Úterý 28. března 1989

IX.

Zpráva předsedy České národní rady o činnosti předsednictva České národní rady za dobu od 20. prosince 1988 do 28. března 1989 podle sněmovního tisku 99

Tato zpráva vám byla rozdána před schůzí. Máte k ní nějaké připomínky nebo dotazy? Nejsou.

Navrhuji, aby Česká národní rada schválila zprávu o činnosti svého předsednictva za dobu od poslední schůze České národní rady uvedenou ve sněmovním tisku 99.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Schválili jsme zprávu předsedy o činnosti našeho předsednictva.

Nyní prosím, abychom na základě dotazů poslanců ve 12. schůzi České národní rady odpověděli, a to na dotaz soudružky Kadlčíkové ministryně Jana Synková a na podněty poslance Josefa Mečla ministr Antonín Kašpar.

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČSR Jana Synková: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte mi, abych vás seznámila se stanoviskem k podnětu poslankyně soudružky Amálie Kadlčíkové týkajícího se návrhu urychleně zpracovat systém řešení bytového problému mladé generace. Písemně byla o mém stanovisku soudružka Kadlčíková již informována. Nyní bych vás chtěla s tímto stanoviskem alespoň ve stručnosti seznámit všechny.

Plně souhlasím s podnětem, aby příslušné zainteresované ústřední orgány vypracovali konkrétní systém k řešení bytového problému mladé generace. Vypracovaný systém bude včleněn do připravovaného programu komplexní péče o mladou generaci jako jeho součást.

V prosinci loňského roku jsem požádala dopisem prvního místopředsedu vlády soudruha Tomana a soudruhy ministry Vávru a Jirečka o spolupráci na přípravě zmíněného programu. Jeden z jeho okruhů bude představovat i péče o bydlení mladých lidí a shora uvedené resorty se na jeho přípravě podílejí, stejně jako ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Program komplexní péče o mladou generaci bude vypracován do 30. června t. r. Otázka bydlení mladých lidí bude rovněž předmětem společného jednání vlády ČSR a ČÚV SSM, které je připraveno a proběhne v příštích dnech. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji soudružce ministryni Synkové. Prosím soudruha ministra Kašpara.

Ministr spravedlnosti ČSR Antonín Kašpar: Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, na 12. schůzi ČNR vystoupili poslanci soudruh Mečl a soudruh Kubát k přípravě obecně závazných předpisů v této etapě přestavby, zvláště pak způsobu provádění zákonů ČNR.

Protože otázka svrchovanosti zákona a vztahu zákona a prováděcích předpisů, o nichž mluvili, nemá význam jen pro otázky teorie, ale má i své konkrétní praktické aspekty, chci jako předseda Legislativní rady vlády ČSR na podněty poslanců odpovědět s tím, že tyto otázky posoudíme společně v legislativní radě tak, jak o to požádal ústavně právní výbor svým usnesením č. 182 v nedávné době.

Plně souhlasím s názorem poslance Mečla, že právní podklad přestavby hospodářského mechanismu má vytvářet především zákonodárná činnost Federálního shromáždění a národních rad, že zákony mají být svrchované, tj. schopné samostatného života, bez nároku na to, aby byly prováděny vyhláškami ministerstev a ostatních ústředních úřadů. Podobný názor zazněl i v dnešní diskusi - že zákony nemají mít zmocnění, poněvadž tím se vlastně snižuje autorita těchto zákonů.

Stejně je třeba souhlasit s požadavkem zjednodušování právního řádu, zvyšování jeho účinnosti, přehlednosti a vnitřní souladnosti. Práce na plnění těchto cílů se z podnětu vlády staly jednou z důležitých složek náplně ústředních orgánů republiky, vlády i jejích pomocných orgánů. Uvážíme-li, že v ČSR už bylo provedeno snížení počtu pracovníků centrálních orgánů, je to důkaz plného respektu ústředních orgánů ČSR k požadavkům zkvalitnění právního řádu vytyčeným Českou národní radou.

