Čtvrtek 22. června 1989

Pokud jde o spolupráci jednotlivých resortů vlády České socialistické republiky, jsou uzavírány dohody mezi resorty a organizacemi sdruženými v Národní frontě. Například ministerstvo vnitra a životního prostředí uzavřelo velmi konkrétní dohodu s českým ústředním výborem Socialistického svazu i mládeže o spolupráci v otázkách životního prostředí, která má za cíl plně zapojit naši mladou generaci do řešení problémů životního prostředí a umožnit jí spolurozhodovat ve spolupráci s národními výbory o opatřeních, která stav životního prostředí v jednotlivých místech zlepší.

Poslanec Oldřich Burský vznesl podnět týkající se hospodaření s polychlorovanými bifenyly a poukázal na jejich nebezpečnost a navrhl, aby byly nekompromisně řešeny.

Vláda České socialistické republiky 3. května tohoto roku projednala zprávu ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí a opatření vyústila v návrh na vybudování likvidačního střediska pro toxické látky včetně polychlorovaných bifenylů. Je zpracována souhrnná evidence všech těchto látek a v konkursním řízení bude rozhodnuto, která organizace vybuduje moderní likvidační středisko na základě technologie dodané z vyspělých průmyslových států.

Poslanec Jan Škoda poukázal na nutnost zajistit soulad československých právních, technických a dalších norem, které upravují otázky tvorby a ochrany životního prostředí, s obdobnými normami platnými v sousedních státech.

Mezinárodní spolupráce je v plné kompetenci federace. Přesto k tomu mohu uvést, že na poradě sousedních států a zástupců mezinárodních organizací k otázkám životního prostředí, vyplývající z iniciativy předsedy federální vlády soudruha Adamce, se členové vlád, kteří jsou zodpovědní za otázky životního prostředí, dohodli, že tyto otázky budou posouzeny, aby bylo možno sjednotit právní, technické a další normy, zejména pokud jde o vytvoření jednotného monitoringu životního prostředí a aby bylo možno vypracovat a realizovat k tomu potřebná technická a technologická opatření snižující zatížení jednotlivých složek životního prostředí.

V tomto směru je připraven pro jednání federální vlády materiál, jehož součástí jsou opatření k zabezpečení úkolů vyplývajících z memoranda konference členů vlád, odpovědných za otázky životního prostředí, která se konala 29. a 30. května tohoto roku v Praze.

Poslanec Jan Kolařík uvedl, že neměříme a neřešíme oxidy dusíku a zabýval se i poškozováním ozónové vrstvy, která je světovým problémem, a doporučil, že by bylo žádoucí rozvinout iniciativu k řešení těchto problémů.

Pokud jde o ozónovou vrstvu, odpovídal na tuto problematiku soudruh ministr Hojer.

Je pravdou, že zatím nedostatečně měříme a sledujeme emise oxidu dusíku. Nemáme k dispozici potřebnou měřící techniku, která je závislá do značné míry na dovozu. Dnes však už nejsme jen v pasivitě. Federální vláda 6. října loňského roku projednávala problematiku týkající se omezování oxidů dusíku v souvislosti s protokolem k úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší a stanovila, že do konce roku 1989 bude vypracován program snižování emise oxidů dusíku v Československu.

Jde zejména o spalovací procesy v působnosti federálního ministerstva paliv a energetiky.

Vláda České socialistické republiky pokud jde o zajištění přístrojové techniky a měření přijala v usnesení 22. března tohoto roku pod číslem 58 řadu úkolů, které se týkají monitoringu, a uložila je zabezpečovat České komisi pro plánování a vědeckotechnický rozvoj a ministerstvu lesního a vodního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu. Dále vláda uložila v tomto usnesení, aby byla prošetřena možnost zpoplatnění vypouštění oxidů dusíku u stacionárních zdrojů a podána o tom zpráva vládě již k 30. červnu tohoto roku. S tím také souvisí i vytvoření technicko ekonomického centra ochrany

ovzduší, které bude realizováno do 31. 12. 1989 podle úkolu z tohoto usnesení.

Poslanec Norbert Požár poukázal na množství toxických odpadů v ostravsko-karvinské průmyslové aglomeraci, které jsou ukládány na skládky a zdůraznil, že situaci je nutno řešit vybudováním speciálních skládek pro deponování toxických odpadů nebo i centrální skládky z území celé republiky.

