Ve státním podniku Ingstav, který byl určen
jako vyšší dodavatel, je zatím výjimečně
situace dobrá v tom, že má téměř
plný stav pracovníků a podle toho, jak se
bude vyvíjet investiční výstavba ve
Východočeském kraji, předpokládáme,
že v případě potřeby budeme kooperovat
s jinými závody Ingstavu i s jinými podniky
inženýrského charakteru v této oblasti.
Pokud nebude dostatek volných zdrojů v oblasti výstavby,
budeme muset kapacity přesouvat, pokud se situace v 9.
pětiletce nějakým způsobem změní,
až již z jakýchkoliv důvodů, přizpůsobíme
se tomu, co v té době bude nejefektivnější.
Písemnou odpověď jsem předal. Děkuji.
Předseda ČNR Josef Kempný: K dotazu
poslance Chudoby vystoupí soudruh ministr Nikodým.
Je soudruh poslanec Jehlička s odpovědí spokojen?
(Ano.)
Děkuji.
Nyní má slovo soudruh ministr Hojer.
Ministr průmyslu ČSR Petr Hojer: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci!
Na minulém zasedání Pléna České
národní rady byl vznesen dotaz soudruha poslance
Škody, týkající se nedávného
jednání mezinárodní konference v Londýně
o ochraně ozónové vrstvy a současně
byl dán podnět soudruhem akademikem Rosickým
z hlediska řešení tohoto problému v
širších souvislostech. Budu se snažit, abych
na oba dotazy odpověděl najednou tak, aby to bylo
srozumitelné a jasné.
Chci Českou národní radu informovat, že
v současné době je v Československu
spotřebováváno necelých 7 tisíc
tun tzv. ekologicky škodlivých freonů za rok.
Jen 2 tisíce tun, tj. cca 29 % z československé
spotřeby je kryto tuzemskou výrobou, monopolním
výrobcem v Československu je státní
podnik Spolek pro chemickou a hutní výrobu Ústí
nad Labem, zbytek se dováží převážně
z nesocialistických zemí.
Chtěl bych, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, vás informovat, že celosvětová
výroba i spotřeba freonů činí
více než 1 milión tun za rok. Československo
se tudíž podílí na světové
výrobě cca 0,2 %, ve světové spotřebě
je to pak 0,7 %. Ve srovnání s ostatními
průmyslově vyspělými zeměmi
je spotřeba freonů na jednoho obyvatele v Československu
4 - 5x nižší než ve vyspělých
zemích, kde činí 2 - 2,5 kg na jednoho obyvatele.
Těžiště československé spotřeby
freonů je v jejich použití jako hnacích
plynů ve výrobě aerosolových výrobků,
známých sprejů, kde je 60 % spotřeby
z celkové československé potřeby.
Dále pak v jejich použití jako chladiv, ve
výrobě a údržbě chladírenské
techniky, což činí 32 % z celkové spotřeby.
Zbývajících 8 % je k použití
jako nadouvadla při výrobě polyuretanových
pěn, čistících prostředků,
mikroelektroniky atd.
Montrealský protokol ukládá udržet do
roku 1993 výrobu a spotřebu ekologicky závadných
freonů na úrovni roku 1986, od 1. 7. 1993 snížit
jejich výrobu a spotřebu na 80 % úrovně
roku 1986.
Podle mého názoru je do jisté míry
logické, že některé vyspělé
země s vysokou výrobou freonů byly první,
které se k montrealskému protokolu přihlásily,
a to nejenom z důvodu ochrany ozónové vrstvy,
ale také proto, aby neztratily vedoucí pozici na
světovém trhu v této oblasti, neboť
například výroba freonů v Anglii a
Spojených státech je na jednoho obyvatele asi 13
x vyšší než v Československé
socialistické republice.
Československo se nikdy jednání o montrealském
protokolu nezúčastnilo, až do dubna letošního
roku, kdy jsem vedl československou delegaci a kde jsem
také prohlásil z pověření prvního
místopředsedy federální vlády,
že Československo připravuje podmínky
k tomu, aby se k montrealskému protokolu mohlo připojit,
a to tak, aby federální vláda své
konečné stanovisko zaujala do konce letošního
roku.
Považuji ještě za nutné informovat, že
v našem denním i odborném tisku proběhla
k otázkám freonů řada informací.
