Mám za to, že by se příslušné
státní orgány měly dále a hlouběji
tvorbou velkoobchodních cen zabývat, a to nejen
z hlediska nutných společenských nákladů,
ale i jejich hodnotovým srovnáním s výrobci
jiných zemí.
Samostatným problémem jsou záměry
v rozvoji obchodu a cestovního ruchu v Praze. Řešení
dlouhodobých problémů zajištění
obchodní sítě a potřebného
zázemí k plnému zabezpečení
koncepčních záměrů, schválených
usnesením vlády České socialistické
republiky číslo 311/88, je ve vytvoření
zvláštního režimu k posílení
vlastních zdrojů pražských komunikací.
Touto otázkou se však bude náš výbor
blíže zabývat v přípravě
na říjnovou schůzi České národní
rady.
Již v úvodu svého vystoupení jsem uvedl,
že i podniky místní výroby a služeb
překročily své plánované úkoly
za rok 1988. V této souvislosti pokládám
za nutné připomenout význam 6. zasedání
ústředního výboru Komunistické
strany Československa v roce 1982, kdy po počátečním
nejistém tápání došlo k jejich
dynamickému rozvoji. Je logické, že ani tato
oblast se nerozvíjí bez problémů a
překážek.
Právě tak jako v obchodě, ani na úseku
služeb nás nemohou uspokojit pouze ekonomické
výsledky, ale jejich kvalita v tom nejširším
pojetí. Na základě prováděných
průzkumů se ukazuje, že i zde dochází
k pozitivnímu posunu.
Nárůst pracovníků, vznik nových
provozoven i růst počtu občanů poskytujících
služby na povolení národního výboru
se projevil nejen v rozšiřování poskytovaných
služeb, ale i ve zlepšení jejich dostupnosti.
Dosažené výsledky za jeden rok působení
pravidel hospodářského mechanismu nelze přeceňovat,
i když výrazně přispěly k úspěšnému
splnění plánu minulého roku a současně
vytvářejí podmínky pro rozvoj socialistické
podnikavosti a soutěživosti ve službách.
Vedle celé řady pozitivních prvků,
které jsem i přes jejich důležitost
neuvedl, existují však i negativní jevy, které
doslova brání a brzdí rozvoj služeb.
Z vyhodnocení plnění věcných
a systémových opatření přijatých
vládami k dalšímu zvýšení
výkonnosti placených služeb vyplývá
i značně rozdílný způsob zabezpečení
stanovených úkolů.
Zatímco v ekonomické a organizační
oblasti byla již realizována celá řada
opatření, nepodařilo se zabezpečit
úkoly týkající se výrazného
zlepšení materiálně technické
základny provozovatelů služeb, jejich zásobování
materiálem a zejména náhradními díly.
Je zřejmé, že úkoly v této oblasti
bude nutné přehodnotit, neboť tak, jak byly
stanoveny, neodpovídají již postupu v přestavbě
hospodářského mechanismu národního
hospodářství. Mají administrativně
direktivní charakter a předpokládají
neodůvodněné zásahy do hospodářské
sféry.
Také k zabezpečení právních
podmínek pro zajišťování servisu
do doby vydání nového hospodářského
zákoníku je třeba urychleně vydat
prováděcí předpis k hospodářskému
zákoníku, a to základní podmínky
dodávek servisních služeb strojírenských
a elektrotechnických výrobků.
U poskytování služeb občany na základě
povolení národních výborů došlo
v roce 1988 k výraznému oživení a počet
povolení se zvýšil o jednu třetinu.
Přetrvává však řada problémů
v jejich zásobování, technickém vybavení
i odborném školení provozovatelů.
Na druhé straně pak vznikají nedostatky.
v evidenci provedených prací, kontroly ze strany
národních výborů a tím spojenou
ochranu spotřebitelů, a také při zdaňování.
K odstranění zásadních příčin
limitujících rozvoj služeb, zejména
v oblasti zásobování a v materiálně
technické základně je nezbytné urychlit
strukturální změny národního
hospodářství, posílit kapacitu služeb
a zvýšit tlak na výrobce zboží
při zajišťování výrobků
náhradními díly, včetně určení
relací cen mezi cenami služeb za opravy a cenami výrobků.
Závěrem mi, soudružky a soudruzi, dovolte,
abych jménem výboru České národní
rady pro obchod, služby a dopravu i jménem klubu poslanců
Československé strany lidové doporučil
České národní radě, aby státní
závěrečný účet České
socialistické republiky za rok 1988 schválila.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
místopředsedovi České národní
rady poslanci Josefu Kaňovi. Slovo má poslankyně
Zdenka Vašíčková. Připraví
se poslanec Jaroslav Chrobák.