V tomto směru byla jak federální vládou, tak českou vládou usnesením ke státní a české koncepci tvorby a ochrany životního prostředí a racionálního využívání přírodních zdrojů přijata řada úkolů. V návrhu, který bude náš resort předkládat vládě a který je v současné době v připomínkovém řízení, se řeší i problematika ekologických investic v 9. pětiletce, se počítá s vybudováním likvidačních středisek pro toxické odpady i s budováním řízených skládek, o čemž také svědčí příklad, který jsem již uvedl v případě podnětu poslance Burského pokud jde o polychlorované bifenyly.

Pro vaši informaci navrhujeme takový ekologický program na 9. pětiletku, že na odpady a jejich využití nebo účinnou likvidaci by mělo být věnováno 2,1 miliardy korun, což je více jak dvojnásobek oproti očekávané skutečnosti v 8. pětiletce. Cílem připravované jednotné politiky vlády České socialistické republiky podle úkolů z usnesení vlády číslo 58/89, na které se často odvoláváme v předloženém materiálu, je řešit gesci nad hospodařením s odpady ve státní správě.

Jsme si vědomi, že u hospodaření s odpady musí být zesílen státní dozor v rámci jednotné inspekce životního prostředí, která bude důsledně kontrolovat, jak hospodářské organizace zacházejí nejen s toxickými, ale i s odpady všeho druhu, za něž nesou odpovědnost jako jejich původci. V tomto směru budeme zajišťovat součinnost s hygienickou službou.

Poslanec František Vrbka vznesl podnět, aby v městské dopravě v Praze byly opět zavedeny trolejbusové linky. K tomu mohu uvést, že v generelu životního prostředí hlavního města Prahy i v generelu dopravy se se zavedením trolejbusových linek, respektive s elektrifikovanou hromadnou dopravou počítá tak, aby byly postupně v některých úsecích autobusy nahrazovány.

Poslanec Vrbka dále ve svém vystoupení se zmínil o tom, že dochází ke směšování pojmu ekologie a životní prostředí a že se uvádějí termíny malé a velké životní prostředí a že je žádoucí tyto termíny objasnit a jednotně je také používat.

Teoretická fronta tomuto problému věnovala v hromadných sdělovacích prostředcích v poslední době dostatek pozornosti. Není v silách vlády sjednotit výklad těchto pojmů. Je to věcí každého autora a unifikovat použití nějakou právní normou se zatím nepodařilo. Očekáváme, že mnohé v této věci vyjasní připravovaný zákon o péči o životní prostředí, v jehož zásadách jsou některé pojmy precizně definovány, avšak i zde dochází zatím k různým názorům.

Poslanec soudruh Jehlička se zabýval podnětem, aby byla zajištěna výpomoc lesním závodům v Orlických horách žáky místních škol a uváděl, že žáci jezdí do jiných okresů na brigády a že by bylo žádoucí učinit v této věci nápravu.

Nejde o problematiku vlády ani problémy ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ale o to, aby příslušný ředitel lesního závodu se dohodl například s okresním národním výborem případně krajským národním výborem, které řídí problematiku škol, ovšem je třeba podtrhnout, že nemůže jít o dobu na úkor vyučovacího procesu.

Poslanec Walter Herrgesell vznesl podnět pokud se týká toho, aby vláda zajistila dostatek prostředků na akce "Z", zejména na akce životního prostředí a podle možností a vývoje ekonomiky pokryla i další finanční nároky.

Myslím, že k této problematice zaujal stanovisko ve svém vystoupení soudruh Nikodým a odeznělo i ve vystoupení soudruhů poslanců Matyáše a Fleyberka. Dovolte mi k tomu jenom uvést, že v plánu na akce "Z" počítá vláda ročně se 3 miliardami korun. Každým rokem docházelo k překračování tohoto plánovaného rozsahu a i pro letošní rok vláda odsouhlasila po projednání s jednotlivými krajskými národními výbory překročení o 500 tisíc korun s tím, že tyto prostředky budou především orientovány na ekologii. Přesto jsme si vědomi, že není kryta potřeba národních výborů jenom u ekologie v rozsahu 600 miliónů korun.

Požadujeme, soudružky a soudruzi, v některých případech přehodnotit volební programy Národní fronty pro příští období a ekologii zařadit do popředí spolu s budováním technické vybavenosti pro rozvoj výstavby rodinných domků vedle řešení zdravotnictví a školství.