Chtěl bych říci, že Československo
bylo jednou z prvních zemí, která začátkem
osmdesátých let už nahradila menší
část spotřeby freonů jak kysličníkem
uhličitým, tak i vyvinutím a využíváním
mechanických pumpiček, a vyrábí se
i používá zařízení pro
odsávání freonů při opravách
nebo při získávání freonů
z vyřazených chladírenských aparátů.
Regulační opatření na omezování
výroby a spotřeby škodlivých druhů
freonů vstupují podle montrealského protokolu
od 1. 7. letošního roku v platnost. Náš
resort i naše podniky sledovaly v tomto směru vývoj
ve světě již v letech 1986 - 88 a po projednání
ve vedení ministerstva jsme zahájili řešení
části spotřeby freonů jinými
plyny, uhlovodíkovými plyny, konkrétně
izobutanem a propanbutanem.
Víme, že tím bude k dispozici technická
základna pro náhradu, ale také víme,
že musíme, zejména u dvou našich největších
spotřebitelů, to je v Spolku v Ústí
nad Labem, konkrétně ve Velvětech, a v národním
podniku Barvy a laky Praha, provést náhradu spolu
s investiční výstavbou, neboť bude nutné
plnící linky vybavit a vybudovat v souvislosti s
jejich hořlavostí a s požadavky na nutnou bezpečnost.
Zkušenosti, které jsme v posledním období
nabyli při mezinárodních jednáních
ukazují, že ve většině vyspělých
zemí jsou otázky ekologie, tedy i náhrady
freonů, centrálně koordinovány a řízeny.
Jde o vytvoření systémových opatření
jak ekonomických, tak legislativních.
Náhrada škodlivých druhů freonů
je, podle mého názoru, záležitostí
průřezového charakteru, která se týká
většiny národních, ale i federálních
resortů i vnitřního spotřebitelského
trhu. Proto byla koordinací této oblasti pověřena
Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, se kterou náš resort
velmi aktivně spolupracuje.
Jestliže jsem před chvílí řekl,
že máme po věcné a technické
stránce jasno, pak je třeba dopracovat ještě
systémová opatření, která by
zajistila jednotný postup i zainteresovanost našich
podniků na plnění montrealského protokolu.
půjde zejména o státní podporu na
některé investice, které podniky nebudou
během krátké doby samy schopny financovat.
Až budou náhrady freonů již zavedeny,
v některých případech se výrobní
náklady a tím i cena výrobků nebude
muset zvyšovat, v některých případech
to však bude nezbytné, protože nové druhy
ekologicky neškodných freonů budou dvakrát
až třikrát dražší než
stávající druhy, například
pro použití jako zpěňovadel, pro oblast
pěnových hmot a chladiv.
Chci také informovat, že jsme i tento přístup
konfrontovali s jednotlivými socialistickými i kapitalistickými
státy, a že postupují z hlediska své
státní politiky obdobným způsobem.
Aby však nevznikl mylný dojem, že otázky
řešení náhrad škodlivých
freonů se stanou neúměrnou zátěží
naší ekonomiky, chtěl bych dodat, že celkovou
investiční náročnost odhadujeme zhruba
na méně než jednu desetinu nároků
pro splnění československých závazků
na snížení emisí kysličníku
siřičitého.
Jako resort se velice aktivně, pod vedením SKVTIR,
podílíme na zpracování materiálu,
který má být federální vládě
podle harmonogramu a závěrů z jednání
z Londýna v dubnu, předložen ve druhém
pololetí a lze očekávat, že se oficiálně
k montrealskému protokolu Československo připojí.
V závěru svého vystoupení bych chtěl
orientovat vaši pozornost nebo pozornost nás všech
ještě na jednu oblast. Plnění úkolů
v oblasti náhrad freonů bude vyžadovat vedle
toho, co jsem řekl, i prohloubení ekologické
osvěty a výchovy obyvatelstva. Tato osvěta
nemůže být vedena pouze jednostranným,
kritickým způsobem, ale komplexně a objektivně,
se všemi souvislostmi tak, abychom docílili pozitivní
přístup našich občanů. Ze zkušeností
vás, poslanců, ale samozřejmě i nás
víme, že řada našich občanů
často kritizuje pomalý postup řešení
ekologických problémů, avšak ve vztahu
k freonům při svých nákupech, jak
ukazují zkušenosti výrobců kosmetiky
i obchodu, jednoznačně dávají přednost
aerosolům s freony před například
mechanickými pumpičkami.
Ani toto ovšem nebude možno nechat na libovůli,
ale bude to třeba řešit nejenom osvětou,
ale i legislativními opatřeními.