Poslankyně Zdenka Vašíčková:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, výdaje na sociální
zabezpečení jsou významnou položkou
státního rozpočtu České socialistické
republiky. Jejich součástí je i kapitola
- Nemocenské pojištění pracovníků,
ze které jsou hrazeny výdaje na nemocenské
pojištění pro téměř 5
mil. pracovníků, to znamená 90 % všech
pracujících v ČSR.
Dovolte mi proto, abych k této problematice poukázala
na několik významnějších souvislostí.
Především bych chtěla pro ilustraci
uvést, že v loňském roce bylo na dávkách
nemocenského pojištění pracovníků
v ČSR vyplaceno více než 18,5 mld Kčs,
tj. 3 724 Kčs v průměru na každého
pracovníka. Z toho na nemocenské připadá
1 109 Kčs.
Podpora při ošetřování člena
rodiny činila v průměru na jednu ženu
v pracovním procesu 303 Kčs. Přídavky
na jedno dítě 3 884 Kčs a na jednoho příjemce
6 724 Kčs. Na peněžité pomoci v mateřství
bylo tak průměrně v roce 1988 vyplaceno na
jeden porod 10 415 Kčs.
Celkové náklady na nemocenské zabezpečení
jsou značné a proti roku 1968, to je za dvacet let,
se zvýšily o 157,4 %. Oproti roku 1987 však činí
nárůst jen 1,01 %, což signalizuje postupné
zaostávání některých dávek
za růstem průměrných mezd.
Rozhodující výdajovou položkou nemocenského
zabezpečení pracovníků jsou přídavky
na děti, které v roce 1988 činily téměř
50 % všech výdajů. V porovnání
s rokem 1985, kdy u této dávky došlo k právní
úpravě, jsou však nižší o
více jak 200 mil. Kčs. Je třeba si položit
otázku proč?
Od roku 1974 prakticky neustále klesá počet
dětí narozených v ČSR. V roce 1988
se narodilo o 26 % dětí méně než
v roce 1974 - posledního vrcholu porodnosti, a o 4 % méně
než v roce 1968 - posledního zlomu v nejnižší
porodnosti.
Tyto údaje jsou varující. Je zřejmé,
že přes řadu propopulačních opatření,
která byla v posledních letech provedena, existují
závažné vlivy, které způsobují
tento vývoj.
Vznáším podnět, aby odborníci
v této oblasti analyzovali všechny faktory, které
souhrnně tvoří populační klima
a vytypovali rozhodující. Těmi bychom se
měli pak zabývat a pokusit se o zastavení
nepříznivého populačního vývoje.
Musíme docílit pozvolný, rovnoměrný,
ale neustálý nárůst porodnosti v České
socialistické republice. Zdůrazňuji nárůst
pozvolný, rovnoměrný, ale neustálý,
protože takové výkyvy, jaké jsme zaznamenali
v posledních 20 letech, představují pro naši
společnost enormní náklady na vybudování
předškolních, školních a dalších
zařízení včetně zajištění
potřebných kvalifikovaných pracovníků
s následnou nadbytečností jak těchto
zařízení tak pracovníků.
Druhou rozhodující dávkou je nemocenské,
které v roce 1988 činilo téměř
30 % všech výdajů. v porovnání
s rokem 1968, tedy za 20leté období, jsou výdaje
u této dávky dvojnásobné.
Rychlý růst čisté denní mzdy
pracovníka, který je základem pro stanovení
denní výše nemocenského, je jedním
z faktorů, který za toto období nárůst
ze 70 % ovlivňuje. Navíc byla v roce 1985 právní
úpravou zvýšená hranice maximální
čisté denní mzdy, ze které se stanoví
nemocenské, a chci zdůraznit, že na tomto úseku
bude nutno takto postupovat i v budoucnu, nechceme-li, aby úroveň
nemocenského zaostávala za mzdovým vývojem.
V současné době již opět stanovené
maximum postihuje přes 17 % pracovníků.
Již řadu let je kritizována ta skutečnost,
že u dělnických profesí není
mzda za práci přesčas zahrnována do
základu pro stanovení výše nemocenského.
U dělníků se značným podílem
přesčasové práce, kde nelze ani v
budoucnu počítat s jejím výrazným
snížením, dochází tak v době
nemoci k podstatnému zhoršení materiálních
podmínek, zejména ve srovnání s ostatními
pracovníky, kteří případnou
odměnu za práci přesčas mají
již zahrnutou v základní mzdě, která
se plně započítává pro stanovení
výše nemocenského.