Dokladem vážnosti přístupu k těmto otázkám je cílevědomé snižování počtu právních předpisů, které řídí vláda ČSR a které již přineslo své konkrétní výsledky. Nejprůkaznější jsou výsledky v oblasti národních výborů, kde na základě usnesení vlády ČSR č. 335 z roku 1986 došlo k radikální restrikci v jednotlivých kategoriích resortních prováděcích předpisů. Tak např. pokud jde o obecně závazné předpisy, bylo zrušeno 742, pokud jde o prováděcí předpisy ústředních orgánů státní správy - téměř 700 a pokud jde o instrukce, směrnice apod. téměř 900.

Ale i pokud jde o tvorbu nových předpisů, jsou požadavky plynoucí ze svrchovanosti zákona plně na zřeteli legislativních orgánů. Myslím, že dnešní legislativa republiky na tyto věci reálně reaguje.

Při současném tempu vývoje, kdy dochází k zásadní přestavbě právního řádu v časovém limitu daném zkrácením termínu začátku fungování hospodářského mechanismu v novém uspořádání, vidíme, jak ve sféře federace, tak i ČSR, že nedochází k obcházení zákonodárných orgánů, i když v zájmu urychlení zavedení nového hospodářského mechanismu se objevuje daleko víc případů zkráceného legislativního řízení, že se nepožaduje vydávání takových zákonů, které by upravily minimum právních vztahů, ale zato by ostatní prováděcí předpisy upravovaly maximum právních vztahů. Přitom usilujeme o to, aby do prováděcích předpisů nebyla přesunována úprava otázek, které se nepodařilo vyřešit nebo dohodnout při přípravě zákona, ale aby obsahovaly pouze podrobnější právní úpravu, která by se zřetelem na možný budoucí vývoj nebo lepší uvedení zákona do života nebyla vhodná nebo účelná v zákoně.

Plně souhlasím a podporuji názor soudruha Mečla, že je třeba souběžně se zákonem připravovat i prováděcí předpisy, Především ty, které mají nabýt účinnosti současně s navrhovaným zákonem, což přispěje k vyjasnění všech problémů navrhované právní úpravy a zajistí od počátku její správné uplatňování v praxi.

K jeho připomínce, že dosud nebyly vydány některé prováděcí předpisy v přípravě zákona o požární ochraně, novely zákona o státní ochraně přírody, zákona o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, zákona o geologických pracích a novely zákona o národních výborech, chci uvést:

Po vydání zákona o požární ochraně byla převážná většina prováděcích obecně závazných právních předpisů již vydána. Současně byla v letech 1987-88 vydána řada interních resortních předpisů upravujících především výkon služby příslušníků Sboru požární ochrany. Nebyl dosud realizován záměr vydat prováděcí předpis upravující podrobnosti o finančním a hmotném zabezpečení žáků středního učiliště požární ochrany, neboť toto učiliště je v SSR a vychovává žáky i pro potřeby ČSR. Pokud jde o úpravu podrobností o stejnokroji a poskytování osobních ochranných pracovních prostředků příslušníkům Sboru požární ochrany, je po vyřešení řady problémů s ministerstvem národní obrany nyní dokončováno přípravné řízení a je reálné, že uvedený předpis bude vydán v druhé polovině tohoto roku. V návaznosti na to bude nejpozději v první polovině roku 1990 provedena i úprava podrobností o hodnostech, funkčních označeních a stejnokrojích pracovníků organizací zařazených v závodních požárních útvarech a členů dobrovolných jednotek požární ochrany.