Chtěl bych vás, soudružky a soudruzi poslanci,
ujistit, že náš resort bude vždy v této
oblasti vystupovat velmi aktivně a vytvářet
všechny předpoklady k tomu, aby Československo
se mohlo k montrealskému protokolu přihlásit
a své závazky splnit.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
ministru Hojerovi.
Je soudruh poslanec Jan Škoda spokojen s odpovědí?
(Nepřítomen.)
Jistě se o odpovědi dozví. Myslím,
že my ostatní spokojeni jsme, protože to byla
velice konkrétní a zásadní odpověď,
ale nejenom odpověď, byla to i široká
informace, která je pro náš všechny velice
zajímavá a určitě ji budeme moci při
každé příležitosti využít
i v našich poslaneckých obvodech.
Protože ve 14. schůzi bylo předneseno více
než 50 podnětů, nebylo dost dobře možné
vyžadovat na ně odpověď jednotlivých
členů vlády. Dohodli jsme se proto tak, že
souhrnně k nim zaujme stanovisko soudruh ministr Václav
Jireček, kterého prosím o slovo.
Ministr vnitra a životního prostředí
ČSR Václav Jireček: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, jak bylo uvedeno,
abych z pověření vlády České
socialistické republiky uvedl zprávu, kterou jste
obdrželi a kterou projednala vláda České
socialistické republiky a která rovněž
byla projednána v předsednictvu České
národní rady. V ní nejsou uvedeny odpovědi
na některé podněty poslanců, a proto
je potřeba odpovědět na ně tak, jak
byly projednány i v předsednictvu České
národní rady.
Především mi dovolte, abych vyslovil jménem
vlády České socialistické republiky
vám, poslancům České národní
rady, uznání za kritické a podnětné
návrhy, které jste vyslovili na 14. schůzi
i na jednání výborů.
Předložený materiál ukázal, po
rozboru jednotlivých podnětů, jak sami můžete
posoudit, že vláda věnuje problematice životního
prostředí značnou pozornost, neboť prakticky
na každém zasedání vlády řešíme
problémy, které se dotýkají životního
prostředí. Proto také při výkladu,
jak hodlá vláda zabezpečovat usnesení
České národní rady a podněty
poslanců, jsme v příloze III. tohoto materiálu
ukázali na opatření, přijatá
vládou v minulém období, která zajišťují
požadavky z usnesení České národní
rady, a tam, kde dosud opatření nebyla účinná,
byly uloženy jednotlivým resortům úkoly
další, vycházející z vašich
připomínek a požadavků.
Pro mnohostrannost více jak pětihodinové
diskuse nebylo možné v materiálu pro jednání
vlády značný rozsah podnětů
individuálně projednat a museli jsme kumulovat Vaše
podněty do problémových okruhů a k
nim potom formulovat potřebná opatření.
Dovolte mi, abych informoval o řešení podnětů
poslanců, které nejsou zahrnuty do usnesení
vlády číslo 95/89.
Poslanec zpravodaj akademik Rosický poukázal především
na neúnosnost připustit výstavbu dolu Čankov
u Karlových Varů, která by znamenala porušení
lázeňských pramenů. Česká
vláda k tomu přijala jednoznačně zamítavé
stanovisko již před třemi léty na základě
podrobného průzkumu geologickými institucemi,
to je na základě stanoviska Českého
geologického úřadu. Proto pokládáme
tento podnět za zajištěný, neboť
jak vláda, tak západočeský krajský
národní výbor jako územní orgán
státní správy nepřipustí otvírku
dolu Čankov.
Dále poslanec Rosický konstatoval, že je nezbytné,
aby rozhodnutí a připomínky poslaneckého
sboru byly brány jednotlivými resorty i vládou
vážně s tím, že náměty
a doporučení v řadě případů,
které přednesli poslanci, nebyly realizovány.
K tomu mohu uvést jen to, co zdůraznil předseda
české vlády soudruh Pitra, že každé
jednání České národní
rady bude rozpracováno, projednáno a kontrolováno
ve vládě takovým způsobem, jako se
stalo v námi dnes projednávaném materiálu.
Za třetí poslanec Rosický vznesl podnět,
aby vláda informovala Českou národní
radu o tom, jaká je situace v plnění československého
závazku týkajícího se snížení
emisí oxidu siřičitého o 30 % v roce
1993 oproti roku 1980.
Ve zprávě, kterou jsme předložili na
14. zasedání České národní
rady, jsme uvedli, že Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj v součinnosti s dalšími
ústředními orgány federace a s ústředními
orgány České socialistické republiky
zpracovává program, jak bude postupováno
při realizaci odsiřovacích zařízení
a že tento program má být zpracován
do 31. března.
