Tato zpráva vám byla rozdána před
schůzí. Máte k ní nějaké
připomínky nebo dotazy? Nejsou.
Navrhuji, aby Česká národní rada schválila
zprávu o činnosti svého předsednictva
za dobu od poslední schůze České národní
rady uvedenou ve sněmovním tisku 99.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Schválili jsme zprávu předsedy o činnosti
našeho předsednictva.
Nyní prosím, abychom na základě dotazů
poslanců ve 12. schůzi České národní
rady odpověděli, a to na dotaz soudružky Kadlčíkové
ministryně Jana Synková a na podněty poslance
Josefa Mečla ministr Antonín Kašpar.
Ministryně školství, mládeže
a tělovýchovy ČSR Jana Synková:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, dovolte mi, abych vás seznámila se stanoviskem
k podnětu poslankyně soudružky Amálie
Kadlčíkové týkajícího
se návrhu urychleně zpracovat systém řešení
bytového problému mladé generace. Písemně
byla o mém stanovisku soudružka Kadlčíková
již informována. Nyní bych vás chtěla
s tímto stanoviskem alespoň ve stručnosti
seznámit všechny.
Plně souhlasím s podnětem, aby příslušné
zainteresované ústřední orgány
vypracovali konkrétní systém k řešení
bytového problému mladé generace. Vypracovaný
systém bude včleněn do připravovaného
programu komplexní péče o mladou generaci
jako jeho součást.
V prosinci loňského roku jsem požádala
dopisem prvního místopředsedu vlády
soudruha Tomana a soudruhy ministry Vávru a Jirečka
o spolupráci na přípravě zmíněného
programu. Jeden z jeho okruhů bude představovat
i péče o bydlení mladých lidí
a shora uvedené resorty se na jeho přípravě
podílejí, stejně jako ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy.
Program komplexní péče o mladou generaci
bude vypracován do 30. června t. r. Otázka
bydlení mladých lidí bude rovněž
předmětem společného jednání
vlády ČSR a ČÚV SSM, které
je připraveno a proběhne v příštích
dnech. Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Josef Kempný:
Děkuji soudružce ministryni Synkové. Prosím
soudruha ministra Kašpara.
Ministr spravedlnosti ČSR Antonín Kašpar:
Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
na 12. schůzi ČNR vystoupili poslanci soudruh Mečl
a soudruh Kubát k přípravě obecně
závazných předpisů v této etapě
přestavby, zvláště pak způsobu
provádění zákonů ČNR.
Protože otázka svrchovanosti zákona a vztahu
zákona a prováděcích předpisů,
o nichž mluvili, nemá význam jen pro otázky
teorie, ale má i své konkrétní praktické
aspekty, chci jako předseda Legislativní rady vlády
ČSR na podněty poslanců odpovědět
s tím, že tyto otázky posoudíme společně
v legislativní radě tak, jak o to požádal
ústavně právní výbor svým
usnesením č. 182 v nedávné době.
Plně souhlasím s názorem poslance Mečla,
že právní podklad přestavby hospodářského
mechanismu má vytvářet především
zákonodárná činnost Federálního
shromáždění a národních
rad, že zákony mají být svrchované,
tj. schopné samostatného života, bez nároku
na to, aby byly prováděny vyhláškami
ministerstev a ostatních ústředních
úřadů. Podobný názor zazněl
i v dnešní diskusi - že zákony nemají
mít zmocnění, poněvadž tím
se vlastně snižuje autorita těchto zákonů.
Stejně je třeba souhlasit s požadavkem zjednodušování
právního řádu, zvyšování
jeho účinnosti, přehlednosti a vnitřní
souladnosti. Práce na plnění těchto
cílů se z podnětu vlády staly jednou
z důležitých složek náplně
ústředních orgánů republiky,
vlády i jejích pomocných orgánů.
Uvážíme-li, že v ČSR už bylo
provedeno snížení počtu pracovníků
centrálních orgánů, je to důkaz
plného respektu ústředních orgánů
ČSR k požadavkům zkvalitnění
právního řádu vytyčeným
Českou národní radou.
Dokladem vážnosti přístupu k těmto
otázkám je cílevědomé snižování
počtu právních předpisů, které
řídí vláda ČSR a které
již přineslo své konkrétní výsledky.
Nejprůkaznější jsou výsledky
v oblasti národních výborů, kde na
základě usnesení vlády ČSR
č. 335 z roku 1986 došlo k radikální
restrikci v jednotlivých kategoriích resortních
prováděcích předpisů. Tak např.
pokud jde o obecně závazné předpisy,
bylo zrušeno 742, pokud jde o prováděcí
předpisy ústředních orgánů
státní správy - téměř
700 a pokud jde o instrukce, směrnice apod. téměř
900.
Ale i pokud jde o tvorbu nových předpisů,
jsou požadavky plynoucí ze svrchovanosti zákona
plně na zřeteli legislativních orgánů.
Myslím, že dnešní legislativa republiky
na tyto věci reálně reaguje.
Při současném tempu vývoje, kdy dochází
k zásadní přestavbě právního
řádu v časovém limitu daném
zkrácením termínu začátku fungování
hospodářského mechanismu v novém uspořádání,
vidíme, jak ve sféře federace, tak i ČSR,
že nedochází k obcházení zákonodárných
orgánů, i když v zájmu urychlení
zavedení nového hospodářského
mechanismu se objevuje daleko víc případů
zkráceného legislativního řízení,
že se nepožaduje vydávání takových
zákonů, které by upravily minimum právních
vztahů, ale zato by ostatní prováděcí
předpisy upravovaly maximum právních vztahů.
Přitom usilujeme o to, aby do prováděcích
předpisů nebyla přesunována úprava
otázek, které se nepodařilo vyřešit
nebo dohodnout při přípravě zákona,
ale aby obsahovaly pouze podrobnější právní
úpravu, která by se zřetelem na možný
budoucí vývoj nebo lepší uvedení
zákona do života nebyla vhodná nebo účelná
v zákoně.
Plně souhlasím a podporuji názor soudruha
Mečla, že je třeba souběžně
se zákonem připravovat i prováděcí
předpisy, Především ty, které
mají nabýt účinnosti současně
s navrhovaným zákonem, což přispěje
k vyjasnění všech problémů navrhované
právní úpravy a zajistí od počátku
její správné uplatňování
v praxi.
K jeho připomínce, že dosud nebyly vydány
některé prováděcí předpisy
v přípravě zákona o požární
ochraně, novely zákona o státní ochraně
přírody, zákona o hornické činnosti,
výbušninách a státní báňské
správě, zákona o geologických pracích
a novely zákona o národních výborech,
chci uvést:
Po vydání zákona o požární
ochraně byla převážná většina
prováděcích obecně závazných
právních předpisů již vydána.
Současně byla v letech 1987-88 vydána řada
interních resortních předpisů upravujících
především výkon služby příslušníků
Sboru požární ochrany. Nebyl dosud realizován
záměr vydat prováděcí předpis
upravující podrobnosti o finančním
a hmotném zabezpečení žáků
středního učiliště požární
ochrany, neboť toto učiliště je v SSR
a vychovává žáky i pro potřeby
ČSR. Pokud jde o úpravu podrobností o stejnokroji
a poskytování osobních ochranných
pracovních prostředků příslušníkům
Sboru požární ochrany, je po vyřešení
řady problémů s ministerstvem národní
obrany nyní dokončováno přípravné
řízení a je reálné, že
uvedený předpis bude vydán v druhé
polovině tohoto roku. V návaznosti na to bude nejpozději
v první polovině roku 1990 provedena i úprava
podrobností o hodnostech, funkčních označeních
a stejnokrojích pracovníků organizací
zařazených v závodních požárních
útvarech a členů dobrovolných jednotek
požární ochrany.
Na základě zmocnění v novele zákona
o státní ochraně přírody byl
připraven návrh vyhlášky ministerstva
kultury ČSR, kterou se upravuje způsob společenského
ohodnocení vybraných částí
přírody. Současně byly připraveny
novelizace vyhlášek o ochraně volně
žijících živočichů a o určení
chráněných druhů rostlin a podmínek
jejich ochrany. všechny návrhy byly počátkem
roku 1988 rozeslány dalším orgánům
k připomínkám. Mezitím se však
vyskytla celá řada věcných připomínek,
které se dosud nepodařilo ministerstvu kultury vyřešit.