Na základě zmocnění v novele zákona o státní ochraně přírody byl připraven návrh vyhlášky ministerstva kultury ČSR, kterou se upravuje způsob společenského ohodnocení vybraných částí přírody. Současně byly připraveny novelizace vyhlášek o ochraně volně žijících živočichů a o určení chráněných druhů rostlin a podmínek jejich ochrany. všechny návrhy byly počátkem roku 1988 rozeslány dalším orgánům k připomínkám. Mezitím se však vyskytla celá řada věcných připomínek, které se dosud nepodařilo ministerstvu kultury vyřešit. V souladu s potřebou zvyšovat péči o ochranu životního prostředí budeme usilovat o dořešení všech sporných otázek tak, aby předpisy platily již v první polovině příštího roku.

K provedení báňských předpisů byla již vydána nařízení vlády ČSSR i ČSR a pět nových vyhlášek. Některá zmocnění jsou pokryta již dříve vydanými prováděcími předpisy. V současné době se dokončují práce na vydání důlně měřičského předpisu pro zvláštní zásahy do zemské kůry a pro zajištění a likvidaci starých důlních děl, a předpisu, kterým Český báňský úřad stanoví, při kterých činnostech prováděných hornickým způsobem a v jakém rozsahu je organizace povinna vést důlní měřičskou a geologickou dokumentaci.

K provedení zákona o geologických pracích vychází vyhláška č. 8/1989 Sb., o registraci geologických prací, o odevzdávání a zpřístupňování jejich výsledků, o zjišťování starých důlních děl a o vedení jejich registrů. Druhá vyhláška upravující projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací, udělování povolení a odbornou způsobilost je rovněž připravena. Její vydání však byla pozastaveno na základě připomínek plánovacích a finančních orgánů, neboť uvedená látka souvisí s novou úpravou financování geologických prací.

Tyto překážky však již byly odstraněny, takže návrh vyhlášky bude v nejbližší době předložen k posouzení legislativním orgánům.

Pokud jde o návrh novely zákona o národních výborech, vláda České socialistické republiky schválila v závěru loňského roku k jeho provedení nařízení o drobných provozovnách národních výborů jako právnických osobách a nařízení, kterým se upravují odměny a náhrady a některé další poměry poslanců národních výborů a členů jejich komisí a aktivů.

Současný rozsah změny našeho právního řádu, novost řešení celé řady otázek, přináší i nedostatky a problémy. Vláda České socialistické republiky i přes potřebu zrychlit proces přestavby vede ministry a odpovědné vedoucí ústředních orgánů k dodržování legislativních pravidel, zejména potřeby kvality nových právních předpisů v praxi.

Vaše připomínky, zejména připomínky soudruha Mečla, Kubáta a jiných, spolu s kritikou návrhu zásad zákonů i návrhů, projednáme, jak jsem uvedl, v Legislativní radě a podle ní samozřejmě povedeme příslušné ústřední orgány ke zkvalitnění jejich práce.

Jsme rádi, že takovéto připomínky, které jsou zaměřeny na Legislativní činnost jak naší rady, tak především ministerstev, přispívají k upevňování zákonnosti, přispívají k tomu, aby nové právní předpisy byly v plném souladu s potřebami a zájmy naší společnosti. Děkuji vám.

Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji ministru Kašparovi.

Máte, soudružky a soudruzi, nějaké dotazy k tomu, co bylo řečeno soudružkou Synkovou a soudruhem Kašparem? (Nebyly.) Děkuji.

Ještě bych chtěl připomenout, že pokud zůstaly některé podněty z minulých našich zasedání nezodpovězeny, učiní tak členové vlády České socialistické republiky nejpozději na příští schůzi České národní rady.

Ještě dříve než uzavřu schůzi chci se zeptat, zda má někdo nějako návrhy, náměty, připomínky. (Nikdo.)

Děkuji členům naší vlády, předsedovi vlády soudruhu Pitrovi, hostům a vám všem za účast i aktivní podíl na našem jednání a končím 14. schůzi České národní rady.

Prosím členy předsednictva, aby se sešli k dalšímu jednání v konferenčním sále.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP