Pokud jde o spolupráci jednotlivých resortů
vlády České socialistické republiky,
jsou uzavírány dohody mezi resorty a organizacemi
sdruženými v Národní frontě.
Například ministerstvo vnitra a životního
prostředí uzavřelo velmi konkrétní
dohodu s českým ústředním výborem
Socialistického svazu i mládeže o spolupráci
v otázkách životního prostředí,
která má za cíl plně zapojit naši
mladou generaci do řešení problémů
životního prostředí a umožnit jí
spolurozhodovat ve spolupráci s národními
výbory o opatřeních, která stav životního
prostředí v jednotlivých místech zlepší.
Poslanec Oldřich Burský vznesl podnět týkající
se hospodaření s polychlorovanými bifenyly
a poukázal na jejich nebezpečnost a navrhl, aby
byly nekompromisně řešeny.
Vláda České socialistické republiky
3. května tohoto roku projednala zprávu ministerstva
zdravotnictví a sociálních věcí
a opatření vyústila v návrh na vybudování
likvidačního střediska pro toxické
látky včetně polychlorovaných bifenylů.
Je zpracována souhrnná evidence všech těchto
látek a v konkursním řízení
bude rozhodnuto, která organizace vybuduje moderní
likvidační středisko na základě
technologie dodané z vyspělých průmyslových
států.
Poslanec Jan Škoda poukázal na nutnost zajistit soulad
československých právních, technických
a dalších norem, které upravují otázky
tvorby a ochrany životního prostředí,
s obdobnými normami platnými v sousedních
státech.
Mezinárodní spolupráce je v plné kompetenci
federace. Přesto k tomu mohu uvést, že na poradě
sousedních států a zástupců
mezinárodních organizací k otázkám
životního prostředí, vyplývající
z iniciativy předsedy federální vlády
soudruha Adamce, se členové vlád, kteří
jsou zodpovědní za otázky životního
prostředí, dohodli, že tyto otázky budou
posouzeny, aby bylo možno sjednotit právní,
technické a další normy, zejména pokud
jde o vytvoření jednotného monitoringu životního
prostředí a aby bylo možno vypracovat a realizovat
k tomu potřebná technická a technologická
opatření snižující zatížení
jednotlivých složek životního prostředí.
V tomto směru je připraven pro jednání
federální vlády materiál, jehož
součástí jsou opatření k zabezpečení
úkolů vyplývajících z memoranda
konference členů vlád, odpovědných
za otázky životního prostředí,
která se konala 29. a 30. května tohoto roku v Praze.
Poslanec Jan Kolařík uvedl, že neměříme
a neřešíme oxidy dusíku a zabýval
se i poškozováním ozónové vrstvy,
která je světovým problémem, a doporučil,
že by bylo žádoucí rozvinout iniciativu
k řešení těchto problémů.
Pokud jde o ozónovou vrstvu, odpovídal na tuto problematiku
soudruh ministr Hojer.
Je pravdou, že zatím nedostatečně měříme
a sledujeme emise oxidu dusíku. Nemáme k dispozici
potřebnou měřící techniku,
která je závislá do značné
míry na dovozu. Dnes však už nejsme jen v pasivitě.
Federální vláda 6. října loňského
roku projednávala problematiku týkající
se omezování oxidů dusíku v souvislosti
s protokolem k úmluvě o dálkovém znečišťování
ovzduší a stanovila, že do konce roku 1989 bude
vypracován program snižování emise oxidů
dusíku v Československu.
Jde zejména o spalovací procesy v působnosti
federálního ministerstva paliv a energetiky.
Vláda České socialistické republiky
pokud jde o zajištění přístrojové
techniky a měření přijala v usnesení
22. března tohoto roku pod číslem 58 řadu
úkolů, které se týkají monitoringu,
a uložila je zabezpečovat České komisi
pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj a ministerstvu lesního a vodního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu. Dále
vláda uložila v tomto usnesení, aby byla prošetřena
možnost zpoplatnění vypouštění
oxidů dusíku u stacionárních zdrojů
a podána o tom zpráva vládě již
k 30. červnu tohoto roku. S tím také souvisí
i vytvoření technicko ekonomického centra
ochrany
ovzduší, které bude realizováno do 31.
12. 1989 podle úkolu z tohoto usnesení.
Poslanec Norbert Požár poukázal na množství
toxických odpadů v ostravsko-karvinské průmyslové
aglomeraci, které jsou ukládány na skládky
a zdůraznil, že situaci je nutno řešit
vybudováním speciálních skládek
pro deponování toxických odpadů nebo
i centrální skládky z území
celé republiky.
