Ve své zpravodajské zprávě k návrhu
rozpočtu na rok 1988 jsem tehdy řekl, že zůstávají
otevřeny některé naléhavé problémy.
Do výše, kterou stanoví normativ oprav, chybělo
tehdy 1, 6 miliardy korun, nebyly plné zajištěny
některé úkoly v odvětví školství
a zdravotnictví, dále pak prostředky umožňující
překročení objemu investic pro komplexní
bytovou výstavbu atd. Upozornil jsem na to, že výše
prostředků, které národní výbory
pravděpodobně posílí z vlastních
doplňkových zdrojů, z fondu rozvoje a rezerv,
může vyvolat situaci, že nebudou mít dostatek
financí na zabezpečení akce "Z"
a ostatních naléhavých potřeb.
Viděli jsme ve výboru tehdy jasně, že
napětí mezi zdroji národních výborů
a plně odůvodněnou potřebou je značné.
A v souvislosti s těmito skutečnostmi jsme vyslovili
obavy, že bude ohrožena i pomoc ústředních
resortů při plnění vládních
usnesení o rozvoji území při západní
hranici České socialistické republiky.
Ve svém usnesení jsme proto žádali,
aby byly hledány a nalezeny cesty, jak tehdy nevyřešené
problémy ve výdajové, ale zvláště
příjmové straně rozpočtu národních
výborů dořešit. Šlo také
o to pomoci zvláště těm krajům,
které se, a je třeba zdůraznit, že ne
vlastní vinou, dostaly do finančních problémů,
pro ně vlastně neřešitelných.
Dnes hodnotíme výsledky, kterých bylo v loňském
roce skutečně dosaženo. Globálně
je možno říci, posuzováno celospolečensky,
a bylo to tady už řečeno, že jsme loni
sice dosáhli určitého pokroku v úsilí
o intenzifikaci našeho národního hospodářství,
ale že výsledky zdaleka neodpovídaly vynaloženým
prostředkům a tato skutečnost že nutně
negativně ovlivnila tvorbu finančních zdrojů.
Domnívám se, a spolu se mnou i celý výbor,
že o to významnější je proto skutečnost,
že se v podstatě podařilo zabezpečit
téměř všechny úkoly v oblasti
společenské spotřeby, což se pozitivně
projevilo v plnění úkolů národních
výborů.
Jak vyplývá z podkladů, které máme
k dispozici, s výjimkou bytové výstavby,
národní výbory jim plánem ukládané
úkoly splnily a leckde i překročily, a stalo
se tak ve všech krajích. Ve všech krajích
se také národní výbory na tvorbě
zdrojů podílely vlastními příjmy,
včetně sdružených prostředků,
které proti očekávání překročily
1,2 miliardy korun.
Tyto výsledky spolu s provedenými rozpočtovými
opatřeními vlády a ministerstva financí
České socialistické republiky, za které
je poctivé poděkovat, umožnily zlepšit
situaci ve zdravotnictví, školství a kultuře
a pokrýt i některé potřeby dalších
odvětví.
Ve výboru jsme toho názoru, že veškeré
užitečné iniciativy a tvůrčí
úsilí o obohacení kulturního odkazu
našeho lidu a intelektuálního potenciálu
společnosti a rozvoj její materiální
základny je třeba důsledně podporovat,
protože nízká kultura ovlivňuje život
společnosti negativně. Že bez kultury společnosti
neexistuje ani principiální mravnost, a že
bez ní, bez elementární mravnosti nepůsobí
plně ani sociální a ani ekonomické
zákony, jejichž působení je podstatnou
podmínkou efektu nového hospodářského
mechanismu, který bude od příštího
roku uplatňován.
Abych však pokračoval v analýze vývoje
z pohledu národních výborů.
Podniky řízené národními výbory
snížily ve všech krajích plánovanou
ztrátu o více než půl miliardy Kčs.
