Vše, co jsem zde uvedl, není zdaleka jen mým
soukromým názorem. Proti výstavbě
v projektovaných rozměrech se staví řada
institucí ČSAV, Polské akademie věd,
Horská služba i laická veřejnost.
Proto Vás, vážená paní poslankyně,
prosím o laskavé tlumočení těchto
názorů na zasedání České
národní rady dne 28. 3. 1989.
Děkuji Vám a jsem s pozdravem
"S modrou oblohou"
RNDr. Miloš Kužvart ml. v. r.
Pražská 139, Dolní Břežany V Dolních
Břežanech 18. 3. 1989"
Poslanec Jan Koláčný: Svým
příspěvkem bych se rád připojil
k rozpravě o problematice životního prostředí
a péče o něj. Stav prostředí,
v němž dnes žijeme, je značně nepříznivý
a také jeho vývoj v posledních letech nás
nemůže uspokojovat. Jak jsme slyšeli z přednesených
rozborových zpráv a příspěvků,
příčin tohoto stavu je víc. Nedostatky
v jednotlivých sférách životního
prostředí se vyskytují stále, a to
i přes péči, kterou tomuto problému
věnují odborné resorty a specializované
složky. Průběžně řeší
běžné otázky životního prostředí
po své linii, ale příklady ukazují,
že ne vždy dostatečně úspěšně.
Životní prostředí tvoří
mnoho sfér zcela odlišných svým charakterem
- ovzduší, voda, zeleň, úroveň
hluku, podpovrchové vrstvy atp. všechny společně
nám poskytují podmínky k životu, lepší
či horší.
Péči o zachování úrovně
životního prostředí na únosném
stavu a jeho zlepšení ve všech těchto
sférách mají však v rukou zcela oddělené,
nesouvisející a bohužel dost často nespolupracující
složky.
Vyvstává otázka, zda by péče
o životní prostředí v celém komplexu
neměla mít nad sebou jediný koordinující
orgán, který by veškerou činnost usměrňoval,
dohlížel na konkrétní správce
jednotlivých sfér i účastníky
zabývající se problematikou životního
prostředí a koordinoval jejich působení.
Z obsažné zprávy, přednesené
ministrem vnitra a životního prostředí
s. Jirečkem k rozvoji péče o životní
prostředí u nás, je zřejmé,
že základní podmínky pro tvorbu a rozvoj
životního prostředí se v daném
území zakládají už v územním
plánu. Zastavme se proto podrobně u jeho problematiky.
Stavební zákon z roku 1976 respektuje skutečnost,
že území, jeho podmínky a stav předurčují
program jeho sociálně ekonomického rozvoje.
V souladu se zákonem územní plány,
jako součást systému řízení
společnosti, komplexně řeší funkční
využití území, stanovují zásady
jeho organizace a věcně i časově koordinují
výstavbu v něm. Tím mají vytvářet
předpoklady trvalého souladu všech přírodních,
civilizačních a kulturních hodnot v území,
tedy předpoklady pro tvorbu a ochranu životního
prostředí a jeho hlavních složek - půdy,
vody a ovzduší.
Zákon tak principiálně řeší
také povinnost péče o životní
prostředí.
Analýza vývoje životního prostředí
a současného stavu našich měst, vesnic
i krajiny však ukazuje, že mnohdy nejsou respektovány
územně technické podmínky a závažné
části schválených územních
plánů.
Z toho ovšem vyplývá, že nejsou dodržovány
podmínky stanovené zákonem. Dosavadní
benevolence a jednostranné prosazování okamžitých
úsporných řešení vedly k takovým
ekologickým škodám a následkům,
jejichž odstranění si vyžaduje obrovské
náklady a dlouhý čas.
Proto je nutné při úvahách o dalším
hospodářském rozvoji, při výstavbě
sídel a jejich soustav vycházet z toho, že
socialistické životní prostředí,
vytvářené investiční výstavbou,
působí ve svém úhrnu komplexně
od velkých územních celků přes
soubory a stavby až po architektonický detail. Je
tedy nezbytné posílit účinnost a jednotnost
působení národohospodářských
a územně plánovacích nástrojů
a urbanistické a architektonické tvorby v přípravě
a realizaci investiční výstavby. Zásadě
účelného, komplexního, věcného
a časového souladu musí být podřízeny
úzce chápané skupinové, podnikové
nebo resortní zájmy. Jen tak lze zajistit trvalý
soulad urbanistických a architektonických principů
v harmonickém rozvoji hospodářského,
společenského a kulturního života socialistické
společnosti.
Další rozvoj naší socialistické
společnosti je podmíněn dynamickým
rozvojem ekonomiky. V podmínkách naší
vysoce urbanizované země musí být
však přitom respektovány územní
a prostorové možnosti i limitující ekologické
faktory, racionálně využívány
přírodní zdroje.
Za to odpovídáme straně a společnosti.
Plně si přitom musíme uvědomovat svou
zodpovědnost před budoucími generacemi. Vždyť
v tom, co svou prací dnes vytváříme,
budou lidé žít a pracovat v 21. století.
Naší chloubou však nemohou být jen samotná
díla, ale také zachování přírodních
krás, jimiž naše země vždy vynikala.
Významnou úlohu v územním plánování
mají národní výbory. Nejen jako pořizovatelé
územně plánovací dokumentace, ale
zejména při formulování jejího
zadání. To musí být v bezrozporovém
souladu s orgány státní správy a zároveň
vyjadřovat budoucí potřeby řešeného
území. V procesu tvorby územně plánovací
dokumentace sledují a usměrňují navrhované
řešení tak, aby byly koordinovány zájmy
a potřeby komplexního rozvoje území
a jeho funkčních složek s otázkami životního
prostředí, jeho dotváření a
ochrany.
Chceme-li tedy zlepšit úroveň životního
prostředí, musíme nevyhnutelně položit
důraz na kvalitu a závaznost územních
plánů a činnosti s tím spojené.
V praxi to bude znamenat dát nejen prioritu zpracování
koncepčních podkladů, ale také zajistit
kontrolu jejich dodržování. Současně
je nezbytné, abychom docílili potřebného
postavení územního plánu v připravované
novele zákona o národohospodářském
plánování. Uzemní plán nemůže
být jako dosud jen víceméně pasivním
vykonavatelem národohospodářského
plánu, ale jeho partnerem. Současný stav
životního prostředí si to vyžaduje,
protože v mnoha územích vytváří
doslova bariery dalšího extenzívního
rozvoje hospodářství.
Vzhledem k tomu, že nositeli územně plánovací
činnosti jsou národní výbory, měli
bychom se zajímat i o to, jaké postavení
a vážnost má územní plánování
u vedoucích představitelů národních
výborů i na jednotlivých odborech. Dosavadní
zkušenosti ukazují, že hlavní činností
těchto orgánů je především
operativa. A je tedy nezbytné, aby tyto orgány byly
vybaveny kvalitními koncepčními materiály
a odbornými pracovníky, což umožní
kvalifikované rozhodování.
Příkladem, jak jsou národní výbory
dosud nedostatečně odborně vybaveny, mohou
být Severomoravský a Západočeský
krajský národní výbor. Jejich oddělení
územního plánování mají
jen po dvou odborných pracovnících urbanistech,
což je zcela nepřiměřené rozsahu
problematiky a úkolům, které mají
v kraji zajišťovat.
Pokud se zamýšlíme nad budoucím uspořádáním
řízení státní péče
o životní prostředí, je nezbytně
nutné vybavit tato pracoviště výkonnými
řídícími a koordinačními
funkcemi a pravomocemi, podpořenými možností
nejen přímo ukládat sankce, ale také
vetovat rozhodnutí, která by vedla k poškození
životního prostředí.
Tyto pravomoci je třeba dále doplnit právem
rozhodovat o využití celospolečenských
prostředků, vyčleněných na
tvorbu a ochranu životního prostředí.
To si nezbytně vyžádá též
nárůst pracovníků a zvýšené
finanční nároky na tuto činnost (řídící,
metodickou, organizační, ale i výzkumnou).
Prostředky, které společnost věnuje
tomuto úseku se mnohonásobně vrátí
snížením počtu vzniklých kalamit
a havárií, zlepšením situace ve zdravotním
stavu populace a v neposlední řadě i ve změně
názorů obyvatel, zejména mladých.
Předseda ČNR Josef Kempný: Můžeme
přistoupit k projednání šestého
bodu
Soudružky a soudruzi poslanci, jde o novou funkci, vyplývající
z novelizace zákonů o organizaci soudů a
o volbách soudců a prokuratuře, jak ji koncem
minulého roku schválilo Federální
shromáždění Československé
socialistické republiky.
I v tomto případě přísluší
právo podat návrh Národní frontě,
a proto prosím místopředsedu ústředního
výboru Národní fronty ČSR poslance
Václava Běžela, aby nás s návrhem
na volbu místopředsedy Nejvyššího
soudu ČSR seznámil.
Poslanec Václav Běžel: Soudruhu předsedo,
soudružky a soudruzi, dovolte, abych vám jménem
předsednictva ústředního výboru
Národní fronty České socialistické
republiky předložil návrh na volbu místopředsedy
Nejvyššího soudu České socialistické
republiky, který byl projednán v souladu s příslušnými
zákonnými ustanoveními o organizaci soudů
a o volbách soudců dne 15. února 1989. Návrh
je obsažen v tisku číslo 108.
Navržený kandidát splňuje všechny
politické a odborné předpoklady pro výkon
funkce a všechny podmínky stanovené v §
39, odstavci 1 a 2 zákona o organizaci soudů a o
volbách soudců ve znění vyhlášeném
pod číslem 19/1970 Sb. Se svou kandidaturou souhlasí.
Předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty České socialistické
republiky vyslovilo názor, že kandidát JUDr.
Ladislav Fajstavr skýtá záruku, že bude
ve své funkci uplatňovat právní normy
a předpisy v souladu se zájmy socialistického
státu.
Proto doporučujeme, aby Česká národní
rada zvolila navrženého kandidáta do funkce
místopředsedy Nejvyššího soudu
České socialistické republiky.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Václavu Běželovi.
Máte, soudružky a soudruzi, k návrhu nějaké
připomínky nebo dotazy? (Nebyly.)
Kdo souhlasí, aby podle návrhu uvedeného
ve sněmovním tisku 108, byl soudruh Ladislav Fajstavr
zvolen místopředsedou Nejvyššího
soudu České socialistické republiky, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se, jednomyslný souhlas.) Děkuji.
Tím byl soudruh JUDr. Ladislav Fajstavr zvolen místopředsedou
Nejvyššího soudu České socialistické
republiky.
Děkuji soudruhu Běželovi.
Nyní přistoupíme k projednávání
dalšího bodu, kterým je
Prosím zpravodajku ústavně právního
výboru poslankyni Olgu Koukalovou, aby odůvodnila
návrh.
Zpravodajka poslankyně Olga Koukalová:
Soudružky a soudruzi poslanci, od poslední schůze
České národní rady v prosinci 1988
požádalo podle zákona o organizaci a o volbách
soudců 21 soudců z povolání o zproštění
soudcovské funkce.
Z uvedeného počtu je 14 soudců znovu navrhováno
k jiným soudům, 3 soudci hodlají nastoupit
jiné zaměstnání, 2 soudci odcházejí
ze zdravotních důvodů, 1 soudkyně
z vážných rodinných důvodů
a 1 soudkyně odchází z důvodu péče
o děti.
Ústavně právní výbor České
národní rady projednal došlé žádosti
o zproštění soudcovské funkce ve své
schůzi 15. března 1989 a jeho jménem doporučuji,
aby Česká národní rada zprostila funkce
soudce z povolání soudce, kteří o
toto zproštění požádali a jsou
jmenovitě uvedeni v tisku číslo 109.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
soudružce poslankyni Koukalové.
Máte, soudružky a soudruzi poslanci, nějaké
připomínky nebo dotazy k návrhu ústavně
právního výboru? (Nebyly.)
Navrhuji, abychom přistoupili k hlasování
tak, že budeme hlasovat o celém návrhu usnesení
najednou.
Jsou nějaké připomínky k tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Kdo tedy souhlasí s návrhem ústavně
právního výboru, obsaženým v
tisku 109, aby Česká národní rada
zprostila soudce z povolání, uvedené v tomto
návrhu, soudcovské funkce, nechť zvedne ruku!
(Hlasuje se, jednomyslný souhlas.) Děkuji.
Děkuji soudružce Koukalové.
Osmým bodem pořadu je
Prosím místopředsedu ústředního
výboru Národní fronty poslance Václava
Běžela, aby návrh uvedl.
Poslanec Václav Běžel: Soudruhu předsedo,
soudružky a soudruzi, z rozhodnutí předsednictva
ústředního výboru Národní
fronty České socialistické republiky předkládám
návrh na schválení 58 kandidátů
na volbu soudců z povolání k Nejvyššímu
soudu České socialistické republiky, ke krajským,
okresním a obvodním soudům v České
socialistické republice. Písemný návrh
je uveden v tisku číslo 110.
Pro Nejvyšší soud České socialistické
republiky se navrhují 4 kandidáti,
- pro Městský soud v Praze a krajské soudy
v České socialistické republice 54 kandidátů.
Z navržených soudců je nově navrhováno
13 kandidátů z řad justičních
čekatelů, kteří složili předepsanou
zkoušku, a 1 kandidát není pracovníkem
justice.
V návrhu, který předkládáme,
je 33 mužů a 25 žen, 7 kandidátů
je ve věku do 25 let, 24 ve věku do 35 let a 27
ve věku do 60 let.
Vážení poslanci, při výběru
kandidátů na soudce z povolání byla
sledována jejich všestranná připravenost,
zkušenosti z justiční praxe a angažovanost
při uplatňování právních
předpisů. všichni kandidáti se podílejí
na politickém a společenském životě
na pracovištích i mimo ně.
Na základě provedených hodnocení jednotlivých
kandidátů na funkce soudců z povolání
je možno konstatovat, že všichni splňují
politické i odborné předpoklady stanovené
v § 39 odstavce 1 zákona č. 36/1964 Sb., o
organizaci soudů a o volbách soudců z povolání
v úplném znění vyhlášeném
pod číslem 19/1970 Sb. všichni kandidáti
se svou kandidaturou k uvedeným soudům souhlasí.
Soudružky a soudruzi, dovolte mně, abych z pověření
předsednictva ústředního výboru
Národní fronty České socialistické
republiky doporučil předložené návrhy
na soudce z povolání ke zvolení a abych vyslovil
přesvědčení, že po svém
zvolení budou ve své činnosti prosazovat
a uskutečňovat politiku Komunistické strany
Československa a záměry našeho socialistického
soudnictví.
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Václavu Běželovi.
Má někdo z vás, soudružky a soudruzi
poslanci, dotazy nebo připomínky k předloženému
návrhu? Nejsou.
Doporučuji, abychom přistoupili k hlasování,
a to o celém předloženém návrhu
najednou.
Jsou připomínky k tomuto způsobu hlasování?
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s návrhem na volbu soudů
z povolání k soudům České socialistické
republiky, jak je obsažen v písemném návrhu
předsednictva ústředního výboru
Národní fronty ČSR, Podle tisku 110, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím jsme zvolili soudce z povolání.