Materiál skutečně zpracován byl, ale
nebyl přijat, neboť z něho nevyplývalo
zabezpečení tohoto závazku. Byl znovu přepracován,
v současné době je v připomínkovém
řízení.
Uvedenou problematikou se zabývala i komise ústředního
výboru strany pro tvorbu a ochranu životního
prostředí 19. 6.
Předpokládáme, že materiál bude
projednán ve federální vládě
ve 3. čtvrtletí a o tom vás budeme informovat.
Za čtvrté poslanec Rosický kriticky poukázal
na problematiku spaloven domovních odpadů v Praze
a v Brně pokud jde o plynné emise.
V Praze je problém u spalovny vyřešen, celá
záležitost byla projednána vládou a
bylo rozhodnuto, že spalovna v Malešicích bude
v době jejího uvedení do provozu vybavena
odlučovači plynných emisí na světové
úrovni, což umožní její ekologicky
vyhovující provoz.
Pokud jde o spalovnu komunálních odpadů v
Brně, kde je již zahájen zkušební
provoz, respektive jeho příprava, není zde
zajištěno odlučování plynných
emisí. V současné době se tato problematika
podrobně zkoumá, sledují se rozptylové
podmínky, možnosti dodatečné výstavby
odlučování plynných emisí.
Jakmile budou tyto otázky uzavřeny, budeme Českou
národní radu informovat.
Dále se akademik Rosický zabýval péčí
o travnaté plochy na sídlištích a nepořádky
za ploty továren a zdůraznil, že chybí
kontrola a tvrdé postihy, jak je to ve světě
běžné, a k tomu položil otázku,
jaká budou přijata opatření ke zlepšení
současného stavu.
Péče o travnaté plochy, čistoty a
pořádek na ulicích byla do značné
míry limitována přídělem pohonných
hmot, ale také nedostatkem potřebných mechanismů
jak od našich výrobců, tak i z dovozu. Částečný
dovoz se realizuje a počítá se s uplatněním
výroby mechanismů při restruktualizaci výrobních
programů našeho strojírenství. Dosud
potřebný rozsah potřebných zajištěn
není.
Pokud jde o zajištění kontroly, jak hospodářské
organizace pečují o svěřené
pozemky, připravuje se ve smyslu státní a
české koncepce tvorby a ochrany životního
prostředí ekonomická stimulace za využívání
a poškozování složek životního
prostředí, která se zaměřuje
i na hospodaření s pozemky svěřenými
do užívání jednotlivým organizacím,
na to, jaký mají pořádek za ploty
továren a jak využívají svěřenou
půdu
Ekonomická stimulace v tomto směrů by měla
nastoupit nejpozději počátkem 9. pětiletky.
Snahou je práce na tomto úkolu spolu s federálními
ústředními orgány urychlit
Na druhé straně, soudružky a soudruzi, musíme
konstatovat, že není dostatečně využívána
novela zákona o národních výborech,
platná od 1. 7. loňského roku, která
umožňují národním výborům
ukládat postih v rozsahu 20 - 50 tisíc korun za
nedostatky v této oblasti
Navíc jsme tohoto názoru, že by v daleko větší
míře, a to i za účinné pomoci
vás, jako poslanců, měl vstoupit do podvědomí
našich občanů 1989, rok životního
prostředí, čistoty a pořádku,
kterým jsme chtěli založit pro celé
příští období to, abychom si
každý uvědomili, že za pořádek
a čistotu jsme všichni plně odpovědni
ve svých bydlištích i na svých bydlištích
i na svých pracovištích.
Tato záležitost byla projednávána znovu
s místopředsedy krajských národních
výborů 20. tohoto měsíce.
Poslanec Jiří Brejha doporučil, aby byl zajištěn
koordinovaný postup mezi ústředním
výborem Národní fronty České
socialistické republiky v otázkách životního
prostředí se záměry vlády České
socialistické republiky a usnesením 14. schůze
České národní rady.
Snahou vlády a jistě také České
národní rady je zajišťovat vzájemnou
koordinaci se společenskými organizacemi, sdruženými
v Národní frontě. Výrazem toho je,
že pro sjednocení postupu 27. tohoto měsíce
se uskuteční společné zasedání
ústředního výboru Národní
fronty Československé socialistické republiky
s ústředním výborem Národní
fronty České a Slovenské socialistické
republiky, věnované výhradně otázkám
životního prostředí.