Toto jistě pozitivní zjištění
je nutné do jisté míry objektivizovat. Někde
byl totiž lepší hospodářský
výsledek docílen tím, že byly sníženy
příděly do fondu oprav. Jsme toho názoru,
že národní výbory by měly pečlivě
ověřit, došlo-li ke snížení
proto, že podniky dosáhly vyšší hospodárnosti
při údržbě a při vynakládání
prostředků, nebo došlo-li k úsporám
z jejich krátkodobých zájmů, či
na úkor spotřebitelů. Vždyť úpravy
cen v RaJ někde by měly skutečně vést
k zamyšlení. O naléhavosti pečlivé
analýzy příčin dosažených
výsledků svědčí například
i skutečnost, že se výrazně snížila
dynamika růstu tržeb od obyvatel za placené
služby, a že někde dokonce tržby klesly.
S čím nemůžeme být v žádném
případě spokojeni, je neplnění
úkolů v bytové výstavbě a v
modernizaci bytového fondu. Ve výboru bylo uvedeno,
že v 8. pětiletce je vážně ohroženo
dokončení 22 tisíc bytů, a že
jen dva kraje se vloni vyrovnaly s plánovaným počtem
modernizovaných bytů. A dále pak, že
národní výbory ke škodě věci
plně nevyužily rozpočtované subvence
a ani prostředky na státní příspěvky
na družstevní bytovou výstavbu. Výbor
musel konstatovat, že na rozvoj bydlení nebylo loni
využito téměř 600 mil. Kčs, i
když byly k dispozici.
Radostnější pohled je - přes pochyby
projevené v souvislosti s rozpočtem na loňský
rok - na plnění akce Z. Úkoly byly překročeny
a je dobře, že stavby zlepšující
životní prostředí se na celkové
hodnotě díla přesahující 3,5
mld Kčs podílely téměř 1/3.
Stejně radostné je zjištění,
že náklady na realizaci akce Z nedosáhly úrovně
umožněné plánem. Méně
radostná je však skutečnost, že - zvláště
v některých krajích - nebezpečně
vzrostla její rozestavěnost. A stejně neradostné
je zjištění, že přes značný
nárůst příjmů národních
výborů proti loňskému roku, spolu
se zůstatkem prostředků na fondech rezerv
a rozvoje, nejsou pro letošní rok zajištěny
vlastní zdroje na plánované a ve volebních
programech obsažené úkoly akce Z. Na tuto skutečnost
poukázala také schůze výboru ČNR
pro plán a rozpočet, rozšířená
o delegace ostatních výborů, na své
schůzi 8. června a ve svém usnesení
požádala o "zabezpečení dalších
finančních prostředků na pokrytí
objektivních potřeb akce Z a společenské
spotřeby u národních výborů
v tomto roce", abych usnesení alespoň zčásti
citoval, a tím jeho oprávněnost a naléhavost
podtrhl.
Hovořil jsem již o tom, že proti stavu, který
byl v období projednávání rozpočtu
na loňský rok, se podařilo uvolnit zvláště
na opravy, údržbu, rekonstrukci, modernizaci, přístavby,
nástavby a na vybavení více prostředků
než původní rozpočet pro potřeby
zdravotnictví, školství a kulturu stanovil.
V žádném případě toto
konstatování neznamená, že můžeme
být plně spokojeni. Toto konstatování
platí i pro úkoly v rozvoji území
při západní hranici ČSR. Výbor
v této souvislosti konstatoval, že jsme dosud na začátku
důsledného řešení tohoto úkolu,
a že - zvláště stavebnictví a ústřední
resorty - se zatím s na ně připadajícími
úkoly nevyrovnaly a že mají co dohánět.
Soudružky a soudruzi, domnívám se, že
uzavírajíce rok 1988 z hlediska závěrečného
účtu - můžeme konstatovat, že v
té části, za kterou odpovídají
národní výbory, byl vývoj v podstatě
příznivý. Výbor pro národní
výbory a národnosti je přesvědčen
o tom, že národní výbory - podporovány
vládou ČSR a ministerstvem financí ve svých
oprávněných potřebách - jsou
schopny výrazně přispět k praktickému
řešení celé řady problémů
života lidí. To na jedné straně. Na
druhé straně by bylo nesprávné nevidět,
že mají ještě celou řadu možností
jak svůj podíl na jejich řešení
dále zvýšit a že těchto možností
musí rychle a důsledně využívat.
