Také v tomto případě máte ve
sněmovním tisku uvedenu interpelaci poslance Ladislava
Doležala, kterou přednesl na minulé schůzi
České národní rady a současně
odpověď předsedy vlády České
socialistické republiky.
Přeje si k tomu vystoupit někdo z poslanců
v rozpravě? Poslanec Ladislav Doležal, potom poslanec
Josef Marušák.
Poslanec Ladislav Doležal: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi, nemohu a nejsem spokojen s odpovědí
jak od generálního prokurátora, tak naší
vlády. Z tohoto důvodu též nejsem ochoten
předložit tyto odpovědi mým voličům,
kteří se na toto dotazovali. To je všechno.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu poslanci Doležalovi, soudruh poslanec Marušák.
Poslanec Josef Marušák: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi, podle mého názoru není třeba
dělat kolem Kubíka nějaký velký
šum, jako kolem osoby, ale myslím že naše
orgány tělovýchovy z tohoto případu
by si měly vzít poučení a seriózně
řešit tyto případy. Já jsem na
žádném jednání nebyl, ale jen
to, co jsem sledoval v denním tisku a s tím, co
je tady odpovězeno, tak myslím, že je tady
řada rozporů. Protože i odpověď
připouští, že Kubík svévolně
opustil družstvo. To mě utvrzuje o tom, že do
té doby, dokud vyjížděl, o tom nikdo
nevěděl, že chce kopat někde v Itálii.
Mám také dotaz, proč když tam Kubík
zůstal, kde se tady zdůvodňuje, že měl
doložku nebo výjezd a takové věci, proč
ještě funkcionáři fotbalového
svazu potom za ním jeli do Itálie, to se tady také
neobjasňuje. Buď ho jeli přesvědčovat,
aby se vrátil, nebo mu dojednat to v té Fiorentině?
Já si myslím, že takové jednání
není správné, ne s Kubíkem a s penězi,
ale s vlivem na výchovu mládeže. To má
dopady dalekosáhlé a já mohu potvrdit, že
tyto hlasy jsou i v mém volebním obvodu. A i řada
lidí, s kterými se stýkám, tak tento
postup konkrétně "Kubík" odsuzuje
a říkají, že tyto případy
se budou množit. Proto doporučuji, aby někdo
z té společenské organizace objasnil konkrétně,
jaké poučení i z toho svazu tělesné
výchovy vzal, aby se takovéto případy
neopakovaly. Soudruhu předsedo, to je všechno. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Marušákovi. Chce soudruh předseda
vlády k tomu?
Předseda vlády ČSR František Pitra:
Soudruh Doležal mi položil čtyři otázky.
Otázky, které za prvé nejsou v kompetenci
české vlády, čili já jsem je
byl povinen nechat prošetřit a odpověď
je přesně na tyto čtyři otázky.
Souhlasím s tím, že je třeba, aby si
z toho příslušná organizace tělovýchovy
vzala poučení a aby vyvodila závěry.
Čili já nejsem schopen k tomu dát žádné
jiné údaje, než které jsou v písemné
odpovědi. Pokud uznáte za vhodné, můžeme
se dohodnout se soudruhem Poledníkem nebo jinými
přestaviteli tělovýchovy, aby zde věci
objasnili. Všechno.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji,
chce k tomu soudruh generální prokurátor?
Generální prokurátor ČSR Jaroslav
Krupauer: Vážená Česká národní
rado, poslanec Doležal mi dal podnět, abych vysvětlil,
proč nedošlo k trestnímu stíhání
fotbalisty Kubíka pro nedovolené opuštění
republiky. Předpokladem uplatnění trestní
odpovědnosti za tuto činnost je zjištění,
že Kubík se zdržoval neoprávněně
v zahraničí. Já bych chtěl říci,
že orgánům prokuratury došlo sdělení
o tom, že po celou dobu se fotbalista Kubík zdržoval
v zahraničí se souhlasem československých
orgánů. Podobně, jako soudruh předseda
vlády bych chtěl upozornit na skutečnost,
že dozor nad činností orgánů
pasů a víz je záležitostí federální.
Požádal jsem proto příslušné
orgány federální prokuratury, aby přezkoumaly
pravdivost tohoto zjištění. Do doby, než
bude toto konstatování vyvráceno, musím
trvat na stanovisku, že nejsou důvody k tomu, aby
trestní odpovědnost vůči Kubíkovi
byla uplatňována, protože není zjištěno,
že se zdržoval v zahraničí bez řádného
důvodu. Děkuji.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudruhu generálnímu prokurátoru Krupauerovi.
Chce k tomu ještě někdo vystoupit? Já
myslím, že máme mnoho jiných starostí,
ale určitě to asi lidi dopaluje. Já se přiznávám,
že se na mne v mém volebním obvodu nikdo neobrátil,
že jsme tam řešili úplně jiné
problémy, týkající se především
ekonomické reformy, ale to neznamená, že to
tam asi někoho nedopaluje. Já si myslím,
že soudruh předseda vlády vždy vzal na
sebe něco ve snaze reagovat konkrétně na
dotaz, který mu byl položen, i když mohl říci,
že je to záležitost někoho jiného
a soudruh doktor Krupauer nám tady vyložil, že
to je záležitost federálních orgánů.
Doporučuji, aby bylo uloženo předsedovi České
národní rady, aby se obrátil v této
věci na předsedu ústředního
výboru Národní fronty se žádostí
o vysvětlení celé záležitosti.
Je to věc tělovýchovy, je to věc zřejmě
tělovýchovných orgánů, které
tam dávaly souhlas z toho také vychází
závěr, že mu to bylo nějak - nevím
jak - povoleno a podle výsledků této zprávy,
kterou předložil do předsednictva České
národní rady, posoudí předsednictvo
ČNR jak dále postupovat, abychom vás mohli
informovat. Takže doporučuji, aby mi bylo uloženo
obrátit se na předsedu ústředního
výboru Národní fronty ČSR v této
věci a o výsledku bych předložil zprávu
do předsednictva, po projednání v předsednictvu
aby bylo informováno plénum České
národní rady. Já si nic jiného v tom
směru nedokáži vymyslet.
Je někdo jiného názoru?
Kdo souhlasí s doporučeným návrhem
na usnesení? (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? Nikdo, děkuji.
Odpusťte, já jsem neviděl. Ještě
jednou - zdržel se někdo hlasování?
Dva se zdrželi hlasování.
Návrh na usnesení byl přijat.
S přestavbou v našem sportu asi budeme mít
takových všelijakých problémů
víc. Doufám, že se tím nebude muset
zabývat Česká národní rada
na konto vážnějších problémů.
Dalším bodem pořadu je
Má někdo dotaz nebo připomínku k návrhu
usnesení, jak obsahuje sněmovní tisk 128?
Nejsou připomínky, nejsou dotazy? Nechám
hlasovat o návrhu usnesení, jak je uvedeno v tisku
128.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo. Děkuji.
Tím jsme projednali XI. bod našeho pořadu.
Bodem
Podle návrhu, který mi soudruzi z vlády předložili,
k podnětu č. 7 vystoupí soudruh ministr Nikodým.
K bodu 6, 8, 9, rovněž soudruh ministr Nikodým.
K bodu 1 a 2 soudruh ministr Boček. K bodu 3 a 10 soudruh
ministr Vaněk. K bodu 4 a 5 soudruh ministr Prokopec. Je
to tak soudruzi? Prosím soudruha ministra Nikodýma,
aby se ujal slova.
Ministr financí, cen a mezd ČSR Jiří
Nikodým: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, nejdříve k podnětu č.
6 soudruha poslance Fleyberka - zabezpečit pro rok 1989
potřebný objem finančních prostředků
pro pokrytí objektivních potřeb akce "Z"
a společenské spotřeby u národních
výborů, u akcí z oblasti životního
prostředí i nad rámec vládou ČSR
povoleného překročení. Chtěl
bych informovat o tom, že hned při finančním
vypořádání za rok 1988 jsme s jednotlivými
KNV dohodli jejich finanční situaci a dokryli jsme
chybějící finanční prostředky
v části akce "Z", a to u investiční
části, z objemu 3007 mil. Kčs dle plánu
jsme dokrývali 635 mil. Kčs. Dále potom naše
vláda rozhodla o možnosti překročení
akce "Z" zhruba o 500 mil. Kčs v letošním
roce, pouze ale z vlastních zdrojů jednotlivých
národních výborů.
Chtěl bych informovat o tom, že hned při finančním
vypořádání za rok 1988 jsme s jednotlivými
KNV dohodli jejich finanční situaci a v investiční
částce akce "Z" jsme na plánovaný
objem prací a dodávek na rok 1989 ve výši
3007 mil. Kčs, z nichž 20 % činí práce
svépomocí, dokrývali chybějící
zdroje částkou 635 mil. Kčs.
Zrovna tak, pokud jde o ekologické stavby, pokud byly zařazeny
do plánu investiční výstavby, byly
pokryty finančně. Nad plán vláda v
letošním roce souhlasila s dalším zařazením
asi 141 staveb ekologického charakteru, je to přes
2 mld. rozpočtových nákladů, rozdělených
na r. 1989-90, kde i na tyto akce v letošním roce
jsme hledali zdroje a to dalších 150 mil. Kčs,
abychom vyrovnali tuto potřebu.
Podnět č. 7 poslance soudruha Janoty, aby prováděcí
předpisy k Zásadám komplexní přestavby
hospodářského mechanismu v nevýrobní
sféře byly před jejich definitivním
schválením dány k připomínkám
4 výborům ČNR - výboru pro národní
výbory a národnosti, výboru pro školství
a vědu, výboru pro kulturu a výchovu a zdravotnímu
a sociálnímu výboru. Jak jistě všichni
víte, přichází v úvahu přestavba
v nevýrobní sféře od 1. 1. 1991, já
ubezpečuji všechny tyto 4 výbory a myslím
si, že i výbor pro plán a rozpočet,
že tyto podklady předložíme včas,
aby mohly být projednány, než budou schváleny
a zveřejněny a vstoupí v platnost.
Podnět č. 8 předložil poslanec soudruh
Štefan, hovoří se zde o přípravě
mladé generace na práci s počítači,
že je třeba řešit i otázky nejen
finančního zabezpečení, ale i tvorby
cen elektrotechnického zboží, a že je
třeba dosáhnout nezbytného pokroku v dalších
letech 1990/91. Chtěl bych informovat ČNR, že
v letech 1986-1989 byly na program elektronizace ve školství
v působnosti naší české vlády
poskytnuty dotace 1041 mil. Kčs, v tom pro vysoké
školy 683 mil. Kčs a na základní a střední
školy všech typů 358 mil. Kčs. Musíme
přiznat, že v těchto letech došlo z rozhodnutí
federální vlády k dílčímu
zpomalení tohoto programu, což se promítlo
ve snížení dotací o 177 mil. Kčs
a to jedině z důvodu nedostatečné
tvorby celospolečenských zdrojů a také
i nižšího dodavatelského zajištění.
Některé problémy, které vznikají
zejména při nákupu doplňků
elektroniky v maloobchodě, řeší ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
ČSR ve spolupráci s ministerstvem obchodu a cestovního
ruchu ČSR. Pro zajištění programového
vybavení národního podniku Komenium, řízeném
ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
ČSR, zřízeno pracoviště pro tvorbu
a distribuci výukových programů.
Pokud jde o tvorbu cen elektronického zboží,
která je v gesci Federálního cenového
úřadu, bylo zjištěno, že se se
zásadními změnami v oblasti cen tohoto zboží
zatím nepočítá, a že je plně
závislé na snížení výrobních
nákladů tuzemských výrobců.
Další podnět č. 9 je také od
poslance Štefana - v rámci plnění úkolů
Komplexního programu vědeckotechnického pokroku
členských zemí RVHP bylo vytvořeno
na Vysoké škole zemědělské v
Praze koordinační centrum přípravy
odborníků pro biotechnologie v zemědělství.
Plnění úkolů jistě vyžaduje
krytí zvýšených nákladů,
překračujících možnosti škol
i ministerstva. Je tedy třeba na úrovni České
komise pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj a samozřejmě i na našem ministerstvu
vyřešit tyto potřeby tak, aby úkol mohl
být plněn. Ubezpečuji, že po dohodě
s prvním místopředsedou vlády soudruhem
Tomanem jsme vyřešili účelově
pro tento program v tomto roce 6,7 mil. Kčs a dále
v posledním období jsme poskytli dalších
10 mil. Kčs ministerstvu školství, mládeže
a tělovýchovy na neinvestiční prostředky,
které může na tento titul poskytnout. Obdobný
postup bude tedy i v dalších letech, takže to
budou přísně účelové
prostředky tak, aby to nemuselo být z neinvestičních
nákladů škol i celého ministerstva.
Děkuji.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Jiřímu Nikodýmovi, prosím
soudruha ministra Jaroslava Bočka.
Ministr lesního a vodního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu Jaroslav
Boček: Vážený soudruhu předsedo,
soudružky a soudruzi poslanci. Chtěl bych reagovat
na podněty poslance soudruha Jiřího Čurdy
z 15. schůze ČNR. První podnět se
týká urychleného osazování
všech volných lesních ploch jako kompenzace
nepříznivých ekologických vlivů
a nákladnou pěstební činnost, že
je třeba vzhledem k nedostatku finančních
prostředků resortu podporovat ze státního
rozpočtu. K tomu bych uvedl, že podle zákona
ČNR č. 96/1977 Sb., a § 8 je stanovena povinnost
uživatele lesů obnovovat lesní porosty soustavně
tak, aby se neustále zvyšovala jejich biologická
hodnota a holiny na lesních pozemcích musí
být zalesněny do 2 let od jejich vzniku a lesní
porosty na nich zajištěny do následujících
5 let, pokud v odůvodněných případech
nestanoví orgán státní správy
lesního hospodářství lhůtu
delší.
Skutečná situace v obnově lesů v ČSR
je v posledních 10 letech taková, že každoročně
se zalesňuje větší plocha holin, než
je jejich přírůstek z těžby dříví.
Je to způsobeno tím, že se vzniklé holiny
zalesňují částečně,
asi 10 % podílem již v roce jejich vzniku a nevyužívá
se tedy ani dvouleté lhůty k zalesnění
stanovené lesním zákonem. V prvních
3 letech této pětiletky se ve státních
lesích v ČSR zalesnilo celkem 93 084 hektaru holin,
tj. průměrně ročně 31 028 hektarů,
a na zbývající roky, na plán 154 000
ha na pětiletku v průměru ročně
se má zalesnit 30 500 ha. Čili je to úkol
naprosto reálný a splnitelný.
Problémy se zalesňováním holin se
však objevují u mladých lesních porostů
v imisních oblastech. Zde je vlivem změněných
podmínek prostředí, jeho znečištěním
obnova lesů zpravidla delší, trvá to
značně déle, v průměru asi
10 let, než je lesní kultura zajištěna
a než nevyžaduje další ochranu proti škodám
buření, zvěři, případně
dalších škůdcům. Vzhledem k poškozené
ploše lesů imisemi, která dosáhla v
letošním roce cca 57 % výměry porostní
půdy v lesích ČSR, ovlivňuje tento
stav nepříznivě celkové výsledky
v této činnosti. Navíc v imisních
oblastech jsme nuceni používat v lesním hospodářství
ve zvýšené míře místo
domácích původních dřevin často
dřeviny náhradní, případně
dovezené - introdukované, které jsou odolnější
vůči působení imisí a vytvářejí
ovšem jiný charakter lesů, než tomu bylo
v běžných podmínkách bez těchto
nepříznivých vlivů, což působí
optickým dojmem někdy špatně.