Dalším rozhodujícím faktorem, který
značně ovlivňuje vývoj nákladů
na nemocenské je, že od roku 1972 nám přes
určité roční výkyvy neustále
stoupá průměrné procento absence pro
nemoc a úraz, a to z důvodu vyšší
nemocnosti pracujících.
To svědčí o zhoršujícím
se zdravotním stavu obyvatelstva. Je třeba si však
položit otázku, zda je to jediná příčina
růstu pracovní neschopnosti. Zda je to vliv životního
prostředí, nebo zde působí i další
okolnost jako například větší
benevolence lékařů posuzujících
pracovní neschopnost včetně zdlouhavého
diagnostického procesu apod.
Již v roce 1982 bylo přijato "Opatření
vlády ČSSR a ÚRO" k provádění
rozborů pracovní neschopnosti a přijímání
opatření k nápravě ve všech našich
podnicích a organizacích. Dosavadní vývoj
ukazuje a naše poslanecké poznatky potvrzují,
že tato forma není dostatečně účinná.
Jedno však z toho můžeme vyvodit. Naše podniky
a organizace mají velice malý zájem na vývoji
pracovní neschopnosti. Dávám proto podnět,
aby se hledaly ekonomické stimuly, jak zájem hospodářských
organizací více na péči o zdraví
svých pracovníků zainteresovat. -
Soudružky a soudruzi, musím rovněž poukázat
na to, že potřeby zdravotnictví byly v 8. pětiletce
hmotně i devizově zabezpečeny nedostatečně.
Původní plány byly nedostačující
a jejich úpravy řešily situaci opožděně
a pouze částečně. Na tuto situaci,
která se opakuje i v roce 1989 chci jménem zdravotního
a sociálního výboru důrazně
upozornit Poznatky z našich volebních obvodů
ukazují, že například při zásobování
léčivy trvají dlouhodobě nedostatky,
které jsou předmětem oprávněné
kritiky nejen z řad občanů, ale i zdravotníků.
Nedaří se dosáhnout snížení
počtu nedostatkových přípravků.
Ve výboru jsme byli informováni, že vzhledem
k nepříznivé situaci v dovozu surovin i hotových
přípravků, dochází k dalšímu
zhoršování situace. Proto je nutné přidělit
zdravotnictví chybějící devizové
prostředky na dovozy nezbytné v roce 1989. Samostatně
musí být řešeny neinvestiční
dovozy k prevenci AIDS a platby za dovozy z předchozích
let.
Závěrem svého vystoupení doporučuji
schválit státní závěrečný
účet ČSR za rok 1988. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslankyni Zdence Vašíčkové. Slovo má
poslanec Jaroslav Chrobák, připraví se poslanec
Jiří Fleyberk.
Poslanec Jaroslav Chrobák: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci!
Pozitivní trend v ekonomickém vývoji resortu
českého průmyslu za minulý rok, po
neúspěšných letech v počátku
pětiletky, je dosahován po přijatých
mimořádných opatřeních koncem
roku 1987 vládou ČSR a opatřeních
v průběhu roku 1988 prováděných
vedením ministerstva.
V roce 1988 resort českého průmyslu plán
v objemových ukazatelích splnil a přeplnil.
Bylo dosaženo zvýšené dynamiky ve srovnání
s prvními dvěma roky 8. pětiletky. Tato skutečnost
se odrazila ve zlepšeném plnění plánovaných
úkolů výroby, zvýšilo se zhodnocení
produkce i na zahraničních trzích. Byly překročeny
plánované objemy dodávek pro vnitřní
trh včetně vývozu do obou teritorií.
Proti roku 1987 se sice snížila materiálová
i celková nákladovost výroby a současně
vzrostla tvorba zisku, přesto zvláště
neproduktivní náklady jsou stále vysoké
a nepodařilo se je doposud snížit. Byl splněn
plán produktivity práce a upravené vlastní
výkony resort překročil o 1, 6 % při
meziročním nárůstu o 5, 9 %. Přínos
resortu při tvorbě národního důchodu
za rok 1988 představuje hodnotu 63, 9 miliard korun, s
překročením státního plánu
roku 1988 o 700 miliónů korun.
Tyto výsledky byly pozitivně ovlivněny především
skutečností, že resortu byl stanoven náročný,
ale reálný plán, na základě
kterého mohl mobilizovat podřízené
organizace k jeho naplnění. Za tyto výsledky
chci za výbor průmyslu a stavebnictví všem
pracovníkům resortu a zvláště
ženám poděkovat.
Přes jednoznačně pozitivní tendence
a dílčí úspěchy spojené
se zaváděním nových výrobků
nelze zatím hovořit o zásadních strukturálních
změnách, které by znamenaly výraznější
obrat v zabezpečení potřeby vnitřního
trhu, zejména ve struktuře a kvalitě. Jedná
se hlavně o sortiment pletařského, oděvního
a obuvnického průmyslu.
Dosavadní program modernizace nemá komplexní
charakter, týká se jen vybraných výrob,
většinou finalizujícího procesu výroby
tam, kde jsou předpoklady efektivnosti. K zásadnímu
obratu ve výrobě spotřebního průmyslu
této kategorie však může dojít
až po modernizaci vstupních odvětví.
Tomu však dosud neodpovídají potřebné
zdroje, ať již vlastní, přidělované
nebo úvěrové.
Resort průmyslu sice dostal příděl
devizových prostředků na modernizaci, ale
současně mu byly kráceny prostředky
na běžné investice, takže celkový
objem investičních prostředků na 8.
pětiletku zůstal na úrovni předchozích
pětiletek. Z těchto důvodů nelze počítat
s tím, že by se opotřebení základních
prostředků vlivem modernizace výrazně
změnilo. Míra opotřebení, která
činila v roce 1985 64 %, se má snížit
pouze na 62 % v roce 1990.
Tuto problematiku je zároveň nutné posuzovat
v souvislosti s rostoucími požadavky na řešení
ochrany životního prostředí u celé
řady zastaralých výrob, zejména u
chemického průmyslu.
Modernizace a schopnost obnovovat výrobu v nových
hospodářských podmínkách příštích
let bude závislá zejména na samostatných
podnicích a jimi vytvořených zdrojích.
Čím bohatší budou podniky, tím
efektivnější výrobu budou moci zavádět,
tím více budou investovat do výzkumu, licencí
a progresivních výrobních metod.
S tím nekoresponduje dnešní situace řady
z nich. Některé jsou hluboce zadluženy, nebo
nejsou schopny dalšího financování investic.
Jako příklad mohu uvést Mosilanu, Perlu,
Tepnu, Šohaj, Triolu, Kavalier, Svit a další.
Je nutné si uvědomit, že konkurence ve vyspělých
zemích obnovuje strojní park po 5 - 7 letech. Udržení
podniku na světové úrovni není zaručeno
jednorázovou dotací na modernizaci a v mnohých
případech nebude ani znamenat, že podnik bude
schopen v potřebném tempu reprodukovat základní
prostředky. U ekonomicky silného podniku tyto záruky
budou.
Proto je nutno podporovat především silné
a perspektivní podniky. Přerozdělováním
lze nejlépe dojít k průměrnosti.
Vzhledem k tomu, že textilní, oděvní,
kožedělné a další odvětví
lehkého průmyslu jsou důležitá,
jak z hlediska vnitřního trhu, tak exportu, je potřebné
přehodnotit poměr mezi rozvojovými záměry
v oblasti těžkého a lehkého průmyslu
ve prospěch lehkého průmyslu. Hovoří
pro to rychlejší adaptibilita výroby těchto
odvětví na požadavky trhu, menší
energetická a materiálová náročnost,
rychlé devizové inkaso apod. Toto platí zvláště
pro rozvoj tzv. malotonážní chemie, tak jak
se tím zabýval náš výbor a předsednictvo
České národní rady.
Závažnost problematiky rovněž podtrhl
i předseda federální vlády soudruh
Ladislav Adamec ve svém vystoupení na posledním
zasedání Federálního shromáždění.
Ze jde skutečně o závažný problém,
dokumentovala i příprava našeho výboru
na jednání k problematice odpadů, vznikajících
při výrobě titanové běloby
v Přerovských chemických závodech.
Soudruzi a soudružky, výbor pro průmysl a stavebnictví
se pravidelně problematikou českého průmyslu
podrobně zabývá. Na své květnové
schůzi výboru státní závěrečný
účet resortu ministerstva průmyslu České
socialistické republiky za rok 1988 schválil.
Dovolte mi, abych i já za výbor pro průmysl
a stavebnictví doporučil dnešní schůzi
závěrečný účet za rok
1988 schválit.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jaroslavu Chrobákovi. Slovo má poslanec
Jiří Fleyberk, připraví se poslanec
Miroslav Janota.
Poslanec Jiří Fleyberk: Soudružky a
soudruzi, když jsme se ve druhé polovině května
letošního roku ve výboru pro národní
výbory a národnosti zabývali návrhem
vlády ke státnímu závěrečnému
účtu České socialistické republiky
za rok 1988 v oblasti činnosti národních
výborů, srovnávali jsme logicky situaci,
která byla v období, kdy byl na loňský
rok rozpočet schvalován, s výsledky, kterých
bylo v minulém roce skutečně dosaženo.