Soudružky a soudruzi, závěrem - na podkladě
zmocnění výboru pro národní
výbory a národnosti - navrhuji, aby Česká
národní rada závěrečný
účet ČSR schválila. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Fleyberkovi. Slovo má poslanec
Miroslav Janota. připraví se poslanec František
Stefan.
Poslanec Miroslav Janota: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté!
V rámci přípravy dnešní schůze
České národní rady její výbor
pro kulturu a výchovu zaměřil svou pozornost
nejen na projednání přikázaných
rozpočtových kapitol, ale snažil se o koncepční
hodnocení současného postavení celé
nevýrobní sféry v probíhajících
procesech komplexní přestavby československé
společnosti. Hlavní důraz jsme přitom
kladli - ve spolupráci s vedením ministerstva kultury
ČSR, s komisemi kultury krajských národních
výborů i Národního výboru hl.
m. Prahy, dále s deseti okresními národními
výbory i s poměrně širokým odborným
aktivem - na hledání východisek k aplikaci
principů nového hospodářského
mechanismu, zejména ve specifických podmínkách
odvětví kultury.
Naše poznatky z řady průzkumů totiž
ukázaly, že další kulturní rozvoj
života pracujících mimo jiné naráží
na nedořešené otázky financování
kulturních zařízení na závodech,
v družstvech či v závodních klubech.
Podle vyhlášky federálního ministerstva
financí č. 90 z roku 1986 náklady na činnost
kulturních zařízení a na kulturní
život dnes hradí státní podniky ze svého
zisku. V praxi to v řadě míst již letos
vedlo ke snižování dotací, případně
k jejímu úplnému zrušení. Všeobecně
se předpokládá, že se situace v dalších
letech může v této sféře dále
zhoršovat, v návaznosti na přechod celého
národního hospodářství na nové
podmínky hospodaření od 1. ledna 1990. To
ovšem ostře kontrastuje se závěry 10.
zasedání ÚV KSČ z října
loňského roku, které vytyčilo jednoznačné
a konkrétní úkoly pro oblasti kulturně
výchovné činnosti i kulturních aktivit
pracujících a mládeže, v rámci
všestranného zkvalitňování umělecké
a ideové úrovně celého odvětví,
v tomto případě zejména místní
kultury.
Přivítali jsme proto usnesení vlády
České socialistické republiky ze 17. 5. t.
r., která na svém jednání přijala
dokument "Návrh zásad komplexní přestavby
hospodářského mechanismu v nevýrobní
sféře", s nímž vyslovila souhlas
i vláda Československé socialistické
republiky dne 8. 6. 1989. Z pověření našeho
výboru mi k tomuto dokumentu dovolte přednést
několik poznámek.
Především jej považujeme za potřebný
a nutný, poněvadž přestavba se z pochopitelných
důvodů zatím spíše koncentrovala
na výrobní sféru. Podporujeme rovněž
základní cíle materiálu, směřující
k výraznému zvýšení hospodárnosti,
k účelnému vynakládání
celospolečenských prostředků s využitím
chozrasčotních principů a k aktivnějšímu
zapojení finančních zdrojů mimo oblast
státních rozpočtů. Pozitivní
je rovněž posilování pravomocí
a odpovědnosti organizací i pracovních kolektivů
za dosahované výsledky.
Jsme přesvědčeni, že přestavba
nevýrobní sféry bude dále rozvíjena
nejen formou organizačních a ekonomických
opatření, ale komplexním a systémovým
přístupem ke všem jejím odvětvím.
Jak bylo řečeno v usnesení vlády České
socialistické republiky, Zásady začnou platit
od 1. ledna 1991. Je to tudíž období do jejich
zavedení krátké z hlediska množství
organizátorské práce, kterou bude nutno ještě
vykonat, na druhé straně dlouhé pro všechny,
kteří na nová pravidla netrpělivě
čekají, aby na jejich základě mohli
využít iniciativu pracovníků podniků
a organizací.
