Na jedné straně byl plán výroby olejnin,
obilovin, brambor a dalších plodin splněn,
ale naopak produkce cukrovky, ovoce a zeleniny, zůstala
plánu mnohé dlužna. V tom je právě
složitost uplynulého roku. Z tohoto důvodu
se některé obory potravinářského
průmyslu dostaly do obtíží ve finančním
hospodaření i v platební schopnosti. Týká
se to především cukrovarů, konzerváren
a lihovarů.
Nakonec se tyto problémy vyřešily v rámci
vztahu resortu ke státnímu rozpočtu.
K charakteristice plnění úkolů loňského
roku patří také skutečnost, že
výsledky podle krajů, okresů a podniků
byly značně rozdílné. Je pravda, že
mnohde tento stav ovlivnily klimatické podmínky,
ale v řadě případů jsou příčiny
jinde. Tyto rezervy je třeba v praxi odpovědně
a urychleně řešit.
Přestože byl uplynulý rok finančně
uzavřen, zůstává v zemědělsko-potravinářském
komplexu mnoho problémů i v současnosti.
Například i při splnění plánu
výroby obilovin jsou velké obtíže se
zajišťováním jadrných krmiv pro
potřebu živočišné výroby.
Není zde provázanost mezi výrobou a spotřebou.
Zemědělská praxe kritizuje skutečnost,
že máme v naší federaci oblasti, kde jsou
krmné fondy zabezpečeny jádrem na 90 nebo
téměř 100 %, ale v České socialistické
republice je zajištěnost tržní produkce
živočišné výroby většinou
podstatně nižší.
Při nedostatku průmyslového zboží
na našem trhu se zájem spotřebitelů
přesouvá do oblasti potravinářských
výrobků, zvyšuje se spotřeba masa, stále
přetrvává zájem o vepřové
maso, jehož výroba je náročná
na jadrná krmiva. To se dostatečně nebere
v úvahu. Občas se ozve kritika, že se dodávky
vepřového masa přeplňují. Ve
výboru jsme uvažovali o tom, zda nebude třeba
znovu tyto skutečnosti zbilancovat a současně
také posoudit dosavadní systém nákupu
obilovin. Doporučoval bych tento podnět k zvážení.
Celý resort, soudružky a soudruzi, vstoupil od 1.
ledna 1989 do přestavby hospodářského
mechanismu, hospodaří v nových, náročnějších
ekonomických podmínkách. V této souvislosti
se mnoho diskutovalo o tom, jak bude vypadat zajištění
trhu potravinami. Souhrnné výsledky smluv i stav,
který projednala vláda, zatím nesvědčí
o výpadcích v zajišťování
zemědělské a potravinářské
produkce.
Domnívám se, že však do budoucna nelze
vyloučit určité snahy o povýšení
zájmů podniků nad zájmy společnosti.
S ohledem na vysoký odvod daně z mezd může
dojít u některých podniků ke snaze
změnit strukturu zemědělské výroby
ve prospěch více efektivních plodin, omezit
pěstování plodin příliš
náročných na vysokou potřebu pracovních
sil, snižovat některé náročnější
oblasti živočišné výroby, zejména
chov skotu. Tyto možnosti je třeba sledovat tak, aby
nebyla narušena společenská objednávka.
Je možno říci, že řada ekonomických
nástrojů byla dána k dispozici zemědělským
podnikům opožděně. Proto se obtížně
sestavoval plán a mnohé podniky dokončovaly
plánování pro letošní rok teprve
v měsíci květnu a někde ještě
v červnu. U značné části jednotných
zemědělských družstev i státních
statků je plánovaný zisk v letošním
roce podstatně nižší nežli plánovaný
či skutečný zisk v uplynulých letech.
Informace ministra k tomuto problému říká,
že při využití fondu soustavy a cenového
fondu se situace zlepší, ale přesto nebude
dosaženo uvažované úrovně zisku.
U jednotlivých podniků je situace různá.
Ve výboru jsme diskutovali o tom, že dopady nových
ekonomických nástrojů bude nutno sledovat,
a proto jsme tuto problematiku zařadili do plánu
práce našeho výboru. Domnívám
se, že je třeba skutečně odpovědně
posoudit účinnost nových vztahů a
nástrojů ihned, jakmile budou k dispozici potřebné
údaje.
Plány některých podniků signalizují
značné problémy v ekonomice, což by
mohlo mít nepříznivý vliv na zavádění
poznatků vědeckotechnického rozvoje do provozu,
na zajištění rozšířené
reprodukce, na celkový rozvoj našeho zemědělství.
Můj volební obvod zabírá venkovskou
část okresu Opava. Mohu říci, že
zemědělci opavského okresu v posledním
časově dlouhém období i v současnosti
dosahovali a dosahují v zemědělské
výrobě výborných výsledků.
Svědčí o tom například výsledky
uplynulého roku, kdy průměrný hektarový
výnos u řepky ozimé činí 3,6
tuny, u obilovin 5,6 tuny, u cukrovky, která se v okrese
dlouhodobě plní, to bylo 47, 9 tuny, a hektarový
výnos brambor včetně raných dosáhl
24, 3 tuny.
Stejně dobrou úroveň má živočišná
výroba. Za uplynulých pět měsíců
letošního roku jsou výsledky živočišné
výroby nejlepší v dosavadní historii
okresu.
Dopad změn ekonomických nástrojů však
i při progresívním plánu na rok 1989
působí negativně na tvorbu hospodářského
výsledku u všech zemědělských
podniků okresu. Plánovaný zisk je o 138 mil.
Kčs nižší, což představuje
pouze 44 % loňské skutečnosti. Výsledky
ekonomiky za I. čtvrtletí letošního
roku jsou však podstatně lepší, než
se plánovalo, i když za toto období je zisk
v okrese o 32 753 tis. horší, než v uplynulém
roce. Objektivní posouzení nových podmínek
však vyžaduje analýzu pochopitelně za
delší časové období.
Skutečnost, že zemědělsko-potravinářský
komplex vstoupil do přestavby mezi prvními resorty
národního hospodářství nese
s sebou i celou řadu problémů, jejichž
řešení není v silách zemědělských
podniků. Stále přetrvává obtížná
situace v oblasti materiálně technického
zabezpečení zemědělské a potravinářské
výroby. Jde o nedostatečné zásobování
kvalitní a výkonnou technikou, dopravní technikou,
technologickým zařízením, náhradními
díly, přetrvává nedostatek agrochemikálií,
stavebního materiálu, hutního materiálu,
obalového materiálu, ochranných pracovních
pomůcek, a takto bych mohl pokračovat.
Nefungují dobře dodavatelsko-odběratelské
vztahy. V praxi se mnohdy potřebný materiál
doslova shání různými i nezákonnými
cestami. Tato situace vytváří značné
problémy se zajišťováním výroby.
Navíc je mnohde využívána k umělému
zvyšování cen. Mám při tom na
mysli přirážky k cenám náhradních
dílů i jiných materiálových
vstupů.
Zemědělství většinou nepočítalo
se zvýšením cen některých služeb.
Citelný je dopad zvýšení sazeb povinného
pojištění. Považujeme za nesprávné
zvýšení úrokové sazby za úvěry
poskytnuté před 1. lednem 1989. Zemědělskou
praxi dnes zajímá, jak bude řešen dopad
zvýšení ceny nafty na ekonomiky zemědělských
podniků.
Zemědělci jsou kritizováni za to, že
vyrábějí produkci příliš
draze, bezpodmínečně musejí hledat
cesty ke snižování nákladů, ale
tato skutečnost je z velké části způsobena
vysokými cenami vstupů.
Soudružky a soudruzi, na vesnicích byla a je samozřejmostí
úzká a dobrá spolupráce zemědělských
podniků s národními výbory. V současném
období se ukazuje, že JZD nebudou mít možnost
uvolňovat tolik finančních prostředků
pro sdružování, na akce "Z", na plnění
volebních programů Národní fronty,
na podporu činnosti složek Národní fronty
jako v minulosti. Obtížně se vysvětluje
i některým funkcionářům národních
výborů, že je v zemědělských
podnicích méně peněz než dříve,
i když byly zvýšeny nákupní ceny
zemědělských výrobků.
Problémů je samozřejmě více
a daly by se podrobněji rozvádět. Pokládal
jsem za vhodné alespoň na některé
upozornit. Ve výboru se jimi budeme zabývat, ale
mnohé jsou mimo náš dosah a naše možnosti.