Pokud jde o další část podnětu,
náklady na pěstební činnost, tak bych
zde uvedl, že tyto náklady jsou do potřebné
výše dotovány finančními prostředky
ze státního rozpočtu. Roční
výše objemů na pěstební činnost
v našem resortu je asi 550 mil. Kčs. Předpokládáme,
že tento stav potrvá i nadále do doby vyřešení
hodnotových vztahů, tj. zvýšení
ceny surového dříví na úroveň,
kdy se vytvoří podmínky pro samofinancování
všech činností odvětví lesního
hospodářství.
Druhý podnět poslance soudruha Jiřího
Čurdy se týká doporučení urychleně
řešit složitou situaci v papírenském
průmyslu, která vyžaduje modernizaci stávající
technologie, což bude náročné na finanční
krytí a devizové prostředky. Pro modernizaci
papírenského průmyslu byly v ČSR v
minulém období realizovány především
stavby na výrobu buničiny, umožňující
likvidaci 11 malých vyhospodařených celulózek,
které byly zdroji neřešitelných vodohospodářských
problémů. Tak vznikla výroba v rekonstruované
sulfitové celulózce ve Větřní,
diskontinuální a kontinuální sulfátová
a natriumbisulfitová celulózka ve Štětí
a nejmodernější sulfitová celulózka
v Paskově, která je v provozu od r. 1984. Modernizace
výroby buničiny v závodech Větřní
a Štětí se ale uskutečnila už před
15 - 25 lety, takže tyto závody stojí opět
před nutností obnovy a modernizace výrobního
zařízení.
Investiční prostředky směrované
plánem do odvětví papírenského
průmyslu nezajišťovaly prostou reprodukci ostatních
základních fondů a proto se hledaly další
cesty ke zlepšení stavu výrobní základny.
Rozvoj výroby byl zajišťován především
rekonstrukcemi výrobního zařízení
jak ve výrobě papírů, kartonů
a lepenek, tak i jejich zpracování, formou devizově
návratných úvěrů, neboť
technologická zařízení nejsou vyráběna
ani v tuzemsku, ani v socialistických státech. Je
však nutné konstatovat, že tato forma rozvoje
papírenského průmyslu sice zvyšovala
jeho exportní výkonnost, ale nezajišťovala
krytí potřeb tuzemských odběratelů.
Složitější je zabezpečení
modernizace papírenského průmyslu v podmínkách
samofinancování podniků, protože zejména
tvorba odpisů vlivem značné odepsanosti základních
prostředků zdaleka neodpovídá pořizovacím
hodnotám nových strojů a zařízení,
jak jsme zjistili v resortu při provedeném průzkumu.
Pro převážný počet podniků
je vyloučeno zajistit potřebný objem devizových
prostředků pro obnovu těchto vyhospodařených
zařízení, neboť náměty,
které bylo možno dříve realizovat formou
devizově návratných úvěrů,
jsou již prakticky vyčerpány a modernizace
jednotlivých nákladnějších akcí,
především v rozvoji zpracovatelských
výrob, musí sloužit ke krytí potřeb
tuzemských odběratelů.
Ministerstvo proto zpracovalo a předložilo návrh
koncepce do roku 2005 a program strukturálních změn,
ve kterých navrhuje účast státního
rozpočtu na řešení nejzávažnějších
problémů. Cílem těchto strukturálních
změn je optimální využití dřevní
hmoty a sběrového papíru pro další
rozvoj výroby a částečně odstranění
deficitu této papírenské produkce na domácím
trhu. Pokud jde o dotace ze státního rozpočtu,
proto se návrhy strukturálních změn
soustřeďují především na
rozhodující akce, kterými by měla
být v 9. pětiletce rekonstrukce papírenského
stroje číslo 4 ve Štětí, to je
výroba novinového papíru, vícevrstvé
kartony Lukavice, dřevité papíry Bukovec.