Upozorňuji na tento fakt zvláště proto,
že nesmíme ani v tomto přechodném období
riskovat ztrátu iniciativy, nadšení a socialistické
podnikavosti lidí, kteří v praxi budou ještě
jeden a půl roku narážet na bariéry
předpisů, zákazů a vyhlášek.
Doporučuji proto soustavně využívat
pozitivní výsledky experimentu s novým systémem
plánování, financování a hmotné
zainteresovanosti, jenž probíhá od 1. 7. 1988
ve 113 organizacích.
Schválený harmonogram předpokládá
do 30. června 1990 vydání samostatných
předpisů. Ty nesporně ovlivní efektivnost
hospodaření nevýrobní sféry
daleko více než Zásady samotné, především
vymezením výkonových ukazatelů, hmotné
stimulace, pravidel mzdové regulace a zásad finančního
hospodaření.
Rozsah zvláštních předpisů bude
mít přímý dopad na hospodaření,
plánovací i administrativní náročnost
činnosti organizací. Vždyť například
výše fondu odměn musí být stanovena
ve vazbě na jeho motivační úroveň
u jeho minimální výše, i s ohledem na
omezení nekryté koupěschopné poptávky
v rámci jeho maximální výše.
Z hlediska akcelerace vývoje politickoekonomické
situace u nás představují Zásady,
podle názoru našeho výboru, jen přechodná
ustanovení. Ve srovnání s přestavbou
hospodářského mechanismu výrobní
sféry zůstávají stále poplatnými
stávajícím normám řízení.
Ukazuje to například omezování možnosti
úvěrů a půjček, přístupy
ke stanovení formy hospodaření organizací
základního výzkumu, řešení
případných změn hospodářské
formy organizací, bude-li tato změna představovat
pozitivnější a efektivnější
variantu či stanovení hospodářské
formy se zkušební dobou. Polemizovat se, podle našeho
názoru, dá i s názory na úhradu některých
nákladů regenerace pracovní síly výhradně
z prostředků obyvatelstva.
Organizaci celého procesu zavedení Zásad
do praxe je nezbytné vázat nejen na řídící
složky nevýrobní sféry všech stupňů,
ale také na iniciativu organizací Revolučního
odborového hnutí i specifických struktur,
jimiž v oblasti kultury nesporně jsou umělecké
tvůrčí svazy. I jejich vedení a členská
základna by měly v duchu nového myšlení
maximálně podpořit stranou prosazované
principy přestavby hospodářského mechanismu
v nevýrobní sféře.
Jménem výboru České národní
rady pro kulturu a výchovu dávám podnět
vládě České socialistické republiky,
aby prováděcí předpisy k Zásadám
komplexní přestavby hospodářského
mechanismu v nevýrobní sféře byly
před jejich definitivním schválením
dány k připomínkám čtyřem
výborům České národní
rady, a to výboru pro národní výbory
a národnosti, výboru pro školství a
vědu, výboru pro kulturu a výchovu a výboru
zdravotnímu a sociálnímu.
Základním problémem celé nevýrobní
sféry je rozpor mezi potřebami a výší
jejich finančního i materiálního zabezpečení.
Jsme si vědomi, že jeho řešení
nebude závislé na sebelépe zformulovaném
dokumentu, nýbrž na tvorbě zdrojů a
tím i objemů vkládaných státem
do této sféry.
Přesto považujeme za nutné upozornit, že
při dosud obvyklém tzv. zbytkovém plánování
nemají nevýrobní odvětví mnohdy
pokryty potřeby ani na prostou reprodukci. Při vyhlašování
úsporných opatření ve státním
rozpočtu pak bývají postižena velmi
citelně se všemi negativními dopady, které
oprávněně kritizujeme ve zdravotnictví,
školství, životním prostředí,
sociální péči i v kultuře.