Také proto na ně upozorňuji.
Jsem přesvědčen, že se zemědělsko-potravinářský
komplex se současnými těžkostmi za přispění
všech zainteresovaných resortů urychleně
vyrovná a že bude nadále úspěšně
plnit svou hlavní úlohu - řádně
zabezpečovat výživu našeho lidu.
Soudružky a soudruzi poslanci, po projednání
obou kapitol i státního fondu pro zúrodnění
půdy, státního fondu vodního hospodářství
a fondu ochrany ovzduší doporučuji schválit
státní závěrečný účet
za rok 1988. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jiřímu Čurdovi. Slovo má
poslanec Josef Kaňa.
Místopředseda ČNR Josef Kaňa:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté!
Projednávání státního závěrečného
účtu České socialistické republiky
za 3. rok osmé pětiletky je vážným
důvodem k zamyšlení jak se podařilo
plnit plánované úkoly, ale zejména
i k posouzení zda dosažené výsledky
jsou v souladu s celospolečenským rozvojem i zájmy
a potřebami našich občanů. Na první
pohled tomu tak jistě je. Vezmeme-li například
jako ukazatele vysoká tempa překračování
maloobchodního obratu obchodními organizacemi i
tržby a zisk organizací místního hospodářství
a služeb, pak bychom neměli mít my ani naši
občané důvod ke stížnostem, nervozitě
a nespokojenosti. Všichni jsme si však velmi dobře
vědomi toho, že tyto ukazatele v plné míře
nevyjadřují pravý stav míry uspokojení
a že nás čeká ještě mnoho
práce a úsilí jak v nejbližším
období, tak i v příštích letech.
V této chvíli by však bylo nespravedlivé
nepoděkovat všem poctivým pracovníkům,
kteří se o dosažené výsledky
zasloužili.
O významu a důležitosti vnitřního
trhu i celé sféry služeb bylo zde i jinde již
mnoho řečeno a napsáno. Nechci se proto opakovat
ani citovat známé pravdy ani příslušná
usnesení a podrobně se zabývat rozborem jejich
plnění. Je však třeba si uvědomit,
že rok 1988 představoval pro odvětví
vnitřního obchodu a cestovního ruchu výrazně
zátěžové období z hlediska potřeb
a zabezpečení rovnováhy na vnitřním
trhu i vytváření podmínek a systémových
předpokladů pro další rozvoj obchodních
organizací. Další závažnou skutečností
je urychlující se dynamika maloobchodního
obratu v průběhu dosavadních 3 let 8. pětiletky,
kdy v indexu růstu dochází z roku na rok
ke zvýšení (pro názornost 86/85 - 102,
5 %, 87/86 - 102, 7 %, 88/87 - 104,7 %). Rok 1988 také
znamenal přelom ve vývoji jednoho z rozhodujících
faktorů působících na vnitřním
trhu, a to v tom, že dynamika peněžních
výdajů obyvatelstva předstihla tempo příjmů
a prosazoval se trend spotřeby nad spořivostí.
Dále stoupá i podíl průmyslového
zboží na celkovém maloobchodním obratu
a jeho dynamika prodeje převyšuje plánované
ukazatele. Při zjednodušeném pohledu by se
dalo usuzovat, že tempo růstu je dáno relativně
stabilní dynamikou prodeje potravin. Z věcného
pohledu je však vnitřní trh poddimenzován
dodávkami a nabídkou strojírenského
a elektrotechnického zboží i výrazným
nedostatkem nabídky různých stavebních
materiálů, což zcela logicky svádí
a vede k podpoře a růstu dalších negativních
jevů, jako je například podplácení
a podobně.
Obecně se dá konstatovat, a to i přes vysokou
dynamiku prodeje barevných televizorů, chladniček
a mrazniček, nábytku i osobních automobilů,
že strukturální nedostatky jsou v podstatě
ve většině sortimentních okruhů
průmyslového zboží. Tuto skutečnost
konec konců dokazuje i zpráva VLK ČSR. Přijatá
opatření a zásadní rozhodnutí,
zakotvená ve známých usneseních vlád
zakládají tendence k řešení řady
strukturálních nedostatků, především
ve zvýšení dodávek pro vnitřní
trh a vyčlenění deviz na posílení
výrob i dovoz spotřebního zboží.
Příslušné resorty jako nositelé
úkolů musí zabezpečit efektivní
využití těchto prostředků. Především
u základních potřeb nelze připustit
opakování nedostatků, tak jak jsme se s nimi
setkávali v minulém období, zvláště
v minulém roce. Jistě si vzpomínáme
na nedostatek hygienických potřeb, sortiment textilního
zboží, obuvi v nižších cenových
polohách apod.
Soudružky a soudruzi, není čas na emoce, ale
ani na neřešení drobných i velkých
problémů, koncepcí a cílů,
ani příliš času na zdlouhavé
se přesvědčování o správnosti
přestavby hospodářského mechanismu.
Dlouholeté zkušenosti prokázaly, že dosavadní
přístupy i nástroje k řešení
ekonomických problémů přinesly pouze
dílčí a přechodné výsledky,
které se v plné míře nyní odrážejí
ve složitostech vnitřního trhu, jejichž
řešení vyžaduje konkrétní
opatření a finanční náklady.
Zásadní postup řešení, a vyplývá
to i z posledního zasedání ústředního
výboru KSČ, je změna struktury čs.
produkce ve prospěch spotřebního zboží,
pří útlumu těch odvětví,
která pro své výrobky těžko nacházejí
odbyt, kde stále rostou zásoby, které zatěžují
ekonomiku miliardami nevyužitých zdrojů, ve
kterých je obsažena vedle lidské práce
i drahá energie a suroviny.
Dle mého názoru by proto mělo urychleně
dojít ke sladění celospolečenských
zájmů se zájmy podnikovými i individuálními.
To znamená, že co je ekonomicky i společensky
důležité pro společnost, by mělo
být ekonomické i pro podnik. Stát by měl
svou pružnou dotační i daňovou politikou
ovlivňovat rozvoj i útlum jednotlivých odvětví
i oborů národního hospodářství.
Tyto otázky je třeba řešit a zvážit,
která odvětví je nutné posílit
a rozvinout, aby jejich produkce byla vedle vnitřního
trhu schopna konkurence i na zahraničních trzích.
Vedle velkých výrobců je nutné plně
podporovat i menší, jejichž produkce doplňuje
či zpestřuje nabídku vnitřního
trhu, nebo vystupují jako subdodavatelé hlavních
výrobců. Mám na mysli především
výrobní družstva, ale i podniky místní
výroby a služeb i jednotná zemědělská
družstva, státní statky a další
organizace.
Tím se dostávám k dalšímu okruhu
problémů, který je v neodpovídající
struktuře maloobchodních cen. Maloobchodní
ceny dosud zobrazují zastaralý systém daní
z obratu a zastírají možnost srovnání
nákladovosti výroby zboží v jednotlivých
odvětvích se světem, což vyvolává
nepřiměřené zvyšování
směnných kursů volných měn
vůči koruně na neoficiálním
trhu. Dochází k ochuzování vnitřního
trhu i prostřednictvím turistického ruchu
a nepřiměřeně zvýhodňuje
tu část obyvatelstva, která má přístup
k získávání konvertibilní měny.
Přitom je třeba zdůraznit, že postupné
sbližování relace maloobchodních cen
s relacemi obvyklými v ekonomicky rozvinutých zemích
by nemělo znamenat celkové zvyšování
cen, jak se obvykle předpokládá, ale postupné
vylaďování vnitřní struktury,
s přihlédnutím k poptávce na straně
jedné a možnostem dodávek na straně
druhé. Obě opatření by měla
mít vzájemnou souvislost a vytvářet
vhodné ekonomické klima pro potřebné
změny, a to již dnes, kdy ještě mnohdy
nenakupujeme, ale jak již bylo řečeno, stále
sháníme, rozčilujeme se a nakonec i podplácíme,
kdy obchod ještě nesehrává svou roli
ve společnosti, kdy je třeba oblast vnitřního
obchodu a jeho příští fungování
úzce spojovat i se společenskými požadavky
na tuto oblast činnosti.
V praxi to znamená především připravit
ekonomické podmínky, aby obchodní podniky
nejen v současné době, ale i ve výhledu,
měly základní předpoklady koncepční
záměry realizovat. Konkrétně jde o
to, aby mohly postupně přijímat uvolňované
pracovníky v důsledku strukturálních
změn v národním hospodářství
ze sféry hmotné výroby, aby měly možnost
je odpovídajícím způsobem hmotně
stimulovat, včetně zabezpečení úkolů
sociálního rozvoje.
Druhým rozhodujícím úsekem je rozvoj
modernizace a zkvalitnění materiálně
technické základny obchodu včetně
vědeckotechnického rozvoje jako předpokladu
pro zvýšení úrovně obsluhy a
poskytovaných obchodních služeb.
Podporu těchto záměrů sledovalo přednostní
zapojení organizací obchodu do experimentu ověřování
ekonomického mechanismu a přechod na jeho plošné
uplatnění v hlavních obchodních systémech
od 1. 1. 1989.
Dosavadní zkušenosti s ověřováním
prvků tohoto mechanismu prokázaly správnost
tohoto přístupu s tím, že je ekonomicky
žádoucí ekonomické mechanismy ověřovat
a dále zdokonalovat tak, aby od 1. 1. 1991 byl zaveden
mechanismus odpovídající specifickým
podmínkám a koncepčním záměrům
obchodu. To znamená, že odvětví obchodu
musí být chápáno při celkových
strukturálních změnách ekonomiky jako
rozvojové odvětví a úroveň
tohoto rozvoje vyjádřit odpovídající
mírou zisku, zajišťovanou zvýšením
souvislost a vytvářet vhodné ekonomické
klima pro potřebné změny, a to již dnes,
kdy ještě mnohdy nenakupujeme, ale jak již bylo
řečeno, stále sháníme, rozčilujeme
se a nakonec i podplácíme, kdy obchod ještě
nesehrává svou roli ve společnosti, kdy je
třeba oblast vnitřního obchodu a jeho příští
fungování úzce spojovat i se společenskými
požadavky na tuto oblast činnosti.
V praxi to znamená především připravit
ekonomické podmínky, aby obchodní podniky
nejen v současné době, ale i ve výhledu,
měly základní předpoklady koncepční
záměry realizovat. Konkrétně jde o
to, aby mohly postupně přijímat uvolňované
pracovníky v důsledku strukturálních
změn v národním hospodářství
ze sféry hmotné výroby, aby měly možnost
je odpovídajícím způsobem hmotně
stimulovat, včetně zabezpečení úkolů
sociálního rozvoje.
Druhým rozhodujícím úsekem je rozvoj
modernizace a zkvalitnění materiálně
technické základny obchodu včetně
vědeckotechnického rozvoje jako předpokladu
pro zvýšení úrovně obsluhy a
poskytovaných obchodních služeb.
podporu těchto záměrů sledovalo přednostní
zapojení organizací obchodu do experimentu ověřování
ekonomického mechanismu a přechod na jeho plošné
uplatnění v hlavních obchodních systémech
od 1. 1. 1989.
Dosavadní zkušenosti s ověřováním
prvků tohoto mechanismu prokázaly správnost
tohoto přístupu s tím, že je ekonomicky
žádoucí ekonomické mechanismy ověřovat
a dále zdokonalovat tak, aby od 1. 1. 1991 byl zaveden
mechanismus odpovídající specifickým
podmínkám a koncepčním záměrům
obchodu. To znamená, že odvětví obchodu
musí být chápáno při celkových
strukturálních změnách ekonomiky jako
rozvojové odvětví a úroveň
tohoto rozvoje vyjádřit odpovídající
mírou zisku, zajišťovanou zvýšením
obchodního rozpětí.
Spolu s důslednou diferenciací, která bude
zajišťovat objektivní vyjádření
pracnosti a ekonomickou stimulací obchodu na společensky
žádoucím rozšiřováním
prodeje. S tím souvisí i otázka cen, a to
jak velkoobchodních, tak i maloobchodních. Nejsou
ojedinělé případy, kdy kalkulační
vzorce nutí, aby podniky při stavbě cen započítávaly
do ceny výrobků pevně stanovenou sazbu celopodnikové
režie, která v řadě případů
neumožňuje podnikům, které dosud spotřební
zboží nevyráběly, toto uvádět
na vnitřní trh pro neúnosnou výši
ceny pro obchodní podniky i spotřebitele. Přitom
však výroba tohoto zboží mnohdy nesouvisí
s kalkulačně započítávanými
náklady celopodnikové režie.