V tomto směru byla jak federální vládou,
tak českou vládou usnesením ke státní
a české koncepci tvorby a ochrany životního
prostředí a racionálního využívání
přírodních zdrojů přijata řada
úkolů. V návrhu, který bude náš
resort předkládat vládě a který
je v současné době v připomínkovém
řízení, se řeší i problematika
ekologických investic v 9. pětiletce, se počítá
s vybudováním likvidačních středisek
pro toxické odpady i s budováním řízených
skládek, o čemž také svědčí
příklad, který jsem již uvedl v případě
podnětu poslance Burského pokud jde o polychlorované
bifenyly.
Pro vaši informaci navrhujeme takový ekologický
program na 9. pětiletku, že na odpady a jejich využití
nebo účinnou likvidaci by mělo být
věnováno 2,1 miliardy korun, což je více
jak dvojnásobek oproti očekávané skutečnosti
v 8. pětiletce. Cílem připravované
jednotné politiky vlády České socialistické
republiky podle úkolů z usnesení vlády
číslo 58/89, na které se často odvoláváme
v předloženém materiálu, je řešit
gesci nad hospodařením s odpady ve státní
správě.
Jsme si vědomi, že u hospodaření s odpady
musí být zesílen státní dozor
v rámci jednotné inspekce životního
prostředí, která bude důsledně
kontrolovat, jak hospodářské organizace zacházejí
nejen s toxickými, ale i s odpady všeho druhu, za
něž nesou odpovědnost jako jejich původci.
V tomto směru budeme zajišťovat součinnost
s hygienickou službou.
Poslanec František Vrbka vznesl podnět, aby v městské
dopravě v Praze byly opět zavedeny trolejbusové
linky. K tomu mohu uvést, že v generelu životního
prostředí hlavního města Prahy i v
generelu dopravy se se zavedením trolejbusových
linek, respektive s elektrifikovanou hromadnou dopravou počítá
tak, aby byly postupně v některých úsecích
autobusy nahrazovány.
Poslanec Vrbka dále ve svém vystoupení se
zmínil o tom, že dochází ke směšování
pojmu ekologie a životní prostředí a
že se uvádějí termíny malé
a velké životní prostředí a že
je žádoucí tyto termíny objasnit a jednotně
je také používat.
Teoretická fronta tomuto problému věnovala
v hromadných sdělovacích prostředcích
v poslední době dostatek pozornosti. Není
v silách vlády sjednotit výklad těchto
pojmů. Je to věcí každého autora
a unifikovat použití nějakou právní
normou se zatím nepodařilo. Očekáváme,
že mnohé v této věci vyjasní
připravovaný zákon o péči o
životní prostředí, v jehož zásadách
jsou některé pojmy precizně definovány,
avšak i zde dochází zatím k různým
názorům.
Poslanec soudruh Jehlička se zabýval podnětem,
aby byla zajištěna výpomoc lesním závodům
v Orlických horách žáky místních
škol a uváděl, že žáci jezdí
do jiných okresů na brigády a že by
bylo žádoucí učinit v této věci
nápravu.
Nejde o problematiku vlády ani problémy ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy,
ale o to, aby příslušný ředitel
lesního závodu se dohodl například
s okresním národním výborem případně
krajským národním výborem, které
řídí problematiku škol, ovšem je
třeba podtrhnout, že nemůže jít
o dobu na úkor vyučovacího procesu.
Poslanec Walter Herrgesell vznesl podnět pokud se týká
toho, aby vláda zajistila dostatek prostředků
na akce "Z", zejména na akce životního
prostředí a podle možností a vývoje
ekonomiky pokryla i další finanční nároky.
Myslím, že k této problematice zaujal stanovisko
ve svém vystoupení soudruh Nikodým a odeznělo
i ve vystoupení soudruhů poslanců Matyáše
a Fleyberka. Dovolte mi k tomu jenom uvést, že v plánu
na akce "Z" počítá vláda
ročně se 3 miliardami korun. Každým
rokem docházelo k překračování
tohoto plánovaného rozsahu a i pro letošní
rok vláda odsouhlasila po projednání s jednotlivými
krajskými národními výbory překročení
o 500 tisíc korun s tím, že tyto prostředky
budou především orientovány na ekologii.
Přesto jsme si vědomi, že není kryta
potřeba národních výborů jenom
u ekologie v rozsahu 600 miliónů korun.
Požadujeme, soudružky a soudruzi, v některých
případech přehodnotit volební programy
Národní fronty pro příští
období a ekologii zařadit do popředí
spolu s budováním technické vybavenosti pro
rozvoj výstavby rodinných domků vedle řešení
zdravotnictví a školství.
Na druhé straně je třeba otevřeně
říci, že je různorodá tvorba
vlastních zdrojů národních výborů
i různorodé sdružování. I zde
budeme muset k některým těmto otázkám
přihlížet.
Vedle uváděných skutečností
k zabezpečení realizace 14. zasedání
České národní rady k životnímu
prostředí se rozvinuly intenzívní
práce na přípravě jednotné
politiky vlády v péči o životní
prostředí v podmínkách nového
mechanismu, ve kterých se zvažuje podle úkolů
z usnesení vlády číslo 58 nové
institucionální uspořádání
státní správy péče o životní
prostředí, vycházejí z úkolů,
které stanovila směrnice k zabezpečení
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu a z územního principu řešení
životního prostředí.
Dále se rozvinuly také práce na finančně
ekonomické stimulaci hospodářských
organizací, to je na systému odvodu daní
a úplat za využívání složek
životního prostředí a systému
odvodů úplat a sankcí na poškozování
životního prostředí. Zvažuje se
vytvoření jednotného fondu pro životní
prostředí v národních republikách
a vymezení užití zdrojů těchto
fondů, které budou sloužit ochraně a
reprodukci životního prostředí.
Zvažuje se vytvoření jednotné inspekce
životního prostředí s cílem zajistit
splnění směrnice pro přestavbu. Zvažuje
se, aby státní správu ve věcech životního
prostředí vykonával silný průřezový
ústřední orgán pro životní
prostředí a územní rozvoj, který
by byl vybaven vysokými pravomocemi a měl také
plnou odpovědnost za zabezpečování
jednotné ekologické politiky, vycházející
z územního principu řešení životního
prostředí a současně posilující
výrazně úlohu místně správních
orgánů národních výborů.
V současné době připravuje ministerstvo
vnitra a životního prostředí zprávu
pro vládu o stavu přípravy a realizace ekologických
staveb na území České socialistické
republiky v roce 1988 - 1990 a zprávu o postupu prací
na programu ekologických investic na období 9. pětiletky,
která bude po připomínkovém řízení
uzavřena do 30. 6. tohoto roku.
To vše, soudružky a soudruzi, jsou pozitiva, kterými
reagujeme na programové prohlášení vlády
i na závěry 14. zasedání České
národní rady, aby přednostně byly
řešeny ekologické problémy v našich
nejpostiženějších oblastech.
Soudruhu předsedo,
kdybys dovolil, ještě bych odpověděl
na 4 dotazy, které se týkají 12. zasedání
České národní rady.
Akademik Rosický pod registračním číslem
1 podnětů apeloval na urychlení novelizace
bytového zákona a rovněž poslankyně
Amélie Kadlčíková na řešení
některých otázek v souvislosti s řešením
problémů pro mladé lidi.
Součástí programového prohlášení
je i příslib řešení novelizace
bytového zákona. Chci vás ujistit, že
návrhem novelizace se velice intenzívně zabýváme.
Přitom se jedná o složitý problém
vzhledem k tomu, že zásahy do této oblasti
vyžadují úpravu několika zákonů
a navazujících prováděcích
předpisů. Jde zejména o občanský
zákoník, zákon o hospodaření
s byty, občanský soudní řád,
dále předpisy upravující účast
uživatelů na údržbě bytů,
stanovení výše úhrad za užívání
bytů a některé další.
Problém je o to složitější, že
při novelizaci bytového práva nelze v plném
rozsahu pominout také některé sociální
aspekty, o kterých hovořil předseda federální
vlády soudruh Adamec na 14. schůzi sněmoven
Federálního shromáždění.
Předpokládáme, že návrh zásad
nové právní úpravy, v paragrafovaném
znění by měl být předložen
zákonodárným sborům v průběhu
příštího roku. v souvislosti s tím
se provádějí některá dílčí
opatření, která zde již byla uvedena,
ať jde o individuální výstavbu rodinných
domků, ať jde o materiál k prodeji bytů,
který byl projednán ve vládě a má
být projednán ve Federálním shromáždění
na podzim tohoto roku, a dále v minulém týdnu
vláda projednala a schválila návrh zásad
právní úpravy bydlení, který
je rovněž postoupen dalšímu jednání.
Jde nám o to, aby nové bytové právo,
kromě odstranění problémů,
které ukázala soudní a správní
praxe, vyřešilo i otázky, které jsou
zejména v poslední době předmětem
otevřené a oprávněné kritiky
občanů. Mezi ně patří neodůvodněné
ekonomické rozdíly v jednotlivých formách
bydlení, odstranění spekulace a černého
trhu s byty, který se v některých oblastech
vyskytuje, dále řešení účinnějšího
postihu u neplatičů úhrad za užívání
bytů, zejména pak vytvoření odpovídajícího
prostoru k tomu, aby národní výbor jako orgán
odpovědný za řešení bytové
politiky v místě měl k plnění
tohoto úkolu odpovídající pravomoci
a nástroje.
Rovněž bytový odbor ministerstva vnitra a životního
prostředí připravuje úpravy v oblasti
legislativní, materiální, finanční
a organizační na pomoc mladým manželům
při modernizaci bytů třetí a čtvrté
kategorie a prostor, které neslouží k bydlení.
Ovšem zásadní zlepšení v tomto
směru bude zakotveno, respektive se počítá
s jeho zakotvením do koncepce státní politiky
na 9. pětiletku.
Dále poslanec Petr Krátký vznesl připomínky
ke zkvalitnění péče o bytový
fond.
Česká vláda projednala už v listopadu
minulého roku zásadní opatření
ke zvýšení rozsahu, kvality a údržby
bytového fondu v 9. pětiletce, který předpokládá
zvýšení finančních zdrojů
na údržbu a opravy oproti stávajícímu
stavu přibližně o 60 %. Tento materiál
rovněž byl projednán i na úrovni federální
vlády.
Je třeba, soudružky a soudruzi, říci,
stejně jako vyplývalo z vystoupení soudruha
ministra Nikodýma, že byly naplněny normativy
oprav, že byly dohodnuty i s krajskými národními
výbory při vyrovnání rozpočtu
za rok 1988, kde jsou kapacity a možnosti i překročení
stávajících zdrojů. Samozřejmě
nutno postupovat individuálně.
Na druhé straně je nutno přijmout i kritiku,
že uvolněné zdroje za uplynulé období
čerpány nebyly. K této problematice bych
chtěl zdůraznit, že těžiště
odpovědnosti a práce se přenese do struktur
národních výborů. Tam bude muset být
řešena podstata pokud jde o stavební kapacity,
protože s velkým stavebnictvím se počítá
jenom s určitým dílem.
Dále jako poslední akademik Rosický vznesl
připomínku ke způsobu odměňování
pracovníků v bytovém hospodářství
při poskytování služeb spojených
s bydlením a jeho důsledné provázání
na docilované výkony.
První krok v tomto směru byl učiněn
tím, že od 1. ledna tohoto roku došlo k zásadní
změně pravidel v hospodaření bytových
organizací, k přechodu na specifické nástroje
uplatněním hospodářského mechanismu
na tomto úseku. Nový systém odměňování,
využívající tzv. tarifní systém
usměrňování mezd vytváří
určité předpoklady k tomu, aby odměňování
pracovníků bylo důsledně provázáno
jak na růst výkonnosti, tak i ekonomické
efektivnosti v činnosti organizace.
Přestože zkušenosti s uplatněním
tohoto systému jsou zatím pouze krátkodobé
a dílčí, je možné říci,
že úroveň odměňování
u pracovníků bytových organizací je
v současné době plně v rukou vedení
podniku. Nová pravidla přestavby, uplatněná
v bytových organizacích, však vyžadují
i přehodnocení vnitropodnikového systému
řízení, vnitropodnikových pravidel
prémiování a odměňování
a zejména pak důslednější diferenciaci
mezi mzdou kvalitního pracovníka a toho, kdo nepodává
odpovídající výkony.
Samozřejmě komplexně budou tyto problémy
řešeny při novelizaci bytového zákona.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Václavu Jirečkovi.
Soudružky a soudruzi, má k jeho odpovědím
nebo výkladu někdo dotazy nebo připomínky?
Poslanec Bohumír Rosický: Soudruhu předsedo
vlády, musím vysoce ocenit přístup
vlády k tomu, jak se postavila k připomínkám
a námětům. Myslím, že je to vynikající
příklad ústavní spolupráce
mezi Českou národní radou a českou
vládou.
Ukazuje to na to, jakým způsobem chápeme
přestavbu, jak ji chápe česká vláda
a jak ji také chápe v rámci existující
ústavy Česká národní rada.
Velice děkuji za konkrétní a jasné
odpovědi na jednotlivé problémy.
Děkuji.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Bohumíru Rosickému.
Soudružky a soudruzi poslanci,
má ještě někdo nějaké
připomínky, dotazy nebo požadavky na další
doplnění? (Nikdo.)
Pokud se snad týká ještě nějakých
starých námětů, návrhů,
které ještě zodpovězeny nebyly, chce
se někdo z členů vlády k nim vyjádřit?
(Ano.)