Na druhé straně je třeba otevřeně říci, že je různorodá tvorba vlastních zdrojů národních výborů i různorodé sdružování. I zde budeme muset k některým těmto otázkám přihlížet.

Vedle uváděných skutečností k zabezpečení realizace 14. zasedání České národní rady k životnímu prostředí se rozvinuly intenzívní práce na přípravě jednotné politiky vlády v péči o životní prostředí v podmínkách nového mechanismu, ve kterých se zvažuje podle úkolů z usnesení vlády číslo 58 nové institucionální uspořádání státní správy péče o životní prostředí, vycházejí z úkolů, které stanovila směrnice k zabezpečení komplexní přestavby hospodářského mechanismu a z územního principu řešení životního prostředí.

Dále se rozvinuly také práce na finančně ekonomické stimulaci hospodářských organizací, to je na systému odvodu daní a úplat za využívání složek životního prostředí a systému odvodů úplat a sankcí na poškozování životního prostředí. Zvažuje se vytvoření jednotného fondu pro životní prostředí v národních republikách a vymezení užití zdrojů těchto fondů, které budou sloužit ochraně a reprodukci životního prostředí.

Zvažuje se vytvoření jednotné inspekce životního prostředí s cílem zajistit splnění směrnice pro přestavbu. Zvažuje se, aby státní správu ve věcech životního prostředí vykonával silný průřezový ústřední orgán pro životní prostředí a územní rozvoj, který by byl vybaven vysokými pravomocemi a měl také plnou odpovědnost za zabezpečování jednotné ekologické politiky, vycházející z územního principu řešení životního prostředí a současně posilující výrazně úlohu místně správních orgánů národních výborů.

V současné době připravuje ministerstvo vnitra a životního prostředí zprávu pro vládu o stavu přípravy a realizace ekologických staveb na území České socialistické republiky v roce 1988 - 1990 a zprávu o postupu prací na programu ekologických investic na období 9. pětiletky, která bude po připomínkovém řízení uzavřena do 30. 6. tohoto roku.

To vše, soudružky a soudruzi, jsou pozitiva, kterými reagujeme na programové prohlášení vlády i na závěry 14. zasedání České národní rady, aby přednostně byly řešeny ekologické problémy v našich nejpostiženějších oblastech.

Soudruhu předsedo,

kdybys dovolil, ještě bych odpověděl na 4 dotazy, které se týkají 12. zasedání České národní rady.

Akademik Rosický pod registračním číslem 1 podnětů apeloval na urychlení novelizace bytového zákona a rovněž poslankyně Amélie Kadlčíková na řešení některých otázek v souvislosti s řešením problémů pro mladé lidi.

Součástí programového prohlášení je i příslib řešení novelizace bytového zákona. Chci vás ujistit, že návrhem novelizace se velice intenzívně zabýváme. Přitom se jedná o složitý problém vzhledem k tomu, že zásahy do této oblasti vyžadují úpravu několika zákonů a navazujících prováděcích předpisů. Jde zejména o občanský zákoník, zákon o hospodaření s byty, občanský soudní řád, dále předpisy upravující účast uživatelů na údržbě bytů, stanovení výše úhrad za užívání bytů a některé další.

Problém je o to složitější, že při novelizaci bytového práva nelze v plném rozsahu pominout také některé sociální aspekty, o kterých hovořil předseda federální vlády soudruh Adamec na 14. schůzi sněmoven Federálního shromáždění.

Předpokládáme, že návrh zásad nové právní úpravy, v paragrafovaném znění by měl být předložen zákonodárným sborům v průběhu příštího roku. v souvislosti s tím se provádějí některá dílčí opatření, která zde již byla uvedena, ať jde o individuální výstavbu rodinných domků, ať jde o materiál k prodeji bytů, který byl projednán ve vládě a má být projednán ve Federálním shromáždění na podzim tohoto roku, a dále v minulém týdnu vláda projednala a schválila návrh zásad právní úpravy bydlení, který je rovněž postoupen dalšímu jednání.

Jde nám o to, aby nové bytové právo, kromě odstranění problémů, které ukázala soudní a správní praxe, vyřešilo i otázky, které jsou zejména v poslední době předmětem otevřené a oprávněné kritiky občanů. Mezi ně patří neodůvodněné ekonomické rozdíly v jednotlivých formách bydlení, odstranění spekulace a černého trhu s byty, který se v některých oblastech vyskytuje, dále řešení účinnějšího postihu u neplatičů úhrad za užívání bytů, zejména pak vytvoření odpovídajícího prostoru k tomu, aby národní výbor jako orgán odpovědný za řešení bytové politiky v místě měl k plnění tohoto úkolu odpovídající pravomoci a nástroje.