Objektivní řídící orgány
a jejich odborná pracoviště bych chtěl
jménem výboru České národní
rady pro kulturu a výchovu požádat, aby při
realizaci Zásad v odvětví kultury přistupovaly
k této problematice skutečně komplexně
a vyvarovaly se jednostranného tlaku jen na ekonomickou
rentabilnost.
Na druhé straně musí kulturní fronta
a její představitelé při důsledném
dodržování principů socialistické
kulturní politiky a boje proti komercializaci jasně
vyznačit priority, na něž finanční
i materiální prostředky vždy musíme
mít, a oblasti, které nemůžeme z různých
důvodů dotovat a musí si proto svou existenci
zabezpečit ekonomickou soběstačností.
Závěrem mi dovolte, vážené soudružky
poslankyně a vážení soudruzi poslanci,
abych z pověření výboru České
národní rady pro kulturu a výchovu doporučil
dnešní schůzi České národní
rady schválit státní závěrečný
účet České socialistické republiky
za rok 1988 v předloženém znění.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Miroslavu Janotovi, slovo má poslanec František
Štefan, připraví se poslanec František
Skácel.
Poslanec František Štefan: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté!
Při hodnocení celkových výsledků
resortu ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy České socialistické
republiky za rok 1988 je možno konstatovat, že byly
splněny.
Souhrnné výdaje nepřekročily příjmy,
které byly k dispozici, hospodářské
organizace se v roce 1988 vyrovnaly se všemi závaznými
ukazateli a limity danými plánem včetně
ukazatelů podílových.
Podobně tomu bylo v ústředně řízených
rozpočtových a příspěvkových
organizacích resortu a v plnění programu
hospodárnosti. Nutno však poznamenat, že se prováděly
úpravy a zpřesnění plánu. Kladně
je nutno hodnotit experiment ověřování
nového systému plánování, financování
a hmotné zainteresovanosti který byl na základě
usnesení vlády České socialistické
republiky číslo 175 z roku 1988 ověřován
na některých vysokých školách.
Ukázalo se, že nové podmínky zvýšily
aktivitu a zájem pracujících na experimentujících
školách o záležitosti týkající
se hospodaření těchto škol a k uvážlivému
vynakládání rozpočtových prostředků.
Toto v souhrnu pozitivní hodnocení však neznamená,
že nebyly žádné nedostatky. Jedním
z nich je neplnění plánu výkonů
v přijímání počtu studentů
na vysoké školy. Plán byl splněn na
98,3 %, takže v roce 1988 absolvovalo v denním studiu
na vysokých školách proti plánu o 286
absolventů méně. Avšak ve srovnání
s rokem 1987 se počet nově připravovaných
odborníků s vysokoškolským vzděláním
snížil již o 1325 absolventů.
Bohužel na nesplnění plánu se nejvíce
podílejí vysoké školy technického
zaměření. To je vážný
nedostatek, neboť jak bylo zdůrazněno na posledním
zasedání ústředního výboru
naší strany, jednou z podmínek prosazování
vědy ve výrobě je mít k dispozici
dobře připravené, kvalifikované odborníky.
Podmínkou přijetí žáků
na technické školy musí být na prvním
místě kvalita. Nejsou-li však studenti tohoto
typu k dispozici, musíme se podívat na způsob
přípravy již na střední a základní
škole. Opět se zde projevuje absence práce
s talentovanou mládeží, na což je permanentně
poukazováno. I v tom smyslu je potřeba naplňovat
závěry 13. zasedání ÚV KSČ.
Spolu s partnerskými výbory Federálního
shromáždění a Slovenské národní
rady přijímáme opatření, jak
i široký aktiv poslanců zastupitelských
sborů musí v těchto otázkách
pomoci. Konkrétní návrhy by měly odeznít
na celostátní konferenci učitelů v
září letošního roku.
Jedním z vážných nedostatků vědeckotechnického
rozvoje je vybavování školství výpočetní
technikou. Program elektronizace předpokládá,
že v roce 1995 bude dosaženo ukazatele jeden počítač
na 50 žáků, který některé
země v Evropě dosáhly již v roce 1988.
Ještě závažnější však
je porovnání parametrů a cen.