V souladu s potřebou zvyšovat péči o
ochranu životního prostředí budeme usilovat
o dořešení všech sporných otázek
tak, aby předpisy platily již v první polovině
příštího roku.
K provedení báňských předpisů
byla již vydána nařízení vlády
ČSSR i ČSR a pět nových vyhlášek.
Některá zmocnění jsou pokryta již
dříve vydanými prováděcími
předpisy. V současné době se dokončují
práce na vydání důlně měřičského
předpisu pro zvláštní zásahy
do zemské kůry a pro zajištění
a likvidaci starých důlních děl, a
předpisu, kterým Český báňský
úřad stanoví, při kterých činnostech
prováděných hornickým způsobem
a v jakém rozsahu je organizace povinna vést důlní
měřičskou a geologickou dokumentaci.
K provedení zákona o geologických pracích
vychází vyhláška č. 8/1989 Sb.,
o registraci geologických prací, o odevzdávání
a zpřístupňování jejich výsledků,
o zjišťování starých důlních
děl a o vedení jejich registrů. Druhá
vyhláška upravující projektování,
provádění a vyhodnocování geologických
prací, udělování povolení a
odbornou způsobilost je rovněž připravena.
Její vydání však byla pozastaveno na
základě připomínek plánovacích
a finančních orgánů, neboť uvedená
látka souvisí s novou úpravou financování
geologických prací.
Tyto překážky však již byly odstraněny,
takže návrh vyhlášky bude v nejbližší
době předložen k posouzení legislativním
orgánům.
Pokud jde o návrh novely zákona o národních
výborech, vláda České socialistické
republiky schválila v závěru loňského
roku k jeho provedení nařízení o drobných
provozovnách národních výborů
jako právnických osobách a nařízení,
kterým se upravují odměny a náhrady
a některé další poměry poslanců
národních výborů a členů
jejich komisí a aktivů.
Současný rozsah změny našeho právního
řádu, novost řešení celé
řady otázek, přináší i
nedostatky a problémy. Vláda České
socialistické republiky i přes potřebu zrychlit
proces přestavby vede ministry a odpovědné
vedoucí ústředních orgánů
k dodržování legislativních pravidel,
zejména potřeby kvality nových právních
předpisů v praxi.
Vaše připomínky, zejména připomínky
soudruha Mečla, Kubáta a jiných, spolu s
kritikou návrhu zásad zákonů i návrhů,
projednáme, jak jsem uvedl, v Legislativní radě
a podle ní samozřejmě povedeme příslušné
ústřední orgány ke zkvalitnění
jejich práce.
Jsme rádi, že takovéto připomínky,
které jsou zaměřeny na Legislativní
činnost jak naší rady, tak především
ministerstev, přispívají k upevňování
zákonnosti, přispívají k tomu, aby
nové právní předpisy byly v plném
souladu s potřebami a zájmy naší společnosti.
Děkuji vám.
Předseda ČNR Josef Kempný:
Děkuji ministru Kašparovi.
Máte, soudružky a soudruzi, nějaké dotazy
k tomu, co bylo řečeno soudružkou Synkovou
a soudruhem Kašparem? (Nebyly.) Děkuji.
Ještě bych chtěl připomenout, že
pokud zůstaly některé podněty z minulých
našich zasedání nezodpovězeny, učiní
tak členové vlády České socialistické
republiky nejpozději na příští
schůzi České národní rady.
Ještě dříve než uzavřu schůzi
chci se zeptat, zda má někdo nějako návrhy,
náměty, připomínky. (Nikdo.)
Děkuji členům naší vlády,
předsedovi vlády soudruhu Pitrovi, hostům
a vám všem za účast i aktivní
podíl na našem jednání a končím
14. schůzi České národní rady.
Prosím členy předsednictva, aby se sešli
k dalšímu jednání v konferenčním
sále.