Rovněž bytový odbor ministerstva vnitra a životního prostředí připravuje úpravy v oblasti legislativní, materiální, finanční a organizační na pomoc mladým manželům při modernizaci bytů třetí a čtvrté kategorie a prostor, které neslouží k bydlení. Ovšem zásadní zlepšení v tomto směru bude zakotveno, respektive se počítá s jeho zakotvením do koncepce státní politiky na 9. pětiletku.

Dále poslanec Petr Krátký vznesl připomínky ke zkvalitnění péče o bytový fond.

Česká vláda projednala už v listopadu minulého roku zásadní opatření ke zvýšení rozsahu, kvality a údržby bytového fondu v 9. pětiletce, který předpokládá zvýšení finančních zdrojů na údržbu a opravy oproti stávajícímu stavu přibližně o 60 %. Tento materiál rovněž byl projednán i na úrovni federální vlády.

Je třeba, soudružky a soudruzi, říci, stejně jako vyplývalo z vystoupení soudruha ministra Nikodýma, že byly naplněny normativy oprav, že byly dohodnuty i s krajskými národními výbory při vyrovnání rozpočtu za rok 1988, kde jsou kapacity a možnosti i překročení stávajících zdrojů. Samozřejmě nutno postupovat individuálně.

Na druhé straně je nutno přijmout i kritiku, že uvolněné zdroje za uplynulé období čerpány nebyly. K této problematice bych chtěl zdůraznit, že těžiště odpovědnosti a práce se přenese do struktur národních výborů. Tam bude muset být řešena podstata pokud jde o stavební kapacity, protože s velkým stavebnictvím se počítá jenom s určitým dílem.

Dále jako poslední akademik Rosický vznesl připomínku ke způsobu odměňování pracovníků v bytovém hospodářství při poskytování služeb spojených s bydlením a jeho důsledné provázání na docilované výkony.

První krok v tomto směru byl učiněn tím, že od 1. ledna tohoto roku došlo k zásadní změně pravidel v hospodaření bytových organizací, k přechodu na specifické nástroje uplatněním hospodářského mechanismu na tomto úseku. Nový systém odměňování, využívající tzv. tarifní systém usměrňování mezd vytváří určité předpoklady k tomu, aby odměňování pracovníků bylo důsledně provázáno jak na růst výkonnosti, tak i ekonomické efektivnosti v činnosti organizace.

Přestože zkušenosti s uplatněním tohoto systému jsou zatím pouze krátkodobé a dílčí, je možné říci, že úroveň odměňování u pracovníků bytových organizací je v současné době plně v rukou vedení podniku. Nová pravidla přestavby, uplatněná v bytových organizacích, však vyžadují i přehodnocení vnitropodnikového systému řízení, vnitropodnikových pravidel prémiování a odměňování a zejména pak důslednější diferenciaci mezi mzdou kvalitního pracovníka a toho, kdo nepodává odpovídající výkony.

Samozřejmě komplexně budou tyto problémy řešeny při novelizaci bytového zákona.

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru Václavu Jirečkovi.

Soudružky a soudruzi, má k jeho odpovědím nebo výkladu někdo dotazy nebo připomínky?

Poslanec Bohumír Rosický: Soudruhu předsedo vlády, musím vysoce ocenit přístup vlády k tomu, jak se postavila k připomínkám a námětům. Myslím, že je to vynikající příklad ústavní spolupráce mezi Českou národní radou a českou vládou.

Ukazuje to na to, jakým způsobem chápeme přestavbu, jak ji chápe česká vláda a jak ji také chápe v rámci existující ústavy Česká národní rada.

Velice děkuji za konkrétní a jasné odpovědi na jednotlivé problémy.

Děkuji.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji poslanci Bohumíru Rosickému.

Soudružky a soudruzi poslanci,

má ještě někdo nějaké připomínky, dotazy nebo požadavky na další doplnění? (Nikdo.)

Pokud se snad týká ještě nějakých starých námětů, návrhů, které ještě zodpovězeny nebyly, chce se někdo z členů vlády k nim vyjádřit? (Ano.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP