměrného zásobování spotřebitelského
trhu masem, mlékem, vejci a jatečnou drůbeží
bylo nutno zabezpečit v roce 1989 zvýšené
dodávky živočišných výrobků
do tržních fondů nad úroveň ročního
plánu. Pro vaši orientaci za tři čtvrtletí
tohoto roku je to více o 24,5 tisíc tun jatečných
zvířat, o 115 mil. litrů mléka a o
50 mil. kusů vajec. Uvedené navýšení
výroby si vyžádalo vyšší spotřebu
jadrných krmiv, která nebyla kryta z vlastních
zdrojů. Z toho důvodu jsme byli nuceni požádat
o zápůjčku krmného obilí z
federálních hmotných rezerv v celkové
výši 600 000 tun, která musela být z
letošní sklizně vrácena. Tím
došlo k nepokrytí bilance, bilanční
potřeby jadrných krmiv pro úkoly letošního
roku a i příštího roku, tedy do nové
sklizně Federální vláda proto na svém
zasedání 19. října rozhodla o zvýšení
dotace jadrných krmiv do centrálních zdrojů
pro ČSR o těchto 600 000 tun na vyrovnání
bilanční potřeby jadrných krmiv na
plánovanou živočišnou výrobu a
dodávky do tržních fondů. Vzhledem k
tomu, že při přípravě plánu
na rok 1990 tedy na příští rok, se dále
zvyšují požadavky spotřebitelského
trhu na dodávku živočišných výrobků
nad úroveň směrnice 8. pětiletky,
např. u jatečných zvířat se
jedná o navýšená o 12 000 tun, u mléka
o 50 mil. litrů, u jatečné drůbeže
o 20 000 tun, zůstává nepokryta bilance jadrných
krmiv pro období do sklizně 1990. Byla proto přijata
na úrovni našeho resortu opatření jednak
k hospodárnému využití veškerých
zdrojů krmiv a jednak bude nutné s ohledem na toto
navýšení požádat o překlenovací
zápůjčku krmných obilovin do sklizně
roku 1990, koncem prvního pololetí příštího
roku.
Na základě řady připomínek
a námětů k současnému systému
hospodaření s obilním fondem připravujeme
pro rok 1990 jeho změnu s cílem eliminovat některé
jeho dosavadní nedostatky. Předpokládáme
změnit propočet potřeby jádra z tržní
produkce na výrobní ukazatele s tím, že
budou přehodnoceny normativy spotřeby jádra
na produkční ukazatele. Tím bude také
lépe stimulována výroba každého
zemědělského podniku a zároveň
i účelnější a efektivnější
využití jadrných krmiv. Bude tak vyhověno
i připomínkám k vlastnímu systému
nákupu obilí a jeho přerozdělení.
Odbourávají se rovněž dosavadní
problémy při převádění
jadrných krmiv mezi zemědělskými podniky
na zástavový skot a odchovávané jalovice,
chovné prasničky a další meziprodukty.
Dále bych chtěl zaujmout stanovisko k podnětu
číslo 10 poslance Jindřicha Matyáše,
který sdělil: Doporučuje se přezkoumat
statuty fondů vodního hospodářství
a ochrany ovzduší a pro zúrodnění
půdy a event. zákonem ČNR zabezpečit,
aby prostředky těchto fondů mohly být
čerpány pouze pro stanovené účely.
Vyšlo by se tím vstříc připomínkám
mnoha poslanců. Mne se tedy týká připomínka
k fondu pro zúrodnění půdy.
Hospodaření s prostředky Státního
fondu pro zúrodnění půdy je stanoveno
zákonem ČNR č. 77/1969 Sb., o Státním
fondu pro zúrodnění půdy ve znění
zákona č. 175/1982 Sb. a navazujícím
prováděcím předpisem, kterým
je výnos MZVž ČSR ze dne 21. prosince 1988
čj. 1909/88 - 220, jímž se blíže
stanovují podmínky pro poskytování
subvencí na stanovené účely.
Od svého zřízení Státní
fond pro zúrodnění půdy plnil a plní
významnou a nenahraditelnou úlohu v zúrodnění
půdy a zintenzivnění zemědělské
výroby. Prostředky Fondu se významně
podílejí na realizaci komplexních opatření
k ochraně a tvorbě životního prostředí,
zejména krajinného, ochraně spodních
a povrchových vod a na snižování ztrát
při skladování některých zemědělských
produktů. Počínaje lednem 1989 platí
nové podmínky pro poskytování subvencí
nebo půjček z Fondu. Došlo k zpřísnění
a upravení podmínek pro poskytování
subvencí s cílem, aby lépe vystihovaly naplňování
společenské objednávky a odstranily nedostatky
zjištěné revizemi prováděnými
jak naším resortem, tak Výborem lidové
kontroly. Tento systém zvyšuje ekonomickou zainteresovanost
investorů. Je nutné zdůraznit, že sazba
subvence, tedy její výše na měrnou jednotku
kapacity není konstantní, ale správce Fondu,
tedy naše ministerstvo zemědělství a
výživy ČSR ji určí vždy
dopředu na stanovené období návazně
na koncepci zúrodňovacího programu a v závislosti
na finančních možnostech tohoto Fondu.
Další změnou je úprava příspěvku
od organizací zemědělských na úhradu
nákladů na financování provozu, údržby
a oprav hlavních melioračních zařízení
paušální částkou 120 Kčs
na hektar zavlažované půdy, dříve
to bylo rozpětí 100 až 250 Kčs na hektar
v závislosti na míře využívání
závlah. Nově je zaveden příspěvek
organizací, tedy zemědělských podniků
na úhradu výše uvedených nákladů
a odvodnění, které činí 60
Kčs na hektar odvodněné půdy. Těmito
opatřeními je zabezpečeno čerpání
prostředků z fondu pouze pro stanovené účely.
Prostředky Státního fondu pro zúrodnění
půdy jsou účelně vynakládány
a zásady pro poskytování subvencí
odpovídají zákonu ČNR č. 77/1969
Sb. Tento zákon tedy není potřeba měnit.
Problémem však v posledním období je
nestabilizace zdrojů fondu, které jsou tvořeny
odvody za odnětí zemědělské
půdy zemědělské výrobě
a také nízkou dotací ze státního
rozpočtu na krytí požadovaných investic,
řešících zejména tvorbu a ochranu
životního prostředí, to jsou úpravy
vodních toků apod. a údržbu základních
prostředků ve správě státu
včetně řešení povodňových
škod na nich, které spravuje Státní
meliorační správa.
K zajištění těchto úkolů
se ukazuje jako nezbytné stabilizovat zdroje fondu v jednotlivých
letech 9. pětiletky alespoň na hodnotě 1
mld. 600 až 800 mil. korun, z toho je cca 700 mil. korun
ze státního rozpočtu a zbytek do výše
této částky je zajišťován
úhradou z poplatků za odnětí zemědělské
půdy od příslušných investorských
organizací. Vážený soudruhu předsedo,
děkuji za pozornost.
Ministr zdravotnictví a sociálních věcí
ČSR Jaroslav Prokopec: Do přípravy pro
jednání federální vlády byly
zapojeny všechny resorty české vlády
a podařilo se nám mnoho, myslím ale, že
ne všechno se soudruhem Tomanem se nám podařilo
obhájit v dělení prostředků,
nepodařilo se nám prosadit v dělení
prostředků na federální úrovni
prioritu Prahy. Prosím za prominutí, že to
je trochu delší.
K sestrám bych chtěl říci, že
jsem vysoce ocenil práci kterou skupina poslance Junga
vykonala na území Prahy. Přinesla nám
mnoho nových poznatků. K číslům,
které jsou uvedeny v materiálu je vidět,
že je výrazně vyšší počet
lékařů v Praze ve srovnání
s ostatními kraji a k tomu bych chtěl říci
toto: Populační ročníky sedmdesátých
a šedesátých let se vyznačovaly vysokým
podílem žen. Praha, ať chceme nebo nechceme,
se stala z hlediska zaměstnání mužů
a jejich doprovázejících vzdělaných
žen - lékařek, místem, kde podíl
žen představuje 64 %. Pro vysvětlení
bych chtěl uvést, že se opticky vytváří
představa, že soudruh Horčík má
k dispozici dostatečný počet lékařů,
ale rodinné povinnosti těchto žen vedou často
k tomu, že ony na pracovišti přítomny
nejsou. Chtěl bych říci, že jmenované
usnesení z 19. října řeší
také od 1. května 1990 výrazně otázky
mzdové. Chtěl bych vám sdělit, že
z rozhodnutí české vlády, tak jak
jsem citoval tu prioritu priorit mám za úkol řešit
tyto otázky v české sféře tak,
že základní, hlavní prostředky
půjdou na řešení otázek sester,
potom na první linii styku s obyvateli, to je ta, která
je rozhodující pro spokojenost obyvatel a ve třetí
řadě na úzkoprofilové obory. Vy to
dobře znáte, na vás se lidé obracejí,
jsou to rentgenologové, anesteziologové, patologové,
prostě všechny ty obory, kam nám lékaři
nechtějí nastoupit.
V souvislosti s tím je připraven předložený
materiál, který bude chtít zvýraznit
obtížnost sesterské práce a pokusit
se o návrat některých sester z jiných
povolání zpět do zdravotnictví. Předkládáme
návrh na postupné zavedení 36 hodinové
pracovní doby pro sestry, nejprve v těch nejtěžších
oborech, později potom, tak jak nám naběhnou
nová školská zařízení,
která budou produkovat nové sestry, to rozšířit
a doplnit toto o mzdovou preferenci ještě jedním
týdnem dovolené navíc. My to považujeme
za naprosto oprávněné.
Promiňte mi tedy, prosím vás, toto odbočení
a dovolte mi vrátit se k podnětům. Mohu na
podnět poslankyně Vašíčkové,
týkající se populační politiky
říci, velmi stručně, že námět
je přijímán, že bude součástí
nového materiálu, nicméně mi dovolte
s tou populační situací v české
republice vás seznámit. Myslím si, že
to stojí za to.
Současná populační situace je výslednicí
minulých vývojových tendencí a změn
v počtu a struktuře obyvatelstva. Trvalý
pokles počtu narozených dětí, trvající
v ČSR s přerušením v letech 1963 a 1964
od počátku padesátých let, s minimem
v roce 1968, byl podnětem k přijetí rady
sociálně ekonomických opatření
Tato opatření v letech 1968 - 1973 vytvářela
ucelenou soustavu a stala se stimulujícím faktorem
reprodukce. V roce 1969 se zvýšil počet narozených
dětí a vzestup pokračoval zrychleným
tempem i v dalších letech s vrcholem v roce 1974.
Vzrostl zvláště počet druhých
a částečně i třetích
dětí. Příznivé věkové
složení žen působilo vedle vnějších
stimulů jak na porodnost, tak i na sňatečnost.
Odhaduje se, že zvýšením plodnosti se
v letech 1969 - 1978 narodilo "navíc" 295 000
dětí.
Podrobnější analýza demografického
vývoje tohoto období ukázala, že vlna
zvýšení porodnosti souvisela do značné
míry s tím, že se rodily i děti, jejichž
narození dříve rodiče odkládali
nebo dokonce odmítali. Současně s tím
působily i tendence, vedoucí k dřívějšímu
narození dětí, plánovaných
původně na pozdější dobu. Z toho
logicky vyplývá, že tato kumulace byla pro
další období neopakovatelná, a že
muselo zákonitě dojít k poklesu porodnosti
v dalších letech.
Životní úroveň rodin s dětmi
je především závislá na výši
příjmu, počtu ekonomicky činných
osob a počtu závislých osob, především
nezaopatřeních dětí. Z rozborů
tempa růstu životní úrovně domácností
podle počtu dětí a podle počtu ekonomicky
činných v domácnosti vyplynulo, že zvyšování
zaměstnanosti a zvyšování průměrných
mezd jako stimul růstu životní úrovně
se projevuje nejpříznivěji v rodinách
bezdětných, nikoliv ve vícedětných
rodinách. Rovněž růst mezd se promítne
v příjmu na hlavu nejvíce v malých
domácnostech a nikoliv v domácnostech s více
dětmi. Proto pomoc rodinám s dětmi je možná
pouze formou sociální, resp. populačních
dávek, které jsou zaměřeny přímo
a účelově na rodiny s dětmi. Životní
úroveň rodin s dětmi v protikladu s rodinami
bezdětnými, ale i s rodinami s jedním dítětem
je nižší. Např. údaje statistiky
životní úrovně v roce 1985 ukazují,
že při stejně vysokých příjmech
z ekonomické činnosti a přes retardační
vliv sociálních dávek, diferencovaných
podle počtu dětí, klesá příjem
na osobu v domácnosti se dvěma dětmi zhruba
o 1/6 a v domácnosti se třemi dětmi o 1/4
oproti domácnostem s jedním dítětem.
Proto také pokles počtu narozených dětí
postihl nejprve děti v druhém pořadí.
Obecně lze konstatovat, že se zhoršuje populační
klima, k čemuž přispělo zeslabení
účinnosti sociálně ekonomických
opatření, cenové úpravy dětského
zboží, to podtrhuji, tam se nám to projevilo
nejvíce a stále trvající problémy
v bytové politice a zhoršení mezinárodní
situace. Průzkumy Federálního statistického
úřadu z roku 1985 ukázaly na obecné
snižování počtu dětí v
rodině. Jestliže v roce 1977 plánovali mladí
manželé v době sňatku v průměru
2,2 dítěte, v roce 1981 to bylo 2,16 a v roce 1985
jen 2,03 dítěte.
Doposud byla opatření orientována na nápravu
a ne na odstranění určitého jevu,
jednalo se spíše o politiku intervenční
a proto federální vláda uložila do konce
t. r. rozpracovat návrh státní rodinné
politiky, jejímž hlavním cílem by mělo
být odstranění negativních jevů
v rodinném životě a vytvoření
všech předpokladů pro její zdárný
vývoj. V tom smyslu přijímáme podnět
poslankyně Vašíčkové.
K podnětu č. 5 - hledat ekonomické stimuly
pro zvýšení Zájmu hospodářských
organizací o zdraví svých pracovníků.
Z analýz, které ministerstvo zdravotnictví
a sociálních věcí ČSR provedlo.
vyplývá, že metodika regulace pracovní
neschopnosti, stanovená v roce 1982 společně
vládou ČSSR a Ústřední radou
odborů, je nedostatečná.
Základní nedostatek spatřuji v tom, že
hospodářské vedení podle zákona
č. 20 z roku 1966 o péči o zdraví
lidu, nejen odpovídá za zdraví svých
pracovníků, ale také provádí
rozbor pracovní neschopnosti. Rozbor totiž podle uvedeného
opatření vypracovává na podkladě
údajů závodního lékaře
komise národního pojištění a
komise pro ochranu a bezpečnost při práci.
Většina takových "rozborů"
je buď zcela formální, anebo se snaží
omluvit příčiny vzniku nemocí a úrazů.
Důležitost ekonomických stimulů pro
ovlivňování vývoje pracovní
neschopnosti ukazuje dnes v podstatě stabilizovaná
pracovní úrazovost. Podnik totiž odpovídá
pracovníkovi za škodu, vzniklou poškozením
zdraví pracovním úrazem, zaviněným
organizací nebo odpovědným pracovníkem.
Navrhl jsem na 15. zasedání ÚV KSČ,
aby byl v ČSSR obnoven během 90. let systém
nemocenského pojištění. Tento systém
by se nejen staral o vyplácení nemocenských
dávek, ale především o stav ochrany
a zabezpečování zdraví lidí
jak v práci, tak v celém jejich životě.
A mezi důležité úkoly by nutně
patřilo stanovení vyšších odvodů
těm podnikům, které mají riziková
pracoviště, neodůvodněné vyšší
pracovní neschopnosti apod.
Zájem podniků o zlepšování a
zajišťování zdravých pracovních
podmínek svých pracovníků lze přitom
podněcovat dvojím způsobem. Jednak vyšším
odvodem v případě, který jsem uvedl,
anebo slevou, snížením odvodu ze zisku v případě,
kdy se v pozitivním směru překročí
procentuální průměr pracovní
neschopnosti, např. v oblasti, v níž podnik
působí. Druhou možností, která
může fungovat současně s nemocenským
pojišťovacím systémem, je ekonomická
zainteresovanost samotných pracovníků. Tento
způsob se používá v některých
západních zemích, hlavně ve skandinávských
státech. Podle tohoto systému má pracovník
- já vám to řeknu pro zajímavost,
já to neprosazuji - má pracovník během
každého kalendářního roku možnost
vyčerpat pro nemoc a úraz 25 nebo 30 dnů
pracovní neschopnosti. Po tuto dobu dostává
plných 100 % pracovní mzdy. A vyplácení
nemocenského - příslušně ve srovnání
se mzdou sníženého - nastupuje až po oněch
25 nebo 30 dnech. A naopak - jestliže pracovník uvedených
30 dnů nevyčerpá, dostává od
nemocenského pojištění prémii
v plné hodnotě platu za každý "neodstonaný"
den.
Mohu vás zároveň ujistit, že uvedených
30 dnů je podle našich dlouholetých průměrů
dostatečně dlouhá doba pro to, aby se mohly
vyléčit všechny běžné choroby
které dnes, podle našich analýz, procento pracovní
neschopnosti a délku této neschopnosti zvyšují
nebo významně prodlužují. Uvedené
náměty jsme zařadili do návrhu dokumentu
o dalším rozvoji zdravotní a sociální
péče, který, jak jistě víte,
v současné době připravujeme.
Tady přijímáme druhý podnět
soudružky poslankyně Vašíčkové
a budeme s ním v tomto dokumentu pracovat. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru soudruhu Prokopcovi. Soudružky a soudruzi, já
se táži, zda má někdo z poslanců
nebo poslankyně ke zprávám ministrů
nějaké připomínky nebo doplňky?
Nejsou. Jinak bych prosil, aby se těmito otázkami
zabývaly výbory, abychom sledovali, aby každý
takový námět se dotáhl do konce, ale
samozřejmě, abychom z toho neudělali tady
druhé jednání České národní
rady.
Doporučuji, abychom přijali následující
usnesení: "Česká národní
rada bere na vědomí odpovědi členů
vlády ČSR na otázky a podněty poslanců,
přednesené na 15. schůzi České
národní rady.".
Kdo souhlasí s tímto návrhem? (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Ne. Děkuji vám.
Znovu připomínám k pracovnímu pořádku,
aby výbory se těmito věcmi průběžně
zabývaly s tím, že ty podněty, jak soudruh
předseda vlády si rozpracovává k jednání
ve vládě, tak i my věci koordinujeme společně,
takže všichni členové předsednictva,
tedy v podstatě všichni předsedové našich
výborů podkladové materiály mají.
Prosím, abyste - znovu opakuji - se průběžně
otázkami zabývali až do vyřešení
problémů.
Tím jsme projednali bod XII. našeho pořadu.
Bod
Tato zpráva vám byla rozdána před
schůzí. Máte k ní nějaké
dotazy nebo připomínky? Nejsou. Navrhuji, aby Česká
národní rada schválila zprávu o činnosti
svého předsednictva za dobu od poslední schůze
České národní rady podle tisku 133.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)